Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:33

Lauste schreef:
Sorry dat ik het vraag hoor, maar wat kom je eigenlijjk in ons topic doen ShamalArabs?
Behalve opscheppen over je brave arabiertjes en onze paarden af te kraken?

_/-\o_

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:41

wij hebben hier koudbloeden maar die zijn te breed voor mij om langere tijd op te rijden omdat ik lichaamlijke klachten heb. en ja bij mij speelt de maat wel mee. ik ben te zwaar voor een arabier (voor mijn gevoel) en ik vind een paard die wat breder gebouwd is gewoon mooier (kwestie van smaak). verder ken ik best veel arabieren die druk zijn in hun gedrag daar heb ik ondanks hun voordelen gewoon geen zin in. verder denk ik dat wat voor ras je ook wilt het toch zoeken is om een paard te vinden die bij je past en ook bij arabieren zal de afstamming uitmaken dat is volgens mij bij elk ras zo. ook bij trekpaarden heb je lijnen die drukker zijn of werklustiger dan andere lijnen.

Yelly

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:45

Welkom, Sanne! Ben je al bij paarden wezen kijken :)?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:34

hobbyboerin schreef:
ook bij trekpaarden heb je lijnen die drukker zijn of werklustiger dan andere lijnen.

Interessant! In hoeverre moet ik me dat drukker voorstellen dan? Ik ken fjorden en haflingers die bij "drukker" ook gelijk lomp worden en je zowat omver lopen of trekken, die naast je staan te bokken en springen en niet meer opletten. Het lijkt me dat een trekpaard-type dan nog even een heel stuk sterker is of niet?

Lauste schreef:
Sorry dat ik het vraag hoor, maar wat kom je eigenlijjk in ons topic doen ShamalArabs?
Behalve opscheppen over je brave arabiertjes en onze paarden af te kraken?

Ik schep zeker niet op, ik vertel mijn ervaring. En ik wil zeker jullie paarden niet afkraken. Ik ben gewoon geinteresseerd wat jullie beweegt tot de keuzes die jullie maken. En verder heb ik enkele tips gegeven en lees ik mee over jullie ervaringen, dat interesseerd me ook. En daarnaast leer ik daar ook weer van.

Bovendien heb ik ook toekomstplannen ;)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:00

@ShamalArabs
Het ene paard wordt sensibel geboren, de ander flegmatiek, en vele gewoon "normaal". Bij het KWPN zijn de fokkers vooral gericht op het ultieme sportpaard, die zijn gewoonlijk heet. Daar kan lang niet iedereen op weg rijden, daar heb je héél veel gevoel voor nodig en daar moet je gewoon handig in zijn. Met de kleinste hulpen moet je het meeste en beste kunnen bereiken. Zo hebben wij ook een merrie van Gribaldi op stal staan en die is óntzettend heet. Daar kun je mij bijvoorbeeld niet op zetten hoor. :n Die is heel gevoelig aan het been en die kan bij "teveel informatie" van ruiters kant ontploffen. Voor haar eigenaar ideaal, want die wil er meer dan de Z mee bereiken en die heeft er een ontzettend fijn en goed paard aan. Maar aan mij niet besteed. Je kan elk paard wel heet maken, maar de 1 heeft het gewoon van nature al in bepaalde mate. En dat is vaak voor de topsport voordelig. Zo zijn er ook flegmatieke paarden en daar was ik nou ook weer niet naar op zoek, sommige hebben gewoon weinig werklust van zichzelf.
Mijn paard, een vier jarige ruin, is er 1 uit de middenmoot. Schrikt niet snel, maar is geen trapzak en 't motortje blijft vaak wel vanuit zichzelf aan, maar niet te heftig. Hij is ontzettend fijn doorgereden en heeft daardoor over het algemeen niet veel been nodig. Een schop is in veel gevallen "te veel informatie" en dan gaat ie er vandoor. Ik heb het gedeelte 4 jarige even dikgedrukt, omdat dit ook met zijn leeftijd te maken heeft. Hij is onstuimig en zoekt z'n grenzen toch al op. En daarbij komt dat hij erg groot is en op die hand de galop erg lastig vind. Ook is hij inderdaad nu nog snel afgeleid door de omgeving. Ik herhaal het gaat om een vier jarig paard die hier nu een maandje op stal staat!! Het is hem dus vergeven.
Waarom een paard even z'n ei kwijt laten? Omdat de eigenaresse op vakantie is en m'n vriendin er 2 lessen mee mocht doen. Die rijdt hem normaal niet en rijdt sowieso nooit zo'n jonkie. Paard staat dus wat vaker stil deze 2 weken en zij kent hem verder ohz niet goed, dus werd even gelongeerd van te voren.
Ik longeer de mijne ook van te voren even voorlopig. Dit zie je eigenlijk heel vaak. En ik vind het ook niet vreemd zo in het begin. Ik moet ook wennen aan m'n nieuwe paard, en soms ben je ze gewoon niet voor. Ben zelf ook maar een B ruiter met een jong paard.. Kan je verzekeren dat hij dit gedrag niet vertoonde bij z'n vertrouwde gp ruiter ;) Die is ook een stuk duidelijker in z'n hulpen. Mijn paard snapt er af en toe gewoon geen drol van en kan daar wat gespannen door worden, er zit toch een vreemde op z'n rug die allemaal rare dingen wil ;) We zijn al aan het groeien als combi en we hebben alle tijd en vooral goed les.
Sowieso komen boksalvo's weleens voor ja, sommige gaan namelijk écht puberen! Je hebt ze er tussen zitten en ik was er niet naar op zoek.
Er zijn ook jonge dieren die het opstijgen bijvoorbeeld heel eng vinden. Bij zo 1 ben ik ook gaan kijken (wat ik na het proefrijden pas wist, paard was met z'n vaste ruiter braver). Was ook erg gehecht aan z'n vaste ruiter, want ging er bij mij dus ook echt uit angst vandoor, daar kan het arme dier ook niets aan doen verder, die was gewoon nog erg groen en vond het gewoon nog erg spannend allemaal met iemand op z'n rug. En dat komt heus wel weer goed, de 1 heeft wat meer tijd nodig dan de ander. Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat al jouw arabieren doodbraaf zijn.. Dat kán imo gewoon niet. Élk paard is anders. Of jij moet dus ook gewoon de brave dieren er uit pikken? ;) Sowieso kun je met het zelf opvoeden van je veulens al veel bereiken, dat is helemaal waar. Die van mij is denk ik gewoon bij de fokkers de opfok in gegaan en er na zijn derde er weer is uitgeplukt nadat hij gecastreerd was..
En als jij een bloederige merrie kruist met een bloederige hengst, dan heb je meer kans dat daar een ontzettend bloederig paard uitkomt. En zo zijn er binnen het KWPN toch al heel veel gefokt en persoonlijk vind ik die dieren qua uitstraling wel echt erg mooi. Arabieren heb ik persoonlijk niet zoveel mee, ben er sowieso véél te groot voor (1.80) en met fjorden en haflingers als eigen paard ook niet. Zie af en toe hele gave voor bij komen hier op bokt hoor, de een loop echt steil een berg op, haflingers met een achterbeen waar je U tegen zegt, maar voor mij toch een KWPN. Dat is gewoon toch ook mijn smaak qua paarden en waar ik op val.

Zo en dat was een heel verhaal.. :')
Laatst bijgewerkt door Lioony op 31-07-11 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:05

Haha ik geloof wel dat het niet zo was, ik bemoei me gewoon even niet met de discussie :=

Ik zal wel even wat meer vertellen over hoe en wat. 2 jaar geleden heb ik voor het eerst een paard gehad, maar na een jaar ben ik gaan studeren in Amsterdam. Ik dacht dat ik het te druk zou hebben voor een paard+studie maar nu blijkt dat dus heel anders en heb nu best wel spijt dat ik mijn paard heb verkocht. Met Toran (mijn eerste paard dus) is de aankoop een beetje apart gegaan. De eerste stalling waar ik ging kijken werd hem, en daar stond Toran. Uiteindelijk veel te snel gekocht eigenlijk, was allang blij dat ik een paard had gevonden haha! Dus nu ga ik het rustiger aan doen met zoeken!

Ben al bij 4 paarden wezen kijken, morgen nog 1 en woensdag waarschijnlijk ook nog 1.
Het eerste paard staat in Duitsland, was een leuk paard maar iets aan de prijzige kant en dan ook nog eens nogal ver weg voor mij om zo even nog te gaan kijken.
Paard nummer 2 heb ik bijna gekocht, totdat mijn instructrice die ik altijd had naar het filmpje keek en zag dat hij niet goed liep. Hij was al klinisch gekeurd maar ik had er uiteindelijk geen fijn gevoel meer bij helaas. (lang verhaal)
Nummer 3 was iets te loperig voor mij, verder wel een lief dier maar niet voor mij dus. Nummer 4 was echt geweldig maar over de prijs viel niet te onderhandelen dus dat is hem niet geworden...Ik wacht met smart op het telefoontje dat ze hem toch willen verkopen aan mij maar heb weinig hoop :+
dus nu op naar nummer 5 en 6!

Nummer 5 is een 7 jarige ruin, dit is de advertentie op marktplaats (neem aan dat ik die hier wel mag plaatsen): Nummer 5
Nummer 6 is een 4 jarige schimmel ruin: Nummer 6

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:08

Ik weet niet of je had willen laten keuren, maar dan komt zoiets er toch wel uit toch? Of waren kosten voor jou?

De 7 jarige spreekt mij denk ik het meeste aan. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:10

Ik vind die schimmel juist erg leuk haha!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:14

Hij was al gekeurd dus dacht dat het niet meer nodig was om zelf te laten keuren, normaal lieten ze de paarden ook door de koper nog keuren (bij geen goedkeuring kosten verkoper) maar bij deze zat de keuring er al op. Dat was al een beetje apart en ook met rijden hield hij rechts heel erg vast, totdat hij het 'gevecht' opgaf en toen liep hij heerlijk. Na beter nadenken heb ik geen zin om dat gevecht elke keer aan te gaan als ik ga rijden :\ Ik had weer eens iets te enthousiast gereageerd, focus me op het positieve maar negeer dan alle negatieve kanten :=

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:16

Lioony schreef:
De 7 jarige spreekt mij denk ik het meeste aan. :)

EllaBellaah schreef:
Ik vind die schimmel juist erg leuk haha!

Zijn allebei best verschillend eigenlijk hè! Ben wel benieuwd of nu hét paard hier tussen zit :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 23:18

Tootje, ik sluit me HELEMAAL aan bij jouw verhaal. :)
En qua paarden hebben wij volgens mij ongeveer hetzelfde type gekocht die je goed met elkaar kunt vergelijken.
Alleen is de mijne bijna 10 cm kleiner, voor de rest hebben ze erg veel gemeen.

Ik vind het best leuke paarden Sanne! Beide met een mooie leeftijd ook. :D
Maar als ik moest kiezen zou ik waarschijnlijk voor de eerste gaan.
Die spreekt mij inderdaad meer aan, mooiere houding en bouw (zoals ik het vanaf hier kan beoordelen).

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:29

Haha Comique het ukkie! :))

Dat vind ik dus ook, maar moet wel zeggen dat die foto's van de schimp zwaar ongelukkige momenten zijn.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 23:39

Hahaha, ikzelf ben gelukkig ook een ukkie. :D
Courage en Tootje de reuzen.. O:)

Ja klopt, denk dat als ze betere foto's plaatsen het dan al een heel ander beeld geeft!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 00:56

Duidelijk, bedankt! daar kan ik wat mee. Er wordt dus echt specifiek op gefokt, maar het is eigenlijk weer niet wat de gemiddelde min of meer "recreatie en een toch beetje sport" ruiter wil en misschien ook nog niet eens voor de niet-topsporters die wel tot z of wellicht hoger hopen te komen. Als het dan best een zoektocht is, betekend dat dan ook dat er eigenlijk te veel op het erg gevoelige en hete wordt gefokt? Wordt het dan niet té prestatie gericht het fokken (zoals bij ons sommigen té veel op renbaan/sport fokken en type verloren gaat of juist té veel op showprestatie en dus hoofd en hals en daardoor beenwerk verloren gaat) ?

Hier wordt indd heel veel gedaan van veulen af aan, veel in de hand. Maar ook op stal is het anders, het is altijd rust en regelmaat, de meeste nerveuze en stressige dieren kalmeren binnen enkele uren zichtbaar na arriveren. Hele rustige sfeer. Gevoelig zijn ze wel, we rijden ze vaak zonder of met minimale been en teugelhulpen (beengebruik = wegschieten, teugels aannemen = acute stop, maar dat ligt er aan hoe je ze (in)rijdt natuurlijk). Nu een 3,5 jarige aan het inrijden, beetje nerveus is ie maar geen stap verkeerd, maar indd met opstijgen eerst heel veel springen ernaast, op ladder gaat staan, op krukje, veel er overheen hangen. Totaal andere benadering misschien? Van wat ik af en toe hoor van inrij-stallen (óók bij arabieren hoor, maar zeker ook van de springstal die familie is van onze verhuurder)...

Op basis van je verhaal is het dus een stuk karakter/fokken en een groot deel opvoeding, aangezien er ook minder hete zijn uit bepaalde lijnen die wel bekend staan als heet, dus ik kan me voorstellen dat die wellicht een heel andere opvoeding hebben gehad.

Maar om nou te weten wat je voor je hebt qua hetigheid, kijk je dan eerst naar de lijnen, en dan moet je hem dus daarna onder het zadel voelen? Dus je zoekt in dit geval dan automatisch een dier dat in ieder geval ingereden is of zover zadelmak dat je dat uit kunt proberen neem ik aan, want een groen paard kun je anders niet van weten of deze wellicht toch heter is dan hij lijkt?

Ik heb 2 hele sensibele dieren staan, hun zoon is overigens totaal niet sensibel, dus dat zegt ook niet altijd wat, bedenk ik me net. Dus de minder hete uit hete lijnen kunnen wellicht ook gewoon normaal geboren zijn ipv erg sensibel. Dus wordt er ook gekeken naar de mate van vererving van het sensibele met het fokken dan denk ik?

Boksalvo's kom ik hier niet tegen, echt niet, wel showen onder het zadel (wordt in stap dan een passage met staart over de rug en hard snurkend geluid), wellicht is dat een andere manier om te uiten dan. Er wordt heel af en toe wel eens gesteigert of gebokt onder het zadel, maar dat zijn meer huppeltjes, steigeren hoger dan 20 cm met de voorbenen van de grond onder het zadel of wanneer ze aan het halster vastgehouden worden doen ze niet, en bokken is meer een verkeersdrempel(tje). Alleen als een paard te vroeg wordt ingereden, voor hij er klaar voor is, dan krijg je ook geen bok of boksalvo, dan is het eerder een rodeo... Maar dat vind ik normaal, als het paard er niet klaar voor is mag dat gewoon :j is het goed recht van het paard :D
Ik denk dat dit gewoon heel anders getoont wordt... Arabs hebben misschien gewoon meer de neiging om te gaan showen... Of ronduit verdere medewerking te weigeren :+

Heel interessant!

Het sluit qua verhaal ook vrij goed aan op mijn ervaringen :) Ik heb me echter nooit in het fokken verdiept en lijnen, ik reed ze en had lol, was nog jong he ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:22

@Sanne: welkom op 't forum! Ik vind ook de 7-jarige aansprekender qua bouw, maar ik ben ook echt antischimmel :+

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:14

Raar is dat he, dat er zo weinig schimmel liefhebbers zijn. Persoonlijk spreekt de Sydney 'mij' meer aan dan de andere . Maar qua kleur zou ik weer voor de bruine kiezen :D

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:16

welkom Sanne.
Ik vindt de schimmel leuker, maar ja uiterlijk zegt niet alles.
Succes met kijken.

lauste nog gefeliciteerd. ;)

Bezig afspraak te maken voor woensdag
draver x kwpn merrie. staat te koop hier op bokt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:38

Bij mij op stal zijn vooral veel schimmelliefhebbers.. er lopen 4 lippi's, een cruzado en 2 kwpn'ers rond die allemaal schimmel zijn. De rest heeft allemaal een kleurtje ;)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:05

ShamalArabs schreef:
Duidelijk, bedankt! daar kan ik wat mee. Er wordt dus echt specifiek op gefokt, maar het is eigenlijk weer niet wat de gemiddelde min of meer "recreatie en een toch beetje sport" ruiter wil en misschien ook nog niet eens voor de niet-topsporters die wel tot z of wellicht hoger hopen te komen. Als het dan best een zoektocht is, betekend dat dan ook dat er eigenlijk te veel op het erg gevoelige en hete wordt gefokt? Wordt het dan niet té prestatie gericht het fokken (zoals bij ons sommigen té veel op renbaan/sport fokken en type verloren gaat of juist té veel op showprestatie en dus hoofd en hals en daardoor beenwerk verloren gaat) ?

Hier wordt indd heel veel gedaan van veulen af aan, veel in de hand. Maar ook op stal is het anders, het is altijd rust en regelmaat, de meeste nerveuze en stressige dieren kalmeren binnen enkele uren zichtbaar na arriveren. Hele rustige sfeer. Gevoelig zijn ze wel, we rijden ze vaak zonder of met minimale been en teugelhulpen (beengebruik = wegschieten, teugels aannemen = acute stop, maar dat ligt er aan hoe je ze (in)rijdt natuurlijk). Nu een 3,5 jarige aan het inrijden, beetje nerveus is ie maar geen stap verkeerd, maar indd met opstijgen eerst heel veel springen ernaast, op ladder gaat staan, op krukje, veel er overheen hangen. Totaal andere benadering misschien? Van wat ik af en toe hoor van inrij-stallen (óók bij arabieren hoor, maar zeker ook van de springstal die familie is van onze verhuurder)...

Op basis van je verhaal is het dus een stuk karakter/fokken en een groot deel opvoeding, aangezien er ook minder hete zijn uit bepaalde lijnen die wel bekend staan als heet, dus ik kan me voorstellen dat die wellicht een heel andere opvoeding hebben gehad.

Maar om nou te weten wat je voor je hebt qua hetigheid, kijk je dan eerst naar de lijnen, en dan moet je hem dus daarna onder het zadel voelen? Dus je zoekt in dit geval dan automatisch een dier dat in ieder geval ingereden is of zover zadelmak dat je dat uit kunt proberen neem ik aan, want een groen paard kun je anders niet van weten of deze wellicht toch heter is dan hij lijkt?

Ik heb 2 hele sensibele dieren staan, hun zoon is overigens totaal niet sensibel, dus dat zegt ook niet altijd wat, bedenk ik me net. Dus de minder hete uit hete lijnen kunnen wellicht ook gewoon normaal geboren zijn ipv erg sensibel. Dus wordt er ook gekeken naar de mate van vererving van het sensibele met het fokken dan denk ik?

Boksalvo's kom ik hier niet tegen, echt niet, wel showen onder het zadel (wordt in stap dan een passage met staart over de rug en hard snurkend geluid), wellicht is dat een andere manier om te uiten dan. Er wordt heel af en toe wel eens gesteigert of gebokt onder het zadel, maar dat zijn meer huppeltjes, steigeren hoger dan 20 cm met de voorbenen van de grond onder het zadel of wanneer ze aan het halster vastgehouden worden doen ze niet, en bokken is meer een verkeersdrempel(tje). Alleen als een paard te vroeg wordt ingereden, voor hij er klaar voor is, dan krijg je ook geen bok of boksalvo, dan is het eerder een rodeo... Maar dat vind ik normaal, als het paard er niet klaar voor is mag dat gewoon :j is het goed recht van het paard :D
Ik denk dat dit gewoon heel anders getoont wordt... Arabs hebben misschien gewoon meer de neiging om te gaan showen... Of ronduit verdere medewerking te weigeren :+

Heel interessant!

Het sluit qua verhaal ook vrij goed aan op mijn ervaringen :) Ik heb me echter nooit in het fokken verdiept en lijnen, ik reed ze en had lol, was nog jong he ;)

Er wordt min of meer specifiek op gefokt ja, maar er wordt ook gewoon gekeken naar wat een hengst kan verbeteren bij een bepaalde merrie en wat de merrie kan verbeteren aan de hengst. Het lijkt mij niet logisch dat fokkers zich op vooral 1 bepaald "onderdeel" van de paarden richten, maar ze willen gewoon een nakomling die een verbeterde versie is van de merrie en hengst samen.

Het valt qua echte hete paarden ook wel mee hoor, maar dat was in ieder geval niet waar ik naar op zoek was. Boksalvo's zullen ook niet vaak voorkomen, maar dat was ook gewoon iets waar ik niet naar op zoek was. Ik (en de rest hier) heb(ben) gewoon op een rijtje gezet wat we zoeken in een paard qua rijden en wat bij ons kunnen past.
Ik ben er ook geen een tegengekomen die ik alleen nog gemaild had die aan boksalvo's deed hoor! :D Wel paarden die wat dominanter in de omgang zijn, paarden die heel gevoelig op hun ruiter reageren (spanning bij ruiter = heel onzeker paard tijdens het rijden), en paarden die bijvoorbeeld het opstappen nog spannend vinden. Daar waren ze overigens gewoon veel mee aan het oefenen hoor, maar het was gewoon nog niet opgelost! :)

Kijk, dat bedoel ik dus, jouw paarden zijn ook gewoon fijn te rijden lijkt mij. Als je dan te veel been geeft, dan krijg je daar ook een reactie naar. Het lijkt mij dat als je daar bijvoorbeeld iemand die altijd op rasechte trapzakken bij een manege gereden heeft, daarop zet, het ook niet perfect gaat en het paard er waarschijnlijk geen drol van begrijpt. Dit kan allemaal goed komen, maar is kwestie van wennen en de balans ertussen vinden.

Ik denk niet dat ze perse anders opgevoed zijn hoor, dat de vader Jazz is, hoeft niet perse te betekenen dat het paard zelf ook heet is. Uitzonderingen zijn er altijd. Ik denk niet dat je een sensibel geboren paard flegmatieker kunt krijgen door opvoeding. Mijn stalgenootje heeft daar een mooie visie over. Haar merrie is ontzettend heet en ook wel echt een type kuddeleider onder de merries. Als "alfa merrie" zijn ze oplettender, houden ze de omgeving meer in de gaten en zijn ze wat dominanter. Dat is ook gewoon natuur. Een paard in het wild die erg oplettend is zal eerder overleven dan 1 die dat niet is.

Je ziet het ook wel als ze loslopen. Maar voorspellen hoe een paard gaat reageren met zadelmak maken is natuurlijk bijna niet te doen. De meeste zijn braaf natuurlijk, maar je zal er net 1 hebben.... Ik kijk zelf niet naar de lijnen, ik mail/bel en dan kom ik er wel achter hoe het paard qua karakter is en tijdens het rijden. En anders kom ik daar altijd nog achter met proefrijden. Ik zocht niet om die reden een ingereden paard. Maar meer omdat ik echt niet de ervaring heb om zelf een paard zadelmak te maken. Mijn instructrice was het er al niet mee eens om voor een 4 jarige te gaan die al goed doorgereden was haha.. Maar deze vind ze toch ook wel erg leuk en ze heeft er ook zelf opgezeten en van haar kant was het ook een ja. :) Mijn instructrice heeft dus ook gevoeld hoe hij is en als hij te ingewikkeld zou zijn, zou ze dat ook aangeven.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:36

Bij ons op stal staan 3 schimmels, alledrie hele mooie dieren. :j

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:40

Je omschrijft precies wat ik denk Tootje, ik sluit me dan ook volledig bij je aan.
Wij waren naar hetzelfde op zoek als jij, in de eerste instantie ook niet naar een 4jarige.
Maar deze was wel érg braaf voor een 4jarige dat mijn instructeur en ik het toch wel aandurven.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:37

Welkom Sanne!

@ ShamalArabs: Klopt er word tegenwoordig meer gefokt op extrieur dan op karakter :). Die hete sportpaarden zijn voor mij als amateursport/recreatie ruiter te hittepettig :).
Ik hoef niet persé een KWPN, een BWP, holsteiner, hannoveraan is ook prima, dat soort paraden spreek mij aan omdat het gewoon vaak een allround sportpaard kan zijn, arabjes, hafjes,fjordjes,tinkers vind ik zelf gewoon niet leuk gnoeg om als eigen te hebben. Heb ze wel gereden.
Ook heb ik lange benen en vind ik mezelf niet goed passen op een pony. Paarden die ik zoek zijn >1.65 :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:03

Schimmels spraken mij ook nooit aan maar er zitten zo toch wel leuke tussen nu ik overal zit te zoeken :)

Wat vinden jullie hier van? Ziet er leuk uit maar die rug, denk dat wel een groot risico is om zo'n paard dan te kopen...
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/46 ... 4VB4M&df=1

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:05

Ik zou het niet doen, rug is toch wel erg belangrijk.
En ik vind hem ook niet mooi genoeg om te kopen met die bemerking.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:20

Ik zou het ook niet doen, overkomt je zoiets als je het paard al hebt is iets anders dan bij aankoop weten dat er iets mis is. Hij is erg jong en nu al iets met zijn rug? Gek dat bij het ene station ze hem wel goedkeuren en bij de andere niet.. wel eerlijk dat ze het neerzetten, maar voor dat bedrag zou ik het verder niet doen.