[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:01

ja dat is waar, je hebt natuurlijk uitzonderingen :) je moet er als ze jong zijn ook goed doorheen kunnen kijken denk ik om hem niet gelijk af te strepen. een reus van 1.80+ is als 3/4 jarige meestal lomper/slapper dan 1 van 1.68-1.73, maar die reus kan op latere leeftijd wel weer veel fijner zijn :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:01

Sundral schreef:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... NhOmLY1BbU

Dit wat voor je Faline?
Vind de foto's niet aansprekend maar gezien haar ibop score en bloedlijnen lijkt het me wel een interessante merrie. Volgens mij is deze van een bokker.

Die is inderdaad van Santvoortje en komt uit een heel mooi lijntje. :j

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:19

Ik zelf zie ook liever grotere exemplaren, geef mij maar rond 1m70. Als ik er dan naast sta, denk ik 'misschien toch té groot :s' aangezien ik zelf maar 1m6 ben, maar eenmaal er op vind ik dit een zalig gevoel :D Terwijl ik bij kleinere paarden een minder 'trots' goed gevoel heb. Dus ja begrijpelijk dat je zelf kiest voor een bepaalde maat, maar inderdaad je niet vastzetten op enkel de maat of kleur of dergelijke.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:20

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:37

Sundral schreef:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/5 ... NhOmLY1BbU

Dit wat voor je Faline?
Vind de foto's niet aansprekend maar gezien haar ibop score en bloedlijnen lijkt het me wel een interessante merrie. Volgens mij is deze van een bokker.

Das idd een van de merries waar ik nog zou gaan kijken, die staat niet zover van die andere die ik een paar dagen terug noemde. (Zwarte san remo)

Overigens staat er bij die bonte 1.76, dat vind ik toch wel best aan de maat hoor :+
Mijn max is 1.70 met een paar cm speling.

Maar het hangt inderdaad ook van het paard af, we hebben hier een staan van 1.84 en een van 1.68, ik kan die van 1.84 makkelijker uitzitten. En die is ook makkelijker te rijden (op 2 vingertjes) die andere is veel stugger. Dus ja daar hou ik ook zeker wel rekening mee.
Maar goed, zie bijvoorbeeld als mugje van 1.60 zo'n beest een halster om te krijgen als die niet een beetje meewerkt en z'n hoofd naar beneden doet :') Even snel zonder opstapje opstappen is er bijvoorbeeld ook niet bij. (Lekker onhandig op buitenrit bijvoorbeeld.)

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:38

hahaha daar heb je uitschuifbare stijgbeugels voor ;) maar ik snap wel wat je bedoelt hoor :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:17

Een groot paard heeft best ook nadelen:
Je hebt een grotere trailer nodig, je hebt een grotere box nodig (je gunt zo'n beest echt meer dan een 3-bij-3 boxje), je hebt er (veel) mee voer voor nodig, ontwormspuiten vaak te licht en als je in het bos er af gaat om wat voor reden dan ook, zie er dan maar weer eens op te komen :D

Of zo'n groot dier traag is, het zal. Dat is niet mijn ervaring: die is met haar ruim 50% volbloed serieus vliegensvlug in zowel beweging als reactie. Wel onvoorstelbaar braaf en onderdanig paard en daarom goed te houden. Dat geweldig fijne karakter geeft ze aan haar kinderen mee, vandaar dat ik er mee fok. Plus, ik rijd er heel graag op! Vind het zelf echt een leuk paard.

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:20

Nessie, gefeliciteerd! En fijn dat ze rustig op stal staat. Erg mooie merrie! :)

Ik heb vandaag ook een succesvolle bezichtiging gehad!
Vandaag naar de 4 jarige bruine merrie geweest.
Uiteindelijk is het geen paard geworden dat aan al onze "eisen" voldoet, namelijk een merrie en ze is 1.64m, maaarr ze is verder super leuk!! :D
We moeten nog kijken wanneer we haar laten keuren, maar als ze goedgekeurd wordt komt ze deze kant op!

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:40

Een groot paard is niet altijd ideaal aangezien ze meer tijd nodig hebben om sterk te worden.Die van ons hebben we zelf gefokt en was als veulen al ontzettend groot heeft tijdens de bevalling ook door de baarmoederwand getrapt waardoor we de merrie zijn verloren.Het paard is de eerste 3 maanden opgevoed door een haflinger en daarna is ze weer naar huis gekomen.
Het is een super braaf paard in omgang en rijden het is vinden wij een mooi type paard ook al is ze zo groot 1.80m.Mijn man rijdt haar nu en ze is eigenlijk heel makkelijk in de hand en goed te sluiten.Meestal wordt er gezegd grote paarden zijn traag maar zij trekt naar de sprong toe en loopt heel makkelijk door het lijf.Zo als er al iemand aan gaf met 50% volbloed er in wil het wel.We hebben haar van de week geschoren en heb even een foto bijgevoegd.Ze is nu bijna 5 jaar en gaat normaal gesproken begin dit jaar mee op wedstrijd.Ze is trouwens gelijk met haar 2,5 jaar gerontgend en is prok goedgekeurd wat we zelf niet verwacht hadden aangezien ze zeggen dat grote paarden sneller wat mankeren.

Afbeelding
Afbeelding

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:51

Leuk die bonte!!

Heb zelf al een bonte reus van 1.84 staan, ben zelf niet bepaalt groot (1.68), maar ik vind het heerlijk rijden. En trucs leer je vanzelf wel als ze eens hun hoofd omhoog willen doen en niet van plan zijn om hem naar beneden te halen. Ook spring ik er zo op zonder een opstapje als het moet dus voor mij zou ik nooit een paard om zijn lengte laten staan.

http://1.media.hyves-static.net/1282553 ... 53016.jpeg
Niet zo charmant, maar ja.

Verder sta ik open voor alle maten. Ik hoef niet persé groot, maar leuk vind ik het wel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:06

Gefeliciteerd Nessie!

Die bruine merrie die je liet zien is inderdaad een leuk dier Yoline.

Ik heb zelf ook expres een kleintje gezocht.
Rijdt wel eens de paarden van een vriendin (1.70>).
En aan het zitten wen ik wel maar zo'n kleintje spreekt me toch meer aan.
Past meer bij me :)

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:08

ik wil niet graag een paardje wat kleiner is dan 1,65...tenzij hij natuurlijk veel massa heeft. dit is puur omdat ik zelf 1,81 ben

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:09

Mijn voorkeur gaat inderdaad ook uit naar niet te groot. Ik ben momenteel mijn 4 jarige aan het doorrijden (die had ik ivm maat enkel zadelmak gemaakt en daarna weer op de wei gezet, echter nu... 4,5 jaar oud, staat het zich stierlijk te vervelen tot irritatie van medestalgenoot en medestalpaard, dus maar wat werk erin :p) maar pfff... dat beest kan enorm bewegen en dan heb ik altijd echt het gevoel alsof mijn darmen via mijn middenrif naar buiten geperst worden als die een beetje begint te sjouwen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:10

Ik vind een groot paard ook geen probleem, ben zelf 178 dus een grote kan ik wel hebben.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:12

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:12

Suelza schreef:
maar pfff... dat beest kan enorm bewegen en dan heb ik altijd echt het gevoel alsof mijn darmen via mijn middenrif naar buiten geperst worden als die een beetje begint te sjouwen

Als die van mij haar 2e draf inzet kan ik haar bijna niet meer uitzitten.
Zou ik dan op een joekel van een beest zitten kom ik volgens mij nooit meer met m'n kont in het zadel maar blijf ik er boven hangen. :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:14

Leuk dier Yelly. Toont helemaal niet klein.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:14

Wat is Esta mooi :j

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:15

zeker een heel leuk ding, zou haar ook geen 1,60 geven haha

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:18

Pion schreef:
Suelza schreef:
maar pfff... dat beest kan enorm bewegen en dan heb ik altijd echt het gevoel alsof mijn darmen via mijn middenrif naar buiten geperst worden als die een beetje begint te sjouwen

Als die van mij haar 2e draf inzet kan ik haar bijna niet meer uitzitten.
Zou ik dan op een joekel van een beest zitten kom ik volgens mij nooit meer met m'n kont in het zadel maar blijf ik er boven hangen. :+

Bij de kleinere paarden is de beweging die je zelf op moet vangen dan wat minder groot. Ik rij wel meer groot bewegende paarden (en ponys) en heb nooit echt moeite met uitzitten, maar dat kasteel van 1.75+ als dat gaat swingen en sjouwen...

Het komt niet vaak voor dat ik buiten adem ben, maar bij haar moet ik dan echt wel alle zeilen bijzetten, om het goed uit te zitten. Ik blijf dan wel met de bips in het zadel, maar mijn organen gaan inwendig wel even door de blender heen...

Dat is toch een nadeel van die hele grote en daarbij ook nog eens groot bewegende paarden. Degene bij wie ik dagelijks train en voor wie ik een paardje rij, reed de KWPN GGK hengst Vanitas en had bij die hengst hetzelfde probleem. Te groot en te groot bewegend. Dan moet je toch eigenlijk wat groter zijn, om dat goed mee te kunnen zitten. Anders is het zo'n enorme aanslag op je lijf. En dat merk ik nu toch ook wel hoor. Ik spring, cross, train (en dan niet de makkelijkste paarden) maar heb het fysiek nooit echt zwaar. Tenzij ik dus op een, voor mij, te groot en te groot bewegend paard zit...

Tis dat het zo'n gaaf beest is *D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:18

Thanks :) Als ze een beetje gaat lopen toont ze ook wat groter, tijdens het uitstappen aan een lang teugeltje valt het veel meer op dat ze maar klein van stuk is, haha :D

Ik heb een paar weken terug eens op het paard van mijn instructeur mogen rijden, een 7-jarige ruin (ZZ-Zwaar) en rond de 1.75 ofzo :D Nou, dat doorzitten in draf was een hele opgave :') Lichtrijden en galopperen ging nog wel, maar in draf kon ik hem echt niet uitzitten. Is natuurlijk ook wel een kwestie van wennen :j Het was wel een hele overgang van Esta naar zo'n paard :') Er moesten twee slagen in de beugels voordat ik überhaupt kon gaan rijden :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:22

Dat herken ik inderdaad suelza :j
Je lichaam kan de 'boost' niet goed verwerken haha.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:36

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:47

Ben echt benieuwd naar de vraagprijs voor de bonte.. Hoooop dat het binnen mijn budget valt..*duim duim*

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:47

Gewoon bellen, Melanie!
Nimber is hartstikke aardig, die eet jou echt niet op hoor :D