[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:38

Monique1963 schreef:
Beckie schreef:
Ook ik wens jullie een gelukkig 2023. En al reageer ik niet zo vaak, ook ik kijk met plezier jullie filmpjes. :)

Mijn lief zou ook zo naar Frankrijk verhuizen, alleen ben ik nog niet helemaal toe aan die stap :').

Hi Beckie, dank voor je wensen, eensgelijks. Fijn dat je onze filmpjes nog steeds met plezier kijkt.

Kijkt je lief ook de filmpjes? En wat zou je lief willen in Frankrijk, qua huis en inkomen? En waarom ben jij nog niet toe aan Frankrijk?
De taal? Is steeds minder een probleem, zeker bij medische dingen. Je kunt in de super- en bouwmarkten veel tweetalige dingen vinden en meer dan bonjour hoef je er ook niet te kunnen. Voor alle papierwinkeltoestanden zijn er Nederlanders die je online kunnen helpen.
Familie die achterblijft? Facetimen is ideaal en met alle sociale media heb je meer contact met de achterban dan ooit tevoren.
Kinderen? Groot avontuur en je kunt ze in Frankrijk vaak meer bieden dan in NL.

Het is voor ons het beste dat we ooit hebben kunnen besluiten en we waren 35 toen we hiernaartoe verhuisden. Het leven is op het platteland een stuk rustiger dan in NL en we vinden Frankrijk op veel vlakken (zeker huizen en grond) nog steeds enorm goed betaalbaar vergeleken bij NL.

Hai Monique, als hij toevallig langsloopt dan kijkt hij even mee, maar verder niet. Hij is ook niet van de paarden, maar van het wielrennen. En o.a. daarom zou hij graag naar (zuid) Frankrijk vertrekken. Lekker fietsen (in de bergen) en al in het vroege voorjaar mooi weer. Het emigreren zelf zou ik niet zo tegen op zien, lijkt me best een mooi avontuur. En de rust en ruimte lijken me ook heerlijk. Alleen zijn de zomers in Zuid-Frankrijk me eigenlijk te warm, doe mij maar de Vogezen ofzo. :')

Maar wat ga ik doen in Frankrijk? Ik ben nu docent op een middelbare school en vind die drukte in mijn werk en het deel uitmaken van een gemeenschap wel echt leuk. Om daarna wel weer snel terug te keren in de rust van ons eigen huis, want in mijn vrije tijd ben ik erg gesteld op mijn privacy. Ik zou dus ook geen B&B of iets dergelijks willen. Maar hoe lekker ik het ook vind om in mijn vrije tijd met m'n paard te rommelen en in en om het huis bezig te zijn, ik zou m'n werk nog niet willen missen. Mijn Frans is niet goed genoeg om voor de klas te staan en ik ben nou ook niet zo'n talenwonder dat ik dat lekker snel onder de knie zal hebben.

Daarnaast is mijn familie echt heel klein, dus als ik dan ook nog verder weg ga wonen voelt het toch een beetje alsof ik ze in de steek laat. :7

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 20:27

Ik snap je argumenten. Heel valide.

Familie van mij was ook heel klein, heb toch voor ons/mezelf gekozen.
Werken, het Franse onderwijs is beroerd. Veel ouders zoeken bijles voor hun kids. Als je een beetje Engels spreekt en bij een wat grotere stad in de buurt woont, heb je zo een club kids bij elkaar. Ik heb het twee jaar gedaan voor twee franse buurmeisjes. Maar als je het sociale zult gaan missen, dat wordt dan idd lastig.
De Vogezen zijn idd koeler dan hier, ook natter, maar toch ook heel leuk voor je lief om te fietsen!

Blijf volgen, wie weet doe je nog inspiratie op!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 09:50

En dat je 's morgensvroeg altijd kraakt als een ouwe wagen, en dat je dan bij je paardjes loopt, en dat Quarbonne zich ineens helemaal te pletter schrikt omdat hij denkt dat hij tegen het schrikdraad knettert, maar dat het je voet is die zo knekt en krakt wat ongeveer hetzelfde geluid maakt. En dat ik dan in een deuk lig omdat mijn dag nog nooit zo humorvol begonnen is. Dat gezicht van die pony!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 10:03

Tinka schreef:
Hier geen knopje voor het schrikdraad, trek de stekker er wel uit thuis en bij de wei is het wel onhandig, laat ik meestal aan staan. Milko heeft wel een knopje gemaakt waarmee alle lichten in de stal in ene uit gaan. We hebben daar 3 ledlampen met afstandsbediening, maar die gingen raar doen. Knipperen met uitzetten ed. Vandaar die knop.

Tinka, ik zie dat ik nog niet heb gereageerd op jouw knopje. Wij hebben 3 schrikdraadapparaten. Eentje bij de wijngaardweide dat is een accu. Dan eentje, net nieuw, bij het benedenland die zit naast de hoofdentreepoort en kan zowel op de 230V (Raar dat dat in Frankrijk geen 220 is trouwens) als op een accu en ik geloof zelfs ook op een zonnepaneel. Deze twee staan altijd permanent aan, ook in de hoop gravende zwijnen uit de weilanden te houden.

Dan hebben we er nog eentje op 230V die alle weilanden boven voedt. Die hangt in de zadelkamer. Dat leek eerst de beste plek. Maar met de komst van Quarbonne is alles onhandiger geworden omdat we nu 2x schrikdraad bij de stallen hebben om hem in goede banen te leiden. Daar moest ik dan 2x overheen stappen of de handvaten losmaken. Nu heb ik dan dat knopje vooraan en dat zet ik nu uit als ik in de stallen moet zijn, erg handig, ik kan er nog steeds over die twee rijden schrikdraad heen stappen, maar geen risico meer op schok en de handvaten kan ik uiteraard ook inrollen, zijn van die roldingen en ook geen mogelijkheid meer dat ik schokkend wakker wordt. Ik kan het ook vanuit huis uitzetten, maar dan heb ik ook geen licht.

Het licht in de stallen wordt mede geregeld door domotics. Dat is Erwin zijn stokpaardje. Ik zet het aan, en het blijft 30 minuten branden. Dan gaat het automatisch uit door domotics tenzij ik het weer aan klik. Ook de sierverlichting gaat automatisch met het donker aan en om middernacht weer uit.

En ik heb sinds gisteren ledlampen gekregen die met bewegingsdetectie aangaan als ik in het donker de honden uitlaat. Ik word verwend met handige lampen en knopjes.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:41

In Nederland zie je eigenlijk ook geen 220V meer hoor, overal de aanduiding 230V inmiddels :j Net als bij jullie.

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:24

Monique1963 schreef:
En gaaf dat jullie ook de stap gedaan hebben. En tuurlijk moet je wennen, het is echt een andere cultuur hier, maar idd de rust, ruimte en natuur daar kan NL niet tegenop. Hoe vinden je paarden het hier?

Hmz.. Op een of andere reden is mijn reactie van gister niet goed gepost. Anyway, opnieuw: Mijn 2 merries doen het supergoed gelukkig! Eerst hebben ze op paddock achter het huis gestaan omdat onze wei/camping nog niet omheind was. Maar inmiddels hebben we een track voor ze aangelegd waar ze overdag lopen. Omdat er nog geen schuilstal is en het behoorlijk nat is, staan ze deze winter 's nachts binnen. Heeft niet mijn voorkeur, maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat :Y) Als het allemaal goed gaat bevalt mijn nieuwe merrie (net voor vertrek gekocht) eind maart/begin april van een veulen <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 12:50

Achterom schreef:
In Nederland zie je eigenlijk ook geen 220V meer hoor, overal de aanduiding 230V inmiddels :j Net als bij jullie.

O echt? Dan loop ik echt 22 jaar achter! Zou dat nou betekenen dat de lampen harder branden dan vroeger?

Greeneyez schreef:
Monique1963 schreef:
En gaaf dat jullie ook de stap gedaan hebben. En tuurlijk moet je wennen, het is echt een andere cultuur hier, maar idd de rust, ruimte en natuur daar kan NL niet tegenop. Hoe vinden je paarden het hier?

Hmz.. Op een of andere reden is mijn reactie van gister niet goed gepost. Anyway, opnieuw: Mijn 2 merries doen het supergoed gelukkig! Eerst hebben ze op paddock achter het huis gestaan omdat onze wei/camping nog niet omheind was. Maar inmiddels hebben we een track voor ze aangelegd waar ze overdag lopen. Omdat er nog geen schuilstal is en het behoorlijk nat is, staan ze deze winter 's nachts binnen. Heeft niet mijn voorkeur, maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat :Y) Als het allemaal goed gaat bevalt mijn nieuwe merrie (net voor vertrek gekocht) eind maart/begin april van een veulen <3

Fijn dat je paarden het goed doen en wat gaaf dat je al zo snel een veulen gaat krijgen? Welk ras? En gaaf dat je al een paddock hebt en kennelijk stallen om je paarden binnen te zetten. Ga je een camping beginnen?

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:58

De 'paddock'is een van de stukken tuin die achter ons liggen. Dat was al helemaal omheind, dus daar hoefde ik niets aan te doen om de paarden er op te kunnen zetten. Ze hebben zelf het gras omgetoverd tot zandvlakte haha!

De stalling is een overkapping aan de zijkant van ons huis, daar stond eerst de tractor en zeilboot (vraag me niet waarom die bij de inboedel zat 8)7 ). Paar balkjes en omheining er om, stro er in en klaar. We hebben best geluk dat we zo makkelijk tijdelijke oplossingen kunnen maken. En dat ik brave paarden heb die keurig achter een draadje blijven :D

Mijn oudste merrie is een quarter van 20 en ik heb net voor vertrek een merrie van 7 erbij gekocht. Het is onbekend wat voor ras dat is, maar iig warmbloed paard. Ik weet verder niets van haar qua achtergrond helaas, want ze komt bij een handelaar vandaan. Ze heeft behoorlijk wat meegemaakt, waardoor ze behoorlijk kopschuw en angstig was toen ik haar kreeg. Was ook een aankoop vanuit het hart en niet per se vanuit het hoofd haha O:) . Maar inmiddels gaat ze al een stuk beter en krijgt ze weer langzaam meer vertrouwen in de mens.

We hebben een boerderij gekocht met een gite en een kleine camping (6 plaatsen). De bedoeling is om dat weer in de verhuur te gaan zetten dit jaar. Is eigenlijk een kwestie van 'afstoffen' en gaan *\o/*

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:20

Hi Monique,
Ja, er is uitzicht op beterschap, lijkt voorzichtig de goede kant op te gaan. Alleen jammer dat hij nog meer in de kreukels is geraakt door de medicijnen die hij kreeg en dat is nog niet opgelost. Maar we blijven hoop houden en kijken vooral naar wat wel kan.

Herkenbaar ook je verhaal over stroom en lichtpunten (knopjes). Manlief is geen voorstander van domotica, maar ik heb/krijg wel overal handige knopjes. Licht in de paddock en bij de stal kan ik binnen aan/uitzetten en bij de stal werkt het ook op bewegingssensoren. Stroom kan ik in de stal aan/uitzetten. Maar ook hier, een verandering van paarden òf een verandering in het terrein maakt dat je weer opnieuw na moet denken wat handig is qua bediening. Bij ons staat de stroom nu standaard uit want ze gaan er niet doorheen. Alleen eind zomer en het najaar zetten we 'm aan omdat dan de eikels vallen en daar doen ze een moord voor en lopen dus overal dwars doorheen |(

Ik wil nog even zeggen dat ik het erg leuk vind om de verhalen te lezen van naar La Douce France geëmigreerde bokkers en ook dat er meerdere zich hier melden. Ik lees ook (vooralsnog stil) bij Tinka en Judith mee, erg leuk. Jullie inspireren me wel hoor. Is trouwens sowieso al sinds mijn jeugd een wens. Nu is dit nog niet echt het moment, maar over een paar jaar zou ik dat best willen. Manlief is een ander verhaal, weet nog niet of ik hem kan overtuigen. Precies andersom als bij Beckie...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 20:15

Greeneyez schreef:
De 'paddock'is een van de stukken tuin die achter ons liggen. Dat was al helemaal omheind, dus daar hoefde ik niets aan te doen om de paarden er op te kunnen zetten. Ze hebben zelf het gras omgetoverd tot zandvlakte haha!

De stalling is een overkapping aan de zijkant van ons huis, daar stond eerst de tractor en zeilboot (vraag me niet waarom die bij de inboedel zat 8)7 ). Paar balkjes en omheining er om, stro er in en klaar. We hebben best geluk dat we zo makkelijk tijdelijke oplossingen kunnen maken. En dat ik brave paarden heb die keurig achter een draadje blijven :D

Mijn oudste merrie is een quarter van 20 en ik heb net voor vertrek een merrie van 7 erbij gekocht. Het is onbekend wat voor ras dat is, maar iig warmbloed paard. Ik weet verder niets van haar qua achtergrond helaas, want ze komt bij een handelaar vandaan. Ze heeft behoorlijk wat meegemaakt, waardoor ze behoorlijk kopschuw en angstig was toen ik haar kreeg. Was ook een aankoop vanuit het hart en niet per se vanuit het hoofd haha O:) . Maar inmiddels gaat ze al een stuk beter en krijgt ze weer langzaam meer vertrouwen in de mens.

We hebben een boerderij gekocht met een gite en een kleine camping (6 plaatsen). De bedoeling is om dat weer in de verhuur te gaan zetten dit jaar. Is eigenlijk een kwestie van 'afstoffen' en gaan *\o/*

Hey Greeneyez, wat leuk dat je een camping gaat afstoffen ;-) Klinkt erg fijn wat er al allemaal bij jullie huis aanwezig was, zeker om een begin mee te starten. Ik bedoel alles wat je nodig hebt voor je paarden is er. En een gîte ook al fijn dat het er is. Lijkt me een heel goede investering.

En wat spannend om niet te weten wat er uit je merrie gaat komen. Ze gaat vast bij jou helemaal bijdraaien en het vertrouwen in de mens weer terugkrijgen. De rust, ruimte en natuur is er in ieder geval!

bribro schreef:
Hi Monique,
Ja, er is uitzicht op beterschap, lijkt voorzichtig de goede kant op te gaan. Alleen jammer dat hij nog meer in de kreukels is geraakt door de medicijnen die hij kreeg en dat is nog niet opgelost. Maar we blijven hoop houden en kijken vooral naar wat wel kan.

Herkenbaar ook je verhaal over stroom en lichtpunten (knopjes). Manlief is geen voorstander van domotica, maar ik heb/krijg wel overal handige knopjes. Licht in de paddock en bij de stal kan ik binnen aan/uitzetten en bij de stal werkt het ook op bewegingssensoren. Stroom kan ik in de stal aan/uitzetten. Maar ook hier, een verandering van paarden òf een verandering in het terrein maakt dat je weer opnieuw na moet denken wat handig is qua bediening. Bij ons staat de stroom nu standaard uit want ze gaan er niet doorheen. Alleen eind zomer en het najaar zetten we 'm aan omdat dan de eikels vallen en daar doen ze een moord voor en lopen dus overal dwars doorheen |(

Ik wil nog even zeggen dat ik het erg leuk vind om de verhalen te lezen van naar La Douce France geëmigreerde bokkers en ook dat er meerdere zich hier melden. Ik lees ook (vooralsnog stil) bij Tinka en Judith mee, erg leuk. Jullie inspireren me wel hoor. Is trouwens sowieso al sinds mijn jeugd een wens. Nu is dit nog niet echt het moment, maar over een paar jaar zou ik dat best willen. Manlief is een ander verhaal, weet nog niet of ik hem kan overtuigen. Precies andersom als bij Beckie...

Hi Bribo ik denk dat jouw en mijn man wel met elkaar door de bocht zouden kunnen. Wat komt er toch een hoop kijken hè bij het aan huis hebben van paarden. Ik zou het niet willen missen, maar ik denk dat veel mensen niet realiseren hoe creatief je moet zijn om alles in goede banen te leiden. Dagelijks loop je tegen uitdagingen aan.

En grappig dat jullie met Beckie het tegenovergestelde zijn, partnerruil? ;-) Grappig ik heb er nooit over nagedacht dat neuzen andere kanten op kunnen staan met een Frankrijkavontuur. Lijkt me lastig.

Voor zowel Beckie als Bribo is het dan niet een idee om een tussenvorm te doen, een vakantiehuis in Frankrijk? Ons 1e huis in frankrijk was ook een vakantiehuis, en na een paar vakanties waren we om. La douce France ging het worden. Met een vakantiehuis kun je wennen en genieten. En wie weet gaat de andere partner het zo leuk vinden dat emigratie uiteindelijk toch op de agenda komt. Wij namen overigens op vakantie de paarden mee naar Frankrijk.

Greeneyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:26

Ik weet wel door welke hengst mijn merrie gedekt is hoor, maar niet wat haar achtergrond is. Dus het blijft spannend. Sowieso, want het is mijn eerste veulen .

Hebben een hele fijne plek gekocht en zeker een goede investering want bouwtechnisch prima in orde. Het merendeel van we moeten/willen is cosmetisch en moderniseren. Nu ligt er alsnog bergen werk hoor, maar alles op z'n n tijd. Eerst ons huis en de paarden, daarna de rest..

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:18

Ik denk ook dat onze mannen wel door één deur zouden kunnen met elkaar :)

Ik vind het genieten de paarden aan huis. Ik weet trouwens niet beter, ben opgegroeid met een shetlander die net zo oud was als ik en die letterlijk af en toe de keuken in kwam wandelen.
Maar ja, het is wel altijd werk. Gelukkig een man die dat (normaal gesproken) graag doet en zelfs niet stil kan zitten. We merken nu pas, nu manlief weinig kan, hoeveel werk je hebt buiten de normale terugkerende handelingen. Er is inderdaad altijd wel iets kapot, of je bedenkt dat het toch beter anders kan. Of de omstandigheden veranderen... Het houdt ons in beweging toch? _/-\o_

Wat een geweldig idee dat je de paarden mee nam naar je vakantiehuis in Frankrijk. Ik zou er niet opkomen geloof ik. Waar stond jullie vakantiehuis? En reed je dat dan gewoon zelf met de trailer?

Wij zijn op dit moment nog iets te veel onmisbaar denk ik. Nog 2 kids op de middelbare school en mantelzorg voor m'n moeder. Al zou m'n moeder in staat zijn om mee te gaan met haar bijna 80 jaar. Ze is idolaat van Frankrijk en de franse taal, heeft zelfs op latere leeftijd nog frans gestudeerd.
Mijn man ziet vooral de taal niet zitten en net als Beckie ziet hij zich niet in Frankrijk werken. Nu heeft mijn wens/droom om naar Frankrijk te gaan ook vele jaren in de koelkast gestaan hoor, dat leefde ook echt niet meer bij me. Eigenlijk sinds kort weer. Dus af en toe komt het ter sprake en we zien wel. En dat idee van een vakantiehuis daar ga ik eens een tijdje op 'kauwen' ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:51

Wij hebben ons huis in Frankrijk in 2014 gekocht, ook eerst als vakantie huis. Paarden mee nemen ging niet hoor, was al 14 tot 16 uur rijden zonder trailer.
Sinds september vorig jaar wonen we er permanent.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 18:11

Greeneyez schreef:
Ik weet wel door welke hengst mijn merrie gedekt is hoor, maar niet wat haar achtergrond is. Dus het blijft spannend. Sowieso, want het is mijn eerste veulen .

Hebben een hele fijne plek gekocht en zeker een goede investering want bouwtechnisch prima in orde. Het merendeel van we moeten/willen is cosmetisch en moderniseren. Nu ligt er alsnog bergen werk hoor, maar alles op z'n n tijd. Eerst ons huis en de paarden, daarna de rest..

Aha dat scheelt in ieder geval dat je de hengst kent. Misschien wordt je merrie ook wel toeschietelijker als het veulen er is. Kan zo maar positief uitmaken.

Sowieso ben je met een eigen huis nooit klaar. En dat is het fijne ervan, zonder dat zouden wij in ieder geval doodgaan. Het is stimulerend om altijd weer nieuwe uitdagingen te kunnen aangaan, ook al zijn er best tegenvallers uiteraard. Maar dat hoort er dan ook weer bij.

bribro schreef:
Ik denk ook dat onze mannen wel door één deur zouden kunnen met elkaar :)

Ik vind het genieten de paarden aan huis. Ik weet trouwens niet beter, ben opgegroeid met een shetlander die net zo oud was als ik en die letterlijk af en toe de keuken in kwam wandelen.
Maar ja, het is wel altijd werk. Gelukkig een man die dat (normaal gesproken) graag doet en zelfs niet stil kan zitten. We merken nu pas, nu manlief weinig kan, hoeveel werk je hebt buiten de normale terugkerende handelingen. Er is inderdaad altijd wel iets kapot, of je bedenkt dat het toch beter anders kan. Of de omstandigheden veranderen... Het houdt ons in beweging toch? _/-\o_

Wat een geweldig idee dat je de paarden mee nam naar je vakantiehuis in Frankrijk. Ik zou er niet opkomen geloof ik. Waar stond jullie vakantiehuis? En reed je dat dan gewoon zelf met de trailer?

Wij zijn op dit moment nog iets te veel onmisbaar denk ik. Nog 2 kids op de middelbare school en mantelzorg voor m'n moeder. Al zou m'n moeder in staat zijn om mee te gaan met haar bijna 80 jaar. Ze is idolaat van Frankrijk en de franse taal, heeft zelfs op latere leeftijd nog frans gestudeerd.
Mijn man ziet vooral de taal niet zitten en net als Beckie ziet hij zich niet in Frankrijk werken. Nu heeft mijn wens/droom om naar Frankrijk te gaan ook vele jaren in de koelkast gestaan hoor, dat leefde ook echt niet meer bij me. Eigenlijk sinds kort weer. Dus af en toe komt het ter sprake en we zien wel. En dat idee van een vakantiehuis daar ga ik eens een tijdje op 'kauwen' ;)

@Bribo, ja ga jij maar eens broeien op het vakantiehuis in Frankrijk. Een toffe tussenvorm, meestal een goede investering en ik vond de tijd dat ons 1e huis nog een vakantiehuis was, de leukste tijd. Altijd weer spannend om erheen te gaan en zo helemaal eruit zijn, weg van NL, dat was zooo heerlijk. Het was zeker toen in 2000 nog zoooo anders dan in NL. En zeker op het platteland, dat was echt terug naar nét na de oorlog.

En ja we namen de 2 die we toen hadden zelf mee op de trailer. Zonder tegenslag was dat 13 uur rijden. We hebben het overigens niet zo vaak hoeven doen omdat we na een paar vakanties al besloten er te blijven.

En wat gaaf overigens dat je altijd je paard bij huis hebt kunnen hebben. Ik vind delegeren erg moeilijk, dus het ergens op stal zetten zou niets voor mij zijn. Ik ben wat mijn dieren betreft wel een controlfreak en vind het moeilijk om het aan een ander toe te vertrouwen.

Tinka schreef:
Wij hebben ons huis in Frankrijk in 2014 gekocht, ook eerst als vakantie huis. Paarden mee nemen ging niet hoor, was al 14 tot 16 uur rijden zonder trailer.
Sinds september vorig jaar wonen we er permanent.

Hey Tinka, ja ik weet nog dat jullie volgens mij nog niet het plan hadden om zo snel, al in '22 daar permanent te gaan wonen, maar als alle omstandigheden goed zijn, waarom wachten. Het leven is al zo kort! Ik denk dat jullie er ook geen spijt van hebben nu al over te zijn gegaan toch?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:40

Nee hoor geen spijt, het was trouwens 2021 dat we in Frankrijk zijn gaan wonen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 19:22

Tinka schreef:
Nee hoor geen spijt, het was trouwens 2021 dat we in Frankrijk zijn gaan wonen.

Ja grappig je zei september vorig jaar, maar tijd vliegt, we zitten alweer in 2023.

Dit is onze derde winter alweer. Het gaat zo snel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:41

Ja dat nieuwe jaar is altijd even wennen. Hoe vaak ik wel het verkeerde jaartal heb ingevuld in een honden paspoort, begin januari dat wil je niet weten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 20:43

Dankzij jou zijn de honden in zeeland allemaal een stuk ouder LOL

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:51

Niet bij de leeftijd meer bij de ent datum. Meestal kwam ik er wel op tijd achter dat ik een fout maakte hoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 14:56

Zo weer even bijkletsen. Gisteren weer eens gereden op Prisca. Dat van die wens is de vader van de gedachte. Wat wens en hoop ik dat ze minder maagpijn krijgt. En zowaar vrijdag al zeiden we, hé ze gaat een stuk later op de helling pas flemen. En dat is winst. Gisteren dan een staprit gemaakt en zorgvuldig bedacht welke route het best voor haar zou zijn, zodat ze het minst last had van dalingen. Dat is dan het erf af, de poort uit, even heel steil de weg af en dan langs onze velden vals plat weer omhoog. Was een goede keuze.

Vanaf de boerderij naar het stuk waar het ineens heel steil wordt, fleemt ze normaal gesproken meerdere keren. Nu niet. Dus dat gaat echt beter. Ik hoopte al op het ritje dat Prisca helemaal niet zou gaan flemen, maar onderin de diepe kuil toch wel twee keer. Daarna gingen we weer omhoog en heeft ze niet meer gefleemd. Ook omhoog haar dan een paar keer lekker laten grazen.

Toen moesten we over het onderhoudstrack langs het veld en ik kon al een aantal meters niet haar oortjes bij me krijgen. Ze schrok zich dan ook wezenloos van een tak die aan mij bleef haken en tegen haar kwam. Boos NEE. En dan is het ook klaar, maar ze vindt het wel reuzespannend daar omdat daar herten zitten. Ze wilde dan ook graag studeren voor draver. Dat mocht niet van mij vanwege dat ik denk dat ze dan pijn krijgt in haar klotsmaag.

Weer rustig naar huis gestapt en alleen een steil stuk omhoog laten draven, toen ik zeker wist dat haar maagzuur echt onderin bleef, hahaha, waar je allemaal geen rekening mee houdt. Ging erg goed en op het erf nog een paar keer laten grazen en na 20 minuten stond ze weer in het land. Vanmorgen toen ik iedereen naar het benedenland bracht heeft Prisca niet gefleemd!

Ik heb haar nu op 5 schepjes phytotonics staan ipv 4. Al een dag of vier. Zou het dan toch nog... Ook krijgt ze nu 4 verschillende hooisoorten aangeboden en voorgeweekt. Verder staan ze alleen tussen schemer en 23u binnen dan de nacht buiten, dan de ochtend een paar uurtjes binnen en weer naar buiten. Dus een uur of 17-18 buiten, waar ze beschikking heeft gras en over de hooiton. Dus dat hou ik zo nog een tijdje vol, dat lijkt goed te gaan.

Wat niet goed ging vanmorgen was het binnenhalen voor de ochtendsupplementenronde. Prisca slaat. Callas dramt. Prisca slaat niet altijd, maar zodra ze haar kont naar een drammende Callas wendt, die daar dan ook niets van leert, raakt Callas in paniek en moet weg.
Vanmorgen stond Callas voor haar gevoel klem en volgens mij wilde Prisca niet eens slaan, maar draaide ze gewoon weg om weg te lope. Maar Callas in paniek de schrikdraadveren in, die had ik nog niet open. Been erover, staat nog spanning op, drama, raakt vast, komt omhoog, steigeren, stoot haar hoofd, rent in paniek dwars door iedereen weg met de de schrikdraadveer achter haar aan, die gelukkig bij het handvat afbrak.
Nu iedereen in paniek, rennen en vervolgens allemaal weer terugkomen rennen en nu gaan we allemaal keten en blazen en gnorken en dansen. Pfff houd ik mijn hart vast, het is zo glad. En zelfs Prisca kan mooi gaan zeg! Die knietjes hoog! Iedereen op stal, gelukkig niemand schade, voornamelijk denk ik omdat Callas zoveel behang heeft en zo'n dikke pruik heeft, maar misschien heeft ze wel een bult dat weet ik niet.

Goed, hadden we dat gehad, iedereen uitgeraasd, opgehokt en met hun dagelijkse ochtendeten tot rust laten komen. Ga ik ze naar het land brengen daarna, Prisca helemaal niet gefleem, maar is er toch nog heel veel schrik en spanning tussen iedereen wat resulteerde dat ik 3 paarden in het land kreeg en een Prisca die op de oprit bleef staan. Gelukkig liep ze niet weg en Callas was in haar eentje aan het knetteren, Poupette ging oversprong-rollen en Quarbonne had alleen belangstelling voor mijn koekjesjas. Iedereen uiteindelijk netjes in het land.

Kom ik binnen, zit nog geen 5 minuten bij te komen, krijgt Yoda een epi-aanval. Nu 2,5 uur later is ze weer helemaal goed, maar mèn, ik dacht een rustige zondag te hebben!

Afijn, we hebben een filmpje gemaakt nav een van jullie vragen of we een plan hebben voor 2023. Dus een rondleiding in en om het huis met alles wat ooit nog mooi moet worden.

Het verzoekje voor een special van Poupette komt ook nog aan de beurt maar niet deze week.

Ik geef de link later vandaag het uploaden naar YT gaat erg traag. Tot weers.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 16:35

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:18

Leuk om weer een rondleiding te krijgen!! Nog werk genoeg maar al zoveel werk verzet! _/-\o_ :j

Ik blijf trouw meevolgen en ben weer jaloers op het heerlijke weer bij jullie! {:}

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:07

Dank je wel voor de rondleiding. Nog genoeg werk te doen, maar daar jullie in het zuiden zitten zullen jullie wel voornamelijk buiten leven denk ik zo. De woonkeuken is hartstikke gezellig!
Succes met de werkzaamheden en petje af!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 20:27

-Namiro- schreef:
Leuk om weer een rondleiding te krijgen!! Nog werk genoeg maar al zoveel werk verzet! _/-\o_ :j

Ik blijf trouw meevolgen en ben weer jaloers op het heerlijke weer bij jullie! {:}

Hi Namiro, je hoeft vandaag niet jaloers te zijn, we hebben regen. Vorig jaar was dit ongeveer de laatste echte regen, dus we hopen dat we dit jaar nog wat meer regens gaan krijgen om het voorjaar groen in te gaan. Dank je voor het complimentje, ja al enorm veel werk verzet.

uxgranta schreef:
Dank je wel voor de rondleiding. Nog genoeg werk te doen, maar daar jullie in het zuiden zitten zullen jullie wel voornamelijk buiten leven denk ik zo. De woonkeuken is hartstikke gezellig!
Succes met de werkzaamheden en petje af!

Hi Uxgranta, volgens mij heb ik je niet vaak gezien, zo niet, (her)welkom dan! Dank je, voor het complimentje over de woonkeuken, het is inderdaad onze belangrijkste ruimte, daar gebeurt alles en zijn we met zijn allen, mensen, honden en kat. Dank voor het petje af, het gaat vanzelf hoor, het is gewoon leuk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:23

Leuk filmpje! Heel leuk om zo weer een rondleiding te krijgen. En te zien hoe alles erbij staat. En te horen hoe heerlijk nuchter jullie erin staan.