Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:07

Wat je zegt lijkt mij eigenlijk ook wel logisch, alleen ik praat ook gewoon wel tegen paarden de ene keer gewoon om wat te zeggen een andere keer om aan te geven of ze iets goed slechts doen en gewone commando's (om, voet enz.).

Ik zou niet weten of het goed of juist slecht is wat ik doe, net als wanneer ik bijvoorbeeld een paard kriebel bij hun schoft en dan zo met hun lip doen (je kent het wel) dan zeg ik ook wel van 'ooh dat is lekker' of 'heb je jeuk?' of iets in die richting.
Ik heb dan niet het idee dat ze nerveus ervan worden ofzo.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:09

ik praat altijd tegen het paard waarop ik rijd.
ik heb altijd het idee dat je je paard ermeer kalmeert en dat het wel werkt.
en het werkt heel goed als een beloning.
ik kan me niet voorstellen dat het slecht zou zijn.

lenaa_tje

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:17

Ik praat tegen me paard, gewoon om hem rustig te krijgen als die wat engs vind, maar ook gewoon als iets heel goed gaat, dan zie je de oren ook naar voren gaan ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:23

ik kwek mijn paard zijn oren bijna van z'n kop af en ik heb gewoon het gevoel dat paarden daar rustig van worden.
maar er zullen misschien ook wel paarden zijn die het niet prettig vinden maar dat kan ik me niet voorstellen.
zelfs met mijn jong paard heb ik hele gesprekken mee,en hij wordt daar lekker rustig van.en dat is een 2 jarige hengst.

Coventry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:57

ik praat ook wel vaak tegen mijn paard :+ maar als je dit zo leest is het wel logisch ja ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:15

uhm... tsjah, tuurlijk praat ik met mijn paard :P zowel : Eh, NEE!, DRAF, STAP, Gallop! : ,als :hee lieverd! ben je weer lekker vrolijk vandaag: Maar ook zit ik wel eens gewoon in haarstal gewoon naar haar te kijken hoe ze bv haar eten opeet... gewoon rust.

nanskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:17

Ik praat ook altijd gewoon tegen een paard, vaak krijg je er dan wel wat voor te terug,
Ze worden juist rustiger als je tegen ze praat en als ze iets fouts doen dan kunnen ze dat horen aan je stem.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:53

Tuurlijk praat ik tegen mijn kleine schat!

Soms wordt het echt een belachelijk zicht als ik tegen hem babbel :o maar ah, kan me allemaal niet schelen :P

Meestal is het voor hem te belonen,kalmeren,rustig te houden,...dat ik tegen hem babbel. Maar ook soms gewoon zomaar, hem eventjes vertellen hoeveel ik wel van hem hoe, hoewel hij me hoogstwaarschijnlijk niet verstaat :P :D Naja maakt toch niet uit, ik vind het leuk om tegen hem te babbelen en ik vind dat hij zich rustiger gedraagt als ik tegen hem babbel.

saskiatje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:12

veel te veel praat ik tegen da beesteken, die weet al alle dagen van de week wa dak gedaan heb

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:34

als ik alleen met mijn paard naar buiten ga of ik ben hem aan het poetsen dan vertel ik wel dingen tegen hem ja. Als we buiten zijn en ik zie een eekhoorn of zo en hij zag hem ook, dan zeg ik wel van hee Gin, zag jij de eekhoorn ook, gek paard:P zulk soort dingen, maar als ik boos ben of verdrietig ga ik vaak ook naar hem toe en dan vertel ik hem ook wat er is gebeurt, hij brengt me dan heel veel rust op een of andere manier.
maar ik ga bijvoorbeeld niet lopen vertellen hoe mijn dagje uit naar de Efteling met mijn familie was of zo haha

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:27

Ik praat tegen mijn paard als ik hem moet geruststellen of moet straffen. Hij reageert heel goed op mijn stem en dat vind ik beter dan respect te moeten afdwingen met een strenge hand of zweep.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:35

Ik praat wel tegen mijn paard, maar ik denk ook best dat het waar is wat de TS zegt, als er iets engs aankomt en je weet dat je paard er bang voor is, dan kan die dat merken aan je stem. Ik ga het zeker eens proberen! Alleen moet ik het niet vergeten want onbewust zeg ik toch weer wat :Y)

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:41

Extreme schreef:
Ik praat tegen mijn paard als ik hem moet geruststellen of moet straffen. Hij reageert heel goed op mijn stem en dat vind ik beter dan respect te moeten afdwingen met een strenge hand of zweep.

Vind ik ook.
Bij mij gaat het eigenlijk automatisch, dat ik praat tegen het paard waar ik mee bezig ben.
Heb ook het idee dat ze zich daardoor meer op jou zelf gaan letten als op hun omgeving.
Ik bedoel, met mennen gebruik je toch ook meer je stem? En ik denk dat een paard het ook fijn vind als het niet de hele tijd doodstil is, maar dat er gewoon tegen hem gepraat word.
Elke pony die ik gerustgesteld heb, was alleen met mijn stem. Het ligt er natuurlijk wel aan op welke manier dat je het zegt.

kroolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:55

Ik heb heelder gesprekken met paarden en pony's. :P Ik moet daarmee opletten want soms horen mensen in de stallen ernaast mij ook en dat is niet altijd even handig. :D

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:30

Mijn pony moet zo'n 50x per dag aanhoren hoe beeldschoon ze is, dan krijgt ze te horen dat ze een bitch is omdat ze gemeen doet tegen een andere pony(die nogal een sukkeltje is en er niks tegen durft te doen) en daarna hoeveel ik van haar houd.

Ik denk dat alle paarden hier anders op reageren. Mijn pony lijkt het fijn te vinden als ik praat, want ze houd niet van alleen zijn en vind het wel leuk om gezelschap te hebben.(al heeft ze liever gezelschap van een ander paard :+ )

rijdend ga ik niet verder dan even braaf zeggen ofzoiets.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:33

ow man hou op mn pony word helemaal gek van banketstaaf de oren van dr koppie haha
het schept ook meer een band denk ik dan dat je nooit wat zegt tegen je paard of pony
en ze word er inderdaad rustig van!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:33

banketstaaf?
hihi praat dus de oren van dr koppie

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:40

Ik praat veel tegen paarden.
Enkel tijdens de les stel ik ze gerust als ze wat opgefokt of bang zijn.
Maar ik denk als ik later zelf een paardje heb,dat ik me een hele dag bij hem zou zetten in de stal en een babbel doen :P
ik wil niets anders dan dat dier liefde geven,dus een praatje mag wel denk ik!

RosaJennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:30

Ja, ik vertel hele verhalen tegen m'n paarden, ik vertel ze over m'n dag/wat me dwars zit etc.
Maar als m'n paard onrustig is dan werkt het zeker te weten als ik tegen haar praat

maariejellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:35

Nee niet echt. Maar als je in een les rijd, praat de instructeur ook wel..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:04

Ik praat tegen mijn paardje als ze braaf is of stout is. Als ze langs iets loopt wat 'eng' is dan praat ik niet, behalve als ik haar moet kalmeren. En als ik met haar op buitenrit ben, samen, dan klets ik ook best veel met haar :P

MDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:56

Ik praat heel veel tegen mijn paard. Tijdens het poetsen, met het longeren, als ik aan het wandelen ben en JUIST WEL als hij bang is. Dat stelt je paard gerust en dan kan hij op je vertrouwen, zonder stem of reactie van jou focust je paard zich heel erg op hetgene wat hij/zij eng vind. Dat kun je dus verminderen door te praten.

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:11

ja hoe goed ze het gedaan heeft of gewoon hoe blij ik ben met haar, heb zelfs eens een ritje gemaakt en den helen tijd gepraat

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:18

Ik sta inderdaad altijd tegen mijn verzorgpony's aan te kletsen...
Die ene is nogal een stresskip, en als je met haar praat kalmeert ze tenminste een beetje.
De andere is een hele rustige, vriendelijke pony, die heel goed op je let. Als ik even iets kwijt moet is zijn mijn beste vriendin, ze luistert altijd en zegt nooit dat ik moet stoppen met zeuren :P

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:29

Ik klets niet de oren van mijn paard zijn hoofd.
Wel als ik binnen kom is het even; He lugi, ga je mee? (naar de paddock)
En in de omgang van de normale dingen van, sta stil, blijf staan, he!, nee!, om, etc. de bekende comando's met longeren natuurlijk ook.

Als ie met rijden of aan de hand ergens onzeker of bang op reageerd dan praat ik met een rustige stem tegen hem, bijvoorbeeld; is goed, ga maar kijken. (dan gaat ie er meestal wel heen en wordt ie rustig)
Soms steld ie zich ook gewoon aan, en dan gebruik ik een hardere directere stemtoon; stel je niet aan, en dan is het ook vaak oke.