Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:43

Karl66 schreef:
Uiteindelijk gaat het helemaal niet om de vraag of je wel of niet in de berm mag rijden en of je wel of niet op een fietspad thuishoort. Ik heb tien keer liever dat iemand bewust de wet overtreedt en het fietspad gebruikt, dan dat iemand gevaar oplevert op een 80km weg. Maar realiseer je dan ook dat jij daar de gast bent, dat jij je aan de fietsers aan moet passen wat dit topic betreft, realiseer je dan ook dat als het mis gaat dat jij verantwoordelijk bent, die verantwoordelijkheid ook neemt en dat het bijzonder onrespectvol is om je eigen fout op het geschrokken "slachtoffer" af te reageren, zelfs als die in haar schrik dingen zegt die jij liever niet hoort.

Verfrissend +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:56

Ireen_ schreef:
Waar komt de regel eigenlijk vandaan dat ruiters op de rijbaan horen?

Een paard is een volwaardig rijdier. Het mag van oudsher op de rijbaan. Gedurende 4500 jaar voor de autos werden uitgevonden was de rijbaan een ruiterbaan :D

De methode van Kikkuli is in klei gedrukt toen de strijdwagens hét snelverkeer waren.

Gedurende die eeuwen kwamen verbázend veel voetgangers om onder paardenhoeven of karrewielen ipv tegen/onder een auto.

Het is nog geen eeuw dat er meer mensen omkomen onder de auto dan onder een paard.

Het is daarom niet zo vreemd dat het paard van het fietspad moest om de zwakkere deelnemer; de fietser, te beschermen door het scheiden van die verkeersdeelnemers.

Wees méga *\o/* dat het paard nog steeds een volwaardig vervoermiddel is wat op de rijbaan mág. Dat geeft je heel veel vrijheid.
Het fietspad is net als het voetpad terecht no-go en als de rijbaan niet zou mogen, dan blijven alleen de ruiterpaden over.
Pas dus HEEL goed op waar je over klaagt en nog meer met claimen dat een paard een vluchtdier is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:04

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:
Ik en mijn vriendin werden net weer van het fietspad afgedrukt, met geschreeuw en wilde gebaren, terwijl hun de verkeerde kant van de weg reden. -O-

_O- _O- _O-
Dat is een héle goede +:)+
Ik kom niet meer bíj.

NeverGiveUp schreef:
Wat nou weer :')

Ik was niet te paard he, maar te fiets. Even voor de duidelijkheid.

Even terug alweer, maar heb je daar nog wat op hc, voel me een beetje uitgelachen hoor. ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:06

Ok, op het fietspad hebben we geen recht van zijn. Fietsers hoeven dus geen rekening met paarden te houden. Prima.
Op de rijbaan mogen we wel. Laten we dan de argumenten hier eens omdraaien. Wanneer ik met paard (of paard en wagen) op de rijbaan ga rijden en daardoor het verkeer minder goed laat doorstromen. Moeten deze auto's dat accepteren en niet zeuren?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:13

Bo_Cassey schreef:
Ok, op het fietspad hebben we geen recht van zijn. Fietsers hoeven dus geen rekening met paarden te houden. Prima.
Op de rijbaan mogen we wel. Laten we dan de argumenten hier eens omdraaien. Wanneer ik met paard (of paard en wagen) op de rijbaan ga rijden en daardoor het verkeer minder goed laat doorstromen. Moeten deze auto's dat accepteren en niet zeuren?

Goed punt, zeker in de randstad zal dat voor problemen gaan zorgen :') .

Daarnaast is het "grijze" gebied hetgeen wat voor problemen zorgt. Het zou makkelijker zijn als er duidelijke regels zijn, dan weet iedereen zich waaraan te houden. Zonder dat hier veel onwetendheid over is.
De gemeente bij ons geeft wel vergunningen af voor pensionstallen en creëert parken met ruiterpaden. Maar dat dit bij overige weggebruikers voor overlast zorgt, daar wordt weinig mee gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 21:49

Bo_Cassey schreef:

Ja.

Dat is hier ook zo, nul probleem en hier rijden héél veel wagens.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:17

Huertecilla schreef:
Bo_Cassey schreef:

Ja.

Moet zalig zijn, andere mentaliteit waarschijnlijk waar jij woont.

Bo_Cassey

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:47

Wat ik bedoel te zeggen is: wanneer ruiters niet op het fietspad horen krijgen ze dat naar hun hoofd geslingerd van andere weggebruikers, maar wanneer ze het verkeer ophouden terwijl ze wettelijk in hun recht staan (mijn voorbeeld) krijgen ze ook naar hun hoofd geslingerd dat ze ergens anders moeten gaan hobbelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:51

Huertecilla schreef:
Dat van kunnen stoppen binnen de afstand die je kan overzien is mijns inziens een punt waar de spórtfietsers echt iets aan moéten doen.

Ik denk dat dit een veel wijdverbreider probleem is, het gros van de verkeersdeelnemers anticipeert domweg niet voldoende op de situatie om zich heen. De meeste automobilisten hebben geen flauw idee wat er achter hun gebeurt, zien alleen de auto die direct voor ze rijdt en kijken pas een zijstraat in als ze hem passeren. En dat geldt niet alleen voor automobilisten, ook voor fietsers, ruiters, scooterrijders en noem maar op. Het is voor de meeste mensen gewoon te moeilijk om als ze in een onmenselijk snel tempo bewegen hun blik groot genoeg te maken. Het geldt zelfs voor wandelaars, want al bewegen die zich in een menselijk tempo voort, toch houden ze er geen rekening mee dat anderen wel sneller bewegen en hun blik dus ruimer moet zijn dan voor het wandeltempo nodig is. Het is gewoon het probleem van sneller voortbewegen dan waar we voor gemaakt zijn.

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:24

Ik ben puur een wielrenner (geen ervaring met paarden) en ik kwam hier via een wielren-forum. Misschien is het nuttig om mijn visie te geven.

Ik kom af en toe paarden tegen omdat er een paar maneges langs mijn vaste routes zitten en moet ik ze dus soms passeren. Nu weet ik wat een paard kan aanrichten en ben ik erg voorzichtig met ze, dus stop ik met trappen en passeer ik erg ruim (zonder te bellen of te roepen). Dat is ook mijn standaard-manier van passeren bij 'gewone fietsers', want mijn ervaring is dat bellen of roepen vaak erg vreemde reacties geeft. Zo is er een flinke groep fietsers die erg graag wil weten wie er nu eigenlijk belt en (links over hun schouder) gaat omkijken, waarbij ze naar links gaan sturen en ik dus juist vol moet remmen. Vanwege deze slechte ervaringen kies ik er dus vaak voor om niet te bellen, tenzij de weg volledig wordt geblokkeerd of de fietsers niet netjes rechtuit rijden (vervolgens wordt mij dan soms weer verweten dat ik niet bel, maar ja...).

Bij paarden ben ik nog veel banger om te bellen of te roepen omdat ik dan helemaal bang ben dat het paard schrikt en dan juist wild gaat doen. Sowieso weet volgens mij vrijwel niemand in Nederland wat ze in de buurt van een paard moeten doen (behalve paarden-bezitters). Bij de autorijlessen hoor je er niks over en als fietser is er helemaal geen voorlichting. Ik zou dan ook voorstander zijn van een postbus 51 actie oid om mensen voor te lichten. Wellicht door de KNHS of zo. Zolang dat niet gebeurd vind ik het niet zo vreemd dat er wielrenners zijn die geen idee hebben van het gevaar van een paard en op vrij korte afstand een paard passeren. Ze weten niet beter. Hierover klagen op een forum voor mensen die het juist wel weten gaat hieraan niets veranderen.

PS. Ik begrijp dat er soms ergernis is over wielrenners, met name als ze in een groep rijden wordt het gedrag snel aso. Aan de andere kant zie ik wel erg vaak kritiek die ik onterecht vind. Bijv de kritiek over roepende wielrenners. Als je de weg blokkeert is 'Aan de kant' geen vreemde uitroep want wettelijk ben je verplicht om ruimte te maken. De wielrenner wijst je daar dan alleen op, met een korte, duidelijke roep. Dat mensen daar zo erg op reageren (kritiek op roepende ipv bellende wielrenners hoor je eigenlijk altijd als het gaat over asociale wielrenners) vind ik meer een indicatie van de huidige cultuur waarin mensen niet meer accepteren dat ze worden gewezen op hun plichten (ook door agenten bijvoorbeeld). Overigens roep ik zelf 'Pardon' als bellen te gevaarlijk is, wat meestal wel geaccepteerd wordt.

Bo_Cassey

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:18

WielrennerX, bedankt voor je reactie.
Wat ik zelf doe als ik langs paarden moet fietsen, is remmen en nog wat afstand houden en dan verstaanbaar maar met rustige stem zeggen: "Ik ga er even langs, hoor." Je merkt dan uit de reactie van de ruiter wel of alles ok is.

Je hebt gelijk over het gebrek aan voorlichting, en een campagne is geen slecht idee.

Ik heb zelf veel ervaring met groepen wielrenners die gevaarlijk dicht langs kleine spelende kinderen fietsen zonder af te remmen. Waren ze allemaal maar zoals jij, dan wordt het al een stuk veiliger.

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:36

Mijn paard is super verkeersmak maar wielrenners.........Zij schrikt niet maar zij rijden op topsnelheid tussen onze paarden door. Ze willen niet afremmen op ons vriendelijk verzoek, knallen ook door rood het maakt niet uit. Nu rijden we gewoon met zijn allen naast elkaar om de wielrenners te dwingen om af te remmen of de weg op te knallen. Wij hebben alles geprobeerd om samen gebruik te kunnen maken van de weg.

Wielrenners hebben me uitgelegd dat alleen de voorste kijkt de rest volgt en ze willen niet inleveren op het gemiddelde wat ze kunnen halen. Hier heb ik niets op tegen als er geen andere weggebruikers waren.

Volgend topic: ouderen op hun elektrische fietsen. Ouderen die het voorwiel van de fiets tussen de achterbenen parkeren en vervolgens doof lijken voor onze verzoeken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:42

Maar als jij een wielrenner dwingt de weg op te knallen, dan rij je dus blijkbaar op het fietspad, waar je met paard niks te zoeken hebt en dwing je de fietser die daar wel thuishoort om zich in allerlei bochten te wringen. Als je toch bewust de wet breekt door op het fietspad te gaan rijden, wees dan in ieder geval zo netjes om achter elkaar te rijden en de fietsers zo weinig mogelijk tot last te zijn. Wil je dat niet, ook goed, maar verdwijn dan van het fietspad waar je in de eerste plaats al niks te zoeken had. Want dat is net het gedrag dat ruiters een slechte naam geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 06:29

nikilover schreef:
daphnijntje schreef:
aghh hou gewoon allemaal op ! volgensmij zijn jullie tog wel volwassen genoeg om deze dicussie te stoppen? of iig via pbs te doen? waar je zo goed in bent ;)
Dit is ook niet leuk voor ts.

Om TS hoef je je geen zorgen te maken, zij en ik zijn het meer dan eens en gaan best een discussie aan indien nodig.Maargoed, verder heb je gelijk, ik ben dr klaar mee. :)

:j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:42

WielrennerX schreef:
Ik ben puur een wielrenner (geen ervaring met paarden) en ik kwam hier via een wielren-forum. Misschien is het nuttig om mijn visie te geven.

Ik kom af en toe paarden tegen omdat er een paar maneges langs mijn vaste routes zitten en moet ik ze dus soms passeren. Nu weet ik wat een paard kan aanrichten en ben ik erg voorzichtig met ze, dus stop ik met trappen en passeer ik erg ruim (zonder te bellen of te roepen). Dat is ook mijn standaard-manier van passeren bij 'gewone fietsers', want mijn ervaring is dat bellen of roepen vaak erg vreemde reacties geeft. Zo is er een flinke groep fietsers die erg graag wil weten wie er nu eigenlijk belt en (links over hun schouder) gaat omkijken, waarbij ze naar links gaan sturen en ik dus juist vol moet remmen. Vanwege deze slechte ervaringen kies ik er dus vaak voor om niet te bellen, tenzij de weg volledig wordt geblokkeerd of de fietsers niet netjes rechtuit rijden (vervolgens wordt mij dan soms weer verweten dat ik niet bel, maar ja...).

Bij paarden ben ik nog veel banger om te bellen of te roepen omdat ik dan helemaal bang ben dat het paard schrikt en dan juist wild gaat doen. Sowieso weet volgens mij vrijwel niemand in Nederland wat ze in de buurt van een paard moeten doen (behalve paarden-bezitters). Bij de autorijlessen hoor je er niks over en als fietser is er helemaal geen voorlichting. Ik zou dan ook voorstander zijn van een postbus 51 actie oid om mensen voor te lichten. Wellicht door de KNHS of zo. Zolang dat niet gebeurd vind ik het niet zo vreemd dat er wielrenners zijn die geen idee hebben van het gevaar van een paard en op vrij korte afstand een paard passeren. Ze weten niet beter. Hierover klagen op een forum voor mensen die het juist wel weten gaat hieraan niets veranderen.

PS. Ik begrijp dat er soms ergernis is over wielrenners, met name als ze in een groep rijden wordt het gedrag snel aso. Aan de andere kant zie ik wel erg vaak kritiek die ik onterecht vind. Bijv de kritiek over roepende wielrenners. Als je de weg blokkeert is 'Aan de kant' geen vreemde uitroep want wettelijk ben je verplicht om ruimte te maken. De wielrenner wijst je daar dan alleen op, met een korte, duidelijke roep. Dat mensen daar zo erg op reageren (kritiek op roepende ipv bellende wielrenners hoor je eigenlijk altijd als het gaat over asociale wielrenners) vind ik meer een indicatie van de huidige cultuur waarin mensen niet meer accepteren dat ze worden gewezen op hun plichten (ook door agenten bijvoorbeeld). Overigens roep ik zelf 'Pardon' als bellen te gevaarlijk is, wat meestal wel geaccepteerd wordt.

leuk, een wielrenner die zijn mening geeft!
Misschien is het een idee om op het wielrenforum eens een topic te openen over paarden op de weg?
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... &page=home
hier staan wel wat tips op.

Als je een paard passeert, is jouw manier op zich niet slecht. echter prefereer ik dat er wel eens van wat verder geroepen wordt. Probleem met de wielrenfietsen is dat die énorm stil zijn. Als ik schrik is dat geen probleem, maar mijn paard hoort jullie pas op het moment dat je schuin achter ons bent (en dan kunnen ze uit schrik slaan) of als je naast ons bent (als ze dan bv opzij springen kunnen ze in een gracht belanden, voetgangers omver gooien, tegen een paal aankomen (pijnlijk voor onze knieen! :D ) etc)
op het moment dat de wielrenner op 15 m afstand een pardon, of hallo roept, zal het paard de fiets ook gezien hebben, en hoeven ze niet te schrikken.
Liever ook wel blijven trappen, of iets doen dat wel geluid maakt.van een constant geluid schrikken paarden meestal niet. een geluid dat stopt (bv een automotor dat afgelegd wordt, en als het paard nét gepasseerd is terug aangelegd wordt, zorgt er wel voor dat de paarden eens kunnen schrikken), en herbegint wel.

Dus:
-liever wél waarschuwen met stem
-ALTIJD links passeren
-ruime afstand (min 2 meter)
-indien nodig vertragen of zelfs stoppen (ook met de wagen)
-vriendelijk zijn tegen de ruiter (en ruiter ook vriendelijk zijn tegen andere weggebruikers!)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:43

Huertecilla schreef:
Bo_Cassey schreef:

Ja.

Maar bij jou ligt er waarschijnlijk ook geen fietspad naast..

Net als in Zweden.. daar kun je ook fietsers op de snelweg tegenkomen, want er is geen andere weg waar ze over kunnen. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:11

dakota schreef:
purny schreef:
Hmm ik lees dat je paard dwars op het fietspad stond? En wielrenners hebben vaak zo'n harde snelheid dat ze niet even kunnen stoppen. Zeker wanneer zij echt hard rijden en ze ineens moeten stoppen hebben ze kans dat ze onderuit gaan. Maar nog vind ik de toon niet kunnen waarmee je de wielrenners aanspreekt totaal niet kunnen.

Misschien ook maar een maximumsnelheid voor fietsers instellen dan :D . Niet alle fietspaden zijn geschikt voor wielrenners. Het is in NL gewoon te dicht bevolkt. Ik heb idd ook al heel vaak aso wielrenners gezien die doen alsof de weg van hun is. Of je staat in een bos op een brug vooruit te kijken met je hond aan de riem, hond zet pasje opzij en vervolgens word je uitgescholden door zo'n aso wielrenner die bijna je hondje aanrijdt omdat ie met een rotgang en veels te dichtbij langsfietst :( . Laat die wielrenners maar ergens anders gaan fietsen waar ze niet voor overlast zorgen bij wandelaars, auto's, andere fietsers, ruiters en honden.

Misschien ook een tip om fietsbelasting in te voeren en het geld te gebruiken net zoals bij de wegenbelasting te spenderen aan de verbetering van fietspaden. Maar het zijn niet alleen wielrenners die errug asociaal zijn, gewone fietsers kunnen er ook wat van hoor. Lekker met zijn drieën op de weg fietsen en totaal geen ruimte aan de automobilisten geven, of gewoon lekker zitten bellen op de fiets, fietsend pingen of watsappen. En dan maar janken als ze aangereden worden terwijl ze met een mp3 speler of ipod in zaten te fietsen of zonder licht. En laten we de wielrenners vooral afgezonderd op een fietspad met een ijzeren kooi erom heen fietsen, zijn we van al het gezever af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:14

Skygirl schreef:

Geen fietspad, geen ruiterpad, geen voetpad, geen berm. Meestal wel een greppel.

Allemaal delen we dezelfde baan. Gaat +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:15

purny schreef:
Misschien ook een tip om fietsbelasting in te voeren en het geld te gebruiken net zoals bij de wegenbelasting te spenderen aan de verbetering van fietspaden.

Jep, kan ook gelijk de paardenbelasting ingevoerd worden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:16

Ik woon trouwens in Noorwegen momenteel. Snelweg hebben we hier niet. Allemaal 80 km weg en daar gaat alles overheen. Van voetganger tot auto en van fiets tot geit :') we zijn hier niet anders gewend :)

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:01

Duhelo schreef:
Misschien is het een idee om op het wielrenforum eens een topic te openen over paarden op de weg?

Op dit moment wordt er in dit topic wat over paarden gesproken:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 03#p762503

Een bijdrage van jullie kant is welkom.

Citaat:

Het probleem met zulke tips is dat ze niet zijn toegesneden op fietsers/wielrenners en erg ambigu zijn. Wat is bijvoorbeeld 'genoeg zijdelingse afstand'? Een niet-paardenkenner heeft geen idee. Hoe zie je of een paard angstig is? Idem dito. En er staat 'Maak geen lawaai' en dat paarden schrikken van geroep, maar dan lees ik hier weer dat het juist goed is als een paard je hoort aankomen en dat je juist wel moet roepen. Dat bedoel ik met slechte voorlichting |( Ik kan met best voorstellen dat een paardenkenner zulke hiaten niet ziet en het uit eigen ervaring weet, maar voor een niet-kenner is het maar een beetje gokken.

Citaat:
Als je een paard passeert, is jouw manier op zich niet slecht. echter prefereer ik dat er wel eens van wat verder geroepen wordt. Probleem met de wielrenfietsen is dat die énorm stil zijn.[...]
op het moment dat de wielrenner op 15 m afstand een pardon, of hallo roept, zal het paard de fiets ook gezien hebben, en hoeven ze niet te schrikken.
Liever ook wel blijven trappen, of iets doen dat wel geluid maakt.van een constant geluid schrikken paarden meestal niet. een geluid dat stopt (bv een automotor dat afgelegd wordt, en als het paard nét gepasseerd is terug aangelegd wordt, zorgt er wel voor dat de paarden eens kunnen schrikken), en herbegint wel.

Een racefiets maakt meer lawaai als je niet trapt. Dan gaan de palletjes in het achterwiel tikken, al hangt het geluidsniveau heel erg af van het wiel. Dit is op zich wel een heel mooi gelijkmatig geluid. Een wielrenner met een goede techniek zal tijdens het trappen juist heel erg stil zijn. Maar ik vraag me wel af wanneer kan ik dan weer gaan trappen? Gaat het paard niet meer schrikken als ik op kop-hoogte weer ga trappen of moet ik een paar meter wachten?

Citaat:
Dus:
-ALTIJD links passeren
-ruime afstand (min 2 meter)
-indien nodig vertragen of zelfs stoppen (ook met de wagen)
-vriendelijk zijn tegen de ruiter (en ruiter ook vriendelijk zijn tegen andere weggebruikers!)

Ik zal eens 'hallo' proberen te roepen. Maar die 2 meter is niet altijd mogelijk omdat fietspaden niet altijd breed genoeg zijn. Bij zulke paden ga ik wel extreem links rijden, maar 1.5 meter is dan het hoogst haalbare gezien de breedte van het paard.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:09

Huertecilla schreef:
Skygirl schreef:

Geen fietspad, geen ruiterpad, geen voetpad, geen berm. Meestal wel een greppel.

Allemaal delen we dezelfde baan. Gaat +:)+

Maar daar verwachten bestuurders het en worden ze niet zo gauw boos als in NL.

Gelukkig is er dan ook eigenlijk altijd een berm tussen de autoweg en het fietspad en hoef je niemand in de weg te rijden. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:10

quera schreef:
Ik woon trouwens in Noorwegen momenteel. Snelweg hebben we hier niet. Allemaal 80 km weg en daar gaat alles overheen. Van voetganger tot auto en van fiets tot geit :') we zijn hier niet anders gewend :)

...en die gaan elkaar allemaal probleemloos, betrouwbaar veilig, voorbij.

Inderdaad. De geiten was ik vergeten. Dat is hier zó normaal dat ik niet eens bij stilsta. Een kudde geiten pál aan een provinciale weg is dagelijks verkeersbeeld.
Het verkeer rijdt er gewoon langs. Slechts een enkeling wat rustiger met wat meer muimte gevend als de rest van het verkeer dat toelaat. Je kan moeilijk uitwijken met tegemoetkomende vrachtwagens op max. toegestane snelheid.
De verantwoordelijkheid voor de geiten en gevolgen ligt bij de geitenhoeders.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:13

Ach ik verklaarde ze eerst ook voor gek hoor eerst met 22 pony's over de weg met 2 personeel daarna met 300 geiten de weg op :')

Maar het is hier nou eenmaal niet anders. En iedereen houd er rekening mee. Zelfs de toeristen nadat ze het voor de eerste keer mee hebben gemaakt _/-\o_

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:17

@ wielrennerX:
hier in belgie liggen de fietspaden meestal vlak aan de weg, dus rijbaan + fietspad met een wit lijntje ertussen. fietspaden zijn amper een metertje breed, dus dan wordt er door een fietser meestal over de weg voorbijgestoken (altijd rechts inhalen)
de link van het topic op jullie forum werkt niet. echter mag je wel mijn stukje kopieeren.

Dus:
-ALTIJD links passeren
-ruime afstand (min 2 meter) (of zoveel als mogelijk en veilig)
-indien nodig vertragen of zelfs stoppen (ook met de wagen)=> hou er rekening mee dat een paard een vluchtdier is, dwz als die schrikt loopt hij weg of springt hij opzij, een paard weegt ook ruim 600 kilo, als dat bovenop jouw met je fiets springt, ben je plat. Hou dus een zodanige snelheid en afstand aan, dat je zelf in een veilige marge zit, en je ten allen tijde kunt stoppen.
een ruiter kan zijn paard 100 % verkeersmak en onder controle hebben, het is en blijft nog altijd een dier, een groot zwaar dier, die potentieel gevaarlijk KAN zijn.

Een rustig ontspannen paard loopt op een gelijkmatig rustig tempo, de staart hangt ontspannen, het hoofd is meestal laag gedragen, de oren staan voorwaarts of zijwaarts
http://www.google.be/imgres?q=ontspanne ... ,s:0,i:112
http://www.google.be/imgres?q=ontspanne ... gCA&zoom=1

de ruiter zit zelf ook rustig, lange teugel (leidsels die van de mond van het paard naar de ruiter gaan ;) )

een paard die bang of onrustig is, loop meestal in een trippelstap (paard bounced op en neer), in ergere gevallen gaat hij gaan huppelen, of zelfs bokken en steigeren.
het hoofd is hoog en gespannen gedragen, de ruiter heeft meestal strakkere teugels, en zit ook meestal niet helemaal rustig :D
http://www.google.be/imgres?q=bang+paar ... s:25,i:178
dit paard is onrustig:
je ziet dit aan de hoofd/halshouding (die is hoog), en aan de manier van lopen (half stappen half draven, verheven en dribbelend)

een paard die agressief heeft zal doen om te slaan/bijten, heeft de oren plat in de nek (maar dit zal meestal niet vaak voorkomen).