[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:42

Halster omdoen gaat inmiddels erg goed, ze is een merrie die heel snel spanning opbouwt en vervolgens geen idee heeft wat ze met die spanning aan moet. Dit uit zich in tics met haar hoofd, schrikkerigheid, steigeren en er vandoor gaan tijdens het rijden. Het waait vandaag flink en er flappert een stuk plastic van de balen hooi, zie hier Brenda.

Ik zit zelf momenteel erg te klooien met mijn rug. Gisteren teveel gedaan en vandaag toch wel erg veel last. Doe het iets rustiger aan vandaag, doe denk alleen een sessie in haar paddock om haar helpen opzoek te gaan naar een meer ontspannen lichaamshouding.

Mer1980

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Hmmmm dat is wel vaag gedrag zo dat ze hier al last van heeft zonder dat er druk op staat.

Sterkte met je rug, je hebt er maar 1.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Klinkt als pijn. Is ze daar op de foto geweest in het hoofd hals gebied?
Hele interessante casus.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:20

Geen fotos wel gecontroleerd door een dierenarts. Het feit dat ze dit gedrag laat zien in de paddock als er wat spannends gebeurt zegt mij juist dat er meer een gedragsmatige oorzaak is dan pijn. Als het pijn was dan was het ofwel altijd of alleen tijdens het rijden bijvoorbeeld. Gisteren een korte sessie met haar gedaan, puur haar laten merken dat ze ook wat anders met haar lijf kan en hoe dat voelt. Ze liet aan het eind met een grote zucht haar hoofd zakken dus dat was top.

Moet zeggen dat ik al dit gedrag herken van Kasmir de draver waarvan ik mijn boktnaam heb alleen is het met haar 100x zo intens.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Wat een leuk dier!!

Klinkt inderdaad aannemelijk dat het een gedragsding is. Een manier van spanning reguleren die een gewoonte is geworden, om welke reden dan ook.
Ik heb wel eens een paard gezien die het uit lichamelijk ongemak deed, maar die deed het vrijwel continue, ongeacht weersomstandigheden. Ook erg heftig en sneu. Is dit steeds te relateren aan het moment van spanning, lijkt het idd meer gedrag / copingmechanisme.

Hopelijk kun je haar weer helpen zich weer fijn in haar lijf te voelen! :)