Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:49

Arabesk schreef:
Al die kruiden?? Pluk jij maar eens verse kruiden uit je tuin en geef dat aan je knol, wedden dat ie zijn neus er voor optrekt. Wel eens verse knoflook voor hun neus gehouden? Lusten ze niet, dus waarom moet je dan knof. bijvoeren?

Er gaan steeds meer stemmen op dat knoflook helemaal niet zo goed is voor een paard, dus daar hebben ze best gelijk in, dat ze dat niet lusten Haha!

Ik pluk 's zomers altijd heel veel kruiden, en die worden met smaak gegeten Lachen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:11

Rucola groeit bij ons zo ongeveer als onkruid en is duidelijk favoriet Haha!.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:45

smurf schreef:
wij deporteren jonge Norikers altijd 1 of 2 zomers naar Oostenrijk, dan lopen ze van mei t/m sept. op de alm, in het "wild".
daar zoeken ze hun eigen kruiden en grasjes bij elkaar.
Eten ze iets verkeerds dan gaan ze dood, lopen ze onhandig dan vallen ze in een ravijn.

Deporteren staat wel een beetje bruut hier. Zou eerder zeggen: brengen weg Knipoog

Verder vind ik het super om paarden in natuurgebieden in de opfok te hebben. Zou ook het liefst een paard kopen die in Frankrijk of de Ardennen is opgegroeid.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:46

Ik voer ook geen knoflook. Heb nog nooit positief resultaat bij een paard gezien

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:52

Citaat:
Deporteren staat wel een beetje bruut hier

er zijn hier wel meer mensen die altijd problemen hebben met mijn taalgebruik, zal wel komen door jarenlang werken op stallen met koudbloeden, daar gaat het er niet erg subtiel aan toe, maar ik zal trachten rekening te houden met jullie Vriendjes zijn?

*edit type fout*
Laatst bijgewerkt door Morrie op 06-12-04 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:55

smurf schreef:
er zijn hier wel meer mensen die altijd problemen hebben met mijn taalgebruik, zal wel komen door jarenlang werken op stallen met koudbloeden, daar gaat het er niet erg subriel aan toe, maar ik zal trachten rekening te houden met jullie Vriendjes zijn?

Haha! Haha, wees vooral jezelf hoor! Zo'n 'bruut' ben je vast niet!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:06

Het werk wat een huidig 'dressuupaard' voor zijn kiezen krijgt is niet te vergelijken met het werk wat vroeger gedaan werdt door een boeren-, schillen- of dressuurpaard.
Ooit wel eens een Bels talloze overgangen en schakelingen zien maken voor de ploeg waarbij hij zijn eigen gewicht draagt ipv stuwt?
In lopen of lopen zit nogal een verschil, een marathon loper is ook niet te vergelijken met een sprinter.
(Geef mij maar zo'n 100 meter spierbundel Vingers aflikken )

@ Pellie:
Mijn paarden krijgen 4 porties voordroogkuil op een dag, 2 keer krachtvoer en 1 keer een ‘toetje’.
Het krachtvoer is Havens Derby Compact (sportbrok) met vrij hoge waardes vit. E, dit ben ik gaan voeren omdat ik merkte dat mijn paarden na een heftige training de volgende dag soms wel eens wat stram waren. Dat is nu verleden tijd terwijl de training er alleen maar zwaarder op is geworden.
Ze krijgen gemiddeld zo’n 3 kilo op een dag hoewel ik geen dag hetzelfde voer. Met een matig dagje training of een dag alleen weidegang krijgen ze eerder 1,5 – 2 kilo op een dag, tijdens een ‘zware’ dag krijgen ze een kilo of 4 op een dag.
Het ‘toetje’ bestaat uit wortelen met evt. een handje muesli met evt.supplementen,
Ozep krijgt altijd zeewier en knoflook, zolang ik dit voer heeft hij geen mok aanvallen.
Triumph krijgt zeewier, olie en een supplement wat voornamelijk bestaat uit aminozuren, dit omdat hij afgelopen maanden zo ontzettend hard groeide en hij een beetje in de knoei kwam. Ik ben dit nu ook weer aan het afbouwen, dat duwtje in de rug heeft hij nu niet meer nodig.
Ik vind dat normaal gesproken een paard ook genoeg zou moeten hebben aan netjes afgemeten krachtvoer, tenzij er sprake is van bijv. enorme groei, een groeiachterstand, ziekte etc.

(Overigens reken ik dus wel altijd uit wat en hoeveel mijn paarden binnen krijgen, zeker als ik een supplement overweeg.)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:23

smurf schreef:
er zijn hier wel meer mensen die altijd problemen hebben met mijn taalgebruik, zal wel komen door jarenlang werken op stallen met koudbloeden, daar gaat het er niet erg subtiel aan toe, maar ik zal trachten rekening te houden met jullie Vriendjes zijn?

*edit type fout*

Haha, zo ernstig bedoelde ik het niet hoor Ach gut
Maar het woord doet me nogal aan de oorlog denken Knipoog
Alsof ze naar de slacht gaan....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:24

ik ben wel oud, maar van vér na de oorlog hoor....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:24

Nog even over die paarden van 'vroeger', die stonden natuurlijk wel altijd op de wei als ze niet aan het werk waren. Aangezien ze toen nog geen kunstmest hadden, was er veel meer variatie in het gras te vinden. Die variatie kwam ook terug in het hooi dat van datzelfde land werd gewonnen. Voor zover ik het mij herinner kregen onze werkpaarden vroeger haver en voederbieten bijgevoerd. Er was natuurlijk ook niks anders (brok was er volgens mij haast nog niet en supplementen had nog niemand van gehoord), je moet niet denken dat het toen allemaal zoveel beter was!
Paarden werden idd niet super-oud en vaak eerder opgeruimd - als ze niet meer deugden voor het werk was het einde verhaal.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:32

En je had vroeger natuurlijk wel weer de Molenaarsziekte. Die paarden hadden hele zwakke botten en al vroeg arthrose doordat ze voornamelijk haver en zemelen kregen en daardoor een fosfor overschot/calcium tekort. Die hadden ook vaak een hoofd dat uit verhouding was.

Vroegah was dus niet alles beter

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:42

Botervlieg schreef:
Gemiddelde leeftijd van paarden in NL is nu 6 of 7 Verdrietig ,
mèt al die moderne brok en supplementen. >;)

Ken je de geschiedenis van bijv. Bucephalus? OK dan!

Ik vind het nogal kortzichtig gedacht dat dat door voer en supplementen komt Knipoog.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:44

smurf schreef:

*edit type fout*

Weet niet eens wat deporteren is Knipoog. Dat scheelt weer Smurfjelief Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:47

Citaat:
Weet niet eens wat deporteren is

geen Kopspijkers gekeken vorige week zaterdag dus Cool bij mij op het werk hoor je niet anders de afgelopen 2 weken....

Willen jullie even leedvermaak: Morrie is vrijdag bekapt door de in Amerika opgeleide natuurlijk bekapper en....... hij is kreupel Boos!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:54

Daar komt geen leedvermaak bij smurf, dat is gewoon waardeloos! Ligt het echt aan het bekappen, of kan het ook wat anders zijn?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 18:58

het kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar ik kan geen warme plekken in de benen vinden en het is toevallig begonnen na het bekappen.
Er was 1 verdachte straal, die was ik al preventief aan het behandelen tegen rotstraal, ik denk dat ie hem te ver heeft uitgesneden Scheve mond of de stand van die voet iets teveel heeft gecorrigeerd, de bekapper heeft een hekel aan afwijkende beenstanden, en Morrie is natuurlijk extreem toontredend.

Hij heeft er overdag in de blubber geen last van: hij speelt de hele dag en de bagger zit tussen z'n oren en op z'n rug. Hij kan ook gewoon rollen en gek doen. Alleen met draven gaat ie na 10 pasjes vallen met z'n hoofd en kreupelen op linksvoor. Beetje jammer wel, gaat erg lang duren, de boel moet weer groeien en dat duurt lang in de winter

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:15

Dat is inderdaad minder Scheve mond. Snel dan maar zelf die cursus volgen, zodat je het in de toekomst helemaal naar je eigen zin kan doen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:17

8 jan. ga ik de cursus doen en 15 jan. moet ik m'n eigen paard meenemen, klein probleem: hij wordt 14 jan. bekapt

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:52

smurf schreef:
geen Kopspijkers gekeken vorige week zaterdag dus Cool bij mij op het werk hoor je niet anders de afgelopen 2 weken....

Willen jullie even leedvermaak: Morrie is vrijdag bekapt door de in Amerika opgeleide natuurlijk bekapper en....... hij is kreupel Boos!

da's toch geen leedvermaak Smurf Verward Da's gewoon k u t. En wat Prompter al zegt, ligt het wel aan het bekappen? Misschien heeft ie gewoon even achterlijk gedaan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:54

Smurf, heeft hij in een keer gecorrigeerd of zal hij het in delen doen? Want dat kan wel uitmaken natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:07

Djilan, thanks! Nu weet ik eindelijk wat bran of big head disease is in het Nederlands. Dat was bij de paarden in Ghana echt een groot probleem, die kregen ook een zelf samengesteld voer (noodgedwongen) en helaas hebben er diverse dus de molenaarsziekte gekregen (overschot aan fosfor = relatief calcium tekort waardoor de botten gaan woekeren oid).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:17

Morrie doet de hele dag aan 1 stuk door achterlijk..... hij rent soms als een hond achter z'n eigen staart aan... je moet toch iets als je vriendjes niet meer willen klieren en jij wel Tong uitsteken

Hij loopt alle 4 z'n hoeven erg scheef af: vóór is ie toontredend en achter .... ??? .... loopt ie gewoon scheef, dus dat is ietsje gecorrigeerd. Ik kan me niet voorstellen dat ie daar last van heeft, want de smid sneed het altijd keurig recht en timmerde er ijzers onder en daar heeft ie nooit mank van gelopen

Kreeg net een mailtje van de bekapper dat ik het nog een paar dagen aan moet zien, maar wel moet blijven stappen.... voor meer heb ik ook geen tijd door de week

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:36

bedankt sjuim, al vraag ik me nu af of ik mijn tinker overvoer. 4 plak hooi, 1.5 schep lucerne, en zo'n kilo muesli/brok verdeeld in +/-600 gr. fyto gold muesli, 4 handjes Lite E van Havens (zak moet op) een handje galop brok van fyto (moet op) en 3 schepjes foeneknof/zeewier.
en de zak muesli van havens moet ook op dus dat krijgt hij er af en toe ook nog bij.
ik merk zo met uitproberen dat hij het beste loopt op de fyto gold.

maar els mooi klote voor je morriebeest. Scheve mond waarom zat hij dan aan de straal? dat hoeft toch ook niet? (nu niet concluderende dat het daardoor komt).

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:11

Bij mij krijgen de 2 tweejarige een halve schep granenmix met een voedingsupplemet die daarvoor is samengesteld (door masters) En die ouwe (27) krijgt slobber en pulp en natuurlijk krijgen ze een berg hooi. En ik moet zeggen dat ze het prima doen hoor.
Ik heb die bekapperscursus bij Frans gedaan en ik vond het een goed verhaal. Ik had al een natuurlijk bekapper bij mijn paarden (joke nibbelink) en ik doe het nu zelf en laat Joke zo af en toe eens komen. Voornamelijk om te kijken of we het wel goed doen. Het is echt niet moeilijk je moet alleen geen paarden hebben die je speciaal moet bekappen want dat moet je echt aan de hoefsmid over laten.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:15

Fasel schreef:
Ik vind het nogal kortzichtig gedacht dat dat door voer en supplementen komt Knipoog.

Verward Huh, heb ik dát gezegd? >;)