Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JosjeDZ

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 20:07

@ Melanietje: bedankt voor je uitleg!

Ik heb er vandaag voor het eerst met zadel opgezeten en gestapt met iemand ernaast. Ging super. Zo gaaf!

Yvonnez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:28

_Melanietje_ schreef:
Nou vandaag de eerste les gehad met mijn trainer waarmee ik samen binkie zadelmak ga maken.

We zijn begonnen met dubbele lijnen aan het halster om een stuur rem en benen aan te leren.

Ging super goed nu alleen ik nog gemakkelijk in worden met die longeertouwen :')

Wat leuk met dubbele lijnen!
Hoe heb je dit opgebouwd, of vond hij de lijn achter zijn benen niet eng? ;)

JosjeDZ schreef:

Ik heb er vandaag voor het eerst met zadel opgezeten en gestapt met iemand ernaast. Ging super. Zo gaaf!

Oh super spannend, en wat leuk dat het al zo goed ging!! <3

suikermeisje schreef:
Jappeloe schrok vandaag dus heb vandaag 'gegaloppeerd'... filmpje komt in m'n volgtopic. Spektakel staat eindelijk een x op film. :P

Oh leuk! Waar is dat filmpje te vinden dan? Ik weet niet hoe ik bij je volgtopic kom sorry! Ik ben wel benieuwd

Duhelo schreef:
Leuk dit topic!
Ik heb ook een puppypaard, Luz is een andalusier, wordt in juli 3.
Ze is nog echt puppy, dus ik ben nog niet van plan om erop te gaan zitten. ze stqat lekker 24 op 7 buiten in een kleine kudde. En ik neem haar ong eens per week apart om effectief iets te doen.
Beetje poetsen, voetjes geven, stretchen, massage. We zijn ook begonnen met wat grondwerk, beetje wijken voor druk en al beetje circlen. (enkele rondjes links en rechts om het principe en de commandos te leren).
Voor de rest is het de bedoeling om eerst het grondwerk door te zetten, beginnen met rechtrichten, lange lijnen en dan pas erop.
Ik vraag me af wanneer ik ongeveer met het rechtrichten zou kunnen starten?

[ [url=m/XVSpid.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tEM6ye.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W7JhXP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat leuk! Lijkt het je leuk om in een groep op Facebook te komen over het opleiden van paarden? 'Paard opleiden' heet het.

M_Jacky schreef:

Ja, geduld hebben is inderdaad lastig. Twister doet het ook zo braaf! Ik ga denk ik de zomermaanden proberen of ik er een keer op kan klimmen. In november ga ik misschien 3 a 4 maanden naar het buitenland dus ik denk dat het doorrijden ook pas volgend jaar wordt. Maar het zou leuk zijn als hij dit jaar mij een keer door het bos wil dragen. Daar gaan we voor. :)[/quote]

Ik wil het ook zo aanpakken inderdaad. Van de zomer spelender wijs er eens een keer op en een beetje hangen. Ik wil hem nog een beetje met rust laten. Ik denk dat ik het serieuze rijden van de winter wat meer ga oppakken :D
Ik kan al wel naast hem op een krukje staan en hem gewoon lekker knuffelen op zn ruggetje haha <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:30

oh leuk Yvonnez! ik heb lidaanvraag gedaan :)

Yvonnez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 01:52

suikermeisje schreef:
JosjeDZ schreef:

Wat leuk! *\o/*

Yvonne
Super hoor zo'n aanpak.
Jappeloe z'n volgtopic: geef ik regelmatig updates in, incl film meestal en vandaag dus ook van m'n bijna vliegcursus.
[PP] [VOLG]Het leven van Jappeloe (v. Carrera)

Jappeloe was gister jarig en is dus drie geworden *\o/* *\o/*

Bedankt, super leuk om te volgen!
Nog gefeliciteerd met Jappeloe *\o/*

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:08

Hoi! Ik volg dit topic al een tijdje op de achtergrond. Wat leuk om al jullie ontwikkelingen te zien! Ik heb een kruising new-forest die in augustus 4 wordt: Charlie. Ik heb hem vanaf dat hij 8 maanden oud was. Hij is de afgelopen jaren vooral druk geweest met groeien en spelen met zijn vrienden en vriendinnen. Daarnaast hebben we spelenderwijs de wereld ontdekt: basisopvoeding, beetje schrik- en obstakeltraining, wandelingen door de duinen en over het strand, samen gaan kijken bij enge wegwerkzaamheden, met storm naar de hoofdstal waar alles wapperde enz. enz. We zijn sinds vorige zomer begonnen met de eerste stapjes richting het serieuze werk: beginselen van longeren en eerste zadeltje. 2 weken geleden ben ik voor het eerst opgestapt. Ik praat graag mee, zowel hier als op de fb pagina!

De eerste stapjes onder het zadel:
Afbeelding

Gisteren met zijn beste mattie op het strand:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als klein hummeltje toen ik hem kocht (op de foto samen met mijn oma en broertje):

Afbeelding

Afbeelding

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:24

Wij hebben gister voor het eerst in de binnenbak gereden en als het goed is ga ik er deze week voor het eerst zelf op *\o/* *\o/*

Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:24

Wat zijn sommige al ver zeg! :))

Leuk om te zien, ook hoe iedereen het anders aanpakt en zo.

Ziet er goed uit Dawson! Hoe vaak hebben ze er nu op gezeten?

Mijn baby is erg hard aan het groeien, flink overbouwd. Dus doe het nog rustig aan, toch kon ik het niet laten vanochtend om haar eens een keer te longeren. De eerste keer dus dat ik haar gelongeerd heb en zoooo braaf.

Links en rechtsom in stap en draf, heel goed luisteren, ze snapt eigenlijk al na twee keer alle commando's. Alleen aandraven vind ze een beetje eng, dus dan wil ze af en toe een sprintje trekken. Eenmaal draven is het ook gewoon goed... Lekker ontspannen met hoofd laag, neus over de grond. Zo blij met hoe ze het doet. <3

Zo braaf dat ik zelfs foto's met m'n telefoon heb proberen te maken. :))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 13:49

Quir, dit was zn derde keer!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:18

Wat gaan ze allemaal goed zeg!

Hier is de powny even gekneed door de sportmasseuse. Was maar goed dat er niet met zadel op gereden werd want het zat goed vast bij de schouder/schoft. Eeeeuh... Eigenlijk overal :x over 2.5 week weer. Ben benieuwd hoe hij straks loopt! Hij was gisteren al lekker maf aan het doen rond voertijd.

Oeps, foto's vergeten..
Afbeelding

Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:38

Okeem heb wel al die tijd meegelezen en gepost, maar wat minder kunnen reageren (quoten en terug lezen gaat niet zo lekker op mijn telefoon :+)

@ Pairadice Wat een leukerd!

@Dawson123 Fijn dat het goed gaat, en spannend dat je er bijna zelf op mag. Heeft ie nou bijzetje om? Knap dier ook!

@Quir: Op deze foto's lijkt ze helemaal niet zo erg overbouwd. Super dat ze meteen de 1e keer zo braaf was, daar kan de mijne nog wat van leren :')

@No_No Gek is dat eigenlijk dat ze al zo vast kunnen zitten voor er uberhaupt op gereden is. Was hier dus ook. Begin ook echt resultaat te zien nu van de behandeling door osteo.

Morgen ga ik voor het eerst weer oefenen met het op en afstappen en misschien een stukje stappen, afhankelijk van hoe ze voelt en is.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:35

@ Darkadia, dank je! Hij is ook echt super leuk. Dapper, ondernemend en stoer. Hij gaat het liefst op avontuur. Enige paard dat ik ken dat op de terugweg vaak langzamer loopt omdat hij nog niet naar huis wil

@ Quir: wat een leuke merrie! Nog wel een echt puppy inderdaad, maar een keertje longeren kan echt geen kwaad! Hoe oud is ze nu? Charlie groeide vorige zomer ook echt als kool. Ik had voor de zomer nog echt een puppy en na de zomer begon het er ineens uit te zien als iets waar je daadwerkelijk op kunt rijden. Soms was hij binnen een week ineens weer overbouwd. En nu een half jaar later is hij nog een stuk volwassener, ook mentaal. En soms is het ook echt nog een baby... Laten we zeggen dat hij soms al bijna 4 is en soms nog heel erg 3

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:43

Ze is inderdaad echt een puppy, vooral in haar lijf. Mentaal is ze een stuk volwassener, alleen haar concentratie boog is nog niet zo lang maar ze doet enorm haar best en doet het erg graag goed.

Ze is ook nog echt jong, eind mei wordt ze pas 3 jaar. Dus ze krijgt sowieso alle tijd die ze nodig heeft. Ik heb geen haast, maar probeer haar wel een beetje uit te dagen. Ze verveeld zich anders best snel en dan gaat ze gewoon mijn andere pony lastig vallen (die daar niet zo van gediend is haha). Ze is enorm slim en intelligent, leert ook heel erg snel. Dus dat is wel een beetje een valkuil en aandachtspunt, voor voornamelijk mij dan natuurlijk.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:46

No_No schreef:
Wat gaan ze allemaal goed zeg!

Hier is de powny even gekneed door de sportmasseuse. Was maar goed dat er niet met zadel op gereden werd want het zat goed vast bij de schouder/schoft. Eeeeuh... Eigenlijk overal :x over 2.5 week weer. Ben benieuwd hoe hij straks loopt! Hij was gisteren al lekker maf aan het doen rond voertijd.
]

Ach arme pony...Wie weet hoe soepel hij straks is!!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:50

Mijn pony is onlangs ligt spierbevangen geweest en heeft eigenlijk al lange tijd spierproblemen. We hadden gehoopt dat het beter zou worden als hij de hele dag buiten loopt in een stabiele omgeving maar helaas.
Laatst waarschijnlijk ook nog een glijer gemaakt in de wei of zo waar hij kreupel van is geworden.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:02

Quir schreef:
Ze is inderdaad echt een puppy, vooral in haar lijf. Mentaal is ze een stuk volwassener, alleen haar concentratie boog is nog niet zo lang maar ze doet enorm haar best en doet het erg graag goed.

Ze is ook nog echt jong, eind mei wordt ze pas 3 jaar. Dus ze krijgt sowieso alle tijd die ze nodig heeft. Ik heb geen haast, maar probeer haar wel een beetje uit te dagen. Ze verveeld zich anders best snel en dan gaat ze gewoon mijn andere pony lastig vallen (die daar niet zo van gediend is haha). Ze is enorm slim en intelligent, leert ook heel erg snel. Dus dat is wel een beetje een valkuil en aandachtspunt, voor voornamelijk mij dan natuurlijk.

Heel herkenbaar. Charlie is altijd best veel in de hand geweest: vooral wandelen en wat basis grondwerk. Maar ik merkte vorig voorjaar dat hij echt wat meer uitdaging nodig had. Dus ben wat gaan uitbreiden met longeren, in de zomer een keer een singeltje en wat met dubbele lijnen bezig geweest, nat langere wandelingen. Maar vond hem veel te puppy om te rijden.

Deze winter merkte ik dat hij wel toe was aan een vervolgstap. Hij begon ook te klooien in de kudde en was snel verveeld met de dingen die hij al kende. Dus nu ben ik er maar een paar keer op gaan zitten. Wilde eigenlijk pas in de loop van de zomer daar mee beginnen, maar ik voelde dat ik wel weer een stapje verder kon gaan. Heel rustig aan, voorlopig af en toe een paar minuten zitten. Wat je zegt: alle tijd die hij nodig heeft, en alles op zijn tempo. Heerlijk hè, zo met je puppy bezig te kunnen zijn?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:04

No_No schreef:
Mijn pony is onlangs ligt spierbevangen geweest en heeft eigenlijk al lange tijd spierproblemen. We hadden gehoopt dat het beter zou worden als hij de hele dag buiten loopt in een stabiele omgeving maar helaas.
Laatst waarschijnlijk ook nog een glijer gemaakt in de wei of zo waar hij kreupel van is geworden.

Ah, dat verklaart een hoop inderdaad. Hoop dat hij zich snel beter voelt!

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:16

@ Darkadia , yup we rijden hem nu met slof

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:24

Wat fijn suikermeisje!
Hoe gaat het met zijn "wond"?

Charley is leuk! Welkom!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:53

@suikermeisje fijn dat de wond goed ging en dat ie dit x braaf was met rijden!

@dawson, hij kan wel mooi lopen! Vanwaar de slof? (Ben er zelf geen voorstander van, maar wel altijd benieuwd naar redenen waarom mensen voor bepaalde methodes/hulpteugels kiezen, altijd leerzaam). Dus niet als aanval ofzo bedoeld :)

@no_no wat vervelend dat ie sowieso last heeft van spieren. Ergens tekorten gehad oid? Of geen idee van oorzaak?

Hier gaat t goed. Vandaag voor 4e x erop geweest. Wel alleen nog gestapt. Uitgebreide update met foto's en filmpje in volgtopic! (Staat link in onderschrift).

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:27

darkadia , haha thanks! Slof is eigenlijk gewoon de manier hoe wij de paarden opleiden. We hebben hem erom als extra rem en om aan te leren om constante aanleuning te krijgen en te leren waar hij moet lopen met zn hoofd zodat je niet eerst een half jaar aan het rommelen bent. Hij hangt ook los erom dus werkt hij niet continu in zoals je ook weleens ziet helaas... Je hebt natuurlijk slof gebruik en slof gebruik ;)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:06

Vind het verschillend per paard of er wel of niet met hulpmiddelen gereden wordt.

Mijn paardje wordt nu ook met bijzet gelongeerd en gereden. Zij heeft namelijk de neiging wat sterren te gaan kijken en vind het heel moeilijk om zelf de ontspanning op te zoeken.

Ai, die wond zit volgens mij op een niet zo'n fijn plekje. Hopelijk knapt het snel op.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:49

suikermeisje , ja leuk toch dat iedereen het op zn eigen manier doet! Dat is t leuke van zo een topic :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:32

Ik heb altijd het idee dat ik met hulpteugels alleen maar schijnontspanning creëer, maar ieder zijn eigen methodes :j er zijn meer wegen die naar Rome leiden

Wat een knapperd Lindy, prachtig patroon haar vlekken :)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:33

Leuk! Ik ga dit jaar beginnen met mn frieze kruising word dit jaar 4 en mn haflingerkruising ga ik dit jaar ook weer oppakken!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:56

Wat gaat iedereen hard hier zeg!

Ik heb helaas vandaag mijn baby achter moeten laten bij de kliniek.. Na zijn castratie is hij heel erg afgevallen en
bleef maar mager. Zandkuurtje, wormenkuur, bijvoeren enz hielpen allemaal niet. Tot ik in een keer per toeval onder zijn buik keek en een grote gele puskorst zag hangen.. Blijkt dat er 2 abcessen zitten waarvan een hele grote. :( Hij wordt morgen geopereerd! Ik baal er zo van dat ik het niet eerder heb gezien... Hij heeft verder ook helemaal niks laten merken.

Maandag hebben we nog een fotoshoot gehad, en is hij voor de 3e keer mee aan de fiets naar het bos gegaan! Zondag zouden we gaan verhuizen, maar dat wordt voor Enzo ietsje later.

Sorry voor mijn ego post! Ik zal weer wat meer gaan meelezen en reageren!

Afbeelding