Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 16:55

Monique1963 schreef:
En de foto's van dat witte ponyveulentje, echt een mirakel dat die het heeft overleefd. De eigenaar denkt dat de merrie de wolf heeft verdreven.

Ik dacht ik ga eens zoeken hoeveel die wolven in NL nou doodmaken. Ik vond op deze lijst dat ze in een jaar tijd 418 dieren aangevallen hebben. En dat zijn dan alleen de mensen die het gemeld hebben. Ik wist niet dat het zó veel was.

https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... meldingen/

En daar staan de geëuthanaseerde dieren nog niet eens bij..

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:25

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:30

Popstra schreef:
Kun je na gaan hoe je als mens gruwelijk verminkt kunt raken door zo een leuk bos beertje...

Let op, dit zijn hele nare beelden.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1870396887

Dan mag je van sommigen het woord monster niet gebruiken.
Een ander woord dan monster heb ik er niet voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:37

Ik denk dat het er bij een aanval van wolven er net zo gruwelijk aan toe gaat

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:41

gillian schreef:
Monique1963 schreef:
En de foto's van dat witte ponyveulentje, echt een mirakel dat die het heeft overleefd. De eigenaar denkt dat de merrie de wolf heeft verdreven.

Ik dacht ik ga eens zoeken hoeveel die wolven in NL nou doodmaken. Ik vond op deze lijst dat ze in een jaar tijd 418 dieren aangevallen hebben. En dat zijn dan alleen de mensen die het gemeld hebben. Ik wist niet dat het zó veel was.

Een aanval staat niet gelijk met 1 dood dier, vaak dus ook meerdere dode dieren.

In werkelijkheid dus veel meer dan die 418.

Ik weet ook dat er uit voorzorg meerdere paarden, vaak ouder zijn ingeslapen omdat 's nachts ophokken geen opties was.
Ook minstens 1 ouder paard bezweken omdat het 's nachts in stal stond.
Uitgegleden of vast komen te liggen, dat weet ik niet meer.
Als er geen wolven in die omgeving waren geweest had het buiten kunnen blijven en had het dier nog geleefd.

Niet direct door de wolf overleden, maar wel mede door de wolf.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:54

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 20:56

3 seconden gezien en dat was er 10 teveel.
Dat is echt heel verschrikkelijk. |(

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 23:22

Poeh moet er echt even van huilen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 07:57

Popstra schreef:
Ik denk dat het er bij een aanval van wolven er net zo gruwelijk aan toe gaat

Dat inderdaad.
Misschien moest dat ook maar eens zo "mooi" op film.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:38

Ik was gisteren in een wildpark in Duitsland. Waren ook wolven. Die hadden het hoogste raster van het hele wildpark. Ze stonden langs de Duitse heiddschapen. Wie dat heeft bedacht heeft wel een apart gevoel voor humor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:41

Dat is wel gemeen eigenlijk.
De hele dag op de snoeppot kijken en er niet bij kunnen...

Maar wat een onzin die hoge omheining. Blijven netjes acher 120..

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:20

gillian schreef:
Monique1963 schreef:

Nee, omdat ze niet kijkt naar het bronbestand. In het bronbestand staan gewonde en geeuthaniseerde dieren wel. Ze nemen ze niet voor Jan Joker op in het schadeformulier. Politiek kijkt uiteraard naar al deze informatie.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:25

Onali schreef:
Een aanval staat niet gelijk met 1 dood dier, vaak dus ook meerdere dode dieren.

Ik weet ook dat er uit voorzorg meerdere paarden, vaak ouder zijn ingeslapen omdat 's nachts ophokken geen opties was.
Als er geen wolven in die omgeving waren geweest had het buiten kunnen blijven en had het dier nog geleefd.

Dat is wel heel indirect. Dan kan je ook zeggen: "zonder knutten had elk paard de hele zomer buiten kunnen leven en zou er nooit 1 knel komen liggen in de stal. Indirect zijn knutten de oorzaak van dode paarden". Zonder huizen zou er meer weiland zijn voor paarde. Zonder regen hoeven er ook minder paarden op stal.

Je hebt nou eenmaal te maken met je leefomgeving.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:04

Schapenwol schreef:
Onali schreef:

Omdat de wolven ons opgedrongen zijn door Rewilders denk ik toch wat anders over "eenmaal te maken". Nee, ze zijn ons opgedrongen en in het oorspronkelijke plan/wet zou er overleg moeten zijn met de bevolking. In principe zijn ze ondanks de wet dus illegaal losgelaten aangezien dat overleg er nergens is geweest in heel Europa.

Dat is wel heel indirect. Dan kan je ook zeggen: "zonder knutten had elk paard de hele zomer buiten kunnen leven en zou er nooit 1 knel komen liggen in de stal. Indirect zijn knutten de oorzaak van dode paarden". Zonder huizen zou er meer weiland zijn voor paarde. Zonder regen hoeven er ook minder paarden op stal.

Je hebt nou eenmaal te maken met je leefomgeving.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:30

Oh als je gelooft dat ze hier zijn uitgezet dan zijn we uitgepraat. Ik geloof dat ze gewoon uit Duitsland zijn komen wandelen. Of denk je dat ze omdraaien bij de grens?
Dan zou ik gewoon een bordje bij je weiland zetten mee: pas op, hier begint België. Ik denk dat je het ultieme wolfwerende raster hebt gevonden! :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:20

Schapenwol schreef:
Oh als je gelooft dat ze hier zijn uitgezet dan zijn we uitgepraat. Ik geloof dat ze gewoon uit Duitsland zijn komen wandelen. Of denk je dat ze omdraaien bij de grens?
Dan zou ik gewoon een bordje bij je weiland zetten mee: pas op, hier begint België. Ik denk dat je het ultieme wolfwerende raster hebt gevonden! :')

Same, daarom reageer ik hier nauwelijks nog.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:32

Alleen om dat?
Ik geloof ook niet dat hij is uitgezet.
Duitsland is ook gewoon te vol.

Maar ik ben wel boos om de lakse houding van onze regering.
Boos dat de kosten bij de eigenaren van weide dieren worden gelegd. Kosten die géén nut hebben.
Boos op de foute bewegingen van de zogenaamde deskundige.
Zodat de naiefjes kunnen wijzen met de vinger... Je zorgt niet voor je dieren.

Maar uitgezet nee dat geloof ik ook niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:53

Schapenwol schreef:

Hier in Nederland zien ze hooguit verzet , wat ik tot nu toe zeker weet van twee wolven omdat die in het nieuws zijn geweest. Maar goed dat kunnen er meerdere zijn en verzetten gaat ook heel makkelijk van de ene kant van de grens naar de andere. Dat ze vervoerd worden is duidelijk. Dat hebben we allemaal deze week kunnen zien en niemand die weet of de wolf van Doetinchem nog in Nederland is. Maar in Europa zijn er sterke aanwijzingen dat ze uitgezet zijn. Zodra ik dat net zo zeker weet kom ik er op terug. Italie wil nu alle beren ook het land uit. Ze zijn er klaar mee, begrijpelijk. Maar dat gaat nog een dingetje worden want niemand die ze officieel wil maar goed de grens overjagen kan ook toch? Er gebeurt veel meer dan wat wij weten en bij de ecologen gelden andere wetten. frans Vera had de heckrunderen ook al in de Oostvaardersplassen lopen voordat er ook nog maar toestemming er voor was. Het zijn gewoon stropers met papieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:11

Popstra schreef:
Kun je na gaan hoe je als mens gruwelijk verminkt kunt raken door zo een leuk bos beertje...

Toch is de beer in noord Italië en noord Spanje een belangrijke bron van inkomen aan het worden door natuurtoerisme.
Net als de leeuwen/luipaarden in Afrika.

Overigens worden mensen óók verminkt/gedood door wilde zwijnen.

Mens en natuur zijn niet ideaal compatibel. De vos was eerst een probleem in NL, toen wilde zwijnen, nu de wolf.

De hamvraag is waar de balans tussen de verschillende belangen ligt.
Helaas is de overgrote meerderheid hier op Bokt zich niet eens bewust/ wíl zich niet bewust zijn van het gewicht van andere belangen.
Paardhouden/dierhouden en jagen, helemaal voor de lol, zijn gewoon mensenbelangen die óók botsen met andere mensenbelangen. Er zijn net zo goed en met net zoveel recht mensen tegen paardrijden en tegen jagen. Heel wel mogelijk meer dan vóór.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:12

Ik geloof ook echt niet dat ze uitgezet zijn en verplaatst worden etc. Beest heeft zelf pootjes en die gaan best rap, dus ik zou het best logisch vinden dat ze ergens gewoon naar toe lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:15

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:

Toch is de beer in noord Italië en noord Spanje een belangrijke bron van inkomen aan het worden door natuurtoerisme.
Net als de leeuwen/luipaarden in Afrika.

Overigens worden mensen óók verminkt/gedood door wilde zwijnen.

Mens en natuur zijn niet ideaal compatibel. De vos was eerst een probleem in NL, toen wilde zwijnen, nu de wolf.

De hamvraag is waar de balans tussen de verschillende belangen ligt.
Helaas is de overgrote meerderheid hier op Bokt zich niet eens bewust/ wíl zich niet bewust zijn van het gewicht van andere belangen.
Paardhouden/dierhouden en jagen, helemaal voor de lol, zijn gewoon mensenbelangen die óók botsen met andere mensenbelangen. Er zijn net zo goed en met net zoveel recht mensen tegen paardrijden en tegen jagen. Heel wel mogelijk meer dan vóór.

Rewilding is uiteindelijk ook een mensenbelang.
De rewilders hebben alleen zeer uitmuntend lobbywerk geleverd vooral in Brussel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:17

Rizette schreef:
Schapenwol schreef:
Oh als je gelooft dat ze hier zijn uitgezet dan zijn we uitgepraat.

Dat ze vervoerd worden is duidelijk. Dat hebben we allemaal deze week kunnen zien en niemand die weet of de wolf van Doetinchem nog in Nederland is. Maar in Europa zijn er sterke aanwijzingen dat ze uitgezet zijn. ---------
frans Vera had de heckrunderen ook al in de Oostvaardersplassen lopen voordat er ook nog maar toestemming er voor was. Het zijn gewoon stropers met papieren.

Ga vooral zo door Rizette; een dergelijke positie aan de anti-wolf kant trekt het kleed onder andere wél redelijke argumenten vandaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:18

Uitgezet zou ik ook niet zo willen zeggen. Maar eenmaal hier mogelijk wel een handje geholpen om op de Veluwe te komen. Ik herinner me nog de klachten van de Veluwe over de onverklaarbare gaten in de hekken rondom het park.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:23

Hier in ons land zijn ze niet uitgezet nee. Elders in europa wel bij wijze van experimenteel onderzoek. Dat was in 2012
Maar laten we wel wezen ze er alles aan doen om dit onderzoek te doen slagen. Want owee kom niet aan hun wolfjes en dat terwijl die beesten geeneens op de rode lijst staan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:23

Loretta schreef:
Rewilding is uiteindelijk ook een mensenbelang.
De rewilders hebben alleen zeer uitmuntend lobbywerk geleverd vooral in Brussel.

Natuurlijk ;)

Maar het is meer dan rewilding lobby. VEEL meer. Het is coherent in lijn met e-energie promoten. Wanneer we met zijn allen de aarde moeten redden door meer milieubewust te zijn, kunnen meer natuurbewust en dus wilde-dieren bewust niet ineens slecht zijn.
Nu de olieboeren hun geld naar eco-energie geschoven hebben zijn die belangen ´ineens´ pro-natuur.
Er zit heel wat meer achter het rewilden dan een een groep met geitenwollensokken.