Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:58

ik dacht wel eens gelezen te hebben seven dat je zo tevreden was over de stal waar je staat?
maar waarom heb atti dan zo onverwacht naar huis gehaald?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:10

moet even lachen alja ik was juist helemaal niet tevreden :D dat had ik al eens gemaild inderdaad.

Karin wij gaan een 20 x 40 m bak maken. Heb nu geen bak.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:12

oh ik dacht dat je wel tevreden was, dat je stond met familie en dat jullie elkaars paarden deden en dat dat allemaal zo makkelijk was ;)

wel fijn dat je thuis zoveel ruimte hebt dat je ze thuis kunt hebben :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:16

@Seven fijn hoor je paardjes aan huis :) En succes met de bouwplannen. Lijkt me erg leuk om alles uit te zoeken (welke stal e.d.)

Ik moest overigens wel lachen om die reactie van die man met dat eurootje.

Ik heb trouwens weer een nieuwe column van Robin (edit); het gaat over het hebben van een klik met een paard als je een paard gaat bezichtigen. Haar vraag is of andere mensen in de klik geloven ja of nee. Zij gelooft er in ieder geval niet in. Column lezen en event. reageren kan hier: http://www.paardenlifestyle.com/de-klik/

Ik ga over een paar maanden een paard verkopen, of misschien twee, maar ik weet nog steeds niet welke ik weg moet doen. (Ik heb twee rijpaarden en twee 2-jarigen; het wordt allemaal wat te duur) En wat ik vooral ook heel lastig vind is het bepalen van de vraagprijs!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:24

Leuk stukje. Ik geloof ook niet in de klik. Ik denk dat het een gemakkelijk manier is om een paard waar je niet mee overweg kunt, af te doen. Namelijk door te zeggen dat je er geen klik mee hebt.
Maar dan beschrijf ik het net wat lomper dan de schrijver van dat stukje..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:27

Ik vind een klik wel belangrijk. Want alsik een klik met een dier heb zal ik er alles aan doen om zo'n dier weer op de rit te krijgen. Heb ik dat niet dan zal ik het dier idd veel makkelijker van de hand doen. Dan zou ik geen zin hebben om er moeite in te stoppen.
Denk ik. :D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:30

Maar dan heb je er toch meer een band mee?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:32

Voor mij is de ''klik'' het gevoel dat het paard bij je past. Ik wil wel een paard dat een leuk karakter heeft, dat vind erg belangrijk. Ook moet het met rijden goed aan voelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:33

Ik denk dat je zonder klik je ook niet snel bind aan een dier.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:55

klik??
tja mij zegt het ook niet heel veel.
ik ben van mening dat een goede ruiter op elk paard kan rijden ongeacht een klik hebben of niet.

denk wel dat het eene paard je meer aanspreekt dan de ander maar dat noem ik geen klik!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:01

Zo zie je maar, iedereen heeft z'n eigen ideeen. :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:05

Ik ben totaal niet zweverig aangelegd maar ik vind een klik wel belangrijk, voor mezelf. Dit ligt voor iedereen anders. Voor mij betekent de klik dat er een bepaald gevoel is, dat je iets in het paard ziet, dat je het idee hebt dat dit echt je maatje kan worden. In een paar keer (of beter nog direct) moet je zien of dit iets is voor de komende jaren. Dan moet je daar toch wel een bepaald gevoel bij hebben, en dat bepaalde gevoel is voor mij de klik.
Je moet het beestje gewoon een keer goed in de ogen kijken en dan merk je wel of je er iets mee hebt of niet. Ik had met Arjen wel een klik, het was liefde op het eerste gezicht en nu 3 maanden later bevestigd zich dat elke keer weer. Het was de eerste keer opstappen en wegrijden terwijl ik 2 jaar niet op een paard had gezeten. Het klikte gewoon direct tussen ons, wederzijds vertrouwen erin dat het goed kwam. Bovendien bevestigde het zich eigenlijk al wel direct. ik vond Arjen op de website al heel mooi en hij sprak me daar al aan, zonder te weten dat hij het was hem bekeken en proefgereden, toen ik zei dat ik het gevoel had dat ik echt een klik met hem had en hem erg leuk vond met de vraag "staat hij ook op de website?" toen pas kwam ik erachter dat dit hetzelfde paard was die ik ook op de website zo gaaf vond. Dat zei mij wel genoeg!

Overigens vind ik dat de klik voelen en praktisch zijn ingesteld ook prima samen kan gaan. Ik heb eerst praktisch gekeken of het paard aan mijn wensen en verwachtingen voldoet en daarna mezelf de kans gegeven de klik te voelen. En bij het ene paard is die er wel en bij het andere paard niet, ook als ze beide aan de eisen voldoen.

@alja: ik denk ook wel dat dat zo is, maar denk wel dat de klik veel toe kan voegen. En los daarvan als je een paard omt e rijden zoekt dan zoek je ook heel anders dan wanneer je een maatje zoekt. En ik denk dat eigenlijk vooral ook dan de klik van toepassing is, als je niet alleen een paard zoekt om de sport mee te beoefenen maar vooral ook een maatje.

@hoipiepeloii: ik denk dat die band... begint met de klik!
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 05-06-12 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:05

Alja schreef:
klik??
tja mij zegt het ook niet heel veel.
ik ben van mening dat een goede ruiter op elk paard kan rijden ongeacht een klik hebben of niet.

denk wel dat het eene paard je meer aanspreekt dan de ander maar dat noem ik geen klik!

een 'klik' hoeft van mij ook niet. Maar heb met een paard wat ik 'leuker' vind wel altijd meer plezier ongeacht of het dier die dag wel of niet zijn best doet.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:08

Ilse, ik vind het ook belangrijk. Nadat ik een aantal paarden had gezien, geloofde ik er niet echt meer in. Ik was bang dat ik dat nooit kon krijgen, zo'n klik, want ik had het nog nooit echt heel goed gevoeld, alleen jarren terug. Alleen toen ik afgelopen vrijdag dit paard zag, wist ik het weer. Daardoor heb ik een paard gekocht die totaal niet aan mijn eissen voldeed.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:09

ilsemarie: een maatje voor het leven klinkt heel erg leuk en weet ook zeker dat die mensen bestaan die dat zoeken maar ik denk dat haast 80% van de mensen tegenwoordig een paard heeft om te rijden/ presteren in de sport want waarom worden er anders zoveel paarden verkocht die niet aan de wensen van de eigenaren voldoen?
kan me niet voorstellen dat dat alleen met een klik heeft te maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:12

Ik "geloof" niet in "de klik", ik WEET dat hij bestaat. Voor mij is die ook bepalend voor wel of niet kopen, heb het met paarden ook maar 2x meegemaakt en die twee paarden heb ik ook. Die klik voel je absoluut en zonder twijfel, als je twijfelt heb je niet die klik. Voor mij is het een paard in de ogen kijken, hoef er niet op te zitten of mee om te gaan, in de ogen kijken is genoeg om de klik vast te stellen.
En het is niet zo dat je dan blind verliefd bent, in beide gevallen was ik me zeer goed bewust van de nadelen van de paarden, ze zijn (net als ikzelf) verre van perfect :P
Je kunt met een paard waar je geen klik mee hebt wel een band opbouwen, heb ik ook met een aantal paarden, maar dat is echt anders.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:12

Als je geen paard als maatje zoekt is die klik ook niet zo belangrijk. Daarom heb ik dat er ook bijgezegd, dat het er ook om gaat waarvoor je je paard zoekt. Als je van tevoren weet dat het tijdelijk is zoek je heel anders.
Ik zocht wel een maatje en hoop naast een mooie carrière in de sport nog minstens 25 jaar van Arjen te kunnen genieten, daarom was/is voor mij de klik wel belangrijk. Mocht nou over een paar jaar blijken dat het toch niet is wat de bedoeling is, kan hij altijd nog verkocht worden, maar dat is in beginsel niet de bedoeling. Paarden zijn voor mij vooral iets om te kunnen ontspannen, sport erbij is heel leuk en is ook wel echt iets waar mijn ambitie ligt, maar dat ze een maatje zijn gaat voor alles. daarom is de klik voor mij wel belangrijk en voor iemand anders niet, maar ik vind niet dat dat wat te maken heeft met zweverigheid zoals in die column beweerd wordt :P

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:20

Klik in mijn ogen is dat je het dier in 1 oogopslag al weet dat t em is!
Waar je dus behoorlijk wat voor over hebt om het op de rit te krijgen. Zelfs een gebroken arm hahaha!
Een dier wat je aanspreekt rijd je makkelijker op weg, dan als je denkt hmm ik weet het niet.

Ik wou ook een goed doorgereden peerd. Had met 1 7jarige wel dat gevoel. De volgende 5 vond ik wel leuk, maar niet meer als dat. Toen ik Flo zag kon ik niet wachten om erop en voelde meteen vertrouwd :j
Die eisen, tja je wijkt er toch wel vnaf :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:28

De klik vind ik een moeilijk iets. Ik geloof wel in een soort klik, maar meer als in: je komt 1 keer in je leven een paard/pony tegen waar je vanaf het 1e moment iets mee hebt, meer dan met andere paarden. Met mijn vorige pony had ik vanaf dag 1 een band, binnen 2 dagen hinnikte hij en kwam naar het hek gegalopeerd, met rijden lukte alles vanaf het begin meteen, het voelde alsof ik hem al jaren had. Maar het was ook een pony die precies alles had wat ik wilde.

Toch heb ik met het kijken van een paard daarna niet gekeken naar de klik, omdat het imo meer een band is en een band kan je ook opbouwen. Ik keek meer naar mijn wensen en of dat aansloot. Ik denk namelijk dat het missen van de 'klik' meer het niet passen van een combinatie is. Of dat nu is dat het paard flegmatiek is en ruiter van voorwaartser houdt, of het paard te hoog gegrepen is of juist minder in huis heeft dan de ruiter wil enzovoorts.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:01

Ik weet niet of klik het goede woord is, als ik op een paard stap weet ik na 1 rondje of het ''ja'' of ''nee'' is, een paard dat me past maakt dat ik lachend op paard zit en binnen een rondje weet of het wel of niet mijn beest is. Heb je dan een klik, of is het gewoon je type paard.. vind het wel belangrijk dat het paard gelijk al mijn type beest is. De band komt later, dat heeft gewoon tijd nodig.
Als er in een advertentie staat ''geen klik'' gaan er bij mij 5 alarmbellen af.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:13

Floortje_89 schreef:
Ik weet niet of klik het goede woord is, als ik op een paard stap weet ik na 1 rondje of het ''ja'' of ''nee'' is, een paard dat me past maakt dat ik lachend op paard zit en binnen een rondje weet of het wel of niet mijn beest is. Heb je dan een klik, of is het gewoon je type paard.. vind het wel belangrijk dat het paard gelijk al mijn type beest is. De band komt later, dat heeft gewoon tijd nodig.
Als er in een advertentie staat ''geen klik'' gaan er bij mij 5 alarmbellen af.

Volgens mij hoeft dat niet gelijk negatief te zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld 2 rijpaarden en het lijkt er op dat 1 van de twee beter is, maar toch heb ik met dat "betere" paard een mindere band. Die ander hebben we ook zelf gefokt. En misschien dat als ik 1 van de twee weg moet doen, dan ik dan de betere wegdoe ondanks dat ik ze wel voor de sport heb.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:15

Ook ik meld me hier weer aan, zal voornamelijk veel meelezen en zo nu en dan posten. Zoek nog niet zo heel lang naar een nieuw paardje. Veel plezier en succes met jullie zoektocht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:21

Grotendeels eens met Hoipiepeloii. Ik heb helemaal geen klik nodig met een paard om er normaal / succesvol mee te kunnen rijden. Sterker nog, ik rijd standaard beter met paarden van anderen (waar ik minder emotioneel om ben) dan met mijn eigen paarden, maar dat zal waarschijnlijk nog meer te maken hebben met de druk die ik voel dan met de 'klik'.

Ik heb diverse paarden gereden waar ik niet (direct) iets mee had. Ze deden me niet zoveel. Zo ook de schimmel van mijn moeder, maar daar heb ik wel gewoon regiokampioenschappen etc. mee gereden. In de loop van de tijd bouw ik daar wel een band mee op, hoewel die minder hecht zal zijn dan met paarden waar ik meteen iets mee heb.

Met echt mijn eigen paarden wil ik wel die 'klik' hebben. Dat is volgens mij puur of het paard mij op het eerste gezicht aanspreekt, anders overweeg ik niet eens om ze te kopen. Het ontbreken van de klik kan dus bij mij nooit een reden zijn om een paard te verkopen.

Ik praat overigens vrij snel negatief over mijn eigen paarden, maar net zo goed over mijn rijkunsten. Zoals mijn Z ruin. Die vind ik geniaal, maar ik zou nooit kunnen zeggen dat het een bewegingswonder is met enorme potentie. Dat is hij net zo min als ik een getalenteerde ruiter ben. Maar door die uitspraken zijn er mensen die denken dat ik mijn paarden niet leuk vind. Dat is absoluut niet waar. Ik waardeer ze om hun karakter en de kwaliteiten die ze wel bezitten, maar ik ga ze echt niet onrealistisch ophemelen. En gelukkig kan niemand anders voor mij bepalen of die klik er is of niet, dat voel ik toch echt zelf.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:40

Ik geloof ook abssoluut in de klik. Maar dan in de zin van je kan beter met het ene paard overweg als met het andere.

Ik ben een ongelooflijke angsthaas en voelde me niet zo thuis op de eerste fries omdat die zo sterk werd, de 2e was me te vliegerig, Afke was gewoon zo evenwichtig en zeker en zacht te rijden....en nergens bang voor. Zo een paard past bij mij en dat noem ik dan de klik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:51

Romanoff schreef:
Klik in mijn ogen is dat je het dier in 1 oogopslag al weet dat t em is!
Waar je dus behoorlijk wat voor over hebt om het op de rit te krijgen. Zelfs een gebroken arm hahaha!
Een dier wat je aanspreekt rijd je makkelijker op weg, dan als je denkt hmm ik weet het niet.

Ik wou ook een goed doorgereden peerd. Had met 1 7jarige wel dat gevoel. De volgende 5 vond ik wel leuk, maar niet meer als dat. Toen ik Flo zag kon ik niet wachten om erop en voelde meteen vertrouwd :j
Die eisen, tja je wijkt er toch wel vnaf :)

Had ik ook zo'n beetje.
Zocht een ruin, iig ingereden, leeftijd niet héél belangrijk, geen buin paard. hoogte vanaf 1.65, rontgenologisch 100%
Gekocht: bruine KWPN, merrie, 2.5 jaar (niet zadelmak), rontgenologisch een bemerking waar ze aan is geopereerd.
Alleen de hoogte was echt naar wens :P
Geweldig slim paard, echt mijn paardje, mijn trots.
Helaas met 15 jaar in 2011 moeten laten inslapen door een stom pechgevalletje, kniebanden gescheurd ;(