Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sintara schreef:Een paard dat onbeperkt eet, eet het volume s nachts en overdag veel minder.
Op mijn vorige stal stonden ze met 9 paarden bij elkaar, en over de nacht aten ze 8 plakken en overdag nog geen 2
op mn huidige stal hadden ze in het begin nog soms schaarste en aten ze wanneer het kon, nu op onbeperkt ook duidelijk overdag heel weinig en de grote hoeveelheid over de nacht.
Edit: al zou het wel kunnen dat als ze beperkt op gras komen, ze dat dan wel weer meer eten. Is weer een andere impuls natuurlijk
bribro schreef:Je zou nog kunnen overwegen om (op termijn) zelf te gaan hooien. Wij gaan daar ook naar toe denk ik. Hebben inmiddels zelf een oude hooischudder en kunnen het zelf op rillen leggen. Laten het nu nog maaien en balen, maar willen dat waarschijnlijk ook zelf gaan doen. Hooischudden met ons oude trekkertje kost een kleine 2 uur per dag met ons oude trekkertje, maar manlief heeft er eerlijk heel veel lol in.
bribro schreef:Haha, nou echt romantisch vind ik het niet hoor. Wat dat aangaat als (klein) meisje bij mijn opa al geleerd dat het hard werken is zo'n week en inderdaad ook altijd stressen. Maar ik vind het wel heel fijn om eigen hooi te hebben en alles in eigen hand te hebben.
Wij hebben nu een heel fijn persoon die komt maaien en balen, een vriend van m'n stiefzoon. Hij denkt ook echt met ons mee en bijv. bij het balen zijn we niet de hekkensluiter maar plant hij ons juist op een voor ons goed tijdstip in en daaromheen zijn eigen stukken. En inderdaad als je zo iemand hebt, is dat aan alle kanten gunstiger dan het zelf doen. Maar ik dacht omdat je hoopt dat ie komt (leek wat twijfel in door te schemeren), dan is dat misschien een alternatief. Hier ook een onbetrouwbare loonwerker gehad, nou dan doe ik het honderd keer liever zelf, dat geeft pas echt stress.... Ben daar snel klaar mee
Monique1963 schreef:Ondertussen staat onze grande dame Prisca al een paar dagen op phytonics. De wens is de vader van de gedachte. Zie ik haar nou echt minder flemen? Gapen helemaal niet meer gezien. Hoopvol.
We hebben ander hooi voor haar gehaald, omdat ze toch wat taalde met het hooi van de buurman. Dat nu toch weer niet van ons land blijkt te zijn. Daar baal ik van. hahaha balen. Hij zou ons hooi apart houden en dat zouden we bij hem ophalen. Nu blijkt hij oud en nieuw, ons en zijn hooi door elkaar te hebben opgeslagen en ik heb oud hooi van 21 gekregen. Zou prima zijn, ware het niet dat ik best wel veel eraf moet halen omdat hij het ook niet echt zorgvuldig opslaat en ik vind de buitenkant te donker en niet goed ruiken.
Dus zijn we elders even hooi gaan halen, alleen voor Prisca 500 kilo. Maar dat blijkt enorm hard hooi te zijn. Ze eet er wel van, maar ideaal vind ik het niet voor haar maag. Dus beetje mengen. In januari weer twee rollen bij de buurman halen voor febr tm april, kijken wat hij me nu weer voorschotelt.
Als het goed is, gaat hij dit jaar maaien en hooien bij ons, en laat hij alles voor ons liggen. We betalen hem dan arbeidsloon en we betalen de netten om de balen. Dat zijn dan zo'n 20 balen en die gaan we dan zelf opslaan. Niet ideaal, maar dan weet ik in ieder geval dat het goed is opgeslagen, droog en van ons eigen land is. Ik vrees alleen dat hij niet gaat hooien omdat zijn zoon bij hem weg is, en hij dus alles alleen moet doen. Afijn, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Maar goed, ik heb het gevoel dat het al beter gaat met Prisca ook omdat ze 24/7 buiten kunnen vanwege het warme weer. Het gras groeit ook gewoon door. Wel veel suiker vermoed ik, maar goed. Ik haal ze wel 2x per dag op stal, voor de supplementen dus en hooi te eten. Buiten kunnen ze ook uit de hooiklok eten, maar dat doen ze eigenlijk niet eens zoveel, er is kennelijk genoeg gras.
In ieder geval weer een filmpje. Het laatste dit jaar. Met diverse beelden van de paarden en ook een kaartje van de stukken weiland die we aan het heinen zijn. Voor iedereen die het wil een fijne dag vandaag!
https://youtu.be/_DmefBl_an0
JudithO schreef:Heerlijk lang filmpje!
Die Yoda, ze heeft wel echt een zwaar leven bij jullie hoor...
En het is nu steeds beter te zien hoeveel land jullie eigenlijk hebben. Heel gaaf! Wat een rijkdom. En de paarden zijn er ook blij mee zo te zien.
ogidni schreef:Zou toch heel fijn zijn
Muga schreef:Wat een fijn filmpje weer! Alvast alle goeds voor 2023 voor jullie daar op de berg!
Monique1963 schreef:Hallo, ik hoop dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad. Wij wel. We kijken terug op een ongelooflijk productief 2022. Zoveel gebeurd. Veel dingen lijken al veel langer geleden, zoals dat Yoda op de stoep lag. Of dat Callas kreupel raakte. Of dat Prisca kwam. Dat heb ik natuurlijk in een filmpje gezet samen met onze wensen voor 2023, maar die kan ik ook wel zo zeggen, we wensen iedereen GELUK!
https://youtu.be/d_unR8VgTl4
Monique1963 schreef:Hallo, ik hoop dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad. Wij wel. We kijken terug op een ongelooflijk productief 2022. Zoveel gebeurd. Veel dingen lijken al veel langer geleden, zoals dat Yoda op de stoep lag. Of dat Callas kreupel raakte. Of dat Prisca kwam. Dat heb ik natuurlijk in een filmpje gezet samen met onze wensen voor 2023, maar die kan ik ook wel zo zeggen, we wensen iedereen GELUK!