Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne74 schreef:Vanes_6 schreef:Ik ben ook nieuw in het kopen van een paard, maar dit zijn een aantal dingen waar ik op let bij het bezichtigen van een paard:
- alles zelf doen: zelf uit stal halen, zelf poetsen, hoeven uitkrabben, opzadelen etc. Op die manier zie je al hoe het paard reageert.
- tijdens dat poetsen kun je de vacht al bekijken, ziet dat er gezond uit.
- stand van de benen, zien de hoeven er gezond uit of heeft het ribbels, scheuren etc.
- voel aan de benen, voel je bobbels, of warm
- vraag of de tanden zijn bijgehouden en of dat elektrisch is gebeurd (er wordt dan verder in de mond gekeken)
- op wat voor voer staat het paard
- hoe wordt het paard gehouden, veel buiten of vooral veel binnen in een box
- Tijdens het rijden vooral veel filmen.
- Laat een paard aan de longeerlijn zonder ruitergewicht lopen in de verschillende gangen en zowel op de linker als rechterhand
- maak tijdens het rijden expres een keer een foutje zodat je merkt hoe het paard reageert.
- check het paspoort voor de leeftijd etc.
En zoals al eerder gezegd: laat iemand meekijken die verstand heeft van paarden kopen.
Maak, als je interesse hebt, vooraf afspraken of je mag keuren (als je dat doet) en voor wie de kosten zijn (bij afkeuring bijv kosten verkoper, bij goedkeuring kosten koper).
En kom het liefst wat eerder aan dan de afspraak. Dan kun je nog rondkijken op de stal en hoe de paarden gehouden worden en hoe men daar omgaat met de paarden.
Succes met de aankoop in ieder geval!
Boordevol goede tips!
Waarvan ik er een aantal al van plan was maar ik ook nieuwe dingen lees.
Erg veel dank!
Dit soort dingen helpt ons in onze zoektocht.
Zelf ook vroeger als kind jaren gereden maar nooit een eigen pony gehad.
(Al was dat natuurlijk toen ook mijn droom)
We kijken er ontzettend naar uit om te gaan kijken en proef rijden!
8 oktober is het zover
rijpaarden schreef:Zou eerst even gaan overleggen met de mensen achter het knhs talententeam, daar heb je vast nog wel contacten. Als je dochter nog enige ambitie heeft dan is de beste optie een ervaren wat kleiner paard. Dan heeft ze een mooi doel om naar toe te werken: u25/junioren/young riders. En voor de afwisseling kan ook dat paard prima een sprongetje maken. Door op 17 jarige leeftijd nog een d-pony te kopen zijn die kansen direct verkeken.
c_alsemgeest schreef:Is het een 4 op de foto schaal?
Dan is het wel over de helft heen van het maximale.
Ik zou daar zelf wat terughoudend mee zijn. Meestal vind ik een 2 of 3 nog oké.
Maar enkele zaken die voor mij zouden kunnen maken om er toch mee door te durven:
Presteerd het dier op het moment op een dergelijk niveau waarvan je zou kunnen uitsluiten dat het een beperking is. En hoe voelt het dier verder door zijn lijf. Bij zoiets zou ik niks van moeilijkheden in de aanleuning, ondertreden achterbenen of bewegelijkheid in de rug willen voelen. Dus kunnen buigen, maar ook goed en makkelijk kunnen schakelen, verzamelen en de rug omhoog en omlaag kunnen opbollen en ontspannen. Wellicht nog wat extra echo onderzoek mbt omliggende weefsels en vocht.
Is dit allemaal het geval, zou ik het wel aandurven.
Suzanne74 schreef:De pony is voor 2 dochters.
Die van 19 wil 1x in de week in de springles ermee rijden.
In die les rijden ze ook in het buitenseizoen op het crossterrein.
In die lessen rijden er ook manege D-pony's mee dus dat niveau is niet te hoog voor een D-pony.
Deze dochter heeft geen wedstrijd ambities en zal die ook niet krijgen.
Daarnaast zal de pony voor een veel groter deel gereden gaan worden door mijn zeer ambitieuze 17 jarige dochter.
Zij heeft 2 jaar meegedaan in het Talententeam en wil heel graag dressuur wedstrijden gaan rijden met deze pony.
Dus we zijn op zoek naar een pony met veel bewezen dressuur talent die daarnaast ook nog 1x in de week mee kan komen in een springles.
Uiteraard moet er een klik zijn en een goed gevoel met rijden.
Maar dat moet altijd.
Er staat veel te koop maar de combi hoger niveau dressuur en kunnen springen rekening houdend met een leeftijd en een prijsgrens... dan valt wat er over blijft echt tegen qua aantal.
Als je mee wilt kijken heel graag!
Zal je vanavond een pb sturen!
Dank vast
Roodvos schreef:Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je beter naar een E of klein paard kan kijken.
Wat vind je hier dan van? Ik heb alleen even foto's gekeken en wat zoektermen ingevoerd.
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC
Kim_W schreef:Paard loopt z dressuur en wordt verkocht onder de noemer leerpaard omdat ie ook heel erg braaf en makkelijk te rijden is. Maar als zijnde leerpaard zouden jullie het dus afraden begrijp ik.
De 4 is op basis van schaal 1 tm 7
Lente schreef:Ik vind dat wel dubbel. Ik kan een paard willen maar als blijkt dat hij niet geschikt is voor het doel dat ik voor ogen heb is toch het eerste van toepassing.
Dat is anders als het paard nummer 10 is denk ik.
Kim_W schreef:Paard loopt z dressuur en wordt verkocht onder de noemer leerpaard omdat ie ook heel erg braaf en makkelijk te rijden is. Maar als zijnde leerpaard zouden jullie het dus afraden begrijp ik.
De 4 is op basis van schaal 1 tm 7