Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:29

Snap ik. Maar als je paard ineens onverhoopt wat mankeert dan moet je je planning ook omgooien.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:30

ik ben ook terug op jacht, al valt dat toch wel wat tegen.
Telkens ik een leukerd tegenkom, stuur ik een berichtje voor wat beeldmateriaal. Als ik dan een afspraak wil maken krijg ik vaak geen gehoor meer. Dit is me nu al 3x overkomen. Ik weet dat ik beter zou bellen, maar een berichtje beantwoorden - nadat je het eerst hebt gelezen - lijkt me toch niet zo moeilijk te zijn? :o of ben ik de enige die dit voorheeft?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:31

Aan de ene kant mee eens, maar met bezichtigen heb je toch met andere variabelen te maken dan wanneer je zelf bepaalt hoe laat en hoe lang je naar je paard gaat. Dus dat vind ik toch wat anders. Ik had voor mijn veulen bijvoorbeeld 5 uur reistijd excl de tijd die ik daar doorbracht om te bezichtigen. Doordeweeks zit je dan al snel dat je van de ene file de andere file inrijdt, dus nog meer reistijd. Plus als je nog iemand meeneemt, moet die persoon ook maar net zoveel tijd vrij kunnen maken op die dag. En moet je vrij kunnen krijgen op het werk en heb je nog een verkopende partij met een eigen agenda, waarin niet alle dagen en tijdstippen passen die voor jou haalbaar zijn. Ik was dus blij dat er geen tijdsdruk op zat en er rustig in een weekend op een tijdstip afgesproken kon worden dat voor iedereen goed uitkwam. Terwijl ik nu dagelijks zonder problemen 5 uur bij m’n paard op stal zou kunnen zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:32

StalNollie schreef:
Snap ik. Maar als je paard ineens onverhoopt wat mankeert dan moet je je planning ook omgooien.

Maar dat hoeft dan maar 1 of 2 keer. Met het bezichtigen van paarden kun je zo maar een half jaar bezig zijn.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:58

Hifive bellen is sneller. Het is echt zo, je wilt op voorhand toch persoonlijk contact en telefonisch hoor je vaak meer van elkaar of het paard überhaupt bij je past. Tekst komt toch anders over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:33

HiFive5 schreef:
Telkens ik een leukerd tegenkom, stuur ik een berichtje voor wat beeldmateriaal. Als ik dan een afspraak wil maken krijg ik vaak geen gehoor meer. Dit is me nu al 3x overkomen. Ik weet dat ik beter zou bellen, maar een berichtje beantwoorden - nadat je het eerst hebt gelezen - lijkt me toch niet zo moeilijk te zijn? :o of ben ik de enige die dit voorheeft?

Tja… Als je het paard echt graag wil zien en je wilt een afspraak maken dan bel je. Dan weet de verkoper ook dat je net even serieuzer ( over het algemeen ) geïnteresseerd bent.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:54

StalNollie schreef:
Ik snap nooit zo goed... hoezo geen tijd als je het paard koopt moet je er toch ook tijd hoor hebben/maken.
Dus als hij je aanstaat dan valt er toch wel wat te plannen/verschuiven

Dat mag, maar we hebben een nest pups die dit weekend uitvliegen. Het is ruim 3 uur reistijd, dus ik moet 4 uur plannen om weg te zijn.
Daarnaast heb ik zaterdagavond een concert staan en zondag een wandeling gepland welke we al weken geleden gepland hadden.
Mocht ik zelf een paard hebben dan is er makkelijk in het weekend tijd vrij te maken om langs te gaan. Daarnaast komt het veulen eerst op een opfok te staan, waardoor het direct nog niet een enorme tijdsbelasting is. En komt hij later (als alle plannen doorgaan) bij mij op het werk te staan.

Dus ja.. het is wat vroeg oordelen :)
Daarnaast was ik niet echt op zoek, maar kwam hij bij marktplaats naar voren bij 'advertenties voor u', dus hij kwam echt onverwacht op mijn pad.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:15

Ik ben na 3.5 jaar ook weer opzoek. Helaas door mijn stijgende ambities in de springsport en mijn merrie en ik die de klik onder het zadel langzaam aan het kwijtraken zijn. Ben ik weer opzoek en staat mijn merrie dus tevens te koop.

Vind het heel lastig om een goed, leuk paard te vinden zonder dat hij/zij al 14+ is of ergens een bemerking heeft.

Nu zit mijn prijsklasse misschien niet helemaal mee voor een ant en klaar paard (5k) maar ik zou toch best een jonger groener paard kunnen vinden in die prijs? Vind het heel erg lastig. Hoe denken jullie erover na?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:24

Oza04 schreef:
Ik ben na 3.5 jaar ook weer opzoek. Helaas door mijn stijgende ambities in de springsport en mijn merrie en ik die de klik onder het zadel langzaam aan het kwijtraken zijn. Ben ik weer opzoek en staat mijn merrie dus tevens te koop.

Vind het heel lastig om een goed, leuk paard te vinden zonder dat hij/zij al 14+ is of ergens een bemerking heeft.

Nu zit mijn prijsklasse misschien niet helemaal mee voor een ant en klaar paard (5k) maar ik zou toch best een jonger groener paard kunnen vinden in die prijs? Vind het heel erg lastig. Hoe denken jullie erover na?

Maakt nogal uit waar die ambities naar toe gaan.

Bij die prijsklasse komt het toch ook aan op het inzicht en de kennis om de pareltjes eruit te vissen. Ze zijn er wel, maar je moet dan wel beter de weg weten dan de gemiddelde zoeker.

Een beetje zoals het op een modelspoorbeurs nuttig is om af en toe onder de tafels te kijken :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:59

Een veulen kost al zoiets in aankoop, dus als het een braaf, gezond paard is met talent zullen de meeste mensen toch wel een neer realistische prijs vragen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:06

Oza04 schreef:

Een gezond braaf jong paard met enige aanleg voor springen moet je echt met een lampje zoeken voor dat budget. Denk eerlijk gezegd dat je al geluk heb als je er 1 vind met een bemerking die verder braaf en gezond is.

Tenzij braaf geen eis is en je wel zin hebt in een paard waar een ander zijn nek niet op wil breken :7 . Want ben bang dat je die aantreft als je gaat kijken bij paarden in die prijsklasse.

Oza04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:17

Laat ik ten eerste even een kleine rectificatie aanbrengen qua specificatie op mijn 'springsport'. Ik wil een leuk rondje B/L kunnen springen. Ik heb dus geen mega ambities Maar ik twijfel toch heel erg om gewoon te stoppen met rijden. Ik weet waar ik naar opzoek ben en wil eigenlijk niet voor minder settelen, maar vanwege mijn leeftijd en omstandigheden heb ik ook geen mogenlijkheid om budget te verhogen.

Wat zouden jullie doen? Eisen aanpassen en gaan voor iets wat minder bij je past en evt weer plezier verliezen met kans dat het paard na een jaar weer verkocht moet? Dat is toch ook niet eerlijk.. zit even een beetje met handen in het haar.. lastig allemaal.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:23

Plezier verliezen kun je met elk paard…

Tenzij je een iets oudere onbeleerde of inderdaad één met een beperking of verhaal erbij wil kopen, ben ik bang dat je niets gaat vinden.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:25

Leasen. Van iemand in de buurt of van een bedrijf. Fokken van goed opgeleide goede gezonde springpaarden kan niet uit als kopers een budget van 5000 euro hebben.

Oza04 schreef:
Laat ik ten eerste even een kleine rectificatie aanbrengen qua specificatie op mijn 'springsport'. Ik wil een leuk rondje B/L kunnen springen. Ik heb dus geen mega ambities Maar ik twijfel toch heel erg om gewoon te stoppen met rijden. Ik weet waar ik naar opzoek ben en wil eigenlijk niet voor minder settelen, maar vanwege mijn leeftijd en omstandigheden heb ik ook geen mogenlijkheid om budget te verhogen.

Wat zouden jullie doen? Eisen aanpassen en gaan voor iets wat minder bij je past en evt weer plezier verliezen met kans dat het paard na een jaar weer verkocht moet? Dat is toch ook niet eerlijk.. zit even een beetje met handen in het haar.. lastig allemaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:05

Ik heb laatst een springpaard gekocht met heel mooi papier voor iets meer dan 3000 euro. Maar wel 1 waar werk aan zit. Paard is onzeker en bang maar kan er ondertussen al heel veel mee en het staken is er ook bijna uit.

Maar goed het is net wat je zoekt en kan

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:51

MarjanB schreef:
Ik heb laatst een springpaard gekocht met heel mooi papier voor iets meer dan 3000 euro. Maar wel 1 waar werk aan zit. Paard is onzeker en bang maar kan er ondertussen al heel veel mee en het staken is er ook bijna uit.

Maar goed het is net wat je zoekt en kan

En hoeveel werk denk je dat erin gaat zitten voordat die daadwerkelijk aan een rondje B springen toe is ;) op vreemd terrein met alles erop en eraan

Volgens mij heb je die ook niet specifiek voor de springsport gekocht toch, zonder te kijken of die wat wil springen? Want springgefokt wil niet meteen zeggen dat die heel ver gaat komen in de sport.

Er zijn af en toe eerlijke springpaarden (of volbloeden met wat springtalent) te koop rond dat bedrag, daar niet van, maar je moet ze allemaal wel zelf opleiden. Kant en klaar kost per definitie stuk meer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:04

Paard kan goed springen maar is ook daarin onzeker omdat ze zichzelf overspringt. Heb haar idd niet voor de springsport gekocht maar tzt een keer een sprinkles of crossles sluit ik niet uit. T is eigenlijk een hele hele brave maar wel heel gevoelig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:02

fokfanaat schreef:
Een veulen kost al zoiets in aankoop, dus als het een braaf, gezond paard is met talent zullen de meeste mensen toch wel een neer realistische prijs vragen.

Dan moeten die mensen dat wel weten.
En niet een reden hebben om er vanaf te willen, zoals het paard van Marjan.

Staat er nu bij ons op stal ook eentje die best wat in huis heeft als daar iemand op stapt die weet hoe je een paard zoiets uitlegt.
DAT zijn de paarden die je eruit moet kunnen vissen. Daar is het namelijk te halen, niet in de sportfokkerij en -handel waar men altijd denkt de volgende generatie olympische toppers te hebben voor mensen die niet meer ambitie hebben dan een leuk L-parcoursje....

Je weet wel: waar ligt jouw ambitie en waar houdt je het voor gezien. Dat is niet bij iedereen hetzelfde....

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 00:06

Ik ga hier alvast meelezen, stalling lijkt geregeld te zijn en dan kan de zoektocht gaan beginnen.

Ik vis alleen in een andere vijver :P Ik woon namelijk in Nieuw-Zeeland.

Het wordt mijn eerste paard hier en de paardenwereld is hier toch wel een stuk anders. Ik ga denk ik dus maar een oproepje plaatsen met de eigenschappen die ik zoek en dan kijk ik wel wat voor types me worden aangeboden.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 00:28

Ik lees hier al een tijdje mee, want ook ik ben op zoek naar een nieuw paard.
Alleen, hier in Noorwegen staat gewoon niets interessants. Of ze vragen er de hoofdprijs voor.
Ben ook al een beetje over de grens (Zweden) aan het kijken, daar is het aanbod iets beter.
Maar ik vind het lastig om voor een nieuw paard te gaan. Ik heb mijn paard vorig jaar maart moeten laten gaan.
Hij is bij mij geboren en is bijna 28 geworden.
Ben zo bang om een miskoop te doen, of dat het niet klikt :(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 06:34

Ik heb geïnteresseerden voor Rambo dus duimen dat het een match is, zou super zijn want dan kan ik hem blijven zien.

En zelf ga ik zaterdag een paard bezichtigen, ik vind het rete spannend, wordt het weer zo'n flop of heb ik deze keer eens geluk?! :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:01

Oza04 schreef:

Als je zelf kunt opleiden dan is er misschien voor dat geld nog wel iets onbeleerds te koop die 2 of 3 jaar oud is.

Anders wordt het denk ik concessies doen op leeftijd of bemerkingen, de ene bemerking is de andere ook niet.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:34

Ineke2 schreef:
HiFive5 schreef:

Tja… Als je het paard echt graag wil zien en je wilt een afspraak maken dan bel je. Dan weet de verkoper ook dat je net even serieuzer ( over het algemeen ) geïnteresseerd bent.

Dat is waar. Maar heeft het nog zin om te bellen als ze het gelezen hebben en niet hebben geantwoord? mij lijkt het eerder alsof ze geen interesse meer hebben te verkopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:27

Ja bellen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:33

HiFive5 schreef:
Dat is waar. Maar heeft het nog zin om te bellen als ze het gelezen hebben en niet hebben geantwoord? mij lijkt het eerder alsof ze geen interesse meer hebben te verkopen.

Ja, jij bent toch nog steeds geïnteresseerd? Bellen en je hebt gelijk antwoord of het dier nog te koop staat of niet.