[VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:51

3-4 en 6 zijn echt prachtig. Een goed TS dat je uk en funny afscheid laat nemen.
Ik heb mijn paard ook eens afscheid laten nemen van z’n beste vriend. Het was hartverscheurend maar wel goed voor hem.
En nogmaals sterkte

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:18

Ach jeetje, wat een triest vooruitzicht. Prachtige foto’s en je hebt nog een mooi veulen uit haar.
Sterkte de komende tijd.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:28

Prachtige fotos, geniet van haar de komende tijd. Sterkte.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 04:40

Dank jullie wel , het echte knuffelen is vooral aan Ukkie besteedt, maar ze komt zelf ineens deze week ook af en toe een knuffel halen, wat ze eerder eigenlijk nooit deed. Blijft soms onverklaarbaar hoe het dan gaat, of ze toch soms meer aanvoelen of willen bevestigen dat het goed is ofzo. Of misschien zit het wel tussen mijn oren.

Gisteren mijn broertje weer heerlijk les gegeven met zijn Noalynn, gouden merrie is dat toch ook. Het is zo genieten om die lekker met elkaar bezig te zien.
Afbeelding
Dikke duim na de tijd <3

Zelf Onyx weer eens meegepakt. Hij wordt rustig aan onder de man beleerd , maar de dame in kwestie is nu een week in Denemarken op wedstrijd, dus heb hem zelf even in de lange lijnen gepakt. Hij deed weer onwijs zijn best, eerst was het vooral heel stoer doen naar de merries in de weide naast de longeercirkel , maar eenmaal in de cirkel koppie erbij en lekker gewerkt.
Afbeelding

Je kunt merken dat hij weer heeft gedekt dit jaar, hij werd iets ribbig, maar gaat nu weer de goede kant op. Hij wordt af en toe ook flink mans, dan heb je een heel paard in je handen. Aan de andere kant is het echt een goedzak, die onder dat stoere macho gedoe toch best wel onzeker kan zijn bij nieuwe dingen.
Alles op zijn tijd, maandag scannen of Funny ook drachtig is van hem, dan hebben we hopelijk 2 knappe Onyxjes in de maak voor volgend jaar.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 00:31

Hier rustigaan het normale leven weer aan het oppakken. We hebben eind juli Davina in laten slapen, waarna ik zelf geen motivatie had om op stal te zijn, naast de verplichte dingen. Ondanks dat ik wist dat het ergens eraan ging komen en ik er voor de volle 100% achter stond, was het volgens mij net die ene druppel die de hele emmer deed laten overstromen en omvallen.

We hebben hierna van kameraden een week vakantie gekregen (we zouden niet op vakantie gaan wegens de Ukkie perikelen), vriendlief heeft me meegesleept en mijn familie en bijrijdsters hebben thuis op alle paarden gepast. Eenmaal daar echt even tot rust kunnen komen, ik heb mijn telefoon nauwelijks aangeraakt en ik voelde langzaam de zin en energie weer terugkomen.

Vanaf vandaag lekker de paarden weer oppakken. Rosa is inmiddels terug, we hadden haar in principe voor een jaar uitgeleend voor het Socrates project Gelders paard, maar ze kregen de donormerrie niet in orde, dus vorige week hebben ze haar weer teruggebracht. Ze heeft zich in de 4 maanden weg mooi ontwikkeld, de bijrijdster pakt nu samen met mij het grondwerk met haar op en wil haar onder de man gaan beleren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We hebben haar gekoppeld aan Star, die we van 24/7 op de weide naar binnen hebben gehaald want die trok het fysiek niet en zo kunnen we hem beter bijvoeren en in de gaten houden. Het Edmundo stel, waren direct Jut en Jul, mooi om te zien.

Verder ook het werk met Onyx en Ralph weer opgepakt en zodra er weer 2 ijzers onder Charlotte haar voeten zitten weer lekker op pad met haar :j

De veulens doen het stuk voor stuk goed, Winston hebben we weggebracht naar zijn nieuwe eigenaren en dat brengt tussen de veulens toch wel veel rust
Afbeelding

Afbeelding
Eind September gaat Ursa Major verhuizen, maar tot die tijd is hij tot over zijn oren verliefd op Ureka

Afbeelding

Afbeelding
Ukkie en Ulynn <3

Afbeelding

Skye en Torbjorn staan samen nog wel 24/7 op de weide, ze ontwikkelen zich ook fijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 hele verschillende types, maar beide erg fijn in de omgang <3

Kortom : Onze kudde gaat goed en ik heb er zelf ook weer zin in *\o/* op naar het goed afsluiten van dit jaar samen met ons Gelders geweld :j

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 06:58

Heel erg begrijpelijk dat je er even klaar mee was. Veel sterkte gewenst nog! :(:)

Rosa is knap zeg. <3 Wat worden de veulens toch weer groot zeg.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:15

Begrijpelijk dat je er even klaar mee was. Is niet niks! Veel sterkte gewenst..

Ze zien er allemaal top uit en wat is Ukkie groot geworden zeg. Fijn om te zien dat ze het zo goed doet!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:19

Ach, wat een narigheid heb je meegemaakt de laatste tijd. Fijn dat de vakantie toch lucht gaf.

Práchtige kudde, stuk voor stuk!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:38

Dan komt het toch wel hard aan... Heel begrijpelijk dat je dan even helemaal nergens zin in hebt.
Wat fijn dat jullie toch nog echt even met vakantie konden. Even weer een beetje bijtanken.

Wat doen de paardjes het allemaal goed! Ze zien er maar super gezond uit! Evenwicht in de kudde zien komen is altijd zo'n mooi gezicht.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 08:40

Wat fijn dat je even lekker een week hebt kunnen afschakelen. En Rosa is een knapperd zeg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 10:16

Paar keer op het punt gestaan je een dm te sturen ivm de radiostilte.
Maar ik wist niet of dat wel gepast of gewenst was dus maar niet gedaan.

Heftig om zo’n mooie merrie in te laten slapen met het veulen er nog naast. Kan me wel voorstellen dat je tijd nodig was daarna.
Voor het welzijn van het paard deed je het beste maar voor jezelf is het emotioneel heftig.

Hoe reageerde Ukkie er uiteindelijk op? Heeft ze een terugval gehad in conditie of viel dat mee?
Ik hoop dat zij uitgroeit tot een mooie grote merrie waarvan je dan op een dag zegt: goh, dat is toch net Davina!

Fijn dat je weer post en hoe moeilijk ook, toch spreekt uit je bericht en manier van doen wel dat je volgens mij dicht bij je gevoel leeft. En daardoor dit ‘getackled zijn’ direct hebt ‘laten gebeuren’, het mocht er zijn, het kreeg zijn tijd.
Ik denk dat dat een goede benadering is.

En nu wens ik je veel paardenplezier! Erg leuk om Ukkie weer te zien. Prachtige Geldersen heb je daar staan. Love it! <3

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 01:06

@Nevica : Dank je. Rosa is inderdaad erg knap, ik zie ergens ook echt Dafje terug in haar houding en doen en laten :j De veulens groeien veel te snel altijd, het worden alweer kleine minipaardjes, het echte veulen is er wel weer af :j

@Kiko: Ja Ukkie groeit echt als kool, ze blijft miss Attitude en je merkt wel dat personal space een beetje een dingetje is af en toe, maar dat ben ik haar nu structureel wel aan het bijbrengen. Dat ho ook ho is en niet betekent : oh ik kan ook wel door je heen walsen :+

@Miereneter: Dank je wel <3

@Mirjam79 : Het kwam heel hard aan, het inslapen zelf ging echt heel mooi (zover je dat kunt zeggen), geen strijd en complete rust, het was een mooie avond en het leek net of de wereld echt even stil stond om ons het moment te geven. Maar de dag erna werd ik wakker met een gevoel van : Het zit me zo hoog. Ik had geen zin in eten, geen fut om naar stal te gaan, voor mij hoefde het even niet. Op zulke momenten is het dan wel goed dat je toch door moet gaan, want er staat nog een kudde die afhankelijk is van je, anders was ik denk ik mijn bed niet uitgekomen.

@Karijn : Dank je <3

@Marigold : Wat lief van je, had gemogen al weet ik niet of ik had geantwoord op dat moment zelf.
Het was inderdaad erg dubbel, zo'n prachtige merrie, zo'n powerhouse die je dan , veel te vroeg, moet laten gaan. Ik had zelf ook gehoopt om samen met haar en Ukkie nog een paar maanden meer te hebben mogen genieten, maar vooral de laatste dagen voor het inslapen viel ze zo keihard terug. De dag voor het inslapen haalde ik haar, ondanks de max pijnstilling, stokkreupel van de weide en dan weet je ook wel dat het 'oke' is. Maar ik ga er nooit aan wennen, elk paard van ons heeft een stukje van mijn hart , en zo huilt mijn hart ook elke keer mee als we er weer 1 moeten laten gaan.

Ukkie heeft het een halve dag moeilijk gehad, maar toen ze weer tussen de kudde stond op de weide was het prima. Ze staat 's nachts alleen op stal en overdag gewoon met haar maatjes. Ik blijf het wonderlijk vinden hoe snel dieren zich aanpassen aan een situatie. Ze heeft verder totaal geen terugval gehad qua conditie, ze wilde geen melk drinken uit de emmer dus dat na een dag ook niet meer aangeboden. Ze at natuurlijk al volop mee met het hooi, de slobber en de brokken, dat is denk ik in haar voordeel geweest.

Mooi wat je zegt over het dichtbij mijn gevoel leven, dat is ook echt wel wie ik ben en wat me denk ik door heel veel moeilijke situaties heen sleept.

En nu inderdaad op naar veel mooie verhalen *\o/*

Gistermiddag de TRT methode weer opgepakt met Ralph, te beginnen met de Leading Challenge. Hij heeft nogal de neiging om je voorbij te lopen en in je persoonlijke ruimte te lopen tijdens het wandelen of het naar de weide brengen. Hij vond me vooral heel stom even, maar gaandeweg de oefening snapte hij al snel wat de bedoeling was en dan is het supergaaf om het resultaat te mogen ervaren dat het zo snel resultaat geeft _/-\o_

Hij is heel onderzoekend met zijn mond, alles moet altijd gesnuffeld en aangeraakt worden.
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort hem maar eens introduceren aan de snuffelmat :j

Afbeelding
Werken aan het ontspannen stappen

Afbeelding
Boevenhoofdje

Afbeelding
Tevreden ventje <3

De planning is om hem deze winter voor de wagen te beleren en het doel is hem aankomend jaar bij het Kgps aanbieden. Maar alles op zijn tijd en op de tijd die hij nodig heeft. Hij is wat dat betreft echt een laatbloeier en nog een puber in zijn koppie.

Ook Star meegepakt vandaag met de TRT oefeningen
Afbeelding

Een heel ander paard, niet alleen qua type maar ook wat betreft karakter. Hij vind het moeilijk zich open te stellen , wanneer het moeilijk is heeft hij de neiging zich compleet af te sluiten en te gaan rennen. Voordat die naar een ander huisje kan, wil ik hem eerst wat beter op orde hebben, zowel lichamelijk als mentaal. De castratie heeft hem lichamelijk flink wat kilo's en toch wel de nodige bespiering gekost en mentaal vind hij sindsdien alles aan zijn lijf enorm spannend.

Maar ik weet zeker dat hij over een maand of 2 er al een stuk anders bij staat, daar gaan we in ieder geval voor :j Hij is een zacht en lief paard, net als zijn moeder, dus dat gaat helemaal goedkomen

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:32

Hebben jullie momenteel nog paarden te koop staan?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:42

Ik denk dat Ralph een heel fijn paard gaat worden. Hij is misschien nog guppie en heeft wat tijd nodig, maar ik zie iets heel vriendelijks in hem.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 21:18

Gambler21 schreef:
Hebben jullie momenteel nog paarden te koop staan?

Jazeker, alleen jonge paarden, geen oudere beleerde paarden helaas.

@EenitraM : Hij is heel vriendelijk, erg werkwillig en qua tot nu toe het introduceren aan het tuig en 'vreemde' dingen doet hij het bovengemiddeld goed. Hij is echt van het onderzoeken en bekijken, staat er ook open voor en dat is wel heel fijn werken :j We doen het gewoon lekker op zijn tempo, hij is nu iets meer paard geworden dus ik ga het werk in het tuig nu met hem rustigaan oppakken en dan zien we wel :j

Onze bijrijdster is begonnen met Rosa afgelopen week en ze doet het onwerkelijk goed en pakt het snel op allemaal. Ik krijg steeds hele fijne updates, gewoon echt genieten <3

Afbeelding
Trouwens helemaal verliefd op dit hoofdstel dat ze verkoopt in haar eigen webshop en onze paarden zijn proefkonijn :o (vind ik helemaal niet erg)

Afbeelding

Omdat het echt weer begint te kriebelen om weer te kunnen mennen, vandaag met Charlotte een rondje buiten gewandeld in het tuig. Ik had voor de vakantie geprobeerd om haar even bij het veulen weg te halen maar dat ging met zoveel hectiek en stress, dat ik dacht : oke we wachten wel even. Maar nu mag ze weer echt aan de bak. Eenmaal het erf af ging het goed, wel heel wat gehinnik, maar haar kind heeft zich voorbeeldig gedragen dus gewoon weer doen en gaan *\o/*

Afbeelding

Video's, let niet op mijn gehijg :+ :o

Morgen vriendlief mee, bandjes oppompen en gaan, zo'n zin in weer :j

Ook Onyx vandaag het tuig weer eens opgedaan, die liep er ook zo mee weg, de komende tijd het sturen maar even goed oefenen en samen meer ontdekken
Afbeelding

Tot slot lekker even met Ukkie buiten gewandeld, ze vind de wereld een stuk spannender zonder haar moeder, maar ook dat komt vast goed door gewoon veel te oefenen. Ze kruipt het liefst in je broekzak, maar dat wil ik niet hebben en dan kijkt ze echt zo van : Nouja, daar vind ik wat van .
Ik hoorde haar vandaag toch weer wat zwaarder ademen, aankomende week eens contact opnemen met de kliniek wat zij erover denken. Het is vooral hoorbaar bij inspanning of stressmomenten, geen koorts, maar het zit me niet helemaal lekker. Verder vind ik haar buik op dit moment te opgeblazen, wormen zijn al nagekeken dat heeft ze niet, maar mijn gevoel zegt dat het niet helemaal goed zit. Hoop dat ik het mis heb en weer te overbezorgd ben, maar liever een keer te vaak nakijken dan weer misseboel.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was mijn middagje stal weer, nu lekker de beentjes omhoog, ben wel moe na 15km lopen op de teller voor vandaag :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:48

Nou, jij hebt de sportschool thuis :D .
Fijn om zo bezig te zijn met het jonge spul. Hopelijk valt het mee met Ukkie.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:06

Onyx glanst mooi! Hij wordt echt mooi <3

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 02:00

@Senna : haha nou en of, de vakantie kilo's ben ik na een week normaal ritme wel weer kwijt gelukkig :o

@lalladidoo : Ja, Onyx zit super in zijn vel. Je merkt in de zomer altijd wel dat hij wat inlevert tijdens het dekseizoen, mede omdat hij heel hard zijn best doet voor alle knappe dames.

Wij hebben er inmiddels enkele heerlijke ritjes weer opzitten met onze Charlotte, echt wat een gouden paard is dat <3 Samen met broertje en zusjelief ook even gek gedaan en genoten tussen de hoosbuien door afgelopen dinsdag

Haar maak je dus niet blij met bakwerk maar echt gewoon naar buiten, de weg op. Dan gaan de oortjes erop en dan is het gewoon genieten van alle kanten.

Ralph heb ik inmiddels ook een oud hoofdstel op gehad, zonder kleppen eerst om te kijken hoe hij op het bit reageerde. Hij is best gevoelig in de mond, toen ik hem met dubbele teugel pakte vond hij het dan ook echt wel even spannend.

Afbeelding
Dus eerst maar zo, dat ging prima.

Het tuig an sich geeft hij niets om en helpt hem wel bewuster worden van zijn lijf, je ziet hem ook echt denken : he wat is dat voor gefladder. Vandaag ook even met hem langs de weg gelopen, zo de eerste indruk geeft hij weinig reactie op verkeer of asociale fietsers :+ Gelukkig maar, want die hebben we genoeg in de omgeving.

Ik wil binnenkort eens gaan kijken bij een menvereniging in de buurt, of dat wat is om te gaan lessen of eventueel daar de bak te kunnen gebruiken. Zou ik in principe met paard en wagen stappend naar toe kunnen (2.5 km vanaf stal) dus dat is ideaal.

Verder Ralph met het gewone hoofdstel bijgezet en kennis laten maken met balkjes, nou dat was toch wel even een dingetje :o Hij dacht dat de balken hem op gingen eten ofzo, want hij sprong met alle benen alle kanten op er meters overheen :+ Na enkele rondjes ging het dan toch wel subtiel en viel het kwartje, heerlijk zo'n intelligent paard
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb voor hem even de rubberen kneveltrens gepakt, hier reageerde hij erg fijn op, dus ook maar op zoek naar een rubberen/zacht menbit.

Rosa gaat supergoed, bijrijdster tovert gewoon met die merrie, inmiddels bekend met het hoofdstel en bijzet , ook erop leunen heeft ze al gedaan, stilstaan bij het blok gaat super. Echt heerlijk om die updates te krijgen en te zien :j Ik ga haar zelf aankomende week in de dubbele lijnen rustigaan oppakken wat betreft het sturen
Afbeelding
Knappe meid <3

En last but not least : Nog wat leuke veulenspam van vanmiddag in de weide

Ukkieeeeee <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Ukkie neuzen met Ureka (rechts)
Afbeelding

Afbeelding
Hoogheid en Ursa Major

Afbeelding
Ulynn is vooral veel bij haar mams

En last but not least : Hier zojuist de laatste betalingen gaan van alle openstaande rekeningen van de dierenarts en eeeeeeindelijk zijn we bij *\o/* *\o/* Nu wordt het weer bufferen , maar zo fijn als dat allemaal eindelijk 'glad' is :j Iedereen die hier aan bij heeft gedragen van Bokt : Ook ontzettend bedankt voor alle steun en lieve berichten <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 06:38

Gefeliciteerd met je afbetaling! Ik herinner me dat nog van mijn stufi, heerlijk toen ik de laatste betaling had gedaan.

Al je paarden zijn knap <3 .

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:22

Oh, wat gaat het goed! Heerlijk gevoel zal het zijn dat je alles afbetaald hebt!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 02:04

Dank jullie wel <3 inderdaad een last van mijn schouders.

Vandaag een crematie dus geen ritje met de kar, maar morgen hoop ik met vriendlief een lekker zondags ritje met de kar te gaan maken :j Er komen ook kijkers voor Star morgen, ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Allemaal een fijn weekend gewenst :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:55

Fijn weekend en ik hoop voor jullie dat met het afbetalen nu ook alle nare / negatieve zaken zijn afgerond en je nu kunt genieten van gezondheid, rust en ontspanning, zowel bij jullie zelf als bij de paarden

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:53

Nou dan hoop ik dat je nu kunt gaan genieten van alles. Genoeg ellende gehad zou ik denken.
Heel fijn weekend en geniet morgen maar lekker.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 00:38

Dank jullie wel.

Genieten doen we zeker wel, ook al zijn er heftige momenten. Want uiteindelijk is niets zo belangrijk als je geluksmomentjes pakken in de rollercoaster van het leven, dat zo eindig is.

De crematie was heavy, maar met hele mooie momenten. Ik heb daar als gevoelsmens echt wel een nasleep altijd van even, ik absorbeer dan zo al die emoties van iedereen om me heen dat je mij vanavond echt op kon vegen. Maar slapen ho maar, ondanks dat ik doorgetrokken had vanuit de nachtdienst en we om 16:00u pas thuis waren, uiteindelijk gelukkkig even kunnen slapen van 17:00-19:00u.

Veel te weinig natuurlijk, maar morgen even goed de rustmomenten pakken. Dan maar maandag weer de training met de paarden oppakken.

Het weer lijkt wel ineens om te slaan ook , zo kijkend naar de voorspellingen. Hoop dat we niet weer zo'n natte winter krijgen als afgelopen jaar

Kreeg nog een leuke foto door van de bijrijdster, Rosa met zadeltje op
Afbeelding

Knappe dame <3

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 04:25

Gisteren was een heerlijke dag, we zijn met Charlotte lekker op pad geweest en mijn broertje ging achter de wagen aan met zijn Noalynn <3 Een korte compilatie van ons geluksmomentje

Rosa gaat ook met sprongen vooruit, ze wordt steeds sterker en bewuster wat betreft haar lijf, is erg intelligent en meewerkend, echt heerlijk om met haar bezig te zijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar ook kennis laten maken met de gekke balkjes, ze liep zo vol vertrouwen achter me aan.

Met Uk is het lekker genieten en wandelen, vaak om de dag op stal even af te sluiten
Afbeelding

Afbeelding
En ook met haar even de binnenbak verkend, vond ze best indrukwekkend :+ Omdat ze zo'n 'wormenbuik' heeft, haar mestonderzoek ingestuurd, er kwam niets specifiek uit.
De longen is verder niets bijzonders uit gekomen, da dacht dat het een kwestie van 'eroverheen' groeien is, dus voor nu gewoon goed blijven monitoren. Ze had afgelopen week ineens flinke traanogen, maar na 2 dagen schoonmaken was dit gelukkig weer opgelost.

Verder is de man van mijn beste vriendin vorige week langsgeweest met de camera en hij wilde even oefenen op onze paarden, voor wat sfeerfoto's/portretfoto's. Helemaal prima, ik vind ze wel mooi geworden. Gewoon au naturel in de weide, dus geen gekke poespas.
Afbeelding
Ureka <3

Afbeelding

Afbeelding
Phoebe <3

Afbeelding
Close up van Ursa Major, die volgende week gaat verhuizen

Afbeelding
Samen met zijn mams <3

Afbeelding
Funny is nooit normaal op de foto te krijgen :+

Afbeelding
Uwe Hoogheid <3 Ik begrijp echt niet dat daar geen interesse voor is, hij is zo'n makkelijk en nuchter veulen. Hopelijk komt zijn forever home nog aankloppen :j

All good dus wat betreft de paarden, straks lekker slapen na de nachtdienst en dan stal weer onveilig maken *\o/* :+