Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Elisa2 schreef:
Garanties heb je nooit..ze kunnen ook brandschoon zijn en vervolgens een ernstige peesblessure krijgen. Wat dat betreft is het kopen altijd een risico en is het belangrijk om ook een stapel geluk te hebben. (naast een zo goed mogelijk management)

Klopt, Jam was perfect.
Alleen 1'tjes op de foto (volledige keuring incl nek/hals/rug/benen).
Nooit 1 dag ziek geweest, zelfs nooit dingen zoals rotstraal, wormen oid. Altijd fit en gezond, nooit dikke benen, spierpijn oid.

Na 3 jaar kwam headshaking syndrome naar boven en uiteindelijk ben ik hem daar aan verloren.
Nergens in zijn lijnen kwam iets voor wat daar op leek.

Garanties heb je nooit helaas. Sommige zaken zijn niet in te schatten of uit te sluiten.

Getup

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Nee geranties zijn er nooit.
Maar bewust een paard als ongekeurd verkopen Met keuring k.k. terwijl je dondersgoed weet dat ie er niet door komt is echt niet netjes

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Nee dat sowieso

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Sws de boel belazeren is niet netjes. Foutieve foto's erbij net zo..
Maar vaak krijgen die mensen wel een naam, alleen weten vaak particulieren die niet altijd
Dus altijd wijs om mensen na te vragen als je gaat kopen.. googlen op paard en naam mensen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Waarop is het dier nu dan afgekeurd omdat je aangeeft dat verkoper en van moest weten en je dit zelf niet eerder ook hebt opgemerkt.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Het betreft een aandoening die soms subtiel is, wanneer een paard weinig belast wordt, behandelt is door een dierenarts of een tijdje rust heeft gehad. Het is dan enkel met een röntgenologisch onderzoek vast te stellen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Wat jammer Lotjeeuh, je had er immers een klik mee, des te jammer dat het kwartje (nouja veel kwartjes ) de verkeerde kant op vielen.
Maar nu ga je niet steeds denken, wat als, was dat niet toch hét paard..
toch voelt het wel redelijker als de eigenaar bijv de helft had betaald. Heb je de uitslag of foto’s zelf gehouden of aan de eigenaar gegeven?
Het is ook zo zonde van het paard zelf. Ik kan begrijpen dat de eigenaren er ook van balen maar de advertentie laten staan zoals je schreef, zonder er open over te zijn (terwijl jij er reden in ziet het paard te laten staan), dat klinkt niet al te fijn.
Het is maar te hopen dat zo’n paard goed terecht komt.
Al met al niet leuk deze uitkomst.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:08

Hoe kon de verkoper het dan weten ?

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:36

Stille meelezer hier. Ik heb twee keer de fout gemaakt om niet af te spreken dat de verkoper meebetaalt bij afkeuring. De eerste keer zei de arts bij het checken van de gegevens: huh maar deze heb ik toch al eens gekeurd? En meteen bij de eerste foto afgekeurd, die da was ook niet gek. En de tweede keer ging de verkoper niet eens mee naar de kliniek alsof hij al de uitslag had. Hij was ook niet verbaasd over de afkeuring, vroeg niet naar t gebrek en gooide m zo weer terug in de wei. Ging over onbeleerde quarters btw, de eerste bij een goed bekendstaande stal. Zonde van ieders tijd en mijn geld.
Na deze keren heb ik altijd afgesproken dat een verkoper iig een deel van de afkeuring betaalt zodat zo’n dier niet over en over gekeurd wordt tot er iemand komt die m zonder keuren meeneemt. De meeste verkopers begrijpen dat wel en anders blijf ik er echt vanaf.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

Ik dacht aan de toon hier te horen dat meer mensen al voor eens gekeurde paarden zouden gaan eigenlijk.. hoor toxh veel nog niet gekeurde

Maar waar leg je dan de grens he. Je kan een paard 'goed bevonden voor de sport' maar met een bemerking. Je wil niet over gaan tot koop. Dan betaald de verkoper ook niks neem ik aan, want paard is goed.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:02

Ik heb één keer gehad dat verkoper niet mee wilde betalen aan de keuring, want het was al een hele goede prijs volgens hen. Kreeg de oude röntgenfotos van een paar jaar geleden, maar ook nieuwe rugfotos van een paar maanden terug. Die rug was zo slecht en verslechterd tov de eerste fotos dat ik zelf al zag dat het nooit goed kon zijn. Paard had botoplossing bij de doornuitsteeksels van de irritatie van de kissing spines... Mijn dierenarts raadde het af.

Later op facebook had deze verkoper op een bericht van een grote handelaar die klaagde over röntgenfotos gereageerd dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan klaagde over de rugfotos. Dit was overigens gewoon een brave vijfjarige merrie met echt wel beperkte beweging waar ze €15.000 voor vroegen en zeiden dat die helemaal gezond was :')
Laatst bijgewerkt door mavantos op Vandaag, 08:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

Ik ben aan het overwegen om een recreatie pony (liefst Haflinger) te kopen en toch zou ik dat beestje ook laten keuren. Al is het maar om zoveel mogelijk al aan de voorkant te ondervangen. Als pony is goedgekeurd en ik zou toch niet overgaan op koop, snap ik dat ik de keuringen moet betalen.

Zouden jullie bij een Haflinger alles keuren? (Rug, hals, benen) Of niet?

Verder vraag ik me af welke info ik echt MOET weten voordat ik aan een pony begin. Handige linkjes, boeken wellicht.
Ik heb een begroting gemaakt wat ik maandelijks kwijt zou zijn. En dat ga ik nu een paar maanden apart leggen om te kijken of ik het makkelijk kan missen. Ik wil het niet net kunnen missen, maar gewoon makkelijk en ook nog blijven sparen voor een huis. Of als pony een keer naar de veearts moet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

Cioccolato schreef:
Ik dacht aan de toon hier te horen dat meer mensen al voor eens gekeurde paarden zouden gaan eigenlijk.. hoor toxh veel nog niet gekeurde

Maar waar leg je dan de grens he. Je kan een paard 'goed bevonden voor de sport' maar met een bemerking. Je wil niet over gaan tot koop. Dan betaald de verkoper ook niks neem ik aan, want paard is goed.

Het gaat hier om paarden die niet goed bevonden worden voor het gebruiksdoel. Dus wel reële bemerkingen van +3
Niet om lichte bemerkingen waarbij ze nog steeds een positief advies krijgen voor het gebruiksdoel.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Ik verhuis ook naar dit topic.
Cioccolato schreef:

Als antwoord op jouw vraag Cioccolato, wat ik persoonlijk redelijk vind is, als het dier geen positief aankoop advies voor het doel krijgt, dat de keuringskosten dan voor de verkoper zouden moeten zijn. Ik vind dat een verkoper moet staan voor dat het dier geschikt is voor het doel waarvoor hij/zij hem voor aanbiedt.

En ja er zijn legio mensen die bij een positief aankoop advies dus dan alsnog afhaken op een bemerking (bv een onschuldig chipje op de foto's), maar dat is in mijn ogen niet voor rekening van de verkoper. Dan is het aan de koper de keuze om alsnog af te zien van koop (en eigenlijk vind ik dat alleen redelijk als je dat als koper voorafgaand ook zo hebt afgesproken dat je bij bemerkingen alsnog wilt kunnen beslissen).

Wat ik zelf altijd doe is dat ik aangeef, dat ik pas overga tot koop op het moment dat de verzekering een paard volledig zonder uitsluitingen accepteert. Maar als een paard dus gewoon een positief advies krijgt van de DA maar er zit bv een onschuldig chipje wat de verzekering niet meeverzekerd, zou ik dus niet moeilijk doen om als koper die keuringskosten te betalen. Dat is dan mijn beslissing of ik dan alsnog koop of niet, maar ik betaal dan gewoon voor de wetenschap hoe mijn evt toekomstige paard er van binnen uitziet. 15 jaar geleden deze situatie aan de hand gehad, positief aankoop advies maar met een onschuldig chipje als bemerking. Dier gewoon gekocht, beste beslissing ooit :D

Daarnaast vind ik het ook niet redelijk, als iemand een paard van zeg 3000 euro wil kopen, en die volledig door de mallemolen wil halen inclusief rug en hals en de hele sjabam, dat de verkoper die kosten bij afkeur voor zijn rekening moet nemen. Bij een paard van 3000 euro vind ik dat die in ieder geval door een klinische keuring moet komen, maar als je dan als koper ik weet niet hoeveel x-rays wilt maken, dan doe je dat maar lekker voor eigen rekening.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

c_alsemgeest schreef:
Cioccolato schreef:

Het gaat hier om paarden die niet goed bevonden worden voor het gebruiksdoel. Dus wel reële bemerkingen van +3
Niet om lichte bemerkingen waarbij ze nog steeds een positief advies krijgen voor het gebruiksdoel.

Maakt niet uit. Algemene opmerking.

Wat oji zegt. Als paard goed is bevonden voor sport, als doel sportpaard, maar met een bemerking. Is her dier dus goed voor het doel maar koper wil vanwege de bemerking niet. Daar ging de casus om. Hoe ver ga je een verkoper dan laten betalen, wanneer is het kosten keuren voor verkoper bij afkeur. Ga je echo's maken, rontgen benen hals rug. Etc etc. De eeuwige discussie.

Ik betaal overigens geen kosten van keuring.
De vraagprijs van ongekeurde paarden ligt gewoon weg veel lager dan de gekeurde paarden (en dus goed (of naar gelang bemerking). Maar die vraagprijzen wil men niet betalen.

Dus men wil: goedkope prijzen, geen risico, gezonde paarden.
En men wil niet betalen voor de op dat moment gezond verklaarde paarden.

Ik verbaas me er gewoon over en ben het wel eens met de opmerking dat kopers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Al vind ik dat niet het geval bij de casus van mavantos, beetje jammer dat er altijd een berg verkopers zijn die nouja, 8)7 dat.
En ik weet dat mavantos wel een portemonnee kan en wil trekken voor gezondheid en kwaliteit. Maar wederom een algemene opmerking.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Eef_Bam schreef:
Lotje wat balen. Hoe reageerden de verkopers dan op het moment dat je het vertelde? Kan ook al veel zeggen.

Hier even een hele andere vraag. Wat zou een schoolmaster (zeg 10-15 jaar oud) springpaard met al enige ervaring op zeg 1.30/1.40 niveau maar geen ruimte voor meer kosten. En dan ga ik even uit van heel braaf , gezond of hooguit een kleine bemerking. Vast niet goedkoop, maar vraag me af welke richting je dan op moet denken.

Tot 30.000 zou binnen mijn verwachting liggen.
Dit is wel het type paard waar details belangrijk worden. Kan die gemakkelijk meedraaien op dat niveau, ook met een minder handigere ruiter of merk je echt wel dat het de max. is van het paard? Hoeveel ervaring heeft die precies? Is het een merrie met goed papier? Is die 10 of 15 jaar? Zijn allemaal dingetjes die de prijs kunnen verlagen of juist enorm verhogen tot ... tja...wat de gek ervoor geeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Dat valt me mee dan, misschien toch maar gaan sparen :D . In dit geval hoeft het paard helemaal niet op dat niveau mee te komen meer, maar zou ik er als minder handige ruiter gewoon lekker rondjes in de b/l mee willen rijden in springen en eventing, en gewoon lekker naar het bos. Merrie/ruin of papier maakt me dus ook niets uit.

De reden dat ik toch naar zo'n paard wil kijken is omdat ik al jaren jongere en groenere beesten rij. Maar nu rij ik er een met meer ervaring en vind het heerlijk hoe niet onder de indruk die van alles is, al fijn in balans en een pasje kunnen wijken etc. Helaas is deze al verkocht, en vond het niet netjes om te vragen voor hoeveel.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

StalNollie schreef:
Hoe kon de verkoper het dan weten ?

Dat is wat de dierenarts mij verteld heeft. Hij had daar aanwijzingen voor. Het is ook niet zo dat het een onschuldig chipje of dergelijke is. Het betreft een aandoening in het hoefmechanisme.

Ik wilde de foto's van de keuring in eerste instantie niet delen met de verkopers. Uiteindelijk heb ik dit wel gedaan. Alleen voor het paard.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:34

Dan hadden ze ook een deel mogen mee betalen van mij.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:43

Ik denk dat ik dan ook gezegd had. "Als je de foto's wil hebben mag je ook de kosten dragen..."

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Eef_Bam schreef:
Dat valt me mee dan, misschien toch maar gaan sparen :D . In dit geval hoeft het paard helemaal niet op dat niveau mee te komen meer, maar zou ik er als minder handige ruiter gewoon lekker rondjes in de b/l mee willen rijden in springen en eventing, en gewoon lekker naar het bos. Merrie/ruin of papier maakt me dus ook niets uit.

De reden dat ik toch naar zo'n paard wil kijken is omdat ik al jaren jongere en groenere beesten rij. Maar nu rij ik er een met meer ervaring en vind het heerlijk hoe niet onder de indruk die van alles is, al fijn in balans en een pasje kunnen wijken etc. Helaas is deze al verkocht, en vond het niet netjes om te vragen voor hoeveel.

Ik denk dat je met dat budget toch zeker wel zou moeten slagen voor een ervaren, "ik heb het allemaal al wel eens gezien" springpaard dat zonder veel moeite op b/l niveau kan meedraaien. :j

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

ynskek schreef:
Ik denk dat ik dan ook gezegd had. "Als je de foto's wil hebben mag je ook de kosten dragen..."

Ze hadden van te voren al aangegeven dat de kosten bij afkeur voor mij zouden zijn. Ik hoop alleen ze het beste voor het paard gaan kiezen. En dat is verantwoordelijkheid nemen. Open kaart spelen naar potentiële kopers.

Een collega van mij heeft net geïnformeerd naar het paard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:28

Cioccolato schreef:
Maakt niet uit. Algemene opmerking.

Wat oji zegt. Als paard goed is bevonden voor sport, als doel sportpaard, maar met een bemerking. Is her dier dus goed voor het doel maar koper wil vanwege de bemerking niet. Daar ging de casus om. Hoe ver ga je een verkoper dan laten betalen, wanneer is het kosten keuren voor verkoper bij afkeur. Ga je echo's maken, rontgen benen hals rug. Etc etc. De eeuwige discussie.

Ik betaal overigens geen kosten van keuring.
De vraagprijs van ongekeurde paarden ligt gewoon weg veel lager dan de gekeurde paarden (en dus goed (of naar gelang bemerking). Maar die vraagprijzen wil men niet betalen.

Dus men wil: goedkope prijzen, geen risico, gezonde paarden.
En men wil niet betalen voor de op dat moment gezond verklaarde paarden.

Ik verbaas me er gewoon over en ben het wel eens met de opmerking dat kopers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Al vind ik dat niet het geval bij de casus van mavantos, beetje jammer dat er altijd een berg verkopers zijn die nouja, 8)7 dat.
En ik weet dat mavantos wel een portemonnee kan en wil trekken voor gezondheid en kwaliteit. Maar wederom een algemene opmerking.

Nee klopt, met dat stuk inderdaad ook eens. Ik zoek ook niet in lagere prijsklassen. Ik weet wat ik wil en wil er ook voor betalen omdat ik weet dat zoiets gewoon geld kost.
Voor een jong paard had ik bv 3 jaar geleden een budget tot 30k

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Lotjeeuhhh schreef:
ynskek schreef:

Ze hadden van te voren al aangegeven dat de kosten bij afkeur voor mij zouden zijn. Ik hoop alleen ze het beste voor het paard gaan kiezen. En dat is verantwoordelijkheid nemen. Open kaart spelen naar potentiële kopers.

Een collega van mij heeft net geïnformeerd naar het paard.

Ik denk niet dat ik ze de foto's gegeven had, die zijn jouw eigendom. Als die van eigendom verschuiven vind ik dat daar ook wat tegenover hoort te staan. Maar dat ben ik. Jouw keuze is anders geweest en als jij daar achter staat is dat natuurlijk ook prima.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Ben benieuwd wat ze tegen je collega gaan zeggen