Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:50

Ik zou persoonlijk idd ook niet voor een 17 en 19 jarige gaan voor een D pony? Vanaf 18 moet je bij de paarden rijden en met springen en eventing is dit lastig(er) ivm andere afstanden. Ik zou gaan voor een klein paard( of grote e als je dan toch een pony wilt). 15.000,- vind ik ook flink aan de prijs, maar zit niet zo heel goed in de pony prijzen.

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:52

Dressuurmatig zullen er KNHS wedstrijden tussen de paarden worden gereden maar dat moet ze sowieso al omdat ze volgend jaar 18 wordt.
Qua springen gaat het om 1x in de week een springles en crossen op het crossterrein van de manege waar we een pensionstal krijgen.
Dus niet om echte spring en eventing wedstrijden ofzo

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:55

Ik zou ook voor een iets grotere gaan, wellicht een paard gefokte E pony of klein paard van +/- 160cm. Met een pony meekomen tussen de paarden is minder simpel en mocht je dochter nou toch spring en eventing wedstrijden willen gaan rijden in de toekomst, is dat voor beide eerlijker.

Over de prijs durf ik verder niks te zeggen zonder beeldmateriaal en een totaal plaatje.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:56

Ik zou ook voor een groter formaat gaan. De meiden zijn dan zelf wel niet groot, maar denk dat een pony van die maat echt te klein voor ze zal zijn.
Een paard van zo’n 1.60 is denk ik eerder een goed formaat. Kun je in de toekomst meer kanten mee op.

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:01

Ik heb zelf niet het idee dat ze er te groot voor zullen zijn eigenlijk.
Ze rijden nu op de manege ook op D-pony's met soortgelijke schofthoogte.
En qua plaatje oogt dat heel erg "passend".
Uiteraard gaan we dat wel goed bekijken als we haar gaan bezoeken.
"Op de groei" is niet echt nodig aangezien ze allebei uitgegroeid zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:08

Suzanne74 schreef:
Beste Bokkers,

Met mijn 2 dochters van 17 en 19 ben ik op zoek naar een pony.
De meiden zijn uitgegroeid,rond de 1.62 en lichtgewichten.
Ene dochter is ambitieus in de dressuur, de andere is van springen en crossen..
Die combi is lastig te vinden maar nu toch een Welsh merrie (D 1.44, Z1 niveau)van 10 jaar gevonden waar we op het 1e oog erg blij van worden. <3
Vraagprijs vind ik best hoog, 15.000 maar die is bespreekbaar.
Zondag 8 oktober gaan we kijken en proefrijden en ook een sprongetje doen.

Het wordt onze allereerste pony.
Wat is gebruikelijk?
Is het aan te raden altijd een 2e keer te gaan kijken?
Bij de juiste klik wil ik de pony graag laten keuren.
(Klinisch en röntgenologisch heb ik begrepen)
Is het acceptabel om voor te stellen dat de kosten voor de verkoper zijn bij een negatief advies van de keurende dierenarts?
Zijn er nog vragen die ik moet stellen of hebben jullie andere tips?

Ik hoop op wat goede adviezen aangezien dit erg nieuw is voor ons! *\o/*

Welsh D als in een Cob?

Ik snap dat je de prijs hoog vind maar aan de andere kant: waarom mag een KWPN-er dit wel opbrengen en de pony niet?

Een Welsh (cob) opleiden naar Z1 (er vanuit gaand dat ze netjes en goed opgeleid is) is net zo veel werk als een KWPN-er opleiden.
Dan mogen de kenners hier even uitleggen waarom dit opeens te duur is.

Ex-mijn-Welsh-Cob had er weinig moeite mee om tussen de paarden te starten en is zonde al te veel rare dingen netjes naar het M1 gekomen (en toen ging het fysiek mis bij de eigenaar).

De vraag voor jou is of je andere dochter geen wedstrijdambities krijgt want dan heeft zo'n D-pony het zwaar tussen de paarden. Dat moet je, in mijn optiek, niet willen.

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:11

Bedankt vast voor het meedenken
Nee, mijn oudste dochter wil er 1x oer week mee in een springles waar de hoogte is afgestemd op D-pony's.
Misschien 2x in het jaar een oefenwedstrijdje op stal.
Maar zij heeft verder geen wedstrijd ambities en zal die ook niet krijgen.
Crossterrein van de manege is ook geschikt voor D-pony's

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:03

Ik riep ook altijd geen wedstrijden voor mij meer ben er klaar mee. En nu mijn eigen merrie lekker begint te lopen begint het opeens te kriebelen. Dus zeg niet te hard dat ze nooit wedstrijd ambities krijgt.

Zeker binnen de eventing en cross wereld is het eerlijker om mee te komen met een paard tussen de paarden.

Maar als het dier qua karakter klikt, goed loopt, goedgekeurd wordt.
En jullie de prijs neer willen leggen vooral doen.
Als je de mogelijkheid hebt om 2x te gaan kijken doe dat dan ook.
Zeker als er fanatiek mee gesprongen gaat worden zou ik ook foto's laten maken. En je kan zeker afspreken als de pony afgekeurd wordt de kosten voor de huidige eigenaar zijn

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:14

ikke schreef:
Suzanne74 schreef:
Beste Bokkers,

Met mijn 2 dochters van 17 en 19 ben ik op zoek naar een pony.
De meiden zijn uitgegroeid,rond de 1.62 en lichtgewichten.
Ene dochter is ambitieus in de dressuur, de andere is van springen en crossen..
Die combi is lastig te vinden maar nu toch een Welsh merrie (D 1.44, Z1 niveau)van 10 jaar gevonden waar we op het 1e oog erg blij van worden. <3
Vraagprijs vind ik best hoog, 15.000 maar die is bespreekbaar.
Zondag 8 oktober gaan we kijken en proefrijden en ook een sprongetje doen.

Het wordt onze allereerste pony.
Wat is gebruikelijk?
Is het aan te raden altijd een 2e keer te gaan kijken?
Bij de juiste klik wil ik de pony graag laten keuren.
(Klinisch en röntgenologisch heb ik begrepen)
Is het acceptabel om voor te stellen dat de kosten voor de verkoper zijn bij een negatief advies van de keurende dierenarts?
Zijn er nog vragen die ik moet stellen of hebben jullie andere tips?

Ik hoop op wat goede adviezen aangezien dit erg nieuw is voor ons! *\o/*

Welsh D als in een Cob?

Ik snap dat je de prijs hoog vind maar aan de andere kant: waarom mag een KWPN-er dit wel opbrengen en de pony niet?

Een Welsh (cob) opleiden naar Z1 (er vanuit gaand dat ze netjes en goed opgeleid is) is net zo veel werk als een KWPN-er opleiden.
Dan mogen de kenners hier even uitleggen waarom dit opeens te duur is.

Ex-mijn-Welsh-Cob had er weinig moeite mee om tussen de paarden te starten en is zonde al te veel rare dingen netjes naar het M1 gekomen (en toen ging het fysiek mis bij de eigenaar).

De vraag voor jou is of je andere dochter geen wedstrijdambities krijgt want dan heeft zo'n D-pony het zwaar tussen de paarden. Dat moet je, in mijn optiek, niet willen.

Ik ben dan geen kenner maar dit lijkt me vrij logisch, voor grotere paarden is er een grotere markt en dus zijn de prijzen hoger. Precies hetzelfde bij vergelijkbare KWPN'ers van 1.59 en 1.69, de 1.59 zal toch echt voor minder weggaan....

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:30

Suzanne: qua prijs aan je dan beter op zoek naar een E dan een D pony. D ponies op niveau zijn meer gewild ivm internationaal starten tussen de ponies (wat met een E niet mag). Ook al passen ze nu mooi op een D, als zewat ouder en zwaarder worden kan dat te zwaar worden/te groot voor het zadel dat op een D pony past. Zou dus mooi aan voor een E pony, of een klein paard tussen de 1.50 en 1.60. Is beter voor je portemonnee en voor de langetermijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:50

Al maar net een paar cm erbij dan zijn ze al goedkoper en voor jouw doel.maakt het niet uit.

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:32

In theorie is dat waarschijnlijk ook zo.
Alleen even los van het prijskaartje.
Om een D- of E-pony te vinden die EN hoog dressuur (Z niveau) loopt EN kan springen.
Binnen een bepaalde leeftijdsklasse en niet meer dan 15.000 is zeer zeldzaam.
De meeste "allround pony's" lopen niet zo hoog dressuur.
Vandaar dat we erg blij zijn dat we deze merrie hebben gevonden..

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar, watvoor vragen stel ik als we voor de 1e keer in ons leven gaan proefrijden met als doel het zoeken naar een geschikte pony.
Dus meedenken over schofthoogte is aardig
Maar niet helemaal waar ik nu naar op zoek ben.
Uiteraard zal ik goed beoordelen of de pony groot genoeg is voor ze!

Maar gaat me dus meer om, waar moet ik op letten?
Zijn er handige vragen om te stellen?
Dat soort dingen zeg maar...

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:14

Ik zou via KNHS de resultaten opvragen, kijken of er gaten zijn in het startpatroon ,wat kan wijzen op blessures in verleden. Is ze alle klasses doorlopen of door een “ prof” op niveau gestart?
Hoe is ze op buitenrit? In de groep en alleen.. verkeerspark?
Laad ze makkelijk. Altijd door 1 gereden of vaker door wisselende personen? Gezien ze moeten delen.
Ik vind het best veel geld voor een kleine D pony in de basissport. Heb natuurlijk geen advertentie gezien, en braaf is duur.. maar voor de internationale d pony’s is ze al aan de kleine kant, die hebben liever 147/148 ( en zijn ook duur)
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een e pony, klein paard, die zijn er ook wel te vinden hoger opgeleid en allround. Worden dan al vaker bij de paarden gestart waardoor je ook beter het niveau kan inschatten.
ik wil gerust met je meekijken als je een filmpje of advertentie hebt waardoor ik misschien meer vragen voor je kan bedenken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:17

Ik ben nu een beetje hard, maar als je je dat afvraagt: ga dan niet alleen.

Je moet al binnen zeer korte tijd besluiten of de pony past, neem iemand mee met verstand.

Kan er geen instructeur ( een goede dan ;) ) of stalhouder ( idem :D ) met je mee?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:41

Ik vind de prijs niks veel voor wat je omschrijft. Dat zijn momenteel ook de Pony prijzen

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:47

robbie88 schreef:
Ik zou via KNHS de resultaten opvragen, kijken of er gaten zijn in het startpatroon ,wat kan wijzen op blessures in verleden. Is ze alle klasses doorlopen of door een “ prof” op niveau gestart?
Hoe is ze op buitenrit? In de groep en alleen.. verkeerspark?
Laad ze makkelijk. Altijd door 1 gereden of vaker door wisselende personen? Gezien ze moeten delen.
Ik vind het best veel geld voor een kleine D pony in de basissport. Heb natuurlijk geen advertentie gezien, en braaf is duur.. maar voor de internationale d pony’s is ze al aan de kleine kant, die hebben liever 147/148 ( en zijn ook duur)
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een e pony, klein paard, die zijn er ook wel te vinden hoger opgeleid en allround. Worden dan al vaker bij de paarden gestart waardoor je ook beter het niveau kan inschatten.
ik wil gerust met je meekijken als je een filmpje of advertentie hebt waardoor ik misschien meer vragen voor je kan bedenken.

KNHS resultaten zijn opgevraagd!
Krijg ik binnen 2 werkdagen binnen.
Ik stuur je morgen graag even een PB om een filmpje te bekijken!
Bedankt voor je hulp, wordt gewaardeerd _/-\o_

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:55

Helemaal goed, fijn als ik kan helpen. Je kan het maar 1 x uitgeven

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:19

Even een andere vraag, waarom wil je perse een pony die hoog geklasseerd is als je dochters geen ambitie hebben om wedstrijden te rijden? Heel veel mensen denken dat ze dan een kant en klare pony kopen, regelmatig (ook in dit topic) lopen mensen er tegenaan dat dat juist helemaal niet het geval is. Soms is een pony die “maar” L geklasseerd is een betere match dan de z pony. Dus zou eerst gaan kijken en misschien ook een andere gelijk in de buurt die wellicht geen z loopt maar wel braaf is. Het moet vooral passen qua rijstijl en karakter. Rest is eigenlijk bijzaak.

Neem vooral iemand mee die vaker paarden koopt en al ervaring heeft met eigen paarden. Die ook zonder roze bril naar een pony of paard kijkt.

Qua prijzen ik zou ook voor een E gaan kijken. Staat zat te koop. Je mag mij ook wel een pb sturen als je m’n mening wil. Heb er zelf net 1 gekocht en 1 verkocht.

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:48

MarjanB schreef:
Even een andere vraag, waarom wil je perse een pony die hoog geklasseerd is als je dochters geen ambitie hebben om wedstrijden te rijden? Heel veel mensen denken dat ze dan een kant en klare pony kopen, regelmatig (ook in dit topic) lopen mensen er tegenaan dat dat juist helemaal niet het geval is. Soms is een pony die “maar” L geklasseerd is een betere match dan de z pony. Dus zou eerst gaan kijken en misschien ook een andere gelijk in de buurt die wellicht geen z loopt maar wel braaf is. Het moet vooral passen qua rijstijl en karakter. Rest is eigenlijk bijzaak.

Neem vooral iemand mee die vaker paarden koopt en al ervaring heeft met eigen paarden. Die ook zonder roze bril naar een pony of paard kijkt.

Qua prijzen ik zou ook voor een E gaan kijken. Staat zat te koop. Je mag mij ook wel een pb sturen als je m’n mening wil. Heb er zelf net 1 gekocht en 1 verkocht.

De pony is voor 2 dochters.
Die van 19 wil 1x in de week in de springles ermee rijden.
In die les rijden ze ook in het buitenseizoen op het crossterrein.
In die lessen rijden er ook manege D-pony's mee dus dat niveau is niet te hoog voor een D-pony.
Deze dochter heeft geen wedstrijd ambities en zal die ook niet krijgen.

Daarnaast zal de pony voor een veel groter deel gereden gaan worden door mijn zeer ambitieuze 17 jarige dochter.
Zij heeft 2 jaar meegedaan in het Talententeam en wil heel graag dressuur wedstrijden gaan rijden met deze pony.

Dus we zijn op zoek naar een pony met veel bewezen dressuur talent die daarnaast ook nog 1x in de week mee kan komen in een springles.

Uiteraard moet er een klik zijn en een goed gevoel met rijden.
Maar dat moet altijd.

Er staat veel te koop maar de combi hoger niveau dressuur en kunnen springen rekening houdend met een leeftijd en een prijsgrens... dan valt wat er over blijft echt tegen qua aantal.

Als je mee wilt kijken heel graag!
Zal je vanavond een pb sturen!
Dank vast :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:56

Helemaal prima toch?

Juist verstandig dat jullie voor een leerpony gaan en met die maat is niks mis mee.

Wat voor een vragen je stelt is, vragen over gezondheid, eerdere eventuele blessures, stalgebreken, gedrag ohz, in de wei met andere paarden, trailer laden. Gedrag op ander terrein, reden van verkoop, naar de verdere geschiedenis en of deze bekend is.

Let op het fundament, hoeven, beenstanden. Aparte zaken die opvallen.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:23

Ik ben ook nieuw in het kopen van een paard, maar dit zijn een aantal dingen waar ik op let bij het bezichtigen van een paard:

- alles zelf doen: zelf uit stal halen, zelf poetsen, hoeven uitkrabben, opzadelen etc. Op die manier zie je al hoe het paard reageert.
- tijdens dat poetsen kun je de vacht al bekijken, ziet dat er gezond uit.
- stand van de benen, zien de hoeven er gezond uit of heeft het ribbels, scheuren etc.
- voel aan de benen, voel je bobbels, of warm
- vraag of de tanden zijn bijgehouden en of dat elektrisch is gebeurd (er wordt dan verder in de mond gekeken)
- op wat voor voer staat het paard
- hoe wordt het paard gehouden, veel buiten of vooral veel binnen in een box

- Tijdens het rijden vooral veel filmen.
- Laat een paard aan de longeerlijn zonder ruitergewicht lopen in de verschillende gangen en zowel op de linker als rechterhand
- maak tijdens het rijden expres een keer een foutje zodat je merkt hoe het paard reageert.
- check het paspoort voor de leeftijd etc.

En zoals al eerder gezegd: laat iemand meekijken die verstand heeft van paarden kopen.

Maak, als je interesse hebt, vooraf afspraken of je mag keuren (als je dat doet) en voor wie de kosten zijn (bij afkeuring bijv kosten verkoper, bij goedkeuring kosten koper).

En kom het liefst wat eerder aan dan de afspraak. Dan kun je nog rondkijken op de stal en hoe de paarden gehouden worden en hoe men daar omgaat met de paarden.

Succes met de aankoop in ieder geval!

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:24

Elisa2 schreef:
Helemaal prima toch?

Juist verstandig dat jullie voor een leerpony gaan en met die maat is niks mis mee.

Wat voor een vragen je stelt is, vragen over gezondheid, eerdere eventuele blessures, stalgebreken, gedrag ohz, in de wei met andere paarden, trailer laden. Gedrag op ander terrein, reden van verkoop, naar de verdere geschiedenis en of deze bekend is.

Let op het fundament, hoeven, beenstanden. Aparte zaken die opvallen.

Bedankt!
Daar kan ik wel wat mee!
We willen inderdaad graag gaan voor een juiste match met een pony waar ze nog een heel stuk verder mee kan qua niveau.
Dus ja, een pony met genoeg competenties om samen naar het Z toe te werken *\o/*

Niets mis mee om dromen na te jagen.
Maar een eigen pony is al een droom die nu (eindelijk) voor ze uit gaat komen.

Iemand meenemen die ervaring heeft met het kopen van paarden en ook een eigen paard heeft lees ik als tips.
Ik wil wel de filmpjes laten zien aan haar instructrice.
Maar heb helaas niemand in mijn netwerk die ik zo even mee kan nemen.
De pony staat ook niet naast deur.

Suzanne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:31

Vanes_6 schreef:
Ik ben ook nieuw in het kopen van een paard, maar dit zijn een aantal dingen waar ik op let bij het bezichtigen van een paard:

- alles zelf doen: zelf uit stal halen, zelf poetsen, hoeven uitkrabben, opzadelen etc. Op die manier zie je al hoe het paard reageert.
- tijdens dat poetsen kun je de vacht al bekijken, ziet dat er gezond uit.
- stand van de benen, zien de hoeven er gezond uit of heeft het ribbels, scheuren etc.
- voel aan de benen, voel je bobbels, of warm
- vraag of de tanden zijn bijgehouden en of dat elektrisch is gebeurd (er wordt dan verder in de mond gekeken)
- op wat voor voer staat het paard
- hoe wordt het paard gehouden, veel buiten of vooral veel binnen in een box

- Tijdens het rijden vooral veel filmen.
- Laat een paard aan de longeerlijn zonder ruitergewicht lopen in de verschillende gangen en zowel op de linker als rechterhand
- maak tijdens het rijden expres een keer een foutje zodat je merkt hoe het paard reageert.
- check het paspoort voor de leeftijd etc.

En zoals al eerder gezegd: laat iemand meekijken die verstand heeft van paarden kopen.

Maak, als je interesse hebt, vooraf afspraken of je mag keuren (als je dat doet) en voor wie de kosten zijn (bij afkeuring bijv kosten verkoper, bij goedkeuring kosten koper).

En kom het liefst wat eerder aan dan de afspraak. Dan kun je nog rondkijken op de stal en hoe de paarden gehouden worden en hoe men daar omgaat met de paarden.

Succes met de aankoop in ieder geval!

Boordevol goede tips!
Waarvan ik er een aantal al van plan was maar ik ook nieuwe dingen lees.

Erg veel dank!
Dit soort dingen helpt ons in onze zoektocht.
Zelf ook vroeger als kind jaren gereden maar nooit een eigen pony gehad.
(Al was dat natuurlijk toen ook mijn droom)
We kijken er ontzettend naar uit om te gaan kijken en proef rijden!
8 oktober is het zover :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:37

Ahhh ok, had de ambities van je andere dochter niet goed mee gekregen. Maar als ze echt zo fanatiek is zou ik niet voor een D pony kijken. Zijn ook zat paarden te koop die net aan 160 zijn en daarom lager geprijsd. En de meeste kunnen echt wel een b parcours springen en daarmee prima past voor je andere dochter. Welke regio wonen jullie zelf?

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:55

Zou eerst even gaan overleggen met de mensen achter het knhs talententeam, daar heb je vast nog wel contacten. Als je dochter nog enige ambitie heeft dan is de beste optie een ervaren wat kleiner paard. Dan heeft ze een mooi doel om naar toe te werken: u25/junioren/young riders. En voor de afwisseling kan ook dat paard prima een sprongetje maken. Door op 17 jarige leeftijd nog een d-pony te kopen zijn die kansen direct verkeken.