Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:ik kijk er totaal anders naar, blijkbaar als 1 van de weinigen. Het paard is niet van TS, ik begrijp dus niet waarom men vindt dat ze erop mag rijden.
Kinke schreef:waarom zou je op een paard gaan zitten wat niet van jou is?
Ik begrijp het echt niet. Je zorgt dat ie eten en drinken heeft en verder is het afwachten tot de rechtmatige eigenaar zich meldt.
LadyDii schreef:Overigens begint hij enorme praatjes te krijgen.Het koe-brave is er echt wel van af.
Net met hem uit de weide pakken en terug naar stal begon hij te steigeren en gek te doen. Dit is gedrag wat níet acceptabel is! Moet ik nu wachten tot een eigenaar zich zou melden om dit gedrag af te leren (op een diervriendelijke manier) en dus mezelf in gevaar brengen. Óf, mag dit gecorrigeerd worden onder het mon van "basis verzorging". Het blijven 1.66 en 700kg.
Geloof me dat het echt niet een penny-droom is iedere dag. Maar het hoort er bij.
Kinke schreef:ik kijk er totaal anders naar, blijkbaar als 1 van de weinigen. Het paard is niet van TS, ik begrijp dus niet waarom men vindt dat ze erop mag rijden.
tamary schreef:LadyDii schreef:Overigens begint hij enorme praatjes te krijgen.Het koe-brave is er echt wel van af.
Net met hem uit de weide pakken en terug naar stal begon hij te steigeren en gek te doen. Dit is gedrag wat níet acceptabel is! Moet ik nu wachten tot een eigenaar zich zou melden om dit gedrag af te leren (op een diervriendelijke manier) en dus mezelf in gevaar brengen. Óf, mag dit gecorrigeerd worden onder het mon van "basis verzorging". Het blijven 1.66 en 700kg.
Geloof me dat het echt niet een penny-droom is iedere dag. Maar het hoort er bij.
Wat mag een pensionhouder bij verzorging van paarden die aan zijn zorg zijn toevertrouwd? Ja, je mag een paard corrigeren dat zich misdraagt. En dat mag zich uitbreiden hier naar een stuk goede grondmanieren van meelopen, niet over mensen heen, zelf druk van touwtje af halen/laten, op mens letten met aanpassen snelheid, etc. Verzorgen moet immers veilig kunnen.
LadyDii schreef:Oké. Maar dat is dan een meningsverschil. Het voelde goed dus heb ik het gedaan.
Niks meer niks minder. Waarom zou je uberhaupt zorgen voor een paard wat niet van jou is? Dat is toch ook een hele andere discussie. Keuze heb ik gemaakt en alles wat goed voelt verder doe ik. Ik zie wel wat een eigenaar er van vindt. Er is nog altijd geen eigenaar op komen dagen. Waarom zou je jouw paard niet missen? Het verhaal is en blijft vaaaaaaag. Maar oordelen over hoe en wat is echt overbodig. Toch bedankt.
Fly_high schreef:Kinke schreef:ik kijk er totaal anders naar, blijkbaar als 1 van de weinigen. Het paard is niet van TS, ik begrijp dus niet waarom men vindt dat ze erop mag rijden.
Ja, pennygehalte is mij hier ook wat hoog
Misschien erg controversiele mening, maar rijden is niet in het belang van het paard, enkel in het belang van de persoon die daarop gaat zitten. Prima als het van de eigenaar mag, zo niet dan jammer. De enige logische uitzondering daarop die ik nu kan bedenken- revalidatie na een blessure - is hier voor zover ik weet niet aan de orde. En betreffend paard zou ook nog ongeschikt als rijpaard moeten zijn vanwege bolspat
Kinke schreef:LadyDii schreef:Oké. Maar dat is dan een meningsverschil. Het voelde goed dus heb ik het gedaan.
Niks meer niks minder. Waarom zou je uberhaupt zorgen voor een paard wat niet van jou is? Dat is toch ook een hele andere discussie. Keuze heb ik gemaakt en alles wat goed voelt verder doe ik. Ik zie wel wat een eigenaar er van vindt. Er is nog altijd geen eigenaar op komen dagen. Waarom zou je jouw paard niet missen? Het verhaal is en blijft vaaaaaaag. Maar oordelen over hoe en wat is echt overbodig. Toch bedankt.
Zorgen voor een paard wat 'gered' is is heel iets anders dan het gaan 'gebruiken' alsof het jouw eigen paard is.
Ik oordeel niet over de eigenaar. Tot nu is het een groot mysterie en kun je er in mijn ogen niet zo mee omgaan alsof het je eigen dier is.
tamary schreef:LadyDii schreef:Overigens begint hij enorme praatjes te krijgen.Het koe-brave is er echt wel van af.
Wat mag een pensionhouder bij verzorging van paarden die aan zijn zorg zijn toevertrouwd? Ja, je mag een paard corrigeren dat zich misdraagt. En dat mag zich uitbreiden hier naar een stuk goede grondmanieren van meelopen, niet over mensen heen, zelf druk van touwtje af halen/laten, op mens letten met aanpassen snelheid, etc. Verzorgen moet immers veilig kunnen.
LadyDii schreef:Ik ga er wel mee om alsof hij van mij is. Maar dat zegt niet dat hij ook écht van mij is, hé.Anders zou ik hem niet verzorgen. Dat is ook niet vanzelfsprekend.
tamary schreef:Eens.
Maar diezelfde pensionhouder mag er niet op gaan zitten of er mee gaan rijden zonder uitdrukkelijke toestemming.
Kinke schreef:LadyDii schreef:Ik ga er wel mee om alsof hij van mij is. Maar dat zegt niet dat hij ook écht van mij is, hé.Anders zou ik hem niet verzorgen. Dat is ook niet vanzelfsprekend.
mijn woorden niet verdraaien a.u.b. Ik zeg niet dat hij van jou is, ik zeg dat omdat hij niet van jou is, je hem niet kan gebruiken alsof hij van jou is.
Je hebt er bewust voor gekozen hem te redden en te verzorgen.
tamary schreef:Nee, ik leg dit langs de meetlat van wat mag een pensionhouder met een volpension paard doen. En daar zoek jij de randjes van op. Afspraken tussen eigenaar en een pensionhouder zijn duidelijk qua wie mag wat. Jij stelt je nu meer op als soort van bijrijder waarvan de afspraken met eigenaar suggesties zijn ipv grenzen. Er zit ergens een flink stuk grijs gebied kennelijk qua wie mag wat. Kan zijn uit snap het niet, kan zijn want de wet zegt het niet (al voelt dat meer als excuus), kan zijn dat je genoeg weet qua politieonderzoek om er van uit te gaan dat je de eigenaar gaat worden. Alles bij elkaar wrikt dat allemaal nogal voor mij en enkele anderen hier die net als alles wat nu zegt dat je dat wel mag recht overeind zouden staan als een pensionhouder dit bij hun paarden zou doen. Je mist hier wat de grenzen zijn van houder zijn en stapt daarom? maar naar een eigenaar/bijrijder positie die je niet hebt.
LadyDii schreef:tamary schreef:Nee, ik leg dit langs de meetlat van wat mag een pensionhouder met een volpension paard doen. En daar zoek jij de randjes van op. Afspraken tussen eigenaar en een pensionhouder zijn duidelijk qua wie mag wat. Jij stelt je nu meer op als soort van bijrijder waarvan de afspraken met eigenaar suggesties zijn ipv grenzen. Er zit ergens een flink stuk grijs gebied kennelijk qua wie mag wat. Kan zijn uit snap het niet, kan zijn want de wet zegt het niet (al voelt dat meer als excuus), kan zijn dat je genoeg weet qua politieonderzoek om er van uit te gaan dat je de eigenaar gaat worden. Alles bij elkaar wrikt dat allemaal nogal voor mij en enkele anderen hier die net als alles wat nu zegt dat je dat wel mag recht overeind zouden staan als een pensionhouder dit bij hun paarden zou doen. Je mist hier wat de grenzen zijn van houder zijn en stapt daarom? maar naar een eigenaar/bijrijder positie die je niet hebt.
Bijrijder. Ik begin het lachwekkend te vinden, maar oprecht.
Ik rij hem niet!