Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:02

Succes, Emma! Je gaat dat wel laten weten, toch?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:08

Inderdaad apart van die stal, je bepaalt toch zelf of je al dan niet wilt keuren?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:25

Vind ik inderdaad ook wel een beetje raar. Je mag toch hopelijk zelf bepalen of je het paard laat keuren. Of zou het zo zijn dat zij dan geen kosten betalen bij afkeuring?

Emma, is het het paard van de manege?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:28

Zij betalen de kosten bij afkeuring dus vandaar denk ik dat ze geen paarden onder de 5000 röntgen willen laten keuren want als het paard wordt afgekeurd betalen zij dat. Maar je kan vast wel regelen dat hij alsong röntgen gekeurd wordt alleen dan zit je bij afkeuring denk ik wel met de kosten. Maar de kosten voor het keuren komen volgens mij sowieso voor jou rekening bij goedkeuren.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:46

Ik lees nog steeds aldoor mee. Maar heb een vraagje.

Ik ben zondag bij een leuk paard wezen kijken. Leek wel helemaal perfect voor mij. Had wel een krampbeen, maar daar was de prijs ook naar. En mn vorige paard had ook een krampbeen en daar heb ik nooit echt problemen mee gehad. Maar nou wil ik een nieuw paard wel laten keuren, omdat ik zoveel ellende met mn vorige paard heb gehad. Alleen mag ik dit paard wel laten keuren, maar dan op mn eigen kosten. Ook bij afkeur. Dat is toch niet gebruikelijk? Of zit ik nu verkeerd?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:56

Tja, eigenaar vraagt er niet veel voor dus wil niet met extra kosten komen mocht hij niet goed zijn wat natuurlijk kan als hij al een krampbeen heeft. Keuren doe je echt voor jezelf, jij bespaart jezelf een paard die achteraf niet goed blijkt en als er toch nog iets achterweg komt heb je meer rechten als je aan je onderzoeksplicht hebt voldaan.
Sommige verkopers nemen de kosten op zich bij afkeuring maar die zijn er vaak ook zeer van overtuigd dat er niks mis mee is (en kunnen de kosten wel lijden).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:57

Natasja22_01 schreef:
Ik lees nog steeds aldoor mee. Maar heb een vraagje.

Ik ben zondag bij een leuk paard wezen kijken. Leek wel helemaal perfect voor mij. Had wel een krampbeen, maar daar was de prijs ook naar. En mn vorige paard had ook een krampbeen en daar heb ik nooit echt problemen mee gehad. Maar nou wil ik een nieuw paard wel laten keuren, omdat ik zoveel ellende met mn vorige paard heb gehad. Alleen mag ik dit paard wel laten keuren, maar dan op mn eigen kosten. Ook bij afkeur. Dat is toch niet gebruikelijk? Of zit ik nu verkeerd?

Het is een overeenkomst tussen koper en verkoper. Daar is niks "gebruikelijks" aan.
Een krampbeen (of hanetred) wordt als een fout gezien en geeft in principe een negatief aankoopadvies. Zeer waarschijnlijk is dat de achtergrond voor de verkoper om keuring altijd op kosten van koper te laten geschieden.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:09

Ik heb de kosten van de keuring gedeeld met de eigenaar bij aankoop van mijn paard.
Maar je hoort vaak genoeg dat de kosten geheel voor de koper zijn, ook bij afkeuren, dat is niet heel ongebruikelijk of zo..

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:28

Het is zeker geen hanetred hoor. Echt een krampbeen.. het paard is in 2008 wel helemaal goed gekeurd met röntgenfotos. Maar ja dat is al weer 4 jaar geleden. Dan kan er zo veel veranderen natuurlijk. wel lastig.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:43

Wat een leuke paarden allemaa, vind het leuk om zo nu en dan weer even een update te lezen van mensen die net als mij al geslaagd zijn en helemaal happy zijn met hun nieuwe aanwinst.

Ik heb Zwingli nu precies 4 weken en ben helemaal gek met haar, ben er wel achter gekomen dat ze wat sensibeler en kijkeriger is dan toen ik de keren ben wezen proefrijden, maar ja dat ontdek je pas als je een paard (wat verder weinig van huis is geweest) gaat verhuizen.
Maar het is wel een paard met potentie en goede ruime gangen, helaas uit ze ongenoegen en stress door idioot te gaan doen met haar hoofd en dat kun je natuurlijk niet hebben als je een proef gaat rijden.

Heb besloten wat lessen al la Antoine de Bodt methode te nemen, de meningen over deze methode zijn erg verdeeld, maar een paard op eigen benen laten lopen zonder het in een houding te "dwingen" maar het met minimale hulpen recht te maken en te laten ontspannen spreekt mij enorm aan.
Zwingli heeft bij stress de neiging zich vast te gaan zetten in de rug, onrustig te worden met het hoofd en wat staak gedrag te vertonen, zo ook gistermorgen in een volslagen nieuwe omgeving voor haar, ze kwam trillend van de trailer en zag in de binnenbak apen en beren en raakte helemaal van streek en boos toen een aantal andere paarden de bak verlieten en zij alleen achterbleef.

Heb een half uurtje op deze manier les gehad, het hoofd gelaten voor wat het was (weinig aandacht aan besteed), de teugel waar ze op wilde leunen los gelaten (alleen dmv kleine trekjes de richting aan geven) en de andere erbij gehouden, en het is echt waar na 10 minuten begon ze steeds meer te ontspannen en werd het hoofd rustig en was ze helemaal van mij.
Kwam helemaal voldaan en blij van mijn paard, weet hoe ik thuis verder moet en ga volgende week weer :) :) :).
Denk dat dit voor ons de manier is om samen een goede combinatie te worden en klaar te stomen om een nette B proef neer te zetten.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:47

Klinkt goed Ulfeino! Ik vind dat de ADB methode absoluut werkt om je paard recht en ontspannen te laten lopen, en dat is gewoon de enige juiste basis, met een scheef paard kom je nergens.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:53

Ik zoek momnteel een E pony/klein paard
3/4/5 jaar tussen de 1.55 en 1.60m. Mag onbeleerd zijn.
Merrie of ruin.
Geen tinker, haflinger of fjord. Amazone wil de sport in.
Prijsklasse tot 2500. Als iemand wat weet pb maar. Vanaf juni is de stalling/weide weer vrij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:06

Linni_ schreef:
Klinkt goed Ulfeino! Ik vind dat de ADB methode absoluut werkt om je paard recht en ontspannen te laten lopen, en dat is gewoon de enige juiste basis, met een scheef paard kom je nergens.

Maar daar heb je niet per se AdB voor nodig.
Voorwaarts-neerwaarts en over de rug is gewoon de basis van alles. Dat AdB daar met een leuk verhaal over HKO weer een eigen stickertje op plakt, doet niks af aan het principe wat Ernest van Loon 30 jaar geleden al uitvoerig beschreef.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:07

Een paard wordt op een kwampbeen niet goedgekeurd klinisch (spreek uit ervaring). Maargoed, dit weet je van te voren, en zijn er nog 3 andere benen waar ze op kunnen keuren. Ik kreeg geen negatief koopadvies van de DA, ook niet voor de sport.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:18

Je hebt pb :)

Ik zie dat wel heel veel grote paarden krampbenen hebben. Iemand enig idee waardoor het zoveel bij grote paarden voorkomt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:47

Zoek je een paard voor de wedstrijdsport Natasja?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:50

ik vind denzel echt zo gaaf!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:01

Jullie gaan erg snel zeg.. :)

Ulfeino; vind jou merrie érg aansprekend en wat super dat jullie een methode hebben gevonden die helemaal bij jullie past :)
Emma succes met de keuring, is dat die vos van dat filmpje?
Zag ook een aantal erg fijne foto's voorbij komen, leuk ! :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:33

Natasja22_01 schreef:
Je hebt pb :)

Ik zie dat wel heel veel grote paarden krampbenen hebben. Iemand enig idee waardoor het zoveel bij grote paarden voorkomt?

Je hebt verschillende " soorten" in de krampbenen, bijvoorbeeld bij mijn paard. Onder het zadel vertoont hij het helemaal niet, daarom is hij nog wel geschikt voor de sport. (Er zijn nog best een aantal paarden op hoog niveau die dit ook hebben)
Als een paard dit in stap onder het zadel ook laat zien is het voor de sport natuurlijk een ander verhaal.
Krampbeen is ook wat anders dan een hanentred (wat je vaak in alle gangen ziet)

Waarom het bij grote paarden meer voorkomt? Geen idee, misschien omdat het hele gestel een stuk groter is en op sommige punten dus zwakker?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:35

ik heb ook een paard gehad van ong 180 die het dus had en die liep op ZZ-licht nivo, helaas later afgemaakt ivm ataxie :(

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:38

De DA zei bij mijn paard ook, in de toekomst kunnen ze niet kijken, maar een grotere kans op overbelasting is er wel.
Was de ataxie een gevolg van het krampbeen? Of stond dit er los van?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:28

Zojuist mensen blij gemaakt en onszelf ook! Zij zochten een jonkie van een jaar 3, wij een braaf sukkelponietje voor onze buurkids. Laten zij die nou net hebben! Ons jonkie KWPN ér maakt hun juist helemaal blij, moeder en dochter glunderden van oor tot oor en zijn al een paar keer helemaal verliefd langs het weiland gereden, zo schattig. Het valt mij ook wel op dat sommige zoekers op dit forum best veel eisen hebben en over iets kleins vallen. :o Vervolgens is er ook nog een laag budget.
Iedereen wil een superbraaf dier van ongeveer 1.68, liefst ruin, verkeersmak, liefst wedstrijdklassering en zowat alle botten moeten 100% op de foto zijn en dan graag nog maandje op proef voor laag bedrag. :=
En dan zijn er ook nog die een kapitaal voor een afgekeurd paard uitgeven %)

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:40

@ KarinvdM, nee ik zoek gewoon een beetje een veelzijdig recreatiepaard. Maar het liefst wel een vrij grote omdat ik zelf ook 1m82 (ongeveer) ben.

Mijn vorige paard heeft bij zn vorige eigenaar ook Z1 gelopen met zn krampbeen. Maar bij hem werd het toen ik hem had wel steeds erger. Of dat nou door die ataxie kwam.. geen idee. Hij is iets meer dan een jaar voor de diagniose ataxie wel gevallen in de weide op een badkuip (was als waterdrink bak) snachts. Wat er precies gebeurd is weet ik niet. Maar misschien dat er toen wel iets flink mis is gegaan in zn lijf. Maar ja, dat weet ik ook niet zeker natuurlijk.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:42

Het is de vos merrie (sommige verklaren me misschien voor gek) maar dit is ook na overleg met mijn instructrice. En met het idee, als de opleiding niet goed gaat wil ik ook nog een paard waar ik tevreden mee ben.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:47

@ InekeN ; Ja idd je moest een weten hoeveel mensen ik aan de lijn en op mail hebben gehad met een eisenlijst van hier tot groningen en terug en dan voor een tamelijk laag budget.

Goed, mijn paard staat dus nog te koop en zijn langzaam opzoek naar een ander.

Er komen hier ontzettend leuke paarden voorbij ! er staan er zoveel te koop dat je door de bomen t bos niet meer ziet onderhand