Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:51

Ik zou inderdaad zelf nooit opgestapt zijn en alleen gaan buitenrijden op een vreemd paard zo, en het ook iedereen afraden ivm de veiligheid. Maar het is nu eenmaal gebeurd en het paard heeft zich blijkbaar perfect gedragen, precies was ze zoekt volgens mij. Dus zou zeker nog een tweede keer terug gaan en een keuring inplannen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:15

Eef_Bam schreef:
Ik zou inderdaad zelf nooit opgestapt zijn en alleen gaan buitenrijden op een vreemd paard zo, en het ook iedereen afraden ivm de veiligheid. Maar het is nu eenmaal gebeurd en het paard heeft zich blijkbaar perfect gedragen, precies was ze zoekt volgens mij. Dus zou zeker nog een tweede keer terug gaan en een keuring inplannen.

Er zijn mensen die paarden beter kunnen lezen dan anderen.

Mijn vorige was de tweede dag bij mij, eerste keer in dat bos en ben er zonder zadel aan een halster op gestapt en door het bos gereden. Sommige paarden vertellen je dat dat kan.....

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:58

Call me crazy, maar ik vind de betrouwbaarheid van de verkopende handelaar juist wel heel belangrijk.

En handelaren die je zonder enig voorrijden, zonder dat ze jou kennen je met een paard dat ze ook amper kennen zo het bos alleen insturen, dat zijn in mijn ogen geen betrouwbare handelaren. Dan ook nog wetende dat dit om een spanjaard gaat, dus waarschijnlijk import. Wie zegt dat de rest van het verhaal klopt, dat het paspoort klopt, dat dat wat hij verteld over de gezondheid klopt? Misschien is ie zo braaf omdat hij al 25 jaar is en er nog goed voor zijn leeftijd uitziet.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar wel dat je zeer waakzaam moet zijn en zeker naast keuring met goed op de foto zetten, ook bloed laten trekken en check op leeftijd, paspoort en de hele sjabam.

Of hij moet in een prijsklasse vallen dat je denkt, nou we zien het wel en we zien wel hoe lang we er mee doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:05

Leeftijd checken kan op het gebit wel vrij goed geschat worden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:16

oji schreef:
Call me crazy, maar ik vind de betrouwbaarheid van de verkopende handelaar juist wel heel belangrijk.

En handelaren die je zonder enig voorrijden, zonder dat ze jou kennen je met een paard dat ze ook amper kennen zo het bos alleen insturen, dat zijn in mijn ogen geen betrouwbare handelaren. Dan ook nog wetende dat dit om een spanjaard gaat, dus waarschijnlijk import. Wie zegt dat de rest van het verhaal klopt, dat het paspoort klopt, dat dat wat hij verteld over de gezondheid klopt? Misschien is ie zo braaf omdat hij al 25 jaar is en er nog goed voor zijn leeftijd uitziet.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar wel dat je zeer waakzaam moet zijn en zeker naast keuring met goed op de foto zetten, ook bloed laten trekken en check op leeftijd, paspoort en de hele sjabam.

Of hij moet in een prijsklasse vallen dat je denkt, nou we zien het wel en we zien wel hoe lang we er mee doen.

Nou dat…

Overal wordt gewaarschuwd voor malefiede (?) handelaars en hier wordt gezegd gewoon kopen.

Nu ken ik Tarzan niet persoonlijk maar ze komt op mij over als toch een iets angstige ruiter en ik zou dan echt als advies geven, koop particulier en ook waar er meer over de geschiedenis komt te weten…

Kijk als je nou een handige cowboy bent zou ik ook zeggen kopen en als het niks is verkoop je weer maar maar ik geloof niet dat dat je intentie is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:25

Nouja in mijn geval zeg ik vooral neem ook je gevoel mee dat je op dat paard had. Ze schrijft dat ze zich veilig voelde op dier en ja juist als ietwat angstige ruiter is dat wat je zoekt. Daarom zeg ik schrijf niet meteen dat paard af op basis van een verhaal. Je eigen intuïtie met dat paard telt ook mee. Daarom rustig nog een keer gaan kijken dat kan sowieso geen kwaad en neem je instructrice mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:27

_Tarzan schreef:
Anjali, hadden ze mij dit verteld had ik er waarschijnlijk ook minder ontspannen opgezeten hoor _O-

Degene die mij haar gaf zei dat ze het gewend was, de verkoper zei achteraf dus dat ze nog nooit alleen buiten waren geweest met haar :')

Maargoed ze was heel braaf en eerlijk en daar ging het mij om!

Dat is op zich wel een voordeel, je was onbevangen.
Je hebt fijn gereden en het voelde vertrouwd, toch?

Ik zou goed laten keuren en er voor gaan!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:46

Ik ken Tarzan ook niet persoonlijk maar na lezen van haar drama’s met Fuego ( die nooit iets misdaan heeft) en vervolgens moet Rambo er met een jaar eruit, stapt ze op een onbekend paard gewoon naar buiten.

Mag echt hopen dat je een verzekering hebt want ik vind dit geen slimme actie juist een hele rare niet verstandige en onvolwassen actie.
Alsof je niet nagedacht hebt, ik heb namelijk niet idee dat jij een hele zelfverzekerde ruiter bent met boel rijkennis
Vindt hele bijzondere actie en dit paard is nog maar net hier, die kan echt wel veranderen in gedrag en dan…. Weer verkopen.

De mijne was zadelmak geboren maar jaartje later kwam haar ware aard naar boven. Ik ben nu 13 jaar verder is nu leuk paard, met bijzonder gedrag

Dus mijn conclusie je hebt geen enkel garantie dat dit paard braaf blijft.
Je weet niet wat er eerder is gebeurd, misschien veel gereden, of medicatie erin of gewoon overdonderd

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:59

Alja schreef:
Nu ken ik Tarzan niet persoonlijk maar ze komt op mij over als toch een iets angstige ruiter en ik zou dan echt als advies geven, koop particulier en ook waar er meer over de geschiedenis komt te weten… is.

Ik denk dat je het aantal malafide particuliere verkopers ook niet moet onderschatten. Ik koop bij voorkeur niet particulier. Mede ook vanwege dat je dan geen consumentenrecht hebt.
Maar gewoon bij een betrouwbaar adres met een goede reputatie, waar je vaker nette paarden vandaan ziet komen en opgeleid worden en liefst uit je netwerk en daar aangeven wat je zoekt. Zo doe ik jet en nog nooit een miskoop gehad of een teleurstelling bij keuring.

Maar goed ik denk dat dat soort handelaren wel moeilijker te vinden zijn in het recreatieve segment.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:08

Vanochtend een hele leuke merrie geprobeerd in België.
Paard was erg braaf, maar had voor mijn klant te weinig go.
Zou een leuke Hunter zijn als je haar dressuurmatig verder doortrained.
Dus de zoektocht gaat verder
Als iemand een springpaard weet, energiek maar betrouwbaar, maximaal 1.70 met wedstrijd ervaring maximaal 12 jaar.
Hou me aanbevolen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:11

ikke schreef:
Eef_Bam schreef:

Er zijn mensen die paarden beter kunnen lezen dan anderen.

Mijn vorige was de tweede dag bij mij, eerste keer in dat bos en ben er zonder zadel aan een halster op gestapt en door het bos gereden. Sommige paarden vertellen je dat dat kan.....

How can I make this about me :+ . Niet iedereen is zo'n fantastische ruiter als jij die alleen maar gezonde en brave paarden koopt puur op basis van intuïtie. Misschien moet je je diensten als paardenfluisteraar gaan verkopen :') .

Tarzan heeft hier ook niets aan want die heeft blijkbaar niet genoeg intuïtie om meteen het perfecte paard te kopen, zoals de meeste mensen. Voorzichtigheid is dan ook alleen maar aan te raden in haar situatie. Maar na deze positieve ervaring zou ik zeker nog een keer gaan kijken Tarzan, wie weet is dit wel jouw match made in haven die ik je van harte gun!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:25

Dat ik niet zo’n zekere ruiter ben wil niet zeggen dat ik een slechte ruiter ben. Ik heb een prima zit en kan ook echt wel wat uitzitten en weet ook wat ik moet doen als ze iets zou doen.

Ze oogde braaf en werd als doodbraaf geadverteerd dus zag er geen gevaar in. Vriendin had dr vast en als ik ook maar een klein beetje twijfel zou hebben was ik afgestapt en omgedraaid. Na het eerste ‘enge obstakel’ wist ik genoeg en hebben we haar los geklikt.

Misschien hadden anderen het anders gedaan, maar ik was er tevreden mee zodat ik haar ook alleen kon uittesten, want eerlijk is eerlijk als ik er een koop dan zal deze toch echt alleen op stap moeten kunnen.

Dat Fuego in eerste instantie geen match was lag niet aan het paard maar aan de angst van mij die ik had voor andere paarden na het verlies van m’n maatje. Maar met Fuego is het uiteindelijk helemaal goed gekomen, een betere match is er niet. En dat Rambo helaas na een jaar geen match lijkt kan ik ook niks aan doen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:32

Ik vind het dubbel, enerzijds is het fijn dat ie braaf is, anderzijds zou ik niet de gok durven nemen. Met de angst dat er straks toch wat mis blijkt te zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:43

_Tarzan schreef:
Dat ik niet zo’n zekere ruiter ben wil niet zeggen dat ik een slechte ruiter ben. Ik heb een prima zit en kan ook echt wel wat uitzitten en weet ook wat ik moet doen als ze iets zou doen.

Ze oogde braaf en werd als doodbraaf geadverteerd dus zag er geen gevaar in. Vriendin had dr vast en als ik ook maar een klein beetje twijfel zou hebben was ik afgestapt en omgedraaid. Na het eerste ‘enge obstakel’ wist ik genoeg en hebben we haar los geklikt.

Misschien hadden anderen het anders gedaan, maar ik was er tevreden mee zodat ik haar ook alleen kon uittesten, want eerlijk is eerlijk als ik er een koop dan zal deze toch echt alleen op stap moeten kunnen.

Dat Fuego in eerste instantie geen match was lag niet aan het paard maar aan de angst van mij die ik had voor andere paarden na het verlies van m’n maatje. Maar met Fuego is het uiteindelijk helemaal goed gekomen, een betere match is er niet. En dat Rambo helaas na een jaar geen match lijkt kan ik ook niks aan doen.

Ga je de merrie ook kopen of nog een keer kijken eerst?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:44

Earth schreef:
Ik vind het dubbel, enerzijds is het fijn dat ie braaf is, anderzijds zou ik niet de gok durven nemen. Met de angst dat er straks toch wat mis blijkt te zijn.

Goh en waarom zou je dan een paard keuren??

Toch om uit te sluiten dat er iets zit wat je aan de buitenkant niet kunt zien?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:06

ikke schreef:
Earth schreef:

Goh en waarom zou je dan een paard keuren??

Toch om uit te sluiten dat er iets zit wat je aan de buitenkant niet kunt zien?

en soms komt dat ook niet uit een keuring en kom je daar veel later pas achter, het blijft altijd een beetje geluk hebben ook.
Maar met keuren haal je wel het eerste risico weg inderdaad.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:09

Nouvel schreef:

Fuego stond vandaag heel slecht ineens dus had even andere dingen om over na te denken.

Ga geen overhaaste beslissing maken dus wil er eerst goed over nadenken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:15

_Tarzan schreef:
Nouvel schreef:

Fuego stond vandaag heel slecht ineens dus had even andere dingen om over na te denken.

Ga geen overhaaste beslissing maken dus wil er eerst goed over nadenken.

Oh bah dat is naar, sterkte!
En begrijpelijk inderdaad, rustig over nadenken, succes ermee!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:13

oji schreef:

Helemaal eens met jou vandaar ook mijn twijfel.
Kijk paard was gewoon doodbraaf daar is geen twijfel over, maar wel over het hele verhaal rondom paard.
Ze komt uit Spanje dus dan is het al helemaal gissen.
En inderdaad de vraag of de leeftijd wel klopt, ze zou 16 zijn maargoed een paard 5 jaar jonger maken op die leeftijd is ook net iets makkelijker dan een van 10 .. 16 vind ikzelf nog wel goed genoeg om te kopen, maar ouder liever niet.

Dankjewel Nouvel!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:51

Je moet toch laten keuren, dan kun je meteen het gebit laten nakijken voor de leeftijd. Zonde om zo’n braaf paard te laten staan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:54

Wanneer is het paspoort uitgegeven en welke geboortedatum staat daar in? Dat kan een indicatie zijn wbt de leeftijd, of deze klopt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:39

Op die leeftijd is het toch altijd wat gissen. Wij hebben 2 oudere paarden van dezelfde ouderdom maar op basis van hun tanden zou daar gerust min. 5 jaar verschil op kunnen zitten .

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:43

Idd, eentje van in de 20 kun je niet meer slijten op basis van gebit voor 5 jaar, maar voor 15 is toch een stuk onzekerder.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:15

Het zou voor mij ook wel uitmaken wat de prijs is en wie de handelaar is. Als het een bekende oplichter is dan zou ik wel iets voorzichtiger zijn.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:46

Gewoon nog een keer gaan Tarzan, en bij nog steeds goed gevoel keuren. Het hoeft geen probleem paard te zijn hè
zoals je beschrijft past het dier perfect bij je wensen