Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:20

Wat heerlijk Humpiedumpie. Hier ging het met Nilay ook zo. Opstappen en wegrijden. Gewoon tijdens een wandeling via een bankje opgestapt. Bij sommige paarden is het zo simpel.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:54

Heerlijk Humpiedumpie en Malenka!

Hier was dat niet zo makkelijk, maar het was ook weer geen groot probleem.
Het is nogal een rillerig dametje wat helaas vandaag ook weer bleek en ik er vanaf ben gevallen.
Het was puur angst/schrik, maar geeft het vertrouwen helaas van beide een flinke deuk.
Gelukkig wel goed afgesloten en morgen weer proberen.
Het geeft me wel weer wat dingen om te trainen zoals desensibilisatie met dingen die tegen haar lijf aan komen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:58

Wat jammer Josien, weet je waardoor het kwam? Stoer dat je er vandaag gelijk weer op gaat. Succes!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:01

lletam schreef:
Wat jammer Josien, weet je waardoor het kwam? Stoer dat je er vandaag gelijk weer op gaat. Succes!

Ja ze schrok van mijn been tegen haar lijf en daarna de longeerlijn tegen haar benen.
Vandaag weer even wat stapjes terug en gewoon fijn zonder stress gereden.

Gisteren gewoon even vergeten hoe jong en onervaren ze nog is en daardoor te snel gewild. En dan word je soms even met je neus op de feiten gedrukt :+

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:33

Heel herkenbaar Josien. Precies om die reden (te weinig rekening gehouden met hoe groen hij was) heb ik ook een keer zand gehapt. Heel fijn dat jullie alweer een goed ritje achter de rug hebben. Ze houden er meestal niets aan over, als je het meteen goed aanpakt en een stapje terug doet.

Bijzonder hoor, Humptiedumpie en Malenka, dat jullie zo konden opstappen. De mijne had daar toch wel ietsje voorbereiding voor nodig. Ráár, zo'n mens op je rug.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:47

Oef, vervelend Josien.. Knap dat je weer bent opgestapt!

Morgen komt de chiropractor/dierenarts voor Guli… ze is de laatste tijd echt cranky en geniet niet eens meer van een lekkere poetsbeurt.. Kan natuurlijk ook door de kou en de kale weides komen, ik ben er namelijk vaak als ze net hooi krijgen.

Ik ga haar voor het consult morgen NAF magic geven om te stress van iemand aan haar lijf hopelijk te verminderen zodat er echt goed gekeken en gevoeld kan worden. Ik ben héél erg benieuwd of er eventueel lichamelijk iets is of dat ze gewoon erg gevoelig is en desensibiliseren wat langer gaat duren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:26

Miereneter,
Ze zijn ook niet allemaal zo. En het is natuurlijk ook niet zo dat Nilay in zijn jeugd aan zijn lot over is gelaten, ik hem uit de wei heb geplukt en ben opgestapt. Hij was vanaf 1,5 jaar van mij en kwam toen al dagelijks bij me in de hand. Hij is van nature heel volgzaam, vertrouwd dat wat je zegt goed is en stopt direct als je nee zegt. Roos van mij is heel anders die is heel explosief, heeft een hele sterkte eigen mening en heeft daarom wel een wat andere voorbereiding nodig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:53

Malenka schreef:
Miereneter,
Ze zijn ook niet allemaal zo. En het is natuurlijk ook niet zo dat Nilay in zijn jeugd aan zijn lot over is gelaten, ik hem uit de wei heb geplukt en ben opgestapt. Hij was vanaf 1,5 jaar van mij en kwam toen al dagelijks bij me in de hand. Hij is van nature heel volgzaam, vertrouwd dat wat je zegt goed is en stopt direct als je nee zegt. Roos van mij is heel anders die is heel explosief, heeft een hele sterkte eigen mening en heeft daarom wel een wat andere voorbereiding nodig.

Nee, dat lukt zeker niet bij alle paarden. Daarom vind ik het juist zo bijzonder en leuk dat je dat bij Nilay kon. Heerlijk, dat vertrouwen in de mens. Heeft de mijne ook hoor, maar soms kost het hem wat meer tijd om iets te doen dat hij stom vindt (de hoefsmid, bijvoorbeeld :o ). Hij is echt braaf, maar kan ook de aap uithangen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:10

Wij hebben groen licht om lekker verder te trainen! *\o/* wat stijfheden hier en daar die lekker gemasseerd mogen worden maar geen pijn reacties. Voor een ongetraind paard zelfs al wat goede bespiering. Die heeft ze natuurlijk nodig voor al die rare sprongen die ze soms maakt…

Ik probeerde ook geen verwachtingen te hebben hoe ze zou reageren op de sessie, maar ze deed het echt geweldig. Voor haar doen onwijs geduldig en ze heeft de beste man geen enkele keer boos aangekeken of een beentje geïrriteerd opgetild.

Hélemaal trots op mn jonkie <3

En dus lekker verder gaan met trainen!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:33

Goed nieuws Galeobdolon! Ook fijn dat ze braaf is bij de chiropractor. Niet eens boos aangekeken :oo !

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 10:32

Ja ze vond de man maar reuze interessant. Af en toe uit concentratie de oortjes naar achteren maar zodra hij losliet, spitsten de oortjes weer vol in zijn richting, neusje naar hem toe :D

Het kon echt twee kanten op staan; opstijgen van de spanning en niet aan haar lijf kunnen komen, of de nuchtere Guli die het allemaal maar interessant vindt.

Hopelijk kunnen we een weg vinden met het ontspannen wennen aan het zadel en de singel. Misschien ook nog wat experimenteren met het aanpassen van haar voeding om te kijken of ze daardoor anders zou gaan reageren op de singel. De meusli en slobber is bijna op en ga dan kijken naar een zetmeel en suiker armere slobber en misschien iets van Gastro +..

Sinds ik ben gestopt met de Marstall force en begonnen ben met de groene leem heeft ze in ieder minder tot geen mestwater meer. Het blijft gissen of het dan ook daar aan lag of niet :Y)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:03

Wat fijn Galeobdolon! Altijd leuk hoe trots je met dat soort dingen kunt zijn he <3 .

Ik merk hier ook heel goed het verschil tussen paarden die vanaf veulen altijd heel veel in de hand zijn geweest en paarden die dat niet zijn.
Destijds het veulen van mijn oudere merrie heeft altijd gewoon thuis gestaan in een gemengde kudde van jong en oud, maar werd wel altijd meegenomen voor wandelen/poetsen etc. Werd ook eerst voor de kar beleerd en daarna ging ik hem pas inrijden onder het zadel. Dat ging totaal anders en die was ook helemaal niet onder de indruk van wiebelen in het zadel etc.
Mijn huidige jonge merrie heeft in haar jongere jaren in de opfok gestaan, onderhoud werd netjes gedaan en 2x per jaar verplaatst maar verder niet. De laatste winter stond ze op stal en werd er iets meer mee gedaan, maar nog niet veel.
Daarbij merk je dus nog echt dat veel dingen nog spannend zijn. Al zit er ook gewoon een deel karakter in :D . Ik herken enorm veel acties van mijn 16-jarige merrie toen ze jong was terug in de "nieuwe" merrie :Y) .

Hier is het altijd even puzzelen wanneer ik kan oefenen met rijden aangezien ik iemand moet regelen die er bij kan zijn. Als het niet lukt ga ik vaak wandelen, maar ik ga deze maand misschien wat meer met zadel longeren en het hangen blijven oefenen. Hopelijk maakt haar dat wat minder rillerig wanneer ik dan daadwerkelijk op stap.
Je merkt namelijk heel goed dat wanneer je dagen achter elkaar rijdt, ze dit veel minder heeft.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:32

Ja een wereld van verschil als ze al in de hand zijn geweest. Ik ben zo een half jaar bezig geweest met de basics aan meelopen, stil staan, voetjes geven, bewustheid van mijn ruimte, omgaan met druk en afspuiten. En dan kunnen we nog niet fatsoenlijk alleen gaan wandelen en ze kan nog niet vast staan.

Wij winden er geen doekjes om!

Afbeelding

Het filmpje zal ik jullie besparen. Ze gaf een flinke bokshow weg toen ik de galop vroeg en ondanks meermaals controleren van de singel begon het zadel toch te schuiven. Bokshow gestopt, beugels er af gehaald om het wat minder klapperend te maken en aangesingeld. Vervolgens weer galopje gevraagd beide kanten op en toen vond madam het allemaal wel best:)

Uiteindelijk 20 minuten bezig geweest voordat het zadel met singel en al er op lag.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:58

Wat een leuke updates weer! Ivm bevroren bodems doen we nu lekker poetsen en aanrommelen en ben ik met de spagaat begonnen (met hem, ik niet hoor haha)

Daarnaast een wandelupdate:ik probeer elke dag even het erf af te gaan. Is er weinig verkeer stappen we hetzelfde stukje en af en toe een stukje verder. Is er veel verkeer dan stop ik na een aantal auto's zeg maar. Dus ik probeer teveel spanning te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:34

Wij wandelen al een jaar of 2 met mooie plaatjes tot gevolg <3
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag is mijn dekje binnen gekomen, nu nog wachten op de singel en dan kunnen we gaan met die banaan :))

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:32

Mooie plaatjes Humpie!
Kun je gelijk het bos in of moet je ook langs de weg?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:37

Dat klinkt als een goede aanpak, Iletam.
Mooi Humpiedumpie, wat fijn dat je het bos in kunt!

Citaat:
Vandaag is mijn dekje binnen gekomen, nu nog wachten op de singel en dan kunnen we gaan met die banaan :))

Ja, leuk!

Ik ga deze week ook alleen maar wandelen, bak is bevroren. Zo blijven we in beweging, want het paard moet wat kilo's kwijt. Hij heeft geen ijzers, dus op de weg gaat het nog zonder glijden. Wij hebben geen ruiterpaden of bos, gelukkig wel veel vrijliggend fietspad. Schitterend uitzicht op deze bevroren zonnige dagen!

Vind het maar moeilijk om geduldig te wachten op mijn zadel. Zou drie maanden duren, maar kan ook langer ;( . Het is zeker het wachten waard, maar niet mijn sterkste kant.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:46

jeetje 3 maanden is ind best lang. ik moest ook lang wachten op mijn zadel maar bij mij ging het om mijn oudere paard..

hier bakken ook bevroren. Hebben wel een binnebak en die is nog goed te doen. Ook wel wat bevroren omdat vanwege het systeem om de bodem goed te houden. Maar super blij mee dat we nog kunnen rijden. Want de bak is niet zwaar en mooi vlak dus kunnen wel wat doen. zelf in buitenbak kunnen we prima stapwerk doen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:47

Hier gaan we ook wat stapwerk, hangen etc. doen in de bak nu hij zo bevroren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:42

lletam schreef:
Mooie plaatjes Humpie!
Kun je gelijk het bos in of moet je ook langs de weg?

Op de huidige plek kunnen we meteen het bos in, maar op de vorige plek moesten we eerst strak langs een 80 km weg met razende vrachtwagens en aanhangers met klapperende zeilen. Gelukkig ben ik gezegend met 2 bomproof ponys :D .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:31

Weer even een update vanaf hier!

De laatste keer dat ik had gepost had ik verteld dat ik aardig wat problemen had met mijn 4 jarige. Ze was alleen nog maar aan het staken en ik kreeg haar niet meer voorruit. Ik ben niet zo van de horsemanschip achtige manier van werken maar hoeveel progressie we hebben gemaakt in 3 weken tijd is niet normaal!

Inmiddels is het staak knopje omgezet naar ik wil graag voorwaarts. Wel nog met haperingen maar vandaag liep ze met haar oren naar voren door de bak. Ze reageert eindelijk op mijn been.

Waar het op neer komt is dat ik nog te lief was en haar geen duidelijkheid gaf wat ze juist zo nodig is van mij. Ze negeerde mijn hulpen , maar eigenlijk mijn leiding ook in het algemeen.

En dat na twee lessen al , dus oké ik geef maar toe dat op een andere manier werken met je paard behoorlijk snel resultaat op kan leveren. We zijn er nog lang niet maar dit zijn al hele grote stappen!

Vandaag gereden en de zweep kan ik nu voorgoed wegleggen en dat was eigenlijk ook een doel wat ik graag wou bereiken. Ze rijdt echt heel erg fijn , maar ik moet nog wel even wennen. Ze loopt heel ruim en voorwaarts en dat is wel even wat anders dan mijn andere Fjord liever neigt naar traag en korte passen heeft.

Nog veel te doen , het opstappen is nog een beetje een probleem denk ik het gewoon niet lekker ging en ze de koppeling heeft gemaakt met je gaat iets vragen waar ik niet zoveel zin in heb. En ik hoop dat we langzamerhand het om kunnen zetten naar ontspanning. Maar die oortjes naar voren vandaag zeiden mij al wel dat ze zich een stuk beter voelt. En vandaag ook geen bokpartij gehad dus we gaan elkaar steeds beter begrijpen.

Ik heb vandaag in ieder geval met een grote glimlach gereden kon wel uren doorrijden :') Morgen weer les dus dan maar echt even bezig gaan met het opstappen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:23

Wat een ontzettend leuk bericht om te lezen zebrasteeep. Heerlijk als het zo vooruit gaat.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:43

Zebrastreep schreef:
Weer even een update vanaf hier!

Wat een geweldige stappen hebben jullie gemaakt!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:48

Knap dat je het bent gaan proberen zebrastreep! Niet niks, zo van je geloof afstappen :D

@miereneter, ik zag reclame van equinto voorbij komen met dikke korting op de Werner Christ!

https://www.equinto.nl/a-64412003-72048 ... r-winkelen

Ik denk dat ik deze ga bestellen, maar andere uitvoeringen hebben dezelfde korting.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:45

Galeobdolon, dank voor de tip. Heel verleidelijk, ik zit al maanden naar de Christ pads te lonken. Maar ik mag niet van mezelf. Heb een prima (iets meer basic) barebackpad waar ik mee rijd (een verbouwde FRA Marcus). Zeker niet zo fijn als de Christs, maar ik zit er prima op. Met een Hafpad eronder om het paard nog wat meer te beschermen.