[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:20

Omeprazol heeft niet zo vaak bijwerkingen hoor, ik slik het dus al ruim 10 jaar. Het is een maagzuurremmer, veel zuur brand in op de maagwand en op eventuele zweren, waardoor deze niet kunnen genezen. Brandend maagzuur doet ook echt pijn.
In de USA is omeprazol voor paarden erg goedkoop, maar zoals gewoonlijk is het in Europa veel duurder, net als veel andere medicijnen voor dieren.
Ik bestelde regelmatig omeprazol voor mensen bij de groothandel, voor honden bedoelt. Dat was heel goedkoop, paar euro voor een potje van 30 tabletten 40 mg. Maar nu is er geloof ik een geregistreerd middel voor dieren en dat is heel duur.
Als je een scopie laat doen ( kan meestal gewoon aan huis), dan weet je het natuurlijk wel zeker. Dan hoef je ook geen dure medicijnen te geven mocht het geen maagzweer zijn.
Misschien ben je dan uiteindelijk wel goedkoper uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 20:33

Tinka schreef:
Omeprazol heeft niet zo vaak bijwerkingen hoor, ik slik het dus al ruim 10 jaar. Het is een maagzuurremmer, veel zuur brand in op de maagwand en op eventuele zweren, waardoor deze niet kunnen genezen. Brandend maagzuur doet ook echt pijn.
In de USA is omeprazol voor paarden erg goedkoop, maar zoals gewoonlijk is het in Europa veel duurder, net als veel andere medicijnen voor dieren.
Ik bestelde regelmatig omeprazol voor mensen bij de groothandel, voor honden bedoelt. Dat was heel goedkoop, paar euro voor een potje van 30 tabletten 40 mg. Maar nu is er geloof ik een geregistreerd middel voor dieren en dat is heel duur.
Als je een scopie laat doen ( kan meestal gewoon aan huis), dan weet je het natuurlijk wel zeker. Dan hoef je ook geen dure medicijnen te geven mocht het geen maagzweer zijn.
Misschien ben je dan uiteindelijk wel goedkoper uit.

Hey Tinka, dank voor je input. Scopie zie ik zelf tegenop om Prisca deze stress aan te doen. Los van dan het geld. De kuur van Laarakker doe ik nog, kijken of het verbetering geeft, want dat flemen en naar beneden lopen doet ze dus altijd. Daarom denk ik wel zeker te weten dat het een maagzweer is of zweren zijn. Dus daar kan ik meteen aan zien of het werkt of niet. De prijs daarvan is nog wel overkomelijk. Als dat experiment niet werkt dan ga ik andere stappen nemen in het traject.

Ook weer kijken of we dit tij kunnen keren ;-)

Laatste vraagje, waarom moet jij nog omeprazol slikken dan? Ik dacht eigenlijk dat het een kuur was en als het geholpen had dan is het klaar, althans bij paarden. Als Prisca het voor de rest van haar leven zou moeten, dan ga ik failliet.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:41

Bij de meeste mensen wordt het voorgeschreven als maagbeschermer. Als je andere medicijnen moet slikken die slecht zijn voor de maag. Bijvoorbeeld pijnstillers. Zodra je stopt met de pijnstillers, mag je ook stoppen met de omaprazol.

ik had nog eens gekeken of het misschien goedkoper was om pillen voor mensen te geven. Maar dat schiet niet op. Los van dat het wel heel veel pillen worden.
Er staat op internet dat een paard 4 mg per kilo zou moeten nemen voor genezing. Preventief zou 1mg per kilo zijn. Mensen slikken 1 pil van max 40 mg per dag. Bij een gewicht van 80 kilo is dat maar 0,5mg per kilo. Vreemd dat het zo'n groot verschil is.
Op basis van 4 mg per kilo schiet het qua prijs niet op om humane pillen te gebruiken.

Bij ons op stal krijgt een paard nu een kuur van 2 weken. Als de symptomen tijdens deze kuur verdwijnen, wordt er vanuit gegaan dat er maagzweren waren. Er wordt dus geen scopie gedaan, omdat dit erg belastend is voor het paard. Of er na de 2 weken nog meer omaprazol nodig is, weet ik niet.

edit; typo

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:46

Ik slik wel veel medicijnen, denk dat ik daarom nog veel last heb van mijn maag als ik geen omeprazol neem. Als ik het een keer vergeet heb ik meteen last van brandend maagzuur.
Bij honden en katten is de dosering trouwens ook veel hoger.

Echt stressvol is een scopie niet, er wordt eerst een roesje gegeven. Pathos heeft het gehad voor zijn luchtwegen, geen probleem van gehad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 20:51

Flower033 schreef:
Bij de meeste mensen wordt het voorgeschreven als maagbeschermer. Als je andere medicijnen moet slikken die slecht zijn voor de maag. Bijvoorbeeld pijnstillers. Zodra je stopt met de pijnstillers, mag je ook stoppen met de omaprazol.

ik had nog eens gekeken of het misschien goedkoper was om pillen voor mensen te geven. Maar dat schiet niet op. Los van dat het wel heel veel pillen worden.
Er staat op internet dat een paard 4 mg per kilo zou moeten nemen voor genezing. Preventief zou 1mg per kilo zijn. Mensen slikken 1 pil van max 40 mg per dag. Bij een gewicht van 80 kilo is dat maar 0,5mg per kilo. Vreemd dat het zo'n groot verschil is.
Op basis van 4 mg per kilo schiet het qua prijs niet op om humane pillen te gebruiken.

Bij ons op stal krijgt een paard nu een kuur van 2 weken. Als de symptomen tijdens deze kuur verdwijnen, wordt er vanuit gegaan dat er maagzweren waren. Er wordt dus geen scopie gedaan, omdat dit erg belastend is voor het paard. Of er na de 2 weken nog meer omaprazol nodig is, weet ik niet.

edit; typo

Hey Flower, wat goed dat je dat hebt opgezocht, ik had dat ook opgezocht ja, want er zijn ook nexium-pillen voor mensen met dezelfde werkingen, maar idd dat schiet qua prijs niet op en het is ook niet op plantenbasis. En idd errug veel pillen geven. Die pillen waren een euro per stuk, mwah.
En zit je stalgenoot toevallig ook op bokt of in het maagzweertopic zodat ik haar/zijn ervaring kan lezen? Ik had ook wel gelezen idd dat men het twee weken probeert om te kijken of maagzweren de oorzaak kunnen zijn. Je bent dan wel 200 euro kwijt en ik neem aan dat als er dan verbetering is dat je dan de kuur van twee maanden moet afmaken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 20:53

Tinka schreef:
Ik slik wel veel medicijnen, denk dat ik daarom nog veel last heb van mijn maag als ik geen omeprazol neem. Als ik het een keer vergeet heb ik meteen last van brandend maagzuur.
Bij honden en katten is de dosering trouwens ook veel hoger.

Echt stressvol is een scopie niet, er wordt eerst een roesje gegeven. Pathos heeft het gehad voor zijn luchtwegen, geen probleem van gehad.

Voor een scopie van de maag moet die leeg zijn, dus 12-24 uur niet eten. Geen fijne optie voor een paard met verdenking van. Vandaar dat er eerder naar medicijnen gegrepen wordt om uit reactie daar op diagnose te stellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 21:05

Ik had je bericht gemist Tinka, ok dan snap ik het nu waarom dat bij jou geen kuur is. En ik lees verschillende berichten over gastrocopies qua stresserigheid. Het ene paard ervaart het als erg veel stress en het andere niet. Ik ga het nog niet gokken, de phyto is besteld bij agradi, ik kreeg nog een tientje korting, altijd heel fijn, geen idee waarom.
En ik had ook net als Tamary gelezen dat een paard nuchter moet zijn. Dat is dan weer een vervelend extra ding voor Prisca.

Het plan is getrokken. Ik maak de kuur van LandMühle af, zonder verdere supplementen eventjes.
De phyto van Laarakker moet voor de 20e 12 binnenzijn, dan zal de LandMühle klaar zijn.
Met phytotonics ga ik 3 maanden kunnen doen. Effect zou al zichtbaar moeten zijn binnen een week staat er. Er wordt aangeraden stops in te lassen, dus dan zou ik er nog langer mee moeten kunnen doen. Werkt het niet, dan ga ik over op grof geweld.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:53

ik denk niet dat mijn stalgenoot op bokt zit. Maar ik zal het komende dagen eens vragen of er na 2 weken nog verder moet worden gekuurd.

ik vind het maagzweren en medicatie eigenlijk maar een vreemd proces, qua oorzaak en medicatie. Maar om te voorkomen dat dit een soort extra maagzwerentopic wordt, zal ik mijn vragen eens stellen in een maagzwerentopic.

ik ben wel heel benieuwd of wat jij besteld hebt, werkt.
Ik ben zelf nogal fan van bietenpulp. Het bevat pectine dat goed voor de maag schijnt te zijn. Het wordt aangeraden voor magere paarden, maar het bestaat vooral uit vezels en het is laag in energie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:00

Bietenpulp is qua calorieen vergelijkbaar met haver, ze worden er alleen niet zo snel heet van.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:54

Ha Mo, ik kom hier even onder mijn meeleessteen vandaan. Afgelopen zomer heb ik je topic gebinged, wat een welkome afleiding was dat!
Ik heb ook een bejaarde kudde van 4 en ik ben zoekende in het (maag-)management ervan, veel herkenning dus :o

Wat een mooi spul die gastri comp. Die ga ik ook maar eens bestellen!
Volgens mij is kurkuma ook licht maagzuur remmend. Mijn maag patiënt, Andvari, krijgt het al via de hypo balance (voor PPID) dus wellicht doet het Prisca ook op hormoongebied wat goed.

Verder staat Andvari ook op ontsuikerde bietenpulp (Speedibeet). Hier meng ik ruwvoervervanger, dikke-paarden-balancer en de supplementen door, zodat hij goed speeksel aanmaakt voordat de hele bups z’n maag bereikt. Ik heb geen idee of de pectine ook echt z’n werk doet, maar hij doet het er in ieder geval goed op en zonder dikker te worden.
Op aanraden van de da geef ik hem ook Audevard Ekygard. Net zoals de omeprazol erg duur, en ik moet zeggen dat ik geen denderend verschil merk. Dus mocht de gastri comp een succes zijn dan switch ik meteen mee.

Bij Andvari zijn zijn maagzweren gediagnosticeerd dmv een facestest.
Ik ging ook niet voor een scopie omdat m’n da echt geen maagzweren verwachtte. Zijn symptomen waren; overeten, geen hooi willen eten en uitbreken richting gras. Toen hij koliekverschijnselen kreeg hebben we hem non-invasief binnenstebuiten gekeerd.
De faecestest is geen heel sensitief onderzoek, maar wel heel specifiek. Dus een positieve test is een betrouwbare uitslag voor maagzweren (= maagwandcellen in de ontlasting), wat bij ons dus ook meteen het geval was. Ik kan even kijken of ik uit de facturen kan terughalen wat voor een test dat precies is geweest, wie weet heeft jullie da dat ook.

Voor de artrose/smid perikelen: mijn oma-merries hebben ook artrose. Vooral Depla heeft ook last bij de smid, Hij doet haar nu sinds kort elektrisch dmv een haakse slijper met een speciale schijf, waarbij hij het vlakke deel gebruikt als rasp. Ik denk dat het zoiets is: https://webshop.werkmanhoofcare.com/nl/ ... of-grinder. Hij gebruikt dit bij meerdere oudjes om de zijwaartse wrijfbeweging van het raspen te verminderen. Je houdt natuurlijk wel het been-optil-probleem maar naar mij idee is het sneller en scheelt het toch wat ongemak.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 23:03

Hi All,

@flower, interessant idd hoe het gaat werken bij je stalgenoot. Bietenpulp, is dat van rode bieten of andersoortige bieten? Ze krijgt nu namelijk wel gedroogde rode biet.
@Tamary, haver is denk ik niet handig met artrose.
@Afanaisa, nou wat leuk dan dat ook jij onder je steen vandaan komt. Wat grappig dat je het topic gebingd hebt. Waardevolle info ook over alles wat je met je oude IJs hebt gedaan. Die faecestest zal ik onthouden erg interessant dat er dan maagwandcellen in de mest kunnen zitten.
Mijn smid wil niet elektrisch, maar het is wel interessant wat je schrijft. Ik zal hem nog eens prikkelen, wie weet.

Ik zal idd verder vragen in het maagzweertopic, maar ik lees veel pectine, dat kan je volgens mij ook los kopen, zou je dat niet gewoon ook kunnen geven? Ik ga niets naast elkaar doen, maar het schoot zo door me heen.

Maar goed, ik houd het kort. Ik ga even op zwart. Zondag ook geen filmpje. Gisteren is een oom van Erwin geëuthanaseerd en eergisteren is een tante van hem overleden, niet getrouwd. Allebei over de 90, maar toch. We hebben ze in de 22 jaar dat we geëmigreerd zijn nog maar een aantal keer gezien, dus we zijn niet helemaal in tranen, maar toch. Erwin heeft in zijn jeugd veel contact gehad. We zijn nu aan het kijken of we naar NL gaan of niet en dan kerst eraan koppelen of niet. Of dat Erwin alleen gaat en ik thuisblijf. Ik laat de paarden en zeker Prisca nu liever niet alleen. De familie vindt het niet nodig en is nu aan het organiseren dat we het via streaming bij kunnen wonen. Maar goed. We gaan het zien. In ieder geval ontbok ik mezelf even totdat dit voorbij is. Er is nu erg veel contact met de hele familie, veel overleg, veel facetime, dus even niet hier. Tot weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:06

Bietenpulp is suikerbieten pulp nadat de suiker er uit gehaald is. Zit ook vol met pectine trouwens.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:33

Gecondoleerd. Met het overlijden van deze mensen wordt een tijdperk afgesloten voor Erwin. Herkenbaar. Ondanks dat jullie ze weinig zagen, zal het toch wat doen.

Bietenpulp is een restproduct uit de suikerbieten industrie. De suiker is er dus uitgehaald.
Het moet lang weken. Absoluut niet droog geven! Diverse merken hebben het wat bewerkt waardoor het nog maar een minuut of 10 tot een half uur moet weken. Ik gebruik Pavo speedibeet en meng dat met een beetje Pavo 18+ (verhouding 3:1) Wordt uit mijn handen gedrukt als ik niet oppas. Maar niet elk paard eet bietenpulp zonder te mengen met een slobber.
Ik geef van het mengsel een kleine schep.

Stalgenoot moet 2 weken omaprazol geven en daarna in 5 dagen afbouwen tot nul. Daarna zou het klaar moeten zijn. Anders vervolgonderzoek.
Het lijkt te helpen. Paard vertoonde na een paar dagen al geen verschijnselen meer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:47

Heel veel sterkte Monique, ook voor Erwin!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:50

Sterkte Mo en Erwin

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:21

Gecondoleerd voor jullie beiden! En volg je gevoel wat betreft het afscheid nemen Y;(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 01:10

Gecondoleerd. Ook zo'n afscheid is een moment van bezinning.
Begrijpelijk dat jullie even 'ontbokken'. Jullie hebben ook een drukke, pittige tijd gehad.
Fijne dagen gewenst. <|- {:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:09

Gecondoleerd! Neem inderdaad even lekker tijd zonder bokt. Heel veel sterkte.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:18

Sterkte voor jullie meid.... Dit zijn geen leuke dingen...

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:30

Heel veel sterkte voor jullie in deze tijd Y;(

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:20

Veel sterkte!

Over omeprazol, ik heb ee hond gehad waarbij de maagproblemen helemaal weggingen na ene week of 6 omeprazol. Stalgenootje had echter een paard met meerdere maagzweren en die stond te weven in de stal en had ook andere stress sginalen. Zoalang hij omeprazol was er niks aan de hand, dan stond hij gewoon rustig. Stopten ze dan was de stress meteen terug. Paard is ingeslapen omdat hij ook andere problemen had.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 20:03

Hi allemaal, dank voor jullie condoleances en tips etc over maagproblemen.

Het gaat iets beter met Prisca. De kuur van Landmühle is af. Vandaag zou de Phytonics geleverd worden, maar natuurlijk weer niet en bij een afhaalpunt gedropt omdat we zgn niet thuis zouden zijn. Chronopost in Frankrijk is in onze regio echt dramatisch.
Maar omdat het niet geregend heeft al dagen, hebben de paarden dag en nacht buiten kunnen staan en grazen of hooi eten. Prisca fleemt nu echt minder als ze naar beneden loopt. Heb al in tijden niet meer op haar gereden, lijkt me zeer doen. Ze is wel heel lief en komt echt naar boven galopperen als ik roep. Dus verder is ze fit zat. Heb ik op een filmpje https://youtu.be/DgcC7BbGNpw
Donderdag kan ik dan het spul ophalen bij het afhaalpunt en kan ik beginnen met deze kuur. Heel benieuwd of het snel resultaat geeft.

Gisteren en vandaag streaming de uitvaarten bijgewoond van de oom (92) en de tante (91) van Erwin. Het was geen echtpaar overigens gelukkig. Wat ik al zei, met hen zelf hebben we sinds onze emigratie niet zo heel veel contact meer gehad, maar met hun kinderen hadden we altijd een hecht contact en dat is via alle sm zo gebleven. Zo heeft Erwin dagelijks contact met zijn neven over allerlei technische zaken.

Dus voor hen hadden en vooral voor Erwins moeder wiens directe familie het was, hadden we wel naar NL gewild eventueel om de familie tot steun te zijn, maar iedereen was het erover eens dat de hele reis maken niet nodig was. Dat was wel een opluchting, ik zag het niet zitten om de zorg van de dieren op dit moment over te laten aan de oppas.

Maar een online-uitvaart, hebben we al eerder gehad, is toch wel een ontnuchterende ervaring. Daar waar de live aanwezigen (jaja zwarte humor) erna een broodje kunnen gaan eten en met een grapje kunnen opluchten, blijf je als stream-uitvaarter wat leeg achter. Afijn, ik kan er helemaal niet tegen, ik snotter al bij tv-begrafenissen, LOL, dus gisteren en vandaag was het puinhoop.

Vorige week was het ook niet echt happy hier. Twee nachten achter elkaar Yoda een epi-aanval gehad, dus twee nachten niet geslapen. Toen ging Xerox door zijn rug, ja echt dat kunnen honden ook, en we wisten niet of dat goed ging komen of dat we hem moesten laten inslapen hij had zoveel pijn, zo zielig, maar gelukkig met pijnstillers is hij er weer uit geklommen.

Verder hier wat technische toestanden gehad, zoals geen water, iets met domotics, maar nu alles weer goed.

Morgen gaat het licht weer terugkeren en dan laten we al deze somberheid achter ons. We vieren morgen solstice, daar heb ik zin in. Niets bijzonders, gewoon een dag niet werken, lekker snoepen en eten en genieten van alle lampjes en lichtjes. Ons lichtfeestje.

Zondag dan weer een filmpje hoop ik op kerst! Wie ik niet meer 'spreek', fijne kerst!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:19

Fijn hè, ik ben ook altijd blij met de winter solstice. Op naar het licht!

Gecondoleerd, zo’n uitvaart kijken via een camera is toch heel anders dan op de locatie te zijn.
Maar.. vooral nu er zoveel mensen zijn die er wegens ziekte thuis moeten blijven is het wel een uitkomst.

Ik wens jou en je gespuis fijne, gezonde dagen toe en hoop dat Erwin snel weer thuis is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:44

Fijn dat de kuur lijkt aan te slaan. Grappig die galop, als ze dat nou eens standaard tien keer per dag doet haha.
Sterkte met de honden, bah dat is zo naar! En nog gecondoleerd :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 20:33

Hi all,
@Balance dank voor je wensen, en Erwin is weer thuis. Hij is met de tractor in het land geweest. Maar dat bedoelde je natuurlijk niet, maar hij is niet naar NL geweest.
@Hannanas, ja ze komen iedere dag omhoog galopperen. Dus iedere dag heeft ze in ieder geval deze oefening. En vandaag ben ik met la grande dame een stapritje wezen maken. Prachtig weer, ze had er wel errug veel zin in, maar ik wilde stappen en maar één drafje' want ze heeft al zolang niet echt, gewerkt. Het liefst doet ze het hele rondje in galop, wat ze uiteraard niet kan. Ook nu heb ik haar een paar keer tussendoor de heuvel op laten bijkomen. Route uitgezocht waar maar weinig naar omlaag ging, is uiteraard een utopie, what goes up, must come down, maar ze heeft maar een paar keer gefleemd, wat ik dan winst acht.

Morgen starten met Phytonics.