Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 19:54

Onze Rooie bewijst een uitdaging te zijn. En het stuk dat redelijk goed ging heeft mijn pivo niet gefilmd. Als Lauren op stal is kijk ik lief naar haar morgen. Het steigeren is minder. Ik kan voltes rijden maar been is echt Chinees voor haar en ze lijkt de link ook niet echt te leggen…

Muga

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:40

Ik had al zon idee dat je er druk mee was hihi. Was zo stil haha.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:42

miss beter de stemhulpen veel beter bevestigen en dat later samenvoegen bij beenhulp, in de western gebruiken we been ook niet bij elke stap alleen als commando

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:44

Ik wilde vragen of ze misschien doof is, maar toen bedacht ik me dat ze wel reageert op t ritselen van de zweep...

Maar wel fijn dat het steigeren minder is! Das toch al wel een mooie stap vooruit, dat laat wel vooruitgang zien vind ik

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 22:36

speurneusc schreef:
miss beter de stemhulpen veel beter bevestigen en dat later samenvoegen bij beenhulp, in de western gebruiken we been ook niet bij elke stap alleen zals commando

Dat doen we in de dressuur ook niet. Enkel als je verandering wil.

Had het er ook met een vriendin over die haar dichter kan volgen omdat we elkaar irl kennen. Ze lijkt wat in de freeze te gaan zodra ik er op zit. Als mijn man haar dan even mee neemt met het commando van de longe + ik die licht been geef en dan meteen belonen zodra ze gaat.

Ik denk dat ze wat dicht klapt. Doof is ze idd niet. Makkelijk van karakter is ze ook niet dat helpt ook niet laten we wel realistisch zijn. Ik zeg niet dat ze gemeen is of zich bewust is van wat ze doet. Ze is gewoon wie ze is. Net zoals Rêve dat is. Paarden met gemiddelde karakters worden niet op twee stallen weg gestuurd na twee dagen.

We blijven ook gewoon rustig met haar. Ik ben vrij zeker dat ze je stuk maakt als je dat niet bent trouwens. :+ Maar haar manier van reageren is niet ‘rustig’…. Naar voren slaan in het steigeren heb ik Rêve nog nooit weten doen. Het zo slaan met die voorbenen als je wil uit stappen is nog zo iets dat ik niet ‘standaard gedrag’ noem. Het uithalen naar mijn man aan de longe bv zonder waarschuwing om maar iets te noemen is niet heel standaard gedrag. :=

Met hulp van haar rustig even terug op het goede pad zetten, belonen en het fritseltje (ze wordt niet geraakt.) hadden we haar vandaag voorwaarts en stuurbaar. Op het einde proestte ze en heb ik haar ook beloont en gestopt (bij ontspanning dus). Hopelijk kunnen we daarop verder bouwen.

Ze is niet gemeen maar ze is ook geen standaard zadelmak maak-situatie zeg maar.
Het komt er op neer dat ik stier die weet dat ze sterker is met bizar veel balans. Vandaag galoppeerde ze bv heel op haar gemak met me rond. :+ totaal geen onbalans. Moet zien te rijden met fluwelen handschoenen omdat alles dat te hard door komt naar haar zin een tegen reactie op levert die in haar hoofd geheel terecht is. :+

Dit paard heeft meer uithoudingsvermogen dan Sam. Beest is 3,5 ze is niet eens buiten adem na de ritten. Ik wel. _O-

Het is echt zoeken met haar en dat doen we ook.

Goed ze heeft de hulp naar voor nog nodig maar ik kon in de piste sturen. Met momenten kon ik ook al wel ‘door’ rijden zonder de fritsel maar het is vooral zo dat als ze gaat stil staan dat ze dan je been totaal negeert. Dan neemt mijn man haar even aan de hand en geef ik kuitdruk. Tot ik voel dat ze door gaat stappen.

Ze ontspande op het laatste. Toen zijn we ook gestopt. Vorig weekend stond ze nog voor het merendeel op haar achterbenen. :=

Alle standaard trukken hebben we eigenlijk geprobeerd met haar en zij slaagt er consequent in om dingen uit te halen waar wij even error bij hebben. :=
Maar we zoeken naar communicatie… we moeten gewoon vinden wat voor haar werkt. Ze wordt al minder gefrustreerd wat het makkelijker maakt voor alle partijen. Deze is er eentje die ons dingen bij leert.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 23:01

Klinkt alsof je wel op de juiste weg bent, maar de weg is nog een kiezeltjes grindpad en dat rijdt nou eenmaal niet zo lekker.
Rustig een beetje aan de weg asfalteren en dan wordt de rit vanzelf rustiger

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 23:15

Aan één kant heb ik bewondering voor haar. Er zit zoveel karakter en kracht in… maar als ze dat dan in haar voordeel gebruikt snap ik wel dat niet iedereen er aan wilde beginnen zeg maar. _O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:25

Ik vind zo’n casus als deze merrie altijd facinerend. Leuk om te puzzelen. Ik ken dit typische gedrag bij merries met blaas en/of eierstok problemen. Zeker specifiek in combi met dat rare boze/agressieve en het niet op been reagerend bevriezen en stijgeren. Is er al een interne echo geweest en is de urine nagekeken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:56

Hannanas schreef:
Ik vind zo’n casus als deze merrie altijd facinerend. Leuk om te puzzelen. Ik ken dit typische gedrag bij merries met blaas en/of eierstok problemen. Zeker specifiek in combi met dat rare boze/agressieve en het niet op been reagerend bevriezen en stijgeren. Is er al een interne echo geweest en is de urine nagekeken?

Ik vrees dat er wat dat betreft niets na gekeken is. Als het mijn paard was zou ze door de molen gaan. Helaas wordt medisch advies niet gewaardeerd. Ik had bv toen ze zo overeind kwam op contact met het bit voorzichtig eens tandarts geopperd maar daar word ik niet voor betaald.

Dat maakt het voor mij ook moeilijker om te reageren omdat ik niets kan doen met medisch advies. Ik kan alleen trainingstechnisch zoeken en ook daarin zelfs beperkt want hij was bv al behoorlijk geërgerd dat ze twee dagen vrij gekregen had na vier dagen twee keer per dag (kort) aan het werk.

Toen heb ik wel kunnen zeggen van ‘je betaald me om haar zadelmak te maken niet om me te zeggen op welke manier.’ Maar medisch kan ik dus echt weinig.

Met Gust vandaag wel wat gepraat over niet invasieve dingen die ik kan proberen waar ik op zijn minst wijzer van kan worden. Maar dit is de keerzijde van paarden trainen helaas… je kan stoppen natuurlijk… en in theorie is ons werk gedaan. Dus financieel zou ons dat niks maken. Maar gaat de volgende halte ook op zijn minst zoeken naar een manier?

Vandaag heeft ze los gewerkt aan de longe en kwam ze wel voor het eerst echt tot ontspanning. Proesten, ogen zacht. En ze was zelfs buiten adem ondanks de korte sessie. Met stappen aan de longe gingen die ogen beetje ‘soezend’ dicht. Dus vandaag was iig wel positief voor haar.

Ik moet zo ook even bij lezen want gisteren nam ik totaal geen informatie meer op. :o sorry :o berichten 4 keer lezen en nog niet weten wat ik gelezen had. :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Ja dat is een lastige situatie! Ik hoop dat je heel ver met haar komt, dat gun je zo’n dier zo.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Oh joh, ik dacht dat ze binnenstebuiten gekeerd was. Geen idee waar ik dat vandaan heb, denk een aanname van mij

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:49

fleurtjeuh schreef:
Oh joh, ik dacht dat ze binnenstebuiten gekeerd was. Geen idee waar ik dat vandaan heb, denk een aanname van mij

Joy is binnenste buiten gekeerd. Deze merrie heeft wel een medische achtergrond maar niks gelinkt aan rugklachten oid. Misschien omdat ik gezegd heb dat er een medische achtergrond is waar we rekening mee moeten houden? Die heeft niets of iig heel weinig te maken met het rijden.

Hannanas schreef:
Ja dat is een lastige situatie! Ik hoop dat je heel ver met haar komt, dat gun je zo’n dier zo.

Haar ontspanning vandaag doet hopelijk al iets. We houden haar twee weken langer in de hoop dat ze een eerlijke kans kan hebben bij een andere ruiter. Ik heb vandaag alleen even op Joy gezeten maar niet op haar omdat ik fysiek niet goed genoeg was voor haar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

Ayasha schreef:
fleurtjeuh schreef:

Joy is binnenste buiten gekeerd. Deze merrie heeft wel een medische achtergrond maar niks gelinkt aan rugklachten oid. Misschien omdat ik gezegd heb dat er een medische achtergrond is waar we rekening mee moeten houden? Die heeft niets of iig heel weinig te maken met het rijden.

Ja dat zou best wel eens kunnen inderdaad

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:24

Nog een keer Joy. :+: kort stukje. Morgen hoop ik nog energie over te hebben om hem ook te rijden. De martingaal begon mij te ergeren dus die uit gelaten en hij trok er terug veel meer zelf aan. Ook in draf trouwens. Hij voelde ook veel losser. Zal morgen wel zien of hij de martingaal ook beu was of dat het toeval was. :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Als ik dit zo zie en hij normaliter ook niet op gekke momenten zijn rug eruit drukt en z'n hoofd omhoog gooit, zou ik die martingaal eraf laten.
Hij is nog wel zoekende naar de balans en hoofdhouding in draf, maar in dit stukje zie ik hem niet met z'n hoofd gooien of een impressie van een giraf doen :')

Voor het mooie zou hij in die eerste draf overgang vanuit stap het bit wat meer mogen aannemen en de hals verlengen, maar verder ziet het er vrij stabiel uit!
En zoals altijd heel vriendelijk gereden :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:31

fleurtjeuh schreef:
Als ik dit zo zie en hij normaliter ook niet op gekke momenten zijn rug eruit drukt en z'n hoofd omhoog gooit, zou ik die martingaal eraf laten.
Hij is nog wel zoekende naar de balans en hoofdhouding in draf, maar in dit stukje zie ik hem niet met z'n hoofd gooien of een impressie van een giraf doen :')

Voor het mooie zou hij in die eerste draf overgang vanuit stap het bit wat meer mogen aannemen en de hals verlengen, maar verder ziet het er vrij stabiel uit!
En zoals altijd heel vriendelijk gereden :)

Die 1e stap-draf maakt hij meestal een galop achtig hupsje. Alleen de 1e normaal. _O- das Joy zijn variant van ‘ik heb energie!’ _O- is ook een beetje mijn schuld dat ik daar niet echt kordater op ben. :o meestal rol ik met mijn ogen maar dat voelt hij niet natuurlijk. :=

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Toch een beetje kordater op zijn dan denk ik ;)
Want hij piept zich nu een beetje achter het bit ook en drukt zich op waardoor hij niet opbolt van achter en z'n onderbeen kan onder treden.
Ik denk 10% kordater zijn dan heb je 50% vooruitgang te pakken :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Eerste stukje galop zie je hem ook een beetje zoeken met zijn balans maar wat later rolt ie er steeds beter in! Hoe is het
nu met de hengsten buien? Hij oog wel wat meer gefocust op jou vergeleken met enige tijd terug toen ie meer beziy was met de omgeving

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:14

Spoiler:
Mars schreef:
Eerste stukje galop zie je hem ook een beetje zoeken met zijn balans maar wat later rolt ie er steeds beter in! Hoe is het
nu met de hengsten buien? Hij oog wel wat meer gefocust op jou vergeleken met enige tijd terug toen ie meer beziy was met de omgeving

De laatste keer dat ik reed was hij amper in galop te krijgen en te houden. En het voelde alsof ik ook gewoon geen echt contact kreeg.

Ik had de martingaal er nu af gehaald omdat ik met het gevoel zat dat het contact verstoort werd. Denk dat dat ook is waarom hij wat zoekt. Martingaal zorgt basically dat elke teugelhulp hetzelfde door komt wat fijn is bij een heel jong paard dat je stabiliteit wil bieden maar niet meer als je verder wil. Ik had het ide dat we daar nu wat mee vast liepen.
Dat hij vandaag gewoon aansprong ipv te klieren was al erg positief. Dus de komende trainingen kijken of het toeval is dat hij nu zonder gezeik in galop ging en mooi door bleef galopperen zonder constante aanmoediging of dat hij een goede dag had. :=

fleurtjeuh schreef:
Toch een beetje kordater op zijn dan denk ik ;)
Want hij piept zich nu een beetje achter het bit ook en drukt zich op waardoor hij niet opbolt van achter en z'n onderbeen kan onder treden.
Ik denk 10% kordater zijn dan heb je 50% vooruitgang te pakken :D

:j gustxbill was er even en ik heb letterlijk gezegd dat het even genieten was om eentje te rijden die me niet actief probeert te verwonden, _O-

Op de details na vond ik het vooral frappant hoe anders hij beweegt… zoveel invloed hoort een martingaal toch niet te hebben? Hij heeft terug ‘veer’ in zijn draf uit zichzelf terwijl hij idd zoekende is. Ik moest eerder wat ‘ruuuustig’ Joy doen dan ‘kom op Joy!’ … (ik heb veel liever dat ik ze wat moet intomen dan dat ik ze op mijn been voel hangen.)

Ben nu vooral benieuwd of dat toeval was of dat hij dit voortzet.

Ik hoop morgen wat langer/serieuzer te trainen met hem. :D
Heb zelfs kort overwogen het zadel er af te laten. :o maar hij gaat mijn schrale kont niet waarderen vrees ik. :(:)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:23

Ik denk dat Joy gevoelig genoeg is dat t 'rammelen' van de martingaal en de ringen om de teugels genoeg verstorend kan zijn om hem uit z'n focus te halen.
En door de afleiding 'vergeet' hij attent op jou te reageren

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:28

Kan het zijn dat de martingaal net wat meer druk op de teugels geeft waardoor Joy wat afgeremd wordt of dat gevoel associeert met een constante ophouding?

Gewoon een mijmering van mijn kant hoor. :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:29

Fysiek heeft die martingaal misschien niet zoveel invloed, zeker niet met hoe vriendelijk jij al rijdt. Maar mentaal kan het best als flinke stap voelen voor beiden als ie ineens weg is. Geeft een goed gevoel als ie zo lekker rond komt zonder dat steuntje en wellicht voelt hij dat ook zo aan en vertaalt dat in zijn lopen. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:40

lor1_1984 schreef:
Kan het zijn dat de martingaal net wat meer druk op de teugels geeft waardoor Joy wat afgeremd wordt of dat gevoel associeert met een constante ophouding?

Gewoon een mijmering van mijn kant hoor. :o

Absoluut geen raar idd hoor want zo voelde het wel. Alsof hij gefrustreerd raakte van mijn been omdat ik al iets aan het vragen was. En vooral in galop is die beweging waarschijnlijk nog groter? Hij wil immers ‘rijzen’ in die schoft…
In draf bleef hij ook veel horizontaler dan nu op die paar minuten maar in galop moeten ze wel springen…

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat Joy gevoelig genoeg is dat t 'rammelen' van de martingaal en de ringen om de teugels genoeg verstorend kan zijn om hem uit z'n focus te halen.
En door de afleiding 'vergeet' hij attent op jou te reageren

Zou hij zich kunnen ergeren aan de riem aan zijn borstkast? Hij is flink uit gezwaard op korte tijd en had m wel losser gedaan maar toch vind ik hem vrijer bewegen in de schouders ook.. heb het nog nooit met eentje voor gehad maar Joy…. Joy is op zoveel gebieden zoveel bewuster en gevoeliger dan gemiddeld (in positieve zin trouwens…. Dat ik even niet weet hoe die rode tut écht te helpen in haar latere leven weegt op me, mijn lijf was echt stijf. Ik voelde spieren die ik al lang vergeten was en Joy is dan sowieso zo’n type dat juist zijn best doet ipv gebruik te maken van díe ‘mankementen’. Rêve zou het niet (bewust) erger gemaakt hebben maar ook niet beter iig. Joy wel…

Rêve liep over de voerbak die ik wilde pakken en ipv te stoppen liep ze gewoon rustig door met bak en al tot ik ‘TERROR! Ge hebt toch ogen? En dan nog!! Stop dan ipv gewoon met de bak op wandel te gaan!’
Rêve haar reactie was ongeduldig met het voorvoetje Spaanse pas doen terwijl ik de bak ging op pikken die vlak voor me lag tot zij er mee ging voetballen…

Om maar even het verschil tussen de twee weer te geven… _O-

Mars schreef:
Fysiek heeft die martingaal misschien niet zoveel invloed, zeker niet met hoe vriendelijk jij al rijdt. Maar mentaal kan het best als flinke stap voelen voor beiden als ie ineens weg is. Geeft een goed gevoel als ie zo lekker rond komt zonder dat steuntje en wellicht voelt hij dat ook zo aan en vertaalt dat in zijn lopen. :j

Ook iets om over na te denken… stukje vertrouwen geven zeg maar. Het voelde voor mij ook wel natuurlijker. Liefst rijd ik zonder spul. Maar ik moest ook even aanpassen natuurlijk. :o

Ik ga dit gewoon even blijven doen. Hopelijk morgen of overmorgen een langer filmpje. :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:46

De riem op de borstkas zou ook 'tegen' kunnen werken inderdaad.
Dat het voelt, voor hem, alsof hij beperkt wordt in beweging, ondanks t feit dat de riem los genoeg is. Puur omdat hij hem wel voelt, beweegt hij niet de range die hij heeft tegen de riemen aan