[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 17:12

O lekker, dan heb je gepaneerd paard. Dat maakt zo lekker schoon ...

Ben je al weer een beetje begonnen met werken met je bontjes?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 17:58

Ik gun het ze wel, effe lekker rollen met dit zonnige weer, na een heel seizoen regenjassengedoe.
Dan maar smerig, zo'n gekarteld zweetmes er over trekken en alles vliegt er af.
Met name Japie heeft geen 'aanhangige" vacht, daar valt alle modder en aarde min of meer vanzelf vanaf als het eenmaal droog is. Heb ik me wel eens over verbaasd, met name over zijn vier behaarde witbenen. Zijn manen (vooral het witte stuk) is een ander verhaal. Dat is gewoon heel poreus haar, als dat goor wordt trekt het er als het ware in.... maar voor nu gun ik ze echt effe de wind door het haar en de zon op de bast.

Anders dan opvoedkundig gedoe met lichaamstaal in de wei heb ik afgelopen tijd niet kunnen doen, maar ze zijn dan ook uiterst beleefd in de wei.
Bij Japie mag dat wel een wonder heten, maar die weet 't nu ook wel, dat er geen ongein uitgehaald wordt met kwetsbare mensjes. Althans: met DIT mensje niet, ik zou alsnog een ander niet direct een weide oversteek aanraden.

Ik kwam net terug en... géén zwarte varkens (nóg niet), ze stonden een beetje te soezelen en te knipogen in het zonnetje. Ook het hooi was nog niet op, dus het is duidelijk dat de lente heeft toegeslagen. Ze zien er bepaald gelukkig uit, en namen minzaam de appel aan die ik voor ze had meegenomen. Ook niet buikig geworden van het vele hooi, gewoon gezond gevuld.

Het eerste wat ik ga doen is meneer en mevrouw de komende dagen weer een beetje bij-toiletteren en van hun overtollige winterhaar afhelpen. Want met zulke vachten (vooral Japie) is het ook geen pretje om weer enige inspanning te moeten verrichten. Japie zweet sowieso altijd heel snel en overvloedig.

Ondertussen heb ik heel ijverig minimaal 4 x per week de Arabo's gelongeerd en hen allerlei nieuwe longeer-oefeningen aangeleerd (vooral een bepaalde merrie is daar steengoed in) om de gewenste ontwikkelingen te bewerkstelligen. Die kunnen ze dan weer OHZ meenemen, dit zal ik wel moeten gaan minderen/afbouwen als ik met mijn eigen paarden aan de slag wil, anders gaat 't me niet meer lukken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:55

Heerlijk he, dat ze weer onder de dekens uit kunnen. Ik heb mijn oude merrie ook al weer een paar dagen zonder gehad. Alles droogt ook weer zo fijn op. Goede periode komt er weer aan!

Wat is eigenlijk de reden dat je wel zo fanatiek met de paarden van de buurman nu bezig bent, maar niet met je eigen? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:45

Die Arabo's longeren, dat doe ik al héél veel jaren, dat is dus er gewoon ingegroeid. Ik heb e ook heel wat veulens geboren "zien" worden (die ik nu inmiddels ook al weer longeer, met 5-9 jaar oud alweer).
Dat is dus niets nieuws, of per se iets fanatieks, dat deed ik altijd al, ik had het er in het verleden gewoon nooit over.
Dat longeren als training/aanvullende training is ook echt een specialiteit van mij geworden.

Die staan ook niet op dezelfde locatie als mijn eigen paarden, maar staan er ook wel wat wat luxer bij. Zijn wel sport-paarden.

Bij J. en Kh. ben ik mede ook vaak afhankelijk van de terreinmogelijkheden.

Bij Japie is dat wel van wat minder belang, die is wat terreinvaster, bijv. OHZ. en is natuurlijk ook meer gewend dan Khavanna. Die laatste kan natuurlijk nog wel eens een rare bokkensprong maken, dat heb je liever niet in de blub of op bevroren grond.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:56

Zo, het is inmiddels al een flinke tijd het mooiste weer van de wereld dus ben benieuwd of je eindelijk lekker aan de slag bent met je paarden.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:02

Ja leuk, ik ben ook benieuwd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:30

Geef me even de tijd voor een fatsoenlijke update, iedere scheet van Khava melden lijkt me ook niet zo interessant.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 13:34

Zo, ze zijn vanmorgen door mij weer verplaatst naar de iets meer naar de iets dichter naar de poetsplaats/stal gelegen de zomerweide, daar zit ook een vast hek in, is altijd makkelijker dan 3 sluitdraden elke keer losmaken. Kun je ook eens wat aan vastzetten hoewel ik daar geen voorstander van ben met jong onbesuisd grut (Khava) of botte bulldozers (Jaopie).
Dat is ook de "werkweide", met een mooie vaste graszode.
Hooi wordt nu niet meer bijgevoerd.

Toen ik de draden opendeed wilde meneer J. me al zowat overhoop lopen, maar Mejuffrouw Kh. bleef op mijn handbeweging keurig netjes wachten in de oude weide, ook toen ik de draden met een grote opening voor haar gelaten op de grond legde. Pas toen ik aangaf dat ze er door mocht ging ze. J. blufte ik min of meer af door de bundel draden gewoon tegen zijn borst aan te duwen... daar schrok hij wel van (nou ja, 2 stapjes achteruit... haha). Ja ik had natuurlijk wél eerst de stroom er af gehaald he!

J. duwde na een lauw drafje meteen zijn neus in het gras.... Khava ging zoals gewoonlijk eerst cirkels rennen, staart op standje Arabisch, giraffenneus, snurkneusgaten, en de héle heining langs, en tussendoor steeds een aai over d'r bol bij mij komen halen. (Van J. kon ik een beetje doodvallen had ik het idee, want die zag het alleen maar grasgroen voor de ogen).

Ze komen ook al goed door de verharing.

De kleine oefenrijbak (afgezet) is nu ook weer vrij en leeg, opgevuld en aangesleept, dus here we go again!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-04-17 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:44

Mooi moment voor foto's! <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 14:14

Dat gaan we doen als ze netjes uit de verharing zijn, maar dan niet "los" maar tijdens bezigheden, longeren, training, etc. Met name Khava natuurlijk, tis haar topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:16

:j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:02

:))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:51

Ben je eigenlijk al met een van beiden weer aan het werk gegaan? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:10

Jazeker, met beiden.
Vanmorgen nog Khavanna, die komt nu de wei min of meer gewoon uit, je moet beslist in je ""easy" modus zijn, zo van ": jij hoeft niet te denken ik denk wel voor je, anders gaat ze tegenstribbelen als je haar bij Japie weghaalt. Je moet bij haar zo enorm superrelaxt en mega-zeker van jezelf zijn, anders voelt ze dat meteen en wordt ze zelf onzeker. Ze houdt helemaal niet van allerlei "gedoe" dus het is: er uit en mee, heel gewoon, want iets anders brengt haar tot zenuwachtig gedoe. Je moet het super simpel houden, 1=1 en 2=2, ja=ja en nee = nee (vrijwel zonder nadenken).

Nou ben ik van mezelf niet zo'n heel relaxed type geloof ik. Dus als ik dat voel aan mezelf dat ik weer zo'n een minder relaxte bui heb (of weinig tijd), dan ga ik haar niet uit de wei halen.

Zij is zo'n type dat je bijna moet negeren, alsof je haar al 1000x overal mee heen hebt meegenomen. Dan is er niets aan de hand.
Maar owee als ik al met een druk hoofd of nadenkend bij haar aankom, dan heeft ze er meteen geen fiductie en vertrouwen meer in. Je moet echt in zo'n heel kordate stemming zijn.

Bij Japie is het (wie verbaast het nog) natuurlijk weer heel anders.
Die wil dolgraag die wei uit, blaast zich dan op en loopt dan dansend, blazend en imponerend over dat schouwpad mee.
Haa, ik zal me weer eens even laten zien! Here we go, wereld! Zien jullie me wel? Holy Moses wat word ik daar soms moe van, dus daar ben ik tamelijk kortaf tegen geworden.
Dat werkt, het wordt niet meer op een accoordje gegooid, ik marchandeer niet meer met hem.
Heeft-ie gauw door gehad.... het begon er mee dat hij in de wei ook heel beleefd werd, maar eenmaal er uit gingen natuurlijk de sluizen open... Maar daar heb ik ook geen zin meer in, in dat idiote vertoon van hem, doe dat maar lekker OHZ. Doet hij OHZ graag, trouwens, dat geshow, daar heb ik dan weer niks tegen.
Hij wilde er nog wel eens knap boos van worden, maar hallo zeg, ik vind mijn weg zonder meer met andermans wildvreemde zgn lastige paarden van anderen, en dan dacht meneer de prins even... Niet dus. Niet meer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:13

Als Jaopie kon lezen zou ie vast zo staan: :oo >;) :evaw: oh niet? Nou oke dan <<)

Naar aanleiding van je verhalen en je foto's zie ik hem al zo staan kijken

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:21

Dat is helemaal raak gezien, maar ik heb geen "zin" meer in al die spatsies van Meneer Jaopie. Hij weet het ook. Als hij wil schitteren en knetteren doet hij dat maar lekker OHZ.
Ik MOET wel zo'n kort door de bocht houding aannemen (en me eigen maken) om veilig met de twee (Mevrouw Nervous en Meneer Patser) om te kunnen gaan.
Ook komt er bij dat ik in het afgelopen jaar weer zo megaveel (bij)geleerd heb over paardentaal, paardengedrag en hoe dat zich tot de mens verhoudt (en hoeveel jouw eigen bijdrage eigenlijk is in gewenst en ongewenst gedrag aanleren), ook door andermans paarden te trainen en weer handzaam op de rails te krijgen, dat het me wel overduidelijk is geworden dat het t.o.v. mijn eigen paarden een heel ander verhaal was... namelijk een meer emotioneel ónduidelijk verhaal.
Paarden hebben niets aan onduidelijke mensen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:32

Zo dan, dat klinkt hartstikke goed! Zeker wat je aanpak wat Jaopie betreft. Maak je het uiteindelijk dus ook jezelf een heel stuk makkelijker mee. En daar wordt iedereen dan weer blij van. Goed bezig :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 18:49

Ja, Jaopie was natuurlijk mijn prins en mijn ster, en natuurlijk gedroeg hij zich ook daarnaar, maar inmiddels heb ik Khavanna ook enorm goed leren kennen - up close and personal, zo ongeveer - dat ik me realiseerde (ja, eigenlijk van deze zéér mensengerichte merrie geleerd) dat het ook ánders kan.
Dan ga je eens nadenken en besef je dat het ook anders MOET.

Een paard is en blijft een paard, als ik er eentje uit de wei wil halen, verandert daar niks aan. Die eigen individualiteiten komen later wel. Nu eerst mee. Niks aan de hand. Gewoon.

Dat dit voor Khava nog een beetje "eng" is en voor Japie iets om woest van te worden ("Hoezo: ik ben gewóón..?!?) begrijp ik heel best.. ik heb het ze zelf zo aangeleerd.

Het heeft ook te lang doorgeduurd, of anders gezegd: ik heb het te lang laten doorduren.

Dat gemier steeds maar.

Toen ik gisteren de grasweide van J. en Kh. doormidden ging delen met prikpaaltjes, liep ik gewoon een beetje op m'n gemak rond zónder dat er een intimiderende idioot langzij kwam paraderen of op mijn hielen liep te snuiven. Wat een verademing, na al die omzichtige Japie-jaren.
Hij kwam wel, maar bleef netjes een paar meter achter me aan sukkelen.
En toen ik me opeens omdraaide ( ik hoorde dat zijn stappen versnelden en ik vond hem even net te dicht achter me aan lopen) en alleen maar wéés stopte hij al in z'n tracks. Heeft-ie natuurlijk allemaal afgekeken van het afgelopen jaar, hoe ik met Khavanna omging.
Tegen haar hoef je zulke dingen nooit te doen, zij bekijkt het altijd: Mag ik nader komen? Of nog niet, dan blijf ik wel hier staan. Het is een heel beleefde dame.

Wat ook het geval was: Ik dacht op een gegeven moment: die twee kijken alles van mekaar af. Straks wordt zij net zo'n onbehouwen stuk vreten als Japie. Ja daar kun je mee dealen als je 1 van zo'n prinselijke meneer hebt, maar 2 van die brutale apen, op h'n leeftijd. Nee, echt niet.

Japie is niet bepaald achterlijk, dus die heeft het wel gezien, dat ik ineens geen zin meer had in halve maatregelen en onderhandelingen. It's my way or the highway......

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:05

Wat een fijne updates.

Blijf vooral lekker plaatsen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:32

terpentijn schreef:
Een paard is en blijft een paard, als ik er eentje uit de wei wil halen, verandert daar niks aan. Die eigen individualiteiten komen later wel. Nu eerst mee. Niks aan de hand. Gewoon.

:j :j :j

Je zou eigenlijk eens je eigen berichten terug moeten lezen, om te zien hoeveel ontwikkeling je zelf hebt doorgemaakt. Gaaf hoor!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:17

+:)+

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:18

Berdien idd, goed gezegd.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 17:42

Ben me net een beetje aan het inlezen over elementen leer in paarden, vond het eerst allemaal maar onzin maar eigenlijk is het stiekem wel vrij interessant. Japie komt bij mij enorm over als een houtpaard, is misschien eens leuk om iets over op.te zoeken :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 12:50

Bah, er is opeens iets mis met Khavanna.

Ze beweegt niet goed, helemaal niet goed zelfs.
Zaterdagochtend lag ze in de wei (op zich niks bijzonders, ze ligt 'sochtends vroeg wel vaker nog wat te rusten), maar na anderhalf uur lag ze nóg. Toen ben ik er maar eens heen gelopen, met een gevoel van : Dat bevalt me niet.
Nou toen ik naderde kwam ze meteen omhoog, niks bijzonders aan te zien, maar toen ik bij het hek stond kwam wel Jaopie meteen aandraven, maar zij bleef tientallen meters verderop staan. Dat was zeer ongewoon.
Ik de wei in en naar Khava toe lopen (he nee ga nou eens weg, Japie!).
Ze deed een paar passen mijn richting op, maar ik vond het er raar houterig uitzien. Nu sloeg mijn ongerustheid toe.
Ik wilde haar laten draven, maar dat lukte niet. Gelukkig kwam Japie me te hulp, want die dacht dat ik iets lekkers aan haar stond te geven, dus die rende opeens in jaloerse galop op haar af om haar weg te jagen. Nu ging Khavanna wel op een drafje er van door, maar ik schrok me dood van wat ik zag.
Waar was het stuk elastiek gebleven?!?
Een raar, stijf, houterig, vastgehouden en stoterig gescharrel met vastgehouden rug en rare stijve achterbenen. Haar hoofd/hals bewoog ook helemaal schokkerig.
WAT WAS DIT?

Verkeerd gelegen? Een klap van Japie gehad? Gevallen?

Ik bestudeerde haar stap: aarzelend, stijvig, leek alsof heel de bovenlijn vastzat.
Wel zag ik dat haar achterhoeven IN de inslag van haar voorhoeven kwamen, dus het was niet zozeer een kwestie van te kort bewegen, maar het leek eerder alsof ze volslagen stijf was. Van achter gekeken, nee, de ene heup bewoog niet hoger dan de andere, ook liep ze niet kreupel of mank of zelfs onregelmatig. Gewoon alsof ze half bevroren was.

Hoeven gevoeld: warm? Nee. Dikke benen? Nee. Ergens op haar lijf een schaafwond of verdikking? Nee.
Staart, schaaf? Nee, maar wel naar achteren wat meer afgestoken dan ik van haar gewend ben.

Hoefbevangen? Ze staat helemaal niet met haar voorbenen zoals ik dat van hoefbevangen paarden ken. Ook loopt ze niet op eieren, ze beweegt gewoon met name in draf (en ze draaft liever NIET) als een houten plank.

Zorgelijk.
Gistermiddag nog, het was wel iets beter dan gisterochtend (maar ja, toen had ze ook net geruime tijd gelegen).
Vanochtend met zweepje er in en even flink laten draven: wáárdeloos. Het lijkt alsof heel haar achterhand vast zit. Ze sleept niet met haar achterbenen of zoiets, maar het is van een stugheid, niet te geloven. Heb het idee dat het met name in haar SI-lenden/bekken gebied zit, maar ik weet het ook niet.

Insulineresistentie? Toch hoefbevangen? Ze heeft wel een loeiharde bovenhals (die manenkam van Japie is veel makkelijker heen en weer te schudden) maar wellicht hpudt ze haar nek stijf uit pijn/blessure?

Ik maak me grote zorgen, wat nu te doen?
Welke richting moet ik nu denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:54

Mijn eerste gedachte was ook hoefbevangen, maar dat is wel apart, aangezien ze altijd op het land staan.
Of hebben ze er net een nieuw stuk bij gekregen?

Of heeft het misschien te maken met de warmte van de afgelopen dagen?
Maar ja, daar kan ik dan weer niks typisch bij bedenken...