Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:41

Maar de wolf hoeft ook niet weg, alleen wel weg uit gebieden die dicht bevolkt zijn. Als je alleen al ziet dat men in Finland maar plek ziet voor 300 wolven en daar actief beheer op voert. Dat land is niet alleen veel groter als NL, ook veel dun bevolkter dan hier.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:49

SusanH schreef:
Maar de wolf hoeft ook niet weg, alleen wel weg uit gebieden die dicht bevolkt zijn. Als je alleen al ziet dat men in Finland maar plek ziet voor 300 wolven en daar actief beheer op voert. Dat land is niet alleen veel groter als NL, ook veel dun bevolkter dan hier.

Wat een geluksvogels daar, zowel de bewoners als de wolven. Voor iedereen beheersbare leefbare ruimte.
En geen last van doorgeschoten natuurfanaten die iets willen waar hier in NL gewoon de ruimte niet is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:02

Skessa_ schreef:
Kaja schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155263 ... art-gegaan

Beter iets dan niets zullen we maar denken…

Worden hier dan ook schapen voor "opgeofferd" om het zo maar even te noemen ?

Om juridisch te onderbouwen dat er voor de wolf in Nederland maar beperkt tot geen ruimte is, moet je eerst alles onderzoeken alvorens je in Brussel aanklopt dat handhaving noodzakelijk is, zowel in belang van mens en huis/landbouwdier als de wolven zelf.

Daarnaast blijft het (voor mij) moeilijk te behappen dat er voor geheel Europa eenzelfde regels gelden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:09

Nikass schreef:
Wintu er gaat ergens iets mis in onze communicatie.
Ik herinner me zeker je mooie compliment uit het artrose topic en ik weet ook goed dat ik berichten van jou heb gelezen die ik heel goed vond. Weet zo even niet meer welk topic. Des te verbaasder was ik ook over jouw reactie per pb.
Maar nee, het frustreert me niet, zoveel trek ik mij er nou ook weer niet van aan.
Wat ik bedoelde te zeggen, niet tegen jou specifiek, maar tegen de gelijkgestemden, dat niemand even aan de bel trekt als er onjuist wordt gereageerd.
Ik zal even terug zoeken wie het artikel geplaatst heeft en er dan op terugkomen.
Wat onze communicatie van dit moment betreft vind ik het oprecht jammer dat dit van positief naar negatief is gedraaid.
Dus, hierbij bied ik je mijn excuses aan voor de bijdrage die ik daar ook aan gehad zal hebben, en hoop ik dat we een nieuwe start kunnen maken.

Dank je wel en helemaal prima :j

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:21

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:22

Nikass schreef:
Wintu: het gaat over het volgende:
("je" is in algemene zin. Het gaat er mij om hoe het topic verloopt)

Het begint met een facebook bericht van Tinus op pg 351 van dit topic:
"In Nesse, Nedersaksen Duitsland is een ruiter/paard 18-04-23 aangevallen door een wolf"
Daar wordt op gereageerd wat een horror het is en dat er geen dag meer voorbij gaat zonder dat de wolf problemen aanricht.
Desgevraagd plaatst Tinus vervolgens het originele nieuwsbericht. En daaruit blijkt dat nog niet is vastgesteld wat voor dier het is geweest, en dat het zeker een hond kan zijn geweest, en dat een dergelijke aanval door een wolf nog nooit is voorgekomen.
Niemand plaatst even die kanttekening, integendeel: "ik durf niet meer buiten te rijden uit angst voor de wolf"
Waarom durfde men wel buiten te rijden ondanks de honden, waar in elk geval wèl zeker van is dat er meerdere aanvallen hebben plaatsgevonden?

Dit is maar één voorbeeld. Maar door zo onzorgvuldig te zijn, wordt een heel topic gebaseerd op halve waarheden.

Oh, dat heb ik helemaal niet meegekregen, ik ben vandaag hier weer voor het eerst sinds eind februari ;)

Hier is een paar weken terug een traumaheli geland, omdat een vrouw van haar paard gevallen was vanwege een loslopende hond. Mijn hond is nu al een paar maal aangevallen door loslopende honden, waarvan de baas zijn eigen controle over de hond zwaar overschat. Ik ben wel de laatste die alles op de wolf schuift, want ik zie dagelijks de ellende die niet luisterende honden veroorzaken. '

Wolven vind ik prachtig, al van kleins af aan ben ik gefascineerd geweest door dit dier. Ik geef het dier ook niet de schuld, die doet wat ie doet, zonder agenda. Een agenda heeft enkel de mens.
Maar dat wil niet zeggen dat ik vind, dat alles daar maar voor moet wijken. Ik las ergens in een van je posts dat sommige natuurgebieden dan maar tijdelijk af moeten worden gesloten voor publiek, maar dan ontneem je heel veel mensen hun brood. Drenthe teert bijna enkel op toerisme op sommige plekken. Men moet maar beter omheinen. Allemaal leuk en aardig, maar paarden panikeren en vliegen door de draden, schapen worden vaak op land van derden geweid, dus omheiningen ingraven gaat niet. Het is niet allemaal zo zwart-wit. Ja, je hebt er een paar sukkels tussen zitten, die uit koppigheid hun dieren houden als voorheen, terwijl ze anders kunnen. Maar je hebt ook velen die het wel ok doen.
Er is in 150 jaar geen wolf geweest, je kan niet verwachten dat we hier alles maar omturnen omdat de wolf is terug gekeerd, zijn we helemaal niet op ingericht. De vele andere dieren moeten maar wijken of minder diervriendelijk gehouden worden, omdat de wolf hier is? Dat is te zot voor woorden.

Ik loop niet meer met de honden in het bos in de vroege ochtend, want er zit inmiddels een roedel wolven en die wil ik liever niet tegenkomen. Evenementen en tradities worden afgelast, waar men een inkomen uit moet halen, mijn paarden moeten elke nacht onder dak, nu vind ik dat geen probleem. Maar in de zomer had ik ze in de nachten buiten en overdag binnen, maar dat durf ik niet meer. En dan verteld iemand me, die zijn leven helemaal niet aan hoeft te passen, dat ik halve waarheden vertel en last heb van het roodkapjessyndroom?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:26

Kaja schreef:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/155263 ... art-gegaan

Beter iets dan niets zullen we maar denken…

Dat is hier in de buurt en hij heeft al veel aanvallen gehad, terwijl hij met wolfwerende rasters werkt. Zo sneu dit. Hier staan amper nog schapen op het land. Kan ook niet met de lammetjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:38

CharleyT schreef:
SusanH schreef:

Wat een geluksvogels daar, zowel de bewoners als de wolven. Voor iedereen beheersbare leefbare ruimte.
En geen last van doorgeschoten natuurfanaten die iets willen waar hier in NL gewoon de ruimte niet is.

Je moet het niet omdraaien Charly.
De wolf IS er, daar heeft niemand, fanaat of niet, iets voor gewild.
We hebben het hier over mensen die pertinent NIET willen. Geen ruimte willen maken voor de natuur, niet wat minder vee houden dan de idiote hoeveelheden die we nu doen, niet een beetje meer respect voor een dier dat hier uit eigen beweging komt, en zelf wel tot de conclusie kan komen of hier ruimte genoeg is. Wie ben jij om dat te bepalen?

Wintu: het is inderdaad niet zwart/wit, en ik zeg ook nergens dat alles moet wijken voor de wolf. Sterker nog, ik hamer al vanaf mijn eerste bericht op een duidelijk beleid vanuit de overheid.
Ik denk dat het mogelijk is om samen te leven met de wolf zonder dat daar ALLES voor moet wijken. Maar IETS moet er wel wijken, voor de natuur in het algemeen, en de wolf als onderdeel daarvan.
En ik begrijp niet dat mensen denken dat met een beetje afschot alles verder kan gaan zoals het gaat. De mentaliteit moet drastisch om!
Ik ben geen activist, maar de visie van Extinction Rebellion is niet slecht (ik denk dat ik niet achter alle acties sta, maar dat even daar gelaten)
Het is ook interessant om eens te kijken naar Sander en de Kloof (NPO) dat gaat niet zozeer over het milieu, maar wel over de mentaliteit van meer, presteren, rijker.
Van die 49% oppervlakte van Nederland die wordt besteed aan landbouw kan er echt wel wat naar natuur.
Natuurlijk wil je iemands bestaan niet ff ondoordacht wegkapen. Maar als je voldoende ruimte maakt voor de natuur denk ik niet dat het erg is om enkele gedeelten af te sluiten.

Wat betreft honden kunnen we nog een apart topic vullen. Ik heb honden en kan me geen leven zonder honden voorstellen. Maar helaas zijn er mensen die erg onverantwoord met honden omgaan.
Het is niet om te bagatelliseren, maar ik vind het dan wel een terechte vraag van HC waarom er dan gezegd wordt "gelukkig was het maar een hond" Hoezo dan? Is het niet des te erger dat mensen zo roekeloos omgaan met waar je veel meer controle over hebt dan de wolf?
Waarom zijn HR honden bijvoorbeeld niet echt een issue? Heb ik BBB ook niet over gehoord.
Is de angst voor de wolf niet TE groot?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:39

Nikass schreef:
Dat is jouw eigen definitie waarmee je mensen in een hokje propt begrijp ik

Net als DP, omdat er vaker onjuiste informatie of halve waarheden wordt verstrekt mag je daar gerust volop aan mee doen natuurlijk. Dat komt de duidelijkheid wel ten goede.
Is jouw "pro wolf" definitie dezelfde als die van Sjonnie? Of hebben we hier te maken met meerdere varianten?

Tamary over welke bewering van mij heb je het? Ik kan er geen touw aan vastknopen wat je zegt.

Is dit een reactie op mijn post?
In dat geval: ik kan er geen touw aan vast knopen. Hoezo doe ik mee aan onjuiste informatie of halve waarheden? En welke mensen prop ik in een hokje?
Ik geef alleen aan dat er de wildste verhalen de ronde doen, maar dat die niet altijd op feiten gebaseerd zijn.
Ik heb ook geen idee wat de pro wolf definitie van Sjonnie is, dus moet je het antwoord schuldig blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:45

Thequeensmum zeer zeker niet.
Dat bericht van mij was een reactie op het bericht van Sjonnie.
Ik had het er duidelijker bij moeten zetten, sorry.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:53

Nikass schreef:
We hebben het hier over mensen die pertinent NIET willen. Geen ruimte willen maken voor de natuur, niet wat minder vee houden dan de idiote hoeveelheden die we nu doen, niet een beetje meer respect voor een dier dat hier uit eigen beweging komt, en zelf wel tot de conclusie kan komen of hier ruimte genoeg is. Wie ben jij om dat te bepalen?

Wintu: het is inderdaad niet zwart/wit, en ik zeg ook nergens dat alles moet wijken voor de wolf. Sterker nog, ik hamer al vanaf mijn eerste bericht op een duidelijk beleid vanuit de overheid.
Ik denk dat het mogelijk is om samen te leven met de wolf zonder dat daar ALLES voor moet wijken. Maar IETS moet er wel wijken, voor de natuur in het algemeen, en de wolf als onderdeel daarvan.
En ik begrijp niet dat mensen denken dat met een beetje afschot alles verder kan gaan zoals het gaat. De mentaliteit moet drastisch om!
Ik ben geen activist, maar de visie van Extinction Rebellion is niet slecht (ik denk dat ik niet achter alle acties sta, maar dat even daar gelaten)
Het is ook interessant om eens te kijken naar Sander en de Kloof (NPO) dat gaat niet zozeer over het milieu, maar wel over de mentaliteit van meer, presteren, rijker.
Van die 49% oppervlakte van Nederland die wordt besteed aan landbouw kan er echt wel wat naar natuur.
Natuurlijk wil je iemands bestaan niet ff ondoordacht wegkapen. Maar als je voldoende ruimte maakt voor de natuur denk ik niet dat het erg is om enkele gedeelten af te sluiten.

Wat betreft honden kunnen we nog een apart topic vullen. Ik heb honden en kan me geen leven zonder honden voorstellen. Maar helaas zijn er mensen die erg onverantwoord met honden omgaan.
Het is niet om te bagatelliseren, maar ik vind het dan wel een terechte vraag van HC waarom er dan gezegd wordt "gelukkig was het maar een hond" Hoezo dan? Is het niet des te erger dat mensen zo roekeloos omgaan met waar je veel meer controle over hebt dan de wolf?
Waarom zijn HR honden bijvoorbeeld niet echt een issue? Heb ik BBB ook niet over gehoord.

Ik reageer later wel uitgebreider, maar hier rondom het DFW zitten niet van die megastallen hoor en schapen staan ook niet met honderden in het land. Men leeft hier in en met de natuur. Maar lees je eens in over het Drents Friese Wold, bekijk de kaart eens en hoe de boel is ingericht. Wie moet daar ruimte maken volgens jou, wie moeten we beperken, de boeren, de recreanten, noem het eens. Want hoe mooi je het ook uitbeeld en ja ik ben voor meer natuur, zo gemakkelijk te bewerkstelligen is dat niet en het zijn niet de megabedrijven die hier last van hebben, maar vooral de keuterboeren en de hobbyisten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:06

het valt me op dat veel mensen alleen maar aan "vee" denken ( als in schapen of koeien of slachtdieren )
, maar hoe zit het met geliefde huisdieren, kinderpony's , hobbyschaapjes , lieve lama's enzovoorts ? denk je dat die niet gepakt worden en dat het
" alleen" maar" vee" is? dat is toch te gek voor woorden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:42

Natuur als afgescheiden stukjes van alles incl. landbouw behandelen is juist funest gebleken. En die begrazing die er nu in loopt is ook niet voor niets er in gezet, overschot is al voor vlees. Juist integreren van landbouw en natuurbeheer om samen mèt voor de voedselvoorziening te zorgen ipv tegen de natuur in monocultuur afdwingen zoals zelfs de VN al rapporteerd dat funest is gebleken. Maar zelfs zonder dat zal er stevig gemanaged moeten worden op de aantallen predatoren dat een gebied aan kan. Kijkende naar hoe hard in NL de aantallen reeen en herten zijn gekrompen is het aantal roofdieren zoals wolf ernstig te hoog. Kijkende naar andere problemen met bv grondbroedende vogels en teveel marters of vossen, idem. Als we een prooipopulatie willen houden die duurzaam roofdieren aan kan, dan zal dat aantal roofdieren zeer actief beheerd moeten worden. Echter lijkt het alsof enkel de roofdieren bescherming mogen hebben, ten koste van al die andere diersoorten die net zo goed onder dezelfde habitat richtlijnen vallen.
We kunnen en stomweg moeten samen met de natuur gaan werken. Dat betekend o.a. begrazing van akkers die voor verbetering bodemleven (waterberging, enz.) na de oogst ingezaaid worden met groenbemesters. Maar al dat vee inzetten en naar buiten er mee kan niet als er roofdieren rondlopen die geen andere voedsel bron meer hebben en zeker niet omdat regeneratief goed begrazen betekent elke dag (of zelfs vaker) een nieuw vakje om te grazen. Dan kan je stikstof binden en zonder kunstmest, etc. gaan werken. Spul zit immers gratis in de lucht, vangen dus door goed te kiezen wat en welke combi je zaait. Kost ook minder tijd en minder uitstoot, want trekker hoeft minder vaak te rijden.
De kennis is er, de ervaring ook (incl. oogsten gelijk of hoger dan die van de buren met kunstmest en bestrijdingsmiddelen), maar dan zal de beweging daar naar toe niet ongedaan gemaakt moeten worden door een roofdier dat geen andere voedselbron meer heeft en inmiddels ook als dat anders was voorkeur heeft voor vee.

Ja, de wolf staat de natuur en de met de natuur/regeneratieve landbouw/natuurinclusieve landbouw in stadspark Nederland ernstig in de weg. En forceerd daarmee eigenlijk een vorm van landbouw die absoluut niet duurzaam kan zijn hoe veel technologie er ook tegen aan gegooid wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:55

Wintu schreef:
Nikass schreef:

Ik reageer later wel uitgebreider, maar hier rondom het DFW zitten niet van die megastallen hoor en schapen staan ook niet met honderden in het land. Men leeft hier in en met de natuur. Maar lees je eens in over het Drents Friese Wold, bekijk de kaart eens en hoe de boel is ingericht. Wie moet daar ruimte maken volgens jou, wie moeten we beperken, de boeren, de recreanten, noem het eens. Want hoe mooi je het ook uitbeeld en ja ik ben voor meer natuur, zo gemakkelijk te bewerkstelligen is dat niet en het zijn niet de megabedrijven die hier last van hebben, maar vooral de keuterboeren en de hobbyisten.

Hoho waar zeg ik dat je in Drenthe ruimte moet maken voor de natuur?
En dat het makkelijk is heb ik ook nooit beweerd. Verandering is sowieso meestal niet makkelijk.

Jolandje daar hebben we al een heel ander topic aan besteed ;)
Ik denk dat het voor mensen met hobbydieren het lastigste is. Ik heb ook niet een kant en klare oplossing voor mijn paarden.

Tamary ik vind jouw berichten erg moeilijk te lezen.
Wat ik er wel uit op denk te maken is dat jij het hebt over de onmogelijkheid van al het vee naar buiten? Ik denk eerst maar eens beginnen met het drastisch verminderen van de veestapel.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:13

tienus63 schreef:
Bij12 is schijnbaar bij 2 gewonde paarden in Balkbrug geweest.
https://ep-map.com/report/20907

Snap er niets meer van.

Natuurlijk is bij12 daar bij geweest. Er wordt hier beweerd dat het lang duurt voor ze komen of helemaal niet komen. Maar dat is niet zo hoor, ze zijn er steeds dezelfde dag al. Het duurt alleen 2 maanden voor de uitslag er is.
Deze wonden doen denken aan de krassen op de rug van die melkkoeien in Wapserveen. Dat kon vlgs de "deskundigen" niet van een wolf zijn. Maar dat bleek toch wel degelijk zo te zijn.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:11

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:17

Kaja schreef:

Verschrikkelijk, gewoon afschieten de boel en Mekel mag van zijn positie af, de hypocriet.

Staatsbosbeheer heeft zelf ook nieuwe begrazingsgebied en nabij Boschoord, niet wolfwerend, hopelijk zetten ze er geen schapen achter.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:27

Ja Tamary, daar kan ik me goed in vinden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:32

Hoho. De wolf niet willen betekent niet automatisch dat je dan voor al dat andere bent. Ik ben voor meer natuur. Maar ben wel van mening dat de wolf niet past in ons land. Hij is er wel, en daar moeten we mee dealen. Dat werkt imo alleen als we daar de juiste tools voor gaan gebruiken, zoals bijvoorbeeld naar Fins voorbeeld. Spreek af wat je een acceptabel aantal vindt voor ons land, en pleeg daar actief beheer op.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:45

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:47

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:54

Die man is gisteren toch al geplaatst?
Of is het weer een nieuwe aanval?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:07

DuoPenotti schreef:
Die man is gisteren toch al geplaatst?
Of is het weer een nieuwe aanval?

Dan heb ik dat over het hoofd gezien

Edit: nee, dit stond pas vanavond om 17.06 op rtv drenthe
Laatst bijgewerkt door Wintu op 21-04-23 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:11

Maar misschien heb ik het mis. Vandaar het vraagteken :)

Gisteren iig ook schapen achter raster gepakt. Maar gezien dat ook regelmatig te doen is weet ik ook niet meer welke het is

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:13

Nikass schreef:
Thequeensmum zeer zeker niet.
Dat bericht van mij was een reactie op het bericht van Sjonnie.
Ik had het er duidelijker bij moeten zetten, sorry.

Beste Nikass,
Je vraagt mij welke groep ik bedoel met pro wolf..
ik geef je een genuanceerde omschrijving en dan stop ik volgens jou mensen in een hokje…
De wereld kent veel groepen en groeperingen van gelijkgestemden. Wat is daar mis mee? Waarom mogen deze gelijkgestemden als het om de wolf gaat niet onder 1 definitie vallen?
Of anders gezegd.. wat wil je nu eigenlijk zeggen met jouw opmerking?