Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:54

Welke regio zoek je? En tot welke periode?

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:18

StalNollie schreef:
Welke regio zoek je? En tot welke periode?

Ik heb nu een opfokplek waar een plekje gereserveerd is in Nuis.
Het is een koudbloed, moet dus sober gehouden worden.

Ik woon zelf in de Noordoostpolder.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:45

Iemand ervaring met handelaar Ferry Hiemstra in Gasselte?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:14

Heeft veelal Engelse volbloeden uit Frankrijk. Krijgt ongeveer iedere 2 weken nieuwe binnen dus kunt volop uitzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 12:01

ikke schreef:
fokfanaat schreef:
Een veulen kost al zoiets in aankoop, dus als het een braaf, gezond paard is met talent zullen de meeste mensen toch wel een neer realistische prijs vragen.

Dan moeten die mensen dat wel weten.
En niet een reden hebben om er vanaf te willen, zoals het paard van Marjan.

Staat er nu bij ons op stal ook eentje die best wat in huis heeft als daar iemand op stapt die weet hoe je een paard zoiets uitlegt.
DAT zijn de paarden die je eruit moet kunnen vissen. Daar is het namelijk te halen, niet in de sportfokkerij en -handel waar men altijd denkt de volgende generatie olympische toppers te hebben voor mensen die niet meer ambitie hebben dan een leuk L-parcoursje....

Je weet wel: waar ligt jouw ambitie en waar houdt je het voor gezien. Dat is niet bij iedereen hetzelfde....

En dat zijn ook best vaak paarden die wat hebben en nee dat hoeft er met een standaard keuring niet altijd uit te komen.
Als iets te mooi is om waar te zijn…

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:24

Of paarden waarvan je je af kunt vragen waarom die überhaupt goedgekeurd worden. Goede keuringsarts hoort wel gros eruit te kunnen pikken. Laatst eentje die goed werd gekeurd met scheef bekken. Over de benen goed, maar wel gevoelig en typisch loopje. Werd klinisch goed bevonden. Bleek dikke artrose te hebben.

Soms kun je wel degelijk een pareltje vinden die wat zachter is geprijsd. Kleinere paarden kosten wat minder bijvoorbeeld. Dit met een wat minder populaire bloedlijn kan je zo een paar k schelen. Maar ja, je moet een wat langere adem hebben en soms concessies doen. Maar ik geef persoonlijk wel wat extra’s uit met de zekerheid dat het dier mijn ambities fysiek aankan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:42

Hier wil het nog allemaal niet zo vlotten helaas. Eerste paard wat ik liet keuren had helaas een bemerking met risico in de hals.

Ik had nu een volgend paard gekocht onder voorbehoud van de keuring. Waarbij de eigenaar aangaf dat er al foto’s gemaakt waren dus dat als ik alsnog wilde keuren dat dit k.k. zou zijn. Hierop gaf ik aan graag de foto’s te willen van de eerste keuring (om te vergelijken met de nieuwe foto’s die gemaakt zouden worden). Ineens werd gezegd dat het paard trouwens wel bemerkingen op de rug had maar geen probleem voor de sport.. foto’s ontvangen en doorgestuurd naar de DA die de keuring moest gaan doen. Blijkt volgens deze dierenarts toch niet helemaal zo te zijn dat het geen probleem gaat geven in de sport :+

Ik ben even heel blij met mijn kritische houding.. zou je hier bijna de mist in gaan zeg, ik heb hier even een naar gevoel bij :=

En de zoektocht continues }:0 ik begrijp dat je aan elk paard wel wat kan vinden.. maar hoop nu dat de volgende niet van die grote dingen heeft :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:54

De ene VA is ook kritischer dan de andere. Zeker bij rug bemerkingen zijn de meningen erg verdeeld.
Dus ik zou inderdaad altijd op je eigen VA af gaan.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:13

Hier gaan we morgen ook weer kijken

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:05

c_alsemgeest schreef:
De ene VA is ook kritischer dan de andere. Zeker bij rug bemerkingen zijn de meningen erg verdeeld.
Dus ik zou inderdaad altijd op je eigen VA af gaan.

Daar ging de eigenaar nu ook een beetje overstuur over. Mijn dierenarts zegt reactie te zien, de andere dierenarts zou gezegd hebben dat er geen reactie is. Lang verhaal kort, dit is een jong zadelmak paard met nu al KS 3-4 op schaal 1-7. Als dit in de advertentie had gestaan had ik hem niet eens bekeken, of er nu reactie/irritatie is of niet. Ik vind het heel erg dat dit pas gezegd is toen ik aangaf dat ik het paard volledig zou laten keuren met extra foto's, toen werd ook pas gezegd dat hij al volledig op de foto is geweest. Ik denk dat dit me niet gezegd was als ik alleen had gevraagd of hij gekeurd is voor de sport, dan had hij gewoon ja gezegd..

Esje veel plezier morgen! :)

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:34

Heel goed dat je zo kritisch bent geweest dan. Zo ben ik ook wel eens op bezichtiging geweest in the middle of nowhere bij een paard waar geen op- of bemerkingen zouden zijn, waarbij opgevraagd keuringsrapport vol tekst bleek te staan...2 jaar later paard weer voorbij zien komen op verkoopsites als fokmerrie/niet geschikt om te rijden...

Echt, in de paardenaankoop/verkoop kun je niemand blind vertrouwen. Zelfs je allerbeste stalgenoot niet ;-)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:11

Charmaine schreef:
Heel goed dat je zo kritisch bent geweest dan. Zo ben ik ook wel eens op bezichtiging geweest in the middle of nowhere bij een paard waar geen op- of bemerkingen zouden zijn, waarbij opgevraagd keuringsrapport vol tekst bleek te staan...2 jaar later paard weer voorbij zien komen op verkoopsites als fokmerrie/niet geschikt om te rijden...

Echt, in de paardenaankoop/verkoop kun je niemand blind vertrouwen. Zelfs je allerbeste stalgenoot niet ;-)

Maar handelaren die je met een onbekend paard het bos insturen toch juist wel?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:51

Alja schreef:
Charmaine schreef:

Maar handelaren die je met een onbekend paard het bos insturen toch juist wel?

Het gaat er ook wel om wat je doelen met het paard zijn. Ik ben dus ooit met een onbekend paard het bos ingestuurd maar qua karakter zou die dus zeer zeker aan mijn doel beantwoord hebben. De verkoper wist ook dat mijn doel braafheid was. Ik heb die laten staan omdat ik toendertijd niet kon voldoen aan de verzorging die hij nodig had nl. orthopedische hoefijzers dus een heel goede smid. Nu ken ik dergelijke smeden wel dus als ik dit paard nu zou zijn tegengekomen op een zoektocht dan zou ik hem wel hebben gekocht.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:50

Charmaine schreef:

Pff dikke kans dus dat dit paard dus verkocht is geweest en bij een volgende eigenaar pas is aangeboden met het eerlijke verhaal.

Dit was ook een paard wat mij ter oren kwam via een stalgenoot, die was er van overtuigd dat dit een goed paard met een eerlijk verhaal was. Ook de verkoper heeft wel een reputatie hoog te houden in de sector.. Het paard staat weer in de verkoop en de bemerking is weer niet vermeld evenals dat er niet staat dat hij gekeurd is op rug en hals. De stalgenoot is ook echt van slag van dit verhaal, al kan hij er niks aan doen.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:16

Zaterdag ga ik het veulen samen met een vriendin voor de tweede maal bezichtigen.
Hij staat inmiddels op de opfok, dan kan ik direct kennis maken met de eigenaren van de opfok en zien of de opfok mij ook aan staat. Wat ik gehoord heb van de verkoper is het echt een fijne plek, ze brengt al jaren haar veulens welke ze aanhoudt hier heen.

Dus nog 1 maal objectief kijken en de knoop door hakken :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:20

Sababber schreef:
Charmaine schreef:

Pff dikke kans dus dat dit paard dus verkocht is geweest en bij een volgende eigenaar pas is aangeboden met het eerlijke verhaal.

Dit was ook een paard wat mij ter oren kwam via een stalgenoot, die was er van overtuigd dat dit een goed paard met een eerlijk verhaal was. Ook de verkoper heeft wel een reputatie hoog te houden in de sector.. Het paard staat weer in de verkoop en de bemerking is weer niet vermeld evenals dat er niet staat dat hij gekeurd is op rug en hals. De stalgenoot is ook echt van slag van dit verhaal, al kan hij er niks aan doen.

Tot zover die hoog te houden reputatie, blijkbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:22

Sababber schreef:
Charmaine schreef:

Hoeft toch niet dat het paard nog een x eerder is verkocht? Het is net zadelmak.
Het ligt eraan; KS klasse 3 is acceptabel voor de sport en voor de verzekering. Ik heb mijn paard ook met een klasse 3 gekocht; zat ook wat reactie, was nog niet onder het zadel en klinisch goed. Niks aan doen zei de veearts. Recent nog controlefotos gemaakt en is terug in klassering. Mijn veearts zei toen, kun je rustig doen. De meningen daarover zijn verdeeld hoor.
Paard is nu 6 en Z1

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:24

ikke schreef:
Tot zover die hoog te houden reputatie, blijkbaar.

Nou dat dus ook, die reputatie kun je vergeten.. maar hoe er nu nog discussie gezocht wordt vind ik ook apart. Ik heb eerlijk gezegd wat de beoordeling is van de dierenarts die ik om advies heb gevraagd. Daarop gezegd dat ik er van af zie. De verkoper vindt daarop dat ik als ik serieus zou zijn wel extra foto’s zou moeten laten maken ivm of er dus wel of geen irritatie te zien is. Sorry, maar het gaat mij niet om wél of geen irritatie. Ik zoek geen paard met KS.

Ik krijg nog allerlei berichten nu over dat niet netjes is dat ik hem nu niet meer wil, dat een paard ook artrose kan krijgen en dat ik moet kijken naar wat ik uit wil geven en wat ik daarvoor kan verwachten. Paard wordt overigens voor minder aangeboden en er staat nog steeds bij dat het paard geen gebreken heeft. Dit mag juridisch gezien denk ik niet? Of een paard er last van heeft/krijgt is een tweede maar dit is toch gewoon een medisch gebrek?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:30

Babootje schreef:
Hoeft toch niet dat het paard nog een x eerder is verkocht? Het is net zadelmak.
Het ligt eraan; KS klasse 3 is acceptabel voor de sport en voor de verzekering. Ik heb mijn paard ook met een klasse 3 gekocht; zat ook wat reactie, was nog niet onder het zadel en klinisch goed. Niks aan doen zei de veearts. Recent nog controlefotos gemaakt en is terug in klassering. Mijn veearts zei toen, kun je rustig doen. De meningen daarover zijn verdeeld hoor.
Paard is nu 6 en Z1

Mijn opmerking ging over het paard dat 2 jaar later als fokmerrie werd aangeboden. Dat hoeft niet, maar ik denk dat de kans groot is dat zo’n verhaal pas bij een volgende eigenaar eerlijk verteld wordt.

De meningen zijn inderdaad verdeeld mijn veearts zegt dat het in deze een risico is. Sowieso de manier waarop, waarom hoor ik dit pas 3 dagen nadat ik zeg dat het paard volledig opnieuw op de foto moet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:30

Als ie een klasse 3 heeft ( en daar is blijkbaar discussie over) dan is ie gewoon acceptabel en dus goedgekeurd voor de sport. Ook voor de verzekering.

Als jouw veearts het een te groot risico vindt kun je luisteren naar je veearts, een 2nd opinion doen of het voorleggen aan de verzekering. Als je het paard graag Ou willen hebben. Geloof me verzekeringen stappen niet in te hoge risicos
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-10-23 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:33

Babootje schreef:
Als ie een klasse 3 heeft ( en daar is blijkbaar discussie over) dan is ie gewoon acceptabel en dus goedgekeurd voor de sport. Ook voor de verzekering.

Dat kan, maar dat zoek ik niet. Het is en blijft in mijn ogen een medisch gebrek, ondanks dat hij er geen last van hoeft te hebben. Het is een 3-4 waarvan mijn dierenarts zegt dat het een risico geeft. Ik ga dat risico niet nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:36

Kan, maar als je kritischer bent dan bv de verzekering wordt het heel moeilijk om een paard te vinden.
Maar ik snap je besluit ook hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:38

Babootje schreef:

Als jouw veearts het een te groot risico vindt kun je luisteren naar je veearts, een 2nd opinion doen of het voorleggen aan de verzekering. Als je het paard graag Ou willen hebben. Geloof me verzekeringen stappen niet in te hoge risicos

De koper bepaalt of hij/zij een paard wil kopen en verder helemaal niemand.

Als je het als koper niet verantwoordt vindt, zie je af van koop, lijkt me een volstrekt logische beslissing. Wat een ander (dierenarts/verzekeraar) vindt, is volstrekt irrelevant op dat moment.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:40

Joh houd toch op ikke ik zeg toch niet dat ze dat paard moet kopen?
Weet jij niet een goed paard voor een zacht prijsje voor haar? Jij weet ze wel te staan toch? Zonder gebreken natuurlijk.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:53

ikke schreef:
Babootje schreef:

De koper bepaalt of hij/zij een paard wil kopen en verder helemaal niemand.

Als je het als koper niet verantwoordt vindt, zie je af van koop, lijkt me een volstrekt logische beslissing. Wat een ander (dierenarts/verzekeraar) vindt, is volstrekt irrelevant op dat moment.

Exact ook de reactie van de keurende dierenarts achteraf, vandaag aan de telefoon. Hij zei ook dat hij het als de juiste beslissing zag om dit niet te doen. Dan maar kritischer dan de verzekeringsmaatschappij, ja het kan lang duren. Maar het kost nooit de energie van 5 jaar in een paard investeren wat “het niet gaat doen”. Je kunt aan elk lichaam wel wat vinden, maar de vraag is of de koper het acceptabel vindt of niet. In deze was dat voor mij en de arts niet zo. Het zal mij aan mijn …. oxideren of een verzekering hem wel of niet zou willen.