Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 10:20

pantarhei schreef:
Gewoon nog een keer gaan Tarzan, en bij nog steeds goed gevoel keuren. Het hoeft geen probleem paard te zijn hè
zoals je beschrijft past het dier perfect bij je wensen

Ja inderdaad, als het zo goed en vertrouwd voelde zou ik het zeker nog niet laten schieten.
Gewoon nog een keer gaat kijken, proberen onderzoek te doen waar ze vandaan komt en hoe oud ze werkelijk is en goed laten keuren.

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:22

Als het paspoort pas dit jaar is aangemaakt zou ik wel voorzichtig zijn wbt leeftijd en daar eerst iemand naar laten kijken. Zoals gezegd, boven de 8 zijn ze aftands en is de leeftijd veel moeilijker te schatten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:54

Straks is hij eigenlijk 20 jaar, dan wordt je ook goed opgelicht. Als hij idd een nieuw paspoort heeft zou ik m laten staan, dan weet je het gewoon niet.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:03

Vandaag bij het veulen wezen kijken, in het weekend geen tijd, maar vandaag had de verkoper gelukkig ook tijd.
Prachtig dier, halfzus en moeder gezien, welke mij beide aanspreken.
Prijs is goed, verkoper denkt mee in mogelijkheden voor opfok ed.
Het is een brutaaltje, nu nog wat schrikkerig, maar het is even schrikken en direct stil staan en observeren.

Ik ben wel enthousiast, nog even alle plussen en minnen afwegen en dan heb ik mogelijk weer een paard na bijna 10 jaar :-)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:36

Met een wat oudere Spanjaard uit het buitenland zou ik ook wat huiverig zijn of de opgegeven leeftijd wel klopt. Aan de andere kant heb ik zelf wel goede ervaringen met paarden die meer op leeftijd waren dan aanvankelijk gedacht. Van die ouderwetse spijkerharde types. Als een iets ouder, maar verder goed gezond, paardje nog steeds passend kan zijn bij het doel dat je ervoor hebt, geeft dat wellicht een mooie onderhandelingsruimte.

Leuk dat het veulen je zo aanspreekt kloesje. Ben 2 jaar geleden op dezelfde manier weer aan een eigen paard begonnen. Nog niet helemaal de ruimte om op dat moment die dagelijkse commitment aan te gaan, maar dat zeker wel hebben tegen de tijd dat de opfokperiode ophoudt.
Kan je het plekje in de opfok overnemen waar het veulen naartoe zou gaan en is dat een plek die jij ook goed vindt voor het veulen? Anders pas plussen en minnen afwegen, nadat je een goed plekje hebt gevonden. Nu nog een goede opfokplek voor een hengstveulen vinden kan bijna een onmogelijke opgave blijken. Zeker als je er een tijd uit bent geweest, wil je je veulen graag in kundige handen hebben zodat ze gezond opgroeien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:47

Kloesje schreef:
Vandaag bij het veulen wezen kijken, in het weekend geen tijd, maar vandaag had de verkoper gelukkig ook tijd.
Prachtig dier, halfzus en moeder gezien, welke mij beide aanspreken.
Prijs is goed, verkoper denkt mee in mogelijkheden voor opfok ed.
Het is een brutaaltje, nu nog wat schrikkerig, maar het is even schrikken en direct stil staan en observeren.

Ik ben wel enthousiast, nog even alle plussen en minnen afwegen en dan heb ik mogelijk weer een paard na bijna 10 jaar :-)

Leuk veel succes ermee!
Ik heb van de zomer ook een veulen gekocht, wel weer heel leuk om het groot worden te volgen en er naar uit te kijken!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:29

Een merrie van 16 jaar die uit Spanje komt, vind ik misschien wat "gek"?
Ik dacht dat merries in Spanje eigenlijk altijd voor de fok gebruikt werden en niet om te rijden? Maar misschien is dat veranderd.
Dus wanneer is ze zadelmak gemaakt? Als dat sinds haar aankomst hier is, is het ook wat apart dat ze al zo braaf is onder het zadel?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:19

_Tarzan schreef:
oji schreef:
Helemaal eens met jou vandaar ook mijn twijfel.
Kijk paard was gewoon doodbraaf daar is geen twijfel over, maar wel over het hele verhaal rondom paard.

Je hebt geen haast, toch? Het is fijn dat dit paard vertrouwd aanvoelde, maar zo zijn er echt wel meer te vinden. Neem gewoon de tijd om een aantal paarden/rassen/typen te proberen, dan wordt vanzelf duidelijk wat bij je past.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:41

3heathcliff5 schreef:
Leuk dat het veulen je zo aanspreekt kloesje. Ben 2 jaar geleden op dezelfde manier weer aan een eigen paard begonnen. Nog niet helemaal de ruimte om op dat moment die dagelijkse commitment aan te gaan, maar dat zeker wel hebben tegen de tijd dat de opfokperiode ophoudt.
Kan je het plekje in de opfok overnemen waar het veulen naartoe zou gaan en is dat een plek die jij ook goed vindt voor het veulen? Anders pas plussen en minnen afwegen, nadat je een goed plekje hebt gevonden. Nu nog een goede opfokplek voor een hengstveulen vinden kan bijna een onmogelijke opgave blijken. Zeker als je er een tijd uit bent geweest, wil je je veulen graag in kundige handen hebben zodat ze gezond opgroeien.

Zojuist te horen gekregen dat ik de plek in de opfok kan overnemen, ze wil het veulen er ook heen brengen, zodat hij samen met moeder die kant op kan, wat minder stress is voor hem.
Hij is al eens eerder op de trailer geweest ivm een stamboekkeuring.
Dus ook dat deel is getackeld.

Ik ken de opfok niet, maar de eigenaar heeft hier vaker paarden gehad en was hierover te spreken.
Een vriendin van mij krijgt later dit jaar een plek in de opfok vrij, daar zie ik hem graag staan, dat is voor mij een kwartier rijden.

Allemaal even laten bezinken :-)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:11

Zou wel even goed navragen of je hem uit deze opfok mag halen tussendoor. Dat is vaak niet gewenst wegens de groep samenstelling

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:29

Mijn veulen is ook naar de opfok gegaan die de fokker al had gereserveerd maar volgens mij is het niet de bedoeling om daarna nog te gaan verplaatsen, groepen worden samengesteld als ze nog jong zijn en dan blijven ze tot 2,5 bij elkaar.
Of je zou in de zomer bij je vriendin moeten kunnen inscharen als ze op de wei lopen, maar in beperkte ruimte in de wintermaanden zou ik daar wel voorzichtig mee zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:41

Ik ken idd ook maar een enkele plek die een hengstveulen nog ruim na afspenen (dus na een eerdere opfok) inscharen. Ik vond het met een merrie van 1,5 aan het einde van het weideseizoen al niet makkelijk om een (goede) plek te vinden en eigenlijk kreeg ik overal unaniem te horen dat het "gelukkig een merrie en geen hengst was want daar gingen ze op die leeftijd sws niet meer aan beginnen".

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:13

Ik zou het ook echt afraden om een veulen, die inmiddels al geïntegreerd is in een groep, eruit te halen om vervolgens als nieuweling in een al vaste groep te plaatsen. Dat levert alleen maar trammelant en vooral veel stress op. Ik ken persoonlijk ook geen plekken die doen.

Uiteraard ideaal als je je veulen op een kwartier rijden hebt staan, maar op de meeste plekken kun je, behalve ernaar kijken en aaien, niet meer met ze doen. Dan is iets verder weg ook niet erg als je weet dat ze goed staan en goed in de gaten gehouden worden. Ga je eens per week / maand / maanden / wat je zelf wil even bij ze kijken om te checken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:15

Ja dat heb ik ook zo gedaan, toen ik het veulen eind van de zomer kocht waren er al nauwelijks goede opfok plekken voor hengsten meer te vinden en er was een fijne plek voor hem gereserveerd dus daar is hij heen gegaan en daar blijft hij tot de opfokperiode is afgelopen.
Er kwam toen hij daar net heen was plaats waar ik hem graag wilde hebben maar toen werd door iedereen inderdaad afgeraden om dat nog te doen, dus hij blijft nu waar hij is…

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:03

Ah dat is goed om te weten, ik wist niet dat je dan een plaats hebt in principe tot 2,5 jaar leeftijd. Ik zal dan morgen even contact opnemen met de opfok hoe zij hierin staan.
Vriendin heeft geen grote opfok, paarden staan aan huis, inloopstal, toegang tot paddock en bij droog land ook toegang tot het land. Ik kan er altijd heen om met hem aan de slag te gaan.
Sowieso was het mijn bedoeling om hem volgend najaar te castreren, maar als hij tot 2,5 jaar daar kan lopen, dan hoeft dat dus niet direct.

Mijn vorige paard kocht ik ook als veulen, maar heb ik altijd in een gemengde kudde gehouden, was dus niet bekend met hoe het reilt en zeilt bij de opfok.

Thanx!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:08

Opfok is niet verplicht toch? Had mijn veulen ook gewoon hier aan huis staan zonder andere jonge paarden. Is een hele fijne sociale pony geworden. Dus vooral doen waar jij je goed bij voelt!

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:16

MarjanB schreef:
Opfok is niet verplicht toch? Had mijn veulen ook gewoon hier aan huis staan zonder andere jonge paarden. Is een hele fijne sociale pony geworden. Dus vooral doen waar jij je goed bij voelt!

Het 'probleem' is dat ik niet voor einde van dit jaar een plek voor hem heb. Het liefst heb ik hem in de gemengde kudde van een vriendin lopen.
De plek in de opfok is gereserveerd voor hem en kan ik overnemen. Hiermee heb ik dus een mogelijkheid om hem nu te kopen en heb ik direct een plekje waar ik hem kan laten lopen. Dit is op 50 minuten rijden, bovendien is het daar niet echt de bedoeling om met hem aan de slag te gaan. Wat ik zelf wel prettig vind met een jonge hengst om gewoon wat basis dingen te leren.... al kan dat later ook.. dubio

Goed dat ik het hier genoemd heb, want ik was niet op de hoogte van de werkwijze van een opfok :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:26

Is je veulen veel in de hand geweest? Dan verleerd hij niks wat hij nu meegekregen heeft en kun je hem prima laten lopen. Een veulen zou ik sowieso niet teveel willen belasten met van alles moeten, het zijn nog baby’s. Desnoods haal je ‘m met 2 of 2,5 op, kun je dan ook nog genoeg teuten. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:33

Change3x schreef:
Is je veulen veel in de hand geweest? Dan verleerd hij niks wat hij nu meegekregen heeft en kun je hem prima laten lopen. Een veulen zou ik sowieso niet teveel willen belasten met van alles moeten, het zijn nog baby’s. Desnoods haal je ‘m met 2 of 2,5 op, kun je dan ook nog genoeg teuten. :D

Hier ben ik het mee eens. En zeker jonge hengsten of ruinen moet je wel speelmaatjes geven en niet met alleen maar volwassen dieren. Voor merrie veulens ben ik daar ook geen fan van, maar die hebben wel iets minder speelbehoefte, zou wel alsnog iets on dezelfde leeftijd ongeveer erbij willen en meerdere dieren. Die jonge hengsten en ruinen hebben dat echt wel heel veel, die speelbehoefte en dat is juist goed voor ze.

En ruimte is enorm belangrijk, dus als ze alleen op een paddock komen moet die ook groot genoeg zijn. Juist voor die jonge dieren is dat extreem belangrijk om gezond te groeien.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:16

Ik sluit me aan bij m’n voorgangers dat ze niks vergeten van wat ze al geleerd hebben.

Ik begrijp uit je verhaal dat hij nog naar die opfok gebracht moet worden. Als je hem nu nergens anders kwijt kunt, dan zou ik me in deze tijd van het jaar in m’n handjes knijpen dat je überhaupt een plek hebt voor een hengstveulen. Speelmaatjes zijn idd heel belangrijk voor jonge hengsten/ruinen. Dat zie ik al aan mijn 2,5 jarige. Die heeft in een hele fijne opfok gestaan. Nu staat hij dichter bij huis in een gemengde kudde met een paar leeftijdsgenootjes. Hij speelt heel veel met z’n leeftijdsgenootjes. Dat gaat op een manier en met een intensiteit waar de oudere (zelfs speelse) paarden niet zoveel trek in hebben. Die jonkies vinden het prachtig om zo wild te doen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:25

MyWishMax schreef:
Change3x schreef:

Hier ben ik het mee eens. En zeker jonge hengsten of ruinen moet je wel speelmaatjes geven en niet met alleen maar volwassen dieren. Voor merrie veulens ben ik daar ook geen fan van, maar die hebben wel iets minder speelbehoefte, zou wel alsnog iets on dezelfde leeftijd ongeveer erbij willen en meerdere dieren. Die jonge hengsten en ruinen hebben dat echt wel heel veel, die speelbehoefte en dat is juist goed voor ze.

En ruimte is enorm belangrijk, dus als ze alleen op een paddock komen moet die ook groot genoeg zijn. Juist voor die jonge dieren is dat extreem belangrijk om gezond te groeien.

Wat ik me afvraag: hoe zou je een jaarling hengst met een hengst veulen veilig kunnen koppelen om samen te spelen? Of moet je ze echt vanaf veulen koppelen zodat er geen leeftijdsverschil in zit? En dan bedoel ik qua veiligheid voor het veulen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:36

Ik ga idd ook mee met de rest boven mij. Die van mij kende het veulen ABC goed en dat verleren ze idd echt niet. In de winterperiode staat de mijne op zo'n 45min en ga ik vaak om de +-3 weken. In de zomerperiode staat ze iets verderop op zo'n 50-55min en kom ik er ongeveer elke 2 weken. Veel meer dan een beetje poetsen doe ik over het algemeen niet. En ook qua lichaamstaal etc kan je in een wei genoeg (althans, qua eigen ruimte en zo nodig een correctie maar ik ga ook niet uitgebreid vanalles vragen/oefenen als het niet relevant is). Maar dingen als meelopen aan het halster etc, ook langs een rustige weg was eerder geen probleem en vanaf volgend jaar krijgt ze nog genoeg nieuwe dingen om te leren.

Wat betreft castreren zijn er volgens mij soms wel mogelijkheden om dat in de opfok te laten doen mocht je dat toch eerder willen dan met 2,5. Maar dat zou ik met de opfok even overleggen, hoe zij daar in staan en of ze daar wat in organiseren/opties/beleid in hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:00

Vaak hebben ze een periode in het najaar dat ze de hengsten laten castreren voor ze naar huis gaan, dat zou je altijd na kunnen vragen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:34

De opfok waar de mijne heeft gestaan deed een collectieve ronde castreren en rx foto’s in het voorjaar, omdat dan alles daarna het land op ging. Geen gedoe nog met vliegen, nog meer vrije beweging en geen castratiewonden op een vieze stalbodem als ze gaan liggen. Scheelde daardoor ook in de kosten.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:26

Thanx voor alle tips en ervaringen. Dit is mijn eerste hengst, daarvoor had ik een merrie. Bij mijn vriendin hebben ze wel minder de ruimte, mogen ze wel elke dag in een grote paddock van 20 x 60 maar dat is toch anders in een kudde op een groot land of grote inloopstal.

Ik ga eens reviews googelen van deze opfok.