Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Qua dekens wil het nog wel eens helpen om merken te kopen die uit land van herkomst komen omdat die vaak op zo'n bouw/model paard gemaakt zijn of anders te kijken naar welk ras is ook ongeveer zo gebouwd.
Monique1963 schreef:JudithO schreef:Precies, en het moment dat ze bij mij komen is ook ongeveer het moment van scheren. Ik zal het bekijken, dank voor de tip
Dat grind heet in NL geloof ik rond grind. Ik heb er inderdaad ook veel positiefs over gelezen. Zou top zijn als het bij jou ook werkt zoals verwacht!
Juud, je schreef dat hij niet door zijn haar kwam, dus je scheert ze in de lente neem ik aan. Dan hoef je geen dekens op te doen. Hooguit misschien een regendekentje als het erg nat is. De zomers in Frankrijk en ook de lentes zijn heel anders dan in NL, veel warmer. Nu zit jij wel hoog in de bergen maar zelfs daar is het denk ik warm in de zomer.
En ik hoop idd dat het gaat werken. Zoiets weet je meestal pas op een wat langere termijn. Tot nu toe zijn er veel dingen voor de paarden die toch anders uitwerken dan wij bedacht hadden, dus ik hoop dat dit wel goed gaat. Niet dat er nou zoveel dingen fout zijn, maar soms maak je iets voor paarden en dan loopt het anders dan je denkt (Quarbonne en box bijv.)
fardoe schreef:Split is niet aan te raden, scherpe randen. In natte periodes kunnen ze daar toch gevoelig op lopen.
Je kunt ook kijken naar lavasteentjes ( Pouzolane)
balance schreef:Ik heb eens van die ronde steentjes gehad. Had ik die maar in grindtegels gelegd want ze zitten nu in de grond.
Een van mijn paarden genoot er erg van. Hij ging er in staan en verplaatste steeds zijn gewicht om zo zijn voetzolen te masseren.
En dan naar zo’n tevreden kop kijken door de raam, dàt doet een mens goed.
fardoe schreef:De takken, bladeren en ander groenafval moeten eerst echt goed droog zijn dan krijg je nooit een rottingsgeur. Bij het composteren van de mest waarbij je ook lagen maakt met takken en bladeren krijg je ook nooit een rottingslucht.
Het schijnt dat de schapenwol de grond ook nog verbeterd. Wat logisch is want het is natuurlijk materiaal.
Love_Mirra schreef:Mijn paardje met maagpijn fleemt ook. Zeker als ze met buikpijn iets moet eten.
Bij haar is het dan kort en ‘trillerig’. Het lipje trilt dan een beetje. Als ze iets vreemds ruiken, dan is de lip veel langer omhoog. En het is meestal bij in beweging komen, wat dan toch weer zou suggereren dat het het klotsende maagzuur is.
Zij heeft geen maagzweren maar een (zwaar) geïrriteerde maag. Met aangepast management, is het nu te doen maar soms heeft ze toch nog last. Als ze maagpijn krijgt, wil ze ook niet goed eten.
balance schreef:Bingo! Dat heb ik ook gedacht maar ik vergat er naar te vragen. Ik zal eens kijken, heb hele interessante filmpjes gezien over maagzweren bij paarden waarbij je zonder scopie aan de hand van triggerpoints en lichaamshouding kunt checken.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=7iusu1f2_HQ
fardoe schreef:Paarden kunnen flemen bij pijn, maar dan zijn er ook wel meer gezichtsuitdrukkingen waaraan je kan zien dat het pijn betreft.
Paarden kunnen ook flemen als aangeleerd trucje , waarbij ze het ook doen als er geen commando wordt gegeven of dat er een beloning komt.
Sintara schreef:Heeft ze een gevoelige borstspier? Die spieren die je vanaf de voorkant ziet en doorlopen tussen de voorbenen door?
Jet schreef:Even een reactie van mij, niet omdat je dit spul moet gaan kopen, maar hier staan wel veel meer symptomen die kunnen voorkomen bij maagzweren: https://www.equine74.com/nl/symptomen-m ... -het-paard .
Overigens kan het in het land ook zijn omdat ze een vreemde geur opvangt natuurlijk, de kans is aanwezig dat ze hier veel meer geurtjes ruikt dan op haar oude plek.
Ook weet ik van paarden dat ze bijvoorbeeld flemen als ze een brandlucht ruiken. Dat kan best ver weg zijn, hun reukorgaan is zo sterk ontwikkeld dat ze veel meer ruiken dan wij. Of een dier dat ze zo niet kent of dat een angstreactie oproept. Dat uit zich bij haar dan niet gelijk in vluchten omdat ze zo stoïcijns is. Verder vond ik in dat artikel het bergafwaarts gaan en flemen bij ongemak daarbij wel nieuw voor me. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Dat hoeft voor mij niet alleen bij maagzweren te gelden, maar kan bijvoorbeeld ook bij pijn aan haar benen gebeuren.
Wel lastig om er achter te komen bij zulke binnenvetters als Prisca.
fardoe schreef:Oké, als je naar haar hoofd kijkt, zie je dan asymmetrie? Links , rechts van haar voorpluk. Zie je een soort ^ boven haar ogen. Zie je spanning in haar kaak, links of rechts. Zie je opgetrokken neusvleugels?
Een strakke mond. Hoe staan haar oren ?
Was de tandarts geweest bij je paarden ? Zo ja, is ze elektrisch of handmatig gevijld.
Beweegt ze ritmisch met haar hoofd tijdens het lopen of schud ze veel.
Staartzwiepen ja of nee.
Ik heb mijn schimmel in de tijd dat hij bij Equitom stond uitgebreid laten onderzoeken op zijn longen ivm Equine astma en hij heeft nooit meer gefleemd dan de andere paarden. Ik denk daarom niet dat luchtwegproblemen met veel flemen te maken hebben.
Fleuribelle schreef:Je zou voor een week omaprazol kunnen geven. Als ze hier goed op reageert dan zal ze waarschijnlijk maagzweren hebben. Paarden kunnen diverse klachten aangeven als ze maagzweren hebben. De een is ook harder voor zichzelf dan de ander. Zeker als ze singelnijd hebben dan is dat het proberen waard. Mijn Fries had ook maagzweren en die at als een bootwerker.
Lucia88 schreef:Hey!
Ken je veterinaire klei? Of heet het groene leem?
Ik had laatst zelf eens een buikgriepje waarbij ik echt een zere maag had, en een vriendinnetje van mij raadde dat aan om te drinken, gewoon een schepje door de thee of in een flesje water, dat heb ik een dag of 2 volgehouden en het verzachtte direct. Ik doe er ook wel eens wat van door 1 vd drinkbakken, mochten de paarden er behoefte aan hebben, of soms door het voer als ik me zorgen maak om iets van maag of darmen. Ook op wonden of dikke benen. Voor een maagzweer-iets lijkt het me ook fijn!
Tinka schreef:Maagzweren kan veel verschillende symptomen geven, ik zelf bijvoorbeeld ook last van brandend maagzuur, slik al 10 jaar omeprazol.
Soms ga je ook juist meer eten, dat is volgens de Chinese geneeskunde goed te verklaren, maagzweer is hitte in de maag. En door te eten probeer je het vuur te blussen.
Belangrijk is dat ze altijd hooi kan eten, dus zo lang geen hooi is niet goed, zeker als ze ook nog krachtvoer op heeft.
Ik lees vaak goede verhalen over mastic horse, is op natuurlijke basis.