Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:19

Hey wat superleuk dat iedereen elkaar zo goed en opbouwend feedback geeft!! *\o/* *\o/* *\o/*

En voor diegene die twijfelt om een filmpje te posten: we zijn hier om te leren en niet om indruk te maken +:)+

Enne.. Mirjam, volgend filmpje voor Rien? Ik ben ook wel benieuwd naar zijn feedback :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:21

Hopelijk morgen Conny :j
Vandaag niet verder gekomen dan puur loswerken. Misschien ook niet zo gek na 1.5 week stil staan. :')

Edit: ik stel het steeds uit. Durf het niet blijkbaar :oo

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:41

Kun je eigenlijk ook n filmpje (wat niet op YouTube staat doorsturen om te laten beoordelen door Rien?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:42

dacht ergens gelezen te hebben dat je het moest uploaden, maar weet het niet 100% zeker. :o

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:07

altijd leuk en leerzaam Mirjam!
doe maar met je eigen commentaar erbij.
En de warme chocolademelk mét slagroom graag ;-). Of zat dat niet in het keuzepakket?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:12

Ik begrijp de drempel hoor Mirjam! Maar zou t wel vet tof vinden, want dan is t ook meteen een toets aan deze bokkers of die het wel een beetje goed begrepen hebben :D
Plus gewoon super waardevol om feedback van Rien zelf te krijgen. Toch een soort van een op een les :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:35

Hahaha hier digitale warme chocomelk met slagroom. :9k

Goed filmpjes op volgorde.
Eerste draf filmpje vond ik hem totaaaal niet fijn voelen. Hij bleef in eigen houding lopen en wou niet lekker over de rug. Het beeld zelf vind ik zelf nog meevallen eigenlijk, voelde echt beroerd.
https://youtu.be/1_M_d09joN8

Toen maar in galop in de hoop dat hij losser ging lopen. Maar helaas, soms klein stukje fijn en dan zette hij zich toch weer te vast naar mijn mening.
Je ziet op de film ook totaal geen sprong. Nu vroeg ik dat ook niet echt omdat ik alleen bezig was met hem losser te krijgen en uit zijn eigen houding.
https://youtu.be/6sasYKwxYdg

3e filmpje. Hehe eindelijk volgt hij de hand. Joepie. Helaas viel hij wel erg over de buitenschouder op de rechterhand.
https://youtu.be/pbbhAxNQbi4

Hier heb ik het bij gehouden vandaag. Meer had ook gewoon geen zin, dan moet hij toch meer over de rug gaan.

Heb express dus zo weinig gedaan omdat hij te gespannen was. In zijn eigen houding bleef door jakkeren. Tempowisselingen word hij vrij snel strak van, dus deze ook achterwege gelaten.

Edit: wat ik mij nu zelf alleen af vraag of ik hem niet te makkelijk heb gemaakt. Misschien toch meer overgangen moeten rijden. Pfff moeilijk, moeilijk. :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:39

Net grondwerk intake training aangevraagd voor de merrie. Eens zien of we die wat stoerder krijgen op vreemd terrein. Is weer wat totaaaal anders. :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:28

Wat gaan jullie hard!

Zodiacje, al aangemeld? Denk dat je leerlingen er heel veel aan zullen hebben als jij op deze manier les gaat geven!

Mirjam, wat onwijs vervelend, je wedstrijd ervaring.
Het hele rijtechnische gedeelte van je zwarte durf ik niet zoveel over te zeggen, omdat ik nog niet op dat niveau ben. Ik vind het lastig in te schatten of je paard gewoon een beetje vlak en simpel is in zijn gangen, of dat je er nog veel meer uit kunt halen. In het laatste geval zou hij nog veel meer van achter naar voor kunnen, nog veel meer het achterbeen activeren zodat hij hem onder zijn lijf doorslingert. Zoals hij nu loopt, zou ik denken dat er geen enkele bezwete haar onder het dekje vandaan komt. Als dat bij mij zo is, weet ik dat paard er veel te makkelijk vanaf is gekomen.
Volgende keer wel ff liggend filmen. Ik kan hem maar heel klein beetje uitvergroten zo, dus kan het heel slecht zien.

Leuke filmpjes Yvank, leuk dat je ze deelt! Sympathieke Fjord heb je daar.

MightyJoe, heel herkenbaar, jouw worstelingen. Ik vatte de eerste fase ook heel letterlijk op, maar dat hoeft niet. Zodra je paard niet meer tegen de hand komt of erachter kruipt, en keigoed voorwaarts aan je been is, kan je verder, en dan mag je wel meer doen met je hand, even doorvragen zonder het af te dwingen. En daarbij steeds in je achterhoofd houden dat je van voren niet meer mag begrenzen dan dat je er van achter in gereden hebt. Maar als het goed is ga je dat ook leren voelen aan het lichaamsgebruik.

En BravoT, ook al aangemeld? Ik zou juist niet eerst op je eigen manier verder doorrijden en daarna pas de training gaan doen. Juist vanaf het zadelmak maken, vanaf de eerste passen, kan je al op de Rien manier rijden, en daarmee voorkom je een hoop ellende.

Miss LIzje: ook heel herkenbaar je filmpje, zo heb ik ook wekenlang rond gereden. Achteraf niet nodig, zo lang bij de ‘contactteugel’ blijven hangen. Maar ik denk dat het wel goed is geweest, paard heeft echt goed geleerd dat ze zich mag ontspannen en op eigen benen voorwaarts moet. Maar je mag er nu wel meer aan gaan rijden, veel activiteit erin rijden van achter en van voren opvangen, je moet het contact wel zelf nemen, anders kun je op deze manier rond blijven rijden tot St Juttemis.
Als je nog niet te zwaar mag werken, zou ik korte stukjes draven waarin je wel echt die activiteit vraagt. Want rondjes laten sloffen leert hij niks van (behalve dat hij er al veeeeeeel meer ontspannen uit ziet!). En in stap kan je ook echt heel goed naar de hand toe rijden, ik was er verbaasd van hoeveel meer ik dat achterbeen nog kon activeren.

Conny, komt er nog extra materiaal over de contactteugel op? Je had hier in het topic al eerder aangegeven dat Rien hele duidelijke aanvullende uitleg had gegeven, echter heb ik die nog niet terug gezien? Of is het me niet opgevallen welk filmpje je daarmee bedoelde?

Nou hier helaas weinig nieuws, wij staan al 1,5 week stil vanwege de sneeuw. Paard staat op de plek in NL waar de sneeuw pas als laatste van het hele land gesmolten is, bak is nog steeds wit. Volgende vorstperiode gaan we naar een binnenbak, maar nu is er even niet van gekomen.
Daarvoor liep ze wel onwijs fijn! Ben echt heel erg blij nog steeds, om deze keuze gemaakt te hebben, en ook dat ik een instructrice heb gevonden die erbij aan sluit. We gaan echt met sprongen vooruit en ik snap eindelijk hoe ik moet rijden!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:36

Stomme sneeuw :(
Ik krijg mijn moedertje niet zo ver dat ze telefoon wil draaien. Ze is nigal eigenwijs. :=
En Zorro is na trainingen drijfnat. :')
Zorro heeft niet echt actie in de benen. Zelfs niet als hij gaat showen met los lopen. Das bij de merries wel ff anders. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:52

Haha zweten zegt niets! Mijn paard zweet nooit echt veel. In de winter al helemaal niet! Terwijl de fjord altijd kletsnat is zelfs als we simpel gereden hebben.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:53

GJ9 bedankt voor je feedback! Ik ga kijken in hoeverre ik je tips in praktijk kan gaan brengen. Ben gewoon erg voorzichtig nu met aan het werk zetten. Zal vragen of stalgenoot hierbij kan begeleiden vanaf de grond. Als het allemaal een beetje wil lukken zal ik weer vragen of iemand wat kan filmen.

Mirjam: Leuke filmpjes al kan ik er zelf niet zo veel zinnigs over zeggen omdat ik nog lang niet op dat niveau ben. Wel leer ik graag van wat anderen voor feedback er op geven. Vind het wel een gaaf en stoer dier!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:54

Zeg maar tegen je moeder Mirjam, dat als ze de volgende keer de mobiel draait, ze een staande ovatie krijgt van alle bokters hier. Want het is inderdaad heel jammer.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:56

Yvank. Klopt wel hoor. Zorro kan ook erg zweten als hij zich heel erg opgefokt heeft. Maar meestal is hij echt nat gan het harde werken.
Als hij er maar een beetje bij loopt is hij droogjes. :')

Mis-lizje thanks. Niet iedereen vibd hem geweldig met zijn korte pootjes. :))

Haha ben bang dat dat zelfs niet helpt. Maar zal morgen nog eens proberen. Ook bij zeggen dat Rien dan beter ziet en dat het dus echt het beste is. Wie weet. :=

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:12

hahaha ja dat laatste!
Ik heb het eerste filmpje gezien. Ik zal het wel mis hebben, als ik je eigen commentaar zo lees maar ik vind het er heel aangenaam uit zien. Het tempo is voor het doel prettig, kan ze haar passen mooi afmaken en verstrakt ze niet. Handen zijn mooi laag.
Je zegt dat ze wat in een houdinkje blijft lopen. Je probeert er denk ik wat aan te doen door haar wat naar binnen en dan weer naar buiten te stellen. Als je dat doet, denk ik dat je moet wachten totdat je het gewenste resultaat krijgt en dan pas weer rustig recht stellen. Dus stel je stelt haar naar buiten, wachten totdat ze daarin zakt, dan iets toestaan zodat ze wat lager komt en met die houding weer recht stellen. Nu wissel je het af zonder dat het het gewenste effect heeft. Het gaat te snel. Ze heeft geen kans om uit te vogelen wat je wilt en dus verandert er niets. Hooguit per ongeluk.
Als dat niet lukt, dan zou je het tempo nog kunnen verlagen terwijl je met je handhouding hetzelfde blijft vragen, in dat lagere tempo actief maken zonder iets met je handen te veranderen en wederom wachten totdat ze zich echt los laat en de hals laat zakken. Als ze dat doet, wat toestaan en terug naar het makkelijkere arbeidstempo.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:15

Ja probeerde hem uit zijn comfort zone te krijgen. Beeld ziet er ook veel beter uit dan het voelde. Is dat positief? :')
Nu je het zegt, moet inderdaad wel juiste reactie krijgen voor ik wat anders doe. :oo

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:26

Galop filmpje vind ik ook heel aangenaam om te zien. Het zou mooi zijn als ze in heel het losrijwerk wat meer zakken kan maar van wat ik me herinner van je vorige filmpjes vind ik haar losser door haar lijf lopen. Maar ik kan het mis hebben. En dat je zo weinig vraagt, ik zou ook niet meer durven vragen dan wat jij gedaan hebt. Ze heeft wel 1,5 week stil gestaan en je wilt geen spierpijn veroorzaken. Dus dat ze een beetje lekker in een voor haar prettig tempo loopt, lijkt me niks mis mee.
Wat ik wel zou doen is haar hals rechter voor haar schouder plaatsen. Ze is ver genoeg om gewoon recht te lopen, zonder in de galop zoveel stelling op de rechte lijnen. Als je de schouder er goed in plaatst, ( paard recht laat lopen ) vind ik ze altijd los van in het lijf gaan lopen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:30

Ik word blij van jou. :))
Galop recht stellen verwaarloos ik zelf nog veel te veel. Echt slecht van mij ;(
Voordeel hier is wel dat ik spiegel heb en sneller oplet. Thuis geen spiegels en vergeet ik het helemaal snel.

In draf vond ik hem ook te snel lopen btw. Kreeg hem echter niet rustiger. Hopelijk morgen wel weer. :=

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:46

Het ziet er voor mij niet te snel uit maar dat is het wel als het niet het tempo is wat jij wilde.
In het laatste filmpje zitten een paar hele mooie momenten in. Die wil je eigenlijk de hele tijd. ( oh was het maar zo makkelijk :-) ) Ik denk echt dat je veel kan bereiken als je het stelling vragen net iets anders gebruikt. Niet te veel stelling, net zover dat je in je hand weerstand voelt. Dus niet vóór de weerstand blijven maar er ook niet doorheen willen trekken ( wat ik niet zeg dat je doet ) maar op dat punt blijven wachten en met je binnenbeen vragen naar de buiging in haar lijf. Dan zal ze nageven en dan doe jij dat ook en stelt haar weer recht. Dus doordachter rijden, meer weten wat je wilt bereiken met de dingen die je aan haar vraagt. En door meteen zelf na te geven als zij dat doet, haar laten voelen dat dat het juiste antwoord is. Anders is het net alsof je aan een kind vraagt wat 1+1 is en voordat ze er goed over na heeft kunnen denken en heeft kunnen antwoorden, vraag je wat 3+1 is en daarna weer een andere som. En dan na een uurtje zo doorgaan zeggen: jeetje, ze kan niet rekenen. Hahahaha zoiets

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:48

Troost je, ik kan zo'n beetje alles wat ik in mijn reacties tegen jullie zeg, ook tegen mezelf zeggen. Echt!!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:53

Haha nu ik terug denk aan training vandaag heb ik inderdaad te weinig doordacht getraind. Vooral in het begin zat ik veel te veel dat andere paard in de gaten te houden. Moet mij op mijn eigen paard focussen en bedenken wat ik van hem wil. (Zwartje is een ruin :P )
Laatste filmpje had ik ook eindelijk stukjes waar ik blij van werd. Dus gelukkig wel goed afgesloten. :D

Dus tot zover kloppen beeld en gevoel redelijk dus. *\%/*

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:56

En als ze voor jouw smaak te snel loopt, zou ik haar echt beduidend langzamer laten lopen totdat ze zich daarin geeft en dan neem je haar weer mee voorwaarts. En dan bedoel ik echt beduidend langzamer. Daar is ze ver genoeg voor naar mijn idee. Dus geen half werk. Langzamer en dan wachten totdat ze het juiste antwoord geeft; zichzelf loslaten. Wel actief langzaam trouwens. Anders gaat ze zich denk ik ook niet loslaten en in de hals zakken. En dit alles herhalen steeds als ze weer gaat jakkeren. En heel belangrijk: Dit alles doen terwijl je steeds van je af denkt! Om te voorkomen dat je terug gaat werken. Snap je wat ik daar mee bedoel? Want dat is nogal moeilijk uit te leggen vind ik.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:58

Ja snap je! Eigenlijk nog niet over nagedacht om hem zo ver terug te zetten. Goede van je! :)*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:46

heb trouwens met zwarte pas weer februari/maart weer wedstrijden. Dus kunnen nu lekker doortrainen.
Bruine gaat wel mee in januari. Ervaring opdoen. Ze heeft zondag haar eerste wp gelopen in het L1. Vond ik best knap van der. :P

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:43

GJ9 schreef:
Wat gaan jullie hard!

En BravoT, ook al aangemeld? Ik zou juist niet eerst op je eigen manier verder doorrijden en daarna pas de training gaan doen. Juist vanaf het zadelmak maken, vanaf de eerste passen, kan je al op de Rien manier rijden, en daarmee voorkom je een hoop ellende.

Nee nog niet :o . Maar ik heb wel alle filmpjes gekeken die er te vinden zijn online. Alleen we zitten wat in de lappenmand steeds. Dus eigenlijk zit ik daar ff op te wachten tot we daar 100 % uit zijn en tot die tijd rij ik wel op Rien zijn manier. Althans als we kunnen rijden _/-\o_ . Aan de andere kant als ik nu lid wordt kan ik al wel vooruit kennis op Doen, maar dan zit dat kleine € tekentje nog ff in mijn hoofd :D .