Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:34

Debbie schreef:
Blaze1994 schreef:
Heeft hier iemand toevallig ook een paard met verlatingsangst?
Mijn ruin(nog beetje hengst) heeft dus 1 vriendje waar hij naast de stal staat en naast in de paddock. Bij de vorige eigenaar stond hij in een dichte box en zonder vriendjes verder contact. Het laatste sociale contact is dus in de opfok geweest verwacht ik. Hij raakt in blinde paniek als die ruin weg gaat. Zelfs als hij eerder naar buiten gaat dan hij. Hij gaat draven in zn stal, steigeren, slaan met zijn benen. Nu wil ik hier mee oefenen maar weet niet goed hoe je kunt beginnen want hij ontspant gewoon niet.. Als hij andere paarden nog buiten ziet staan en z'n vriendje naar binnen gaat is het wel oké maar vind hij het ook niet leuk

Die 2 jonkies hier hebben daar ook wel wat last van. Wij hebben gelukkig stevige betonnen stallen :') Ik vind het ook wel wat sneu, maar ze zullen er toch aan moeten wennen. Al moet het wel veilig blijven natuurlijk. Ik probeer ze vaak wat af te leiden met worteltjes door de stal te strooien, extra plukje hooi. Die van mij is inmiddels een stuk rustiger en accepteert het ook wel wanneer ze alleen binnen staat.

Ja de stal maakt mij ook niet uit maar zijn benen wil ik wel heel houden }:0. Ik ga denkik beginnen met het halster aan en uit doen wat dat is nu al de trigger. Daarna misschien de staldeur open en dan misschien een stapje eruit. Dat zal hij allemaal wel redelijk snel door hebben maar zodra hij echt uit zicht is... Eten heeft hij geen zicht meer op, op dat moment

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 07:46

@rensje beterschap! Heel erg vervelend. Hopelijk voel jij je weer snel beter. Enig idee waar je het hebt opgelopen?

@nobel01 super leuk! Mijn zadelmaker heeft inderdaad ook tips over de singel gegeven. Ook mbt het schuiven van het zadel voorkomen etc. Mijne heeft weinig schoft.

@K_nolan dat is echt super om te horen! Heel erg fijn dat er groen licht is gegeven

@blaze1994 dat zal je altijd zien, maar gelukkig maar en een mooi compliment. Heb ik ook gehad met Don gehad, echt heel erg vervelend. Wij hebben Don toen in een andere groep gezet zodat ie op zijn eigen benen gaat staan. Dat heeft het gedrag wel veranderd. Nog steeds staat hij niet graag alleen maarja dat is opbouwen.. Eerst was het al met longeren, nu gelukkig niet meer.

@Vulina gefeliciteerd!

@Fillis heeft hij de lente in de bol? Bij mij niet in ieder geval. Vandaag wel lekker de deken af doen. Idd een mooi barokke type, heel leuk om te zien. Goed dat je hem eerst re het richt. Ik doe het wel beide want hij moet echt zijn energie kwijt anders word hij wel vervelend.

@Malenka dat is echt super goed! Ja snoepjes kunnen soms magische dingen doen haha.

@Eknimcaya wat sneu zeg dan heeft ze wel wat te verduren gehad. Dat is ook voor jou veel om te verwerken. Heel goed dat je nog even wacht. Als ze er mentaal nog niet klaar voor zijn. Dat is de reden dat ik ook heb gewacht tot 4 jaar.

Ik heb zin in vandaag! Ik ga weer oefenen met het bit en het nieuwe zadel op doen. Dan kan ik met het nieuwe zadel longeren. Als het bit goed gaat dan ga ik met de dubbele longeerlijn oefenen. Als dat goed gaat gaan we hangen! Kleine stapjes en vooral rustig aan. Wij hebben totaal geen haast. Desnoods doen we weer een stapje terug

loveslimpie

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:31

Veel plezier en succes iedereen vandaag! Ik ga vanmiddag ook weer lekker aan de slag. Ik kijk er echt naar uit om in de bak weer bezig te zijn! :)

@blaze mijn voorkeur heeft het om te zorgen voor hooi of wat lekkers in de stal en er dan bij te blijven terwijl iemand anders het andere paard meeneemt. Zodat er in de gaten gehouden kan worden of hij inderdaad niet z'n benen breekt. Zodra het paard rustig is loop je weg, zodat je in de gaten kan houden of hij rustig blijft. En zo heb ik dat steeds meer uitgebouwd, ik kan er nu gewoon een uit de stal halen zonder gekkigheid van de anderen.

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:51

Dondon: dank je, ja het is inderdaad beter dan om even te wachten.

Heel veel plezier vandaag met het heerlijke weertje! Lekker genieten zonder jas (zowel mens als paard)

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:18

@dondon, ik heb echt geen idee. Ik werk met cliënten maar dan moet het wel iemand zijn geweest zonder klachten.. En anders de supermarkt. Verder eigenlijk nergens geweest.

Het gaat prima hoor, volgens mij ben ik vandaag een klein beetje minder verkouden! ☺️

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:54

@dondon hoe ging het?
@Blaze een van die van mij vondt het ook niets, hier ook rustig opgebouwd en heb een speelbal met snoepjes erin

Vandaag op de hengst gezeten, ben helemaal trots hij deed het super
Afbeelding

Merrie gaat ook goed, in stap kunnen we al van hand veranderen en voltes. Beenhulpen stap gaan prima en in draf gaan ook. Een constant tempo aanhouden in draf is nog wat lastig

Afbeelding

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:38

@Rensje oh gelukkig maar! Ja dat is toch wel lastig dan..

@K_nolan echt super goed wetende dat hij stil heeft gestaan vanwege de sneeuw etc. Oh wat goed en leuk dat je er foto's van hebt! Ik ga volgende week woensdag hangen.

Vandaag heb ik alles gedaan wat ik wou oefenen. We hebben grondwerk gedaan met het zadel op de rug. Nog even gelongeerd.Voetjes afgespoten op de wasplaats en het bit in uit gedaan. Het is echt heerlijk weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:54

Fijn DonDon dat je alles hebt kunnen doen! Het was ook heeeeerlijk weer!

@k_nolan: leuk dat je op de hengst hebt gezeten! De merrie gaat volgens mij ook goed zo te zien!

@rensje: beterschap! Hopelijk heb je er niet te veel van en voel je je snel weer beter.

Ik heb vandaag weer op Lady gereden. Zelf kunnen opstappen :D wegstappen daarna was weer eventjes spannend maar als snel konden we aan de langere lijn de bak rond stappen. Daarna geoefend op het draven. Vorige keer voor het eerst gedraafd en toen was het beetje paniek. Vandaag paar rondjes wat harder gelopen en daarna heerlijk rustig gedraafd. Wat geoefend op de beenhulpen en het terugrijden. Daarna los geklikt van de lijn en zelf rond gestapt en geoefend met het stuur. Het ging erg goed weer moet ik zeggen.

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:54

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:16

_lauraaa_ schreef:
Fijn DonDon dat je alles hebt kunnen doen! Het was ook heeeeerlijk weer!

@k_nolan: leuk dat je op de hengst hebt gezeten! De merrie gaat volgens mij ook goed zo te zien!

@rensje: beterschap! Hopelijk heb je er niet te veel van en voel je je snel weer beter.

Ik heb vandaag weer op Lady gereden. Zelf kunnen opstappen :D wegstappen daarna was weer eventjes spannend maar als snel konden we aan de langere lijn de bak rond stappen. Daarna geoefend op het draven. Vorige keer voor het eerst gedraafd en toen was het beetje paniek. Vandaag paar rondjes wat harder gelopen en daarna heerlijk rustig gedraafd. Wat geoefend op de beenhulpen en het terugrijden. Daarna los geklikt van de lijn en zelf rond gestapt en geoefend met het stuur. Het ging erg goed weer moet ik zeggen.

[ [url=m/SRSpXa.png]Afbeelding[/url] ]

Jij gaat goed, super gaaf!! ☺️

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:45

Oh dat zou echt fijn zijn!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:05

Nobel, wat fijn! Ik hoop zo voor je dat dat het is.

Laura, wat goed!

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn wiebelpony gezeten. Niet gestapt oid, maar gewoon even gezeten en weer afgestapt. *\o/*

Afbeelding

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:07

Wat goed +:)+

Dat jullie erop durven zonder touwtje en teugels! Ik mag toch graag iets hebben om vast te houden als ze gek gaan doen :o

Ik heb vanmiddag het Blauw en Geel aanwijzen eens geoefend met mijn jonkie! En ze snapte het echt super snel :wow: Bizar.. Zal van de week eens proberen een filmpje te maken. Volgens mij vond ze het wel leuk om te doen :)

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:18

Leuke vooruitgang weer hier *\o/*

@debbie wat leuk ik ga het ook een proberen met die van mij. Mbt het geen touwtje, omdat ik enkel wou hangen en even zitten doe ik er niets om en heeft degene aan de grond heb vast mocht er wat gebeuren heeft me paard dikke manen haha. Maandag ga ik weer zitten en wil ik een paar rondjes stappen naast degene die vast houdt dan doe ik er wel een touwtje omheen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:50

Ik heb vroeger mijn pony beleerd. Die had ik van veulen af aan, kon er mee lezen en schrijven. Hij stond in de wei, ik heb er een emmer op de kop naast gezet als opstapje en ik ben er zo opgestapt, zonder zadel en met niks om me aan vast te houden. Hij stond gewoon te grazen en ik ben opgestapt :') zelfs geen cap op of touwtje aan het halster, letterlijk niks :7
Ik zat en zei " let op, stap!"
Hij liep een rondje door de wei, ik zei " hoooo, halt" en ben weer afgestapt.
Echt zooooo dom en onverantwoord.
Hoop dat M net zo braaf is maar dat zal wel niet hahaha.

En nee, zonder touwtje en iets van teugels zou ik er echt niet meer opstappen.
Ook niet zonder degelijk schoeisel of op een gladde ondergrond.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:57

Debbie schreef:
Wat goed +:)+

Dat jullie erop durven zonder touwtje en teugels! Ik mag toch graag iets hebben om vast te houden als ze gek gaan doen :o

Ik heb vanmiddag het Blauw en Geel aanwijzen eens geoefend met mijn jonkie! En ze snapte het echt super snel :wow: Bizar.. Zal van de week eens proberen een filmpje te maken. Volgens mij vond ze het wel leuk om te doen :)

Wat leuk! Ben benieuwd naar een filmpje :D

Wat zijn jullie goed bezig allemaal! De mijne heeft ineens weer 0,0 concentratievermogen. (Paar weken terug kon ik rustig 15-20 min wat doen, nu wordt hij bij 5 min al vervelend %) )
Geen idee wat het is. Lente in de bol, toch gewoon een leeftijd/groeifase iets, of misschien z'n tandjes? Tandarts komt over 1,5 week, ben benieuwd of hij al aan het wisselen is. Heb zelf nog niets gezien, maar tanden heb ik weinig verstand van...

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:20

Wat is iedereen lekker bezig! Ik vind het zo leuk om iedereen z'n progressie te zien. Voor mij is het gehele proces nieuw maar het is echt geweldig om alle "eerste keren" samen mee te maken.

Smurf snapt het linker voetje optillen nu goed maar rechts is echt een heel ander verhaal _O- daarnaast nog geoefend met anti klit spray mijn arme jongen dacht dat ie opgegeten zou worden. Ondanks het langzaam dichterbij komen stond hij te trillen als een rietje toen het z'n schouder aan raakte :(:) dus we oefenen nog ff verder. Hij leert hartstikke snel, elke keer geeft hij de voordeel van de twijfel. Als hij dalijk voetjes kan geven en de klitspray kent wil ik gaan beginnen met longeren.

Zijn castratie plek ziet er ook heel netjes en rustig uit *\o/*

Baasje wat is dit nu weer?
Afbeelding
(snuffelde echt minuten lang, om vervolgens voor het eerst stroomschokken van de deken te krijgen bij het eraf halen)

Mirthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:39

Wat leuk om de vooruitgang van iedereen zo te zien!!
Hier eentje die vreselijk begon te draken toen haar weide maatje de bak al uit mocht en wij nog niet klaar waren met de training }>
Maar uiteindelijk wel goed af kunnen sluiten, ze had vrij snel door dat het geen zin had 8)7
Dit hoofd zegt al genoeg he :Y)
Afbeelding

Afgelopen week heeft ze n paar dagen flink last gehad van dr tanden, niet echt willen eten, strak mondje en veel speeksel. Overleg gehad met de dierenarts en uiteindelijk zelf mn hand erin gestoken om er zeker van te zijn dat er niet ergens n takje zat wat irriteerde. Niets gevoeld, maar voor haar was die controle voldoende :') ik had mn hand er nog niet uit of ze begon vrolijk te eten alsof er nooit is aan de hand was geweest!

Gister voor de 2e keer hoofdstel in gehad, ze vindt alles prima en even leuk :) uiteindelijk beide kanten n rondje met longeerlijn aan het bit vast gemaakt en laten rond stappen. Als beloning weer afgesloten met rondje alleen halster om.

Afbeelding

Ik ben mega trots op dr!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:49

wat zijn jullie al heerlijk bezig.

Max begint nu ook praatjes te krijgen. Van de week stond hij steigernd naast me.. oeps.. haha ik was best wel even onder de indruk...

Ik zelf maak ook video's en wil ook straks meer filmen met max en dan het zo proses van opleiding tot leerpaard gaan maken.

mochten hier mensen het leuk vinden om dat te volgen via mijn youtube kanaal, heb ik hier de link.

https://www.youtube.com/channel/UC--w58 ... GtWPE2Zxrg. ( aboneren zou leuk zijn)

ik ben wel vooral een meelezer hier, en zal meer reageren. Ga straks een mooi lijstje maken en even op iedereen persoonlijk reageren.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:51

@Nobel, Ik ken de allergie wel bij mensen maar ook nog nooit eerder gehoord bij paarden. Hopelijk heb je nu de oorzaak en kun je weer fijn aan de slag! Het lijkt in ieder geval de goede kant op te gaan zo te zien!

@Vulina, Gefeliciteerd! Echt een gave hengst ook <3

@Blaze, Verlatingsangst lijkt me ook lastig. Zou daar zo ook geen tips voor hebben eerlijk gezegd. De mijne heeft dit al in de opfok geleerd/geoefend. Fijn dat de castratie goed is gegaan en de plek ook rustig is gebleven.

@Laura, Echt heel gaaf dat je ook al los hebt kunnen stappen en het zo goed is gegaan!

@Myrthe, Wat een fijn beeld, lekker ontspannen!

@Mirthe, Goed kunnen afsluiten is wel het belangrijkste, fijn dat dat is gelukt.

Wij hebben dit weekend het hoofdstel ook geïntroduceerd. De eerste keer met het bitje ging super goed. Hij was er zelf al meteen nieuwsgierig naar en had er al een paar keer aan gelikt en in zijn mond genomen. Ook vrij snel rustig met zijn mond. De tweede keer gingen we even een rondje door de bak lopen met het bitje en toen is hij helaas geschrokken… Zo jammer, de spanning van het bitje en wat prikkels van buitenaf waren toch even teveel.
Vanavond is het hopelijk wat rustiger op stal (wat minder prikkels) en gaan we het opnieuw proberen

Afbeelding

Het hoofdstel hangt al maanden in de kast en nu voor het eerst gepast. Alles moet dus nog even netjes vormen naar het hoofd :o

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:27

Wat gaan sommige van jullie goed *\o/*. Super leuk om te zien. Loop alweer een heel eind achter zie ik :').
Wij hebben afgelopen zaterdag weer les gehad aan de hand. Alano heeft 2 weken stilgestaan vanwege het weer. Hij was lekker druk en fanatiek. Hij zat hoog in zijn energie en dat was goed te merken :'). 2x een ontploffing gehad, gelukkig ben ik daar niet meer van onder de indruk haha. Wij hebben een nieuwe oefening meegenomen namelijk de appuyementen. De meeste paarden vinden het heel lastig om van de bakrand weg te stappen maar Alano deed het onwijs goed. Mijn instructrice deed deze oefening eerst even voor en daarna heb ik het overgenomen.

De oefeningen die hij al kende zijn we steeds meer aan het finetunen. Hij moet nu nog meer zijn lichaam en spieren gaan gebruiken. Dit gaat heel goed en hij is zo fijn aan de hulpen. Ook is mijn instructrice erachter gekomen dat zijn rechterbil gespierder is dan zijn linkerbil :=. Oeps en ik maar denken dat wij allebei de kanten goed afwisselen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:44

@__Lauraa__ Ooh super spannend haha, maar wat goed! De eerste stapjes zijn gezet in ieder geval. En gefeliciteerd!
@Nobel01 Oh vervelend is dat zeg.. Zeker de tips gebruik ik ook en gaat super! Voor mij de tip met het bit haha. Aah... Ik hoop zo dat het de allergie voor neopreen is. Fijn dat de benen niet dik waren.
Die kortjes/bultjes heb ik bij een pony ook een keer gehad dat was schimmel.. Maar een DA kan dat beter inschatten.
@Myrthee__ ooh wat goed om te zien super leuk en super braaf!
@debbie nou inderdaad, als ik zie hoe wild die van mij af en toe kan doen. Ik doe ook mijn bodyprotector aan haha. Wat super grappig zeg, ik wist niet eens dat het zo kon met die kleuren!
@opishop_shop nou deze heb ik ook vanaf een halfjaar maar echt niet dat ik er zo opstap hahaha. Wel heel gaaf als dat zo kan!
@Fillis zie het maar als een fase. Had Don ook hoor.. Nu gaat het al beter, zolang hij snoepjes krijgt hahah.
@Blaze1994 echt super leuk om te zien. Zo ben ik ook begonnen. Straks is het meer dan normaal..
@Mirthee__ wat een knapperd! Haha ooh die fase zal ik ook vast krijgen. Haha bang om alleen achter te blijven in de bak! Gek dat er nu ineens niets meer aan de hand is met de tanden, nou beter zo! Super fijn dat het goed gaat met het hoofdstel.
@plutolover oohh wat een stouterd. Leuk om video's te maken, kunnen wij ook weer van leren. Ik ben van plan dit ook te doen met de gopro ook om zelf te zien wat ik fout doe.
@mooblie ooh wat goed! Jammer dat hij de tweede keer geschrokken is. Veel belonen met snoepjes wellicht dat het helpt en er een goede ervaring aan over gehouden wordt.
@_activeme wat goed om te zien, heel leuk fimpje!

Gisteren heb ik Don in de longeercirkel losgelaten om foto's te maken. Verder heeft hij niets gedaan. Ook omdat wij gingen wandelen van ons huis naar stal, dat is ongeveer een kwartier. Mijn vriend en onze baby van 5 maanden was mee. Was voor een groot deel gelukkig aan het slapen. Ik heb dit met mijn fotocamera gedaan en ik ben heel blij met het resultaat. Niet echt een bijzondere achtergrond maar toch even proberen. Was even multitasken, aansporen voor galop en foto's maken haha. Vandaag weer oefenen met het bit. Woensdag ga ik hangen met begeleiding! Ik doe wel de bodyprotector aan.
Afbeelding

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:20

Afgelopen week tegen een 3.5 jarige ruin aangelopen die we niet konden laten staan. Ik was eigenlijk nog niet echt opzoek naar een 2de rijpaard, maar deze sprak ons zo erg aan dat we toch maar zijn wezen kijken. Hij is nog onbeleerd en kent eigenlijk nog bijna niks. Hij kent het lopen aan een touwtje (maar met zijn 1.74m en groenigheid loopt hij soms nog door je heen :j ) en een borstel, maar daar houdt het eigenlijk ook wel bij op. Ik ga hem nu eerst even lekker laten wennen aan zijn nieuwe plekje en vanuit daar rustig aan beginnen met grondwerk/ longeren :) Wel echt super leuk om al jullie ervaringen te lezen. In oktober is mijn 5 jarige merrie zadelmak gebracht, maar wij brachten haar daarvoor weg. Bij deze ruin willen we toch liever iemand bij ons op stal laten komen :)