Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:55

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Ik wil een paard gaan proefrijden, op de video en hoe verkoper hem omschrijft helemaal wat ik zoek alleen is er kleine ''maar'', hij is namelijk nog hengst (hij is nu 6). Verkoper zegt dat hij totaal geen hengstenstreken heeft en dat dat ook de reden is dat hij nog niet geruind is. Hij staat tegenover merries op stal en in de wei.

Nu is een hengst voor mij geen optie. Heeft iemand ervaring met het ruinen van een 6 jarige hengst? Is deze castratie net zo ''eenvoudig' als de castratie van een 2 jarige? Hoe zal hij in gedrag en uiterlijk veranderen?

Of is dit bij voorbaat al een no go?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:02

Volgens mij kan dat nog prima. Ik denk niet dat hij in karakter nog erg zal veranderen; hij is immers lang hengst geweest. Wel zal hij wat van zijn uitstraling verliezen. Ook de vacht wordt anders.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:05

Ja kan prima. Wel ben ik van mening dat je zoiets op de tafel moet doen omdat de complicaties bij een oudere hengst veel meer voorkomen.
Mijn pony heb ik met 8 gecastereerd op tafel en liep na 2 weken alweer volop.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:16

Hier een ggk hengst met 12 geruind voor de verkoop. Op wat dikkere strengen na, werkt het hetzelfde als met een 2 jarige hoor

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:17

Dat klinkt hoopvol.. Ik hoorde allerlei horror verhalen om mij heen maar dit lijkt dus mee te vallen qua negativiteit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:17

MyWishMax schreef:
Ik heb ook nooit deken meegekregen hoor. Helemaal geen bucas dekens. Dat zijn dingen die je erbij krijgt als je er afspraken over maakt. Ik was al blij als er een halster bij zat :=

Maar waren de paarden in dat geval geschoren? Uiteraard is een deken niet standaard, maar bij een geschoren paard is het toch wel fijn als er even een heads up gegeven wordt van 'he, beestje is geschoren, dus voorzie iets.'

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:21

Nee, maar wel midden in de winter met paarden die dekens gewend waren (en dus hele korte vachten). Die konden ook niet zomaar zonder deken. Ik nam gewoon zweetdeken mee en daarna thuis deken op die ik had. Dat was of 1 die misschien niet helemaal de goede maat had, of ik had van te voren een deken gekocht in de juiste maat.

Ik vind het apart dat ervanuit gegaan wordt dat je wel een deken mee krijgt als je niks afgesproken hebt over toebehoren. Ja, even aangeven is misschien wel handig, maar ik zou er sowieso al nooit vanuit gaan dat je iets erbij krijgt. De bokker hier heeft er niet aan gedacht tot vlak voordat paard opgehaald wordt en dat snap ik wel. Het is niet bewust niet gezegd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:25

Wat een generalisatie zeg.
Een IJslander die regelmatig “ op hol slaat “ is niet betrouwbaar. Net zoals een draver of welk ander paard die dat regelmatig doet niet betrouwbaar is. Dat noem ik zelfs gewoon niet opgevoed.

Het IJslands vuur kun je naar mijn idee beter zien als wat je ook ziet bij veel PRE’s, voorwaarts en willen werken.
Dat wil totaal niet zeggen dat ze NIET braaf zijn. In tegendeel zelfs.

Daarnaast is er ook nog zoiets als een individu. Genoeg IJslanders die wat minder “ vuur “ in zich hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:34

MyWishMax schreef:
Nee, maar wel midden in de winter met paarden die dekens gewend waren (en dus hele korte vachten). Die konden ook niet zomaar zonder deken. Ik nam gewoon zweetdeken mee en daarna thuis deken op die ik had. Dat was of 1 die misschien niet helemaal de goede maat had, of ik had van te voren een deken gekocht in de juiste maat.

Ik vind het apart dat ervanuit gegaan wordt dat je wel een deken mee krijgt als je niks afgesproken hebt over toebehoren. Ja, even aangeven is misschien wel handig, maar ik zou er sowieso al nooit vanuit gaan dat je iets erbij krijgt. De bokker hier heeft er niet aan gedacht tot vlak voordat paard opgehaald wordt en dat snap ik wel. Het is niet bewust niet gezegd.

Als hij wordt opgehaald door ervaren mensen hebben die vaak wel dekens in de wagen liggen.Die dan wel slecht passen misschien maar zeker tijdens een lange tocht moet hij wat op hebben met dit weer.Uiteraard horen dekens en andere spullen er niet standaard bij maar ik zou het de kopers toch even laten weten ts dat ze zelf een deken moeten regelen.Bij ons op stal is ooit een deken van iemand anders die aan een stal hing gejat toen er een paard werd opgehaald. Ik snapte dat toen niet maar nu n.a.v. dit verhaal wel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 18:35

Ik zou koper even contacten wbt deken en anders een afspraak maken over extra betaling voor die deken...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:54

Ik kreeg er bij Jam een halster en mooi zweetdeken bij :D

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:56

Wij hebben vanaf vandaag ons paard op stal! Volledig goedgekeurd zonder enige bemerking. Nu aan het wennen aan zijn nieuwe thuis na 11 jaar op dezelfde plaats gestaan te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:57

c_alsemgeest schreef:

Hmm, ik kreeg bij Beeb begeleiding van ruiter en stap avonden :') Misschien een halster, dat weet ik niet meer. Bij Max een halster met stro touwtje eraan :+ Bij ander paard 10 gulden. De rest geen idee meer, eigenlijk.

Weet wel dat kennissen van mij ook zweetdeken meegeven met stalnaam erop. Slim, meteen reclame en zijn echt mooie dekens ook.

Gefeliciteerd tibeella

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:59

Gefeliciteerd tibeella! Heb je een foto?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:07

Tibeella schreef:
Wij hebben vanaf vandaag ons paard op stal! Volledig goedgekeurd zonder enige bemerking. Nu aan het wennen aan zijn nieuwe thuis na 11 jaar op dezelfde plaats gestaan te hebben.

Gefeliciteerd! Dat is goed nieuws

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:14

SteffiiY schreef:
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Ik wil een paard gaan proefrijden, op de video en hoe verkoper hem omschrijft helemaal wat ik zoek alleen is er kleine ''maar'', hij is namelijk nog hengst (hij is nu 6). Verkoper zegt dat hij totaal geen hengstenstreken heeft en dat dat ook de reden is dat hij nog niet geruind is. Hij staat tegenover merries op stal en in de wei.

Nu is een hengst voor mij geen optie. Heeft iemand ervaring met het ruinen van een 6 jarige hengst? Is deze castratie net zo ''eenvoudig' als de castratie van een 2 jarige? Hoe zal hij in gedrag en uiterlijk veranderen?

Of is dit bij voorbaat al een no go?

Ik heb het vaker gedaan. Wel taaier zaadstrengels maar verder nooit complicaties. Worden hier gewoon op de weide gedaan.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:18

Ineke2 schreef:
Gefeliciteerd tibeella! Heb je een foto?

Van zodra hij wat aangepast stuur ik een foto :o

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:41

MyWishMax schreef:
c_alsemgeest schreef:

Hmm, ik kreeg bij Beeb begeleiding van ruiter en stap avonden :') Misschien een halster, dat weet ik niet meer. Bij Max een halster met stro touwtje eraan :+ Bij ander paard 10 gulden. De rest geen idee meer, eigenlijk.

Weet wel dat kennissen van mij ook zweetdeken meegeven met stalnaam erop. Slim, meteen reclame en zijn echt mooie dekens ook.

Gefeliciteerd tibeella

Haha ja hier ook 10 gulden in het paspoort, bij mijn eerst gekochte paard… geluksgeld :D
Wordt nu bijna niet meer gedaan volgens mij
Meestal alleen een halster erbij gekregen. Wel paarden verkocht met dekens en toebehoren. Maar vaak wordt dat toch snel vervangen door eigen spullen

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:05

Gefeliciteerd Tibeella fijn!

Hier paard nummer 5 afgekeurd.. Zet het nu even op een laag pitje, sparen weer even bij en kijk over een paar weken wel weer..

We zijn helemaal niet kieskeurig op die keuringen, maar er komen toch elke keer wel pittige dingen naar boven..

Paard verkopen ben ik ook altijd blij als er een halster bij zit, deken neem ik zelf mee mocht het nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:09

Haha de ijslander was nou net dat ene ras dat ik nog niet genoemd had bij mijn 'niet favorieten' :o

Momenteel denk ik erover toch een nieuw bod te gaan doen. :roll:

Dat paard staat weer onder een nieuw ingerichte advertentie

Moeilijk..
Moeilijk..

Tibeella gefeliciteerd! Superleuk! Ben heel benieuwd naar je aanwinst! :)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:16

MyWishMax schreef:
Ik heb ook nooit deken meegekregen hoor. Helemaal geen bucas dekens. Dat zijn dingen die je erbij krijgt als je er afspraken over maakt. Ik was al blij als er een halster bij zat :=

Ik loop bij het ophalen van het paard al te stressen of het halster wat ik gekocht heb wel past, omdat ik er vanuit ga dat ik geen halster van hun mee krijg :Y)

Goede tips zijn al gegeven, en anders vragen of ze de deken via de post weer terugsturen als ze zelf een geschikte hebben gevonden. Als je de mensen met het kopen van je paard vertrouwd, kun je ze daar ook wel op vertrouwen toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:31

Evamarie schreef:
Haha de ijslander was nou net dat ene ras dat ik nog niet genoemd had bij mijn 'niet favorieten' :o

Momenteel denk ik erover toch een nieuw bod te gaan doen. :roll:

Dat paard staat weer onder een nieuw ingerichte advertentie

Moeilijk..
Moeilijk..

Tibeella gefeliciteerd! Superleuk! Ben heel benieuwd naar je aanwinst! :)

Nou, bel ze op, biedt 40% van de vraagprijs, take-it-or-leave-it, ik kom 'm zo halen, geen napraat.

Je hebt half kans..... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:44

Ik heb er 1000 onder geboden aan de telefoon en vond dat nog netjes eerlijk gezegd. Al zou ik dit paard zelf verkopen zou ik er heel blij mee zijn met wat hij kan laten zien aan een potentiële koper. Ze proberen het nu gewoon en wijzigen dagelijks de advertentie. Ze gaf ook toe dat het om het geld ging. Ze willen er gewoon zo veel mogelijk voor proberen te krijgen. Ze kunnen mij bellen als ze van gedachte veranderen. Maar ik heb wel aangegeven dat ik het paard eerst nog laat keuren uiteraard.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:24

Tibeella schreef:

super leuk!!! foto's?? en vertel, wat voor paard is het? of heb ik dat gemist en kan ik het terug lezen :o

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:30

Tibeella schreef:
Wij laten volgende week keuren :j . Is een 11-jarige ruin geworden. Braaf en werkwillig paard. Moet wel terug wat opgenomen worden maar de basis zit goed. Mijn dochter was er meteen wild van. Wel geen kleintje 1m76 en nu duimen. Nog een weekje stress. Ze wou deze middag al meteen gaan shoppen, nog even geduld

Als je op 'geplaatst' klikt onder een bericht van een bokker in dit topic zie je een overzicht van alle geplaatste berichten in dit topic van die persoon :j
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 29-12-21 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt