Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:26

Frislingen zijn geen probleem hoor. Een vos kan die zelfs pakken.

Ik las hier iets over dat we allemaal wel snappen dat de wolf een goede invloed heeft op de biodiversiteit. Nee, daar geloof ik niet in. Er zijn ook genoeg studies die het tegendeel bewijzen. Yellowstone bijvoorbeeld is niet het sprookje geworden wat men er van verwachtte. In Siberië zijn hele bos woestijnen in de taiga waar bijna niks meer leeft. Alles opgegeten door de wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:33

Ja hij kan de biggen wel pakken maar dan moet hij ook voorbij mams komen.
En hij is niet gek.. Stukje verderop ongevaarlijke schaapjes...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:36

Dan snap je niet wat biodiversiteit inhoud.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:56

Kaja schreef:
We snappen (hopelijk) allemaal wel dat een wolf bij kan dragen aan de biodiversiteit. Om het heel simpel te houden wil dat dus zeggen dat wanneer een dier ( zoals een ree of een zwijn) geen natuurlijke vijand ( zoals een wolf) kent er een kans bestaat dat er een diersoort gaat overheersen, wat ten koste gaat van andere diersoorten, insecten, planten etc. Nagenoeg elk dier, elke plant en elk insect draagt zijn steentje bij aan een gezond gebied. Wanneer een dier/plant/insectsoort gaat overheersen dan kan dit ten koste gaan van bijvoorbeeld een plantensoort of er voor zorgen dat een bepaalde diersoort uit dat gebied vertrekt etc. wat dus ten koste gaat van de natuur. En juist daar wringt de schoen, de mensheid vraagt op allerlei manieren teveel van de natuur en daardoor raakt het geheel in een disbalans.

Voordat de wolf kwam was er gewoon afschot als er teveel dieren van een soort kwamen. Het fijne daarvan is dat het beheersbaar is. Er wordt niet meer afgeschoten dan nodig is.
De wolf echter is onbeheersbaar. Afgelopen zomer waren er al bijna geen reekalfjes meer te vinden en ook alle moeflons op de Veluwe zijn op. Deze laatste soort droegen weer bij aan de biodiversiteit op de Veluwe. Daar was goed over nagedacht toen ze werden geintroduceerd.

Mij echt een raadsel hoe je kunt zeggen dat een Wolf bijdraagt aan biodiversiteit als ze alle grazers opeten die daar juist aan bijdragen.
De Oostvaardersplassen is een goed voorbeeld van dat rewilding in Nederland niet kan. Er was in de Oostvaardersplassen geen sprietje voedsel meer te vinden. Het werd een grote moddelpoel en de dieren stierven bij bosjes aan uithongering. Lekker die natuur. En nu voltrekt zich hetzelfde drama op een andere manier.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:56

Zichtmelding Westerhaar, Overijssel.
Wolf is daar de N36 richting Sibculo-Vriezenveen overgestoken.
Vanochtend gezien.

Bron; wolven alert/meldingen Drenthe

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:12

De Oostvaardersplassen heeft ons (hopelijk) geleerd dat: De natuur alleen haar gang kan gaan als de natuur ook werkelijk haar gang kan gaan.
Wanneer dus ongebalanceerde elementen een andere plek kunnen zoeken. En dat kan in Nederland per definitie niet. Wolven kunnen niet vliegen of zwemmen dus er is geen mogelijkheid om verder naar het westen te trekken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:13

Kaja schreef:

Wolven eten uiteindelijk alle dieren op. Er verdwijnen diersoorten.
Dus nee, de biodiversiteit neemt uiteindelijk af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:58

Kaja schreef:

Als vruchtbaarheid van grote grazers in klapt van 80% naar ongeveer 8% door bejaging door wolven, dan snap ik zeker wel dat wolven niet reguleren bar slecht is voor biodiversiteit. Als ik zie dat die gebieden in Siberie waar de wolf de aantallen tot vrijwel 0 heeft gereduceerd elke zomer in de fik staan, dan weet ik ook wel wat dat doet met de biodiversiteit.
En ook oude geschriften hier in Europa klagen over lege bossen door niet reguleren van wolven. Ellende is overal hetzelfde, leer er van.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:15

Ik heb echt niet het idee dat hier veel gejaagd wordt… kan ik dat ergens vinden?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:28

Ik weet niet of je dat ergens kan vinden, maar de jager die ik persoonlijk ken geeft aan dat hij en zijn collega's eigenlijk nooit aan de vastgestelde hoeveelheden komen die zij mogen/moeten schieten.

Jacht in Nederland is aan strenge regels verbonden, terecht natuurlijk, het moet wel veilig blijven. Er wordt ook nauwkeurig gekeken naar de populaties van verschillende soorten wild in specifieke gebieden. Daarna wordt met alle relevante partners besloten wat waar geschoten mag worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:36

Jagen is idd eerst tellen dan pas schieten.
Sowieso geen jonkies, geen drachtige dieren enz.
Op sommige plaatsen idd dieren laren grazen om niet alles bos te laten worden (nee dat ligt niet aan de stikstof maar omdat de open vlaktes niet Nederlands zijn)
En zo houden wij bio diversiteit.

De wolf telt niet...ooh dit jaar geen ree meer op het menu...
Laat ik voor een volwassen zwijn gaan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:53

DuoPenotti schreef:
Jagen is idd eerst tellen dan pas schieten.
Sowieso geen jonkies, geen drachtige dieren enz.
Op sommige plaatsen idd dieren laren grazen om niet alles bos te laten worden (nee dat ligt niet aan de stikstof maar omdat de open vlaktes niet Nederlands zijn)
En zo houden wij bio diversiteit.

De wolf telt niet...ooh dit jaar geen ree meer op het menu...
Laat ik voor een volwassen zwijn gaan.

Men mag drachtige reegeiten schieten hoor, zelfs kalfjes.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 26-04-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:54

Ja in de prille dracht misschien, maar niet nu

wolf kan zelfs een barend dier pakken want dat is makkelijker, kijkt hij echt niet naar.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:57

Biodiversiteit kan alleen in een gebied waar geen omheiningen zijn.
Waar grazers rond kunnen trekken als er ergens te weinig eten is.

Waar roofdieren hun eigen territorium hebben en goed gedijen wanneer de grazers in hun gebied blijven.
Trekken de grazers weg krijgen de roofdieren het moeilijk, te veel roofdieren krijgen ruzie met de buren en er sterft het één en ander.

Te veel roofdieren pakken te veel grazers. Na een paar jaar hersteld zich dat en zijn er weer te veel grazers en is er weer meer ruimte voor roofdieren.

Zo gaat de cirkel rond.

In een ver land dan, want dit zijn dingen die je in bevolkt West Europa niet kan afwachten.
Hier hebben we mensen, huizen, wegen, bruggen enz.

De grote grazers kunnen niet onbeperkt gaan en staan waar ze willen. Kunnen niet weg uit hun gebied, waardoor ze nu continue als voedsel dienen voor de wolf.

De wilde grazers kunnen niet herstellen, de wolf pakt te gemakkelijk vee als er geen reeën zijn. Maw een valhalla voor de wolf want die kan blijven eten.

Ergo er is geen sprake van biodiversiteit, maar uitroeiing van grazers.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:58

DuoPenotti schreef:
Ja in de prille dracht misschien, maar niet nu

wolf kan zelfs een barend dier pakken want dat is makkelijker, kijkt hij echt niet naar.

Klopt van 1 januari t/m 15 maart en van 1 oktober tm 31 oktober en reebokken van 1april tm 31 oktober, althans hier in drenthe

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:06

Voordat iedereen op de biodiversiteit inhakt, zou het fijn en verstandig zijn je eerst even in te lezen alvorens boe te gaan roepen. Begrijp me niet verkeerd, ik zie de wolf liever vandaag vertrekken dan morgen, maar er zit een theorie achter biodiversiteit.

Wanneer je je inleest dan realiseer je je als eerste dat de Oostvaardersplassen geen rewilding was, noch is. Er staat namelijk een hek omheen, dan heeft niets met rewilding te maken. Dus die vergelijking kunnen we direct loslaten.
Ten tweede draagt afschot helemaal niets bij aan biodiversiteit. Want biodiversiteit gaat om het gehele eco systeem. Iets wat de aarde verzonnen heeft en wij mensen nooit tot op de kern na kunnen bootsen.
Ten derde draait biodiversiteit mede op het voorkomen van het overheersen van één diersoort, dus moet er ook voorkomen worden dat de wolf gaat overheersen. Echter omdat er geen sprake is van een natuurlijk roofdier voor de wolf enkel maar de mens, is het noodzakelijk dat wij de wolvenpopulatie beheersen. En daar gaat het in mijn ogen mis. Dat geldt echter ook voor het beheersen van onze eigen populatie, hoe vreemd dat voor sommige ook mag klinken, juist de mensheid pleegt een enorme roofbouw op de aarde.

Dus ik begrijp de theorie er achter wel, maar zoals eerder gezegd vind ik ons land simpelweg te klein, te vol en de wolf te wreed voor de manier waarop wij leven met onze dieren en onze dieren houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:23

Maar je zegt toch wat wij nu ook zeggen?
Er is geen biodiversiteit als je de wolf niet beheert.

En ja mensen te veel, denk dat vele het met je eens zijn,

Maar je kan ook geen genocide plegen op een 10 miljoen mensen...en is dat wel voldoende?
In de tijd dat de wolf bejaagd werd woonden er vijf miljoen in 1900.

Ik denk als je dit, maar ook andere topics op bokt eest dat daar zeer regelmatig geschreven word dat Nederland te vol is.
En waardoor komt dat? Ja door de mensen.
En dat word vaak genoeg benoemd.
Maar in Den Haag word dat niet gesnapt, of er word meteen geroepen jullie zijn tegen asielzoekers, zie je wel die zijn ook tegen de wolf.

Maar de hele wereld draait om voortplanten van de mens helaas.
En ja als je dan zegt dat kinderbijslag alleen voor het eerste kind moet gelden of dat je vind dat kinderopvang niet zoveel vergoed hoeft te worden want dat promoot alleen maar het krijgen van kinderen word je net niet dood gemaakt. Want de vrouw moet ook kunnen werken. Ipv dat men denkt, kan ook minder kinderen maken....
Dan zegt er iemand, maar In Nederland komen er door geboorte geen kinderen meer bij, dus kunnen we best deze voordelen behouden, ja wellicht waar.
Maar dan moeten we geen kleine stad aan inwoners per jaar binnen laten.
Waar huizen, winkels enz voor nodig zijn.
Nee dan ben je racist, ipv realist.

Nederland zou flink opknappen van 10 miljoen mensen minder, maar dat kun je wel vergeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:24

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:44

Even buiten onderwerp om, maar de oostvaardersplassen is nog steeds drama met vermagerde dieren . Het gaat daar nog steeds niet goed , maar de aandacht is verschoven.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:00

Verhongeren zoals in de Oostvaardersplassen hoort trouwens wel bij de natuur. Bij een overschot aan grazers en tekort aan rovers verhongeren ze. In een hoop andere, natuurlijker situaties kunnen de dieren ook niet of onvoldoende migreren door landschappelijke onmogelijkheden en buurbevolking. Maar net als we nu met de wolf oordelen: dat is afgrijselijk en willen we niet zien! en terrecht lijkt me, als je dat kunt voorkomen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:26

Als je d'r een hek omheen moet zetten om grazers op zijn plek te houden is het per definitie al geen natuur meer wat mij betreft. Dus dat ze dan uithongeren ook niet, omdat ze als ze de mogelijkheid hadden, waren weggetrokken om elders voedsel te zoeken. En als dat nergens anders te vinden zou zijn, dan was dood gaan idd natuur.

En idd: de OVP zijn nog altijd het pronkstuk van de rewilders. God weet waarom, want het is een totale flop.

Om daar de wolf bij te betrekken (on topic :P ) dan wordt het plaatje nog grimmiger want de grazers kunnen hun gebied niet uit maar de wolf er wel in.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:53

Mac schreef:
Als je d'r een hek omheen moet zetten om grazers op zijn plek te houden is het per definitie al geen natuur meer wat mij betreft. Dus dat ze dan uithongeren ook niet, omdat ze als ze de mogelijkheid hadden, waren weggetrokken om elders voedsel te zoeken. En als dat nergens anders te vinden zou zijn, dan was dood gaan idd natuur.

En idd: de OVP zijn nog altijd het pronkstuk van de rewilders. God weet waarom, want het is een totale flop.

Om daar de wolf bij te betrekken (on topic :P ) dan wordt het plaatje nog grimmiger want de grazers kunnen hun gebied niet uit maar de wolf er wel in.

Ja en al die kadavers zijn voor de wandelaars ook geen feestje om te zien, anders hadden er volgens mij allang wolven gezeten :=

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:00

josien_m_ schreef:
Verhongeren zoals in de Oostvaardersplassen hoort trouwens wel bij de natuur. Bij een overschot aan grazers en tekort aan rovers verhongeren ze. In een hoop andere, natuurlijker situaties kunnen de dieren ook niet of onvoldoende migreren door landschappelijke onmogelijkheden en buurbevolking. Maar net als we nu met de wolf oordelen: dat is afgrijselijk en willen we niet zien! en terrecht lijkt me, als je dat kunt voorkomen.

Zoals de anderen al melden, met een hek erom heb je geen natuur, dan heb je zorgplicht

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:01

Maar ze worden wel bijgevoerd.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 15:02