Duhelo schreef:Misschien is het een idee om op het wielrenforum eens een topic te openen over paarden op de weg?
Op dit moment wordt er in dit topic wat over paarden gesproken:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 03#p762503
Een bijdrage van jullie kant is welkom.
Citaat:
Het probleem met zulke tips is dat ze niet zijn toegesneden op fietsers/wielrenners en erg ambigu zijn. Wat is bijvoorbeeld 'genoeg zijdelingse afstand'? Een niet-paardenkenner heeft geen idee. Hoe zie je of een paard angstig is? Idem dito. En er staat 'Maak geen lawaai' en dat paarden schrikken van geroep, maar dan lees ik hier weer dat het juist goed is als een paard je hoort aankomen en dat je juist wel moet roepen. Dat bedoel ik met slechte voorlichting
Ik kan met best voorstellen dat een paardenkenner zulke hiaten niet ziet en het uit eigen ervaring weet, maar voor een niet-kenner is het maar een beetje gokken.
Citaat:
Als je een paard passeert, is jouw manier op zich niet slecht. echter prefereer ik dat er wel eens van wat verder geroepen wordt. Probleem met de wielrenfietsen is dat die énorm stil zijn.[...]
op het moment dat de wielrenner op 15 m afstand een pardon, of hallo roept, zal het paard de fiets ook gezien hebben, en hoeven ze niet te schrikken.
Liever ook wel blijven trappen, of iets doen dat wel geluid maakt.van een constant geluid schrikken paarden meestal niet. een geluid dat stopt (bv een automotor dat afgelegd wordt, en als het paard nét gepasseerd is terug aangelegd wordt, zorgt er wel voor dat de paarden eens kunnen schrikken), en herbegint wel.
Een racefiets maakt meer lawaai als je niet trapt. Dan gaan de palletjes in het achterwiel tikken, al hangt het geluidsniveau heel erg af van het wiel. Dit is op zich wel een heel mooi gelijkmatig geluid. Een wielrenner met een goede techniek zal tijdens het trappen juist heel erg stil zijn. Maar ik vraag me wel af wanneer kan ik dan weer gaan trappen? Gaat het paard niet meer schrikken als ik op kop-hoogte weer ga trappen of moet ik een paar meter wachten?
Citaat:
Dus:
-liever wél waarschuwen met stem
-ALTIJD links passeren
-ruime afstand (min 2 meter)
-indien nodig vertragen of zelfs stoppen (ook met de wagen)
-vriendelijk zijn tegen de ruiter (en ruiter ook vriendelijk zijn tegen andere weggebruikers!)
Ik zal eens 'hallo' proberen te roepen. Maar die 2 meter is niet altijd mogelijk omdat fietspaden niet altijd breed genoeg zijn. Bij zulke paden ga ik wel extreem links rijden, maar 1.5 meter is dan het hoogst haalbare gezien de breedte van het paard.