Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:31

mirgino schreef:
deplinlove schreef:
ik kies persoonlijk voor een spuitje, ik zal niet willen dat mijn paard aan vreemde als frikandel verkocht word, dan begraaf ik hem nog liever in eigen tuin.

:(:) och meisje ,lees eerst het topic even door voordat je zo`n antwoord neerzet ;)

37 pagina's? Euhm :)

Ik zal mijn paard nooit naar de slacht brengen, daar was ik al zeker van. EN na het bekijken van de foto's ben ik helemaal zeker. Mijn meisje beland niet op zo'n tafel. :) Klaar.

Bloem24

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:33

Ze bedoelt iig bladzijde 1.. daar staat alles uitgebreid en als je dan reactie krijgt over frikandell.. tja dat snappen we allemaal wel..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:34

Ik heb gisteren bijna de keuze moeten maken, en ik wil gewoon echt dat hij een spuitje krijgt als het volgende keer wel zijn tijd is..
Hij mag lekker in zijn eigen weitje/stalletje sterven.. de trailer gaat hij niet meer op als het weer fout gaat, en zoals ik hem gisteren zag weet ik wel dat hij niet meer had hoeven vechten maar gewoon was gaan slapen

Heb overigens ook niets tegen slachten, voor iedereen is de situatie anders.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:58

@Mallodie

:+ word een beetje moe van dat frikandelletje :+ :Y)

ik heb paarden naar de slager gedaan ,en Cheyenne is ingeslapen....was mijn eerste die een spuitje kreeg
ik ben er bij gebleven ,was even naar omdat ze 180gr een zwieper maakte toen ze viel,maar ze was snel weg.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:17

JoycexLynn12 schreef:
Hoe weet jij nou dat een paard zich raar gaat voelen?
Denk je niet dat als een paard op de trailer word gezegd en bij t slachthuis aankom niks merkt en voelt?

Uhm, nee, inderdaad, een paard merkt niks. Hij heeft hooguit een 'mening' over het op de trailer staan. Maar dan loopt ie de trailer af, en hij loopt gewoon een voor hem vreemde ruimte in. Niet meer, niet minder. Paard weet écht niet wat er gaat gebeuren!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:33

voor ons gaat het er binnenkort aankomen |( ; keuze; de spuit; de rit van de trailer is voor ons ventje echtniet prettig meer. Dus in de wei met ons eigenaren erbij. welke spuit het precies wordt denken we nog wel even overna. weet iemand of je bijvoorbeeld een appel kan geven tijdens het moment van de spuit...erg rare vraag misschien, maar dat schoot me net te binnen. brrr, wil beeld nog ff van me afzetten.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:52

Nou ik heb niet alle foto's bekeken, bah watnt ik zit aan mijn eitje :+
maar ik ga voor inslapen.
Dit is eerder gebeurd bij onze oude pony en ging ontzettend vredig :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:56

Ik ga ook voor het spuitje, puur omdat mijn paard niet makkelijk laadt en een onzettende stresskip is in vreemde omgeving.
Heb t 2 weken terug meegemaakt en dat paard is echt heel vredig ingeslapen, niets geen drama's met vallen of vechten, gewoon heel netjes......

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:40

Pikeur schreef:
Ik heb gisteren bijna de keuze moeten maken, en ik wil gewoon echt dat hij een spuitje krijgt als het volgende keer wel zijn tijd is..
Hij mag lekker in zijn eigen weitje/stalletje sterven.. de trailer gaat hij niet meer op als het weer fout gaat, en zoals ik hem gisteren zag weet ik wel dat hij niet meer had hoeven vechten maar gewoon was gaan slapen

|( het ging toch wel slechter en hij is net heel rustig ingeslapen |(

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:15

celticpony schreef:
voor ons gaat het er binnenkort aankomen |( ; keuze; de spuit; de rit van de trailer is voor ons ventje echtniet prettig meer. Dus in de wei met ons eigenaren erbij. welke spuit het precies wordt denken we nog wel even overna. weet iemand of je bijvoorbeeld een appel kan geven tijdens het moment van de spuit...erg rare vraag misschien, maar dat schoot me net te binnen. brrr, wil beeld nog ff van me afzetten.

Nee volgens mij kan dat niet meer.. want hij krijgt als eerste een soort narcose spuit, ze spieren worden slap en hij gaat liggen.. Denk dat hij geen appel meer weg kwijt en als jij hem op moment van de spuit geeft en hij wil ze laatste adem uitblazen zit het stuk appel in de weg zeg maar..
Je kunt hem daarvoor alle appels geven die er bestaan!

Succes

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:16

Abeltje77 schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Hoe weet jij nou dat een paard zich raar gaat voelen?
Denk je niet dat als een paard op de trailer word gezegd en bij t slachthuis aankom niks merkt en voelt?

Uhm, nee, inderdaad, een paard merkt niks. Hij heeft hooguit een 'mening' over het op de trailer staan. Maar dan loopt ie de trailer af, en hij loopt gewoon een voor hem vreemde ruimte in. Niet meer, niet minder. Paard weet écht niet wat er gaat gebeuren!

Ik weet t niet.. ik denk dat paard wel aan ze baasje merkt dat er wat gaat gebeuren.. meestal als je afscheid neemt bij de stal en je rijd richting slachthuis zet je m toch (meestal) met tranen de trailer op..
Weet zeker dat mijnes wel iets door heeft hoor!
Maar bij de slacht daarbinnen gaat t zo snel dat t paard geen eens kan nadenken, komt binnen, boem, dood.. Toch?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:22

Bij de slager gaat het heel snel binnen 3 min is het gebeurt trailer af deur dicht boem en klaar.....

Heras gilde naar z'n Vriendje toen ik hem de trailer opzette het ging echt als een mes door me heen zijn gegil...
Op de trailer en tijdens het wachten was hij zo mak als een lammetje zoals altijd op de trailer ben wel expres niet veel in zijn buurt geweest zodat hij mijn verdriet niet zou op merken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:36

Pikeur schreef:
Pikeur schreef:

|( het ging toch wel slechter en hij is net heel rustig ingeslapen |(

Heel veel sterkte :(:) Fijn dat het op een rustige manier is verlopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:38

JoycexLynn12 schreef:
Ik weet t niet.. ik denk dat paard wel aan ze baasje merkt dat er wat gaat gebeuren.. meestal als je afscheid neemt bij de stal en je rijd richting slachthuis zet je m toch (meestal) met tranen de trailer op..
Weet zeker dat mijnes wel iets door heeft hoor!
Maar bij de slacht daarbinnen gaat t zo snel dat t paard geen eens kan nadenken, komt binnen, boem, dood.. Toch?

en dus heb je het zelf (bijna) helemaal in de hand of je paard van streek raakt. Ik heb een jonkie weggebracht een paar jaar geleden en die liep echt zonder aarzelen met me mee naar binnen daar. Kwestie van zelfbeheersing en je tranen bewaren voor daarna.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:41

Das waar.. Maar denk dat paard het om 1 of andere reden tóch voelt.. Mocht ze ook naar de slacht gaan moet iemand anders dr maar op de trailer zetten want ik jank alles bij elkaar en dan gaat ze no way de trailer op!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:48

JoycexLynn12 schreef:

Maar dan zal hij het evengoed merken wanneer de DA daarstaat met een spuitje denk ik. Dan ben je waarschijnlijk net zo hard aan het wenen en zal hij ook wel doorhebben dat er iets niet klopt.

Daarom is het gewoon belangrijk om buiten je eigen gevoel, ook naar je paard te luisten (en, laten we het er maar direct bijzeggen voor de volgende, ook te weten dat als je je paard laat slachten je ervoor kan kiezen dat hij NIET opgegeten wordt :D ). Er zijn paarden bij die zich niet gemakkelijk voelen op een vreemde plaats, er zullen paarden zijn die hypergevoelig zijn voor 'verkeerde' omgevingen, die trailers absoluut niets vinden. Zulke paarden doe je veelal geen plezier met een slachthuis enkel en alleen omdat jij vindt dat het sneller is. Maar dat wil niet zeggen dat alle paarden bij voorbaat ruiken dat ze de dood tegemoet gaan. Dat is gewoon pure onzin, het overgrote merendeel merkt echt niets. Hoe ik daar zo zeker van ben? Omdat ik gewoon zovéél ervaringen op bokt heb gelezen van paarden die zo rustig de deur binnenwandelden, ik kan echt niet geloven dat ze het (bij een fatsoenlijke slachter) weten.

Daar tegenover staat dan dat er paarden zijn die helemaal niets van dierenartsen, laat staan spuiten moeten weten. Mijn huidige paard geeft letterlijk geen moer om wie er aan haar zit en wat er in geramd wordt, maar ik heb ook paarden gekend die zeer sterk lieten merken dat ze een DA absoluut niet op prijs stelde. Vrolijk en nieuwsgierig naar alle mensen, maar zodra de DA in de stal kwam beledigd en als 1 brok spanning naar een hoek kruipen. Maar dat wil wederom niet zeggen dat je kan roepen "wat paarden ruiken de dood bij een slachthuis, denk je dat paarden het wel leuk vinden om de dierenarts te ruiken? Dat vinden ze ook uitermate onprettig hoor!" Want dat is evengoed pure onzin, als je naar de ervaringen kijkt zijn er een hele hoop ervaringen die vertellen dat het paard zich geen seconde onrustig heeft gedragen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:54

Berichtje hierboven ga ik ook mee.. Maar toch blijf ik mn mening.. of het nou een spuitje of slacht is een paard zal er altijd wel IETS van meekrijgen..
Daarom hebben mijn ouders bewust gekozen om even weg te lopen bij de spuit, weet zeker dat als mn moeder erbij was dat het 1 hysterische boel werd (niet banketstaaf bedoel)

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:17

Poeh dat is nogal een vraag... ik heb zoveel mogelijk proberen door te lezen van dit topic van de eerste blzs.
Maar ik sta nog niet voor het erge dilemma en hoop er verlopig ook nog niet voor te hoeven staan. Wat er met
de honden gebeurd hier thuis is duidelijk. Maar ja de optie slachthuis komt er wel bij bij paarden en daar
heb ik nog nooit over nagedacht. Het is wel een rare en enge gedachte dat mijn geliefde paard na een tijdje
ergens in een supermarkt kan liggen...

Ik denk dat je hier pas echt over mee kan praten als je het echt al mee hebt gemaakt om zo'n beslissing te moeten nemen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:20

Het is altijd goed om na te denken vóór je de beslissing moet maken..
Als jij zegt slachthuis? never! Nou dan weet je zeker dat het een spuitje word.. (of andersom natuurlijk)

Ben zelf nog nooit in een slachthuis geweest maar lijkt me wel tja hoe noem je dat.. interessant? Beetje raar woord erbij lijkt net of ik t leuk vind om te zien hoe een paard dood gaat maar dat bedoel ik dus niet..
Misschien dat ik dan een andere kijk krijg op het slachten?

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:48

ondanks er al veel mensen hebben gereageerd geef ik ook nog even mijn mening.
Momenteel zeg ik dat als er iets gebeurt met m'n pony's deze toch echt naar de slacht gaan. Puur omdat ik als ze een spuitje krijgen, ik erbij wil blijven tot het helemaal over is. Als er dan nog maar één graantje vechterslust in zit ik het niet over me hart zou kunnen verkrijgen om dit aan te zien, wat op dat moment toch gewoon zou moeten, want ik kan ook mijn pony dan niet alleen laten.
De slacht is gewoon voor mij een hele reeële zaak, is de kwaliteit van leven gewoon over en is het alleen nog maar pijn leiden, vind ik dat het snel over moet zijn. Daarom zou ik voor de slacht kiezen. Als het paard namelijk overleden is, maakt het veder in mijn ogen niet veel uit dat het gebruikt word voor consumptie. Om even sentimenteel te doen, de ziel is dan al uit het lichaam en zal geen gevoel meer hebben. Voor ons als eigenaren destemeer en daarom kies ik liever voor de slacht

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:58

Heb net even de filmpjes bekeken van excursie 1..

Vond dat met dat been om te laten zien hoe diep ontsteking zat erg interessant, wat moet dat paard een pijn hebben gehad!

Nou heb ik nog 1 vraag..
Waarom villen ze het hoofd ook? En zag dat het hoofd ook doorgehakt heb.. Aan het hoofd zit niet vlees ofzo..
Misschien beetje domme vraag maar daar was ik benieuwd naar..

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:57

ik wist niet dat met inslapen het dier nog kon lijden. Ik dacht dat dit de meest humane manier was. Nu ik het een en ander heb gelezen zou ik denk ik kiezen voor slacht maar niet voor consumptie. Lijkt me een hele rare gedachten als je een frikandel zit te eten waar misschien wel jou paard in verwerkt is ( bij wijze van spreken)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:15

SonjaG schreef:
ik wist niet dat met inslapen het dier nog kon lijden. Ik dacht dat dit de meest humane manier was. Nu ik het een en ander heb gelezen zou ik denk ik kiezen voor slacht maar niet voor consumptie. Lijkt me een hele rare gedachten als je een frikandel zit te eten waar misschien wel jou paard in verwerkt is ( bij wijze van spreken)

Maar stel dat jou paard erin zit....
Dan weet je zeker dat die een goed leven heeft gehad, alle nodige zorg heeft gekregen en heel veel liefde.
Dat paard dat in de frikandel zit heeft een veeel beter leven gehad dan de koeien en varkens (of wat voor dieren dan ook) die ook in diezelfde frikandel zitten verwerkt.

Dus je kan het juist ook weer omdraaien. Want je weet dat het dier het goed heeft gehad, zou je het daarom niet juist WEL willen eten. Want dat is immers ook wat we doen met scharrelvlees en scharrel eieren.
Juist dat vlees eten/kopen omdat die dieren een iets beter leven hebben gehad.

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:36

klopt maar bij scharrelvlees en eieren kende we de dieren niet persoonlijk. HEt was EEn koe of EEn varken. Maar mij lijkt het moeilijk omdat het beestje een naam had. Je kende het dier.(je eet je hond toch ookniet op )

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:38

Ja, nou? Als ik paardenrookvlees of een frikandel eet, is het voor mij toch ook maar EEn paard? Die kende ik toch ook niet persoonlijk?