[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:59

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 13:53

@Marein: ik zie nu pas je reactie.
Bij Jaopie doet "zweepje" in geval van geklier tijdens de weide uit halen vaak meer kwaad dan goed. Hij wordt of echt boos terug (als hij in een opstandige bui is) of hij negeert het hele geval (als hij in een "geen zin"bui is). In elk afzonderlijk geval is het middel erger dan de kwaal, of geheel zinloos.
Jaopie is heel snel beledigd of in z'n eigenwaarde aangetast, gewoon vrij snel verontwaardigd eigenlijk, je moet met name op de grond altijd met enig respect met hem omspringen. Onder het zadel kan hij véél meer hebben, kan-ie ook wel erg vergevensgezind zijn als je eens iets ongenuanceerds doet.

Ik vráág het hem altijd liever ipv hem botweg iets op te leggen, dat gaat meestal goed. De grens trek ik echter wel bij: ""ik wens zelf wel heel te blijven". Het is sowieso wel een "we doen het samen" paard. Bij Jaopie vang ik meer vliegen met stroop dan met azijn. Als hij pissig wordt en niks meer wilen je hem tégen je krijgt is er echt geen land meer mee te bezeilen. Maar dat komt niet vaak voor. Het is gewoon nogal wisselvallig paard, de ene dag is-ie in een top-medewerkende bui, de volgende dag stuit alles op botte onwil. OHZ heb je dat eigenlijk nooit.

Hoewel hij erg gevoelig kan reageren, is hij wezenlijk toch niet gauw van druk of dwang onder de indruk (dat wordt meestal terug-drukken of -dwingen van hem uit). Is in zijn 11 jaren nog nooit anders geweest, eigenlijk. Ergste was je aan de hand/los naast hem/in de wei kan gebeuren is als hij besluit zijn machtige kracht tégen je in te zetten, zo ver laat ik het dan ook nooit komen, want dat verlies je als mens. Ik zeil altijd wel zó, dat hij niet eens op dat idéé komt.
Nogmaals: OHZ heb je hier eigenlijk nooit mee te maken. Zal een karakterkwestie zijn, ik ben er wel aan gewend inmiddels.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 15:09

Japie wordt a.s. woensdag om 12.00 geschoren, hij zweette weer zo enorm vanmorgen tijdens het half uur trainen, dat ik het niet heb doorgezet om drie kwartier te rijden. Kreeg het idee dat hij het gewoon op z'n karakter/instelling liep, want deed enorm z'n best. Heb het hem ook niet te moeilijk gemaakt, vnl. tempowisselingen, dus ook binnen één en dezelfde gang, en wat strekken op de diagonaal.
Wat voltes, en 1 prachtige super-galopwissel van rechter- naar linkergalop, ná de diagonale van hand verandering in de galop. Whoo, wát een gevoel. Je voelt het meteen als die wissel goed gesprongen wordt, hij spríngt 'm dan ook echt, zo'n golfslagbeweging-met-afzet (beter kan ik het niet uitleggen).

De wissel van linker naar rechter ging jammer genoeg niet helemaal goed, daar bleef hij achter in hangen, waarna ik hem eerst een paar stappen naar draf terug moest nemen om hernieuwd aan te springen.
Hij mist denk ik ook nog nét dat stukje kracht en balans.

Na het rijden manen en staart met zilvershampoo gewassen en zijn vliegendeken met hals ook even binnenkant van de achterflap afgespoten, want daar hing me toch een vuile st.... in.... En wéér 2 nieuwe bilkoorden er aan gezet (weer gespen stuk getrapt). Wat doet-ie er toch mee? Staat-ie er á nachts de Can-Can in te dansen of zo...? :Y) Dit was dus zijn vierde set bilkoorden dit seizoen.

Nog een paar keer trainen (doe ik om de dag momenteel, de andere dagen zijn voor merrie Khavanna) en dan zondag a.s. al weer les!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:40

Hij is gisteren geschoren en stond er poeslief braaf bij stil. Alles is geschoren, ook z'n hoofd, baard eraf, jukbeenderen, achter zijn oren... zo'n strakke kop heeft-ie nog nooit gehad. Natuurlijk wel van zijn tastharen rond de ogen en op de snoet afgebleven. Benen hebben we niet geschoren, uitgedund tot aan het gewricht, de rest laten zitten. Aan z'n sokken kom ik echt niet, die heeft hij nodig daarbuiten.
Daarna afgeborsteld (stof, haartjes) en met regenvaste gevoerde hals de weide weer in.

Vanmiddag werd ik opeens door een buurman gebeld: een van jouw paarden heeft z'n deken half eraf. Dat moest Jaopie wel zijn, want Khavanna heeft nu nog niets op. Die mag gewoon haar wintervacht vormen zo lang ze nog niet serieus aan het werk is.
Ja hoor, weer eens reserve bilkoorden (nu vrij strak) er aan gezet. Had kunnen weten dat na het scheren de boel natuurlijk eerder verschuift....

Morgen weer trainen, zondag weer les. Heb er zin in!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-09-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:44

Je hebt best kans dat hij dan lekker fris is, in z'n blote bips :P

EmptyWords

Re: [VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:46

fotooooo

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 17:52

Ja, dan moeten Maarten en Tineke (Koudbloedkim) toch weer eens langskomen....het wordt inderdaad tijd dat hier weer eens foto's in het topic komen. Ook in dat van Khavanna trouwens.
Maar die zitten nu met hun verhuizing, dus dat zal even moeten wachten.

Edit: hoor net dat Maarten en Tineke a.s. zaterdagochtend om 11.00 Jaopie op de foto komen zetten... even geduld nog hier dus!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 13:51

Fotoshoot geweest vanmorgen. Ik wilde Jaopie zijn pride and joy, zijn megadikke zwarte staart er wel mooi op hebben staan, dus met ontklitspul e.d. aan de slag.... Heb ik drie kwartier (!) haartje voor haartje de boel van mekaar los zitten borstelen, kreeg er een lamme arm van. En dan moet je nagaan dat dit zijn staart in redelijk bijgehouden staat was... Hij had natuurlijk een berg hooi voor z'n neus, anders had ie er halverwege een baard van gekregen (onee, die is er woensdag zojuist af geschoren, haha). Maar toen wás ie ook een losgeborsteld vaandel. Hoop dat het op de foto's ook goed te zien is, en al m'n werk niet voor niks geweest is.
Waar hij zulke armzalige dunne en sprietige manen heeft heeft hij drie Friezenstaarten... mooi, maar men wat 'n werk altijd.

Het zijn vrije bewegingsfoto's, samen met Khavanna in de wei geworden.

De koeien en stier in de weide er naast raakten een beetje upset van dat heen en weer geren, en begonnen aan een stuk door te loeien (en de stier te brullen). Tineke vond stier Marty maar griezelig, geloof ik, maar het is een beste goedzak (ja je moet er niet mee willen koppiekroelen in de wei natuurlijk, dat nou ook weer niet).

Khavanna liep Jaopie er met gemak uit bij de galopfoto's, die meid is echt bliksemsnel ook. Jaopie vond het helemaal niet leuk als zij hem "on the run" inhaalde, en beet een keer venijnig naar haar voorbijracende hals.... de jaloerse aap.
Ja Jaopie, kleine meisjes worden groot... zij ziet hem als haar grote broer, hij haar nog als zijn vriendinnetje.
Arme vent, hij zal haar een beetje moeten gaan loslaten, want ze is haar eigen weg nu aan het vinden in de mensenwereld, en wordt steeds onafhankelijker van hem.

Ik ben brandnieuwsgierig naar de foto's, vooral om die te vergelijken met de foto's die begin vorige zomer zijn genomen, maar ik wacht geduldig (ahum!) af tot Tineke er klaar mee is. Uiteraard plaats ik dan hier wat.

Morgen weer 10.15 les van Steef op een geschoren Jaopie (die gaat ook weer foto's maken voor op zijn blog op www.rechtpaard.nl, staan ook foto's van vorige les op).

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:53

Leuk leuk !

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:44

Leuke website van Steef, ik kan alleen geen foto's vinden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:02

Naar de website (homepage) dan helemaal naar onderaan scrollen, dan staat er een klein plaatje van het blog, daarop klikken, krijg je het blog te zien (met in elk blogverslagje 2 foto's vanuit de les).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:36

Hey, wat gebeurt er nu? Eh... am I losing you, girlfriend?

Afbeelding

Wil je nog wel met me praten?

Afbeelding

Anders ga ik wel mijn eigen Jaopie-weg....

Afbeelding

Of zijn we toch nog een beetje in sync...?

Afbeelding

Ja toch...?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-09-15 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:39

die is lief!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 21:23

Ik geloof dat we het weer een beetje goedgemaakt hebben:

Afbeelding

Ik vind het niet zo leuk dat ZIJ nu ook opeens zo veel andacht krijgt, maar goed ze moest en zou haar eigen topic, dus ik doe mijn eigen ding dan maar:

Afbeelding

Hoewel ik er wel eens een beetje moedeloos van wordt dat het imponeergedrag bij haar dus inmiddels geen zin meer heeft. Ik sta er bij en kijk maar toe hoe mijn vriendinnetje haar eigen weg inslaat:

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 21:46

Alle foto's zijn gemaakt door http://www.KBKfotografie.nl ! Dat is dus Koudbloedkim op Bokt.

Thanks voor jullie geduld en rustige omgang met de paarden!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:54

Indrukwekkend zo met zijn 2, prachtig.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:33

Heb net de hele website afgesnuffeld maar kan het ook niet vinden, jammer!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:39

Plaatjes, prachtige dieren!!!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:24

boyca schreef:
Heb net de hele website afgesnuffeld maar kan het ook niet vinden, jammer!

Gewoon naar onder scrollen en op het kleine plaatje klikken, niet naar het menu links kijken dus ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 13:13

Les nr. 21 (geloof ik) van Steef Geelen, kort verslagje:

Had niet zo veel poetswerk te doen, dat had ik gisteren al voor de fotoshoot gedaan. Wel weer een vet kwartier aan die staart van Jaopie zitten pielen, want d'r zaten weer takjes en hooistrootjes in. En natuurlijk weer van die opgedroogde sh..klonten onder aan z'n staartwortel. ja daar helpt geen deken tegen.
Dat valt dan ook altijd zo leuk op z'n witte hakken, die ik dan ook met een poetsblokje te lijf ging.

Tien uur zat ik er op, om 10.15 zou de les beginnen.
Jaopie was vrij licht aan m'n been, als ik nou eens af leer om hem een venijnig hakje te geven ipv gewoon m'n kuiten aan te drukken, wordt hij nog beter aan 't been. Ook heb ik een - aldus Steef - een beetje een vertekend beeld van het gewenste tempo: Jaopie stapt bijv. mega ruim, zomaar drie passen over, dan krijg je in stap natuurlijk een soort comfortabel schommel-gevoel, wat ik dan vertaal als "trage slakkengang", wat het helemaal niet is. Ga ik hem dan aansporen, dan gaat hij alleen maar sneller en korter stappen. Wat nou juist niet de bedoeling is. Dat is dus ook weer een aandachtspunt.

Dit keer mocht ik veel eerder in de les al met galopperen beginnen, dat ging dus meteen al veel beter. In de galop kun je de boogspanning checken, of hij daar in blijft, van daar dat Steef het dikwijls pas helemaal aan het einde van de les vraagt, maar ik had gevraagd of dat niet wat eerder kon, gezien de momenteel niet optimale weideconditie (lees: te bol, te weinig mee gedaan laatste tijd) van Jaopie.
Dat werkte dus goed.
We hebben nog wel gelachen,ik moest van hand veranderen van rechts naar linkergalop.
Dus dat deed ik (dacht ik), zegt Steef: goed, nu nog graag de ándere linkergalop..... whahaha, ik zat dus nog in rechts... Maar ik kon 'm meteen omzetten, dus dat was verder geen punt.

Er zaten nog wel wat foutjes bij, zo kostte het enige moeite hem echt voorwaarts-neerwaarts te krijgen, omdat er weer enige scheefheid her en der de kop op stak. Moest ik beurtelings op en over de schouder instellen ebn dan, te beginnen met eerst de binnenteugel, en daarna pas de buitenteugel release geven om te kijken of hij al wilde zakken. En ja, je merkte het meteen: zodra hij weer rechtgesteld was zakte hij meteen. Dat waren toch allemaal weer zaken die teruggrijpen op het eerste begin.
Daar waren we eigenlijk al voorbij, maar dus toch nog niet, her en der moesten er echt weer stappen teruggedaan worden. Dat betekent dat ik daar weer secuurder en vooral váker op moet trainen.
Ik geef toe dat de merrie Khavanna de laatste weken iets te veel tijd van mij heeft opgeslorpt, wat soms wel een beetje ten koste van Jaopie z'n training is gegaan.
ook hierin een betere balans vinden dus!

Later in de les gingen we grote en kleine voltes draaien (en in de kleine plots van richting veranderen) waarbij ik in een afwisselend zo laag mogelijk, dan weer hoger tempo moest rijden. Daarbij begon Jaopie echt enorm te bouncen (veren) over de rug, zeer duidelijk voelbaar. De binnenhand moest ik daarbij hoger houden dan de buitenhand. De buitenteugel geeft en neemt beurtelings, de binnenteugel mag geen spanning hebben ("je moet meer achter je binnenteugel aan rijden"). Hij zakte daarbij goed naar beneden vanuit de hals, want het was niet de bedoeling dat hij hoger ingesteld door de cirkels ging.
Steef maakte weer foto's voor op het wekelijkse lesblog.

De geschoren Jaopie begon er zowaar van te zweten, en ik voelde ook al weer nattigheid (onder m'n cap en op m'n rug).

Na 3 kwartier hadden we het weer gehad, en kwam de volgende lesser de baan in. jaopie lekker schoongespoten, afgenomen en met halsdeken de wei in met hooi en een handje Omega 3 muesli.
Hij had weer erg z'n best gedaan.

Tot de volgende keer!

Afbeelding

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 13:16

Oh, wat is 'ie toch gaaf!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 13:42

Voor een happie doet-ie alles (gisteren na afloop van de fotoshoot).

Als een lammetje(JAJA!):

Afbeelding

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:45

Hij is mooi en word denk ik steeds mooier en de verhalen zijn uitermate boeiend geschreven ik kan het bijna voor me zien

Prachtige foto's hoor

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 10:07

Mag ik me ook even uitleven zónder mijn vriendinnetje Khavanna in beeld?:
Afbeelding

Afbeelding

De stier houdt het bonte gevaar wel even in de gaten:

Afbeelding

Ik kan ook fatsoenlijk galopperen, hoor:

Afbeelding

Ik ben best wel trots op mezelf:

Afbeelding

Eigenlijk ben ik Het Einde whiihoooo:

Afbeelding

Vergeet Khavanna, I'm IT:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 28-09-15 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 10:20

Wat een knap peerd! <3