[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:13

Qua dekens wil het nog wel eens helpen om merken te kopen die uit land van herkomst komen omdat die vaak op zo'n bouw/model paard gemaakt zijn of anders te kijken naar welk ras is ook ongeveer zo gebouwd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 16:17

tamary schreef:
Qua dekens wil het nog wel eens helpen om merken te kopen die uit land van herkomst komen omdat die vaak op zo'n bouw/model paard gemaakt zijn of anders te kijken naar welk ras is ook ongeveer zo gebouwd.

Ik heb inderdaad gezocht op comtois, maar daar is niets speciaals voor te krijgen voor dat ras specifiek.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 18:53

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:
Precies, en het moment dat ze bij mij komen is ook ongeveer het moment van scheren. Ik zal het bekijken, dank voor de tip :)

Dat grind heet in NL geloof ik rond grind. Ik heb er inderdaad ook veel positiefs over gelezen. Zou top zijn als het bij jou ook werkt zoals verwacht!

Juud, je schreef dat hij niet door zijn haar kwam, dus je scheert ze in de lente neem ik aan. Dan hoef je geen dekens op te doen. Hooguit misschien een regendekentje als het erg nat is. De zomers in Frankrijk en ook de lentes zijn heel anders dan in NL, veel warmer. Nu zit jij wel hoog in de bergen maar zelfs daar is het denk ik warm in de zomer.

En ik hoop idd dat het gaat werken. Zoiets weet je meestal pas op een wat langere termijn. Tot nu toe zijn er veel dingen voor de paarden die toch anders uitwerken dan wij bedacht hadden, dus ik hoop dat dit wel goed gaat. Niet dat er nou zoveel dingen fout zijn, maar soms maak je iets voor paarden en dan loopt het anders dan je denkt (Quarbonne en box bijv.)

Klopt, maar het is alleen voor de eerste maand overdag (tenzij heel warm uiteraard) en de nachten.
In de zomer zal het ook niet meer nodig zijn. In NL was het al nooit langer dan 2 maanden. Op een gegeven moment test ik wat er gebeurt in een regenbui en als hij het dan niet meer koud heeft, kan de deken af blijven. Maar dan zit er echt wel weer een vachtje op.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:18

Split is niet aan te raden, scherpe randen. In natte periodes kunnen ze daar toch gevoelig op lopen.
Je kunt ook kijken naar lavasteentjes ( Pouzolane)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 19:37

@Juud, ken je de site linternaute? Daar kun je bij 'plus' naar 'voyage' gaan en daar kun je 'climat' en dan kun je je plaatsnaam ingeven en daar kun je van het afgelopen jaar per seizoen (als het opgegeven is) de zonuren, regenuren, sneeuwhoogte, windsnelheid en wat heb je al niet, opzoeken. Dan weet je wanneer je kunt gaan scheren :brr: Als je even naar onderen scrolt kun je lijsten krijgen van departementen. Ik heb die site gebruikt om voor onszelf het beste klimaat op te zoeken en zodoende kwamen we in de Gers terecht.

fardoe schreef:
Split is niet aan te raden, scherpe randen. In natte periodes kunnen ze daar toch gevoelig op lopen.
Je kunt ook kijken naar lavasteentjes ( Pouzolane)

Pouzzolane vinden we te poreus. Dat slibt vol met klei.

Ik weet niet of we over hetzelfde split praten. Het heet hier gravier concassé en dat koop je dan van 0-14 meen ik. Daar zit dus ook poeder bij. Dat wordt als het ware een harde laag, die in het begin nog water doorlaat, maar later gewoon een vaste plaat is na een jaar of 5. Je hoeft dan geen beton te nemen. Je ziet het vaak op fietspaden en petanquebanen hier in Frankrijk. Dan weet je wel wat ik bedoel. Dat is gravier concassé, ze noemen het ook wel gravier stabilisé.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 19:40

Ik heb eens van die ronde steentjes gehad. Had ik die maar in grindtegels gelegd want ze zitten nu in de grond.
Een van mijn paarden genoot er erg van. Hij ging er in staan en verplaatste steeds zijn gewicht om zo zijn voetzolen te masseren.
En dan naar zo’n tevreden kop kijken door de raam, dàt doet een mens goed ;).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 20:00

balance schreef:
Ik heb eens van die ronde steentjes gehad. Had ik die maar in grindtegels gelegd want ze zitten nu in de grond.
Een van mijn paarden genoot er erg van. Hij ging er in staan en verplaatste steeds zijn gewicht om zo zijn voetzolen te masseren.
En dan naar zo’n tevreden kop kijken door de raam, dàt doet een mens goed ;).

Ik zie het zo voor me Balance! De romeinen schijnen in hun stalbodems verschillende groottes kiezels meegemetseld te hebben, las ik ooit eens ergens. Om paarden te wennen aan diverse ondergrondjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:02

Xenophon had het over stuk maken met vuistgrote, ronde keien voor goede voeten.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:08

Ik weet wat je bedoelt Monique. Ro noemt het repac.
In Engeland wordt veel gebruik gemaakt van schapenwol met daarop takjes, bramen takken enz. daarbovenop oud hooi of stro en dan weer schapenwol enz. Je krijgt dan een lasagne van lagen en dat schijnt heel goed te werken.
Op Facebook volg ik Horse Track System, daar zie ik veel foto’s van tracks waar dit is toegepast.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:28

De vader van de eigenaar van de steengroeve heeft een bak van gravier, dat hele fijne dus. Werd inderdaad een harde laag, maar was wel goed droog en kwam op mij niet scherp over.
Angie is best wel smal van bouw, dus vandaar dat een deken bij haar wat lang is. Maar zit verder wel goed hoor. Vooral haar vliegen deken is erg lang van onderen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 10:46

Die Romein bedoel ik inderdaad Tamary

@Tamara, ik snap dat dat werkt. Een mesthoop blijft ook altijd waterdoorlatend. Heb je wel eens gevraagd of dat gaat stinken? Wij hadden namelijk tuinafval ooit versnipperd hier ter versteviging van modderige plekken. Dat hielp wel wat, maar je trapt het er helemaal in en het verdwijnt, maar het gaat wel rotten en dat meurde echt als de hel. Ik vermoed dat de natuurlijke stoffen die die mensen erin verwerken ook gaan rotten met de tijd en ook gaan stinken. Het was puur methaan wat je rook.

@Tinka, nee het is zeker niet scherp. Wordt mooi hard. Waar ik eerst woonde vlak bij jou, daar reed ik graag op de voie verte, dat was een voormalige spoorbaan die ze met dat spul belegd hadden. Was geweldig om lekker te draven.

We gaan het zien wat we gaan kiezen. Ik neig het meest naar dit spul omdat dat niet in de voeten kan gaan zitten. Als dat het niet wordt, dan worden het kiezeltjes, dus gerold grind.

Aha en nu snap ik het waarom dekens Angie niet altijd passen.

Vanmorgen stond Quarbonne te rillen als een rietje. Hij staat overdekt, kan uit de wind staan, dus ik had zijn deken afgedaan voor de nacht, maar hij had het berekoud. Dus met een fleece onder zijn deken nu in het land gezet. Poupette had het vannacht niet koud gehad, maar het is hier mistig koud weer, dus ook zij met haar deken naar buiten. Prisca's deken heb ik niet gepast nog, vergeten. Vandaag doen.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 11:22

De takken, bladeren en ander groenafval moeten eerst echt goed droog zijn dan krijg je nooit een rottingsgeur. Bij het composteren van de mest waarbij je ook lagen maakt met takken en bladeren krijg je ook nooit een rottingslucht.
Het schijnt dat de schapenwol de grond ook nog verbeterd. Wat logisch is want het is natuurlijk materiaal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 19:41

fardoe schreef:
De takken, bladeren en ander groenafval moeten eerst echt goed droog zijn dan krijg je nooit een rottingsgeur. Bij het composteren van de mest waarbij je ook lagen maakt met takken en bladeren krijg je ook nooit een rottingslucht.
Het schijnt dat de schapenwol de grond ook nog verbeterd. Wat logisch is want het is natuurlijk materiaal.

Ik weet het niet of je nooit een rottingsgeur krijgt. Met onze houtsnippers wel. Die waren echt goed droog. Maar als het regent wordt het nat uiteraard en als het in de modder getrapt wordt gaat het rotten.

Eens heel iets anders.
Overgewicht, diarree, singelnijd en flehmen: ik verdenk al een tijdje dat Prisca maagzweren heeft. Zelfs Erwin viel het vandaag op toen we ze uit het lang gingen halen. Zodra ze echt gaat bewegen (en vaak ook zelfs zonder dat) flehmt ze.

Flehmen is volgens mij pijn in de buik, paarden doen dat bij koliek ook. Dat vind ik rot dat ze zoveel pijn heeft. Dus ik heb van Landmühle magenpulver, dat krijgt ze nu een paar dagen, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk.

Dus ik heb veel op internet erover gelezen. En deze site heeft wel alle info die ik zoek https://www.paardendokters.nl/maagzweren-bestrijden, maarrr ik lees daar: overgewicht, diarree, singelnijd en gapen. Niet het flehmen wat Prisca doet. (er zijn uiteraard nog tig andere symptomen, maar ik noem even alleen op wat ik bij Prisca herken.)

Wat ik niet herken is gewichtsverlies (Ja ze is wel slanker, maar dat is bewust), conditievermindering (ze heeft gewoon nog steeds geen conditie, maar ja, ik rijd ook niet dagelijks dus we bouwen ook niet echt op), verminderde eetlust (ze eet als een dijker), doffe vacht ook niet, suf/nukkig ook niet,

Weet iemand of flehmen alleen gerelateerd is aan koliek (dat heeft Prisca niet want ze flehmt enorm veel en heeft geen koliek) of doen paarden dat ook bij maagzweren? Of weet iemand of flehmen specifiek is voor bijvoorbeeld hartkwalen of luchtwegproblemen, want ook daar verdenk ik Prisca van.

Ik hoop op jullie onuitputtelijke bron van gezamenlijke kennis!

Ik heb trouwens vandaag voor het eerst met de gopro gereden. Leuk resultaat. Ze verschoot nog lekker een keertje, staat er ook mooi op. Ik zal er een filmpje van maken, of op zichzelf, of voor zondag.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:01

Mijn paardje met maagpijn fleemt ook. Zeker als ze met buikpijn iets moet eten.

Bij haar is het dan kort en ‘trillerig’. Het lipje trilt dan een beetje. Als ze iets vreemds ruiken, dan is de lip veel langer omhoog.

Zij heeft geen maagzweren maar een (zwaar) geïrriteerde maag. Met aangepast management, is het nu te doen maar soms heeft ze toch nog last. Als ze maagpijn krijgt, wil ze ook niet goed eten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:30

Bingo! Dat heb ik ook gedacht maar ik vergat er naar te vragen. Ik zal eens kijken, heb hele interessante filmpjes gezien over maagzweren bij paarden waarbij je zonder scopie aan de hand van triggerpoints en lichaamshouding kunt checken.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=7iusu1f2_HQ
Laatst bijgewerkt door balance op 02-12-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link toegevoegd

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:12

Paarden kunnen flemen bij pijn, maar dan zijn er ook wel meer gezichtsuitdrukkingen waaraan je kan zien dat het pijn betreft.
Paarden kunnen ook flemen als aangeleerd trucje , waarbij ze het ook doen als er geen commando wordt gegeven of dat er een beloning komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 12:00

Hi guys, wat fijn dat jullie reageren. Ik hoop op nog meer reacties. Ik ben een paar maanden geleden al bezig geweest met zelf te kijken waardoor het flehmen kan komen. Toen heb ik ook al die drukplekken gedaan, maar daar reageert Prisca niet op. Ik weet het toen gewoon aan gewone singelnijd. Maar toch blijft het dan knagen en ik dacht, ik koop een maagpoeder van LandMühle om maar eens mee te beginnen.

Nu helpt dat niet. Dat is 1 teken waardoor ik me afvraag of het dan maagzweren zijn waardoor ze flehmt.
Het tweede teken dat het geen maagzweren zouden zijn, is dat ze niet reageert op de drukplekken. Maar ja, ze is enorm stoïcijns en het is geen warmbloed die expressief is.
Het derde waarom ik me afvraag of het maagzweren kan zijn, is dat er wordt aangegeven dat de paarden gapen, niet flehmen.
Het vierde is dat ze juist wel enorme eetlust heeft.

Verder heeft ze niet al de tekenen die omschreven worden bij maagproblemen.

Maar wat is het dan wel, waarom flehmt ze? Ik ga wel een d.a. erbij halen denk ik, maar ik ben misschien nog te vroeg met concluderen omdat het maagpoeder de hele pot op moet om die 20 dagen te halen.

Op jullie reacties even ingaan.

Love_Mirra schreef:
Mijn paardje met maagpijn fleemt ook. Zeker als ze met buikpijn iets moet eten.

Bij haar is het dan kort en ‘trillerig’. Het lipje trilt dan een beetje. Als ze iets vreemds ruiken, dan is de lip veel langer omhoog. En het is meestal bij in beweging komen, wat dan toch weer zou suggereren dat het het klotsende maagzuur is.

Zij heeft geen maagzweren maar een (zwaar) geïrriteerde maag. Met aangepast management, is het nu te doen maar soms heeft ze toch nog last. Als ze maagpijn krijgt, wil ze ook niet goed eten.

Top je ervaringsreactie Love Mirra. Vooral de laatste zin, wil ze niet goed eten, dat herken ik helemaal niet bij Prisca. Ik lees dat ook op internet overal. Ook logisch als je pijn in je maag hebt dat je niet wilt eten, maar dat doet ze juist wel en veel en gretig en enorm goed.

Ik zal het flehmen eens proberen te filmen. Haar lip is dan seconden lang omhoog, maar bij een paard wat iets vreemds beter wil ruiken/proeven door de jacobsonsklier, ziet het er anders uit vind ik. Haar lip trilt niet. En het is meestal als ze in beweging komt, dan klotst het maagzuur.

balance schreef:
Bingo! Dat heb ik ook gedacht maar ik vergat er naar te vragen. Ik zal eens kijken, heb hele interessante filmpjes gezien over maagzweren bij paarden waarbij je zonder scopie aan de hand van triggerpoints en lichaamshouding kunt checken.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=7iusu1f2_HQ

Top je link, Balance. Ik had toen ik het hier de vorige keer aanroerde in het topic, ook al links gevonden en gekregen, deze link van jou zet het nog eens met de puntjes op de i en een mooie lijst aan planten die volgens hem helpen:
aloe vera
slippery elm bark
psyllium
ginger root
peppermint
marshmallow root
pre en probiotics

Maar goed de vraag is dus of ze flehmt door maagpijn. Of zit ik op het verkeerde spoor?

fardoe schreef:
Paarden kunnen flemen bij pijn, maar dan zijn er ook wel meer gezichtsuitdrukkingen waaraan je kan zien dat het pijn betreft.
Paarden kunnen ook flemen als aangeleerd trucje , waarbij ze het ook doen als er geen commando wordt gegeven of dat er een beloning komt.

Hi Tamara, het laatste kan prima natuurlijk want ik weet niet haar verleden. Maar ze doet het niet om een beloning te krijgen. We zien het in het land, ver weg en als ze niet weet dat we kijken, ook. Dus kunstjes kan ik uitsluiten.

Ik vind Prisca bijna altijd zielig kijken. Ze heeft ook veel wit om haar ogen, waardoor ze er snel geschrokken uitziet. Andere tekenen van pijn in het gezicht, (het zunige pruimenmondje) herken ik weer helemaal niet bij haar.

Ik zou wel erachter willen komen of flehmen ook bij gebleken hartkwalen of luchtwegproblemen voorkomt.

Dus de tekenen van maagzweren zijn, met erachter of Prisca dat heeft:

- knarsetanden NEE
-doffere vacht NEE
- wisselende eetlust NEE
- suf NEE
- nukkig, ja maar dat is ze altijd naar andere paarden, dus NEE
- koliek NEE afkloppen
- diarree ja dat had ze maar na 3 verschillende wormkuren is het veel beter
- conditieverval ja, maar ze heeft zes jaar lang niet gewerkt en ik bouw het niet op. Dus geen verval, maar gewoon slechte conditie, maar ze is ook al bijna 19.
- singelnijd JA
- overgewicht JA
- gapen NEE (wel flehmen)

Dus als ik de lijst zo lees, dan lijkt het niet op maagzweren. Maar flehmen (niet bij gekke dingen ruiken of proeven) is pijn/ongemak aan de buik.

Wat heeft ze dan wel?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:44

Heeft ze een gevoelige borstspier? Die spieren die je vanaf de voorkant ziet en doorlopen tussen de voorbenen door?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:52

Even een reactie van mij, niet omdat je dit spul moet gaan kopen, maar hier staan wel veel meer symptomen die kunnen voorkomen bij maagzweren: https://www.equine74.com/nl/symptomen-m ... -het-paard .

Overigens kan het in het land ook zijn omdat ze een vreemde geur opvangt natuurlijk, de kans is aanwezig dat ze hier veel meer geurtjes ruikt dan op haar oude plek.

Ook weet ik van paarden dat ze bijvoorbeeld flemen als ze een brandlucht ruiken. Dat kan best ver weg zijn, hun reukorgaan is zo sterk ontwikkeld dat ze veel meer ruiken dan wij. Of een dier dat ze zo niet kent of dat een angstreactie oproept. Dat uit zich bij haar dan niet gelijk in vluchten omdat ze zo stoïcijns is. Verder vond ik in dat artikel het bergafwaarts gaan en flemen bij ongemak daarbij wel nieuw voor me. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Dat hoeft voor mij niet alleen bij maagzweren te gelden, maar kan bijvoorbeeld ook bij pijn aan haar benen gebeuren.

Wel lastig om er achter te komen bij zulke binnenvetters als Prisca.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:07

Oké, als je naar haar hoofd kijkt, zie je dan asymmetrie? Links , rechts van haar voorpluk. Zie je een soort ^ boven haar ogen. Zie je spanning in haar kaak, links of rechts. Zie je opgetrokken neusvleugels?
Een strakke mond. Hoe staan haar oren ?
Was de tandarts geweest bij je paarden ? Zo ja, is ze elektrisch of handmatig gevijld.

Beweegt ze ritmisch met haar hoofd tijdens het lopen of schud ze veel.
Staartzwiepen ja of nee.

Ik heb mijn schimmel in de tijd dat hij bij Equitom stond uitgebreid laten onderzoeken op zijn longen ivm Equine astma en hij heeft nooit meer gefleemd dan de andere paarden. Ik denk daarom niet dat luchtwegproblemen met veel flemen te maken hebben.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:40

Je zou voor een week omaprazol kunnen geven. Als ze hier goed op reageert dan zal ze waarschijnlijk maagzweren hebben. Paarden kunnen diverse klachten aangeven als ze maagzweren hebben. De een is ook harder voor zichzelf dan de ander. Zeker als ze singelnijd hebben dan is dat het proberen waard. Mijn Fries had ook maagzweren en die at als een bootwerker.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 13:59

Hey all fijn dat jullie meedenken!

Sintara schreef:
Heeft ze een gevoelige borstspier? Die spieren die je vanaf de voorkant ziet en doorlopen tussen de voorbenen door?

Hi Sintara, geen idee. Ik zal vanavond als ik ze binnenhaal vragen of Erwin me filmt, dan zal ik haar borstspier beprikken/beknijpen en dan kijken wat haar reacties is, dat zal ik ook doen met de andere drukpunten die op een maagzweer kunnen duiden. Ik zal dan ook even het zadel opleggen en met de singel klooien, dan zie je duidelijk dat ze meteen bijt naar de singel, ook al zit hij nog niet eens vast.

Jet schreef:
Even een reactie van mij, niet omdat je dit spul moet gaan kopen, maar hier staan wel veel meer symptomen die kunnen voorkomen bij maagzweren: https://www.equine74.com/nl/symptomen-m ... -het-paard .

Overigens kan het in het land ook zijn omdat ze een vreemde geur opvangt natuurlijk, de kans is aanwezig dat ze hier veel meer geurtjes ruikt dan op haar oude plek.

Ook weet ik van paarden dat ze bijvoorbeeld flemen als ze een brandlucht ruiken. Dat kan best ver weg zijn, hun reukorgaan is zo sterk ontwikkeld dat ze veel meer ruiken dan wij. Of een dier dat ze zo niet kent of dat een angstreactie oproept. Dat uit zich bij haar dan niet gelijk in vluchten omdat ze zo stoïcijns is. Verder vond ik in dat artikel het bergafwaarts gaan en flemen bij ongemak daarbij wel nieuw voor me. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Dat hoeft voor mij niet alleen bij maagzweren te gelden, maar kan bijvoorbeeld ook bij pijn aan haar benen gebeuren.

Wel lastig om er achter te komen bij zulke binnenvetters als Prisca.

Nee, het is echt geen flehmen om een geur. Ze doet het vooral als ze in beweging komt en dat duidt mij dan weer op klotsend maagzuur. Dank je Jet! Geweldige link! Er staan 21 symptomen en 'helaas' of 'gelukkig' herken ik hier wel veel meer van! Van de 21 herken ik deze die ik nog niet eerder gelezen had:

1. Hier staat wel flehmen.

2. En weet je wat hier ook staat, luchtzuigen. Nu zuigt Prisca geen lucht, ook niet zonder zich vast te bijten, want ik weet hoe dat is, want Bubbles was een losse luchtzuiger, maar Prisca maakt vaak een vreemd geluid, dat ik wijt aan haar luchtwegen, maar dat klinkt als een zacht luchtzuiggeluidje. Het gebeurt als ze onverwacht haar hoofdhalshouding naar beneden brengt om bijv een koekje van mijn hand te nemen. Of een andere beweging van haar hoofd naar beneden die ze niet van te voren bedacht lijkt te hebben. Dan hoor ik een geluid, dat klinkt als lucht naar binnen in haar maag.

3. Het aarzelend bergafwaarts gaan, bij maagklachten, is logisch want dan komt het zuur tegen het onbeschermde bovengedeelte. En ja ze gaat heeeel erg aarzelend naar beneden, maar dat weet ik weer aan haar voeten, maar nu denk ik daar wel anders over.

4. Gaan liggen, doet ze nooit. Of nauwelijks. Kan ik me ook voorstellen als je maagpijn hebt, dan ga je liever niet op die maag liggen.

5. Ze heeft likschalen en wil heeeeel graag likken, om meer speeksel aan te maken natuurlijk!

6. En ja ze is altijd wel erg vochtig bij haar mond, kwijlen niet echt, maar ze is wel een natte kusser zal ik maar zeggen.

fardoe schreef:
Oké, als je naar haar hoofd kijkt, zie je dan asymmetrie? Links , rechts van haar voorpluk. Zie je een soort ^ boven haar ogen. Zie je spanning in haar kaak, links of rechts. Zie je opgetrokken neusvleugels?
Een strakke mond. Hoe staan haar oren ?
Was de tandarts geweest bij je paarden ? Zo ja, is ze elektrisch of handmatig gevijld.

Beweegt ze ritmisch met haar hoofd tijdens het lopen of schud ze veel.
Staartzwiepen ja of nee.

Ik heb mijn schimmel in de tijd dat hij bij Equitom stond uitgebreid laten onderzoeken op zijn longen ivm Equine astma en hij heeft nooit meer gefleemd dan de andere paarden. Ik denk daarom niet dat luchtwegproblemen met veel flemen te maken hebben.

Hi Tamara, dank je! Vooral blij met je laatste ervaringsinfo. Dus luchtwegen kan ik dan wel uitsluiten.

Ik ga je lijstje even af:
- Oké, als je naar haar hoofd kijkt, zie je dan asymmetrie? Links , rechts van haar voorpluk.
-> Nee.

- Zie je een soort ^ boven haar ogen.
-> Ja altijd, daarom kijkt ze altijd zo zielig of zorgelijk.

- Zie je spanning in haar kaak, links of rechts.
- Zie je opgetrokken neusvleugels?
- Een strakke mond. (dat bedoelde ik met pruimenmondje, alleen met bit aannemen, dat vond ze niet leuk, wordt beter)
-> Nee.

- Hoe staan haar oren ?
-> keurig rechtop. Ze heeft erg harde oren trouwens. Heel dik. Echt koudbloed. Maar ze hangen niet.

- Was de tandarts geweest bij je paarden ? Zo ja, is ze elektrisch of handmatig gevijld.
-> Tandarts toevallig van de week gevraagd voor weer januari, nog geen reactie terug. Dus bij mij zijn Prisca en Quarbonne nog niet bij de tandarts geweest, en mijn tandarts doet handmatig, maar als het te veel is electrisch.

- Beweegt ze ritmisch met haar hoofd tijdens het lopen of schud ze veel.
-> Ze beweeg netjes ritmisch en schudt alleen als ze geïrriteerd is door/naar vliegen.

- Staartzwiepen ja of nee.
-> nee, niet uit ongemak of verzet, alleen naar vliegen.

Fleuribelle schreef:
Je zou voor een week omaprazol kunnen geven. Als ze hier goed op reageert dan zal ze waarschijnlijk maagzweren hebben. Paarden kunnen diverse klachten aangeven als ze maagzweren hebben. De een is ook harder voor zichzelf dan de ander. Zeker als ze singelnijd hebben dan is dat het proberen waard. Mijn Fries had ook maagzweren en die at als een bootwerker.

Hi Fleuribelle, dank je. Ook weer blij met je ervaringsinfo in de laatste zin. Dus goed eten sluit maagzweren niet uit. Op de eerste link die ik plaatste over het onderwerp las ik ook Omaprazol.

Ik denk, zeker na de lijst van symptomen die ik op de link van Jet vond, dat ik nu toch wel zeker kan stellen dat mijn gedachte dat het maagzweren zijn correct is.

Ik ga vanmiddag een filmpje maken, kijken of ik met palpateren een reactie kan krijgen, ook de borstspier, ik zal de singelnijd laten zien.

Verder maak ik de kuur van Landmühle af, dat is nog een week.

Ik ga het anders doen met voeren. Er zit nu 3 lange stukken in haar dag, dat ze een aantal uren niet kan eten, en dus het maagzuur zijn rottige werking kan doen. Om 8uur krachtvoer en supplementen en zet ik ze gelijk op het gras. Om 5 uur haal ik ze binnen. Ze kregen dan hun supplementen met krachtvoer. Verder niets. Om 21u kregen ze dan hooi. En om 23u weer hooi. Dat betekent dat ze van 17 tot 21 leeg staat. Dan een beetje eten weer leeg. En om 23u weer eten en dan weer leeg tot de ochtend.

Nu ga ik het anders doen. Ik haal ze om 17u naar binnen voor supplementen en krachtvoer. Dan gaan ze weer op het land waar de hooiton staat tot 23u kunnen ze ook grazen trouwens. Dan haal ik ze naar binnen alleen als het te koud of te nat is, en krijgt ze meer hooi. Behalve dit ga ik dan ook 's morgens quick en dirty veel hooi geven voor ze het land op gaan, zodat ze sneller een vollere maag heeft en als ze de afdalingen moet doen in het land dat ze dan een buffer heeft tegen maagzuur.

(Overigens het krachtvoer is maar een paar handjes, alleen om de supplementen op te laten eten. (Prisca krijgt artrosekruiden en supplementen, luchtwegkruidensupplementen (maar die kan ik nu eigenlijk wel afstrepen), ik geef haar ook zink, en vitamine C in gedroogde rozenbottel en bieten. De twee kaaltjes krijgen biotine voor haargroei en Callas krijgt nog altijd supplementen ter verbetering van haar afgescheurde pees. (ze doet het overigens iets beter vinden wij de laatste tijd over het algemeen qua kreupelen.) )

Ik ga dan aankijken of het flemen (kennelijk zonder h) minder wordt. Tegen kerst zou dat dan wel invloed moeten hebben. Zo niet, dan ga ik Oma- of Opa-prazol ;-) vragen bij de d.a. om te kijken of dat dan werkt. Heftige prijskaartjes, maar goed. Werkt dat nog niet, dan zitten we derde week januari, dan laat ik de d.a. komen voor een mobiele gastrocopie. Want het hangt er ook nog vanaf of de zweren hoog of laag zitten.

Dank allemaal voor jullie gedachten en links en ervaringen. Het heeft me geholpen te bevestigen dat het maagzweren moeten zijn.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:09

Hey!
Ken je veterinaire klei? Of heet het groene leem?
Ik had laatst zelf eens een buikgriepje waarbij ik echt een zere maag had, en een vriendinnetje van mij raadde dat aan om te drinken, gewoon een schepje door de thee of in een flesje water, dat heb ik een dag of 2 volgehouden en het verzachtte direct. Ik doe er ook wel eens wat van door 1 vd drinkbakken, mochten de paarden er behoefte aan hebben, of soms door het voer als ik me zorgen maak om iets van maag of darmen. Ook op wonden of dikke benen. Voor een maagzweer-iets lijkt het me ook fijn!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:55

Maagzweren kan veel verschillende symptomen geven, ik zelf bijvoorbeeld ook last van brandend maagzuur, slik al 10 jaar omeprazol.
Soms ga je ook juist meer eten, dat is volgens de Chinese geneeskunde goed te verklaren, maagzweer is hitte in de maag. En door te eten probeer je het vuur te blussen.
Belangrijk is dat ze altijd hooi kan eten, dus zo lang geen hooi is niet goed, zeker als ze ook nog krachtvoer op heeft.
Ik lees vaak goede verhalen over mastic horse, is op natuurlijke basis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 15:32

Lucia88 schreef:
Hey!
Ken je veterinaire klei? Of heet het groene leem?
Ik had laatst zelf eens een buikgriepje waarbij ik echt een zere maag had, en een vriendinnetje van mij raadde dat aan om te drinken, gewoon een schepje door de thee of in een flesje water, dat heb ik een dag of 2 volgehouden en het verzachtte direct. Ik doe er ook wel eens wat van door 1 vd drinkbakken, mochten de paarden er behoefte aan hebben, of soms door het voer als ik me zorgen maak om iets van maag of darmen. Ook op wonden of dikke benen. Voor een maagzweer-iets lijkt het me ook fijn!

Hi Lucia, je raadt mijn gedachten. Ik heb nota bene twee weken geleden een vriendin met maagklachten aangeraden groene klei te nemen. Ik heb er daadwerkelijk ook op gezocht voor bij paarden, maar omdat ik alleen maar uitwendige toepassingen las, nam ik aan dat het voor paarden niet gebruikt wordt bij maagklachten, maar misschien heb ik dat fout? Weet iemand daar iets van? Ik vond dus diverse poeders op basis van groene klei en algen voor paarden, maar voor wonden en pezen. Ik vond dit product in Nederland, https://www.fionasruitersport.nl/groene ... inair.html maar daar staat ook niet bij dat het voor inwendig gebruik is.
Weet iemand een groene klei voor paarden die voor inwendig gebruik is?

Tinka schreef:
Maagzweren kan veel verschillende symptomen geven, ik zelf bijvoorbeeld ook last van brandend maagzuur, slik al 10 jaar omeprazol.
Soms ga je ook juist meer eten, dat is volgens de Chinese geneeskunde goed te verklaren, maagzweer is hitte in de maag. En door te eten probeer je het vuur te blussen.
Belangrijk is dat ze altijd hooi kan eten, dus zo lang geen hooi is niet goed, zeker als ze ook nog krachtvoer op heeft.
Ik lees vaak goede verhalen over mastic horse, is op natuurlijke basis.

Aha, dus voor mensen gebruikt men ook oma- en opa-prazol. Dat is goed om te weten, dank voor de bevestiging. Mastic horse vind ik dit: https://mastichorse.nl/winkel/mastic-ho ... erpakking/ Daar staat dan echter weer niet dat het groene klei is.

Ja dus niet meer zonder hooi of gras. Erwin is op dit moment de volgende hectare aan het ontginnen. Hij is daar nu de toekomstige track omheen van aan het maaien. Dan beginnen we zsm aan de heining ervan en dan hebben ze weer een groot stuk om langer gras te kunnen eten. Maandag komen dan de grindmatten en dat kan dan betekenen dat we een weiland dat we nu niet kunnen geven, waar o zo lekker gras staat, weer toegankelijk kunnen maken. Ik vind het nu te gevaarlijke de afdaling.

De constatering dat het een maagzweer moet zijn, verklaart ook waarom Prisca nóg veel liever is als ik zonder zadel rijd. Geen drukkende singel. En dat naar beneden lopen wat Jet had gevonden, doet me dus beseffen dat als ik ga rijden dat ik haar eerst goed op het hooi zet. Want je kunt hier niet van a naar b zonder hellingen af en op te moeten en dat moet pijnlijk zijn voor haar. Dus voortaan eerst lekker happen en dat pas rijden. En ook dat rijden ga ik dan minder en voorzichtiger doen, want het moet ongetwijfeld pijn doen als ze galoppeert of draaft, ook al doet ze dat zelf in het land trouwens ook regelmatig. (Want we moeten heel vaak schrikken van herten.)