[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 14:09

Ondertussen staat onze grande dame Prisca al een paar dagen op phytonics. De wens is de vader van de gedachte. Zie ik haar nou echt minder flemen? Gapen helemaal niet meer gezien. Hoopvol.

We hebben ander hooi voor haar gehaald, omdat ze toch wat taalde met het hooi van de buurman. Dat nu toch weer niet van ons land blijkt te zijn. Daar baal ik van. hahaha balen. Hij zou ons hooi apart houden en dat zouden we bij hem ophalen. Nu blijkt hij oud en nieuw, ons en zijn hooi door elkaar te hebben opgeslagen en ik heb oud hooi van 21 gekregen. Zou prima zijn, ware het niet dat ik best wel veel eraf moet halen omdat hij het ook niet echt zorgvuldig opslaat en ik vind de buitenkant te donker en niet goed ruiken.

Dus zijn we elders even hooi gaan halen, alleen voor Prisca 500 kilo. Maar dat blijkt enorm hard hooi te zijn. Ze eet er wel van, maar ideaal vind ik het niet voor haar maag. Dus beetje mengen. In januari weer twee rollen bij de buurman halen voor febr tm april, kijken wat hij me nu weer voorschotelt.

Als het goed is, gaat hij dit jaar maaien en hooien bij ons, en laat hij alles voor ons liggen. We betalen hem dan arbeidsloon en we betalen de netten om de balen. Dat zijn dan zo'n 20 balen en die gaan we dan zelf opslaan. Niet ideaal, maar dan weet ik in ieder geval dat het goed is opgeslagen, droog en van ons eigen land is. Ik vrees alleen dat hij niet gaat hooien omdat zijn zoon bij hem weg is, en hij dus alles alleen moet doen. Afijn, wie dan leeft, wie dan zorgt.

Maar goed, ik heb het gevoel dat het al beter gaat met Prisca ook omdat ze 24/7 buiten kunnen vanwege het warme weer. Het gras groeit ook gewoon door. Wel veel suiker vermoed ik, maar goed. Ik haal ze wel 2x per dag op stal, voor de supplementen dus en hooi te eten. Buiten kunnen ze ook uit de hooiklok eten, maar dat doen ze eigenlijk niet eens zoveel, er is kennelijk genoeg gras.

In ieder geval weer een filmpje. Het laatste dit jaar. Met diverse beelden van de paarden en ook een kaartje van de stukken weiland die we aan het heinen zijn. Voor iedereen die het wil een fijne dag vandaag!
https://youtu.be/_DmefBl_an0

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:15

Een paard dat onbeperkt eet, eet het volume s nachts en overdag veel minder.

Op mijn vorige stal stonden ze met 9 paarden bij elkaar, en over de nacht aten ze 8 plakken en overdag nog geen 2 :)
op mn huidige stal hadden ze in het begin nog soms schaarste en aten ze wanneer het kon, nu op onbeperkt ook duidelijk overdag heel weinig en de grote hoeveelheid over de nacht.

Edit: al zou het wel kunnen dat als ze beperkt op gras komen, ze dat dan wel weer meer eten. Is weer een andere impuls natuurlijk :P

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 15:41

Sintara schreef:
Een paard dat onbeperkt eet, eet het volume s nachts en overdag veel minder.

Op mijn vorige stal stonden ze met 9 paarden bij elkaar, en over de nacht aten ze 8 plakken en overdag nog geen 2 :)
op mn huidige stal hadden ze in het begin nog soms schaarste en aten ze wanneer het kon, nu op onbeperkt ook duidelijk overdag heel weinig en de grote hoeveelheid over de nacht.

Edit: al zou het wel kunnen dat als ze beperkt op gras komen, ze dat dan wel weer meer eten. Is weer een andere impuls natuurlijk :P

Dat geloof ik graag. Ik zag alleen daarstraks dat Callas ook veel van dat hooi niet gegeten heeft. Het is ook echt erg hard. Ik denk dat ik het ga weken.

bribro

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:11

Je zou nog kunnen overwegen om (op termijn) zelf te gaan hooien. Wij gaan daar ook naar toe denk ik. Hebben inmiddels zelf een oude hooischudder en kunnen het zelf op rillen leggen. Laten het nu nog maaien en balen, maar willen dat waarschijnlijk ook zelf gaan doen. Hooischudden met ons oude trekkertje kost een kleine 2 uur per dag met ons oude trekkertje, maar manlief heeft er eerlijk heel veel lol in.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 16:37

bribro schreef:
Je zou nog kunnen overwegen om (op termijn) zelf te gaan hooien. Wij gaan daar ook naar toe denk ik. Hebben inmiddels zelf een oude hooischudder en kunnen het zelf op rillen leggen. Laten het nu nog maaien en balen, maar willen dat waarschijnlijk ook zelf gaan doen. Hooischudden met ons oude trekkertje kost een kleine 2 uur per dag met ons oude trekkertje, maar manlief heeft er eerlijk heel veel lol in.

We hebben 15 jaar lang zelf gehooid in Frankrijk in het eerste huis. We vonden het romantisch in het begin, daarna werd het vooral een drama van machines die het niet deden, die onderhoud nodig hebben, moeite om aan sisal te komen, maar vooral alle ellende van de stress eromheen die het met zich meebracht. We hadden daar maar 5 hectare, maar dit op tijd klaar krijgen was al een drama. Altijd de wedstrijd met de zon en de regen. Hier hebben we 12 hectare. Kun je nagaan wat een stress dat mee gaat brengen.
Daarbij hebben we gekeken wat we zouden moeten investeren om een 4x4 tractor (moet vanwege de hellingen), maaibalk, keerder en baler te kopen, tweedehands. Dat redden we niet onder de 10.000 euro. Gaat eerder richting de 15.000, met transport hier naar toe, neem daarbij de brandstofkosten ieder jaar, het verlies aan uren die we niet aan andere zaken kunnen besteden (vooral mijn uren zijn duur als ik die mis qua opdrachten) dan kunnen we voor dat bedrag 21 jaar hooi kopen. En dat is een lange tijd. Zeker als je 2e hands tractors koopt dan is 20 jaar een lange tijd om dat nog vol te houden. Dat zou betekenen dat we halverwege die 20 jaar nieuw materiaal 2e hands moeten kopen en dus nog onrendabeler zouden uitkomen.
Dus we hebben het berekend, maar het is voor ons niet lonend. Maar ik geef toe, het heeft wat romantisch en het geeft veel voldoening om alles zelf te doen. Maar er is een grens aan rendabelheid.

We hopen dus echt dat de buurman zijn belofte houdt en bij ons komt hooien. Het zou dan waarschijnlijk qua arbeidsloon en netten, neerkomen op zo'n 35 euro voor 250 kilo. Daar kan ik heel goed mee leven!

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:59

Haha, nou echt romantisch vind ik het niet hoor. Wat dat aangaat als (klein) meisje bij mijn opa al geleerd dat het hard werken is zo'n week en inderdaad ook altijd stressen. Maar ik vind het wel heel fijn om eigen hooi te hebben en alles in eigen hand te hebben.
Wij hebben nu een heel fijn persoon die komt maaien en balen, een vriend van m'n stiefzoon. Hij denkt ook echt met ons mee en bijv. bij het balen zijn we niet de hekkensluiter maar plant hij ons juist op een voor ons goed tijdstip in en daaromheen zijn eigen stukken. En inderdaad als je zo iemand hebt, is dat aan alle kanten gunstiger dan het zelf doen. Maar ik dacht omdat je hoopt dat ie komt (leek wat twijfel in door te schemeren), dan is dat misschien een alternatief. Hier ook een onbetrouwbare loonwerker gehad, nou dan doe ik het honderd keer liever zelf, dat geeft pas echt stress.... Ben daar snel klaar mee ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 18:06

bribro schreef:
Haha, nou echt romantisch vind ik het niet hoor. Wat dat aangaat als (klein) meisje bij mijn opa al geleerd dat het hard werken is zo'n week en inderdaad ook altijd stressen. Maar ik vind het wel heel fijn om eigen hooi te hebben en alles in eigen hand te hebben.
Wij hebben nu een heel fijn persoon die komt maaien en balen, een vriend van m'n stiefzoon. Hij denkt ook echt met ons mee en bijv. bij het balen zijn we niet de hekkensluiter maar plant hij ons juist op een voor ons goed tijdstip in en daaromheen zijn eigen stukken. En inderdaad als je zo iemand hebt, is dat aan alle kanten gunstiger dan het zelf doen. Maar ik dacht omdat je hoopt dat ie komt (leek wat twijfel in door te schemeren), dan is dat misschien een alternatief. Hier ook een onbetrouwbare loonwerker gehad, nou dan doe ik het honderd keer liever zelf, dat geeft pas echt stress.... Ben daar snel klaar mee ;)

Mijn onderbuikgevoel zegt dat de buurman het te druk gaat hebben, omdat zijn zoon het bedrijf de rug heeft toegekeerd. Dus ik ben al in contact met iemand die mogelijk voor ons gaat balen. Dan hoeft de buurman het alleen te maaien en te keren. Alhoewel hij het vorig jaar ook niet gekeerd heeft omdat het zo heet was en dus zo droog was. Dan hoeft hij alleen te maaien. We gaan het zien. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met regelen want zeg 9 bemaaibare hectare is niet niets natuurlijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:34

Heerlijk lang filmpje!
Die Yoda, ze heeft wel echt een zwaar leven bij jullie hoor...
En het is nu steeds beter te zien hoeveel land jullie eigenlijk hebben. Heel gaaf! Wat een rijkdom. En de paarden zijn er ook blij mee zo te zien.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:52

Monique1963 schreef:
Ondertussen staat onze grande dame Prisca al een paar dagen op phytonics. De wens is de vader van de gedachte. Zie ik haar nou echt minder flemen? Gapen helemaal niet meer gezien. Hoopvol.

We hebben ander hooi voor haar gehaald, omdat ze toch wat taalde met het hooi van de buurman. Dat nu toch weer niet van ons land blijkt te zijn. Daar baal ik van. hahaha balen. Hij zou ons hooi apart houden en dat zouden we bij hem ophalen. Nu blijkt hij oud en nieuw, ons en zijn hooi door elkaar te hebben opgeslagen en ik heb oud hooi van 21 gekregen. Zou prima zijn, ware het niet dat ik best wel veel eraf moet halen omdat hij het ook niet echt zorgvuldig opslaat en ik vind de buitenkant te donker en niet goed ruiken.

Dus zijn we elders even hooi gaan halen, alleen voor Prisca 500 kilo. Maar dat blijkt enorm hard hooi te zijn. Ze eet er wel van, maar ideaal vind ik het niet voor haar maag. Dus beetje mengen. In januari weer twee rollen bij de buurman halen voor febr tm april, kijken wat hij me nu weer voorschotelt.

Als het goed is, gaat hij dit jaar maaien en hooien bij ons, en laat hij alles voor ons liggen. We betalen hem dan arbeidsloon en we betalen de netten om de balen. Dat zijn dan zo'n 20 balen en die gaan we dan zelf opslaan. Niet ideaal, maar dan weet ik in ieder geval dat het goed is opgeslagen, droog en van ons eigen land is. Ik vrees alleen dat hij niet gaat hooien omdat zijn zoon bij hem weg is, en hij dus alles alleen moet doen. Afijn, wie dan leeft, wie dan zorgt.

Maar goed, ik heb het gevoel dat het al beter gaat met Prisca ook omdat ze 24/7 buiten kunnen vanwege het warme weer. Het gras groeit ook gewoon door. Wel veel suiker vermoed ik, maar goed. Ik haal ze wel 2x per dag op stal, voor de supplementen dus en hooi te eten. Buiten kunnen ze ook uit de hooiklok eten, maar dat doen ze eigenlijk niet eens zoveel, er is kennelijk genoeg gras.

In ieder geval weer een filmpje. Het laatste dit jaar. Met diverse beelden van de paarden en ook een kaartje van de stukken weiland die we aan het heinen zijn. Voor iedereen die het wil een fijne dag vandaag!
https://youtu.be/_DmefBl_an0

Zou toch heel fijn zijn *\o/*

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:27

Wat een fijn filmpje weer! Alvast alle goeds voor 2023 voor jullie daar op de berg!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 11:39

JudithO schreef:
Heerlijk lang filmpje!
Die Yoda, ze heeft wel echt een zwaar leven bij jullie hoor...
En het is nu steeds beter te zien hoeveel land jullie eigenlijk hebben. Heel gaaf! Wat een rijkdom. En de paarden zijn er ook blij mee zo te zien.

Yoda heeft het echt zó zwaar bij ons, Juud. En de kat dan... Lekker gemasseerd worden en geknuffeld worden, echt hoor, zoooo zwaar.

ogidni schreef:
Zou toch heel fijn zijn *\o/*

Dat zou het inderdaad Indigo, maar helaas had ze vanmorgen weer een enorme fleemaanval toen we het erf naar beneden afliepen naar het land. Ik houd hoop!

Muga schreef:
Wat een fijn filmpje weer! Alvast alle goeds voor 2023 voor jullie daar op de berg!

Dank je, Muga, het is wederzijds voor iedereen natuurlijk.

En we voelen ons echt de koning te rijk met al dat land. Je wilt niet weten hoe vaak we nog verbaasd zijn over wat we hebben en bijna dagelijks zeggen we wel, wauw dit of dat. Het blijft bijzonder voor ons. Ook omdat dit we dit huis graag wilden, de advertentie niet bleek te zijn weggehaald, maar dat het al wel verkocht bleek te zijn. En toen een paar maanden later zag ik het bij toeval weer door gelukkig een fijne google alert. Maar die makelaar had niet even gedacht goh laat ik die mensen bellen dat het terug op de markt is.
En toen was het het begin van covid en mochten we niet uit ons departement en toch gedaan op risico van bekeuringen. Twee keer aangehouden ons eruit gel*ld en dit huis bekeken, een dag berekeningen gemaakt, dag erna bod gedaan, dag erna tegenbod en weer een dag later wij een tegenbod, dat werd geaccepteerd en de rest is geschiedenis. Toen al vanaf dag 1 ongeveer bezig geweest met het extra terrein erbij te kopen. Dat lukte dan ruim een jaar later. Het is veel, veel werk om de heggen en heiningen te onderhouden, maar Erwin zou doodgaan als hij dat niet kon doen. Hij is altijd buiten om dingen te doen.

Dus ja, we voelen ons enorm bevoorrecht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 23:42

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 18:21

Hey all, even een update op het hooi'gedoe'. Het hooi wat ik gehaald had wat zo hard is, dat wil Prisca geweekt niet eten. Bah vies vrouwtje, moet ik niet. Dus vandaag bij een andere boer een rol gaan halen van 2020. Ben niet superenthousiast over de kwaliteit, maar het is wel zacht. Ik moet nog nadenken of ik de andere 5 die hij nog heeft liggen wil gaan halen. Ik ga wel morgen bij mijn eigen buurman 'mijn' laatste 500 kilo halen. En zaterdag ga ik 400 kilo luzerne halen bij weer een andere boer in de buurt. Ik overweeg om de luzerne door de hakselaar te halen, als dat lukt. Omdat luzerne wel goed is, voor de ph-waarde maar alleen als het niet te hard is voor de maag. Afijn, zo tobben we voort.

Inmiddels weer een land omheind met een paar 100 m provisorisch omdat een bestelling van palen en schrikdraad etc op zich laat wachten. Maar goed, dan kunnen ze daar ook weer in.

Meer niet te liegen. Als ik jullie niet meer 'spreek' dan iedereen een heel fijne oliebollenavond gewenst overmorgen.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:54

Wat leuk dat je met je EJL ITP in uitgelicht staat!

En ja, je hebt hooi.. en hooi... en hooi... Sterkte ermee. Ook geen tips |(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 19:10

500 kilo hard hooi in huis.
500 kilo hooi van mijn buurman dat van mijn land zou zijn, maar dat geloof ik niet, morgen om 12 uur ophalen.
400 kilo luzerne zaterdag ophalen.
1500 kilo oud hooi van 2020 in nog 5 ritten dit weekend ophalen.

Dan heb ik bijna 3000 kilo, ik verbruik 500 kilo per maand met gemak, ook als ze overdag de hele dag kunnen grazen, dus dan zou ik tot aan de zomer hebben.

Half januari zou ik bij een andere boer nog mogen vragen of hij nog overheeft. Maar ik zit zelf een beetje met opslagruimte, dus moet ik nog over nadenken.

Ja en wat leuk hè Bribo, Veldbloem vertelde het mij, ik wist het niet dat ik in uitgelicht stond. Ik zit als een aap, maar Prisca is wel mooi van kleur daar!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 21:26

Hallo, ik hoop dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad. Wij wel. We kijken terug op een ongelooflijk productief 2022. Zoveel gebeurd. Veel dingen lijken al veel langer geleden, zoals dat Yoda op de stoep lag. Of dat Callas kreupel raakte. Of dat Prisca kwam. Dat heb ik natuurlijk in een filmpje gezet samen met onze wensen voor 2023, maar die kan ik ook wel zo zeggen, we wensen iedereen GELUK!

https://youtu.be/d_unR8VgTl4

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:46

Geweldig filmpje! Heel leuk gedaan met die cijfers.
Voor jullie ook een heel goed, gezond en gelukkig 2023!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:08

En daar sluit ik mij bij aan!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 00:53

Een heel gelukkig 2023 voor jullie
En ik blijf volgen

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 10:20

Hi Judith, Balance en Vopo, en iedereen, jullie ook allemaal veel geluk in 2023. Als jullie blijven volgen blijf ik updaten.

Dan gelijk maar de eerste update op luzerne. Wat is dat hard zeg! Enorm. Weken ging in eerste instantie fout. Het werd taai, Prisca kreeg het niet vermalen, ging proppen en hoesten. Dus toch maar droog gegeven in de hoop dat ze dan zo lang moet kauwen, veel speeksel maakt wat de maag nodig heeft en beschermt dat het niet prikt in de maag. En wat vinden ze luzerne lekker.

Ik heb wel een doorschuifsysteem gemaakt. Prisca eet enorm slordig. Ze is erg kieskeurig en er blijft veel hooi liggen. Callas is ook zo, maar niet zo erg als zij. Dus wat Prisca niet opeet, meng ik door Callas' nieuwe hooi. Wat daar van blijft liggen gaat naar Quarbonne die eet bijna alles. Wat er dan nog niet opgaat, is stalbelegging.

En zo rommelen we verder. Tot weers.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:59

Ik blijf je volgen! Voor jullie ook een gezond en liefdevol 2023!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:33

Monique1963 schreef:
Hallo, ik hoop dat iedereen een fijne jaarwisseling heeft gehad. Wij wel. We kijken terug op een ongelooflijk productief 2022. Zoveel gebeurd. Veel dingen lijken al veel langer geleden, zoals dat Yoda op de stoep lag. Of dat Callas kreupel raakte. Of dat Prisca kwam. Dat heb ik natuurlijk in een filmpje gezet samen met onze wensen voor 2023, maar die kan ik ook wel zo zeggen, we wensen iedereen GELUK!

Nog de beste wensen voor jullie! Wat hebben jullie weer een productief jaar gehad :wow:
En Callas met haar bal <3
Zijn dat niet kleine dingetjes die je weer met haar op kan pakken?

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:18

Ik lees jullie avonturen ook nog bijna dagelijks in stilte mee. Jeetje wat een gedoe met hooi en voer. Het is soms zo lastig om iets van goede kwaliteit te vinden. Fijn dat jullie dit jaar van eigen land kunnen hooien, weet je ook precies wat het is.

De beste wensen ook nog, op naar een heerlijk jaar met mooie dingen met al je beestjes en prachtige huis <3

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:28

Monique1963 schreef:

Wat een mooi overzicht! Zoveel doelen behaald! Heel veel geluk voor jullie en de veestapel in 2023! Ik blijf jullie zeker stalken!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 01:14

Monique1963 schreef:

Wat een inspirerend en indrukwekkend jaarverslag. Jullie hebben veel gedaan en voor elkaar gekregen.
Chapeau!
Een gelukkig nieuwjaar gewenst.