Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 10:14

Ze moet even landen denk ik. :D
Foto’s en filmpjes kan ik wel even alleen via PB doen omdat ik niet weet hoeveel de eigenaar openbaar wil hebben van haar.
Bepaalde stukken info kan ik om die reden ook niet plaatsen omdat dat haar herkenbaar maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 20:40

Muppet vandaag twee keer aan de longe gehad en ze leert bizar snel. Ze is enorm mens- gericht en zo lang je haar laat nadenken als ze het even niet weet is ze flink.

Longeer-singel en dek boeien haar niet maar ze lijkt ook al een zadel op gehad te hebben. (Aan de ‘zoutplek’ te zien die we vandaag weg geborsteld hebben. Vermoed dus dat ze haar gewoon met zadel in de longeer circel gegooid hebben eerlijk gezegd. :=

Vandaag heel even half op haar gehangen met de longeersingel. Ze blijft gewoon snoep zoeken. _O- mijn man had me nog vast just in case. We wilden vandaag vooral weten wat ze al dan niet met haar gedaan hebben op de vorige plek. En van wat ik vandaag voelde aan haar gebrek aan spanning lijkt ze hangen te kennen. Dekje en singel doet haar ook echt niks. Dus of ze is heel nuchter of ze kent het. Want ik laat bewust dek en singel langs de flanken glijden dat ze het snel normaal vinden dat er beweging langs die flanken en over die rug is. Maar ze was meer bezig met de tennis ballen (om te voorkomen dat ze de touwen pakken) dan met wat op haar rug gebeurde. :+

Dubbele longe hebben we even getest terwijl ik haar aan de hand had vanvoor. Dat kent ze dan weer duidelijk niet. :+

Deze week gaat volledig uit grondwerk bestaan en haar leren kennen. Ze vertelt ons wel wanneer we verder kunnen. Maar voor nu lijkt ze alles vooral interessant te vinden. :j

Ze heeft aan de longe gegaloppeerd vandaag. Dus twee keer aan de longe zonder een circel en ze snapt dat ze ‘begrenst’ wordt en houdt zich daar ook aan. Vind ik best knap van haar. :j

Leuk detail is dat eerder wat je aan het doen bent, zeg je haar naam gevolgd door ‘snoepje’ gaat ze in de ankers en komt ze naar de persoon die het zegt. _O- kan nog van pas komen. _O-

Het is wel een belachelijk mooie merrie. :+:

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:46

dubbele lijnen met zadelmak maken is niet overal gebruikelijk, velen vinden dat een "extra" stop dus kost meer tijd voordat ze gaan zitten, en dat willen ze dan zo snel mogelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 22:45

speurneusc schreef:
dubbele lijnen met zadelmak maken is niet overal gebruikelijk, velen vinden dat een "extra" stop dus kost meer tijd voordat ze gaan zitten, en dat willen ze dan zo snel mogelijk.

Met deze is het sowieso ergens mis gelopen. We weten alleen niet zeker waar. Dus het is af tasten wat ze kent en wat niet. Singel, dek, hoofdstel geeft echt nul spanning dus dat lijkt ze te kennen maar longeren in een grote piste (dus geen circel) en/of met lijn was absoluut nieuw. Ze is gelukkig wel heel duidelijk. De witte hartjes snoepjes van mijn mix spuugt ze bv gewoon uit. :+ de rest van de collectie is wel goedgekeurd. :j

Dubbele lijnen is voor ons beetje stuur installeren eigenlijk… daardoor gaat het eens je er op zit vaak juist vlotter omdat je sneller los kan + ze kunnen veel sneller van die circel af wat voor de gewrichten ook wel fijn is. :j
Longe naar dubbele longe is een kleinere stap dan longe naar los en succes. :+

Zeker met een paard dat zo ‘af’ is als deze (er zit een beste nek op) vind ik die tussenstap de moeite waard. :D

Nu moet je er ook mee kunnen werken natuurlijk. Ik heb de luxe dat mijn man er goed mee is. Ik kan het maar niet zo goed als mijn man.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:00

ik ben ook team dubbele lijnen met opleiden, zo fijn als er al een ho en stuur op staat...

De "ruiter" die komt zadelmak maken op de stal waar ik ga rijden, die vindt het ook allemaal zever, daar is het gewoon, groen uit de stal, gooi alles er op en overdonder ze lekker, de "oude" manier zeker?
Ben er geen fan van en geeft imo later meer problemen dan paarden waar je de tijd voor neemt en ze gewoon laat wennen en vooral zelf nadenken...
Maar hee, volgens die kerel ken ik er niets van :o? }:0

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 09:26

Besje schreef:
ik ben ook team dubbele lijnen met opleiden, zo fijn als er al een ho en stuur op staat...

De "ruiter" die komt zadelmak maken op de stal waar ik ga rijden, die vindt het ook allemaal zever, daar is het gewoon, groen uit de stal, gooi alles er op en overdonder ze lekker, de "oude" manier zeker?
Ben er geen fan van en geeft imo later meer problemen dan paarden waar je de tijd voor neemt en ze gewoon laat wennen en vooral zelf nadenken...
Maar hee, volgens die kerel ken ik er niets van :o? }:0

Dat gaat allemaal goed tot er een keer eentje tussen zit die van je wint. En dan breek je je nek. Nee dat noem ik zelfs niet zadelmak maken. Da’s breken. Maar ze voelen zich vaak wel heel wat. Dat wel… :j

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:41

ja inderdaad vooral dat laatste he... :r :r

dat exemplaar kwam hij tegen, die staat nu hier bij mij thuis wegens "waardeloos"
zijn oplossingen waren echt om te kotsen (nee geen andere woorden voor) dus "gelukkig" ging de eigenaar daar niet in mee en kon ik hem overnemen... nu maar eerst aan de slag met de trauma's -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 10:14

Besje schreef:
ja inderdaad vooral dat laatste he... :r :r

dat exemplaar kwam hij tegen, die staat nu hier bij mij thuis wegens "waardeloos"
zijn oplossingen waren echt om te kotsen (nee geen andere woorden voor) dus "gelukkig" ging de eigenaar daar niet in mee en kon ik hem overnemen... nu maar eerst aan de slag met de trauma's -O-

Kijk als eentje vlot gaat zoals Leo. Dat kan. Das mooi mee genomen. En als je voor iemand zadelmak maakt heb je ook geen maanden dat is realiteit. Als ze thuis staan wordt er al snel langer mee gewerkt omdat ze er nu eenmaal staan. Maar deze komt een maand op stal en da’s toch wel je ‘deadline’ tot op zekere hoogte.
Een weekje spenderen aan longeren, kennis maken.. zie je dan dat zo’n dier toch overvallen raakt kan je na die week in gesprek met de eigenaar. Werken met het dier met de eigenaar er bij en ze zijn niet blind. Dan doe je desnoods de tijd die het extra kost niet (geheel) in de prijs afhankelijk van wat de reden is. Op de ene maak je dan wat verlies maar een Leo type kan op twee weken naar huis. You win one, you lose one.

Deze gaat ook de rest van de winter de weide op om te verwerken als ze bij ons vertrekt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:53

Fijn hoe jullie het aanpakken met de merrie, stap voor stap zien hoe ze reageert en haar de tijd geven om te verwerken. En zo erachter komen wat ze al weet en wat niet, eerst een stuur installeren klinkt ook als een plan!

Ik weet niet of Gert van 't Hof bekend is daar in Belgie? Dat is zo'n ruiter die (vaak in demo vorm, op evenementen) op een groen paard klimt, laat lopen, rennen en bokken. De beste man valt gewoon níet en nooit. Buiten de stress die zo'n aanpak oplevert voor het paard: de eigenaresse van het dier is geen Gert van t Hof. Die klimt er wellicht een dag na de demo op en breekt inderdaad haar nek. Omdat er geen basis gelegd is waar ook de eigenaresse mee verder kan bouwen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:14

Gert van 't Hof heeft ook vooral paarden die al verkl**t waren, en die hem beetje als 'laatste optie" komen of het is een enkeltje slacht.

Totaal tegenovergestelde van hem heb je Featherlight. Wat zij kan met paarden, gewéldig, die heeft talent en gevoel en krijgt de meest verknipte paarden weer goed.

Maar, inderdaad, de eigenaars hebben meestal dat gevoel niet, en eenmaal de paarden terug thuis zijn kunnen ze er ook amper weg mee en gaat het weer van kwaad naar erger.

Dat is niet altijd evident.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 11:29

Mars schreef:
Fijn hoe jullie het aanpakken met de merrie, stap voor stap zien hoe ze reageert en haar de tijd geven om te verwerken. En zo erachter komen wat ze al weet en wat niet, eerst een stuur installeren klinkt ook als een plan!

Ik weet niet of Gert van 't Hof bekend is daar in Belgie? Dat is zo'n ruiter die (vaak in demo vorm, op evenementen) op een groen paard klimt, laat lopen, rennen en bokken. De beste man valt gewoon níet en nooit. Buiten de stress die zo'n aanpak oplevert voor het paard: de eigenaresse van het dier is geen Gert van t Hof. Die klimt er wellicht een dag na de demo op en breekt inderdaad haar nek. Omdat er geen basis gelegd is waar ook de eigenaresse mee verder kan bouwen.

Gert ken ik van Bokt vooral. Ik vind het knap maar ik vraag me altijd af of je een paard dat enkel op die manier zadelmak te maken is wél zadelmak moet willen. Dat je dingen kán betekent niet dat je ze ook moet willen… :o
Ik kan vrij goed zitten en wat ik van deze merrie gezien heb tot nu toe zou ik in staat zijn haar uit te zitten. Maar wat heb ik dan bereikt? Geen vertrouwen, geen medewerking, ze heeft niks nuttig geleerd want de volgende die op stapt ligt er mogelijk wel naast.
En learned helplessness is all fun and games tot ze een uitweg zien.

Ik zie Gert nooit buiten gaan met diezelfde jonkies bv. :+ Het is bij ons op 1,60 af gemaakt. Als er eentje besluit er over te gaan en het net niet haalt heb ik een probleem en daar is deze merrie wel op gefokt. :+ zij weet niet of ze het wel of niet kan. Op zo’n moment zien ze gewoon een mogelijkheid en als jij dan ‘enger’ bent dan de mogelijkheid verongeluk je samen.

Is allemaal leuk die cowboys in afgesloten pistes maar de paarden die ik zadelmak maak en gemaakt heb moeten daarna functioneren in buitenpistes of af gezette stukjes weide. Die kunnen niet eerst een jaar in de binnenpiste waar ze alleen tegen de muur kunnen knallen of er in kunnen blijven. :=

Veel mensen zijn ook anti voerbeloningen. Deze merrie is erg voedselgericht. Ik heb gek genoeg nog nooit iemand die anti is horen klagen wanneer zo’n wannabe quarter een ‘time out’ knopje ontwikkeld door een snoepje te geven. :))

De paarden die wij ‘af leveren’ moeten gewoon door de gewone ruiter te rijden zijn. Een jong paard is zelden een beginnerspaard maar het mogen geen rodeo paarden meer zijn als ze naar huis gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:49

Ja, precies! En dan is een ruiter die de tijd neemt om ook de andere dingen te oefenen een veel slimmere keuze.(stom voorbeeld mss, maar een wapperende zak/doek naast het paard (want een huis tuin en keuken rijder krijgt te warm en gooit zonder nadenken zijn jas naast het paard. Wees maar zeker dat die dat van bij de profi "laat maar bokken" ruiter je ernaast knalt.)
Een bal tussen de benen (want een onhandige ruiter stapt op en knalt zijn trapje om tussen de benen van het paard. Ik stapte vroeger op van zo een plastic tuinstoel. op een dag stap ik op en net als ik afzet komt er een windvlaag en vliegt die tuinstoel zo tussen haar benen. Kon heel verkeerd afgelopen zijn! ). Iemand die niest, zijn neus snuit, panikeert van een bij, noem maar op...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 12:05

De eigenaar van deze vroeg wat we met de andere paarden deden die rond de piste staan als ze gaan rennen.
Dus wij ietwat verbaast ‘laten rennen?’
‘Maar gaat zij dan niet mee willen?’
‘Waarschijnlijk maar dat moet ze toch leren…’

Zo simpel kan het zelfs zijn. Hier wordt er ook met borstelen en zadelen enz eenmaal dat ze vertrouwd zijn niet meer voorzichtig gedaan. De 1e keer geef je ze natuurlijk wel wat voorzichtigheid maar eens ze het kennen worden borstels bv wel eens bewust onder ze door richting de poetszak geflikkerd (of over ze heen. :+ ).

Tractor, bosmaaier enz worden ze ook niet van gespaard. De 1e keren er op wel maar als ze enigszins stuurbaar zijn waarschuwt mijn man gewoon even dat ie ze gaat gebruiken en klaar.

Deze oogt wel meer als het type dat korte metten zou maken met iets dat tussen haar benen waait dan dat ze zou schrikken. _O-

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:37

Mag ik vragen hoe zij nou bij jullie terecht is gekomen? Volledige andere manier van werken, en meestal verwijst zo iemand niet naar een ander die het rustiger aan pakt

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:45

Als iedereen het nou eens zo logisch vond zoals je het uitlegt, was de paardenwereld een stuk mooier denk ik!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 20:38

Maddy_Paola schreef:
Mag ik vragen hoe zij nou bij jullie terecht is gekomen? Volledige andere manier van werken, en meestal verwijst zo iemand niet naar een ander die het rustiger aan pakt

Via de persoon waar mijn man mee samen werkt als smid. Die had het verhaal gehoord (is bevriend met de eigenaar.) en stelde voor om eens met ons te praten.

Hij is langs gekomen, we hebben overlegt omdat hij ons eerlijk wilde. Vertellen waarom ze weg moest en we zijn beide akkoord gegaan. :D

Vandaag de 1e keer gehangen in stap. Gewoon met de longeersingel trouwens. Dat boeit haar niks. :+ ze was aan het luisteren naar mijn stem maar ze stapte gewoon rustig door. Gewoon paar meter en klaar, belonen en eten. :D
Heb haar ook geborsteld met krukje dat ik echt boven haar uit kwam en ook over haar heen kon reiken en de andere zijde borstelen. Ook dat maakt haar weinig uit. :+: ze loopt steeds maar max 10 minuutjes. Gewoon korte sessies dat ze fijn fris blijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 21:40

Wie mijn insta heeft, heeft haar kunnen zien met toestemming van de eigenaar. Wie graag wil wil ik privé beelden door zenden.

Eigenaar is iig erg tevreden en we zijn er vandaag achter gekomen dat we de 3e zijn die het proberen. Ongelooflijk hoe dat dier zich laat hanteren dan. De 1e was wel gewoon thuis en heeft niet veel gedaan vermoed hij. De tweede was een ruiter die ik ken van Vroegah.

Hij werd emotioneel gisteren omdat ik stuurde hoe ze was kwa manieren op stal en de weide en daar kan je echt niks van zeggen. Gewoon een braaf dier, ze is jong natuurlijk maar pakt alles heel nieuwsgierig en wijs op. Heb echt wel jonge paarden gehad die óók gewoon braaf waren voor de leeftijd en omstandigheden waar we toch liever met twee mee werkte en snel moesten zijn met momenten. Zij staat braver op de poetsplaats dan Joy zijn 1e dag. :+

Hoop natuurlijk dat ze dit doorzet als ik er op ga ook. Ze heeft veel go dus in eerste instantie zal ze wel hard gaan maar das op lange termijn alleen maar positief als ze onder het zadel ook zo leergierig is.

Het is een beetje druk bij ons dus ik post iets minder consequent.

Vandaag wel tijd gemaakt om Rêve en Sam te borstelen. Moest Rêve wel even overtuigen dat ze 1. Uit zag als een zwerver en 2. De dekensingel losser moest. Maar denk dat ik haar moet vast zetten als ik een foto wil van haar buikje want als ik haar wil borstelen moet ik haar voer gijzelen tot ze klaar is met haar issues maar wil ik een foto maken staat ze met der neus tegen me. :roll: hormonale tut. >;)
Denk dat ik nog niet vergeven was voor de echo. :+

Manlief schoot in de lach dat Rêve had moeten toegeven omdat ik het voer had. ( }:) ) maar dat ze allebei weer uit zien alsof ze daadwerkelijk in eigendom van iemand zijn tot het donderdag regent en ze modder vinden. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:35

Als ik op zondag de paarden borstel en een uur nadat ik ze op de wei gelaten heb zie je al niet meer dat ze geborsteld zijn geweest. :+ Zeker nu het weer af en toe regent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:43

Dramatisch hé! Ik heb de rijpaarden terug onder de regendekens nu. Hun stal is nogal winderig en ze hebben nu een hooiruif waardoor ze meer buiten staan, en met dat nat en vies weer heb ik ze liever wat beschermd. Ze kwamen zondag beide hun hoofd erin steken (ik ben lui, dus ik doe de borstsluitingen niet eens open, van de dekens met de haaksluitingen vooraan zijn die zelfs dichtgeplakt zodat ze niet in hooinetten hangen), dus ze vonden het absoluut geen straf :+ .

Weet je ook bij die merrie wat er precies misgegaan is? Ik zie nu nl de doemscenario's voor me dat ze gewoon heel braaf is, tot ze iets moet doen wat ze niet wil (of te lastig is) en er dan een soort van Bronco ontstaat ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 17:17

Nee geen flauw ide. De 1e die dus thuis met haar zou werken kwam gewoon niet zoals ik het begreep. De tweede is het vage verhaal dat ze naar het hoofd getrapt zou hebben met longeren. Ze heeft snelle achterbeentjes als ze bv de longe achter haar kont krijgt maar dat had Joy recent nog toen het een tijd geleden was. :+
dus dat kan best gebeurt zijn maar als je zadelmak maakt zou je daar toch ietwat op bedacht moeten zijn. Arme man heeft beiden ook nog betaald ook. En geen 50 euro zeg maar. :n ik vind wel als je stopt met iets als dit dat je geld terug geeft. Wat ze verbruikt heeft aan rekenen tot daar aan toe maar niet de training waar je niet eens aan begonnen bent.

Het kan zijn dat ze full bronc gaat maar ansich is dat altijd een risico als je de 1e keren er op gaat. Dus op het eind van de rit maakt het weinig verschil of dat gebeurt is of niet. Dan ben ik hopelijk capabel genoeg om te blijven zitten en meestal kappen ze wel dan. We bereiden haar en onszelf zo goed mogelijk voor maar ook al kwam ze net van de weide, er is altijd een risico dat je ze voorwaarts laat gaan en ze spontaan beslissen welke carrière ze kiezen. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 18:20

Jeetje, niet opdagen of maar half werk leveren en je klanten de volle pot laten betalen. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 18:55

Ja kijk dat je zegt ‘deze is me een maatje te groot’ alle begrip voor. Ik zit er nog niet op. Kan zomaar dat ze mij ook lanceert. Maar dan krijgt hij toch geld terug hoor. Dan betaald hij alleen de stalling.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 20:15

Ik heb zo het vermoeden dat dit een merrie is met een vrij grote emmer, maar als je die dus over laat lopen dat je een tsunami krijgt.
Als je er zo een overdondert heb je een probleem, laat je stap voor stap kennis maken is er niets aan de hand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 20:38

Maddy_Paola schreef:
Ik heb zo het vermoeden dat dit een merrie is met een vrij grote emmer, maar als je die dus over laat lopen dat je een tsunami krijgt.
Als je er zo een overdondert heb je een probleem, laat je stap voor stap kennis maken is er niets aan de hand.

Dat is ons vermoeden ook. Ze krijgt nu twee dagen vrij (vandaag en morgen) om te verwerken.. vrijdag terug aan de longe om te zien wat ze er van gemaakt heeft en of we verder kunnen of nog even op dit punt blijven. Eigenaar is gelukkig echt dol op zijn paard en ook mee in haar karakter. Hij is blij dat we ook naar haar mentale verwerking kijken. Want fysiek is het echt een heel ‘af’ paard en een krachtig paard ook. Als je haar ziet schat je haar geen 3,5 tot ze met dat baby neusje dat ze heeft weten te behouden een snoepje komt vragen. :+ (ze heeft echt nog dat zachte neusje van jaarlingen.)

Dus het is wel een paard dat wellicht ook op een bepaalde manier aan gepakt is omdat haar ‘ik snap dit niet’ erg imponerend over komt door haar bouw. Kwa bouw (dus breedte enzo) kan je je Rêve voorstellen maar dan zo’n 8cm er bij in schofthoogte. En dus in verhouding dezelfde breedte van borst en nek en billen. :+

Ik ben het er niet mee eens maar ik kan me wel voorstellen dat het daar mis is gegaan kwa inschatting. Mensen hebben de neiging om kracht te zien en te denken dat zachtheid geen optie is…. Nu zeg ik niet dat je ze in alle omstandigheden braaf kan aaien… maar je moet ze wel de kans geven… ook als ze op 3,5 uit zien alsof ze voor halter wedstrijden getraind hebben kwa spiermassa… := mentaal zijn ze nog steeds jong en spiermassa staat niet gelijk aan mentaal sterk/eigenwijs zijn…

Wij hebben tot nu toe nog niet eens onze stem moeten verheffen. Ik zei vanmiddag met uit mesten ‘eh-eh!’ Gelijk ik bij Joy doe omdat ze de kruiwagen ging om duwen en ze schoot achteruit… Geen handbeweging gemaakt. Niet geroepen gewoon ‘eh-eh!’ Iets kordater omdat ze zichzelf ook ging doen verschieten als ze m om duwde. :+

Dus riek in de kruiwagen gelegd, even naar haar toe gegaan, geaaid en gesust dat het zó serieus nu ook weer niet was. :(:) :(:)
Dan laat ze ook de spanning weer los. Dus ondanks dat ze niet gewerkt heeft heb ik wel een stukje geleerd over hoe ze ‘tikt’ zeg maar.

Deze zou het echt, echt heel slecht doen bij iemand die zadelt, op stapt en wacht tot ze klaar is… daar is ze fysiek te sterk voor en mentaal te gevoelig…. :(:)
Een Rêve zou daar nog wel overheen komen (de ruiter garandeer ik niet en Rêve verdient die behandeling ook niet maar Rêve zou het kunnen verwerken als daarna iemand eerlijk met haar is) maar deze merrie zou daar echt lang last van hebben. Ze is een beetje vergelijkbaar met Sam maar groter en veel gespierder. Dat type paarden komen verder met begrip, zo veel mogelijk ongewenst gedrag negeren en het goede belonen. Sam corrigeren werkt ook niet. Dan gaat ie helemaal in paniek modus.

Toen ze haar af laadde hadden wij ook zo iets van ‘Jezus wat heb je der gevoerd. :+ ‘ maar ze toonde al meteen dat ze mentaal meer een freel type is.

Joy heeft wel mogen lopen vandaag. Die maakte zich in stap bol omdat hij mijn zweep even voelde langs glijden toen ik de teugel goed deed. >;) mijn volte 10m werd ineens al bokkend 15m en toen heeft hij
1. Gebroken lijnen in galop mogen doen
2. Schoudervoor en wijken vanuit de volte in galop (ja ik geniet van mijn grote piste wat dit betreft. :j )
3. Mogen werken aan zijn zijgangen in draf. :+

Hij zuchtte diep toen ik zei ‘had ge u nu gedragen had ge alleen lang en laag moeten lopen puber.’

Als hij wat stijf voelt of gewoon wat moe voelt wil ik echt rekening mee houden maar niet beledigd zijn omdat de zweep even langs zijn bil af glijdt. >;)
Daarna kon ie trouwens heel flink galopperen. _O- heeft ie ook even aan lange teugel goed voorwaarts mogen doen dat ie happy was toen we af sloten. Hij gaat zijn gedrag toch stilaan terug een andere richting uit moeten laten gaan of hij wordt een fijne sport-ruin.

Aan de hand is hij nog steeds braaf al had hij wel fel gereageerd op de nieuwe merrie toen hij in de weide stond maar zodra ik hem pak stopt hij. Maar als dit gezeur onder het zadel hormonen zijn en niet gewoon puberen dan zal hij naar het voorjaar toe aan de hand ook wel beginnen. En als hij op weide ook druk doet als er een merrie gereden wordt dan kan ik me niet voorstellen dat hij geen last heeft van zichzelf. Dus als ie zich niet herpakt doen we desnoods eerst chemisch castreren. Als hij dan terug lieve baby Joy wordt gaan de ballen er sowieso af. Hij is in de 1e plaats bedoelt als rijpaard. Als ik moet beginnen met hem binnen zetten dan wordt hij ruin. Hij moet 100% paard kunnen zijn.

Ik geef toe dat een stukje van me baalt want hij is echt knap en gewoon goed kwa gangen en bouw… maar ik ga hem niet opsluiten om ‘m hengst te kunnen houden.

Nu is dit wel de 1e waar hij zo op reageert en we hebben haar ook langs Leo weg moeten halen (die al een jaar ruin is).
Weet niet of haar jonge leeftijd iets te maken kan hebben met hun reactie? De oudere ruinen trekken zich niks van haar aan…

Maar goed we kijken het aan. We hebben wel gewoon beslist dat als dit echt een klik is die hij gemaakt heeft hormonaal dat hij niet hengst blijft. Voor zijn welzijn en voor onze rust. Ik heb een hengst gereden die last had van zichzelf en waar een hele handleiding aan voorzorgsmaatregelen bij te pas kwam… Ik had het leuk gevonden als hij goed om kon met alles om desnoods een paar nakomelingen te hebben als hij ggk werd maar niet als dat betekent dat ik net als met B een hele reeks aan maatregelen moet nemen en hij niet gewoon op zijn gemak op weide kan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-10-25 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:00

Ah ja dat kan wel lastig zijn voor het paard zelf, om zo te zijn.
Mijn opa had altijd "gekke" paarden en eentje ervan was een keer helemaal geflipt van een man, uiteindelijk bleek die het paard te hebben mishandeld en is natuurlijk van het terrein gegooid. Verder is dat paard altijd bijzonder gevoelig maar braaf geweest.. 10 jaar nadat dat was gebeurd waren ze met dat paard bij een kortebaan draverij en opeens rukt ze zich los en valt een man aan - dat was dus die man die haar 10 jaar eerder had mishandeld :=