Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:26

Vandaag ging het goed! :D

Voor het eerst zijn gehele achterbenen en staart geborsteld. Eerder durfde ik dat niet goed, omdat er nog spanning was als ik zijn billen borstelde. Hij vindt nu alles prima en geniet er oprecht van.

Daarna met de kaptoom gelongeerd in stap. Echt maar kort. Maar vond hem er al best goed op lopen!

Ik heb hem deze keer zelf opgezadeld. Hij stond los in zijn stal. Een beetje gewoon lekker ontspannen op rust!!! :D
Daarna nog rondje gestapt aan de hand met zadel en het krukje erbij gepakt. Krukje zelf is niet eng. Maar als mens op het krukje gaat staan en ineens groter is, is mega eng. Geeft niet. Komt wel goed.

Daarna teruggezet en als beloning slobber gegeven.

Ik denk wel dat het veel was vandaag. Ik wil morgen wel even het krukje herhalen en verder gewoon knuffelen en lekker borstelen <3

Hier een foto met zijn nieuwe frontriem. Deze zit wat losser als de andere, dus veel fijner!

Afbeelding

juniper

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:26

Die frontriem staat wel erg mooi!

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:39

Jeetje nick_en_ik wat een aso chauffeur! Hopelijk snel weer het vertrouwen samen terug om wandelingen te maken.

Fijn om te lezen dat het verder bij de meeste zo goed gaat!

Hier had ik vandaag even een penny momentje. Voor het eerst op m'n puppy gezeten <3
Misschien niet op de meest verantwoorde manier maar t voelde goed. Kan niet wachten op het voorjaar om hem echt te gaan inrijden. Hij is er duidelijk klaar voor :):)

Afbeelding

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:20

Hai allemaal. Ik weet niet of dit helemaal volgens de regels is, maar ik zal mij en knollie even voorstellen.

Ergens heb ik trouwens een heel oud bokt-profiel van 10+ jaar geleden, maar die is zo lang inactief geweest dat ik eigenlijk een beetje schrik heb voor wat ik er nog van zou aantreffen lol.

Afijn, voorstellen dus.

Ik: Marjolein, 29 jaar heb afgelopen november mijn 3e paard aangeschaft. Mijn kinderpony van "vruuger" overleed toen ik 13 was en met mijn vorige paard bleek ik, na 2 jaar blijven proberen, gewoon geen klik te hebben. Deze heb ik zo'n 4 jaar geleden verkocht.

Paard: We hebben hem Brego genoemd (fans van lord of the rings weten nu genoeg). Franse draver, met als paspoortnaam Jewel of Life (afstamming Univers de pan). Geboren mei 2019.

Is wel sinds augustus al zadelmak, maar daarmee is alles gezegd. Hij is braaf, maar moet doorgereden worden. Dat gaan we dus in 2024 doen. Hij doet enorm z'n best, maar is qua rijden nog mega groen. Is nog niet veel gereden, dit gaf de vorige eigenaresse ook aan. Desalniettemin zit er een koele kop op, en is hij enorm knuffelig. Over het algemeen schrikt hij niet echt snel ergens van. We hebben ook al een klein ommetje gemaakt buiten, hij wordt in stap en draf niet heet, maar kan wel ineens schrikken van iets vreemds en springt dan opzij. Work in progress! In de bak zit er een goede stap en draf op, maar met de wat kleine binnenbak is galop echt nog een uitdaging. Zoals bij de meeste dravers vindt hij het moeilijk zijn lichaam goed te dragen en is nog stijf in de buiging. De passen zijn te groot en de buiging nog niet voldoende. Dat komt straks in de buitenbak vanzelf goed. In het begin véél problemen gehad met de aanleuning. Vooral half december dacht ik echt, dit komt nooit meer goed. Communicatie verliep slecht met hem en ik was bang dat ik een miskoop had gedaan. Bij de klinische keuring kwam wel naar voren dat hij enorme haken had op de kiezen (hoe een 4 jarige dat kan hebben is ook vreemd maarja). Tandarts laten komen en dit maakte inderdaad een groot verschil.

Inmiddels beginnen we elkaar wat meer te vinden in de communicatie en gaat het elke keer een stukje beter. Ondanks zijn nog ontbrekende conditie wil hij voor je werken tot hij erbij neervalt. Hoewel ik inmiddels bijna 25 jaar rijd blijft de simpele basis uiteindelijk het meest relevant: binnen been - buiten teugel. Gewoon zitten en sturen, Brego doet de rest!

Ik ga jullie up to date houden van onze ontwikkelingen in het doorrijden. We zitten nu op stap-draf en een halfje galop met een half stuur en een rem (one reign stop er wel opgezet ivm buitenritten die ik toch wel graag wil gaan doen). Opstappen is wel nog een dingetje. Hij schiet niet weg maar blijft nog wel lastig stil staan. Stapt liefst meteen aan. Aandachtspuntje. Ik heb geen tijdschema voor het doorrijden, ik werk op het tempo dat Brego aangeeft en we gaan dingen leren zo snel of langzaam als hij het oppikt.

Afbeelding

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 04:17

Oewww een draver, beste karakters die er zijn! <3 wat een knapperd :):)

Veel succes samen!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 08:10

HetIsFriet Leuk dat je mee komt kletsen.

Ulaantje wat een lef om er zo op te stappen voor de eerste keer! Maar hij lijkt totaal niet onder de indruk....

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:33

Welkom HetIsFriet.

DDDara nee hij was alles behalve onder de indruk. Ik heb hem als 3 weken oud veulentje gekocht en met 6 maanden is hij naar mij gekomen dus ken hem ook wel echt goed en hadden al eens vaker gehangen. Anders zou ik dit ook niet zomaar doen. Bij mijn jaar oudere paard zou ik dit nu nog niet doen terwijl die wel al beleerd is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:56

DDDara schreef:
HetIsFriet Leuk dat je mee komt kletsen.

Ulaantje wat een lef om er zo op te stappen voor de eerste keer! Maar hij lijkt totaal niet onder de indruk....

Nou idd! Ik zou het niet durven hoor :')

Misschien juist omdat ik mijn paarden ook goed ken :))

Hier niet zo veel updates, gezien de brokkenpiloot nog niks mag, behalve in de paddock gezet worden.

Dat is overigens al training opzich, nu ie al zo lang niks mag. :=
Meestal zet mijn vriend hem buiten en binnen, want daar luistert ie net wat beter naar. Gisteren heb ik hem zelf buiten gezet (hij is daarmee makkelijker dan met binnen zetten, dan kan ie wel eens gaan vliegeren), ging wel goed. :)
Poetsen/ knuffelen vindt ie ook leuk en het echte bijten is er inmiddels wel uit.

Hij ligt wel vaak in zn box te slapen. Vraag me af of dat gewoon zijn ding is, of dat ie het een en ander te verwerken heeft (zn val, vorige stal, verhuizing). Heb 'm nog nooit zo vaak zien liggen eigenlijk.
Hij oogt overigens totaal niet ziek hoor, en als ie ons hoort dan reageert ie meteen. Dus denk niet dat het aan zn gezondheid ligt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:06

Nick en ik, wat een bagger ervaring zeg! Wat zou zo'n gast nu denken? Snel er voorbij hebben ze geen tijd om te schrikken, gatver weer zo'n k*tknol ga ergens anders lopen, pony hoezo pony heb niks gezien.

DDDara schreef:
Nick en ik : Ik zou hem voor je met je nieuwe uitrusting gaat lopen wel even laten rennen met zijn nieuwe deken op zodat hij weet hoe het ding flappert en doet. Dat die niets straks van een auto schrikt en opspringt en vervolgens van zijn eigen geflapper er nog een hartverzakking boven op heeft.

Enigzins herkenbaar. Toen ik tig jaar terug mijn paarden verhuisde, kon dat lopend. Mijn man met mijn ruin onder het zadel, ik met mijn toen nog jonge merrie aan de hand maar wel het zadel erop. Ik liep veel langs de weg, dus verkeer was ze gewend, maar toen een auto passeerde, spande ze zich op, voelde de druk van het zadel en sloeg daarop van zich af. Ze heeft daarna heel lang nog naar auto's uitgeslagen. Gelukkig nu, na tig jaar, niet meer.

StalMeleijn. Wat doet Fien het braaf!

Ulaantje, lefff! Ik denk er ook wel eens over. Mijne is thuis zo nuchter, maar vooralsnog nog niet gedaan.

Zertab, fijn dat je terug bent. Ik moet inderdaad ook nog ergens zo'n pessoateugellongeerding hebben. Ik vind het eigenlijk ondingen, maar wellicht knup ik hem wel aan de vos. Eerst maar weer een paar x longeren aan enkele lijnen, afgelopen week heb ik enkel vreten gebracht en stront opgeruimd. Voel me een slechte eigenaar haha. Vandaag kijken of ik mijn oudste merrie weer kan rijden. 2 weken terug heb ik een fikse klap op het laatste kootje van mijn ringvinger gehad, dat lijkt nu een hele minimale malletvinger en ik hoop dat ik er een teugel mee kan vasthouden. Gelukkig is mijn oudste paard alles behalve een trekker. En vos maar even rondslingeren, eens met een dubbelgebroken aurigan bit ipv het ongebroken appelbit echt zoeken wat voor haar werkt.
We werken op onze manier wel wat aan "balans". Op stal (om toch wat te doen) of in de bak heb ik ze geleerd om met voorbeen pootje over te doen als ik naar de schouder wijs (en er voor sta). Dus been voor andere zetten / kruisen, zo even blijven staan en weer terug zetten. Dat kan vos al heel lang, maar meestal zette ze dan de druk op het kruisende been en stapte weg met het standbeen. Nu kan ze been optillen, kruisen (en dus wel op de grond zetten voor het andere been),gekruiste been weer optillen en op zijn eigen plek zetten. Leuke oefening om na te denken over de benen, om balans te verbeteren (want ze moeten niet op het andere been vallen) en voor de click=snoepje. En voor vos en mij om gewoon dingen te doen die goed gaan en ons daarmee in een positieve flow te krijgen.

Nog wat anders, van de week zag ik een 1-2 mm groot stukje stro in haar linkerooghoek zitten. Ze leren bij mij het commando "zachtjes", als ik de ogen wil schoonmaken. Dat zachtjes was hard nodig want na minuten voorzichtig wrijven was dat kleine stukje stro er nog niet uit. Uiteindelijk toch wat in de houdgreep moeten nemen, onderste ooglid wat naar onderen getrokken en met mijn nagels geprobeerd die uitstekende 2 mm stro vast te pakken. Dat lukte en er kwam gewoon een zacht stukje stro van 2-3 cm lang onder dat onderste ooglid vandaan :oo %). Nu goed in de gaten houden dat er niks ontsteekt enzo

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:41

He gatsie, dat moet naar gevoeld hebben in dat oog. :oo

Het is hier echt waterkoud! Maarrr de paddocks zijn weer zo goed als droog. *\o/*
Paarden hebben net even feest gehad. Zowel guppie als z'n 'grote broer' deden een soort van kungfu bewegingen. :+
Gelukkig is de gup zn been nu ver genoeg hersteld dat ie me geen hartverzakking bezorgd als ie gek doet.
En geen blubber meer, dus minder kans dat het verband, gaas en de restanten van de wond vies worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:47

Je bent ook al dik een maand onderweg met dat been, of niet? Gaat dat nu goed?

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:58

Nadiine__x schreef:
Oewww een draver, beste karakters die er zijn! <3 wat een knapperd :):)

Veel succes samen!

Dankjewel ^^

Vandaag weer heerlijk gereden. Eerste 2 pasjes elke kant op "wijken" (het trekt nog op niks maar helpt hem met balans vinden op zijn lange benen). Linker galop lekker mee kunnen pakken.

Daarna bij Epplejeck 140eurie lichter voor zweetdeken, voer, supplementen etc. Was allemaal wel in de aanbieding maar toch hahah.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:29

Rocamor schreef:
Je bent ook al dik een maand onderweg met dat been, of niet? Gaat dat nu goed?

Anderhalve maand nu idd :=

Gaat wel goed hoor. Ze waren vorige week bang voor woekerend wildvlees (dat zouden ze weg moeten snijden), maar afgelopen donderdag zag het er al zoveel rustiger uit, dat ze denken dat het vanzelf netjes hersteld. :)

Dus hopelijk zijn dit de laatste loodjes.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:12

@Zertab, wat fijn dat het goed ging met het kaptoom!

@ulaantje, ik hoop inderdaad gauw het vertrouwen terug te krijgen!
En wat een heerlijk penny momentje zo <3

@HetIsFriet, welkom!

@Rocamor, tsja ik vraag me ook echt af wat ie wel niet dacht. Weet vrijwel 99% zeker dat hij ons heeft gezien. Hopelijk komen er niet meer van zulke aso’s langs.
Wel goede opmerking dat tuig toch extra spanning lan opleveren, zal dat zeker ook in de gaten houden. Het scheelt dat de deken een aardig dikke fleecedeken is en best wel stil hangt. Dus hopelijk valt het geflapper mee :)

Gisteren kwam de bekapper weer langs. De vorige keer moesten we het binnen doen vanwege het weer en dat vond Nicky niet zo chill, dus had wel geoefend met binnen staan de laatste tijd. Maar gelukkig was het droog en het erf was ook droog dus we konden buiten op het erf bekappen. Ik helemaal blij want dat zou makkelijker gaan… hoopte ik. Had ik weer flink mis :+
Ik was al vroeg op stal dus besloot even door de bak te wandelen met Nicky tot de bekapper kwam. Algauw besloot ik de longeerlijn eraan te zetten want Nicky had enorm veel energie. Natuurlijk niet zo gek met het natte weer afgelopen tijd, nu weer droog en fris, met een mooie bak waar je in kan rennen *\%/*
Ze heeft echt tig rondjes gegaloppeerd, ik werd er bijna duizelig van :=
Ze bleef maar doorgaan, toen de bekapper kwam, bleef ze even stilstaan, koppie alert omhoog en paradeerde vrolijk verder :')
Gelukkig leek ze wel wat uitgeraasd, en besloten we de bekapper niet langer te laten wachten.
Maar helaas, Nicky wou absoluut niet stilstaan tijdens het bekappen. Zelfs een simpel hoefje optillen lukte niet. En walst gewoon door me heen.
Niet de bedoeling natuurlijk, en omdat we dachten dat het aan haar energie level lag, gooide we haar nog een keertje los, maar toen ging ze niet rennen en doen. Dus hup, weer uit de bak, en opnieuw proberen.
Maar het lukte alsnog niet. Gelukkig heeft de bekapper écht engelengeduld, en is het gelukt na heelveel tijd en moeite. Nicky laten snuffelen, zichzelf kleiner maken, rustig eerst weer aanraken, hoefjes laten optillen en vervolgens vijlen etc.
Aangezien Nicky’s achter hoefjes, met erg lange tenen, wel echt gedaan moesten worden, hebben we in ieder geval doorgezet dat die bekapt konden worden. En dat is uiteindelijk wel gelukt *\o/*
Voor hoefjes helaas niet.
We, bekapper en ik, gokken dat het komt door een samenloop van omstandigheden; de vorige keren met bekappen ging het ook al niet heel soepel, ze is de afgelopen tijd niet veel in de hand geweest, de jaarwisseling, het stormachtige weer, en dan uiteraard ook nare ervaring met de vrachtwagen.

En daarbij is Nicky zeer eenkennig, ik mocht haar hoefjes wel uitkrabben, maar de bekapper niet.
Nu ligt de focus dus vooral op weer de rust vinden, op meerdere vlakken, maar vooral rondom het bekappen. En minder eenkennig worden, dus heb gelijk ook de hulp ingeschakeld van mijn stalgenoten, ik hoop ongeveer 2x per week te oefenen zodat Nicky leert dat jan en alleman rustig aan haar voetjes mag komen.
Hopelijk gaat de volgende bekap beurt een heel stuk beter!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:21

Wat balen Nick_en_ik. Kun je niet met clickertraining gaan werken. Daarmee kun je zo ontzettend goed doseren met belonen, dat ze echt snappen waarvoor beloond wordt.

Vandaag mocht ik Vos weer eens mee naar de buren. Bewust alle verwachting losgelaten, want kou, hele week niks gedaan, natte paddock thuis waardoor ze thuis de energie ook niet kwijt kan.

Bij de bak eerst even helemaal losgegooid, lopen kreng :') . Slidingsstops zitten er in en in het tuig zou ze ook niet misstaan... flink scheuren en op "kom maar Jum" kwam ze meermaals in volle draf direct weer naar me toe. Daarna nog even aan de enkele longe, ze kan tegenwoordig aan de longe galopperen :+ maar na wat tijd, kon ze gewoon ook de commando's uitvoeren die ik gaf. Dus ze overtrof alle verwachtingen, die ik niet had.

Knap hè, van een 5 jarige _O-

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:53

Rocamor schreef:
Wat balen Nick_en_ik. Kun je niet met clickertraining gaan werken. Daarmee kun je zo ontzettend goed doseren met belonen, dat ze echt snappen waarvoor beloond wordt.

Ik heb weleens met clickertraining gewerkt met Nicky, ook vanuit mijn opleiding die ik heb gedaan. Inderdaad een mooie manier, en fijn als het werkt, maar ik heb gemerkt bij Nicky dat het niet altijd een fijne manier is. Ook zeker omdat we het bekappen vanuit rust willen, kan zo’n extra prikkel als een clicker juist averechts werken.
Ze reageert heel goed op kriebels en op stem beloningen. Hiermee kun je ook snel positief bekrachtigen, dus dan doe ik dat liever :j

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:20

Gisteren had ons Propje het twee keer voor elkaar om in de knoop te liggen met zijn nieuwe halster. Ik heb bewust een break away variant gepakt. Heeft hij eerst de onderkant in zijn mond weten te krijgen. Daarna had hij zijn hooinet tussen de clip weten te frotten. Gelukkig is hij tot 2x toe snel bevrijd door stalgenoten. :+ Afbeelding

Vandaag nog even aan de longeerlijn gehad met de BBP op. Hij heeft denk ik een dop zitten, heeft rechtsom aan de longe moeite met de druk van het bit, niks ernstigs maar hij is net wat minder comfortabel. De andere kant op pakt hij heel mooi buiging en de horizontale balans op, dat vindt hij rechts lastiger, gaat soms ook wat knarsen. Verder is het zo’n braaf jongetje <3
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:25

Wat kunnen jullie paarden allemaal al lekker stofzuigen.

Mijne is tuigpaard en die heeft haar oren tussen de sterren zitten _O-

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:30

Wat gaan ze allemaal goed! Onze is echt nog wel “baby” haha. Heb afgelopen week eens een hoofdstel ingehad (paar minuutjes, hij is nu 2,5).

Hebben jullie nog aanraders voor youtube accounts/filmpjes? We gaan dit jaar beginnen met zijn grondwerkopleiding, heb straks wekelijks les maar wil ook graag zelf meer kennis op doen. Of wat is aan te raden qua online cursus? Trt? Featherlight? Hoor over featherlight wisselende verhalen, dat ze wel veel laat zien maar het niet altijd concreet uitlegd.

Afbeelding

Afbeelding

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:07

Vind het zo leuk om met iedereen mee te lezen en de progressie te zien!

@Rocamor, hier ook een tuiger met lekker de kop in de lucht hoor. Merk dat met goed van achter naar voor lopen ze wel wat gaat zakken !

@xLiez, ik doe zelf gewoon mijn eigen ding, maar vind Featherlight wel een hele fijne manier van werken hebben!

Ik ben echt zó blij met eindelijk droog weer! Kleine Tes vandaag voor de tweede keer aan de longe, ze deed het weer vet braaf.

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:12

Ik "moet" gewoon veel meer doen, dan gaat het beter en kan ik ook meer van achter naar voren laten lopen. Nu is het eigenijk enkel wat de "stalmoed" (de stallen staan 24/7 open maar met deze regen is de paddock niet bruikbaar om je "stalmoed" eruit te rennen) eruit krijgen

Vandaag merkte ik wel dat ze achter sterker wordt (ze spoort beter en loopt krachtiger) en ze krijgt meer hals. Wat kun je op een gegeven moment verliefd zijn op je eigen paard,

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:49

Rocamor schreef:
Ik "moet" gewoon veel meer doen, dan gaat het beter en kan ik ook meer van achter naar voren laten lopen. Nu is het eigenijk enkel wat de "stalmoed" (de stallen staan 24/7 open maar met deze regen is de paddock niet bruikbaar om je "stalmoed" eruit te rennen) eruit krijgen

Vandaag merkte ik wel dat ze achter sterker wordt (ze spoort beter en loopt krachtiger) en ze krijgt meer hals. Wat kun je op een gegeven moment verliefd zijn op je eigen paard,

Dit is wel echt zo hahah. Dan doet je paard ineens iets super goed en dan wordt je helemaal warm en fuzzy van binnen <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:31

Rocamor schreef:

Wij hebben Arabieren, dat zegt genoeg denk ik? :+

Al kan die van 10 inmiddels (zonder hulpteugels) best wel wat meer lengte in de hals pakken. :j

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:43

Sherivey schreef:
Rocamor schreef:

Wij hebben Arabieren, dat zegt genoeg denk ik? :+

Al kan die van 10 inmiddels (zonder hulpteugels) best wel wat meer lengte in de hals pakken. :j

Dat doet die van mij ook nog niet.. is x-ing fries.. met de friezenhals... die ze graag afen toe test

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:43

Ik heb hier nog een fries en mijn vorige paard was nrps met veel Arabisch bloed. Ik heb hier nooit echt moeite gehad betreft het lopen in horizontale balans of te stofzuigen als ze de “stalmoed” er even uit hebben gelopen. Propje doet het wel heel makkelijk vanuit nature, wil niet zeggen dat hij daar netjes 20 minuten blijft lopen. Vandaag galoppeerde hij zelf direct aan zodra ik hem wegstuurde in de bak. Moest eerst even 5 minuten rondscheuren, ook daarbij gaat zijn neus gewoon omlaag als ik wat bijstuur met de zweep en wat buiging vraag. Uiteraard nog wat bokkensprong links en rechts, het is nog steeds wel een 3 jarige =:)

Ik merk wel dat veel paarden alleen geleerd hebben om naar voren gejaagd te worden aan de longe voor ze bij ons kwamen. Prop vindt het ook moeilijk om te stappen aan de longe, wil gelijk aan.

Qua video’s vind ik TRT wel fijn wat betreft grondwerken, featherlight licht inderdaad minder toe. Tristan is soms dan juist weer wat traag en lang van stof. Voor onder het zadel heb ik in het verleden wel veel gehad aan de online training van Rien Vd schaft.