Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:27

En anderen mogen mij wel noemen die gewoon ervaring met mij(n paarden) hebben, daar gaat het precies op. Of mag dat niet als de paarden/stal toevallig van n bokker zijn.

Ik ben wel voor het samenvoegen. Kun je elkaar ook gericht paarden/advertenties aan bieden binnen t zoekplaatje, dat gebeurde naar mijn idee hier eigenlijk ook al.. maar goed. Vond ik ook wel handig toen ik n kinderpony zocht :D

Electra63

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:43

Één ding is zeker: er is veel onduidelijkheid wat wel of niet precies mag in dit topic.

Ik vind het juist leuk om mee te lezen/kijken naar de daadwerkelijke zoektocht, terwijl ik zelf hopelijk de komende 15-20 jaar voorzien ben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:44

Ja ik ben ook voor samenvoegen, volgens mij ongeveer iedereen hier wel, maar gebeurt niet.
Dus we kunnen ook met z'n allen in het andere topic gaan zitten.
Het is alleen jammer voor nieuwe bokkers dat ze niet kunnen posten.

Voor mij is het inderdaad ook vooral meeleven met zoekers en mijn ervaringen delen. Want ben ook al een tijd voorzien.

In dit topic is het trouwens geen enkel probleem...

[ED] Waar koop je een gezinspaard?

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:53

Ik heb toch n.a.v. de verschillende reacties besloten om het paard toch op eigen kosten bij eventuele afkeur te laten keuren. Dat is vanmiddag gebeurt. En jullie kunnen het vast raden... Ik heb een negatief aankoopadvies gekregen... Ik baal ervan, maar de keuring heeft mij behoed voor een 'miskoop' met de daarbij horende pijn en verdriet.

Ik heb wel besloten om geen paarden meer te gaan bezichtigen, waarvan de verkopende partij de kosten bij afkeur niet willen betalen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:57

Of zoek al eens gekeurde paarden :j
Maakt je groep nog net iets groter.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:04

Cioccolato schreef:

Dat zou ik dus nooit doen. In mijn omgeving pas nog meegemaakt dat paard aangeboden werd met foto’s…. Alleen die foto’s hoorden echt niet bij dat paard.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:38

Lotjeeuhhh schreef:
Ik heb toch n.a.v. de verschillende reacties besloten om het paard toch op eigen kosten bij eventuele afkeur te laten keuren. Dat is vanmiddag gebeurt. En jullie kunnen het vast raden... Ik heb een negatief aankoopadvies gekregen... Ik baal ervan, maar de keuring heeft mij behoed voor een 'miskoop' met de daarbij horende pijn en verdriet.

Ik heb wel besloten om geen paarden meer te gaan bezichtigen, waarvan de verkopende partij de kosten bij afkeur niet willen betalen.

Het paard wat ik had gekocht is vorige week ook afgekeurd en ik moest haar ook laten keuren op eigen kosten, dus ik vind dit ook een lastig dilemma en weet niet goed wat wijsheid is want de verkopende partij is lang niet altijd welwillend om de kosten bij afkeuring te betalen want zij hebben dan ook immers een paard met een bemerking.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:40

Wat balen Lotjeeuhh! Ik heb helaas ook al een keuring moeten betalen voor een paard dat niet door de buigproeven kwam.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:46

Je kunt wel zoeken op goedgekeurde paarden en dan zelf over laten keuren. Het risico is dan al een stuk kleiner.

Mijn huidige paard werd aangeboden met 3 mnd oude XR's van benen, nek en rug.
Deze keurig van te voren gemaild gekregen om aan eigen dierenarts te laten zien. Na 2 x bekijken/rijden klinisch en röntgen laten keuren (voor de verzekering) en allemaal 1-tjes. Het risico is dan toch een stuk kleiner.
Op de foto's stonden alle gegevens van paard en kliniek en datum vermeld en ook door het fijne contact met eigenaar, geen enkele reden gehad om te twijfelen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:51

Ipsilonka schreef:
Cioccolato schreef:

Dat zou ik dus nooit doen. In mijn omgeving pas nog meegemaakt dat paard aangeboden werd met foto’s…. Alleen die foto’s hoorden echt niet bij dat paard.

Ja zo kun je nooit ergens meer op vertrouwen en moet je vooral geen paard gaan kopen.

Je keurt gewoon over. Is de kans kleiner dat kosten van afkeuring voor je zijn als we r vanuit gaan dat er ook nog netjes gecommuniceerd wordt ipv alleen maar gelogen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Ik heb toendertijd niks afgesproken over de keuringskosten bij afkeur. Ik wist wel dat zij al een paar andere beesten van deze fokker had, en er glansrijk doorheen waren gekomen. Zegt natuurlijk niet veel, maar had wel altijd het gevoel dat die keuring wel goed zou komen. Dat kwam t gelukkig ook.

Gaat inderdaad wel aantikken zo een paar paarden bij afkeur zelf betalen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Afkeur is nooit fijn, niet voor de verkoper en niet voor de koper.
Ik heb wel altijd afkeur kosten verkoper kunnen afspreken.
Jam en Cor kregen exact hetzelfde goede rapport mee als bij hun eigen VA. Dus gekocht en alles door mij betaald.

Sommige waren al gekeurd, andere niet.
Heb ook van een gekeurde bij mijn eigen veearts afkeur gehad.
Was een 6 jarige merrie, aan huis gekeurd. Mijn VA maakte meer foto's en uit een andere hoek, bleek een botsplinter te zitten bij een wervel.
Paard had er nu nog helemaal geen last van, maar voor mij wel een reden om van de koop af te zien natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:01

Lotjeeuhhh schreef:

Jammer, snap dat dit balen is! En snap ook helemaal dat je geen zin meer hebt om de keuringen voor mensen te betalen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Cioccolato schreef:
Ipsilonka schreef:

Ja zo kun je nooit ergens meer op vertrouwen en moet je vooral geen paard gaan kopen.

Je keurt gewoon over. Is de kans kleiner dat kosten van afkeuring voor je zijn als we r vanuit gaan dat er ook nog netjes gecommuniceerd wordt ipv alleen maar gelogen.

Wat een hufterig fenomeen :oo
Volgens mij moet je gewoon altijd goed opletten en nagaan hoe je belazerd kan worden.

Denk dat mensen daarom ook snel afzien als er een bemerking is. Verkoper zegt wel dat dier er altijd goed mee liep maar welke garantie heb je? Tenzij het veel wedstrijden heeft gelopen.
En dat terwijl een bemerking zeker geen probleem is of ooit hoeft te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Garanties heb je nooit..ze kunnen ook brandschoon zijn en vervolgens een ernstige peesblessure krijgen. Wat dat betreft is het kopen altijd een risico en is het belangrijk om ook een stapel geluk te hebben. (naast een zo goed mogelijk management)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Ik ga er altijd vanuit dat bij elk paard dat ik koop ik wel een keer een fikse medische tegenslag ga ervaren :=
Ik ken maar weinig paarden die een heel leven enkel kleine dingen hebben of van ouderdom komen te overlijden.

Gek genoeg is mijn oude paard (22) nog in leven. Wel artrose her en der en kan niet meer volledig bereden worden maar had verwacht dat die nog eens een keer iets ernstigs zou hebben en daaraan zou overlijden _O- mijn vorige paard die echt heel sterk was, goed op de benen en schone foto's is verongelukt en ingeslapen met 3. Dus helaas ervaring met dat je geen garantie koopt.

Paarden houden en berijden is volledig irrationeel. We moeten het maar op de koop toenemen

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

In mijn geval gaat het om een aandoening die er al langere tijd is. De verkopers moeten er van op de hoogte zijn geweest.

Nu achteraf verklaart dat ook, waarom zij de kosten van afkeur niet op zich wilde nemen.

Zij hebben de advertentie en de prijs (nog) niet aangepast. Ook al gaven ze aan dat dit wel van plan waren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Lotjeeuhhh schreef:

Goed dat je het toch hebt gedaan!
Het heeft je geld gekost maar dat weegt niet op tegen de ellende.
En nu je het hebt gedaan kun je het paard ook uit je hoofd zetten. Anders was je misschien altijd blijven denken wat als…..

Dat het geld heeft gekost vergeet je wel weer :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Vervelend Lotje! Hopelijk snel meer geluk voor je
Misschien nu even zuur voor de portemonnee maar kan de beste overkomen uiteindelijk. Leed op de lange termijn blijft je nu gelukkig weg bespaard!

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Raineri schreef:
Ik ga er altijd vanuit dat bij elk paard dat ik koop ik wel een keer een fikse medische tegenslag ga ervaren :=
Ik ken maar weinig paarden die een heel leven enkel kleine dingen hebben of van ouderdom komen te overlijden.

Gek genoeg is mijn oude paard (22) nog in leven. Wel artrose her en der en kan niet meer volledig bereden worden maar had verwacht dat die nog eens een keer iets ernstigs zou hebben en daaraan zou overlijden _O- mijn vorige paard die echt heel sterk was, goed op de benen en schone foto's is verongelukt en ingeslapen met 3. Dus helaas ervaring met dat je geen garantie koopt.

Paarden houden en berijden is volledig irrationeel. We moeten het maar op de koop toenemen

Dat je een keer een medische tegenslag meemaakt, dat is natuurlijk heel wat anders. In dit geval gaat het om een sportpaard met een behoorlijk prijskaartje, dat niet geschikt is voor de sport.

Naast dat het niet eerlijk is voor de koper, vind ik het ook oneerlijk voor het paard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Lotjeeuhhh schreef:
Raineri schreef:

Dat je een keer een medische tegenslag meemaakt, dat is natuurlijk heel wat anders. In dit geval gaat het om een sportpaard met een behoorlijk prijskaartje, dat niet geschikt is voor de sport.

Naast dat het niet eerlijk is voor de koper, vind ik het ook oneerlijk voor het paard.

Dit ging ook niet over jouw situatie :j

Ik vind de situatie heel rot voor je. En ook voor paard. Natuurlijk laat je die staan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Wordt n dure grap, een paar paarden laten keuren op eigen kosten .. en dan geen paard hebben

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Lotje wat balen. Hoe reageerden de verkopers dan op het moment dat je het vertelde? Kan ook al veel zeggen.

Hier even een hele andere vraag. Wat zou een schoolmaster (zeg 10-15 jaar oud) springpaard met al enige ervaring op zeg 1.30/1.40 niveau maar geen ruimte voor meer kosten. En dan ga ik even uit van heel braaf , gezond of hooguit een kleine bemerking. Vast niet goedkoop, maar vraag me af welke richting je dan op moet denken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Elisa2 schreef:
Garanties heb je nooit..ze kunnen ook brandschoon zijn en vervolgens een ernstige peesblessure krijgen. Wat dat betreft is het kopen altijd een risico en is het belangrijk om ook een stapel geluk te hebben. (naast een zo goed mogelijk management)

Nou dit, sluit ik me bij aan

Je moet altijd opletten, maar niet alle verkopers zijn maar leugenaars :') beide partijen hebben zoals overal en altijd rotte appels
Als je geen risico's wil blijf ik erbij dat je geen paard moet kopen.

Lotjeeuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Eef_Bam schreef:
Lotje wat balen. Hoe reageerden de verkopers dan op het moment dat je het vertelde? Kan ook al veel zeggen.

Hier even een hele andere vraag. Wat zou een schoolmaster (zeg 10-15 jaar oud) springpaard met al enige ervaring op zeg 1.30/1.40 niveau maar geen ruimte voor meer kosten. En dan ga ik even uit van heel braaf , gezond of hooguit een kleine bemerking. Vast niet goedkoop, maar vraag me af welke richting je dan op moet denken.

Ik kreeg het idee, dat ze er wel van op de hoogte waren.