Lauste schreef:Sorry dat ik het vraag hoor, maar wat kom je eigenlijjk in ons topic doen ShamalArabs?
Behalve opscheppen over je brave arabiertjes en onze paarden af te kraken?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
? hobbyboerin schreef:ook bij trekpaarden heb je lijnen die drukker zijn of werklustiger dan andere lijnen.
Lauste schreef:Sorry dat ik het vraag hoor, maar wat kom je eigenlijjk in ons topic doen ShamalArabs?
Behalve opscheppen over je brave arabiertjes en onze paarden af te kraken?
Die is heel gevoelig aan het been en die kan bij "teveel informatie" van ruiters kant ontploffen. Voor haar eigenaar ideaal, want die wil er meer dan de Z mee bereiken en die heeft er een ontzettend fijn en goed paard aan. Maar aan mij niet besteed. Je kan elk paard wel heet maken, maar de 1 heeft het gewoon van nature al in bepaalde mate. En dat is vaak voor de topsport voordelig. Zo zijn er ook flegmatieke paarden en daar was ik nou ook weer niet naar op zoek, sommige hebben gewoon weinig werklust van zichzelf.
Die is ook een stuk duidelijker in z'n hulpen. Mijn paard snapt er af en toe gewoon geen drol van en kan daar wat gespannen door worden, er zit toch een vreemde op z'n rug die allemaal rare dingen wil
We zijn al aan het groeien als combi en we hebben alle tijd en vooral goed les.
Sowieso kun je met het zelf opvoeden van je veulens al veel bereiken, dat is helemaal waar. Die van mij is denk ik gewoon bij de fokkers de opfok in gegaan en er na zijn derde er weer is uitgeplukt nadat hij gecastreerd was..

Ik had weer eens iets te enthousiast gereageerd, focus me op het positieve maar negeer dan alle negatieve kanten

is het goed recht van het paard

Ik heb me echter nooit in het fokken verdiept en lijnen, ik reed ze en had lol, was nog jong he

ShamalArabs schreef:Duidelijk, bedankt! daar kan ik wat mee. Er wordt dus echt specifiek op gefokt, maar het is eigenlijk weer niet wat de gemiddelde min of meer "recreatie en een toch beetje sport" ruiter wil en misschien ook nog niet eens voor de niet-topsporters die wel tot z of wellicht hoger hopen te komen. Als het dan best een zoektocht is, betekend dat dan ook dat er eigenlijk te veel op het erg gevoelige en hete wordt gefokt? Wordt het dan niet té prestatie gericht het fokken (zoals bij ons sommigen té veel op renbaan/sport fokken en type verloren gaat of juist té veel op showprestatie en dus hoofd en hals en daardoor beenwerk verloren gaat) ?
Hier wordt indd heel veel gedaan van veulen af aan, veel in de hand. Maar ook op stal is het anders, het is altijd rust en regelmaat, de meeste nerveuze en stressige dieren kalmeren binnen enkele uren zichtbaar na arriveren. Hele rustige sfeer. Gevoelig zijn ze wel, we rijden ze vaak zonder of met minimale been en teugelhulpen (beengebruik = wegschieten, teugels aannemen = acute stop, maar dat ligt er aan hoe je ze (in)rijdt natuurlijk). Nu een 3,5 jarige aan het inrijden, beetje nerveus is ie maar geen stap verkeerd, maar indd met opstijgen eerst heel veel springen ernaast, op ladder gaat staan, op krukje, veel er overheen hangen. Totaal andere benadering misschien? Van wat ik af en toe hoor van inrij-stallen (óók bij arabieren hoor, maar zeker ook van de springstal die familie is van onze verhuurder)...
Op basis van je verhaal is het dus een stuk karakter/fokken en een groot deel opvoeding, aangezien er ook minder hete zijn uit bepaalde lijnen die wel bekend staan als heet, dus ik kan me voorstellen dat die wellicht een heel andere opvoeding hebben gehad.
Maar om nou te weten wat je voor je hebt qua hetigheid, kijk je dan eerst naar de lijnen, en dan moet je hem dus daarna onder het zadel voelen? Dus je zoekt in dit geval dan automatisch een dier dat in ieder geval ingereden is of zover zadelmak dat je dat uit kunt proberen neem ik aan, want een groen paard kun je anders niet van weten of deze wellicht toch heter is dan hij lijkt?
Ik heb 2 hele sensibele dieren staan, hun zoon is overigens totaal niet sensibel, dus dat zegt ook niet altijd wat, bedenk ik me net. Dus de minder hete uit hete lijnen kunnen wellicht ook gewoon normaal geboren zijn ipv erg sensibel. Dus wordt er ook gekeken naar de mate van vererving van het sensibele met het fokken dan denk ik?
Boksalvo's kom ik hier niet tegen, echt niet, wel showen onder het zadel (wordt in stap dan een passage met staart over de rug en hard snurkend geluid), wellicht is dat een andere manier om te uiten dan. Er wordt heel af en toe wel eens gesteigert of gebokt onder het zadel, maar dat zijn meer huppeltjes, steigeren hoger dan 20 cm met de voorbenen van de grond onder het zadel of wanneer ze aan het halster vastgehouden worden doen ze niet, en bokken is meer een verkeersdrempel(tje). Alleen als een paard te vroeg wordt ingereden, voor hij er klaar voor is, dan krijg je ook geen bok of boksalvo, dan is het eerder een rodeo... Maar dat vind ik normaal, als het paard er niet klaar voor is mag dat gewoonis het goed recht van het paard
![]()
Ik denk dat dit gewoon heel anders getoont wordt... Arabs hebben misschien gewoon meer de neiging om te gaan showen... Of ronduit verdere medewerking te weigeren
Heel interessant!
Het sluit qua verhaal ook vrij goed aan op mijn ervaringenIk heb me echter nooit in het fokken verdiept en lijnen, ik reed ze en had lol, was nog jong he
Wel paarden die wat dominanter in de omgang zijn, paarden die heel gevoelig op hun ruiter reageren (spanning bij ruiter = heel onzeker paard tijdens het rijden), en paarden die bijvoorbeeld het opstappen nog spannend vinden. Daar waren ze overigens gewoon veel mee aan het oefenen hoor, maar het was gewoon nog niet opgelost!
Mijn instructrice heeft dus ook gevoeld hoe hij is en als hij te ingewikkeld zou zijn, zou ze dat ook aangeven.
. Die hete sportpaarden zijn voor mij als amateursport/recreatie ruiter te hittepettig
.