Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:54

Wat zijn jullie plannen voor de komende jaren (en eventueel de verdere toekomst) met jullie jonkies? Wat hebben jullie in gedachten qua tijdstip van beleren en op welke manier etc.?

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:59

Puzzle wordt voor de wagen beleerd, Daar zal ik in 2018 mee gaan beginnen, als het weer beter weer wordt. Zal dus wel lente 2018 worden.
En ga dan gewoon rustig met hem aan de gang, tijd zat.
En mocht ik hier in de buurt een leuk ruitertje vinden dan gaat hij ook onder het zadel.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:03

Fflur gaat ook voor de kar zodra ze 3 is. Ik doe haar daarvoor wel weg, naar iemand die haar beleerd. Zelf moet ik dan ook maar aan lessen gaan geloven, nooit eerder echt gemend _O-
Groen × groen is.... :=

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:38

Leuke vraag fransje ik ben ook erg benieuwd!!
Ik laat het zadelmak maken sowieso uitbesteden en misschien laat ik hem daarna nog starten.
Afhankelijk van hoe het gaat..
Zodat alle knopjes er professioneel opgezet worden en ik hem daarna prettig kan doorrijden.
Ik ben zelf een allround rijder vind alles leuk van springen, crossen tot dressuur en buitenrijden.
(Daarom gekozen voor de veelzijdigheid van een Groninger).
Ook lijkt het me leuk om de hobby uiteindelijk te kunnen delen met mijn twee dochters die nu beide nog heel klein zijn dus alle tijd om er eerst een braaf paard van te maken..
ik wil ws starten met een soort opvoedtraject als hij 2,5 jaar is zodat hij rustig kan wennen aan het echte werk dan wordt hij meegenomen als handpaardje op de fiets, krijgt schriktraining etc.. ook het rustig aanleren van opfok naar stal doen ze daar. Daarna terug de weide op en het jaar erna beleren.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:28

Fransje, ze heeft inderdaad een heel vriendelijke en zachte uitstraling. Zo van de foto lijkt ze een heel meewerkend karakter te hebben voor zover je dat van een foto kunt zeggen. :Y)

Fennadev Vervelend zeg, dat Jorie weer slappe mest heeft. Hopelijk is dat snel weer over. Stond hij nog op de wei?

Noor14, Ja vind het super leuk om zo met hem te kunnen wandelen. Snap je angst heel goed, maar jammer dat het je tegen houdt verder te gaan. Je zou ook kunnen proberen gewoon echt een paar stapjes buiten de omheining te gaan en dan weer terug of iemand die je vertrouwt hem vast laten houden? Super dat het beter met hem gaat, hij lijkt zo reusachtig. Hoe groot is hij nu?

KittyDylan leuk dat Fflur ook zo makkelijk is buiten! Ga zo je topic eens bekijken.

Cvsdevries
Lamar heeft zo te zien niet zoveel last gehad van de verhuizing. Leuk dat dat zo snel went. Bultjes doen mij ook denken aan overgevoelige reactie op iets. Heb dat een keer gezien bij een verzorgpaard, die een verlaagde weerstand had. Weet niet meer precies waardoor het kwam, maar die kreeg er druppeltjes voor geloof ik. Dus misschien heeft het ook met weerstand te maken?

Brightben, zo op die foto's achter elkaar lijkt je paard wel een beetje op die van Cvsdevries. Knappe dieren. Jouw paard ook al gewend aan het binnenverblijf?

Leuk om jullie plannen met de paarden te horen! Lijkt me heerlijk om met de kar weg te kunnen, wellicht dat als naast het rijden nog tijd over heb dat ik Jaro ook voor de kar laat beleren, maar denk niet dat dat gauw zal gebeuren. Ik heb hem ook voornamelijk als allround rijpaard gekocht. Tot 2,5/3 jaar blijf ik met hem wandelen, fietsen en mee als handpaard, basis comando's leren vanaf de grond en hem laten wennen aan verschillende, ondergronden, spullen, voertuigen, dieren, etc. Met 2,5 of 3 wil ik hem lange lijnen aanleren. Met 3,5 longeren, aan gewicht laten wennen en met +/- 4 zelf inrijden met behulp van een instructrice die mensen vaker daarmee begeleid. Dat is hoe ik het nu voor me zie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:43

Ilayla schreef:
Fransje, ze heeft inderdaad een heel vriendelijke en zachte uitstraling. Zo van de foto lijkt ze een heel meewerkend karakter te hebben voor zover je dat van een foto kunt zeggen. :Y)

In de praktijk is ze tot nu toe ook redelijk meewerkend behalve die keren dat ze over de omheining sprong.. -O- Maar bij het vervoer van de jaarlingen van en naar de weide was zij de eerste die in de wagen sprong. Toen ze per ongeluk mee liep het weiland uit liet ze zich zonder gedoe ook weer terug zetten etc.

Leuk om al wat plannen te horen :j

Momenteel heb ik dit in gedachten: aankomend voorjaar/zomer inscharen in de Eifel (of ander gebied met heuvels en wat lastiger terrein) dan in het najaar richting huis halen. Ze zal dan 2,5 jaar zijn en dan wil ik rustig beginnen met wat wandelen, laten wennen aan dingen etc.
Dit rustig opbouwen en waarschijnlijk nog een aantal maanden op het land en dan vanaf 3,5 met lange lijnen etc. zodat ik rond haar 4e jaar kan beginnen met rustig aan inrijden. Voorlopig denk ik dat ik haar zelf helemaal ga inrijden maar wie weet veranderd dat nog. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe braaf ze alles oppakt.

Uiteindelijk zou ik graag WE (working equitation) met haar gaan doen en een beetje endurance. Maar eerst maar eens kijken waar haar talenten straks liggen :)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:04

Leuk om al die toekomst plannen te horen!
Iedereen al een kleine planning gemaakt zo te lezen.

Ilayla, na het lezen van jouw reactie en ook die van de anderen heb ik echt zoiets van, waarom zou ik dat niet kunnen?
Miss ga ik het dan wel proberen als mijn vriend en ik hem samen vast houden.
M'n vriend is beresterk dus dan kan Dex eigenlijk geen kant op haha.
Dan ga ik het wel met kleine stapjes proberen en op een tijdstip dat er weinig verkeer is.
Hoe groot hij nu precies is weet ik niet, maar hij heeft wel weer een groeispurt gehad.
Denk dat hij ongeveer1,60 is nu.

Ik heb natuurlijk ook een kleine planning gemaakt voor Dex.
Als hij rond de 2,5 is wil ik hem ook langzaamaan wat laten wennen aan hoofdstel en ook wandelen als het dan goed gaat.
Schriktraining vind ik ook een goed idee om dan te doen!
Hij wordt in maart 2018 3, dus dan ga ik ook met hem beginnen als het mooi weer is.
Ga hem zelf inrijden, heb hier gelukkig al veel ervaring mee :)
Eerst wat longeren, met dubbele lijnen om het stuur erop te zetten.
Dan zadel erop en als dat allemaal goed gaat, erop gaan zitten.
En dan gewoon heel rustig aan, hooguit 2 keer per week rijden.
Ik wil hem graag lang goed houden, dus niet te zwaar werk :)

Oja en mijn plannen met hem zijn vooral springen, misschien wat dressuur en crossen.
Maar natuurlijk ook veel buitenrijden en lekker genieten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:16

Jorie gaat gewoon op zijn derde of vierde jaar beleerd worden als ik klaar ben met mijn master, dus tot die tijd laat ik hem lekker jong wezen. Ik ga hem zelf beleren, ik ben van mening dat ik dan de knopjes er beter op kan zetten zoals ik ze wil en dat ie dan naar dezelfde commando's gaat luisteren als Alex en da's alleen maar handiger, want ik wil ze in tweespan zetten.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:20

Afbeelding

Oostdijk's Ceridwen Maybelline (Kastanjehof Amico x Oostdijk's Ceridwen Memory, vrl. keur)
Welsh A, geboren 01-05-2015, merrie, valk

Wordt door mij aangehouden, ga haar volgend jaar klaarmaken voor de shows en ze zal later in de fokkerij worden ingezet <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:44

Veronia komt eind van deze maand weer thuis voor de winterperiode! Ik verheug me er nu al op. Ik denk dat ze volgend jaar weer ergens de wei op gaat, dan hopelijk met wat meer leeftijdsgenootjes dan nu, zodat ze nog een zomer kan spelen en leren. Dan komt ze als 2,5 jarige weer thuis en gaan we die winter wat wennen aan dingen zoals een hoofdstel, beginnetje maken met grondwerk / longeren (heel spelenderwijs) enzovoort. Dan in de zomer van 2018 beleren (begin april wordt ze dan 3). Ik denk dat ik dit samen ga doen met een kennis die eerder ook vaak paarden voor ons beleerde. Wat mijn doel is met haar? Ik wou graag een veelzijdig paard fokken en hoewel mijn nadruk ligt in de dressuur, hoop ik dat we ook eens een sprongetje kunnen maken, lekker erop uit kunnen samen, hopelijk ooit een veulentje fokken en wie weet wat de toekomst verder brengt.
Ik heb trouwens een overzichts topic gemaakt deze week van haar eerste anderhalf jaar: [ITP] Anderhalf jaar Veronia (Macho Polo x Oliver)!

Afbeelding

poohwinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:57

Zo veel schattige paardjes dat je hier kan zien! Ik vind het geweldig :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:05

Jorie heeft alweer wormen -O-

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 06:29

@Fennadev misschien eens door de veearts laten ontwormen, dan weet jd zeker dat voor het juiste aantal kilo's gedoseerd wordt en misschien geef je niet de juiste soort ontworming. Jonge pony's hebben nl. veel sneller last van spoelwormen en deze zijn ook veel hardnekkiger.
Ik heb eens een lezing bijgewoond over wormbestrijding en daar veel van geleerd!
Succes!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:38

Ik laat altijd een mestonderzoek doen en krijg aan de hand daarvan een wormkuur mee van de da. Heb ze gisteren met moxidectine overdosis ontwormd want dat zei de da. Alex heeft nooit geen last gehad, ook vroeger als jong dier niet. Maar van de da moest jorie 150 kg hebben (volgens mij weegt hij net aan 100 kg) en Alex zelfs 200 en Alex weegt rond de 120 kg en die gaf ik altijd voor 150 kg aan wormspuit. Ik gok dat jorie dus alweer bloedwormen heeft nu, die had ie eerder dit jaar ook al.
Maar hoe moet ik dit nu doen met mijn weides, heb nu geen wei meer die niet besmet is helaas. .

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:13

fransje23 schreef:
Ilayla schreef:

In de praktijk is ze tot nu toe ook redelijk meewerkend behalve die keren dat ze over de omheining sprong.. -O- Maar bij het vervoer van de jaarlingen van en naar de weide was zij de eerste die in de wagen sprong. Toen ze per ongeluk mee liep het weiland uit liet ze zich zonder gedoe ook weer terug zetten etc.

Dat maakt haar in ieder geval niet saai, maar lijkt me wel een soort van eng om te weten dat je paard dat kan doen. Leuk ook om te lezen wat jouw plannen zijn. Heerlijk dat ze mag opgroeien in zo'n natuurlijke omgeving en ook de tijd krijgt om aan andere dingen te wennen.

noor14 schreef:
Ilayla, na het lezen van jouw reactie en ook die van de anderen heb ik echt zoiets van, waarom zou ik dat niet kunnen?
Dan ga ik het wel met kleine stapjes proberen en op een tijdstip dat er weinig verkeer is.
Hoe groot hij nu precies is weet ik niet, maar hij heeft wel weer een groeispurt gehad.
Denk dat hij ongeveer1,60 is nu.

Omdat jij het ook kunt *\o/* Ik denk dat als je het een paar keer hebt geprobeerd en het goed gaat je vanzelf weer meer vertrouwen krijgt. Met (jonge) paarden heb je altijd het risico dat er wat gebeurd, maar dat geeft niks als je daar rekening mee houdt en dat doe je volgens mij genoeg en zeker met zo'n vriend komt dat helemaal goed! O, ik dacht echt dat hij daar al ruim overheen was, maar is ook wel een mooie maat voor deze leeftijd. Mijne is nog net een pony volgens mij :')

Kan ik mooi afkijken hoe het inrijden etc. bij jou gaat :P
Vind/vond dat trouwens nog best lastig om te bepalen wanneer je een paard "moet" inrijden met al die discussies erover.

Fennadev als je al ervaring hebt met mennen en dat aanleren bij zo'n kleintje, lijkt het mij ook net zo makkelijk om dat zelf te doen. De meeste hebben dat ook zo aangeleerd, van wat ik er van gezien heb. Balen van de wormen. Dan zal het wel een flinke besmetting zijn. Ik hoorde dat je het beste nog een keer kunt ontwormen net voor flinke (nacht)vorst. Dan gaat als het goed is alles dood en heb je geen last meer van een besmet weiland, maar ik weet niet in hoeverre dat gaat gebeuren deze winter.

Welkom Abba, leuke pony heb je en leuk dat je weer een heel ander doel met je pony hebt.

Gezellig dat Veronica weer bijna terug komt Murosch. Gaat ze dan weer bij haar moeder staan? Lijkt me leuk om zien dat ze elkaar herkennen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:36

Ja maar t probleem is dus dat zijn huidige mest het land al besmet heeft. Ik zou Alex zonder enige problemen in datzelfde land kunnen zetten, maar jorie is zo vreselijk gevoelig. Hij heeft de hele nacht ook echt diarree gehad qua mest, ik gok dat dat Door de wormkuur komt. Ik mest overigens de weide wel binnen 48 uur nadat ze erop stonden uit, maar dan zitten die eitjes natuurlijk allang in het gras. Tis hier nu al amper boven de 10 graden en we hebben ook al lichte vorst aan de grond gehad.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:42

Abba wat een prachtig welshje <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:47

Welkom Abba! Wat een mooie stoere pony! Kan mij voorstellen dat je die aanhoudt!

Hopelijk heb je die wormbesmetting straks wel onder controle Fennadev. Hoor trouwens veel over besmetting met bloedworm dit jaar, meer dan andere jaren, ook bij volwassen paarden.

Straks weer lekker je knappe blondine thuis, Murosch.

noor14 schreef:

Wat goed dat je het gaat proberen :j Ik bedenk altijd dat kleine stapjes ook vooruitgang is en je moet niet meer doen dan je echt durft of soms net een piepklein beetje meer om de grens wat te verleggen. Samen met je vriend geeft meer vertrouwen en is ook gezellig!

Ilayla schreef:
Vind/vond dat trouwens nog best lastig om te bepalen wanneer je een paard "moet" inrijden met al die discussies erover.

Ja, dat vind ik dus ook lastig. Zie regelmatig ook op Facebook daar artikelen over ook met dat plaatje van die groeischijven o.a deze:
Afbeelding

Dan zie je toch dat er met drie jaar nog heel wat groeischijven moeten sluiten.

Vroeger heb ik geleerd dat je pas gaat rijden al ze 4 jaar oud zijn en daar wil ik mij ook aan houden. Daarbij zijn Spaanse paarden laatbloeiers en -groeiers dus ze moet alle tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Denk dat het af en toe wel even moeilijk zal zijn omdat het mij geweldig lijkt om op haar te gaan rijden :D
Daarnaast wil ik haar graag mbv de lange lijnen en werken aan de hand voorbereiden zodat ze al de juiste bespiering heeft om mij te kunnen dragen. Ik denk dat als ze al verkeersmak is, de teugel- en stemhulpen kent en al bespiering heeft het uiteindelijk zadelmak maken niet zo een grote stap meer is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:57

Fennadev schreef:
Ja maar t probleem is dus dat zijn huidige mest het land al besmet heeft. Ik zou Alex zonder enige problemen in datzelfde land kunnen zetten, maar jorie is zo vreselijk gevoelig. Hij heeft de hele nacht ook echt diarree gehad qua mest, ik gok dat dat Door de wormkuur komt. Ik mest overigens de weide wel binnen 48 uur nadat ze erop stonden uit, maar dan zitten die eitjes natuurlijk allang in het gras. Tis hier nu al amper boven de 10 graden en we hebben ook al lichte vorst aan de grond gehad.

Denk dat je weinig meer kunt doen dan de weide uitmesten en zorgen dat de weerstand van Jorie optimaal blijft (of wordt). Diarree door die wormenkuur zou natuurlijk heel goed kunnen.

Weet niet wat je Jorie te eten eet maar bietenpulp (geweekt natuurlijk!) werkt bij paarden als probiotica. Kan hem helpen een goede darmflora op te bouwen en daardoor alle beter te verteren maar ook een betere weerstand te krijgen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:16

Dank jullie wel voor de complimenten, ben ook erg blij met haar (en de rest van haar familie :j )

Ik heb geleerd dat bij wormbesmetting met bloedworm, je 2x de normale hoeveelheid wormenkuur moet geven én om de lever van je pony dan te ontzien er minimaal een halve vitaminenspuit achteraan moet geven.

Om wormbesmetting tegen te gaan, geef ik mijn merries altijd een wormenkuur als ze gaan kegelen en ontworm ik mijn veulens standaard op 10 dagen. Meestal houden ze het dan zonder problemen vol totdat ze gespeend worden op 5/6 maanden.

Bij 5/6 maanden krijgen ze van mij dus weer een ontworming én in het voorjaar dat ze 1 jaar worden weer, maar dan een wat zwaardere dosis mét een halve vitaminenspuit erachter aan.

Ik onderzoek dan de mest op wormen, zitten ze er niet, gaan ze lekker de wei op, hebben ze er wel dan ontworm ik 10 dagen daarna nog eens (met de rest van de vitaminenspuit) en gaan ze dán pas de wei op. Dan blijft én mijn wei 'schoon' en de pony's doen het er prima op!

Afbeelding
(Maybelline juni 2016 - ziet er meer dan gezond uit ;-) )

De oude merries worden bij mij veel minder vaak ontwormd, die hebben gewoon minder vaak last dus dat is vaak maar 2 x per jaar.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:41

Fennadev schreef:

Ja dat is lastig. Ik weet er ook niet zo gek veel vanaf, maar dat is wat ik hoorde wat kan helpen bij een besmetting van alle weide. Omdat als je ontwormt de wormen in het paard doodgaan en van goede vorst de wormen in het land. Je kunt niet veel meer doen dan je nu doet volgens mij.

fransje23 schreef:
Ilayla schreef:

Ja, dat vind ik dus ook lastig. Zie regelmatig ook op Facebook daar artikelen over ook met dat plaatje van die groeischijven o.a deze:
[ Afbeelding ]

Dan zie je toch dat er met drie jaar nog heel wat groeischijven moeten sluiten.

Vroeger heb ik geleerd dat je pas gaat rijden al ze 4 jaar oud zijn en daar wil ik mij ook aan houden. Daarbij zijn Spaanse paarden laatbloeiers en -groeiers dus ze moet alle tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Denk dat het af en toe wel even moeilijk zal zijn omdat het mij geweldig lijkt om op haar te gaan rijden :D
Daarnaast wil ik haar graag mbv de lange lijnen en werken aan de hand voorbereiden zodat ze al de juiste bespiering heeft om mij te kunnen dragen. Ik denk dat als ze al verkeersmak is, de teugel- en stemhulpen kent en al bespiering heeft het uiteindelijk zadelmak maken niet zo een grote stap meer is.

Thanks voor het delen van die afbeelding! Vind ik altijd interessant om te zien, ben het zeker met je eens qua opleiding. Ik houdt zo'n zelfde schema aan, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat je een paard vroeg moet laten wennen aan wat hem later te wachten staat omdat de botten, pezen etc. zich dan daarop kunnen gaan instellen. Met dat idee lijkt het mij het beste om al vroeg te beginnen met het paard te laten wennen met heel licht gewicht op de rug. Ik zat dus te denken om gewicht op te bouwen in plaats van met een zadel beginnen en meteen daarna een zadel + mens op de rug te zetten, om daar veel meer tussen stappen tussen te plaatsen. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daarover denken. Ik denk namelijk dat heel veel mensen me raar gaan aankijken als ik dat ga doen, maar wees vooral eerlijk hoor! Ben heel benieuwd hoe anderen dat zien.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:17

Laatst heb ik hier een superinteressant artikel over voorbij zien komen, heb het even opgezocht:

http://paardenlifestyle.com/groeischrij ... het-zadel/

Eigenlijk ben ik nu al bezig met grondwerk, niet vaak of veel maar alles begint bij de basis.
Ik ben van plan om in de herfst van 2018 haar in training te gaan zetten (dan is ze 3,5). De winter krijgt ze dan weer lekker vrij om alles te verwerken en in het voorjaar van 2019 zal ik haar dan zelf gaan oppakken, maximaal 2 a 3 keer in de week 20/25 minuten.
Iemand die ik ken hanteerd een leuke vuistregel, als je paard 3 is rijdt je 3 keer in de week, als je paard 4 is rijdt je 4 keer in de week en vanaf 5 rijdt je 5 keer in de week. En zorg er uiteraard voor dat je genoeg rustmomenten in de week hebt en de training lekker afwisselt :D

Edit: Ilayla ik ben het dus met je eens :) In het artikel wordt ook aangegeven, botten passen zich aan aan de belasting.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:27

Welkom Abba, mooie pony heb je!

Door jullie berichten krijg ik echt positieve moed :)

Afbeelding

Dex is ook wel heel nieuwsgierig wat zich achter dat hek bevindt.
Dus miss toch een poging wagen binnenkort.

Interessante discussie trouwens.
Opvallend dat de meeste groeischijven in de benen rond 3 jaar al gesloten zijn en in de rest van het lichaam nog niet.
Het is en blijft een eeuwen oude discussie en ieder heeft zijn eigen mening hierin.
Ik vind dat je zeker niet te vroeg moet beginnen, maar dat licht werk op 3 jarige leeftijd wel kan.
En opbouwen van het gewicht klinkt voor mij ook logisch, maar hoe ga je dat dan doen?
De mensen die al wandelen met hun paarden trainen zo ook al de botten en pezen wat heel gezond is.
Worden ze mooi hard van op de benen.
Je moet toch altijd goed naar je paard blijven kijken en zo bepalen hoeveel je kan doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:24

In dat artikel geven ze ook aan dat rond 4 jaar een goed moment is om te gaan trainen onder het zadel. Komt aardig overeen met wat ik in het hoofd heb.
Ik wil in ieder geval wachten tot de groeischijven bij het bekken ook gesloten zijn voor ik erop ga zitten. Daarvoor train je natuurlijk ook al de spieren vanaf de grond. Botten en pezen ontwikkelen en train je ook door het paard zoveel mogelijk vrij beweging te geven als ze jong zijn. Dus veel buiten en lekker rennen en spelen. Een van de redenen om haar een half aar naar de Eifel te brengen is voor de ontwikkeling van de botten en pezen. Ondergrond is daar hard, de percelen enorm groot en de heuvels op en af lopen is een mooie training! Bovendien denk ik dat ze "handig" worden van een tijdje lopen om moeilijker trainen. Moeten ze nadenken waar ze hun voeten gaan neer zetten :D

Zodra ze zadelmak is wil ik graag meteen zoveel mogelijk rechtuit stap-buitenritten maken omdat naar mijn idee rechtuit het makkelijkste is voor het paard. Is dus wel belangrijk dat ze dan ook al aardig bomproof is ;)

Goed idee Ilayla om langzaam de hoeveelheid gewicht wat op te voeren. Wil je dat dan in fases van bijvoorbeeld 5 kilo doen ofzo? Ziet het nu voor mij al het paard vast als een soort "pakpaard" te gebruiken. Sterker nog krijg meteen een idee om zo een soort wandeltrektocht met paard te maken! Paard draagt dan de bagage en leert met gewicht om te gaan. :j

Het is erg interessant maar ook lastig om het juiste pad te kiezen, er zijn veel meningen en er is veel overgeschreven.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:22

Lijkt me heel leuk om iedereen te blijven volgen.. hoop dat we tegen die tijd nog steeds verslag doen hier..
Goed stuk Fransje volgens mij is een Groninger sowieso ook later uitgegroeid..
Ik wilde ook naar de Eifel opfok maar er is een enorme wachtlijst dus je moet wel op tijd zijn volgens mij..
Ik heb ook geen haast verder en pak alles rustig aan..
gaan jullie de paarden nog röntgenologisch keuren als ze 3 jaar zijn?