speurneusc schreef:haha, klopt, zo snel dat je ineens idee hebt dat je achterstevoren erop zit, maar de opbouw daar toe komt een dresuurpaard goed van pas, en meerdere dingen, bv het stoppen op ho en zit, buiten het glijden dat is iets dat heb je met dressuur niet nodig, maar een veel betere "rem" zou bij een een dressuurpaard wel handig zijn, daarvoor is het zitgevoel beter, ook het achterwaarts, in de dressuur pas van toepassing in de hogere klasses, in de western een onderdeel dat ze al met zadelmak maken beheersen (super voor finetune van dressuurpaard) westernpaarden "verstaan" de ruiter beter/sneller en de paarden zijn van neus tot eind staart veeeeeeel soepeler (tikje dna en tikje training). Ik heb aardig wat dressuur opgeleide paarden verbeterd door de western.
Maak niet de fout om een slecht opgeleid dressuur paard te vergelijken met een goed opgeleid westernpaard.
Een goed opgeleid dressuurpaard hoort een goede rem te hebben. Zelfs bij Terror was ‘ho’ ook echt ‘ho.’ Pretty in de tijd deed een halve sliding bij de galop-stap die me punten kostte als ik te veel terug zat. En als er nu 1 merrie was die uit principe tegen me in ging… 
Joy is er nu wat mee aan het klooien onder het zadel maar mag sinds ook heel veel overgangen maken. Een paard mag maar zoveel impuls hebben als je kan opvangen. Dus eentje die zich niet laat terug rijden hoor je ook niet vooruit te rijden. Joy en Rêve leerde eigenlijk ook in de eerste maand ofzo al AW. Ze kennen het aan de hand op stem. Eerst met iemand die ze ook even op de borst duwt maar daarna moeten ze het zo kunnen. Daarom neem ik zijgangen ook zo snel mee. Soepelheid maar ook snel communicatie uitbreiden.
Dat veel ruiters, Engels of western, kiezen voor show boven communicatie is universeel helaas.
over alle takken van de sport zijn ze te vinden.
Dit was een van Pretty haar brave proeven.
Je ziet dat mijn moeder zo ongeveer de struiken in gaat als ze voorbij komt omdat je nooit wist wanneer die trut ging ontploffen en ik vermoed dat er iets in de hoek langs de jury zat aan mijn spoorgebruik in de rechtergalop te zien.
maar stoppen deed ze. 
Pretty heeft in 2010 haar laatste wedstrijd gelopen dus dit is minstens 15 jaar geleden.