[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 22:56

Swipen kan limo tevens ook al :')
Ging met zijn neus over de gsm en mijn zus reageerde "Limo, je hebt terug naar boven geswiped!"
We schoten allebei in de lach hiervoor. :')

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:36

TS jij woont in België toch? Als aanvulling op ruwvoer kan je ook eens All in soup van bij de Aveve proberen. Je moet door lauw water bij doen en dan is het binnen de 15min klaar. Mijn jonge merrie die ook niet graag hooi eet is daar deze winter echt goed mee geweest.

Ik doe haar hooi nu ook in een hooinet, ook al eet ze het niet onmiddellijk op, zo heeft ze toch altijd proper hooi ter beschikking. Zij eet meer als 12uur aan een vol net, terwijl mijn ruin na 8uur alles op heeft. Gisteren was ik niet thuis en heeft mijn man de paarden gedaan. Hij vult geen netten, dus heeft ze deze nacht hooi van de grond moeten eten. Toen ik deze morgen haar vliegendeken wou aandoen merkte ik dat de laatste singel zeker 5cm losser zat als de dag ervoor. Bij het uitmesten van haar stal heb ik ook heel veel vuil hooi terug gevonden. Ze het dus wel gekregen maar niet opgegeten.
Heb jij voor Limo al eens een hooinet geprobeerd? Misschien eet hij zo toch meer hooi?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 12:23

Hooinet had hij toen hij bij mijn kennissen stond. Maar daar at hij amper van. Het stro op de grond was wel steeds op.
Heb van aveve ook eens jopack gras gehaald gehad en in hooinet gedaan. Heeft hij nooit opgegeten gehad.

Dierenarts raad hooinet ook af omdat hij dan meer moeite moet doen voor zijn hooi en hierdoor dan sneller zou opteren voor gewoon zijn stro te eten want dat is makkelijker bereikbaar.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:56

Tja en zo is elk paard weer anders. Wat voor de ene een oplossing lukt voor de andere weer niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 17:49

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 19:39

Oh Nele80, die all in soup kan ik wel proberen :)
Moet sowieso winkelen voor limo. En wou eigenlijk aan winkelbediende informatie vragen voor vermagerend paardje. Maar dat is nu dus niet meer nodig want jij gaf al een tip. :D
Luzerne ga ik ook kopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 19:55

Kwam net ook op een.idee.
Naast schriktraining lijkt me een in hand trail-parcours ook fijn. Maar hoe begin ik hieraan? Wat heb ik nodig? En bovenal waar vind ik spullen hiervoor?

Tips voor een uitdagender schriktraining mogen ook.
Vooral voor dingen boven ooghoogte.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:03

Dingen boven ooghoogte is bijvoorbeeld zo'n vliegengordijn. Wat ik wel fijn vind voor paarden die iets boven hen eng vinden (en dat is eigenlijk wel normaal bij een jong paard) is eerst handpaardrijden met ze. Of in ieder geval samen in de bak zijn met iemand die rijdt, waarbij diegene langs komt gereden, even stopt en expres aanwezig is. Daarbij moet het andere paard natuurlijk heel braaf zijn en moeten ruiter en jij goed op elkaar afgestemd zijn qua communicatie. De ruiter kan dan bijvoorbeeld ook even een jas aan of uittrekken, met armen zwaaien en (bij een hele brave) overgooien met een bal of met een vlag rijden.
Afbeelding
Dit was jaren geleden op mijn stage; veulen dat een paar keer mee ging als handpaard om wereldwijs te worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:41

Ik vind het nogal gek advies om hier foto’s te zetten van gezadelde veulens.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:45

poes schreef:

Ik ben wel benieuwd waarom :) Ik had ook een foto van de driejarige (ook met zadel, geloof ik), maar die staat op m'n laptop en die heb ik niet bij de hand.
Veulen (9 maanden) is zadel(!)mak gemaakt, heeft het veulen-abc opnieuw meegekregen (want dat was tijdens de vakantie van de eigenaren fout gegaan, beestje was ineens doodsbang) en mocht gezellig mee wandelen op de prairie (met een ander paard). Is daarna terug gegaan naar de eigenaren en heeft nog drie jaar in de wei gehuppeld voordat er weer een zadel op ging.
Maar wel enigszins off-topic, dit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:47

poes schreef:

Niet het topic om deze discussie te voeren. Daarbij vind ik het nogal gek dat je daar op deze manier op reageert. Zonder kennis van context ed. Doe dat even per pb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:49

Omdat dat hele verhaal er net niet bij stond en mensen het dus zien en kunnen denken dat je dan al meer kunt doen. Bovendien vind ik het nutteloos. Pak hem dan gewoon zo mee. Kan ook wel niet veel kwaad maar goed. Ze zitten er tegenwoordig zo vroeg op.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:50

poes schreef:

Van die paar kilo gaan ze niet dood hoor :) het extreme belasten op drie jarige leeftijd lijkt mij schadelijker. Ik neem aan dat het veulen gewoon meeloopt voor de ervaring en dat het niet dagelijkse kost is. Ik denk wel dat je er een cool paard aan overhoudt, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Limo ziet er uit als een schat hoe hij daar in de deuropening staat. Alle begin is moeilijk en wellicht is groen met groen niet de optimale combinatie maar ik denk dat je er straks met wat hulp heel veel plezier van zal beleven :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:51

poes schreef:
Omdat dat hele verhaal er net niet bij stond en mensen het dus zien en kunnen denken dat je dan al meer kunt doen. Bovendien vind ik het nutteloos. Pak hem dan gewoon zo mee. Kan ook wel niet veel kwaad maar goed. Ze zitten er tegenwoordig zo vroeg op.

Klopt, dat had ik er niet bijgetypt :j Heb je gelijk in, de volgende keer zal ik de toelichting er even bijzetten. Beetje disclaimer is wel handig in dit geval :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:28

Handpaardrijden kan wel
Hebben zoiets eens gedaan na de castratie.

Vriendin oo haar paard mee wandelen en af en toe ook echt vlak naast limo komen stappen.
En soms durfde da ander paard niet ergens langs waarbij limo en ik dan voorop gingen en het andere dan volgde.
Afbeelding
Afbeelding

Tevens ook veel bezig in de bak terwijl er gereden en zelfs gesprongen wordt met andere paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:42

Tevens ook toen ik hem reed al 1x samen gereden gehad met anderen in de bak. Waaronder de merrie zeer nerveus was en limo zelfs heel rustig ook als de anderen in draf of galop gingen, en bij verlaten van de bak om buiten te gaan wandelen (ik bleef binnen) bleef limo ook braaf stilstaan en gehoorzaam aan mij.
Twee dagen erna plots vluchtgedrag waarbij hij me eraf kreeg. En.sindsdien een terugval helaas en nu niet meer verder gedaan, nu moet hij eerst wat verdikken.

(Foto-upload wil niet werken helaas)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:48

Zolamg hij zich los trekt of wil trekken zou ik hem nog niet als handpaard mee nemen. De suggesties van hilary zijn verder wel goed om te doen denk ik. Lekker desensibilseren.

Hoe dan ook zou ik mijn leven niet op wagen door erop te gaan als hij dat vluchtgedrag (aan de hand) vertoont. Ook niet als hij weer strviger is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:53

Azmay schreef:
Zolamg hij zich los trekt of wil trekken zou ik hem nog niet als handpaard mee nemen. De suggesties van hilary zijn verder wel goed om te doen denk ik. Lekker desensibilseren.

Hoe dan ook zou ik mijn leven niet op wagen door erop te gaan als hij dat vluchtgedrag (aan de hand) vertoont. Ook niet als hij weer strviger is.

Ahum... hij had zich in de voorbije maanden niet meer losgetrokken.
Bij de schriktraining wel geprobeerd omdat ik de vlag liet bewegen en naar hem toe bewoog, maar is hem niet gelukt en hij had geen longeerkoord maar gewoon haltertouw aan. Ik heb hem gewoon goed kunnen vasthouden en hij doet verder geen moeite meer zich los te trekken. Anders zou ik ook niet gaan wandelen door de boomgaarden met gewoon zijn stalhalster om. Als die dan lostrekt is het gevaarlijker.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:56

Er zit voor mij wel een verschil tussen "anderen die ook in de bak rijden" en bewust oefeningen doen om het vertrouwen van het paard te vergroten en het paard te leren wennen aan iets nieuws.

Handpaardrijden kun je heel rustig opbouwen door wat je al even gedaan hebt een tijd geleden: samen wandelen met iemand op een ander paard. Dat kun je eerst in de bak doen (vooral ook oefenen met bochtjes) en daarna naar buiten. Vooral dicht naast elkaar (voor zover veilig) en de ruiter dingen laten doen. Jouw taak is Limo helpen en de ruiter aansturen ("die armbeweging vindt hij spannend, blijf dat eens doen tot ik 'stop' zeg" of "dit heeft hij geen moeite mee, maak je beweging eens groter").

Als dat allemaal goed en veilig kan, kun je in de bak eens stukjes handpaard gaan rijden. Niet gelijk stap draf galop in 30 minuten, maar gewoon een lange zijde meegeven aan de ruiter en daarna weer overpakken. Het rijpaard moet overigens wel enigszins braaf en meewerken zijn, zeker met het handpaard in een buitenbocht of bij een plotselinge stop van het handpaard kan er wel eens een lijn tegen een bil komen en daar moet ie niet van over z'n theewater raken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 22:00

Daar is die donkere pony wel ideaal voor. Die kan overal wel tegen. Is niet 100% bomproof maar verdraagt érg veel wel.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:16

Maar je zei toch dat hij bij het uit de wei/paddock halen zich nog los trekt? En dat hij mede daarom moeilijk op de weide kon?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 02:23

Bij mij niet veel, En vaak ook alleen als hij merkt dat je hem niet goed vast hebt/niet oplet. Hij is slim hoor op dat gebied.

Mijn zus heeft het meegemaakt en nu heeft zij een trucje toegepast, limo korter houden en in de paddock pas lossen nadat ze limo even geaaid heeft.
Bij mij heeft limo het geprobeerd na 2 dagen binnen staan wegens TE natte paddocks, maar lukte niet, ik trek gewoon tegen waardoor hij naar mij toe draait en ik ga dan gewoon de paddock weer uit en begin opnieuw.

Als hij een dag of twee wegens slechte staat van paddock niet buiten kan is hij wat heviger als hij daarna wel buiten mag. Is normaal maar dan nog mag hij niet willen lostrekken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 20:36

Eerste werkdag gehad op de nieuwe job, en het viel enorm goed mee ondanks het vroeg opstaan en vroeg starten (5u op en 6u starten).

Daarna thuis omkleden en naar limo gegaan.
Heb nagedacht wag ik wil doen, niet te veel beweging ivm warmte. Dus...
Zéér kleine vorm van schriktraining/desensibiliseren op dingen die boven hem bewegen inclusief zadel op.

Waarom opgezadeld? Limo ontspande voorheen niet echt met zadel op, als hij de ontspannen houding aannam (hoofd lager) schoot het hoofd direct weer omhoog en was hij gespannen. Ik wil hem nu dus leren dat hij met zadel ook kán ontspannen, dat het zadel hem echt niet belemmerd daarin en ook niet eng is.

Zo dus gestart...
Opzadelen, stokje met de ballonnen genomen en longeertouw aan het touwhalster.
Eerst rondje door de bak gestapt waarbij de ballonnen zogezegd van hem weg lopen, dit vond hij interessant.
Daarna laten stilstaan en ballonnen getoont, tegen hem gehouden, op ooghoogte, boven ooghoogte boven mijn hoofd ermee gezwaaid, daarna langs zijn hals gezwaaid ermee, zo doorgegaan tot uiteindelijk boven het zadel houden en heen en weer zwaaien op ongeveer de hoogte van ruiterhoofd. En beetje rondstappen.

En limo? Die ontspande, zelfs zó ontspannen dat hij plots wel met zijn hoofd laag stond en dat met zadel op. Ik stond even verstomd te kijken. Maar hem hem dan even zo laten staan en ben zelf op mijn hurken gaan zitten om extra te tonen dat er niets engs is.

Daarna de bak uit gegaan en beloond.
Dit alles duurde welgeteld 15 minuten.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:16

Heel goed bezig Marijke +:)+

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:49

Hoe bevalt je nieuwe baan?

En hoe vordert het proces met limo? Nog meer schriktraining/desensabilisatie gedaan?