Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 21:08

Sintara schreef:
Ah ja dat kan wel lastig zijn voor het paard zelf, om zo te zijn.
Mijn opa had altijd "gekke" paarden en eentje ervan was een keer helemaal geflipt van een man, uiteindelijk bleek die het paard te hebben mishandeld en is natuurlijk van het terrein gegooid. Verder is dat paard altijd bijzonder gevoelig maar braaf geweest.. 10 jaar nadat dat was gebeurd waren ze met dat paard bij een kortebaan draverij en opeens rukt ze zich los en valt een man aan - dat was dus die man die haar 10 jaar eerder had mishandeld :=

Rêve zie ik zo ook nog wel iets doen… ik denk als die mijn vorige trainster ziet dat ze best niet binnen bereik gaat. :=

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:50

Kan het ook nog een dominantie reactie zijn van de beide mannen op de merrie? Omdat ze tussen de oortjes wat bescheiden is en de heren wellicht even willen showen dat t hun terrein is?

Wat jammer he dat je zo’n merrie dan niet als onbeschreven blad bij je krijgt maar dat ze waarschijnlijk eea heeft meegemaakt wat tussen de oortjes is blijven hangen. :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 22:09

Mars schreef:
Kan het ook nog een dominantie reactie zijn van de beide mannen op de merrie? Omdat ze tussen de oortjes wat bescheiden is en de heren wellicht even willen showen dat t hun terrein is?

Wat jammer he dat je zo’n merrie dan niet als onbeschreven blad bij je krijgt maar dat ze waarschijnlijk eea heeft meegemaakt wat tussen de oortjes is blijven hangen. :(:)

Omdat het de twee jonge mannen zijn is dat mijn hoop wat. Ook omdat hij aan de hand nog steeds dezelfde zok is ook als ze in de buurt is. Nu ze verder van Leo staat sinds gisteren omdat die twee elkaar bleven klieren tot draad stuk maken aan toe, is Joy ook een stuk rustiger. Dus mogelijk zag hij haar ook als ‘bron van onrust.’ En Joy houdt niet van onrust. :+ op stal negeert hij haar nl ook. Terwijl ze daar dichter bij hem staat. Dus we zijn wel alle factoren aan het meenemen maar heb hem en mezelf beloofd dat zijn welzijn boven mijn ‘hoop’ gingen dus wil me wel bewust blijven van de verandering.

Hopelijk kan ze met meer zelfvertrouwen en wat copingsmechanismes terug vertrekken. Ze gaat op weide maar de eigenaar vroeg nu al of ik haar volgend jaar eventueel terug wilde op pakken en door rijden. Dus kan zomaar zijn dat ze nog terug komt. :+ de ruiter die hij voor haar wil op jumping begeleid ik dressuurmatig dus in dat geval krijgt ze wel ook gewoon de kans om te ontplooien.

Veel zal af hangen van of ze me heel laat met zadelmak maken. _O-

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:26

Oh, de vorige ruiters zijn er dus wss niet eens opgegaan maar waren al geïmponeerd door haar grootte? Dan is dat wel goed nieuws ja.
Geschopt richting hun tijdens het longeren, elk jong paard doet dat wel eens lijkt me. Als je daar al van onder de indruk bent.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn hele brave, zachte draver. Die echter in het begin aan de longe als die iets teveel "vrijheid" kreeg plots veranderde in een bronco. Hier had die wat afstand maar deed het ook rustig dichterbij.
Twee van deze gevalletjes en de aanpak is veranderd naar heel voorzichtig en langzaam werk, zodat die leert zichzelf te containen ipv los te gaan. :+

Maar ik kan me voorstellen als merrie dan nog iets groter is, 200 kilo meer weegt, en dan wellicht ook wel wat merrie-achtiger is dan een ruintje, dat dit wel imponerend is. Als ze zo doen zou ik er ook niet op gaan nl :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:37

Je kijkt er heel eerlijk naar in Joy zijn belang, begrijpelijk dat je zijn ballen eraf haalt als hij op kwaliteit van leven moet inleveren door zijn hormonen. De tijd gaat het vanzelf leren :j

Merrie gaat vast wel mooie stappen maken met jullie aanpak. Heel fijn ook dat de eigenaar zo enthousiast is en het echt een samenwerking is met jullie. Omgang met eigenaren lijkt me het moeilijkste van jouw job :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 20:50

Mars schreef:
Je kijkt er heel eerlijk naar in Joy zijn belang, begrijpelijk dat je zijn ballen eraf haalt als hij op kwaliteit van leven moet inleveren door zijn hormonen. De tijd gaat het vanzelf leren :j

Merrie gaat vast wel mooie stappen maken met jullie aanpak. Heel fijn ook dat de eigenaar zo enthousiast is en het echt een samenwerking is met jullie. Omgang met eigenaren lijkt me het moeilijkste van jouw job :D

Idd, het is dat hij aan de hand zo zoet blijft he.
Vandaag uitzonderlijk om 16:00 binnen gehaald ivm storm Benjamin. Het regende al van 8 uur aan een stuk, takken vlogen rond…. En vanaf 16:00 ging het even harder gaan.
Ik heb dus:
Een 4,5 jarige hengst. Een 3,5 jarige PRE, een 3,5 jarige merrie die er vijf dagen is. Een 12 jarige ruin die bang is van zijn eigen schaduw en een stoere fjord probleemloos alleen kunnen binnen zetten ondanks de wind. (Braaf met handschoenen.)

Voor de 16 jarige merrie en 22 jarige ruin die internationaal gesprongen hebben moesten we met twee zijn. :roll: Lauren kon even komen helpen gelukkig. Die twee boeren zetten ook gewoon hun schouders hè. >;)
Dus ik mep de tank met het uiteinde van het touw op haar neus want moest even door dringen dat ik er nog liep. Dan knort ze ook nog beledigd ook! Trut gelukkig stond de stroom af gezien ze me zo ongeveer in de draad duwde omdat haar staart tegen haar been waaide. :roll:

Omgang met eigenaren is voor mij vooral moeilijk als ze A eisen maar zelf B doen… deze eigenaar is heel correct en duidelijk en wil oprecht gewoon het beste voor zijn paard. Als hij iets vraagt komt er altijd ‘tis niet om u te controleren.’
Heb op een gegeven moment gezegd: ‘het is je goed recht om te controleren. Als wij ons aan onze afspraken houden is dat ook geen issue. Dus vraag maar gewoon.’

Maar er zitten soms wel kwesties tussen waar je je niet in mag moeien terwijl iemand het eigenlijk wel eens zou moeten doen. :=
Als dat vaak genoeg ‘onder mijn neus’ komt flapt het er toch wel uit maar ik probeer me zo lang mogelijk uit zaken te houden die ik niet oke vind maar waar de DA wel gewoon mee akkoord gaat. Dat zijn de moeilijkste… wanneer het niet iets is dat duidelijk verkeerd is maar wel iets dat je enorm ‘tegen staat’.
Dan rest je niet veel anders dan oplossingen zoeken. Een paard bij ons wordt voor de stal opening los gelaten zodat ze zelf kan kiezen hoe ze die dag draait bv.
Dat is om haar comfort te verhogen, ik vind dat moeilijk maar zolang een DA zegt dat het nog wel oké is …

Ik heb mijn lat ook wel enorm hoog liggen en dat besef ik ook. Dus een ander wringt het misschien niet.

Puur stal technisch valt het nu goed mee. De twee die consequent moeilijk deden zijn buiten gezet en eigenlijk moeten we sinds nergens meer op wijzen. Als we regelmatiger trainingspaarden zouden krijgen (volgend jaar komt in principe ook een haflinger om door te rijden. Ook een heel verhaal dus eigenaar heeft aan gegeven om hem wel te willen brengen maar dat ie nu eerst een winter op weide gaat. Daar zijn ze dit jaar al zes maanden mee aan het klooien geweest. Ze zitten er wel op maar ‘hij gaat hard in het begin.’ En dan houden ze hem aan het bot vast tot ie ‘weet dat ie niet weg kan’.
Je kan dat de eerste keer doen, misschien een paar keren maar er komt een punt dat je moet beseffen dat als ie na 10x nog steeds hetzelfde doet, het niet werkt. :+ snap ook niet dat stallen daarmee weg komen. := zes maanden en op het filmpje kwam ie eigenlijk braaf terug vanuit draf naar stap aan de longe. Maar ze gaan niet verder omdat hij het eerste rondje snel draaft. :? Hij bokt niet of niks hè…. Denk als je hem drie keer gewoon ruimte geeft en daadwerkelijk zelf ontspanning laat vinden ipv hem ín hulpeloosheid te houden dat ie los kan. :=

Snap ook wel dat de eigenaar wellicht ook financieel even moet bekomen. :=
Ik verbaas me sinds de stal zowel over het ongeduld van sommigen als het geduld van anderen. :+

Je hoort wel heel interessante methodes zelfs wij al terwijl we eigenlijk volgend jaar pas echt training wilde aan bieden. :+

Eh ik raakte afgeleid. Als we regelmatiger trainingspaarden krijgen (liefst max 2 ) dan denk ik niet dat we nog vervanging zoeken voorlopig voor de drie die eind dit jaar weg zullen zijn. Het meisje dat eind deze maand gaat gaan we wel missen maar die gaat ook niet uit onvrede maar omdat er in een stal dichterbij een plek is vrij gekomen. Ze was daar eerlijk over toen ze kwam kijken dat als dat gebeurde ze daarheen ging. Dat is nu gewoon eerder gekomen dan verwacht voor haar ook. Maar dat hoort er ook bij natuurlijk hè.

De twee anderen mogen niet eens meer terug komen. :o

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:27

Ik heb de indruk dat mensen het toch goed verbruid moeten hebben, voor ze niet meer mogen terugkomen :')
Best knap op de volgens mij korte tijd dat jullie nu stalling aanbieden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 21:29

fleurtjeuh schreef:
Ik heb de indruk dat mensen het toch goed verbruid moeten hebben, voor ze niet meer mogen terugkomen :')
Best knap op de volgens mij korte tijd dat jullie nu stalling aanbieden

Sinds Juli hebben we de 1e klanten en in augustus ergens hadden we een rijdbare piste. :+ :=
Denk dat Joy in augustus verhuist is?

Eh eentje is gewoon een stalhopper. Bovendien was de merrie drachtig en dat gaat bij ons simpelweg niet dus die moest sowieso verhuizen. :o ze hebben wat gedramt om haar op de weide te laten lopen en toen ik daar genoeg van had en zei ‘er gaat niks naar die weide die staat los van deze stal en is voor mijn eigen drachtige merrie die geen ander merries accepteert dus dan heeft zij twee veulens en gij geen merrie meer. Dat gaat niet eens als ik het zou willen.’ En kort daarop zijn ze vertrokken met een dreigement om hun opzeg niet te moeten betalen naar een stal waar drachtbegeleiding aangeboden wordt. (Ik ben ook niet op geleid of ervaren genoeg om díe verantwoordelijkheid te nemen voor andermans paard en dat wilden zij wel. Tel daarbij op dat ze advies vroegen om het vervolgens te negeren en we waren niet boos toen ze gingen. ) De manier waarop was niet leuk maar goed.

De tweede had al aangegeven dat de formule niet bij haar paste omdat het meer werk was dan ze in geschat had. (Kan) en dat ging eigenlijk oké, we wisten dat ze op zoek was, hebben een overbrugging aan geboden dat bepaalde taken aan gereduceerde prijs door ons gedaan zouden worden tot ze wat vond. Wel met een limiet in tijd natuurlijk.
Dat wilde ze niet want wij hadden ook al zo veel werk…. En twee weken ongeveer na dat gesprek ging het echt heel bizar. Heb het hier gepost denk ik.

Man vroeg om de mest omhoog te scheppen. Ze zei gewoon ‘nee’ en van daaruit werd ze hysterisch… Het engste was eigenlijk dat ze dus vertrokken is. Iedereen aanwezig een beetje flabbergasted… en ineens kwam ze een 40 min later met de trailer aan…. We hadden haar wel de opzeg gegeven door die reactie want dat was echt extreem. Maar ook van ons uit is dat gewoon een maand dus we keken een beetje verbaasd… en ze was doodkalm… :=
‘Dankjewel voor de goede zorgen en veel succes ‘

Toen liet ze ons nog eens sprakeloos achter. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-10-25 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:30

Ja dat bedoel ik dus, wist even niet meer wanneer het was.
Maar amper een kwartaal dis :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 21:48

fleurtjeuh schreef:
Ja dat bedoel ik dus, wist even niet meer wanneer het was.
Maar amper een kwartaal dis :')

Ja eigenlijk nog maar kort. Voelt langer. _O-
Het helpt wel dat ik door de jaren ook wel op verplaatsing ging trainen/corrigeren. Na mijn derde operatie minder dat wel. Maar als mijn man ergens kwam vroeg ie regelmatig of ik af of Y kende (na opzoeken op FB meestal wel. :+ ) en dat ik de groetjes kreeg. _O-

Wat ik vooral niet snap is hoe ik in de springpaarden gerolt ben. _O- ik dacht dat dressuurruiters springruiters betaalden voor zadelmak maken. := ik had ook nog amper banden met springruiters tot twee maanden geleden. Nu goed zolang ze me geen parcours in duwen tenzij ze me de volgorde willen wijzen vind ik het best. _O-

Wat ik wel positief vind is dat ik over het algemeen toch wel een mentaliteitsverandering zie bij de competitie ruiter. Iig in mijn omgeving… minder druk, ook besef van het mentale aspect van het paard en het individu.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:23

Ik denk dat jij op allerlei plekken nog gaat binnenrollen.
T zou me niks verbazen als je binnen 2 jaar niet ook een westernpaard heb beleerd of getraind :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 09:20

fleurtjeuh schreef:
T zou me niks verbazen als je binnen 2 jaar niet ook een westernpaard heb beleerd of getraind :')

Dat lijkt me nog wel gaaf. _O-

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:16

Ayasha schreef:
fleurtjeuh schreef:

al eens iets gedaan met/op echt western gereden paard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 11:29

speurneusc schreef:
Ayasha schreef:

al eens iets gedaan met/op echt western gereden paard?

Ja, wel al jaren geleden. Er was toen op twee uur rijden een manege die les gaf op de reiningpaarden die niet meer op wedstrijd gingen.

Heb daar een aantal lessen gehad toen ik een week ging logeren bij een vriendin die daar woonde. De manege bestaat nog maar weet niet of het nog dezelfde eigenaren zijn.

Ben geen fan van de spin. _O- begin tempo was snel zat voor mijn hersenen. _O-
Heb nooit eentje hoog opgeleid obviously maar ze gaven daar aan dat de basis gelijkaardig is. Het einddoel wijkt af maar ik wil ze ook zo snel mogelijk van de hand en laag dus met de gewenste basis kan ik ze gewoon af leveren.
Heb eigenlijk daar mijn eerste veranderingen mee gepikt in mijn eigen rijden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:38

Ayasha schreef:
Ja, wel al jaren geleden. Er was toen op twee uur rijden een manege die les gaf op de reiningpaarden die niet meer op wedstrijd gingen.

Heb daar een aantal lessen gehad toen ik een week ging logeren bij een vriendin die daar woonde.

Ben geen fan van de spin. _O- begin tempo was snel zat voor mijn hersenen. _O-

haha, klopt, zo snel dat je ineens idee hebt dat je achterstevoren erop zit, maar de opbouw daar toe komt een dresuurpaard goed van pas, en meerdere dingen, bv het stoppen op ho en zit, buiten het glijden dat is iets dat heb je met dressuur niet nodig, maar een veel betere "rem" zou bij een een dressuurpaard wel handig zijn, daarvoor is het zitgevoel beter, ook het achterwaarts, in de dressuur pas van toepassing in de hogere klasses, in de western een onderdeel dat ze al met zadelmak maken beheersen (super voor finetune van dressuurpaard) westernpaarden "verstaan" de ruiter beter/sneller en de paarden zijn van neus tot eind staart veeeeeeel soepeler (tikje dna en tikje training). Ik heb aardig wat dressuur opgeleide paarden verbeterd door de western.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 11:49

speurneusc schreef:
haha, klopt, zo snel dat je ineens idee hebt dat je achterstevoren erop zit, maar de opbouw daar toe komt een dresuurpaard goed van pas, en meerdere dingen, bv het stoppen op ho en zit, buiten het glijden dat is iets dat heb je met dressuur niet nodig, maar een veel betere "rem" zou bij een een dressuurpaard wel handig zijn, daarvoor is het zitgevoel beter, ook het achterwaarts, in de dressuur pas van toepassing in de hogere klasses, in de western een onderdeel dat ze al met zadelmak maken beheersen (super voor finetune van dressuurpaard) westernpaarden "verstaan" de ruiter beter/sneller en de paarden zijn van neus tot eind staart veeeeeeel soepeler (tikje dna en tikje training). Ik heb aardig wat dressuur opgeleide paarden verbeterd door de western.

Maak niet de fout om een slecht opgeleid dressuur paard te vergelijken met een goed opgeleid westernpaard.

Een goed opgeleid dressuurpaard hoort een goede rem te hebben. Zelfs bij Terror was ‘ho’ ook echt ‘ho.’ Pretty in de tijd deed een halve sliding bij de galop-stap die me punten kostte als ik te veel terug zat. En als er nu 1 merrie was die uit principe tegen me in ging… _O-

Joy is er nu wat mee aan het klooien onder het zadel maar mag sinds ook heel veel overgangen maken. Een paard mag maar zoveel impuls hebben als je kan opvangen. Dus eentje die zich niet laat terug rijden hoor je ook niet vooruit te rijden. Joy en Rêve leerde eigenlijk ook in de eerste maand ofzo al AW. Ze kennen het aan de hand op stem. Eerst met iemand die ze ook even op de borst duwt maar daarna moeten ze het zo kunnen. Daarom neem ik zijgangen ook zo snel mee. Soepelheid maar ook snel communicatie uitbreiden.

Dat veel ruiters, Engels of western, kiezen voor show boven communicatie is universeel helaas. :) over alle takken van de sport zijn ze te vinden.

Dit was een van Pretty haar brave proeven.

Je ziet dat mijn moeder zo ongeveer de struiken in gaat als ze voorbij komt omdat je nooit wist wanneer die trut ging ontploffen en ik vermoed dat er iets in de hoek langs de jury zat aan mijn spoorgebruik in de rechtergalop te zien. := maar stoppen deed ze. _O-

Pretty heeft in 2010 haar laatste wedstrijd gelopen dus dit is minstens 15 jaar geleden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 20:15

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 20:33

Aah wat doet ze dat al goed joh! Loopt er al heel stoer rond in die wind :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 20:48

Mars schreef:
Aah wat doet ze dat al goed joh! Loopt er al heel stoer rond in die wind :j

:j ze was even gek aan het doen op weide omdat de twee oudste aan het snorken waren op een fluo vestje 100m verder. Je gaat bij op weide en ze negeert alles behalve jou. :+

Morgen mijn zadel er op. Misschien even zitten. Zolang de oortjes blijven bewegen en ze snoep zoekt is ze oké. _O-
Het is een heel aanhankelijke lieve merrie. Denk dat deze echt gewoon een zachte hand nodig heeft en ze wat verkeerd ingeschat geweest is door dat ze vrij breed is voor haar leeftijd.
Je ziet het niet op het filmpje maar er zit een flinke hals op. En de achterhand is ook niet typisch ‘3,5 en nooit wat gedaan’ zeg maar. :+
Manlief en ik mompelen wel eens ‘onze Zangersheide quarter’ terwijl we haar aaien. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:31

Haha wat is dat toch bij jullie dat de gupjes en pubertjes de dappere braverikken zijn en de oudere garde die beter zou weten staan te stuiteren? :D Het levert wel altijd mooie verhalen op!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 21:38

Mars schreef:
Haha wat is dat toch bij jullie dat de gupjes en pubertjes de dappere braverikken zijn en de oudere garde die beter zou weten staan te stuiteren? :D Het levert wel altijd mooie verhalen op!

Die twee verbazen ons nog elke keer. Ze staan samen met de fjord het langst op stal, ze moeten langs een stel kippen door maar dat doen ze al maanden minstens 2x per dag en nog elke keer hoor ik mijn man zeggen: ‘het zijn dezelfde kippen van deze morgen en alle ochtenden er voor!!!!’ :+

En dan hebben die kippen een keer onderling discussie en is die tank niet te kalmeren. :roll:
De jonkies kijken er niet eens naar.

Eergisteren kwam de tank omhoog omdat ze op een okkernoot stapte en die kraakte…….. :roll:
En ze is dan oprecht bang hè…

Elke keer brom ik ‘hoe heb jij internationaal concours overleefd en vooral je ruiters?’

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:43

Ayasha schreef:
Mars schreef:

Die twee verbazen ons nog elke keer. Ze staan samen met de fjord het langst op stal, ze moeten langs een stel kippen door maar dat doen ze al maanden minstens 2x per dag en nog elke keer hoor ik mijn man zeggen: ‘het zijn dezelfde kippen van deze morgen en alle ochtenden er voor!!!!’ :+

En dan hebben die kippen een keer onderling discussie en is die tank niet te kalmeren. :roll:
De jonkies kijken er niet eens naar.

Eergisteren kwam de tank omhoog omdat ze op een okkernoot stapte en die kraakte…….. :roll:

Hoe ouder hoe gekker.
Mijn 28 jarige merrie kan schrikken van een briesend paard, een hoestend persoon of van een fietser die langs komt.
En dat is dan manegepaard geweest die regelmatig door druk dorp heen op de weg kwam.

Niet te volgen, maar houdt het leven wel interessant

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 22:04

Tot het stormt en je zo’n tank binnen moet krijgen zonder brokken. :=

Nee interessant vind ik dat gedrag niet. Zeker niet icm haar attitude dat mensen geen obstakel zijn. Een van de twee weet dat inmiddels wel maar de merrie blijft een risico. :=
Toen ik met de longeersingel gehangen heb op het vosje heb ik met binnen zetten een van die twee nog een wei in getrokken omdat Miss tank een blaadje op haar kont voelde. :=
Hoorde gestommel en dacht ‘fiets it niet weer.’ :+

Haar voorop dwingen werkt ook niet altijd. Soms blijft ze dan hupsen tot haar emotional support ruin (die ze om banjert als ze van streek raakt maar oke.) toch voorop gaat..

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 22:52

Ayasha schreef:
Tot het stormt en je zo’n tank binnen moet krijgen zonder brokken. :=

Nee interessant vind ik dat gedrag niet. Zeker niet icm haar attitude dat mensen geen obstakel zijn. Een van de twee weet dat inmiddels wel maar de merrie blijft een risico. :=
Toen ik met de longeersingel gehangen heb op het vosje heb ik met binnen zetten een van die twee nog een wei in getrokken omdat Miss tank een blaadje op haar kont voelde. :=
Hoorde gestommel en dacht ‘fiets it niet weer.’ :+

Haar voorop dwingen werkt ook niet altijd. Soms blijft ze dan hupsen tot haar emotional support ruin (die ze om banjert als ze van streek raakt maar oke.) toch voorop gaat..

Als ze mensen als suggestie zien is het niet best nee, gelukkig zit dat er over het algemeen wel in bij mijne, al zoekt ze graag grenzen op om te kijken of ze rekbaar zijn en hoe ver ze eroverheen kan.
Heeft me ook wel bloed, zweet en tranen gekost om haar te heropvoeden zonder dat ze zich afsloot van mensen

Laatste paar jaar gaat het goed zolang je haar respecteert en zij jou respecteert. Maar nieuwe mensen moeten eerst getest worden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 21:31

Nee is echt niet handig en ze doet het uit paniek dus echt corrigeren helpt ook niet. Als je écht juist timed helpt het soms om even het touw voor haar neus te zwiepen dat ze even in de war is. :+ Maar dat werkt alleen als er niet meteen er na terug iets is waar ze van schrikt. :(:)

Het weer zit niet mee. Piste staat onder water en de weides ook. (Dat komt echt niet veel voor.) nu wil ik Joy niet eens in de piste laat staan de 1e keer opstappen. Dus hartendief merrie heeft tijdelijke werkloosheid. :+
We gaan niet riskeren dat ze een schuiver maakt en dat linkt aan de ruiter. Een meer ervaren paard kan je nog wat meer begeleiden. Joy zou te rijden zijn als ik dat echt zou willen. Maar de 1e keer er op heb je gewoon te weinig controle voor zo’n slechte bodem. En ik wil ook niet dat ze alleen maar braaf is omdat ze banger is voor de bodem dan de ruiter want dat komt dubbel en dik terug.

Dinsdag voorspellen ze terug beter en het trekt normaal snel bij dus dan ‘verliezen’ we een paar dagen.

Piste is toch de eerst volgende investering als we genoeg op bouwen financieel. Maar we komen er wel. Desnoods houden we haar een week langer op onze kosten of 50/50 afhankelijk van wat de eigenaar zegt. We gaan iig niet pushen om in te halen en hè, misschien is ze wel gewoon braaf en slim en maakt het niks uit.
We hadden nog niet meteen eentje verwacht om zadelmak te maken en voor de rest op stal maakt het weinig uit. De meeste gaan buiten en Joy staat nu gewoon een paar dagen stil of gaat ook buiten. := dus we zien wel hoe ze ontwikkelt en als ze meer tijd nodig heeft nemen we de verloren dagen nu wel op ons. Eigenaar heeft genoeg betaald voor niks en niemand wint iets met trainen in deze omstandigheden. Zeker de merrie niet. Naar volgende winter toe hadden we wel de piste beter voorbereid willen hebben op dit weer.

Ze mag een weekendje knuffel-paard zijn. :+

Joy had zelfs plassen in zijn weide. Ik denk dat hij bewust is van zijn mensen oog want hij was aan het grazen aan een plas en ik zei ‘en Joy aan’t eten en drinken tegelijk?’ En toen kreeg ik een humeurige side eye met zijn mensen-oog. _O-

Het was snel vergeven toen hij binnen mocht. :))