Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:49

Bontfire: welkom!

En dames... mag ik even "opscheppen?" Heb vandaag namelijk écht wat overwonnen ( en bijvoorbaat al sorry voor het lange verhaal). Paardje lief liep tot een 3 weken geleden werkelijk heerlijk. Wel erg fris als het stormde, en me in de frisheid er een keer afgegooid, maar daarna was ik meer alert, ging er meer aan rijden waardoor de pony echt heel fijn begon te lopen, en de deuk in mijn vertrouwen na mijn val eigenlijk heel behoorlijk verdwenen was. Kortom; ik voelde me helemaal stoer, competent, tevreden, zelfvertrouwen enzo... jaaaa............

En vervolgens ga ik 1 week op vakantie, en door overige omstandigheden heeft Jou-Jou netto 2 weken stilgestaan. De eerste keer dat ik hem weer ging rijden was het -10 ofzo.... En daar had ik wel even aan gedacht, maar dat ook weer als "onzin" weggezet. Pony liep toch heerlijk voordat ik hem 2 weken vakantie had gegeven...

Vervolgens is hij tijdens de eerste keer rijden na de vakantie helemaal niet loperig, geen oververhit naaimachientje (wat ik helemaal verwacht had, want dat doet hij dan), gewoon aanvankelijk echt braaf om vervolgens ineens compleet over de schouder weg te lopen, hoofd in de lucht gooien... staken, op de plaats galopperen, kortom: vervelend..

Ruiter in de stress natuurlijk: meteen denken aan rugproblemen, kreupelheid... of oohhhhh wacht: zijn gebit.. Afgestapt die keer, daarna een paar dagen later nog een keer gereden, maar exact het zelfde probleem. Dus: Tandarts laten komen, pony na laten kijken, eigenlijk zelf redelijk zeker dat de pony vast pijnlijke haken had..

Not dus :+ Niets aan de hand ( en daar was ik eigenlijk zo zeker van).. Maar toen de DA veelbetekenend vroeg hoe oud de pony was en of het kon zijn dat hij me wat aan het uitproberen was.. toen wist ik het natuurlijk wel... Oeff... dit moest ik dus gewoon zelf uit"vechten" met mijn puberpony. -O-
Besluit genomen, en vandaag was weer mijn reguliere rij-dag. Toch iets meer gespannen dan normaal de pony mee genomen naar de gehuurde binnenbak met het vaste voornemen om 100% eerlijk, maar ook 100% écht te rijden en geen gedoe te accepteren. Gewoon vooruit ríjden, been eraan en gedoe toch even corrigeren met een tikje.

Dit is me op 1 serie ( wel redelijk spectaculaire, maar goed uit te zitten) bokken komen te staan, een even boos op de plaats galopperend paard... Om vervolgens zo enorm beloond te worden! Na gewoon echt even doortastend te zijn geweest, vóel ik ineens hoe mijn pony zich onder me ontspant, en hij begínt me toch te lopen! Hij heeft werkelijk nog nooit beter gelopen dan vandaag. Gedragen, reageren op de kleinste hulp, in balans, swingend.. ooeehhhh

Ik heb zó genoten!
Ben helemaal penny gelukkig...

Móest ik even delen ( voel me zo dapper :o )
Laatst bijgewerkt door Punz op 05-02-12 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:52

Ik kan me helemaal voorstellen dat je genoten hebt :j . En het is ook dapper +:)+ .

MarjaG

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:20

Wow dat klinkt top! Hardstikke goed dat je door hebt durven zetten.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:31

Herkenbaar!
Ook hier een angsthaas. Vroeger, toen er nog geen drempels waren en je poep met een lange oe schreef, kon ik uren met mijn pony door het bos rondzwerven. Tussen groot verkeer door richting bos, daar uren rondzwerven en als ponylief eens schrok, bleef ik heel koelbloedig. Nu vraag ik me af of ik toen gek was, want dat durf ik echt niet meer. Jawel, er was wel eerst een heftig ongeluk voor nodig om me in te laten zien hoe gevaarlijk paardrijden is...

Sinds drie jaar het paardrijden weer opgepakt en sinds twee jaar mijn huidige pony in bezit. Buitenrijden doe ik alleen als ik zeker weet dat het veilig is. Ben sinds kort ook gestart op wedstrijd, met knikkende knietjes. Ik kijk nu al op tegen het outdoorseizoen want dat is niet omheind!

Ik merk wel dat ik wat gegroeid ben: ik durf door te rijden als pony iets eng vind, ik durf meer de leiding op me te nemen. En dat werkt wel, merk ik.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 11:01

Welkom xbontfire en suvan :)

@riagr - waaaauw!! wat goed :) :) en wat dapper inderdaad dat je zo doortastend durfde op te treden. 100% echt rijden, dat is het inderdaad....dat is die 'knop' die bij mij zo moeilijk om wil...niet 'pierlawaaien' maar RIJDEN! :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:35

Gefeliciteerd Riagr! Een hele overwinning, toptoptop!

Welkom suvan en xbontfire!

Wij hebben gisteren een knoop doorgehakt, we gaan verhuizen naar een andere stal. Ik word echt helemaal knettergek van de drukte bij ons op stal en mijn paard houdt er ook helemaal niet van. Die had 10 jaar aan huis gestaan met 2 andere paardjes, in alle rust en stilte, en de overgang naar een pensionstal/manege met 70 paarden ging echt niet goed. Daarbij kwam dat ik altijd stress kreeg als er stoute paarden in de piste waren, en dat er een aantal waren waar ik al helemaal niet meer bij wilde rijden, dus dan moest ik vaak lang wachten/niet rijden/...
Nu gaan we ergens heen waar 7 paarden staan van 4 eigenaren (waaronder ik), en waar de paarden ook 's winters een paar uur naar buiten kunnen. Dat betekent dat wij niet meer 2x per dag moeten gaan, wat érg lastig was, en dat ik bijna altijd rustig zal kunnen rijden!
Extra voordelen: het is zo'n 8km dichter bij huis en het is goedkoper ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:15

Welkom Suvan en xbontfire!

Raigr, dat klinkt echt als heerlijk rijden! Zo fijn als alles op z'n plek valt en ze dan zo super gaan lopen!

Ik wilde vrijdag gaan rijden, maar met dat ik dat besloten had, kreeg ik een sneeuwstorm op m'n hoofd..Goede reden dus om toch niet te gaan rijden. Heb wel een uur op de grond gewerkt met haar, dat ging echt super!!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:40

@riagr...nou knap hoor, ik wou dat ik zo doortastend durf te zijn....en ik denk als Verdi nog 1x zou bokken ik er nooit meer op zou gaan,. dus respect!!

@malootje...ik hoop dat je het naar je zin krijgt op je nieuwe stal. ik houi zelf wel van wat drukker omdat ik dan zeker weet dat er iemand aan het rijden is en dan is verdi superbraaf. maar tussen 70 paarden en wat drukker zit nog wel een enorm verschil. Ik rij nu eigenlijk altijd alleen, maar ben in jubelstemming als er iemand anders ook kom rijden...
iig succes daar!!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:47

Ik heb me opgegeven voor de Eper paarden 4 daagse en ben dus ingeloot ik heb er onwijs veel zin in, het enige wat me nu al angst bezorgt zijn de aanspanningen met evt. gerammel van achter.
Vorig jaar ben ik bij Onder de Kastanje geweest op doortocht en hij heeft wel 10 min. staan kijken met zijn mond open, naar een aanspanning die in de bak aan het rijden was.
Nog zover weg en nu al zenuwen bah

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:50

Ik ben gister gewoon weer met paardlief gaan wandelen in het bos. Deze keer zonder ander paard erbij, maar wel met vriendlief die ook een touw vasthad, zodat ik even wat extra zekerheid had.
Hij was zo braaf, ik denk echt dat ik het straks ga durven om al rijdend het bos in te gaan met hem. Nu al zin in.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:00

@Rockwitch: goed hoor! Ik wandel ook vaak aan de hand in het bos, geeft net wat meer vertrouwen. Als ik het bos op ga, loopt er negen van de tien keer iemand naast, met touw in de aanslag voor als ik het niet vertrouw. Ik ben een held op roze sokken!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:10

Mag ik mij ook melden? Op 4 december jl ben ik ook van het paard gevallen tijdens een georganiseerde bosrit ([VVDD] Buitenrit verandert in een nachtmerrie!), met mijn rug tegen een te grote boom. En volledig geplankt afgevoerd naar het ziekenhuis. Helaas niet de eerste keer, 1 jaar eerder, tijdens de zoektocht naar mijn eigen paard, is ongeveer hetzelfde gebeurd. Ook gevallen van een ‘proefrondje’ paard en ook met mijn rug ergens tegen aan, en ja, ook hier weer met de ambulance geplankt afgevoerd. Helaas heb ik aanleg om met mijn rug ergens tegen aan te vallen. Echter ben ik een ruiter in hart en nieren en rij al sinds mijn vierde (met een pauze van bijna 10 jaar wel). Ik wil dus alles doen om aan mijn angst te werken en sta nu een week in training met mijn paard. Mijn eigen paard is overigens een goedzak, dus het is erg jammer dat hij geen vertrouwen van mij krijgt door andere negatieve ervaringen, terwijl hij zoveel vertrouwen verdient. Hoe dan ook, ben ik erg angstig geworden. En om mijzelf te stimuleren in het overwinnen heb ik alles opgeschreven wat ik in mijn trainingsweek heb gedaan / geleerd en het later te kunnen nalezen.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:19

Ooh Meliss, wat een ellende heb jij dan al gehad met name met je rug. Knap dat je toch weer op het paard klimt!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:36

:wave:

Ooh wat is dit toch allemaal herkenbaar! Zéker nu de temperatuur onder het vriespunt gezakt is, er buiten een dik wit pak ligt en de paarden dus al enkele dagen op stal staan en dringend hun beentjes alle 4 graag een keertje zouden strekken... :j

Ik zoek ook altijd een excuus... En dan voel ik me ZO belachelijk want mijn paard is heel eerlijk eigenlijk: doe ik niet schijterig, dan hij ook niet! "Maar hij heeft 4 weken terug een pas gemankt, laten we de galop maar overslaan", "Maar ik ben moe", "Maar hij is moe", "Maar het zàdel lijkt niet recht te liggen"... :)* Gelukkig heb ik een instructrice die hier wel raad mee weet - eindelijk gevonden, ja ze bestaan dus toch nog wel! Dus dat gaat allemaal stilaan de goede kant uit...

Inmiddels heb ik ook iemand gevonden die mijn paard (een AV trouwens) kan geven wat ik hem niet (altijd) kan geven: onbezorge buitenritten. Mijn paard wordt getraind om endurance te lopen en dat doet hij fantastisch! Komt daar wel bij dat ik zijn conditie moet onderhouden en dus ook het bos in moet trekken... Hoe bang ik ook was in het begin (en nu na een lange tijd binnenrijden weer - dat geef ik gerust toe), het betert echt wel mits de juiste aanpak (en waarschijnlijk ook wel het juiste paard). Ik ben zelfs al enkele keren alléén met hem buiten geweest! :wow: Kwamen we tegen: blauwe ritselende vuilniszakken op straat, 2 dravende paarden die nièt stopten om voorbij te steken, een KOETS ( := ), fietsers, en alle duiven van Antwerpen die in 1x de wijde wereld in trokken...

Maar wat echt belangrijk is: ik leer mijn paard stukje bij beetje meer en meer te vertrouwen. En als ik zie hoe hij bij die andere vrouw zijn best doet en hoe hij geniet, daar word ik alleen maar blij van. Een tijd terug zijn we zelfs op locatie een trainingsrit gaan doen! En het ging sùper, we hebben zelf een flinke galop gedaan en ons geluk kon niet op! Voor mij is de juiste aanpak: me omringen met professionals. Ik weet dat als ik met die andere vrouw buiten ga, dat zij haar paard hééft. Tuurlijk is het wel eens gebeurt dat een ander paard schrok en ik het zowat in mijn broek deed, maar dan bleef mijn paard koel en dat dwingt echt respect en vertrouwen af bij mij. Met onze solo-buitenritten stond ik met momenten ook te trillen op m'n benen, maar dan gaat het tegen alle verwachtingen in wèl goed en gebeurt er helemaal niets verkeerd. En dan kom je terug op stal en ben je euforisch, de drempel om volgende x weer opnieuw alleen buiten te gaan wordt dan telkens kleiner...

Ik denk dat het echt zoeken is naar wat voor ieder van ons het beste werkt. Ik heb namelijk ook dagen dat ik gewoon niks doe wat ik niet wil doen, gewoon omdat het echt niet gaat en dan zal ik bijvoorbeeld wel eens afstappen op een eng moment - maar doe dan wel alles eraan om mijn paard op de grond te kalmeren. Maar andere dagen weet ik van mezelf: nu kunnen we er even doorheen breken en dan gaan we er gewoon voor. En sinds ik die aanpak hanteer zijn mijn paard en ik veel dichter naar elkaar toe gegroeid!

PS: iets wat mij ook altijd ZO bang maakte, was dat mijn paard er vandoor zou gaan op buitenrit en 'verloren' lopen. Ik heb nu dus een doggietag met onze gegevens aan het zadel hangen. Al scheelt het me maar 0,5 angstprocent, dat is dan toch weer een klein beetje minder waar ik me zorgen om moet maken... :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:58

Hahaha geweldig verhaal! Mooi geschreven ook,
Het klopt wel zeker hoor!
Nu ben.ik dan nog maar 19,
Maar als ik er aan denk dat ik als klein meisje, achter in het weiland op me pony stapte en zonder halster en zonder zadel en zonder cap nog wel, huppakee naar voren racede, dat durf ik nou ook niet meer hoor,

En dan zit ik te zeuren dat ik niet 3 hoog durf te springen, want ben bang dat die het niet red,
Kom ik laatst een foto tegen van 5 jaar geleden waar we 3 hoog sprongen :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:19

binky schreef:
Laura_x_ schreef:
Pff, ik kan me hier ook wel melden zo langzamerhand :+

Vertel.....
:D

Ik zal maar even mijn verhaaltje doen hier.

Ben per toeval met paarden in aanraking gekomen op mijn 9e (dus zit er nu bijna 8 jaar in), een collega van mijn vader had 'toevallig' een manege en ik was toen net op zoek naar een sport :Y)
Heb heel wat jaren op een manege doorgebracht en heb in totaal 2 eigen paarden gehad. Ik heb op bijna alle maneges in de buurt gezeten. Angst voor springen heb ik ontwikkeld op een manege, waar ik maar móést springen. Angst voor grote paarden (om te rijden, de angst bestaat dan vooral uit het feit dat ik 'denk' dat ik geen controle heb) heb ik ook op de maneges pgelopen. Ik had aangegeven dat ik liever niet op grote joekel paarden te willen rijden. Nu snap ik dat het soms kan voorkomen dat ik op een paard moest, maar op gegeven moment was het niet leuk meer. Ben er vaak huilend vanaf gegaan door die dingen.

Ik ben op mijn 13e (ze zochten iemand van 18 of ouder) bij een handelsstal terecht gekomen en ben daar 4 jaar kind aan huis geweest. Ik heb daar ontzettend veel geleerd en mijn omgang/mijn lef met paardrijden verbeterde ook.

Daar heb ik ook mijn eerste paard gekocht. Helaas heb ik die nog geen jaar later moeten verkopen. Het wilde niet meer met de studie en ik had niet genoeg ervaring/kreeg de beloofde begeleiding ook niet (stond er vaak alleen voor) en daardoor ging ik 'confrontaties' (met dingen die ik niet durfde) uit de weg, speelde op safe. Paard was, achteraf, niet geschikt voor mij in omgang. Ze liep dwars door je heen bijvoorbeeld en op gegeven moment wist ik het niet meer, het werd 'gevaarlijk'. Achteraf denk ik dat het zo is gelopen door mijn gebrek aan aanpakken. Ze is gelukkig wel naar een heel goed thuis gegaan :)

Intussen ook veel handelspony's gereden. Dit ging altijd onder begeleiding. Als ik begeleiding had (heb), durf ik meer. En ik denk dat het ook wel aan de soort begeleiding lag die ik kreeg op zie stal, ik had geen tijd om bang te zijn. Dit werkte voor mij heel goed. Op gegeven moment zelfs nog een (hele pittige) sportpony gereden. Dat was echt een overwinning voor me. De pony was verkocht aan de stal, omdat het meisje er niet meer op durfde te rijden. Pony had altijd de zin gekregen (als ze bokte, stopte ze gelijk met rijden bijvoorbeeld). De eerste paar keer dat ik erop ging, kreeg ik me daar toch rodeo's. Met die pony heb ik veel begeleiding gekregen en op gegeven moment accepteerde ze me en kon ik er, met plezier!!, mee werken. Helaas is deze pony naar het buitenland gegaan, verkocht voor de sport.

Een goed jaar geleden heb ik mijn tweede paard gekocht. Tot mijn grote verdriet heb ik haar moeten laten gaan, ik zal niet in detail treden hierover.

Buitenrijden is altijd al een probleem geweest voor mij. Op de eerste manege ging het goed, daar hadden ze superbrave pony's, die wekelijks met lessen op buitenrit gingen. Voor de rest heb ik weinig buitenritten gemaakt. Mijn eerste paard was niet verkeersmak, daar heb ik wel rondjes mee gereden op een enorm weiland, maar niet echt langs de weg enzovoorts.
En mijn tweede paard, tja wat zal ik erover zeggen. Ik ga niet in detail treden hierover, maar het ging totaal niet goed. Soms zaten er wel goede momenten tussen, zeker in het begin, maar de slechte momenten zijn gaan overheersen.

Nu heb ik een berijdfjord, Alba genaamd. Ze is vroeger als fokmerrie gebruikt en heeft echt een gigantische buik. Ik verzorg haar samen met een vriendin, we delen de dagen in zegmaar. We werken met haar volgens de klassieke rijkunst. Dit is echt dé pony waar ik altijd naar op zoek was. Eerst was ik ontzettend onzeker, maar de laatste tijd gaat het steeds beter. Het is echt een hele 'coole' brave pony, van nature is ze ook erg rustig. Precies de pony die ik moet hebben :P In de bak heb ik praktisch geen angst meer, ik rijd met zowel met zadel als zonder zadel, zowel met bit als zonder bit en ga echt met veel plezier naar haar toe. Laatst ook, ik doe haar barepackpad op, doe een bitloos hoofdstelletje aan, opstappen en rijden. Er zijn wel goede momenten, het is niet alleen maar slecht.

Maar buitenrijden is een ander verhaal. Ik ben één keer met de eigenaresse naar buiten geweest (toen liep ze er naast) en dit ging redelijk, zaten veel spanningsmomentjes van mezelf in. Ook één keer met de eigenaresse naar buiten geweest, met 2 pony's en dit ging al veel beter. Het probleem is dat ik van mezelf veel spanning heb en me dingen in mijn hoofd ga halen. Liedjes zingen doe ik al (deed ik met mijn tweede paard vooral), maar alleen naar buiten (zoals met mijn tweede paard) durf ik echt niet meer, zelfs niet met Alba.
En zo heb ik het wel met meer dagelijkse dingen. Zelfs met schaatsen, ik maak me onbewust gespannen en daardoor durf ik ook niet 'door te pakken' en speel ik op safe.

Het is met Alba ook 'misgegaan' laatst. De eigenaresse had mij gezegd om rustig aan te doen, steeds een paar meter verder. Ik ging het straatje heen en weer stappen (na het rijden). Er stonden paarden in de wei, die renden, ik werd gespannen en voor mijn gevoel had ik ineens geen controle meer (logisch, Alba voelde mijn spanning).

Ik zat te denken aan 'druppels' waar je rustiger van wordt (van die kruiden druppels). Heb die ooit gehad, toen was ik getrapt door een paard en had ik mijn heup gekneust, en dat werkte tegen mijn paniek. Iemand hier ervaring mee?

Dit weekend waarschijnlijk op buitenrit met mijn vriendin, kijken hoe dat loopt. Ik wil sowieso de komende tijd ook veel met Alba wandelen. Wil er wel wat aan gaan doen. Wil mijn angsten overwinnen en gewoon weer kunnen genieten van buitenritten!

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:25

O zo bekend die gevoelens....

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:42

Laura je bedoeld de bach bloesum? Deze heb ik nu ook, tis net waar je in geloofd, ik merk eerlijk niet veel verschil. Maar het kan zeker geen kwaad, en als je maar een beetje geloof er in hebt, ach waarom niet. Alle beetjes helpen

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:09

Ik meld me ook!
Heb nog lang niet alles gelezen, maar je verhaal sprak me nogal aan :+
Vroeger Golden-retrievers gereden om even in je termen te blijven, heb daar veel vertrouwen mee opgebouwd!
Heb er op ééntje zelfs een meter durven te springen (wel met samengeknepen billen en ogen dicht maar goed)
Nu heb ik een Pitbull onder mn kont en verdwijnd al dit vertrouwen langzaam aan, dus misschien helpt het om mn held-op-sokken daden hier zo nu en dan te delen met jullie en met jullie mee te leven xD

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:22

MarjaG schreef:
He knuffeldier, jij dus ook op een "uitgekoerste draver" reed. Leuk om te horen. Wij zijn nu druk bezig om hem te leren zijn rug beter te gebruiken, want die drukt hij nog steeds teveel weg. Wordt wel kwestie van lange adem.
Bij ons is het ook zo dat andere mensen ook in de bak mogen rijden als je een priveles hebt. Je kunt natuurlijk ook de bak afhuren, dan mag het weer niet. Maar inderdaad goede kans om dat ook aan te pakken tijdens de les.

Die ik heb gereden (1,5 jaar vanwege ziekte eigenaar) is nu 24 jaar. Maar je zou het hem niet geven. Hij kan echt nog gigantisch hard. Echt genieten, dan gaan die benen eruit en gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat dit het enige paard is op wie ik me vrijwel nooit bang heb gevoeld. Het is echt het braafste en aller liefste paard dat ik ooit heb ontmoet.

Bij ons rijden er ook mensen in de bak. Ik rij sinds kort western en op de tijd dat ik les heb zijn er meestal 2 mannen die in volle galop door de bak racen en dan van die sliding stops maken. Dus met prive les ben ik niet alleen, maar is het wel rustiger.
De groepslessen zijn wel klein. Zit er nu aan de te denken dat als ik me er weer even over heen heb gezet om misschien prive en groepsles om en om te gaan doen. Het is wel relaxed met betalen, je hebt gelukkig geen les kaart die in een kwartaal op moet.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:44

Onze draver is in een aantal opzichten ook erg braaf. Zal nooit bokken of steigeren. Als hij het echt niet meer snapt staat ie stil. Is een enorme knuffel geworden. Ja dus ook braaf en geweldig lief!

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:50

Hier meld zich nog een angsthaas! Vroeger ook nergens bang voor maar die tijden zijn compleet veranderd. Ben nu 41 en moeder van 3 kinderen en heb mijn vertrouwen door een aantal dingen bij elkaar helemaal verloren :( Uiteindelijk heb ik in september een paard gekocht die in alle opzichten braaf was en heerlijke buitenritten gemaakt. Zelfs alleen! Totdat het tij keerde....ik ging op eerste kerstdag 's ochtends eerst een rit maken voordat we bij vrienden kerst gingen vieren. Ik was al ruim een half uur onderweg en mijn paard was wel een beetje fris maar wel braaf verder. Ik ben nog een keer afgestapt omdat meneer niet langs twee omgekeerde badkuipen wilde en daarna weer opgestapt en verder gereden. Op een gegeven moment (op weg naar huis) lag er een hoop zand in de berm en wilde mijn paard daar niet langs. Ik vond dat hij zich nou echt aanstelde en spoorde hem aan....hij draaide zich op zijn beurt vliegensvlug om en ging er bokkend in galop vandoor. Doodeng! Hij probeerde me er echt vanaf te gooien! We gingen recht op een kruising van een drukkere weg af en ik dacht: Als hij maar stopt.... Gelukkig stopte hij net voor de kruising, want er lag een grote hoop grond naast de weg. Ik ben met knikkende knieën afgestapt en teruggelopen naar de hoop zand waar hij zo van schrok. Ook aan de hand ging hij erg raar doen en ik kon hem nog net vasthouden. Ben daarna nog een stuk doorgelopen en weer opgestapt....en zo zijn we naar huis gestapt. De drie dagen erna kon ik niet meer op of neer van de spierpijn overal. Heb me zo schrap moeten zetten om niet te vallen dat echt alles zeer deed! En als ik gevallen zou zijn op het wegdek weet ik niet hoe het dan afgelopen zou zijn.
Het gevolg is dat ik nu niet meer op mijn paard naar buiten durf....hij staat nou al een paar weken op het adres waar ik hem gekocht heb en ja hoor daar is hij superbraaf! Ik ben nog steeds niet overtuigd....ik mag een ander paard uitzoeken maar ik weet niet wat wijsheid is....pffff echt moeilijk zoiets. Ik denk haast dat die angst toch in mijn hoofd blijft en dat het geen zin meer heeft om af te wachten wanneer hij weer zoiets doet....Binnenkort er maar eens heen als het weer beter is en dan zullen we wel zien....

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:30

Fenne schreef:
Hier meld zich nog een angsthaas! Vroeger ook nergens bang voor maar die tijden zijn compleet veranderd. Ben nu 41 en moeder van 3 kinderen en heb mijn vertrouwen door een aantal dingen bij elkaar helemaal verloren :( Uiteindelijk heb ik in september een paard gekocht die in alle opzichten braaf was en heerlijke buitenritten gemaakt. Zelfs alleen! Totdat het tij keerde....ik ging op eerste kerstdag 's ochtends eerst een rit maken voordat we bij vrienden kerst gingen vieren. Ik was al ruim een half uur onderweg en mijn paard was wel een beetje fris maar wel braaf verder. Ik ben nog een keer afgestapt omdat meneer niet langs twee omgekeerde badkuipen wilde en daarna weer opgestapt en verder gereden. Op een gegeven moment (op weg naar huis) lag er een hoop zand in de berm en wilde mijn paard daar niet langs. Ik vond dat hij zich nou echt aanstelde en spoorde hem aan....hij draaide zich op zijn beurt vliegensvlug om en ging er bokkend in galop vandoor. Doodeng! Hij probeerde me er echt vanaf te gooien! We gingen recht op een kruising van een drukkere weg af en ik dacht: Als hij maar stopt.... Gelukkig stopte hij net voor de kruising, want er lag een grote hoop grond naast de weg. Ik ben met knikkende knieën afgestapt en teruggelopen naar de hoop zand waar hij zo van schrok. Ook aan de hand ging hij erg raar doen en ik kon hem nog net vasthouden. Ben daarna nog een stuk doorgelopen en weer opgestapt....en zo zijn we naar huis gestapt. De drie dagen erna kon ik niet meer op of neer van de spierpijn overal. Heb me zo schrap moeten zetten om niet te vallen dat echt alles zeer deed! En als ik gevallen zou zijn op het wegdek weet ik niet hoe het dan afgelopen zou zijn.
Het gevolg is dat ik nu niet meer op mijn paard naar buiten durf....hij staat nou al een paar weken op het adres waar ik hem gekocht heb en ja hoor daar is hij superbraaf! Ik ben nog steeds niet overtuigd....ik mag een ander paard uitzoeken maar ik weet niet wat wijsheid is....pffff echt moeilijk zoiets. Ik denk haast dat die angst toch in mijn hoofd blijft en dat het geen zin meer heeft om af te wachten wanneer hij weer zoiets doet....Binnenkort er maar eens heen als het weer beter is en dan zullen we wel zien....

Eigenlijk is dit het zelfde verhaal als wat ik heb meegemaakt,ik kocht mijn tinker en durfde er ook alles mee totdat........hij zo maar uit het niets ging omdraaien.
Ook bij mij stond hij daarna stil,ben wel heel veel met hem gaan wandelen en hem gaan poetsen en knuffelen....
Maar ja daarvoor had ik hem niet gekocht natuurlijk,dit is zo'n vier jaar terug en inmiddels gaat het stukke beter en ga ik langzamerhand weer alleen rijden.
Destijds heb ik er een ostheopaat bij gehad,hem rust gegeven en er alles aan gedaan om de band sterker te maken tussen hem en mij.
Wat denk ik ook mijn fout is geweest{ik weet niet hoe jij dat hebt gedaan} maar ik ben meteen de dag nadat ik hem had opgehaald gaan rijden.Achteraf vind ik dat zoooooooooo fout en ik zou het nu nooit meer zo doen.Nu zou ik hem lekker twee weken rust gunnen en laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en mij en dan pas rustig aan gaan rijden maar omdat dit een paard was waar ik meteen alles op durfde ben ik er meteen de hort mee op gegaan nooit gedacht aan zijn wel en wee........
Dus wat ik je aanraad is veel met hem bezig te zijn,en maar minimaal te rijden geef het de tijd,ik kan zeggen dat ik nu na zes jaar een heerlijke band heb met mijn tinker en mijn angst is eigenlijk onterecht.....en die zit eigenlijk meer tussen mijn oren dan tussen mijn benen.....{klinkt wel fout dit maar zo bedoel ik het dus niet :P}

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:12

Fenne, ik kan me goed voorstellen dat dat je een flinke knak in je vertrouwen heeft gegeven. Er vandoor gaan is 1 ding, maar je proberen er vanaf te krijgen is idd wel eng. Wel stoer trouwens dat je ben blijven zitten. Misschien vertrouwen opbouwen door een aantal keer met iemand erbij naar buiten te gaan?

Ik had vandaag mijn 1e les sinds begin november. Ik heb me helaas meer laten rondrijden dan dat ik zelf heb gereden, maar ben verder niet ontevreden. Heb mezelf weer over een stukje angst heen gezet. Hij peerde er zelfs nog een keer keihard vandoor in galop, en ik ben dan altijd gelijk zo'n duikelpop naar voren. Maar ik zat er nog op, dus dat gaf wel weer vertrouwen dat er best wel wat kan gebeuren zonder dat ik gelijk te pletter stort.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:46

Fenne ik vind het zo vreselijk knap en dapper dat je erna gewoon weer opgestapt bent en teruggereden bent, dat had ik bijvoorbeeld al niet gedurfd na zulke hectische toestanden!

Heb je hem ook daar nog gereden waar hij nu staat?