slachten??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:02

Ik denk idd ook dat slachten een betere manier is, als je soms die verhalen hoort van paarden die pas na een paar uur ingeslapen waren... Maar toch zou ik ervoor kiezen om mijn paard in te laten slapen. Want het gaat 9 van de 10 keer wel goed en vredig. Ik vind het idee dat mijn paard na zijn dood op het bord van iemand anders zou belanden niet prettig. Ik weet niet waarom eigenlijk. Maar dat is voor mij de voornaamste reden dat ik hem zou willen inslapen.

Het is gewoon iets heel moeilijks om over te praten en iedereen heeft hier zijn eigen idee over. Je kan met dit onderwerp eigenlijk niet discussieren. Iedereen heeft zijn of haar eigen idee erover en volgens mij is het vrijwel onmogelijk om mensen om te praten met dit onderwerp. Beide oplossingen zijn namelijk hartverscheurend want je wil je paard niet verliezen. De een heeft er gewoon meer vrede mee als het door een pin gebeurt en de ander vind het spuitje het vredigst.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:02

Domme vragen bestaan niet cardy, alleen domme antwoorden Knipoog

Inslapen is een vrije keuze, daar hoef je niet voor in aanmerking te komen.

Als een kadaver opgehaald wordt, wordt het vernietigd of er wordt diervoeder van gemaakt......

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:14

Sorry hoor Bitchywitchy ; maar wil er toch op terug komen Bloos Maar ik hoop eerlijk waar, dat als mijn paard komt te overlijden dat het op een manier gebeurd. Want dan kan bijv. de mestboer nog mijn paard komen ophalen.. Clown Je laat een proffesioneel bedrijf komen, om het zo maar even te noemen, om je paard op te laten halen.. En dan gebeurd dit nog..

Ik snap echt, dat het voor hun dagelijks werk is.. Maar voor ons niet. Ik heb het toen volgens mij niet via Rendac laten doen, maar een ander bedrijf.Mijn staleigenaar heeft dit allemaal geregeld.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:27

Sheerza schreef:
Sorry hoor Bitchywitchy ; maar wil er toch op terug komen Bloos Maar ik hoop eerlijk waar, dat als mijn paard komt te overlijden dat het op een manier gebeurd. Want dan kan bijv. de mestboer nog mijn paard komen ophalen.. Clown Je laat een proffesioneel bedrijf komen, om het zo maar even te noemen, om je paard op te laten halen.. En dan gebeurd dit nog..

Ik snap echt, dat het voor hun dagelijks werk is.. Maar voor ons niet. Ik heb het toen volgens mij niet via Rendac laten doen, maar een ander bedrijf.Mijn staleigenaar heeft dit allemaal geregeld.

Hoeft geen sorry zeggen hoor Knipoog Heb het al eerder gezegd, ieder zijn eigen mening.... Ik respecteer het als mensen hun paard willen laten inslapen, het is alleen niet mijn keuze.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:59

ik zou (als ik een paard had:p) mijn paard ook neit laten slachten..
de gedachte dat iemand anders jouw paard opeet, nee bedankt!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:08

Ik zou mijn paard liever laten slachten, als ie nog op de trailer kan ed.
Ik zou ook geen moeite mee hebben met de gedachte dat iemand "mijn paard" opeet.
Dat dode overblijfsel is mijn paard niet meer, dat is dan al lang weg Knipoog Zie het als een soort omhulsel..
Bovendien, mijn paard heeft wss een fijner leven gehad dan al die varkens en kippen.
Ik eet persoonlijk nog liever m'n eigen paard met n fijn leven daarvoor op dan een kip waarvan ik weet dat ie vreselijk geleden heeft. Lachen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:11

JoDy1991 schreef:
de gedachte dat iemand anders jouw paard opeet, nee bedankt!

Zoals al ongeveer 10x eerder is gezegd: je kan bij de slager aanegven dat je paard niet voor consumptie is bestemd

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:16

je kan bij de slacht aangeven dat je niet wil dat je paard word opgegeven...

edit: zag niet dat het al gezegt was.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:22

Al 25 keer ofzo....maar het dringt nog niet helemaal door geloof ik Knipoog

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:38

Niet iedereen leest het hele topic he Haha!
(vind het eigenlijk wel een beetje voor zich spreken, maargoed.. )

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:42

ik kijk ook niet raar van slachten, wij hebben koeien. We houden hier ook van, allemaal hebben ze een naam, en ieder heeft een karakter. Als ze door ouderdom weg moeten gaan ze ook naar de slacht. Tja ik denk dat mijn haflinger als ze niet meer kan waarschijnlijk naar de slacht gaat. Als ik haar bij ons in laat slapen komt de rendac haar ophalen, dat ziet er ook niet sharmant uit met zo'n grijparm de wagen in getild worden. (ook kost dat extra geld niet dat dit uitmaakt). Dus ik denk dat ze naar de slacht zou gaan, maar goed ze is pas 11 en hoop dat ik die keuze verlopig nog niet hoef te maken. Ik ben ook een dierenvriend dus dat zegt niks. Bloos voor en tegenstanders hou je toch denk ik. Bloos

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:49

Toen mijn pony wegens ernstige koliek ingeslapen moest worden, heeft ze (volgens de DA, ik was er zelf niet bij omdat ze op een kliniek Belgie stond ivm koliekoperatie en ik was nog onderweg toen ze belden dat ze een 2e aanval kreeg en het niet haalde) ook nog enige tijd tegen het spuitje en de hevige koliekpijn in shock liggen vechten en schokken.

Persoonlijk denk ik dat ze dan op dat moment met 'een schot van de slager' sneller van deze hevige pijn af was geweest, dan het inslaap-spuitje van de DA, wat langzamer gaat.

Overigens belandde ze dan op niemands brood want er zaten al teveel medicijnen en dergelijke in

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:53

Mietje schreef:
Niet iedereen leest het hele topic he Haha!
(vind het eigenlijk wel een beetje voor zich spreken, maargoed.. )

nee, ik snap wel dat je geen 37 bladzijden gaat lezen, maar ik denk wel dat er verwacht wordt dat je iig een aantal reacties leest....

maar ja, als iedereen dat had gedaan, was nu dit topic niet zo lang

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:57

cardy schreef:
vraagje (sorry als het een domme vraag is):
Wat wordt er daarna met het lichaam gedaan als het is opgehaald?
En als je je paard laat inslapen in een kliniek, wat komt daarbij kijken en wanneer kom je daarvoor in aanmerking?

Cardy, je kunt gewoon een afspraak maken op de kliniek om je paard in te laten slapen.
Mijne is ook op de kliniek ingeslapen, ik vond dat prettiger voor mijn paard. In de kliniek laten ze je paard heel rustig dmv een hele grote kanteldeur met een dikke mat "omvallen" als hij in slaap gebracht wordt. Zodoende kan ie niet vallen en beschadigen.
ook heb je dan niet dat beeld van de rendac die je paard optakelt.
Wat er daarna met je paard gebeurt dat heb je zelf in de hand.
Je kunt er voor kiezen om 'm te laten cremeren, je kunt 'm ook daar op de kliniek laten zodat ie later (als jij allang weer naar huis bent) opgehaald wordt voor de destructor.
Wat daar precies gebeurt weet ik niet precies. Hondevoer? Lijm? Misschien weet iemand anders weer wat er daar met je paard gebeurt?
Om 'm op de kliniek in te laten slapen is niet goedkoop, maar ik had het er graag voor over. Ik heb al eerder in dit topic beschreven hoe het is gegaan. Hij is in ieder geval met z'n hoofd op m'n schoot overleden en alles is heel rustig en vredig verlopen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:03

maikeltje schreef:
cardy schreef:
vraagje (sorry als het een domme vraag is):
Wat wordt er daarna met het lichaam gedaan als het is opgehaald?
En als je je paard laat inslapen in een kliniek, wat komt daarbij kijken en wanneer kom je daarvoor in aanmerking?

Cardy, je kunt gewoon een afspraak maken op de kliniek om je paard in te laten slapen.
Mijne is ook op de kliniek ingeslapen, ik vond dat prettiger voor mijn paard. In de kliniek laten ze je paard heel rustig dmv een hele grote kanteldeur met een dikke mat "omvallen" als hij in slaap gebracht wordt. Zodoende kan ie niet vallen en beschadigen.
ook heb je dan niet dat beeld van de rendac die je paard optakelt.
Wat er daarna met je paard gebeurt dat heb je zelf in de hand.
Je kunt er voor kiezen om 'm te laten cremeren, je kunt 'm ook daar op de kliniek laten zodat ie later (als jij allang weer naar huis bent) opgehaald wordt voor de destructor.
Wat daar precies gebeurt weet ik niet precies. Hondevoer? Lijm? Misschien weet iemand anders weer wat er daar met je paard gebeurt?
Om 'm op de kliniek in te laten slapen is niet goedkoop, maar ik had het er graag voor over. Ik heb al eerder in dit topic beschreven hoe het is gegaan. Hij is in ieder geval met z'n hoofd op m'n schoot overleden en alles is heel rustig en vredig verlopen.

Knopen en brandbare stof wordt er van gemaakt. Het wordt dacht ik niet in voer verwerkt....
Het staat dacht ik op de site van de rendac...
Zoals jij dat beschrijft Maikeltje lijkt het me ook de meest geruststellende manier....voor beide

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:44

Mietje schreef:
Ik zou mijn paard liever laten slachten, als ie nog op de trailer kan ed.
Ik zou ook geen moeite mee hebben met de gedachte dat iemand "mijn paard" opeet.
Dat dode overblijfsel is mijn paard niet meer, dat is dan al lang weg Knipoog Zie het als een soort omhulsel..
Bovendien, mijn paard heeft wss een fijner leven gehad dan al die varkens en kippen.
Ik eet persoonlijk nog liever m'n eigen paard met n fijn leven daarvoor op dan een kip waarvan ik weet dat ie vreselijk geleden heeft. Lachen

Ik ben het ermee eens en slacht is PANG en dood

Inslapen daar in tegen is vechten voor zijn leven en uiteindelijk niet meer kunnen en opgeven ik heb het zelf meegemaakt het was te zielig voor woorden

Ik ben voor slachten

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:54

Ik zou zelf nooit mijn paard naar de slacht doen! Lang niet alle slachthuizen doen het pijnloos.. Verdrietig

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:18

je kan toch beter je paard door een deskundige laten slachten dan je zelf het doet(sorry geen goede woordvolgorde) maar ja je gaat natuurlijk ook je paard geen 2 weken op het randje van de dood laten lijden! ik ken iemand wiens paard werd afgemaakt en die nu dus ECHT geen paardenvlees meer eet en dat was4 jaar geleden. als je hem laat inslapen kan je hem wat mij betreft nog beter blindoeken en hem zelf een pind door zijn kop heen slaan. dit is wel een beetje kort door de bocht maar ik ben gewoon hard

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:18

pm trouwens voor een ernstig verhaal

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:38

Vooral een raar verhaal hierboven.... Clown

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:53

jeetje wat is dit moeilijk zeg, maar ik moet er toch over nadenken....
nare gedachte bij allebei....

Zijn er ook hier bokkers die hun paard hebben laten cremeren??
Ik vraag me af wat dat kost, lijkt met beter dan laten afvoeren.
Verder ben ik er nog niet uit hoor, bij inslapen ook nare verhalen gehoord....

Ook dat de andere paarden van de pensionstalling gingen gillen en gek werden toen het paard doodging.... echt een gruwelijk verhaal....
Dat wil ik ook niet denk ik... Scheve mond

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:37

LarryLurex, cremeren kost ca. 1600,-

Ik heb bij ons ook ooit een paard in zien slapen, terwijl andere paarden het konden zien, nou geen paniek hoor.
Wel heel de manege in de stress toen er een pas geboren veulentje met moeder naar de rijbak gebracht werd Haha! , dat was echt heel apart!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:59

ja dat klopt bij ons op stal kwam bij een heleboel paarden het kind weer naar boven....

Thanks ellen, zal ik toch moeten sparen 1600 euro is best veel, maar dan heb ik wel zijn as in een urn ook heel belangrijk

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:16

Tja het is net waar je je geld aan uit wilt geven, ieder zijn ding...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:06

Ik heb bijna 2 weken geleden mijn pony laten inslapen. Ik heb gekozen voor cremeren. Hij heeft 25 jaar voor mij klaar gestaan. In 25 jaar heb ik bijna geen dierenarts kosten van hem gehad. Dus het geld voor cremeren had ik er graag voor over.
De kosten waren 950 euro voor het cremeren. 440 euro voor het ophalen. Er wordt 1 euro gerekend per km en 35 euro voor een soort tonnetje waar de as in zit. Maar je mag ook zelf iets meenemen waar het in kan.
Hoe groter het paard dan stijgt de prijs.
Ik sta volledig achter mijn beslissing. Ik heb meerdere paarden, maar weet niet of ik ze ook zou cremeren, hangt af van mijn financiele mogelijkheden.
Het inslapen ging heel vredig en zijn stalgenoten stonden niet ver van hem af. Geen drama's. Zelf zijn stalmaatje die normaal niet zonder hem kan/kon bleef rustig. Terwijl ze de 24 uur dat hij ziek was, helemaal overstuur was. Nat van zweet en alleen maar rennen buiten, rondjes lopen in de stal en aan 1 stuk door hinniken.
Toen hij de"narcose prik"kreeg ging Ronny niet liggen, daarvoor moest hij nog een spierontspanner krijgen. Je kan dat uitleggen als of hij er tegen vocht, maar dat is niet zo. Een paard kan staande slapen door spieren aan te spannen en dat was hier ook een normale reactie.
Ik denk dat sommige iets uit kunnen leggen als vechten tegen, maar dat het iets heel anders is. Ik heb ook een keer een pony moeten laten inslapen met een verbrijzeld achterbeen. Toen zij de narcose prik kreeg, stijgende zij en viel achterover. Wat absoluut niet leuk was. Dit zou je kunnen uitleggen als vechten tegen, maar ook een als lichamelijke reactie van b.v adrenaline en het narcose middel.