Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:30

Als het inderdaad vooral gaat om de ambities van de 17 jarige dochter dan is de D pony niet direct de beste keuze.
Daar kan ze nog een jaar bij de pony’s meedoen maar daarna is de kans dat ze bvb bij de young riders dn junioren etc nog mee kan in de talententeams wel voorbij.
Dan zou ik ook eerder gaan voor een fijn gereden paard in de kleinere maat.
Maar ik heb het idee dat jullie perse voor de D pony willen gaan.
Ook prima maar dan zou ik de ambities waar je het over hebt wel wat temperen om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:35

Ben je je er van bewust Suzanne, dat je een D pony wel nationaal tussen de paarden mag starten maar niet internationaal tussen de paarden mag starten? Als je dochter echt veel ambitie heeft gaat ze vastlopen met een D pony, dan heb je echt meer aan een E-pony of een paard. Je lijkt erg gebrand op een kleinere pony, en dat is je goed recht. Maar dat beperkt wel de mogelijkheden voor je dochter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:40

Voor je echt een combinatie bent met een pony of paard ben je ( zeker als amateur ) wel een jaar verder.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:57

Suzanne74 schreef:
Vanes_6 schreef:
Ik ben ook nieuw in het kopen van een paard, maar dit zijn een aantal dingen waar ik op let bij het bezichtigen van een paard:

- alles zelf doen: zelf uit stal halen, zelf poetsen, hoeven uitkrabben, opzadelen etc. Op die manier zie je al hoe het paard reageert.
- tijdens dat poetsen kun je de vacht al bekijken, ziet dat er gezond uit.
- stand van de benen, zien de hoeven er gezond uit of heeft het ribbels, scheuren etc.
- voel aan de benen, voel je bobbels, of warm
- vraag of de tanden zijn bijgehouden en of dat elektrisch is gebeurd (er wordt dan verder in de mond gekeken)
- op wat voor voer staat het paard
- hoe wordt het paard gehouden, veel buiten of vooral veel binnen in een box

- Tijdens het rijden vooral veel filmen.
- Laat een paard aan de longeerlijn zonder ruitergewicht lopen in de verschillende gangen en zowel op de linker als rechterhand
- maak tijdens het rijden expres een keer een foutje zodat je merkt hoe het paard reageert.
- check het paspoort voor de leeftijd etc.

En zoals al eerder gezegd: laat iemand meekijken die verstand heeft van paarden kopen.

Maak, als je interesse hebt, vooraf afspraken of je mag keuren (als je dat doet) en voor wie de kosten zijn (bij afkeuring bijv kosten verkoper, bij goedkeuring kosten koper).

En kom het liefst wat eerder aan dan de afspraak. Dan kun je nog rondkijken op de stal en hoe de paarden gehouden worden en hoe men daar omgaat met de paarden.

Succes met de aankoop in ieder geval!

Boordevol goede tips!
Waarvan ik er een aantal al van plan was maar ik ook nieuwe dingen lees.

Erg veel dank!
Dit soort dingen helpt ons in onze zoektocht.
Zelf ook vroeger als kind jaren gereden maar nooit een eigen pony gehad.
(Al was dat natuurlijk toen ook mijn droom)
We kijken er ontzettend naar uit om te gaan kijken en proef rijden!
8 oktober is het zover :j

Even een vraagje over die 8 oktober: is dat een datum die je zelf hebt geprikt of werd voorgesteld door de verkoper?
Ik vind het nml best ver weg nog voor een pony die gewild is
Wrs komen er meerdere mensen kijken en ben jij de zoveelste in de rij die een datum voorgesteld krijgt. Grote kans dat de pony tegen die tijd al weg is. Heb dat zelf een keer gehad nml, heel jammer!
Als je echt geïnteresseerd bent, dan vraag je of je vandaag of morgen langs kunt komen. Niet te lang wachten!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:37

En let op paarden die kant en klaar opgezadeld staan als je aan komt.
1 waar ik ging kijken stond er zo bij en bleek een luchtzuiger te zijn. Ik kijk altijd in de mond en herkende de slijtage meteen. Was niet vermeld als gebrek. Antwoord op de vraag of het een luchtzuiger was... was een rood hoofd en het antwoord dat hij het soms doet. :wave:

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:42

rijpaarden schreef:
Zou eerst even gaan overleggen met de mensen achter het knhs talententeam, daar heb je vast nog wel contacten. Als je dochter nog enige ambitie heeft dan is de beste optie een ervaren wat kleiner paard. Dan heeft ze een mooi doel om naar toe te werken: u25/junioren/young riders. En voor de afwisseling kan ook dat paard prima een sprongetje maken. Door op 17 jarige leeftijd nog een d-pony te kopen zijn die kansen direct verkeken.

Ik kan me eerlijk gezegd bijna niet voorstellen dat het berichtje van het talententeam over het KNHS talententeam gaat. Dan praat je namelijk al over internationaal niveau. Wellicht iets van JSP oid, daar kan als je gestart bent in principe iedereen aan meedoen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:01

Wat vinden jullie van kissing spines gradatie 4, bij een paard <10 jaar die er klinisch (nog) geen last van heeft?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:48

Dat hangt af van welk niveau en hoe paard getraind en de KS onderhouden wordt.

Veel paarden hebben wel een vorm van vernauwing en veel hebben er geen last van bij een goed management.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:50

Voor mij zou het een no go zijn. Vaak merk je dat bepaalde kwaaltjes bij verandering van management toch op gaan spelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:52

Is het een 4 op de foto schaal?
Dan is het wel over de helft heen van het maximale.
Ik zou daar zelf wat terughoudend mee zijn. Meestal vind ik een 2 of 3 nog oké.

Maar enkele zaken die voor mij zouden kunnen maken om er toch mee door te durven:
Presteerd het dier op het moment op een dergelijk niveau waarvan je zou kunnen uitsluiten dat het een beperking is. En hoe voelt het dier verder door zijn lijf. Bij zoiets zou ik niks van moeilijkheden in de aanleuning, ondertreden achterbenen of bewegelijkheid in de rug willen voelen. Dus kunnen buigen, maar ook goed en makkelijk kunnen schakelen, verzamelen en de rug omhoog en omlaag kunnen opbollen en ontspannen. Wellicht nog wat extra echo onderzoek mbt omliggende weefsels en vocht.

Is dit allemaal het geval, zou ik het wel aandurven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:01

c_alsemgeest schreef:
Is het een 4 op de foto schaal?
Dan is het wel over de helft heen van het maximale.
Ik zou daar zelf wat terughoudend mee zijn. Meestal vind ik een 2 of 3 nog oké.

Maar enkele zaken die voor mij zouden kunnen maken om er toch mee door te durven:
Presteerd het dier op het moment op een dergelijk niveau waarvan je zou kunnen uitsluiten dat het een beperking is. En hoe voelt het dier verder door zijn lijf. Bij zoiets zou ik niks van moeilijkheden in de aanleuning, ondertreden achterbenen of bewegelijkheid in de rug willen voelen. Dus kunnen buigen, maar ook goed en makkelijk kunnen schakelen, verzamelen en de rug omhoog en omlaag kunnen opbollen en ontspannen. Wellicht nog wat extra echo onderzoek mbt omliggende weefsels en vocht.

Is dit allemaal het geval, zou ik het wel aandurven.

En daarnaast eerlijk kijken naar eigen ervaring en kwaliteit. Je moet echt heel correct kunnen rijden en trainen om ze goed te houden.
Als 1e eigen paard zou ik het al afraden bij bijna iedereen. En ook als je bijvoorbeeld gewoon lekker buitenritten wil maken ennniet heel veel tijd wil besteden aan lessen, longeren en ook op buitenrit correct rijden.

Want klinisch geen last kan heel erg snel omslaan.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:34

Paard loopt z dressuur en wordt verkocht onder de noemer leerpaard omdat ie ook heel erg braaf en makkelijk te rijden is. Maar als zijnde leerpaard zouden jullie het dus afraden begrijp ik.

De 4 is op basis van schaal 1 tm 7

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:46

Ik zou het laten afhangen van het gevoel als je erop zit. Hoe reageert hij/zij op verschillende houdingen en als je verschillende soorten ruggebruik vraagt? Als er iets wat lijkt op verzet komt zou ik er ver vandaan blijven. Maar als het paard dat makkelijk lijkt te doen, zou ik hem er niet op laten staan. Mits je zelf het paard op vergelijkbaar niveau gaat rijden inderdaad.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:55

https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/

Variatie is normaal lees ik in dit artikel. Zeker bij een iets een ouder paard dat al op niveau loopt zou ik me minder snel druk maken. Al begrijp ik ook heel goed dat je het geld maar 1x uit kan geven en dan alle risico uit wil sluiten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:59

Suzanne74 schreef:
De pony is voor 2 dochters.
Die van 19 wil 1x in de week in de springles ermee rijden.
In die les rijden ze ook in het buitenseizoen op het crossterrein.
In die lessen rijden er ook manege D-pony's mee dus dat niveau is niet te hoog voor een D-pony.
Deze dochter heeft geen wedstrijd ambities en zal die ook niet krijgen.

Daarnaast zal de pony voor een veel groter deel gereden gaan worden door mijn zeer ambitieuze 17 jarige dochter.
Zij heeft 2 jaar meegedaan in het Talententeam en wil heel graag dressuur wedstrijden gaan rijden met deze pony.

Dus we zijn op zoek naar een pony met veel bewezen dressuur talent die daarnaast ook nog 1x in de week mee kan komen in een springles.

Uiteraard moet er een klik zijn en een goed gevoel met rijden.
Maar dat moet altijd.

Er staat veel te koop maar de combi hoger niveau dressuur en kunnen springen rekening houdend met een leeftijd en een prijsgrens... dan valt wat er over blijft echt tegen qua aantal.

Als je mee wilt kijken heel graag!
Zal je vanavond een pb sturen!
Dank vast :)

Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je beter naar een E of klein paard kan kijken.
Wat vind je hier dan van? Ik heb alleen even foto's gekeken en wat zoektermen ingevoerd.
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:07

Kim_W schreef:
Wat vinden jullie van kissing spines gradatie 4, bij een paard <10 jaar die er klinisch (nog) geen last van heeft?

Niet doen. Dan moet je nagenoeg rijden zoals de huidige eigenaar, anders heb je kans dat het wel tot uiting komt.

Heb ik op de harde manier geleerd.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:08

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:37

Kim_W schreef:
Paard loopt z dressuur en wordt verkocht onder de noemer leerpaard omdat ie ook heel erg braaf en makkelijk te rijden is. Maar als zijnde leerpaard zouden jullie het dus afraden begrijp ik.

Ik ben er niet zo stellig in, wel onder voorwaarde dat je zelf genoeg skills hebt om hem goed over de rug te rijden. Niet alle paarden met KS hebben er ook daadwerkelijk last van.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:02

Kwam deze tegen, vond het wel toepasselijk.Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:49

rijpaarden schreef:
Kwam deze tegen, vond het wel toepasselijk.[ [url=m/JT2xIm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is geen aardige tekst }:)

Op basis hiervan kun je driekwart van de posts in dit topic wel in de kliko gooien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:51

Ik vind dat wel dubbel. Ik kan een paard willen maar als blijkt dat hij niet geschikt is voor het doel dat ik voor ogen heb is toch het eerste van toepassing.

Dat is anders als het paard nummer 10 is denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:01

Lente schreef:
Ik vind dat wel dubbel. Ik kan een paard willen maar als blijkt dat hij niet geschikt is voor het doel dat ik voor ogen heb is toch het eerste van toepassing.

Dat is anders als het paard nummer 10 is denk ik.

Joh, lees niet verder dan de speculaties die hier gepost worden waarom het paard vooral niet KAN deugen!

Als ik zie wt sommigen hier allemaal roepen en je ziet vervolgens waar ze vervolgens mee thuis komen, denk ik weleens: is dat alles wat je kon vinden?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:27

Ks spines 4 verkopen als leerpaard... oei dat zou ik het paard niet aan willen doen. Daar moet een kundig iemand, met ervaring ks mee aan de gang gaan.

Dus als leerpaard een no go

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:37

Kim_W schreef:

Paard loopt Z dus is al goed belast geweest. Daar verandert niet zoveel meer aan. Als er echt helemaal geen klinische bevindingen zijn zou ik het wel aandurven. Volgens mij valt dit nog binnen acceptabel, omdat er klinisch geen bevindingen zijn. Wat zegt de veearts ervan?
Als leerpaard zie ik ook geen problemen, mits goede begeleiding erbij en een ruiter/amazone die het paard qua soepelheid en ruggebruik een beetje kan bijhouden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:50

Een röntgen gezond beeld is een fijne basis om mee te beginnen, maar blijft een moment opname. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ze als 3 jarige gezond waren op de foto’s en als 6 jarige niet meer, dus het zegt niet alles.

Nu is het ook zo dat bijna geen enkel paard perfecte foto’s heeft en ik begrijp daarom het bovenstaande plaatje wel. Mensen verwachten tegenwoordig alleen maar 1tjes, op die manier kun je inderdaad wel 10 paarden keuren.

Je moet de ‘beperkingen’ die je paard heeft managen zodat hij alsnog kan doen wat jij wil.