[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:19

Hehe wat een onzin. Ts heeft dit paard echt wel van de dood gered en zorgt er nu voor. Als hij rad is dan mag ze er best op rijden. Hij is al 13 en dus waarschijnlijk aan werk gewend.Ik hoop dat dat dit paard verder bij ts kan blijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:24

ik kijk er totaal anders naar, blijkbaar als 1 van de weinigen. Het paard is niet van TS, ik begrijp dus niet waarom men vindt dat ze erop mag rijden.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 14:31

Kinke schreef:
ik kijk er totaal anders naar, blijkbaar als 1 van de weinigen. Het paard is niet van TS, ik begrijp dus niet waarom men vindt dat ze erop mag rijden.

Ik. Rij. Niet.

Moet ik het nog 10x zeggen?

Ik. Zat. Er. 2. Minuten. Op. (Nog niet eens) Hij stond stil.

Zonder zadel.

Leg me eens uit waarom zoiets niet zou kunnen? Wát doet dat fout aan een paard?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 14:33

Overigens begint hij enorme praatjes te krijgen. ;) Het koe-brave is er echt wel van af.

Net met hem uit de weide pakken en terug naar stal begon hij te steigeren en gek te doen. Dit is gedrag wat níet acceptabel is! Moet ik nu wachten tot een eigenaar zich zou melden om dit gedrag af te leren (op een diervriendelijke manier) en dus mezelf in gevaar brengen. Óf, mag dit gecorrigeerd worden onder het mon van "basis verzorging". Het blijven 1.66 en 700kg.

Geloof me dat het echt niet een penny-droom is iedere dag. Maar het hoort er bij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:35

waarom zou je op een paard gaan zitten wat niet van jou is?
Ik begrijp het echt niet. Je zorgt dat ie eten en drinken heeft en verder is het afwachten tot de rechtmatige eigenaar zich meldt.
Het gaat er niet om of hij wel of niet iets krijgt als je erop zit, het dier is niet van jou dus je hebt dat recht niet.
Gedragsproblemen in de dagelijkse omgang is iets totaal anders.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 14:37

Kinke schreef:
waarom zou je op een paard gaan zitten wat niet van jou is?
Ik begrijp het echt niet. Je zorgt dat ie eten en drinken heeft en verder is het afwachten tot de rechtmatige eigenaar zich meldt.

Oké. Maar dat is dan een meningsverschil. Het voelde goed dus heb ik het gedaan.

Niks meer niks minder. Waarom zou je uberhaupt zorgen voor een paard wat niet van jou is? Dat is toch ook een hele andere discussie. Keuze heb ik gemaakt en alles wat goed voelt verder doe ik. Ik zie wel wat een eigenaar er van vindt. Er is nog altijd geen eigenaar op komen dagen. Waarom zou je jouw paard niet missen? Het verhaal is en blijft vaaaaaaag. Maar oordelen over hoe en wat is echt overbodig. Toch bedankt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:39

LadyDii schreef:
Overigens begint hij enorme praatjes te krijgen. ;) Het koe-brave is er echt wel van af.

Net met hem uit de weide pakken en terug naar stal begon hij te steigeren en gek te doen. Dit is gedrag wat níet acceptabel is! Moet ik nu wachten tot een eigenaar zich zou melden om dit gedrag af te leren (op een diervriendelijke manier) en dus mezelf in gevaar brengen. Óf, mag dit gecorrigeerd worden onder het mon van "basis verzorging". Het blijven 1.66 en 700kg.

Geloof me dat het echt niet een penny-droom is iedere dag. Maar het hoort er bij.

Wat mag een pensionhouder bij verzorging van paarden die aan zijn zorg zijn toevertrouwd? Ja, je mag een paard corrigeren dat zich misdraagt. En dat mag zich uitbreiden hier naar een stuk goede grondmanieren van meelopen, niet over mensen heen, zelf druk van touwtje af halen/laten, op mens letten met aanpassen snelheid, etc. Verzorgen moet immers veilig kunnen.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:42

Kinke schreef:

Ik vind het ook bijzonder waarom hier zoveel mensen vinden dat rijden op een gevonden paard goed is.
Ik zeg hier niet bij dat de TS rijdt, maar het gaat over het algemeen. Als ik een paard zou vinden, dan zou ik alle nodige zorg die TS doet ook geven. Maar voor de rest lekker laten staan. Paard heeft zo te lezen al veel meegemaakt en zou hem geen kwaad doen om hem lekker zn eigen gangetje te laten gaan.

En dat een paard die extra bijgevoerd wordt meer moet bewegen vind ik onzin. Mijn oude shet die kilo’s extra voer kreeg om hem op gewicht te krijgen heb ik ook niets mee gedaan om zijn “extra energie” kwijt te laten raken. Lekker op de wei laten staan en zijn eigen ding laten doen. Heeft hij nog erg lang van genoten :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:43

Kinke schreef:

Ja, pennygehalte is mij hier ook wat hoog :')

Misschien erg controversiele mening, maar rijden is niet in het belang van het paard, enkel in het belang van de persoon die daarop gaat zitten. Prima als het van de eigenaar mag, zo niet dan jammer. De enige logische uitzondering daarop die ik nu kan bedenken- revalidatie na een blessure - is hier voor zover ik weet niet aan de orde. En betreffend paard zou ook nog ongeschikt als rijpaard moeten zijn vanwege bolspat :?

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 14:43

tamary schreef:
LadyDii schreef:

Wat mag een pensionhouder bij verzorging van paarden die aan zijn zorg zijn toevertrouwd? Ja, je mag een paard corrigeren dat zich misdraagt. En dat mag zich uitbreiden hier naar een stuk goede grondmanieren van meelopen, niet over mensen heen, zelf druk van touwtje af halen/laten, op mens letten met aanpassen snelheid, etc. Verzorgen moet immers veilig kunnen.

Tuurlijk, was ook sarcastisch. Maar omdat mensen hier meteen zo'n oordeel hebben... ;)

Het is geen rozengeur en manenschijn. Zoals het misschien lijkt. Vraag me af wat iemand anders had gedaan. Verkocht? Weer vrij gelaten als het te moeilijk wordt? Geen idee. Ik oordeel daar ook niet over.

Laat elkaar in haar waarde. Right?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:44

LadyDii schreef:
Oké. Maar dat is dan een meningsverschil. Het voelde goed dus heb ik het gedaan.

Niks meer niks minder. Waarom zou je uberhaupt zorgen voor een paard wat niet van jou is? Dat is toch ook een hele andere discussie. Keuze heb ik gemaakt en alles wat goed voelt verder doe ik. Ik zie wel wat een eigenaar er van vindt. Er is nog altijd geen eigenaar op komen dagen. Waarom zou je jouw paard niet missen? Het verhaal is en blijft vaaaaaaag. Maar oordelen over hoe en wat is echt overbodig. Toch bedankt.

Zorgen voor een paard wat 'gered' is is heel iets anders dan het gaan 'gebruiken' alsof het jouw eigen paard is.
Ik oordeel niet over de eigenaar. Tot nu is het een groot mysterie en kun je er in mijn ogen niet zo mee omgaan alsof het je eigen dier is.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 14:45

Fly_high schreef:
Kinke schreef:

Ja, pennygehalte is mij hier ook wat hoog :')

Misschien erg controversiele mening, maar rijden is niet in het belang van het paard, enkel in het belang van de persoon die daarop gaat zitten. Prima als het van de eigenaar mag, zo niet dan jammer. De enige logische uitzondering daarop die ik nu kan bedenken- revalidatie na een blessure - is hier voor zover ik weet niet aan de orde. En betreffend paard zou ook nog ongeschikt als rijpaard moeten zijn vanwege bolspat :?

Hij is niet afgekeurd als rij paard. :)
Hij is bereden geweest en er is geen bolspat gevonden. Dit was een "schadevergoeding kwestie" wat mislukt is. Daarna is hij op de paardenmarkt terecht gekomen.

Er kan gewoon mee gereden worden. MAAR. Dit doe ik (nog) niet. Er zijn eerst anderen dingen belangrijk.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 14:46

Kinke schreef:
LadyDii schreef:

Zorgen voor een paard wat 'gered' is is heel iets anders dan het gaan 'gebruiken' alsof het jouw eigen paard is.
Ik oordeel niet over de eigenaar. Tot nu is het een groot mysterie en kun je er in mijn ogen niet zo mee omgaan alsof het je eigen dier is.

Ik ga er wel mee om alsof hij van mij is. Maar dat zegt niet dat hij ook écht van mij is, hé. ;) Anders zou ik hem niet verzorgen. Dat is ook niet vanzelfsprekend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:51

tamary schreef:
LadyDii schreef:

Eens.

Maar diezelfde pensionhouder mag er niet op gaan zitten of er mee gaan rijden zonder uitdrukkelijke toestemming.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:56

LadyDii schreef:
Ik ga er wel mee om alsof hij van mij is. Maar dat zegt niet dat hij ook écht van mij is, hé. ;) Anders zou ik hem niet verzorgen. Dat is ook niet vanzelfsprekend.

mijn woorden niet verdraaien a.u.b. Ik zeg niet dat hij van jou is, ik zeg dat omdat hij niet van jou is, je hem niet kan gebruiken alsof hij van jou is.
Je hebt er bewust voor gekozen hem te redden en te verzorgen.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 15:01

tamary schreef:
Eens.

Maar diezelfde pensionhouder mag er niet op gaan zitten of er mee gaan rijden zonder uitdrukkelijke toestemming.

.... *\o/*

Even heel serieus: Ik begrijp het, maar ook weer niet. Je kan het nooit 100% goed doen voor iemand. Máár, stel:

Het paard is echt kwijt en iemand is verdrietig. Iemand zoekt, maar vindt niets. Iemand belt de Politie, maar komen niet verder. Stél, dat iemand hem echt mist en terug wil en stel dat hij/zij morgen dan eindelijk bij mij aan de deur staat. Dan moet diegene toch heel blij zijn dat er iemand voor hem gezorgd heeft? Dan moet het toch enorm geruststellend zijn dat iemand al haar tijd en energie erin gestoken heeft, alles heeft betaald wat nodig is, hem behandeld als haar eigen, lekker met hem speelt en zonder dingen te vragen alsin "werk" hem beweging geeft op de cirkel, hem elke dag op de weide laat staan, naast anderen paarden. Diegene heeft toch níks te klagen, lijkt mij? Wat interesseert het überhaupt dat iemand er dan even, heeeeel even, op is gaan zitten, puur uit gevoel omdat er een band ontstaat. Gewoon, zo maar. Dat doet er toch helemaal niet toe?! Is het nodig, nee, maar is het fout, ook niet. Who cares, behalve Bokt..... Sjongejonge.

Ik claim hem niet. Als er morgen een eigenaar komt, gaan we een volwassen gesprek aan. Hoe, waarom, hoe nu verder, de kosten en en en. Dan mag hij gewoon terug, als ze dat willen. Of misschien komen we overeen dat hij mag blijven. We shall see.

Oordelen is zó gemakkelijk via een toetsenbord. Jullie zijn allemaal van harte welkom om te komen helpen als jullie het allemaal zo goed weten en kunnen. Ik doe het in m'n uppie en als ík bepaal dat ik er even op ga zitten: doe. ik. dat.

Wie zijn jullie? Ook geen eigenaar. Geen recht om zo tegen mij tekeer te gaan. Absoluut respectloos ook trouwens. Wees blij dat hij in goede handen is i.p.v. een ordinaire handelaar, slachthuis of nog hulpeloos alleen in de natuur. Ik ben de enige die hem daar weg heeft gehaald, punt uit. Ik bepaal zelf wel hoe nu verder. Daar is Bokt niet voor nodig. Ik had het ook helemaal niet hier moeten publiceren, maar omdat ik het óveral bekend wou maken voor groter bereik heb ik dat wel gedaan... Jammer dat het nu zo'n topic aan het worden is. Bereiken we niks mee.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 15:02

Kinke schreef:
LadyDii schreef:

mijn woorden niet verdraaien a.u.b. Ik zeg niet dat hij van jou is, ik zeg dat omdat hij niet van jou is, je hem niet kan gebruiken alsof hij van jou is.
Je hebt er bewust voor gekozen hem te redden en te verzorgen.

........ Natuurlijk. Had ik hem dan ook maar lekker moeten laten wegkijken zoals vele voor mij? Nee sorry, dat krijg ik niet over mijn hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:05

Ik zou dolblij zijn als iemand er dan voor gezorgd heeft. En tegelijk woest als iemand erop is gaan zitten. Dat is gewoon geen basisbehoefte. Een paard op fatsoenlijk passend voerbeleid met buitengang zal zonder rijden niet moddervet worden. Maar goed, als mijn paard opeens kwijt raakt zou ik ook wel 24/7 gaan zoeken.. dus dan zal men de kans om na te denken om te gaan rijden niet hebben hopelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:06

Ik stond vroeger op maneges\pensionstallingen waar soms eigenaren langdurig niet kwamen opdagen en de stalling niet meer betaalden. Die paarden werden dan in de lessen ingezet om op die manier zelf hun onderhoud te bekostigen. Ts betaalt nu alles voor het paard,als het paard daar medisch toe in staat is mag hij best iets van werk doen in ruil daarvoor. Als het goed is lijdt een paard toch geen schade door normaal werk? Integendeel zou ik zeggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:08

Nee, ik leg dit langs de meetlat van wat mag een pensionhouder met een volpension paard doen. En daar zoek jij de randjes van op. Afspraken tussen eigenaar en een pensionhouder zijn duidelijk qua wie mag wat. Jij stelt je nu meer op als soort van bijrijder waarvan de afspraken met eigenaar suggesties zijn ipv grenzen. Er zit ergens een flink stuk grijs gebied kennelijk qua wie mag wat. Kan zijn uit snap het niet, kan zijn want de wet zegt het niet (al voelt dat meer als excuus), kan zijn dat je genoeg weet qua politieonderzoek om er van uit te gaan dat je de eigenaar gaat worden. Alles bij elkaar wrikt dat allemaal nogal voor mij en enkele anderen hier die net als alles wat nu zegt dat je dat wel mag recht overeind zouden staan als een pensionhouder dit bij hun paarden zou doen. Je mist hier wat de grenzen zijn van houder zijn en stapt daarom? maar naar een eigenaar/bijrijder positie die je niet hebt.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 15:10

tamary schreef:
Nee, ik leg dit langs de meetlat van wat mag een pensionhouder met een volpension paard doen. En daar zoek jij de randjes van op. Afspraken tussen eigenaar en een pensionhouder zijn duidelijk qua wie mag wat. Jij stelt je nu meer op als soort van bijrijder waarvan de afspraken met eigenaar suggesties zijn ipv grenzen. Er zit ergens een flink stuk grijs gebied kennelijk qua wie mag wat. Kan zijn uit snap het niet, kan zijn want de wet zegt het niet (al voelt dat meer als excuus), kan zijn dat je genoeg weet qua politieonderzoek om er van uit te gaan dat je de eigenaar gaat worden. Alles bij elkaar wrikt dat allemaal nogal voor mij en enkele anderen hier die net als alles wat nu zegt dat je dat wel mag recht overeind zouden staan als een pensionhouder dit bij hun paarden zou doen. Je mist hier wat de grenzen zijn van houder zijn en stapt daarom? maar naar een eigenaar/bijrijder positie die je niet hebt.

Bijrijder. Ik begin het lachwekkend te vinden, maar oprecht.

Ik rij hem niet! :+

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 15:11

Ik wens jullie een prettige discussie, maar wel zonder mij! Bokt gaat weer de trashbin in.

Jullie oordelen maar over een ander. Niet over iemand die vrijwillig een paard opvangt en er voor kiest even er op te gaan zitten. Amahoela

Jullie horen het vanzelf wel!

Liefs.
Laatst bijgewerkt door LadyDii op 18-09-22 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:12

Kunnen we nu onderhand eens stoppen met dat gezeik.
Ik wil graag updates van de TS kunnen blijven lezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:12

LadyDii schreef:
tamary schreef:

Bijrijder. Ik begin het lachwekkend te vinden, maar oprecht.

Ik rij hem niet! :+

Niet naar jouw definitie. Je gedraagd je echter wel als eigenaar/verzorger/bijrijder ipv HOUDER wat je bent. Is dit wil niet snappen of is het verschil echt te ingewikkeld?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:26

Ik vind het zo jammer hoe dit topic nu verloopt. TS is niemand verantwoording schuldig behalve de instantie waarvoor ze het paard verzorgt totdat de eventuele eigenaar zich meld. Zolang zij er niets tegen hebben hoe de verzorging gaat, kan de TS doen wat zij goed acht.

Iedereen die zegt wat ze wel en niet moet doen, de TS doet het op haar eigen manier, zij zorgt voor het paard en niet een ander.