Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:24

Een bit doet meer dan IN de mond inwerken.
Verder kun je het beantwoorden van vragen beter over laten aan mensen die er iets meer verstand van hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:26

als mensen een vraag aan mij stellen ben ik dnek ik ook diegene die moet antwoorden!
Maar dit begint offtopic te raken en daar wil ik niet aan mee doen! Dus weer ontopic graag

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:30

Doe dan helemaal niets meer om/aan het hoofd en rij zonder. Dan ben je pas echt diervriendelijk bezig! Ik wordt er echt niet goed van, dat een bit als de grootste mishandeling hier wordt geplaatst en dat een bitloze optoming zo vriendelijk is :r Nee, dat is pas vriendelijk. Heb er een paar van mogen aanschouwen in mijn leven en dat is pas fijn op een paardenhoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:31

ik vind een bit geen mishandeling hoor, en ben er ook niet op tegen dat anderen t gebruiken.
Alleen lijkt t soms dat mensen die wel met bit rijden het niet kunnen accepteren dat er ook bitloze ruiters zijn.
Als jij met bit wilt rijden is dat toch prima? Net zo als ik bitloos rijd ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:33

Krijg anders een heel andere indruk van jouw posten cinnepin. Soms is het verstandig om eens je waffel te houden en niet steeds je woord zo te verkondigen. Het begint op prediken te lijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:34

Citaat:
Als je met bit rijdt kun je je teugelhulpen subtieler geven

Het is maar net wat je onder 'subtiel' verstaat. Kom ik straks op terug.

Citaat:
(geen ruis door schuivende riemen)

Een goed passend bitloos hoofdstel, geschikt om het paard mee te gymnastiseren (kruislings, merotisch, sidepull) schuift absoluut niet, ligt heel stabiel om het hoofd en geeft geen ruis.
Een bit echter is wèl vrij gemakkelijk te schuiven en te bewegen in de mond en zorgt dus juist voor veel meer ruis.

Citaat:
je kunt beter je paard doorsluiten, de info die je met je hand krijgt vanuit de mond is veel fijner als van de neus, en dat is omdat de mond gewoon veel meer kan dan de neus.....

Jij ervaart de info via de mond als fijner, maar dat wil niet zeggen dat het ook fijner ìs. Voor het paard in ieder geval niet, want sporten met een metalen voorwerp in de mond ìs gewoon niet fijn, voor geen enkel dier (of mens). Dat de hulpen/aanwijzingen/vragen/eisen in de mond sterker doorkomen, dat is waar, want de mond is nu eenmaal vele malen gevoeliger dan het huidoppervlak op de neus of het gehele hoofd. De inwerking van een bit is dus inderdaad sterker, oftewel pijnlijker, scherper, krachtiger en dwingender.

Citaat:
Het paard kan likken, knabbelen, kauwen, knarsen, kan met de lippen nog heel veel..... lichtjes schuimen..... da's een heleboel info die je niet krijgt met een bitloos hoofdstel.

Wat wil je eigenlijk met die info?
Knabbelen, kauwen en knarsen is helemaal niet positief. Integendeel, het zijn veelal manieren om onder de druk (pijn) van het bit uit te komen. Ze zijn bezig het uit de mond te willen werken, het te verplaatsen van plek naar plek omdat de continue ligging hinderlijk tot pijnlijk voor ze is.
Likken, lippen bewegen en lichtjes schuimen kan een paard ook zonder bit. Maar waarom zou likken en lippen bewegen positief zijn? Wat geeft dat volgens jou aan?

Citaat:
Je kunt voelen of het paard ontspannen het bit aanneemt, en accepteert,

Ja maar dat zou je doel toch niet moeten zijn? Het gaat erom dat je paard sowieso ontspannen is, of dat nou met of zonder bit is. Als er een bit in z'n mond zit, wil je graag dat hij ondanks dat bit ook ontspant. Maar waarom dan dat bit erin en waarom wil je dat een paard een bit moet accepteren terwijl het ook prima zonder kan?

Citaat:
je kan voelen of het paard loslaat of niet, of het de hand vertrouwt of niet......

Dat kun je bitloos ook allemaal heel goed voelen. Kun je dat niet, en heb je persé een bit nodig om te kunnen voelen of je paard loslaat en de ruiterhand vertrouwt, dan ontbreekt er iets aan je ruitergevoel.

Citaat:
Allemaal info die je bitloos niet krijgt.

Onzin dus. En deze gedachtengang geeft tevens aan dat je enorm gefixeerd bent op de mond en de voorkant van het paard. Wèrkelijke 'info' van je paard verkrijg je uit het hele lichaam, continue, in samenspel met je paard. Voor jou zou het wel 'es goed zijn om het bit eruit te halen en je leren af te stemmen op het héle paard en al z'n bewegingen, ipv zo gefocused te zijn op de mond.
Zonder bit krijg je namelijk ontzèttend veel info van je paard, veel belangrijkere info zelfs, omdat de focus op dat bit weg is (zowel de focus van het paard als de focus van de ruiter). Je leert dan werkelijk te voelen en je af te stemmen, zonder ijzerwerk in de mond. Je leert dan ook dat er andere (subtielere, fijnere, zachtere, vriendelijker) manieren zijn om info van je paard te krijgen en om te kunnen communiceren en samenwerken met je paard.

Citaat:
Je kunt daardoor ook veel subtieler je hulpen geven, zeker is dat prettiger voor het paard.

Als ruiters het hebben over "fijne en subtiele hulpen" met het bit, dan betekent dit: kleine bewegingen voor de ruiter, veel impact voor het paard. Een bit geeft een vergrotende kracht aan de bewegingen van de ruiterhand en heeft dus effect op de paardenmond. Voor de ruiter is dat misschien wel "fijn", maar voor het paard allerminst, want zo "fijn" zijn die bewegingen en de druk van een metalen ding in de mond niet.
"Fijn en subtiel" is dus aan de kant van de ruiter, nièt aan de kant van het paard. IJzerwerk in de mond heeft niets met "fijn en subtiel" van doen, het is meer een vorm van stuurbekrachtiging. Voor de ruiter erg fijn, maar geldt dat ook voor het paard?
Lijkt me toch de moeite waard om eens over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:40

Zammie schreef:
Krijg anders een heel andere indruk van jouw posten Gast9373. Soms is het verstandig om eens je waffel te houden en niet steeds je woord zo te verkondigen. Het begint op prediken te lijken...

Ik geef alleen mijn mening, zoals iedereen dat hier doet hoor ;)
En als t op jou overkomt dat ik t mishandeling vind zal wel komen omdat t letters zijn en je dus nooit kan zien hoe iemand iets bedoelt.
Ik ben gewoon met sommige mensen hier niet eens, dat kan toch?

Of moet je iemand gelijk geven terwijl je dat niet vind?

En je mag niet persoonlijk worden! jij geeft nu wel een persoonlijke aanval op mij

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:42

Degenen die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen met een bitloze optoming hadden veel meer druk in de handen als ik met bit. Dus wil je dan nog steeds beweren dat een bit minder prettig is? Ik ben het absoluut niet eens met de stelling dat de neus niet heel erg gevoelig is. Deze is juist heel erg gevoelig. Zit alleen een dun stukje huid met allemaal zenuwen in dat gebied...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:43

Cinnepin schreef:
Zammie schreef:
Krijg anders een heel andere indruk van jouw posten cinnepin. Soms is het verstandig om eens je waffel te houden en niet steeds je woord zo te verkondigen. Het begint op prediken te lijken...

Ik geef alleen mijn mening, zoals iedereen dat hier doet hoor ;)
En als t op jou overkomt dat ik t mishandeling vind zal wel komen omdat t letters zijn en je dus nooit kan zien hoe iemand iets bedoelt.
Ik ben gewoon met sommige mensen hier niet eens, dat kan toch?

Of moet je iemand gelijk geven terwijl je dat niet vind?

En je mag niet persoonlijk worden! jij geeft nu wel een persoonlijke aanval op mij

Ben hij het hel topic al mee bezig richting Sul... Mening geven is iets anders ales prediken en dat ben jij aan het doen. dat wil ik je ff duidelijk maken... Ennuh, je temt me maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:45

Zammie schreef:
Degenen die ik tot nu toe heb mogen aanschouwen met een bitloze optoming hadden veel meer druk in de handen als ik met bit. Dus wil je dan nog steeds beweren dat een bit minder prettig is? Ik ben het absoluut niet eens met de stelling dat de neus niet heel erg gevoelig is. Deze is juist heel erg gevoelig. Zit alleen een dun stukje huid met allemaal zenuwen in dat gebied...

tuurlijk is de neus gevoelig, dit word ook nergens gezegt dat t niet zo is. Maar de mond is nou eenmaal gevoeliger ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:46

Er is geen enkel bewijs dat de mond gevoeliger zou zijn, sterker nog en gaan meer zenuwen over de neus dan door de mond... dat is echt iets dat tussen de oren zit, dat a: controle nodig is via het hoofd en b: dat het via de mond het beste werkt.

Los daarvan bestaan er best paarden die zich of door het een of door het ander beter laten controleren. waardoor je dus ook kunt afleiden dat er geen vaste regel is wat dat betreft.

Dat is een mooie vergelijking stuurbekrachtiging. Het is idd voor het gemak van de ruiter en je kunt best zonder.
Ik rijdt zowel met bit (een aantal soorten zelfs, ook stang) als met een crossrope als zonder hoofdstel op hetzelfde paard. Het enige wat echt niet gaat zonder hoofdstel is stelling vragen en in sommige gevallen ook buiging (bij appuyeren bv). Met een bitloos hoofdstel gaat dat weer wel.
Uiteindelijk maakt het niks uit of je een en ander via de neus of de mond doet en ook of iets al of niet vriendlijk is, zit hem vooral in de handen van de ruiter, niet zozeer in het instrument. Het is belangrijk dat beide partijen dát beseffen.
Verder sluit ik me aan bij het verhaal dat het hele paard je info geeft en dat focussen op de mond echt heel fout is, al rijdt je met bit.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-02-09 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:47

Ook weer een leugen uit het land der bitlozen.... en daarbij komt dat een bit zoveel inwerkt als de ruiterhand dit doet. Heb al eerder gezegd , dat ik nog nooit iemand en dus ook niet jouw in je profiel op zo'n rustige ontspannen manier heb zien rijden met zo'n optoming...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:47

Lusitana schreef:
Er is geen enkel bewijs dat de mond gevoeliger zou zijn, sterker nog en gaan meer zenuwen over de neus dan door de mond... dat is echt iets dat tussen de oren zit, dat a: controle nodig is via het hoofd en b: dat het via de mond het beste werkt.

.

dat schrijf ik nu al tijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:49

Zammie schreef:
Ook weer een leugen uit het land der bitlozen.... en daarbij komt dat een bit zoveel inwerkt als de ruiterhand dit doet. Heb al eerder gezegd , dat ik nog nooit iemand en dus ook niet jouw in je profiel op zo'n rustige ontspannen manier heb zien rijden met zo'n optoming...

wil je zeggen dat ze gestresst loopt dan? moet je toch iets beter kijken ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:49

Jij denkt dat het gevoeliger is, denkt je paard dat ook?
Ik zie paarden vrolijk bijten op harde takken, distels geheel op eten. De kettingen van de wasplaats door hun mond halen. Zouden ze dat doen als het daar zo enorm gevoelig was?

Ander voorbeeld. Paard, om een of andere reden nog niet goed opgevoed en je loopt aan de hand. Hij heeft een bit in maar je bent bang hem niet te kunnen houden. Je doet daarom het halstertouw over de neus. En ineens kun je hem weer aan. Dat is vast omdat die neus niet gevoelig is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:54

Precies, de truc van ketting over de neus is er niet voor niks ook voor lastige hengsten...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:55

Cinnepin schreef:
Zammie schreef:

wil je zeggen dat ze gestresst loopt dan? moet je toch iets beter kijken ;)

Ja, en ook nog eens erg op de hand. Was paar weken terug nog een "voorstelling" bij Paard 2009 en het is gewoon zielig om dit te aanzien. Het leek nergens naar. Dan rijdt ik liever met bit en wel met een ontspannen aanleuning...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:58

nou dan moet je echt even heeel goed gaan kijken want ik zie nergens in mijn profiel een gestresst paard. Dat ze wat op de voorhand loopt klopt! Maar dat deed ze ook toen er nog een bit in zat ( en das ook niet zo vreemd bij fjorden ) en daar zijn we ook mee bezig en wordt stukje bij beetje al beter. Maar dat heeft echt niks met bitloos te maken hoor ;) dat is echt onzin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:59

Kunnen we weer gewoon on-topic gaan in plaats van een welles-nietes spelletje doen over een poown in een profiel die er tja, op een bepaalde niet nader te definieren manier bijloopt?

Lusitana, wat denk je van het toepassen van een praam :D
Als de neus niet zo gevoelig was, zou die niet werken :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:00

Cinnepin schreef:
@ vivalavida een wofskiesje kan zo klein zijn of net niet door t tandvlees omhoog gekomend at ze wel degelijk NIET worden opgemerkt!
En daar hoef je geen oede ruiter voor te zijn, ik laat de mond liever door de tandarts nakijken 2 keer per jaar ;) die heeft daar net wat meer kennis over dan ikzelf :P

Ja maar dat lijkt me standaard dat je dat doet.
Als je paard ineens begint met schudden met het hoofd of verandert in de aanleuning ga je sowieso kijken wat er mis is :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:00

Cinnepin schreef:
nou dan moet je echt even heeel goed gaan kijken want ik zie nergens in mijn profiel een gestresst paard. Dat ze wat op de voorhand loopt klopt! Maar dat deed ze ook toen er nog een bit in zat ( en das ook niet zo vreemd bij fjorden ) en daar zijn we ook mee bezig en wordt stukje bij beetje al beter. Maar dat heeft echt niks met bitloos te maken hoor ;) dat is echt onzin

je gaat nu dingen door elkaar heen halen... Ik zie een te dikke fjord die al prikkend met een paar hakken een poging doet om niet om te vallen. Heb niets gezegd over een gestrsst paard...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:02

Tuurlijk heeft het niets met bitloos te maken... Want er zijn veel bitrijders die ook hun paard op de voorhand hebben lopen etc.

Maar... Het wil niet zeggen dat als je bitloos rijdt... Dat dit dan gelijk beter is voor je paard en dat je dan paardvriendelijk en correct rijdt. En dat denken sommige bitlose ruiters volgens mij wel.

Het gaat er niet om wat je gebruikt... Maar hoe je het gebruikt ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:09

ik vind t bitloze of met bit niks te maken hebben met de rijstijl van de ruiter ;) dat is totaal iets anders idd ;)

@ zammie, overdrijven kan ook natuurlijk en dat mn fjord te dik is heeft niks met bitloos te maken en mijn hakken die ik optrek ook niet hoor ;) Je moet wel bij t onderwerp blijven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:11

Ik zit nog even verder te denken, we kennen allemaal de werking van een praam. En soms zie je foto's van paarden met een bitloze optoming die er bij lopen of ze half slapen :)*

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:13

Cinnepin schreef:
ik vind t bitloze of met bit niks te maken hebben met de rijstijl van de ruiter ;) dat is totaal iets anders idd ;)

@ zammie, overdrijven kan ook natuurlijk en dat mn fjord te dik is heeft niks met bitloos te maken en mijn hakken die ik optrek ook niet hoor ;) Je moet wel bij t onderwerp blijven ;)

Nee, heeft niet met bitloos te maken, maar wel met vriendelijk rijden... Mag ik je vragen hoeveel ervaring je afgezien van deze fjord hebt met paarden?