Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 15:00

Tristan4ever schreef:
Ketly schreef:
Ik zou met dit ras wel voorzichtig zijn. Veel paarden die naar Nederland worden gehaald mankeert wat aan, vooral in die prijsklasse. Zou sowieso het paard goed laten keuren!

Waarom worden ze eigenlijk uit Spanje gehaald? Weet jij dat? Er zouden toch ook genoeg Nederlandse Andalusiërs moeten rondlopen? :)

Ja, maar dat is dus nu gewoon niet zo. Wet van vraag en aanbod, er is veel vraag naar en weinig aanbod. Ik vind PRE’s ook heel leuk, maar voor een goede betaal je al snel 10k omdat er te weinig aanbod is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:01

Dezelfde reden waarom Friezen/KWPNers uit Nederland worden gehaald denk ik. Ze worden hier ook wel gefokt, maar de meeste stammen gaan denk ik wel terug naar Spanje. Ik weet wel een goed adres, maar die zitten denk ik allemaal wel in een wat hogere prijsklasse.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:08

Ik vind de prijsklasse ook laag voor een echt goede pre. Maar zonder papier.. Misschien dat je dan in de richting komt.
En let op dat er dan misschien een ander ras bij in kan zitten etc. Dat kan bijna niet anders voor zond budget. Maar idd volledig laten keuren!

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:11

Citaat:
Ja, maar dat is dus nu gewoon niet zo. Wet van vraag en aanbod, er is veel vraag naar en weinig aanbod. Ik vind PRE’s ook heel leuk, maar voor een goede betaal je al snel 10k omdat er te weinig aanbod is.

Bedankt voor je antwoord! En wat versta jij onder een goed paard? Want 10.000 euro voor een paard betalen terwijl je totáál geen ambitieuze plannen hebt, vind ik eerlijk gezegd best wel over the top. Maar dat is natuurlijk mijn eigen referentiekader/maatstaf. Voor mezelf. Wij zoeken een lief en gezond paardje die we de rest van zijn/haar leven willen behouden en waarmee we kunnen knuffelen, poetsen en recreatief rijden. Vandaar dat wij niet van plan zijn om tienduizenden euro’s uit te geven. Maar in onze prijsklasse moeten we dus extra goed opletten of het paard wel gezond is. Goed om te weten.

Ketly

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:12

Waarom wil je graag een PRE? Want in deze prijsklasse zijn er genoeg andere leuke paarden te vinden voor recreatief gebruik.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:16

Ketly schreef:
Waarom wil je graag een PRE? Want in deze prijsklasse zijn er genoeg andere leuke paarden te vinden voor recreatief gebruik.

Wij vinden Andalusiërs allebei erg mooi. En de Andalusiërs die wij kennen -maar een paar hoor- zijn toevallig extreem lief en braaf en mankeren nooit wat. Wij vinden PRE papieren absoluut niet belangrijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 15:17

Een goed paard is een paard zonder bemerkingen en gebreken en een beetje leuk qua beweging. Ik had nog gekeken voor een leuke, gezonde maar kleine PRE en die was 7500. Had niet eens zoveel potentie en was ook dus redelijk klein. Je moet ook geen 10k uitgeven voor een leuk recreatiepaard, maar voor een gezonde goede PRE zit je wel al snel boven die prijzen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:22

Je moet denk ik het stukje pre in je zoektocht weg laten. Een gezond recreatief paard heb je wel voor je budget. Maar een pre niet. Heel simpel.

En wat ik zei. 1 zonder papier, kruising dan kom je in de buurt. Ga op zoek naar een barok type. Mijn kwpn paard is ook erg lief, mooi en mankeert nooit wat. Zoek iets op wat jullie aanspreekt. Als het een pre is, soort van, is dat leuk. Is het een kwpner? Is het toch ook leuk!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:51

Er staat in Groningen een pré te koop zag ik van de week op marktplaats. Werd vreselijk gereden. Weet niet meer wat de vraagprijs ed was. Maar misschien een optie?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 16:48

Ja Adelante Stables en Xavier Pena hebben regelmatig leuke en goede Pre’s maar die beginnen pas vanaf 10.000 denk ik. Met de eisen die ik had zat ik nog hoger voor een PRE en dus toch uiteindelijk voor een KWPN gegaan voor minder geld en is een veel beter paard dan de meeste pre’s die op bovenstaande stallen worden aangeboden. Een pre is heel leuk, maar ook heel duur.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:52

Ja Adelante Stables hun laatste 3 paarden vorige maand zaten tussen de 9500 en de 23.000 euro.
PRE's zijn inderdaad leuk, maar duur. Er staan er een hoop te koop rond de 3 à 4.000 euro maar daar moet je je toch bij achter de oren krabben.

De merrie die ik onlangs op het oog had terwijl ik een ruin zocht :P heb ik afgelopen week een bod op gedaan, en we zijn ondertussen een prijs overeengekomen :) Dezenamiddag werd ze gekeurd; ik kon er helaas niet bij zijn maar krijg straks het verslag van de veearts. Ben benieuwd! :):)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:40

Gefeliciteerd miezelke hopelijk straks ook goed gekeurd.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:45

Ik wil mij ook melden hier!
Na wat lichte rij technische probleempjes mijn paard in december op de foto laten zetten. Hier kwam helaas uit dat hij erge nekartrose en kissingspines heeft en dus vervroegd met pensioen moet...

Dus nu langzaam opzoek naar iets nieuws!
Mijn wensen:
- tussen 4-8 jaar
- liefst een sgw goed gelopen (of jong dier met mogelijkheid tot proberen op crossterrein)
- niet kijkerig/spooky

Ondertussen al 6 paarden wezen kijken. Een 4,5 jarige, was perfect, jaar ervoor gekeurd en voor zekerheid (ivm vorige paard) wou ik nog hals en rug foto’s.... milde kissing spines. Dus helaas laten staan. Nog 1 gehad, stond bij rx goedgekeurd. Zat dus een chipje RA, stond ook gewoon op het rapport...
Gister bij een leuke net 5jarige wezen kijken, dressuurgefokt, maar voldoet verder wel aan mijn lijstje. Al wat mee gesprongen en even de crossbaan opgeweest. Dus gaan waarschijnlijk binnenkort nog eens kijken. Ben benieuwd!

Mocht iemand verder nog een leuk paard weten of een stal met spring/eventingpaarden, hoor ik het graag!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:02

Cioccolato schreef:
Ik vind de prijsklasse ook laag voor een echt goede pre. Maar zonder papier.. Misschien dat je dan in de richting komt.
En let op dat er dan misschien een ander ras bij in kan zitten etc. Dat kan bijna niet anders voor zond budget. Maar idd volledig laten keuren!

Nee, je leest niet goed. Ze willen een Andalusier. Maar aangezien dat een kippenras is n geen paardenras wordt op elke crusado voor het gemak (en de prijs) maar de sticker "Andalusiër" gehangen.
Er als je dan niet te kritisch naar de kwaliteit kijkt, is er wel een crusado te vinden voor die prijs.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:05

Cookie wat is je budget?
Wij zijn inmiddels voorzien, maar misschien zit er voor jou iets bij de paarden die wij hebben gekeken?
Zaten leuke dieren tussen.
Maar door de reuma van onze dochter vielen er een aantal af, terwijl dat best fijne dieren waren, zeker voor de SGW

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:02

ikke schreef:
Cioccolato schreef:

Nee, je leest niet goed. Ze willen een Andalusier. Maar aangezien dat een kippenras is n geen paardenras wordt op elke crusado voor het gemak (en de prijs) maar de sticker "Andalusiër" gehangen.
Er als je dan niet te kritisch naar de kwaliteit kijkt, is er wel een crusado te vinden voor die prijs.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... 1-65m.html

Zo’n paardje kan dus nooit goed zijn?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:21

esje01 schreef:
Cookie wat is je budget?
Wij zijn inmiddels voorzien, maar misschien zit er voor jou iets bij de paarden die wij hebben gekeken?
Zaten leuke dieren tussen.
Maar door de reuma van onze dochter vielen er een aantal af, terwijl dat best fijne dieren waren, zeker voor de SGW

Zou tof zijn!
Ligt een beetje aan het paard, karakter, niveau etc. Maar kan/wil tot max 20 duizend (liefst minder natuurlijk :+ ). Ik kijk vooral tot 15k, zodat er wat overblijft voor keuren en evt zadel en spullen.

Hoe bevalt jullie nieuwe paard? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:39

Tristan4ever schreef:
ikke schreef:

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... 1-65m.html

Zo’n paardje kan dus nooit goed zijn?

Nee, dat is niet waar.

Een PRE (Pura Raza Espania; dat schrijf je iets anders, volgens mij, maar geen idee hoe dan) is geen "Andalusiër" maar een paard met een stamboom en papieren vanuit het ras (als die papieren niet vervalst zijn).

Juist omdat er zoveel rommel naar NL komt is het extra belangrijk dat je weet hoe je de goede paarden van de rommel kunt scheiden. Zomaar Marktplaats afspeuren is eigenlijk een gerede kans op het kopen van ellende.

Wil je echt een PRE, begin dan met je in te lezen en leg contacten met de juiste mensen. Best wat Bokkers die weten hoe het werkt en je goed kunnen helpen maar je zult daar wel wat werk in moeten steken.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:21

Aan de andere kant als dat een paardje is wat je aanspreekt en bij je prijs past. Als je hem laat keuren en hij is goed bevonden voor waar jij hem voor wilt hebben
Maakt het dan nog veel uit of hij pre Andalusiër of bij wijze van Belgisch trekpaard is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:53

Luf_Midnight schreef:
Aan de andere kant als dat een paardje is wat je aanspreekt en bij je prijs past. Als je hem laat keuren en hij is goed bevonden voor waar jij hem voor wilt hebben
Maakt het dan nog veel uit of hij pre Andalusiër of bij wijze van Belgisch trekpaard is?

Dat is absoluut waar. Dan maakt het niet uit, maar gezien de grote hoeveelheid zooi die aangeboden wordt, is een waarschuwing op z'n plaats.

Tristan4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:58

ikke schreef:
Luf_Midnight schreef:

Dat is absoluut waar. Dan maakt het niet uit, maar gezien de grote hoeveelheid zooi die aangeboden wordt, is een waarschuwing op z'n plaats.

Ja, ik neem de waarschuwing ook serieus. Als we meerdere keren keuringskosten gaan betalen en de paarden worden steeds afgekeurd, hadden we net zo goed een duurder paard kunnen kopen. Jouw één na laatste reactie vond ik niet heel duidelijk. Ik lees al veel en weet eerlijk gezegd niet hoe ik erachter moet komen welke mensen betrouwbaar zijn en goede paarden verkopen binnen ons budget (ik lees hier alleen maar dat ons budget niet realistisch zou zijn). Behalve de vraag hier stellen en fokkerijen benaderen die bekend staan om hun betrouwbaarheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:02

miezelke schreef:
Ja Adelante Stables hun laatste 3 paarden vorige maand zaten tussen de 9500 en de 23.000 euro.
PRE's zijn inderdaad leuk, maar duur. Er staan er een hoop te koop rond de 3 à 4.000 euro maar daar moet je je toch bij achter de oren krabben.

De merrie die ik onlangs op het oog had terwijl ik een ruin zocht :P heb ik afgelopen week een bod op gedaan, en we zijn ondertussen een prijs overeengekomen :) Dezenamiddag werd ze gekeurd; ik kon er helaas niet bij zijn maar krijg straks het verslag van de veearts. Ben benieuwd! :):)

Hoe is dit afgelopen? Hopenlijk goedgekeurd?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:13

Cookie2222 schreef:
Na wat lichte rij technische probleempjes mijn paard in december op de foto laten zetten. Hier kwam helaas uit dat hij erge nekartrose en kissingspines heeft en dus vervroegd met pensioen

Mocht iemand verder nog een leuk paard weten of een stal met spring/eventingpaarden, hoor ik het graag!

Je hebt pb

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 13:54

Cookie2222 schreef:
Na wat lichte rij technische probleempjes mijn paard in december op de foto laten zetten. Hier kwam helaas uit dat hij erge nekartrose en kissingspines heeft en dus vervroegd met pensioen moet...

Dus nu langzaam opzoek naar iets nieuws!
Mijn wensen:
- tussen 4-8 jaar
- liefst een sgw goed gelopen (of jong dier met mogelijkheid tot proberen op crossterrein)
- niet kijkerig/spooky

Ondertussen al 6 paarden wezen kijken. Een 4,5 jarige, was perfect, jaar ervoor gekeurd en voor zekerheid (ivm vorige paard) wou ik nog hals en rug foto’s.... milde kissing spines. Dus helaas laten staan. Nog 1 gehad, stond bij rx goedgekeurd. Zat dus een chipje RA, stond ook gewoon op het rapport...
Gister bij een leuke net 5jarige wezen kijken, dressuurgefokt, maar voldoet verder wel aan mijn lijstje. Al wat mee gesprongen en even de crossbaan opgeweest. Dus gaan waarschijnlijk binnenkort nog eens kijken. Ben benieuwd!

Ik weet niet of ze nu wat te koop heeft, maar je kunt altijd even informeren
https://www.facebook.com/cssporthorsesNL/

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:23

esje01 schreef:
Cookie2222 schreef:
Na wat lichte rij technische probleempjes mijn paard in december op de foto laten zetten. Hier kwam helaas uit dat hij erge nekartrose en kissingspines heeft en dus vervroegd met pensioen

Je hebt pb

Mag ik ook een pb? :o
Opzoek naar zelfde type