Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:12

Hier weer een Hera update, het gaat steeds beter en steeds minder staken. Op het eind van het filmpje gaat ze even lopen omdat het wat te snel ging voor dr om weer te galopperen. Maar we hebben steeds meer ontspanning en ze begint wat door dr lijf te komen. Zadel ligt nu te ver naar voor dus zadelmaker staat weer op de planning. (Denk meer spieren er bij)
Tip kijk zonder geluid :') m’n singel kraakt

Dus voor een laag budget toch een leuk paard kunnen kopen. Is het een dressuur crack? Nope maar wel een leuk veelzijdig knap paard :D (met soms een kop er op)

x_Milou

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:34

Over de KS. Zijn er oude foto's? Als de rugfoto's als 3-jarige hetzelfde waren als nu, zou ik het prima aandurven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:30

MarjanB schreef:
Hier weer een Hera update, het gaat steeds beter en steeds minder staken. Op het eind van het filmpje gaat ze even lopen omdat het wat te snel ging voor dr om weer te galopperen. Maar we hebben steeds meer ontspanning en ze begint wat door dr lijf te komen. Zadel ligt nu te ver naar voor dus zadelmaker staat weer op de planning. (Denk meer spieren er bij)
Tip kijk zonder geluid :') m’n singel kraakt

[ Video ]

Dus voor een laag budget toch een leuk paard kunnen kopen. Is het een dressuur crack? Nope maar wel een leuk veelzijdig knap paard :D (met soms een kop er op)

En toch zie ik vooral rechtsom achter een beetje een slag in het wiel. Dat kan wat slappigheid zijn hoor, dat hoop ik ook, maar ik ivndhaar een beetje waggelen, ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:34

Ze zit nog iets vast achter, osteopaat is geweest en ze moet weer opnieuw haar balans gaan vinden. Ze is uitgebreid gekeurd en bekeken. Is gewoon een traject qua balans en lijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:38

Vind het een fijne update Marjan! Logisch dat ze niet gelijk helemaal weer recht is. Volgende stap iets meer activiteit toevoegen en het wordt al een heel ander beeld. Al vind ik dit beeld al heel fijn, wetende waar ze vandaan en de korte periode dat jullie bezig zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:53

Dank je! Ja stukje meer van achter naar voor is idd volgende. Wel het lastigste want daar zit de trigger om in de staak te gaan. Dus ff via de ontspannings omweg. Zal over een tijdje nog eens een filmpje plaatsen. :D

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:56

Babootje schreef:
Kim_W schreef:
Paard loopt z dressuur en wordt verkocht onder de noemer leerpaard omdat ie ook heel erg braaf en makkelijk te rijden is. Maar als zijnde leerpaard zouden jullie het dus afraden begrijp ik.

De 4 is op basis van schaal 1 tm 7

Paard loopt Z dus is al goed belast geweest. Daar verandert niet zoveel meer aan. Als er echt helemaal geen klinische bevindingen zijn zou ik het wel aandurven. Volgens mij valt dit nog binnen acceptabel, omdat er klinisch geen bevindingen zijn. Wat zegt de veearts ervan?
Als leerpaard zie ik ook geen problemen, mits goede begeleiding erbij en een ruiter/amazone die het paard qua soepelheid en ruggebruik een beetje kan bijhouden.

Mijne had bij aanschaf een 2/3 op de rug op 2 stukjes achter in de rug (9 jaar) en met verkoop met 15 jaar en met 2 ruiters naar het Z zagen ze er precies nog zo uit als toen hij 9 was. Overigens liep bij B niveau bij aankoop en heeft echt wel lekker gewerkt. Hij is verkocht aan een meisje van 15 als leerpaard, loopt iets minder over de rug nu, maar nog steeds als een zonnetje. Ik ren er dus ook niet hard voor weg als een paard al wat ouder is en KS heeft. Iets op de benen vind ik spannender.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:59

MarjanB schreef:
Dank je! Ja stukje meer van achter naar voor is idd volgende. Wel het lastigste want daar zit de trigger om in de staak te gaan. Dus ff via de ontspannings omweg. Zal over een tijdje nog eens een filmpje plaatsen. :D

Dat verbaasd me niet, dat is vaak zo met staak gedrag of andere gedragingen ohz. Dan kom je pas echt aan de spiertjes. :D Ik ben ervan overtuigd dat jij dit op een goede manier kunt aanpakken/ oplossen.

Elianne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:30

opgelost
Laatst bijgewerkt door Elianne200 op 27-09-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:35

Elianne200 schreef:
Ik weet niet of ik dit op de juiste manier plaats, maar hierbij een vraag..

Kan je een veulen kopen/aannemen zonder paspoort?
Kan je zelf een paspoort aanvragen of moet dit gedaan zijn voordat het veulen afgespeend word?

Mag een veulen van ca. 5 maand die afgespeend is van de moeder, zonder paspoort staan?

Hoelang duurt het voordat het Zangersheide paspoort binnen is?

Hebben mensen hier ervaring mee?

Paspoort/afstammingspapier voorwaarde van koop maken?

En ja, 5 maand is wel erg vroeg, maar voor de verkopende partij is weg ook weg en heb je er geen zorgen meer van. Zo vreemd is het dus niet dat ze daar niet moeilijk over doen....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:24

Hallo allemaal :wave:
Na jaaaaren ben ik weer aan een zoektocht begonnen := ik heb wel nog pony’s gekocht maar onze minipaarden zitten natuurlijk in een (prijs)categorie waarin niet gekeurd en proefgereden word :P
Ook heb ik nog een (fjord) pony van 1,40m maar daar pas ik niet meer op dus die is omgedoopt tot fokmerrie ;) nu is de zoektocht naar een (klein) paard gestart :):)

Nou heb ik na weken eindelijk een paardje gevonden die vanaf de advertentie en het app contact helemaal perfect lijkt. Ik ben geen type “roze bril” want ik heb pony’s genoeg en ik rij al maanden niet, dus ik heb nu ook geen haast ;) alleen nu ik een bezichtiging gepland heb staan vraag ik mij ineens af; als het iets is, hoe werkt het dan eigenlijk met keuren?

Rijd de verkoper met paard naar een kliniek dat je bij goedkeuren het paard vanaf daar overneemt?
Laat je op locatie keuren? Maar toch niet elke dierenarts kan ter plekke röntgenologisch keuren?
Spreek je van te voren af wat te doen als er iets uit de foto’s komt? Ik hoef namelijk niet allemaal 1tjes, maar maak je bijvoorbeeld afspraken over de prijs? Betaal je minder bij 3tjes? Enz.enz.
Ik hoor graag ervaringen… :D

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:46

Ik durf niet te zeggen of er eerdere foto's zijn van de rug en hoe stabiel dit door de tijd heen is. Deze foto's waren wel recent genomen.

Dierenarts raadde het af. Zoals andere bokkers ook aangeven is het een risico omdat verandering qua management en rijden echt wel een trigger kunnen zijn om wél klinische problemen te ontwikkelen. Paard zou echt leerpaard worden om een B ruiter naar hoger niveau te tillen met ervaren paard. Als ie nou heel goedkoop zou zijn en ze het risico zouden aandurven dat het toch op zou gaan spelen dan zou het kunnen. Naast dat het budget dan wel op zou zijn en ze geen andere zouden kunnen kopen mocht het nodig zijn, willen ze de jonge ruiter teleurstellingen besparen mocht ze een nieuw paard krijgen die uiteindelijk niet meer te rijden is door KS.

@linda recentelijk is er in dit topic nog gesproken over keuren misschien even terug lezen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:00

linda2008 schreef:
Hallo allemaal :wave:
Na jaaaaren ben ik weer aan een zoektocht begonnen := ik heb wel nog pony’s gekocht maar onze minipaarden zitten natuurlijk in een (prijs)categorie waarin niet gekeurd en proefgereden word :P
Ook heb ik nog een (fjord) pony van 1,40m maar daar pas ik niet meer op dus die is omgedoopt tot fokmerrie ;) nu is de zoektocht naar een (klein) paard gestart :):)

Nou heb ik na weken eindelijk een paardje gevonden die vanaf de advertentie en het app contact helemaal perfect lijkt. Ik ben geen type “roze bril” want ik heb pony’s genoeg en ik rij al maanden niet, dus ik heb nu ook geen haast ;) alleen nu ik een bezichtiging gepland heb staan vraag ik mij ineens af; als het iets is, hoe werkt het dan eigenlijk met keuren?

Rijd de verkoper met paard naar een kliniek dat je bij goedkeuren het paard vanaf daar overneemt?
Laat je op locatie keuren? Maar toch niet elke dierenarts kan ter plekke röntgenologisch keuren?
Spreek je van te voren af wat te doen als er iets uit de foto’s komt? Ik hoef namelijk niet allemaal 1tjes, maar maak je bijvoorbeeld afspraken over de prijs? Betaal je minder bij 3tjes? Enz.enz.
Ik hoor graag ervaringen… :D

Ik ben bij die van mij 2x wezen kijken. Daarna de prijsafspraak en dierenarts afspraak gemaakt. Tussendoor nog weer een 3e keer wezen kijken. Voor het keuren afgesproken dat bij negatief advies, de kosten voor hun waren (ivm dat ze haar adverteerde als 100% gezond).

Verkoper is naar de kliniek gereden en is vanuit de kliniek doorgereden naar mij om mijn paard daar af te zetten.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:33

Je kan allerlei afspraken maken. Het is maar wat je onderling overeenkomt. Ik heb destijds 1x een veulen bezichtigd, want paardje stond op dik 2,5 uur rijden afstand. Ter plekke besloten dat ik op voorwaarde acceptatie door verzekering wilde kopen en over de prijs onderhandeld. Omdat het logistiek bijna niet te regelen bleek om dan zelf bij de ‘keuring’ aanwezig te zijn, waren we overeen gekomen dat ik het veulen ophaalde en hij de dag erna bij de opfok door de DA bekeken zou worden. Als het veulen niet goed was, zou de verkoper hem weer op eigen kosten ophalen. Was allemaal netjes vastgelegd in een koopcontract. Voor het vervoer stond het veulen al in de voorlopige dekking verzekerd.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 02:38

Kim_W ik heb alles van september teruggelezen, ik zal morgen kijken of ik tijd heb om verder terug te lezen.

Ik ben gewoon benieuwd welke opties er zijn en wat een beetje gebruikelijk is. Laatste keer dat ik een paard gekocht heb die ook gekeurd is, is meer dan 10 jaar geleden :o
En toen waren de aankoopprijzen nog niet zoals nu, dus de keuring misschien ook nog iets minder “belangrijk” of hoe moet ik het zeggen :=

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:51

Voor zover ik weet is het niet gebruikelijk om minder te betalen bij iets anders dan 1tjes. Je kunt het proberen af te spreken, maar ik zou dan als verkoper je niet meer serieus nemen. Tenzij het je puur gaat over bemerkingen. Daar is wel wat over af te spreken, maar zou ik pas na de keuring over beginnen want dan weet je ook wat voor soort bemerking eruit komt en of je dat aandurft. Aankoopkeuring is eigenlijk gewoon het advies van de dierenarts of je wel of niet tot koop over kunt gaan. Je krijgt een positief of negatief aankoop advies. Wat ik wel altijd zou afspreken is dat de kosten van de keuring voor de eigenaar zijn op het moment dat het paard wordt afgekeurd.

Al je verdere vragen is wat je afspreekt met de verkoper. Ik zou altijd laten keuren door een onafhankelijke dierenarts. Bij voorkeur je eigen dierenarts. Of dit op locatie kan, of dat dit op de kliniek moet ligt ook natuurlijk aan de afstand hoe ver het paard weg staat bij jou. Ook het doorrijden/overladen na keuring of later ophalen kun je bespreken met de eigenaar. Ook dit ligt weer aan de reisafstand. Ik zou altijd adviseren om een dier in de ochtend naar huis te halen. Zo hebben ze nog de hele dag om in het licht te wennen. Verhuizen is toch echt een stress factor.
Laatst bijgewerkt door Kim_W op 28-09-23 08:20, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:05

Ik laat altijd op een kliniek keuren en niet op locatie. Zowel vanwege de faciliteiten, maar ook omdat de artsen die ik wil niet op locatie komen en ik het ook meteen handig vind om te zien hoe paard reageert. Zowel qua reizen, laden en vreemd terrein. Maar vooral de mogelijkheden die er op een kliniek zijn ennde artsen dus.

Met 3tjes lager bedrag betalen komt wel voor hoor, juist omdat een 3 op de meeste dingen wel een bemerking is. 1 en 2 is goed. De rug is een andere schaal. Als de da dus een negatief koopadvies geeft vanwege hoger risico zijn er mensen die aangeven het risico wel te willen nemen voor een lager bedrag. Dat is geen zeldzaam of vreemd iets. Alleen is het de vraag of het verstandig is /je het wilt.
Ik zou daar nooit van te voren over beginnen, maar wel afspreken dat als er bemerkingen zijn die de dierenarts vindt en benoemd je daarover na moet denken oid.
Even plat gezegd, als je aangeeft paard te kopen onder voorbehoud van positief advies bij keuring is de koop dus rond bij positief advies. Ook als er wel dingen benoemd worden die voor jou toch een no go zijn. Nu loopt het meestal niet zo'n vaart dat ze je eraan houden, maar bespreken van te voren is wel zo netjes.

Ik ga nooit akkoord met minder streng keuren voor een recreatie paard. Mijn da vindt dat ook onzin gelukkig. Recreatie is helemaal niet minder zwaar, soms zelfs zwaarder en wkl je ook gewoon een gezond en pijnvrij paard bij.

Al het andere zijn gewoon afspraken die je maakt. Bij ons heeft de verkoper paard altijd naar de kliniek gebracht. Wij hebben maar 1 keer paard daarna meteen meegenomen, verder altijd paar dagen later opgehaald en koop definitief gemaakt. Of ze werden gebracht later.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:44

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd, zoals in de openingspost te lezen is is het bespreken van advertenties niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-09-23 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels verwijderd

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:47

Bij de mijne ging het allemaal hetzelfde.
Na proberen afspraak bij mijn VA op de kliniek. Bij goedkeur daar meteen betaald en doorgereden naar mijn eigen stal.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:14

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd, zoals in de openingspost te lezen is is het bespreken van advertenties niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-09-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:36

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-09-23 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:48

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-09-23 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:50

Nog even een vraagje, als jullie een paard kopen/keuren, heeft het dan de voorkeur dat hij al door de verkoper gekeurd is? Of laten jullie dat liever door jullie eigen dierenarts doen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:56

Vooraf gekeurd geeft iets meer zekerheid, dus dat is een pre.
Maar ik laat ze sowieso door mijn eigen VA volledig keuren. Heb al een aantal keer een goede thuiskeuring gezien door de verkoper. En dat mijn VA met meer beelden wel zaken vond voor afkeur.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:02

Ik ben geneigd die van mij zelf alvast klinisch en RX te laten keuren voor verkoop. Maar als de koper dan wil keuren, om dat dan op hun eigen kosten te laten doen.