[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:18

Hoi hoi, vinden jullie dat dit nog kan? De pony is 1.51 en ik ben 1.66
*Ik vind dat het op de foto wel prima uit ziet, maar als ik dan een video zie twijfel ik wel heel erg.
Afbeelding
https://youtube.com/shorts/p-MGITo0w34
Laatst bijgewerkt door balance op 01-01-24 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: * zin toegevoegd op aanvraag

Poekkie

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:53

Past prima, leuk hoofdje ook!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:55

Past zeker! :j

Ninthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:58

Fijn! Ik vind het op foto's er ook altijd wel prima uit zien, maar als ik een video zie twijfel ik altijd wel weer heel erg:).

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:43

Best een tijd getwijfeld maar ik ga het toch vragen, vinden jullie dit passen?
Mij boeit het ''plaatje'' niet, ik rijd geen wedstrijden oid.
Heb heel wat topics afgegaan, er is geen touw aan te knopen, meningen blijven meningen uiteraard. Laat ik voorop stellen dat Dierenarts, Zadelpasser en menig paarden-mens en niet paarden mens mij goed vind passen. Zelfs toen ik nog 8 kilo meer woog. Zou denken dat ik niet meer meningen hoef maar ik blijf twijfelen. :+ Ik wil er nog 5 vanaf.
Qua gewicht past het netjes, hij moet gewoon nog veel spier krijgen(hij is net 5.) Hij is erg lang te dun geweest.
(Ps, zadel is boomloos, achterste 15cm en voorste 10cm dragen niet).
Ikzelf vind mij net op het randje en twijfel heel erg of we ooit meer gaan rijden dan het (half) uurtje dat we nu doen. Dus wat vinden jullie?
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 23-05-24 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:48

Dat past best hoor!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:52

Dat stelt gerust :) bedankt!

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:47

Klinkt gek maar ik let altijd op de 4 dingen:
- onderlichaam
- bovenlichaam
- houding en zit in het zadel, passend zadel voor ruiter en paard
- figuur ruiter in combinatie met postuur van de pony

Ik vind je bovenlichaam net iets lang maar echt storend om er recreatief mee te rijden is het niet hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:17

Lijkt mij ook prima kunnen, idd je hebt een lang bovenlichaam maar je zit hem niet in de weg zo te zien.

Leentje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 19:56

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen paard en tijdens mijn zoektocht verliefd geworden op een pony, nu ben ik bang ik te groot/zwaar ervoor ben. Dus ik dacht ik ga eens op internet kijken en zo kwam ik op deze discussie. Jullie mening neem ik graag mee in mijn besluit of ik deze wel of niet ga kopen.

De pony is 1.54 en ik ben 164 en nu 76 kilo maar wil afvallen naar 63 al een aantal kilo kwijt

Misschien ook belangrijk om erbij te vermelden ik ga voornamelijk recreatief rijden en wat lesjes nemen. Geen wedstrijden etc.

Ik ga kijken of het lukt op een foto bij te voegen.

Afbeelding
[/img]

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:15

Leentje84 schreef:
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen paard en tijdens mijn zoektocht verliefd geworden op een pony, nu ben ik bang ik te groot/zwaar ervoor ben. Dus ik dacht ik ga eens op internet kijken en zo kwam ik op deze discussie. Jullie mening neem ik graag mee in mijn besluit of ik deze wel of niet ga kopen.

De pony is 1.54 en ik ben 164 en nu 76 kilo maar wil afvallen naar 63 al een aantal kilo kwijt

Misschien ook belangrijk om erbij te vermelden ik ga voornamelijk recreatief rijden en wat lesjes nemen. Geen wedstrijden etc.

Ik ga kijken of het lukt op een foto bij te voegen.

[ [url=[img]m/9ssguz.png]Afbeelding[/url] ]
[/img]

Wel wat te zwaar denk ik. Je zit teveel op de achterkant van het zadel. Het paard lijkt ook wel ongemakkelijk te lopen, vraag is of hij er dan last van heeft dat je te zwaar bent, of dat er meer speelt.
Qua lengte past het wel prima.

Leentje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:37

Bedankt voor je antwoord. En als ik afval tot 63 (dat woog ik voor de corona) of is dat zo moeilijk in te schatten ? Een langer zadel waar mijn kont beter in past word misschien ook weer te lang voor zijn rug.

Hij liep ook niet echt door in draf, maar had ervoor al een koper gehad die ook had gereden en daarvoor was hij voorgereden aan haar. Ikzelf heb ook naar kort gereden zodat niet teveel zou worden. Maar welk paard/pony ik ook koop, ik laat hem eerst keuren inclusief röntgen om gebreken uit te sluiten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 20:49

Ik zou als ik jou was verder zoeken. Pony loopt ontzettend met de rug weggedrukt. Of de pony nu altijd zo loopt of dit nu doet onder jouw gewicht is lastig inschatten. Maar ik vind het geen fijn beeld.
Gewoon een pony kopen waar je nu op past.. als het dan lukt om af te vallen is het mooi meegenomen. Altijd fijn voor je pony.

Leentje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:30

Oké bedankt voor het eerlijke antwoord. Ik ben nog maar een beginneling dus dan kan je het beter vragen. Volgens de verkoopster kon het natuurlijk ;) maar dan ga ik voor de andere optie , dat is dan beter. maar die hoef ik niet te posten want die was veel groter , dit maakt de keuze wat makkelijker ;) bedankt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:44

Foto is beetje ongelukkig genomen. Ik vind je er helemaal niet op mis staan, zeker qua lengte niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:57

Ik zou inderdaad de andere optie nemen. Qua grootte gaat het prima, qua gewicht vind ik het op het randje en in combi met de rijstijl zou ik dit zeker niet doen. +/-82kg (jij+zadel) op die holle rug is vragen om rugproblemen. zeker als je nu een beginner bent zal dat de eerste jaren nog te moeilijk zijn om correct rijtechnisch te rijden en stuiter je wss nog wat (niet slecht bedoeld maar je rijdt zelf ook met een erg holle rug en benen wat gek - probeer zelf meer te kantelen in het bekken, zal helpen tegen stuiteren maar vooral ook voor je eigen rug te ontlasten).
Een steviger en meer doorgereden diertje lijkt me dan een betere keuze.

Ben je overigens zeker dat je nu al een paard wil als je jezelf als beginner omschrijft? Ik kan me voorstellen dat je behoeftes en wensen zullen veranderen na een jaartje intensief lessen?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:59

Puur vanwege de rug zou ik deze laten staan, al pas je er imo prima op. Koop inderdaad wel een paard waar je al op past, zodat je geen druk voelt. Menig paard kan makkelijk 75-80kg aan, deze van 1.55 ook, maar puur vanwege die rug zou ik zeggen, liever verder zoeken.
Succes met je zoektocht! Hopelijk word je andere optie goedgekeurd! :)

Leentje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:13

Ik zat inderdaad niet heel goed en lekker in dit zadel , beugels konden niet langer en zaten ook wat te kort voor mijn gevoel. Maar je hebt als koper te schrikken in het zadel dat ze erop leggen.

Mijn rug : ik heb als ik sta en loop ook een holle rug met uitstekende kont, dat is ook echt mijn bouw, daar kan ik weinig aan veranderen en heb ik ook altijd al gehad (ook toen ik minder woog).

Ik weet wel zeker ik al een paard wil , ik verzorg nu al een tijdje een paard en ben toe aan van beginner naar betere ruiter leren rijden. Ik stuiter in elk geval niet met rijden, dat zijn conclusies die niet uit een foto te halen zijn. maar ik wil inderdaad niet te zwaar zijn en vond het zelf ook op het randje aangezien er op internet Max 75 stond bij een e pony.

Maar wil niet te zwaar zijn voor een pony/ paard dus dan laat ik deze gewoon gaan , daarom vroeg ik het ook ;)

Leentje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:19

Die andere verwacht ik niks geks van maar laat hem voor de zekerheid wel keuren. Ook een heel mooi paard en die liep ook tijdens het rijden al mooi met gebogen hals in stap draf en galop. Dus misschien dat ook beter voor mij is en ik er meer op kan leren. Maar soms moet je even je gevoel uitschakelen voor die lieve oogjes en likjes , dit was gewoon echt een knuffelkont waar je lekker een bosrit mee zou kunnen maken maar die ander is ook nog iets jonger dus misschien ook wel gewoon verstandiger. En vooral groter ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:01

Sure_lee schreef:
Ik zou als ik jou was verder zoeken. Pony loopt ontzettend met de rug weggedrukt. Of de pony nu altijd zo loopt of dit nu doet onder jouw gewicht is lastig inschatten. Maar ik vind het geen fijn beeld.
Gewoon een pony kopen waar je nu op past.. als het dan lukt om af te vallen is het mooi meegenomen. Altijd fijn voor je pony.

Mee eens. Wilde ik ook zeggen.

fleur_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:15

Heyy ik vroeg me ook af of ik te groot/zwaar ben voor mijn pony…
Hier beetje meer info ikzelf ben 13 jaar, 168 cm en weeg 50 kg, ik heb wel mega lange benen… :(

Mijn pony is een new forest pony van +/- 134 cm, 12 jaar en ik rij er best intensief mee, we springen ook graag (meestal ong 90cm) ze heeft ook onlangs een knie blessure gehad hierdoor wil ik ook echt niet over haar limiet gaan…
Hier een foto van ons!
(De laatste 2 foto’s zijn meest recent de ander zijn van 6 maanden geleden dus nu ben ik wel wat groter) alle meningen zijn welkom ik wil gewoon het beste voor haar ookal ben ik te groot/zwaar!

fleur_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:22

Foto’s waren mislukt in het vorige bericht dus bij deze!

Recentste foto’s:
Afbeelding

Afbeelding
De zijn al van 6 maanden geleden…
Afbeelding

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:27

Ik denk je voor nu nog wel past. De volgende groeispurt die je krijgt, kan wel een probleem worden, dan ga je denk ik haar benen aantikken met je voet en dat is niet zo prettig natuurlijk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:40

Ik vind je te groot. Je beugels mogen wel wat gaatjes langer dan zie je toch wel dat je wat te groot bent.
Lijkt het zo, of ligt je zadel zo ver naar voren?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:06

De beugels hoeven helemaal niet langer, het is een springzadel.