Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:42

Waar ongeveer? Klinisch of ook rx? Heel misschien weet ik wel een zelfstandige dierenarts maar dat zal inderdaad wel duurder zijn verwacht ik.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:58

StalNollie schreef:
Maar willen de verkopers dan op je wachten? Want lees dat je al zo goed als over gaat op keuren? Dan moet je daar ook niet op wachten maar actie op ondernemen, mijn ervaring is dat verkopers niet wachten tot je een keer vrij kan krijgen. (En gelijk hebben ze )

Nee heeft geen haast, stond in stille verkoop en ik ben de enige zegmaar…. Maar dacht het zou wat makkelijker zijn geweest haha. Misschien kan een collega wat overnemen, moet ik even puzzelen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:22

Ik heb met 1 de keuring via videobellen meegemaakt. Vriendin van haar was mee ne filmde alles, op eind was er een bemerking en heb ik met de arts gebeld. Echt heel fijn dat dit mogelijk was.

Morgen herkeuring van de tinker en aansluitend indien nodig kreupelheidsonderzoek ( op verzoek en kosten van verkoper)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:19

Knap paardje Gulpje. Gefeliciteerd!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:39

Babootje schreef:
Knap paardje Gulpje. Gefeliciteerd!

Morgenmiddag is de keuring, spannend :brr:

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:53

Ik kom net terug van een keuring… was echt een waanzinnig gaaf paard, en ik wist dat ze een chip had. Stond bij een handelaar voor weinig, dus ik vermoedde al dat er iets moest zijn, maar ik dacht eerder misschien chips in beide voorbenen oid. Eerste been op de röntgen en de DA zei: iedere dierenarts gaat dit direct afkeuren. Cyste in het been. Veel paarden worden er ook niet kreupel op, maar eventueel ooit verkopen gaat gegarandeerd gezeik geven zei hij, iedere dierenarts keurt het af, het is niet eens een ‘bemerking’. Zo zo zo jammer, ik zag mezelf al helemaal met dit dier. Helaas, de zoektocht gaat door…. Ik had wel de fokker benaderd over het paard, maar die is helaas niet eerlijk geweest (zij hebben dit paard recent al op de foto gehad, dus zij wisten dit, maar de foto’s kon ik niet krijgen). Ach, het is niet anders. Domper en door.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:01

Wat ontzettend jammer! Het leest enigszins alsof je het al een beetje zag aankomen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:02

Jammer Red Roses, maar was het niet zo weinig dat het een gokje waard was?

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:10

De merrie kostte 4000 euro, en had echt een beweging waar je u tegen zegt. Maar het was een grote handelsstal, en 4000 euro voor zo’n knap bewegend dier, dat kan bijna niet. Maar de man zei direct dat ze een chip in de kogel had. Dus dat gaf wel een vertrouwd gevoel, maar ze moeten geweten hebben dat er ook een cyste zat. Zo’n goed gefokt dier, wat zo waanzinnig beweegt, voor zo weinig aanbieden.. dat was al te mooi om waar te zijn. Maar het was de gok wel waard. De dierenarts gaf me ook de keus, want hij zei zo’n gaaf bewegend dier krijg je voor ‘normaal’ geld niet meer, en de cyste zat op zich gunstig, dat er ook veel paarden niet kreupel op worden, maar het gaat hoe dan ook toch weer gezeur opleveren en stress voor mij. Ik heb al een paard lopen waarbij ik aan dierenartskosten een leuk ander dier kon kopen, dus ik wil bij aankoop een zo klein mogelijk risico. Een chip her of der maakt me niet zoveel, maar een cyste waarop elke dierenarts direct af zou keuren? Ik heb hem toch maar laten staan |(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:42

Wat kon het dier? Ik ben benieuwd! Wil je em doorsturen? Was ie gereden?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:02

Dat klinkt als een ideaal paard voor een eindgebruiker die dus niet koopt om te verkopen. Ik ken inderdaad wel paarden die dmv schroef in een cyste geen risico meer hadden, maar ook dieren die ingeslapen zijn. Tsja voor de handel niet interessant maar voor iemand die betaalbaar een bovengemiddeld paard wil kopen wel een kans.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:14

Cyste kan ook ontstaan door de ocd, maar ik begrijp het. Als het op een gunstige plek zit en de prijs goed is dan zou je het risico nog kunnen nemen. Maar ik snap de voorzichtigheid helemaal. Ik vind cystes ook niet zo gunstig.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 16:51

De dierenarts schatte de kans aanwezig dat hij met 3 jaar kreupel zou worden, en natuurlijk worden ze dat zeker niet allemaal, maar de kans is aanwezig. Als de cyste meer naar links of rechts was kon hij het me garanderen, maar nu was het risico sterk verhoogd. Dier was 3 en nog helemaal groen. Nog volop in de groei wat een groter risico nog geeft. En in het achterbeen zat er ook nog wat zei de DA wat hij direct al voelde, maar zover waren we met de foto’s niet gekomen. Ook nog heel mager en verkouden, maar dat is niet zo erg en komt wel goed. Maar zo waren er best wel wat dingetjes. En het feit dat er niet helemaal eerlijk over gesproken werd. Ik weet niet wat er verder nog gebeurd is met haar… Ik voel me er wel echt wat teneergeslagen door. Het is niet makkelijk om een leuk paard te vinden. Waar ze stond was ook snelle handel, ze zal morgen wel verkocht zijn aan iemand die keuren niet zo belangrijk vind. Misschien vanmiddag nog wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:15

Ik begrijp je helemaal..zo,n paard beland al snel in de 'snelle' handel. Hopelijk komt er een vast tehuis voor maar met zo,n sterk risico op de cyste zou ik het dier ook laten staan.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:36

Het lijkt dat de paarden veel goedkoper zijn in België. Weet iemand of ze net zo strenge eisen heb voor een keuring als hier in Nederland?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:53

ja dat viel mij ook al op. verschil tussen Nl en Belgie.

Ik had vandaag herkeuring en indien nodig vervolgonderzoek al ingepland, ik zag al op een filmpje van haar dat het nog niet goed was dus ging er al vanuit dat het vervolg onderzoek zou worden.
Bij uitverdoven op de kogel liep hij beter, op de foto niks te zien dus advies nu 4 weken op rust. Bij haar stal is daar geen mogelijkheid voor dus hij is nu alsnog bij mij, ter revalidatie.
Ik wil die pony wel de beste kans geven om te herstellen.

Nadeel, ik kan niet verder zoeken naar een pony, als het straks alsnog niet goed is of bij dan verder onderzoek ( echo etc) nog geen goede prognose is, ben ik een maand kwijt met zoeken en misschien leuke pony`s misgelopen.

Voordeel, als het wel goed is straks heeft hij al kunnen wennen en verder is het echt een hele leuke pony.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 17:56

Klinkt voor mij helaas als uitstel van executie.

Ik heb gisteren helaas weer een afkeuring gehad. Foto’s waren prima, maar helaas op de harde volte liep ze niet rad. Op het zachte liep ze perfect en daardoor ook niet gevoeld met het rijden. Erg jammer aangezien ze voor de rest top was.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:00

Vervelend zeg al die afkeuringen! Brutale vraag, maar hoe doen jullie dat met die kosten? Voor jezelf als koper, of toch vooraf kunnen afspreken dat bij afkeuren de kosten voor verkoper zijn?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:13

Wat een bijzondere keuze Lynn. Niet om het een of ander, maar als het paard zich nou in die maand blesseert aan iets anders, wat gebeurt er dan? Sowieso als hij nu nog niet goed loopt maar de oorzaak niet bekend is had ik hem persoonlijk laten staan. Nou ga je je hechten en kosten maken voor een dier van een ander, en je loopt ook risico's.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:21

mavantos schreef:
Vervelend zeg al die afkeuringen! Brutale vraag, maar hoe doen jullie dat met die kosten? Voor jezelf als koper, of toch vooraf kunnen afspreken dat bij afkeuren de kosten voor verkoper zijn?

Heb ik altijd wel gedaan, maar de verkopers hadden doorgaans ook al gekeurd, dus dan was er minder risico voor hun.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:24

Ik zou die laten schieten. Is toch de tweede keuring?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:24

ja is een aparte keuze en weet dat niet iedereen dit gedaan had maar voor mijn mentale rust, even niet dagelijks alles sites afkijken is het wel goed. Mijn dochter is gewend dat er vaker tijdelijke paarden staan en zij weet niet dat die voor haar bedoeld is, zij denkt weer een revalidatie of trainingspaard. Dus het stukje hechten maak ik mij niet zo bang om. In de tussentijd rijdt zij op de manege en kan wel lekker tutten.

Ik vind het alleen verder echt een hele leuke en geschikte pony en de eigenaar had verder ook geen mogelijkheid om hem goed te laten revalideren op zijn huidige plek en weke delen testen/ echo ging vandaag niet meer lukken.

Misschien ben ik dan weer te soft om hem hier te laten staan, maar ja, ergste wat kan gebeuren is dat hij over een maand nog niet goed is en ook vervolg onderzoek zoals de echo of scan dan negatief is en hij alsnog vertrekt. tja, dan heb ik een maand tijd weggegooid

afkeur, bij de eerste afgesproken afkeur voor hun, bij deze is het vervolgonderzoek op kosten van hun. Bij veel anderen waar ik wilde kijken werd op voorhand al gezegd alle kosten voor de koper, ook afkeur. Vind ik toch weer een groot nadeel
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-06-24 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:25

Iemand ervaring met paarden uit Hongarije? Heb een leuke op het oog, was me aangeraden via een kennis die die handelaar een beetje kent. Eerlijke kerel met eerlijk verhaal bij de paarden die hij verkoopt.
Transport wordt geregeld en de paarden zijn robuust en hard, weinig medische problemen zegt die kennis. Handelaar geeft ook garantie.
Lastig is dat proefrijden niet makkelijk kan.
Op de filmpjes zit er een hork van een ruiter op maar paard is braaf en loopt verder goed zo te zien.
Ik heb er verder geen ervaring mee dus vandaar de vraag.

Andere kennis zegt juist dat er op FB div louche Hongaarse handelaren zitten die van alles goedkoop aanbieden, transport regelen etc.

Iemand de gok al eens gewaagd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:31

Ja, het halen van kwalitatief goede en redelijk betaalbare paarden uit Hongarije is hier best een hype geweest in de buurt. Vriendin van mij had er ook een.
Fijne paarden, maar ik ken er geen een die heel is gebleven eigenlijk. Allemaal artrose en pees problemen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 18:32

mavantos schreef:

Bij deze de kosten gedeeld omdat het maar een klinische keuring was, maar vanaf nu betaal ik het niet meer. Straks heb ik 10 afgekeurde paarden en heb ik geen geld meer om eentje te kopen.