Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tinka schreef:Omeprazol heeft niet zo vaak bijwerkingen hoor, ik slik het dus al ruim 10 jaar. Het is een maagzuurremmer, veel zuur brand in op de maagwand en op eventuele zweren, waardoor deze niet kunnen genezen. Brandend maagzuur doet ook echt pijn.
In de USA is omeprazol voor paarden erg goedkoop, maar zoals gewoonlijk is het in Europa veel duurder, net als veel andere medicijnen voor dieren.
Ik bestelde regelmatig omeprazol voor mensen bij de groothandel, voor honden bedoelt. Dat was heel goedkoop, paar euro voor een potje van 30 tabletten 40 mg. Maar nu is er geloof ik een geregistreerd middel voor dieren en dat is heel duur.
Als je een scopie laat doen ( kan meestal gewoon aan huis), dan weet je het natuurlijk wel zeker. Dan hoef je ook geen dure medicijnen te geven mocht het geen maagzweer zijn.
Misschien ben je dan uiteindelijk wel goedkoper uit.
Flower033 schreef:Bij de meeste mensen wordt het voorgeschreven als maagbeschermer. Als je andere medicijnen moet slikken die slecht zijn voor de maag. Bijvoorbeeld pijnstillers. Zodra je stopt met de pijnstillers, mag je ook stoppen met de omaprazol.
ik had nog eens gekeken of het misschien goedkoper was om pillen voor mensen te geven. Maar dat schiet niet op. Los van dat het wel heel veel pillen worden.
Er staat op internet dat een paard 4 mg per kilo zou moeten nemen voor genezing. Preventief zou 1mg per kilo zijn. Mensen slikken 1 pil van max 40 mg per dag. Bij een gewicht van 80 kilo is dat maar 0,5mg per kilo. Vreemd dat het zo'n groot verschil is.
Op basis van 4 mg per kilo schiet het qua prijs niet op om humane pillen te gebruiken.
Bij ons op stal krijgt een paard nu een kuur van 2 weken. Als de symptomen tijdens deze kuur verdwijnen, wordt er vanuit gegaan dat er maagzweren waren. Er wordt dus geen scopie gedaan, omdat dit erg belastend is voor het paard. Of er na de 2 weken nog meer omaprazol nodig is, weet ik niet.
edit; typo
Tinka schreef:Ik slik wel veel medicijnen, denk dat ik daarom nog veel last heb van mijn maag als ik geen omeprazol neem. Als ik het een keer vergeet heb ik meteen last van brandend maagzuur.
Bij honden en katten is de dosering trouwens ook veel hoger.
Echt stressvol is een scopie niet, er wordt eerst een roesje gegeven. Pathos heeft het gehad voor zijn luchtwegen, geen probleem van gehad.