Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:53

Lieser schreef:
Avalanche schreef:
Wat het van oorsprong is, maakt hiervoor niet uit.

Engelse Volbloeden worden vaak geadverteerd als Irish Sport Horse omdat dat veel beter verkoopt.

Ja duh. Maar daarmee ís het nog geen ISH. Ik kan mijn Suzuki ook als Porsche adverteren, maar dat zie je toch meteen als je de papieren bekijkt?!?!

Ik zeg toch niet dat het daarmee een ISH is?

Sinds wanneer komt een advertentie met alle papieren?
Punt is gewoon dat de kans heel groot is dat het paard wat een ISH in de advertentie is, in werkelijkheid een EV is. Maar dat wordt wel gebruikt om er veel meer geld te kunnen vragen, en vrij succesvol ook.

Het helpt echt als je even de tijd neemt om een punt te begrijpen, en er niet meteen bovenop duikt. Het was geen aanval in de eerste plaats, dus waarom je zo geagiteerd reageert is me werkelijk een raadsel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:58

Ik zou dus juist wel de prijs erbij zetten. Want ook voor de sport enzovoorts is de afstamming leuk, maar absoluut niet belangrijk. Je kan altijd nog zakken voor een goed tehuis, maar anders krijg je echt 1000 berichten met een vraagprijs. Dan kan je beter een 8.000-10.000 range neerzetten. Maar dan is de maat en de onervarenheid wel weer een minpunt.

Heb je haar al opnieuw op de foto laten zetten?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:00

CalipsoLover schreef:
_coquette_ schreef:
Ga je de 4jarige verkopen? Als je nog even een jaartje wacht kom ik bij je kijken! <3 <3

Ja -O- Helaas kan ik geen jaartje meer wachten, ze staat niet in de weg maar heb echt geen tijd meer voor haar...

Ze mag in de tussentijd wel alvast hier komen :+ wat een waanzinnig heerlijk hoofd!

Avalanche

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:01

Misschien iets met bruikleen doen dan _O- een paard op afbetaling :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:25

Anders zet je toch de prijsmarge erbij? Dat zie ik wel vaker, prijsklasse tussen 10.000 - 15.000 euro. Dan krijg je geen onnodige vragen over het budget en kun je zelf altijd nog kiezen welke prijs het uiteindelijk wordt. Ik zou voor die van jou overigens wel rond de 15.000 durven te vragen, goede bloedlijnen, braaf, knap, gezond, goed lopen. Ik zie ze van dezelfde vader ook voor die prijs op SH staan. Is ook een wat kleinere merrie, maar nog wel 1.62 mtr en dan vind ik die van jou nog aansprekender. Oogt onder het zadel ook niet klein vind ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:27

Earth schreef:
Anders zet je toch de prijsmarge erbij? Dat zie ik wel vaker, prijsklasse tussen 10.000 - 15.000 euro. Dan krijg je geen onnodige vragen over het budget en kun je zelf altijd nog kiezen welke prijs het uiteindelijk wordt. Ik zou voor die van jou overigens wel rond de 15.000 durven te vragen, goede bloedlijnen, braaf, knap, gezond, goed lopen. Ik zie ze van dezelfde vader ook voor die prijs op SH staan. Is ook een wat kleinere merrie, maar nog wel 1.62 mtr en dan vind ik die van jou nog aansprekender. Oogt onder het zadel ook niet klein vind ik.

Eens, merrie heeft een mooie afstamming, goede bouw, en goede gangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:33

Lieser schreef:
Babootje schreef:
Goed dat ze dat paard nog even buiten hebben uitgeprobeerd en daar eerlijk over zijn. Ik zie wel eens anders

Hoe bedoel je? De verkoper rijdt al drie jaar buitenritten met het paard ...

Dat stond er volgens mij niet bij (of ik heb eroverheen gelezen). Hoe het ook zij, het is wel fijn dat jou niet een paard wordt verkocht dat moeilijk is buiten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:41

Moderatoropmerking:
Het bespreken van, en linken naar, een advertentie is hier niet toegestaan. Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.
Laatst bijgewerkt door Sica op 06-04-22 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de regels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:45

oji schreef:
Calipsolover, ik zou voor je de advertentie plaatst echt eerst goed uitzoeken wat je er voor wilt hebben en dan gewoon de prijs in de advertentie noemen. Je hebt een leuk aansprekend paard, dus hoe dan ook ga je op het moment dat je die advertentie plaatst overlopen worden met mails/belletjes over de vraagprijs. Die moet je op dat moment paraat hebben, Hogere/gemiddeld/lager is echt zo verschillend per persoon en per doelgroep. Daar wek je alleen maar verkeerde verwachtingen mee of een storm aan mails.

Wat ik zou doen is gewoon met een paar goede foto's, stamboom, filmpje en niveau eens bij een paar nette handelaren waar je vertrouwen in hebt en die dit soort paarden in hun portefeuille hebben vragen wat zij denken dat zo'n dier waard is in de huidige markt. Dan kijken hoe dat in jou plaatje past (is het weg=weg, zijn de omstandigheden van de koper belangrijk, wil je er snel vanaf omdat stalling en training veel geld kosten etc etc) en dan afhankelijk daarvan wat er bovenop of eraf van die "advies prijs".

Eens met Oji. Gewoon advies vragen bij een handelaar met sportpaarden. Maak goede professionele foto's en een filmpje met iemand die haar kwaliteiten goed kan etaleren. Stuur de foto' en filmpje op naar een paar handelaren die sportpaarden verkopen.
Dan heb je ook nog de keuze om zelf te verkopen of dat over te laten aan de handelaar. Die zit er dan wel met courtage tussen, maar die heeft natuurlijk dan ook belang bij een zo hoog mogelijke verkoopprijs.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:05

xSCWx schreef:
Goedkope prijsklasse vind ik tot 5k, normaal 5-10k en alles daarboven duur maar goed, ik zoek ook maar een recreatie paardje. Als je een sport paard zoekt is dat natuurlijk heel anders.

Mensen ik heb een dilemma. Ik sta momenteel op een super fijne stal waar ik nooit meer weg wil. Ik heb een geweldige merrie gezien die op papier 99% matcht (ben dus nog niet gaan kijken). Maar nu heeft mijn stal houder besloten om geen merries meer aan te nemen.

Wat ga ik doen?!

Ik zou in ieder geval gaan kijken. Anders loop je de kans dat het steeds in je achterhoofd blijft. En als het wel je droompaard is dan kun je misschien nog eens overleggen met je stal houder? Als ik het goed begrijp dan ben je al klant dus dan zou je toch denken dat het bespreekbaar is.

Wat is trouwens de reden dat ze geen merries meer willen aannemen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:19

Earth schreef:

Daar zou ik ook niet veel aan hebben want als er staat tussen 10 en 15.000 dan zou ik toch denken hem voor 10.000 te kunnen kopen.5000 verschil vind ik erg veel en waarom zo vaag? Zeg gewoon wat je ervoor wil hebben en dan eventueel erbij zeggen: alleen voor goed tehuis,maar ja,wat is dat precies,en die mensen kunnen hem ook weer doorverkopen later. Als je trouwens een handelaar gaat inschakelen ben je de regie helemaal kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:31

CalipsoLover schreef:
Prijs ga ik er sowieso niet bij zetten, want een goede thuis is voor mij sowieso belangrijker, en dan is de prijs nog wel wat te bespreken, maar het is natuurlijk geen super goedkoop paard en de meeste mensen in de sport weten denk ik ook wel dat een paard met deze bloedlijn geen koopje is. Ik heb een prijsrange in mijn hoofd zitten, maar weet nog steeds niet hoeveel ik precies ga vragen. Ik plan haar eind deze maand/begin mei online te zetten, maar ook eerst gewoon op facebook en dan misschien nog op sporthorses. Hoop ze ergens nog binnen mijn eigen kringen te kunnen verkopen. Het enige nadeel aan haar is dat ze nog wat groen is en helaas wat aan de kleine kant. Maar verder loopt ze heel goed, is braaf, heeft potentie en is gezond.

Ik heb nog nooit een paard verkocht, ik ken dus ook geen echte handelaren. Goede foto's hebben we gelukkig al.

Als het om de zwarte merrie uit je profiel gaat dan is dat er zeker 1 uit de hogere prijsklasse mits volledig goed bevonden RK incl rug en hals. Prachtig paard waar je leuk de sport mee in kan volgens mij. Mag ik vragen waarom je haar verkoopt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:35

Jij had toch al een pony gekocht?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:36

Avalanche schreef:
Jij had toch al een pony gekocht?

Waarom stel je de vraag als je weet dat ze niet inhoudelijk gaat reageren. :Y)

Gek genoeg is de reden van verkoop hierboven al aangegeven, dus de vraag vrij onnodig..

Marie is zo leuk! Rot dat je het niet meer redt. Het is echt een leuk paard. :(:)

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:49

Heeft iemand enig idee wat een reeele vraagprijs is voor een oudere merrie of ruin (13 - 15), niveau Z - ZZL is. Ik ben nog steeds op zoek naar een dressuurpaard en mijn voorkeur gaat uit naar een leerpaard als ik dat kan vinden. Op sporthorses staat heel vaak "in overleg" maar meestal betekent dat dat de vraagprijs heel hoog ligt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:51

Afhankelijk van de potentie kan dat een flink bedrag zijn ja. Ik heb op mijn 14 jarige pony biedingen gehad van 35-50k, en daar gaat ze niet voor weg. Dus ik geloof absoluut dat er stevige prijzen voor echte fijne leerpaarden worden gevraagd. De leeftijd die jij benoemt is eigenlijk een top leeftijd.
Is het een optie om naar een leerpaard te kijken wat een aantal jaar ouder is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:53

jansenjap schreef:
Heeft iemand enig idee wat een reeele vraagprijs is voor een oudere merrie of ruin (13 - 15), niveau Z - ZZL is. Ik ben nog steeds op zoek naar een dressuurpaard en mijn voorkeur gaat uit naar een leerpaard als ik dat kan vinden. Op sporthorses staat heel vaak "in overleg" maar meestal betekent dat dat de vraagprijs heel hoog ligt.

Vaak is dat idd heel hoog. Vooral als ze dat niveau goed beheersen en die leeftijd is dan nog vrij jong, dat wil zeggen dat ze dat nog jaren kunnen lopen en misschien nog hoger.

Het probleem met een leerpaard van die leeftijd is dat degene die niet in hoge prijsklasse vallen daar niet in vallen omdat ze niet meer gezond zijn (en je dus niks aan dat leerpaard hebt) of dat ze toch niet zo fijn gereden zijn dat je ze als leerpaard kan beschouwen. Helemaal in deze tijd. Opzich is een Z paard niet zo bijzonder, maar als ze daarbij nog gewoon gezond zijn en fijn te rijden zijn ze gewoon heel duur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:57

absque_dubio schreef:
Marie is zo leuk! Rot dat je het niet meer redt. Het is echt een leuk paard. :(:)

Ook nog een merrie met volgens mij een mooi papier, dus dat speelt in de prijs ook mee.
Er is best een markt voor de wat kleinere sportpaarden dus advies om je echt goed te oriënteren op de verschillende opties. Ze is nog jong genoeg, maar ik zou inderdaad niet te lang dubben nog.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:59

Mee eens. Ondanks haar maat hoef je haar niet voor een duppie weg te doen. Maar ik kan me voorstellen dat een definitieve prijs eraan plakken lastig is. Heb je zelf niet een bedrag in je hoofd of een prijsklasse waar je tevreden mee zou zijn?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:18

jansenjap schreef:

Die van mij staat voor 17.500,- vraagprijs. Met 2 ruiters Z1 afgelopen jaar en ik start hem dit weekend Z2. Paard is geselecteerd geweest voor het jeugd talentenplan van zuid Holland en onlangs xr gekeurd bij DAP Bodegraven zonder bemerkingen. Fijn paard met goede tact en inmiddels bevonden tot braaf bij beginners (met proefrijden). Van de bezichtigingen die ik heb gehad was de prijs geen issue, zeker niet met dit keuringsrapport. De meeste die ik zie staan op SH lopen of niet rad, of hebben een flinke bemerking en staan niet veel gunstiger geprijsd.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:37

Padoertje schreef:
jansenjap schreef:

Die van mij staat voor 17.500,- vraagprijs. Met 2 ruiters Z1 afgelopen jaar en ik start hem dit weekend Z2. Paard is geselecteerd geweest voor het jeugd talentenplan van zuid Holland en onlangs xr gekeurd bij DAP Bodegraven zonder bemerkingen. Fijn paard met goede tact en inmiddels bevonden tot braaf bij beginners (met proefrijden). Van de bezichtigingen die ik heb gehad was de prijs geen issue, zeker niet met dit keuringsrapport. De meeste die ik zie staan op SH lopen of niet rad, of hebben een flinke bemerking en staan niet veel gunstiger geprijsd.

Bedankt voor de info. Ik begrijp uw punt wat betreft de prijs. Voor mijzelf is het helaas toch iets boven budget, ik ben 60 + dus wil vooral graag rijden voor mijn plezier en graag wat leren, ik heb niet meer de ambitie om op de wedstrijden bovenaan mee te rijden wat waarschijnlijk met uw paard prima zou kunnen. Ik zoek wel een paard die correct loopt, maar een kleine bemerking of stalgebrek is voor mij geen probleem.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:17

c_alsemgeest schreef:
Ja wel een prijs erbij inderdaad... de notk of op aanvraag sla ik zelfs vaak over :+
Of het moet er ècht een zijn die op valt in alles...
Maar dan blijkt ma bellen meestal dat ik een erg dure smaak heb :')

Ik ga hier in mee. Als het in overleg is sla ik al over.
Ik ben niet zo van: hoi wat is de vraagprijs ? Ik vertel graag wat over mezelf om de verkoper een beetje een beeld te geven. Maar ik ga geen heel verhaal typen als het paard wellicht ruim boven budget is.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:22

Was ook geen verkooppraatje hoor. Ik heb een lief meisje van 15 die haar pony moet verkopen en dan kunnen we de koop afronden. Dan komt hij lekker aan het bos te staan met af en toe een wedstrijdje op B/L niveau en wie weet hoe ver ze komen.

Maar wat betreft de advertenties. Dan ontkom je er helaas niet aan om bij een aantal de prijs op te vragen, als deze er niet bij vermeld staat. Er zijn er genoeg met een bemerking die nog prima lopen, maar waarvan sport op hoger niveau niet meer kan. Het kan zomaar zijn dat er iets voor je bij zit, waarvan de huidige eigenaar juist een adresje zoekt waar het dier het rustiger aan kan doen. Dus gewoon lekker een rondje bellen of mailen als je iets ziet wat je aanspreekt. Zo had mijn schoonzusje een 8 jarige merrie op Z niveau, maar bleek bij de keuring een risicovolle bemerking. Die is uiteindelijk voor 1/3 van de vraagprijs verkocht en heeft nog nooit een dag kreupel gestaan. Nieuwe eigenaar is er reuze blij mee.

Meestal kun je zelf wel een aardige inschatting maken of het dier boven budget is. Zeker de jongere dieren op niveau.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:30

Ik vind het soms best lastig hoor...
2 dezelfde groene beesten, worden door de een aangeboden voor 20k en de ander voor 60k... omdat het toevallig van een bekender persoon is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:47

Bedankt voor de tips iedereen, even goed over nadenken allemaal. Ik kijk inderdaad wel wat rond op sporthorses.