Harmonie in chaos vinden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 22:33

Yavanna schreef:
C’est une diabolique is ook wel treffend dan _O- Mijn Frans is alleen niet goed.
Joy wordt al een echte stoere kerel he, oke, op zijn hooi muizenissen na dan. Maar wauw, wat een prachtige hengst is het aan het worden.
Wanneer is die keuring nou?

In principe moeten, of mogen eerder, we een filmpje maken en door sturen. (Via via kennen we iemand binnen het AES die wil beoordelen wat zijn kansen zijn. Daarna moet hij dan wel gewoon gekeurd maar dan hebben we een idee van hoeveel ‘nut’ het heeft om te proberen)

We zouden dat willen maken op verplaatsing omdat onze piste nog niet heel goed is en je wil hem toch fijn kúnnen voorstellen. Maar de vrachtwagen is stuk. := op basis van het filmpje willen ze ons dan zeggen of het ‘de moeite’ is. Dan is het alleen ‘even’ zo’n 1500 euro bij elkaar krijgen voor de effectieve keuring en inschrijving als hij ggk wordt.
AES werkt met ‘grades’ en de laagste graad kan via privé keuring (thuis) en daar zou ik dan eigenlijk mee willen beginnen.

Als hij dan geaccepteerd wordt kunnen we hem wel gewoon laten ‘op keuren’. Maar als hij privé afgewezen wordt zou hij het bij een hogere graad zeker niet gelukt zijn dus puur financieel lijkt mij de privé keuring mooi om mee te beginnen.
De RX’en hebben we nu. Eigenlijk is het vooral ‘even’ budget vrij maken nu. :+
En de vrachtwagen gemaakt krijgen dat ik hem ook een sprong kan laten maken (daarom vooral op verplaatsing, daar is materiaal voor een sprong te maken ook .)

Dus het is nu echt even de logistiek geregeld krijgen. :+ als ik het goed begreep is er geen vaste ‘tijd’ voor een privé keuring. Alle hogere graden wel.

Voorbrengen was een tijd een ding en toen zag ik die Appaloosa en laat ik die voorbrenger nu persoonlijk kennen van vroeger. Nooit bij stil gestaan dat die voor brengt. _O- dus die ga ik daar voor benaderen gezien wij daar beiden geen ervaring mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-09-25 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 22:35

Nee joh… als dat een merrie is moet je voorzorgsmaatregelen treffen… en gebruik je een heel lieflijk naampje om de donkere genen van oma en mams terug :9k in balans te brengen…

Ik zie je al staan langs je hekwerk: “Chérie d’Or… kom poppeke… :+ _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 22:38

Neon schreef:
Nee joh… als dat een merrie is moet je voorzorgsmaatregelen treffen… en gebruik je een heel lieflijk naampje om de donkere genen van oma en mams terug :9k in balans te brengen…

Ik zie je al staan langs je hekwerk: “Chérie d’Or… kom poppeke… :+ _O-

Vrij vlot gevolgd door ‘ey satan!!!! Als ge niet met uw vier benen bij elkaar gebonden wilt worden maakt ge dat ge hier zijt!’ *schudt met twee sets kluisters*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 23:33

Was gisteren te beroerd om te plaatsen. Enfin vooral om te knippen en plakken. Wil er morgen op want ben vandaag een stuk beter dan ik vreesde na gisteren dus net een korte samenvatting gemaakt.

Wil hem meer opwaarts in galop en mooier in de spieren voor ik een filmpje maak ‘voor het echie’.
Ik heb terug een stukje bot los in mijn heup zitten trouwens. Dus niet zo soepel als ‘normaal’ helaas. (Dit is van dezelfde dag als het knuffel filmpje).

Draf ontwikkeld hij heel mooi. Galop blijft hij wat vlak vind ik. Terwijl we weten dat hij het opwaarts kan want in vrijheid galoppeerd hij mooi opwaarts. Dat wil ik ook ohz kunnen tonen en daarvoor moet ie even de klik maken. Voor hij overkop ging was ie goed op weg en toen moest ie rust, op bouwen, verhuizen, werd ik genaaid, geplakt…….. :+ (niet in die volgorde maar jullie snappen ‘m _O- )

Hij is wat ‘blijven hangen’ kwa niveau in galop maar mentaal heeft hij wel enorme sprongen gemaakt sinds de verhuis. Dus zíjn leerproces is gewoon even ‘verschoven’ eerder.

Als de vrachtwagen wil gaan luisteren kan ie ook nog eens mee op les.
Vandaag bij de springtraining van de meiden gaan kijken, dat geeft mij een beter zicht op waar ze in parcours tegen aan lopen. Dus vandaag ook alleen geknuffeld met Joy’ke. :+

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:00

Ah joh dat is ook heel veel hoor bergop galopperen :P kwestie van opbouwen voor de keuring… dan heb je hem wel weer waar die moet zijn :D zou ik wel even doen voor je hem aanbiedt… want hij kan dat wel :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 12:32

Neon schreef:
Ah joh dat is ook heel veel hoor bergop galopperen :P kwestie van opbouwen voor de keuring… dan heb je hem wel weer waar die moet zijn :D zou ik wel even doen voor je hem aanbiedt… want hij kan dat wel :)

Ja ik weet dat hij het kan, zou het zonde vinden als hij het niet kan tonen. Hij begint de kracht te ontwikkelen om te dragen in de draf. Als hij nu ook snapte dat dat in galop ook kan. :+ ah hij doet zijn best. Aan de longe toont hij het dus hij moet het echt even snappen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:40

Sorry, ik ga ongevraagd advies geven. Voel je vrij om dit volledig naast je neer te leggen.

Ik heb ooit geleerd dat je iedere bocht moet rijden alsof je gaat verzamelen. Ook de hoeken van de bak.
Dus net voordat je de hoek in rijdt, maak je een kleine ophouding, of dat nou is door je hand een beetje te sluiten of je bekken te kantelen, en vraag je het paard om ietsje te sluiten en op z'n achterbeen te komen. En als je weer rechtuit gaat geef je ruimte om iets te strekken.
In het begin doe je dit heel overdreven, om duidelijk te maken waar je heen wil. Dus sluiten voor de bocht, op het achterbeen met stelling door de bocht en dan strekken\middengang op het lange deel van de bak. En dan weer bij je vragen, sluiten voor de bocht.
Persoonlijk heb ik dit als super fijn ervaren, niet alleen bij oudere paarden maar ook zeker bij jonge paarden. Na een poosje hebben ze het haarfijn door en zullen ze meer gaan zitten in de wendingen, wat in de hogere klasses je kleinere wendingen weer ten goede zal komen.

En misschien doe je dit al, geen idee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:01

Dat is een fijne oefening áls ze het basis ide van sluiten snappen. Joy moet eerst snappen dat er tempowisselingen gereden kunnen worden in galop. :D momenteel heeft ie zijn basis tempo… en dat is niet meer mach 4. Maar sluiten is precies waar het schoentje wringt. :D

fleurtjeuh

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:05

Als joy t muntje nou vindt dat wat hij in 1 gang kan, dat dat ook mogelijk is in andere gangen, dan kan hij hem laten vallen :P
Misschien moet je eens rondgaan met wat strooigoed? :P
T is (volgens sommige mensen) al bijna sinterklaas tenslotte

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 16:15

fleurtjeuh schreef:
Als joy t muntje nou vindt dat wat hij in 1 gang kan, dat dat ook mogelijk is in andere gangen, dan kan hij hem laten vallen :P
Misschien moet je eens rondgaan met wat strooigoed? :P
T is (volgens sommige mensen) al bijna sinterklaas tenslotte

Dat dus. _O- Joy is overtuigd dat galop maar in 1 tempo kan. En nu hij geleerd heeft van arbeidstempo aan te houden is ie zelfs beetje geërgerd als je hem voorwaarts rijdt want hij moest toch rustig? _O-
Het gaat echt in één keer klikken en dan is jouw oefening een hele goede maar nu moet ik hem vooral rustig in zijn hoofd houden dat hij ipv zich druk maken om de verandering moet luisteren naar de hulp. :))

Joy doet me soms echt aan Sam denken wat dat betreft. := Sam had ook ‘aha!!!’- momenten na X aantal keer druk in het hoofd worden ipv gewoon op de hulpen te letten. Denk dat dat ook een beetje ‘voor je uit’ denken is ipv mee denken… wat Joy in essentie moet snappen is in galop wachten op de hulpen ipv te doen wat hij denkt dat moet gebeuren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 16:16

gewoon lekker voorwaarts neerwaarts rijden, niet opkropppen, lekker lang laten worden, gaan zijn benen zijn rug dragen en dan heb je zijn bespiering ook gelijk te pakken. Te vroeg verzamelen krijgt ie geen lange spieren van eerder te korte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 19:27

Door het uit te typen realiseerde ik me dat het probleem meer ligt in het niet wachten dan in het niet kunnen verzamelen. Hij doet wat hij denkt dat ik ga vragen. Dus Dankje om mee te denken fleurtjeuh!

Vandaag dus goed in gestapt en van stap naar galop gegaan en toen was ie wakker. :D (in positieve zin.)
Idd lang en laag, op de lange stukken wat verlichte zit, voor de hoek beetje terug vragen maar nog steeds in die verlichte zit. Daar moest ie over nadenken. :+

Het is niet dat hij ineens helemaal gaat zitten maar ik kon nu wel wat vooruit en wat terug. Beetje ‘aan stippen’ zeg maar zonder hem te overvallen en daar kreeg hij wel lol in. :j dus denk dat dat de manier is waarop we het gaan op bouwen. Hij hoeft nog niet perse te verzamelen maar zou hem iets meer opwaarts willen kunnen laten galopperen. Dus wat meer door die rug heen eigenlijk dat er lift in die schoft komt. Dat kan prima lang en laag maar het activeren om die ‘lift’ wat te krijgen vond ik niet helemaal bij hem. Daarnet echter voelde ik hem wel dat bekken wat meer kantelen en ging hij ook terug proesten. Dat miste ik ook wat in die galop dat hij ook weer uit ademde.

Zelfs als we nog niet op het punt zijn waar we het advies al kunnen toe passen helpt de frisse blik wel. :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:15

Heel graag gedaan :)
En zeker met die jonge dieren gaat het inderdaad nog helemaal niet om het gaan zitten, het sluiten, het verzamelen.
Maar gewoon om het schakelen, het reageren op je kleine hulpen en het wachten ipv het vooruit denken

Ik heb in de periode dat ik deze tip heb gekregen ook gezien hoe dressuur ruiters vast liepen in het stukje 'binnen komen in draf op de a-c lijn en halthouden tussen x en c'
De paarden wisten het en sloegen als een duikboot de grond in na x.
Al je impuls weg, al je vooruitgaande energie foetsie, paard als een baksteen in de hand en niet meer vooruit te krijgen.
Maar eigenlijk komt dat op hetzelfde stukje neer, wachten op je hulpen ipv 'behulpzaam' vooruit te denken

Niet dat jij dit probleem hebt, geen idee, maar t schoot me ineens te binnen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 22:55

:j ik probeer altijd ‘na de X’ halt te houden als er maar 1 jury zit. :+ komt maar een paar keer per jaar voor dat er bij B en E ook een Jury zit. In training rijd ik nooit proeven, halthouden altijd gewoon op de 2e hoefslag of op de hoefslag hoe het uit komt. Maar nooit op de A- C lijn.
Sam deed het op het einde van de proef maar niet aan het begin of als er in de proef eentje zat. :? Maar die kon ik wel een middendraf vragen. Sam deed heul graag middendraf. :+ dan liep ie wel door. _O-

Maar Rêve….die stopte Rêve na drie proeven op de B-E lijn omdat ze wist dat daar een halt kwam en alleen op wedstrijd. :roll: zelfs als ik bewust bij het verkennen die lijn reed en door reed… als dat belletje ging stond ze stil zodra ik af wende. :roll:

Geen jury die wist hoe het op te lossen trouwens. Niemand eigenlijk. Heb zelfs overwogen een belletje te laten gaan. := dat leek nl de trigger. Maar ze raakte geblesseerd vlak nadat ik op dat ide kwam.

Heb meerdere proeven gedacht ‘fiets It’ en zelfs geprobeerd om naar draf te rijden een paar proeven maar miss trut stopte. :+

En dan sta je daar met een paard dat verder op de kleinste hulp vooruit gaat. :+ eens voorbij dat stuk kwam ze terug fijn op de hulpen maar heb meer dan 1 beker weg gegeven daardoor. :+

Nu is Rêve van zichzelf eerder lui dan moe. Ze werd wel beter toen ik voor de hogere proeven trainde. Dus als ik haar terug zou op nemen na dit veulen train ik haar door tot Z en sla ik een niveau over (ja dat mogen we bij onze bond. := ).

Merkte vlak voor haar blessure dat het hoger trainen haar echt activeerde.

Joy is veel meer een pleaser. Die zou zichzelf zadelen als hij kon. :+ als hij het moeilijk vindt of hij blokkeert even mag je alleen niet door duwen want dan komen de genen van Rêve tot uiting. :+ maar zeg je dan ‘ho Joy, rustig….’ En geef je hem tijd dan is hij op een paar seconden terug zichzelf.

Manlief heeft dat op de harde manier ontdekt toen ik riep ‘schat tis ne zoon van zijn moeder als hij overweldigd is. Niet vechten, geef ‘m een paar seconden en hij doet het zo.’ :=

Maar tis zo’n bizar braaf paard…. Voorop op buitenrit terwijl hij dat ook niet echt kent. Rennende en roepende paarden onderweg gewoon negeren… :+: hij had even zijn twijfels bij een ‘verkeersbord’ dat op de grond gespoten was maar dan laat je hem kijken en dan is het goed. :j

Hij staat gewoon los op de poetsplaats. Met het hoofdstel houd ik het hoofdstel open en hij pakt het bit en duwt dan zijn hoofd in het hoofdstel zoals met zijn halster. :+:

Vandaag zijn ‘derde oor’ terug geschoren dat zijn hoofdstel weer goed ligt. Allemaal geen issue voor ‘m. Joy is braver op vier dan Rêve ooit gaat worden. := en dat heeft me echt veel minder energie gekost. Heb in Rêve zoveel gestoken maar ze blijft gewoon Rêve. :roll: Ik hou van der en das maar goed ook. Maar Rêve heeft me wel onzeker gemaakt over mijn opvoed kunde zeg maar. :=

Joy heeft trouwens zijn vertrouwde hooiruif terug en beloonde ons door heel demonstratief enthousiast aan het hooinet te trekken en daarna al knabbelend naar ons te kijken met een blik van ‘zo hoort mijn net te hangen!!’ :+

In deze ruif is er wat meer speling voor het net en blijkbaar vindt ie dat leuker. :+ lijkt míj moeilijker om te eten als het net meer mee geeft maar goed ik ben geen paard dus wat weet ik et van. _O-

Manlief vond hem, and I quote, niet gelukkig uit zien met de andere ruif. :+ die waar ik een uur aan gespendeerd heb dus… :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-09-25 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:02

Rêve lijkt me echt een paard dat t allemaal wel weet maar slim genoeg is om zich onder van alles uit te werken :=

Waar Joy gewoon een intens braaf dier van nature is. Zie maar hoe ze hem alleen hadden buiten gezet op die opfok waar je op een vervelende manier bent weg gegaan. Menig jong hengstje had er de boel afgebroken. Het is een type karakter dat je niet kunt in trainen, het zit erin of het zit er niet in.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 23:11

Ik denk dat in het opvoeden juist jouw kracht zit.
Je lijkt een intuïtief begrip te hebben voor paarden en dat is iets wat je niet kan leren.
Er zijn fantastische trainers die kunnen lezen en schrijven met de meeste paarden die het niet hebben. Maar de mensen die het wel hebben, hebben net dat puntje voor bij de 'probleemgevallen'
Ik denk dat dat is waarom je nooit bij pretty of reve (ernstiger) bent verongelukt. Ik ben niet op de hoogte van al je ongelukken, maar je leeft nog en je bent niet verlamd en na alle verhalen die ik wél heb gelezen, denk ik dat menig persoon daar gehavender uit was gekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 23:28

Mars schreef:
Rêve lijkt me echt een paard dat t allemaal wel weet maar slim genoeg is om zich onder van alles uit te werken :=

Waar Joy gewoon een intens braaf dier van nature is. Zie maar hoe ze hem alleen hadden buiten gezet op die opfok waar je op een vervelende manier bent weg gegaan. Menig jong hengstje had er de boel afgebroken. Het is een type karakter dat je niet kunt in trainen, het zit erin of het zit er niet in.

Ja maar ik vind dat moeilijk omdat ik, op de uitzondering na, niet geloof dat een paard zo denkt…. Heb ik dan net de uitzondering of doe ik toch iets mis met haar?

Als ze écht écht merkt dat het niet gaat pakken (en kijk op dit punt gaat het al een jaar om basis dingen niet meer om werken.) dan doet ze het doodkalm (meestal als ik in een ‘Terror ik knoop u aan de trekhaak en ge loopt er ma achter aan tot de bestemming maar ge gáát!’ Bui geraak.)
Zó kalm dat ze je terug pisnijdig heeft. :+

Als ze in zo’n bui is haalt ze echt het slechtste in je naar boven zelfs als ze het uiteindelijk doet. :=
Heb wel veel zelfbeheersing gekregen van haar. De ‘goedzo k*t’ komt er soms wat gewrongen uit maar ik blijf mezelf er aan herinneren dat goed gedrag beloond moet worden. :’)

Joy is ook altijd extreem mens gericht geweest hè. Het 1e wat hij deed toen hij overeind geraakt was na de geboorte was naar me toe wankelen en bij me komen liggen…

Rêve ziet het nut van mensen (voer hoofdzakelijk.) maar ze is nooit echt aanhankelijk geweest. Oh ze knuffelt wel… Maar ze kan je ook straal negeren als je geen vier bij hebt. Joy kan dat niet. :+ die ziet je en die wil bij je zijn.

Bij Pretty heb ik vaak ook wel meer geluk dan verstand gehad. Dat geef ik wel toe. Ik was 16 en kreeg een onbeschofte tank op stal die wist dat ze groter en sterker aan kon. :+

Met Rêve heb ik veel ‘je moeder heeft die truk al uit gehaald deze ken ik.’ Momenten maar soms ben je gewoon niet snel genoeg…. Ik ben voor het eerst naar het spoedeisende hulp moeten gaan voor iets paard gerelateerd met die vinger wat genaaid is. En we weten nog steeds niet waar die aan open gegaan is. :+

Sam en ik dragen allebei levenslang een herinnering er aan want Sam zijn onderlip is genezen maar er mist een stukje. :(:)

Meestal ben ik er van af gekomen met kneuzingen. Mijn ribben heeft Pretty de 1e keer gebroken door me er af te gooien. Pretty was onder het zadel ook ronduit gevaarlijk de eerste vijf jaar. Als ik wist wat ik nu weet… Pretty zou ik niet gereden hebben. Gewoon meteen fokmerrie. :+

Maar aan ribben kunnen ze weinig doen. Rêve heeft de traditie van ribben breken in ere gehouden. Altijd dezelfde drie. :roll:

Denk dat Pretty ook het enige paard is waar ik echt doodsbang op gezeten heb. Tot in huilen uit barsten aan toe… Dat paard was zo snel, zo onvoorspelbaar en zo vuil…. En na Rêve was ze ineens lief en braaf. :+ Dus wetende wat ik nu weet had ik daar meteen een veulen in gestopt. :+

Rêve… goh heb wel al wat dingen verteld van beiden hè? Zou dan moeten terug lezen denk ik want de meest ‘traumatische’ ervaringen komen elke keer wel terug denk ik… :=
En dan zijn er veel dingen die ik als ‘klein’ beschouw omdat ik haar ken maar waar ik nu met Joy achter kom dat dat niet bij ‘jong en onbezonnen’ zijn hoort. :=

Het probleem vooral met Rêve is dat Rêve écht heel lief en kwetsbaar is….
Pretty…. Pretty is inmiddels oud, ze gaat nog goed maar ze is 28 geworden dit jaar… als ik bericht krijg dat ze overleden is of ingeslapen moet worden gaat me dat echt wel wat doen. Maar ík heb van Pretty nooit de lieve kant gezien. Tiene wel. Maar ik niet… en toch ben ik overtuigd dat Pret zo geworden is uit zelfbescherming…. Rêve zou ook heel makkelijk zo geworden kunnen zijn maar ondanks alles heeft Rêve vertrouwen en liefde gekend… pretty niet denk ik tot ze bij mij kwam en toen stond ze er ook niet meer echt voor open…. En dan denk ik vooral ‘wat hebben ze met haar gedaan dat ze het zelfs niet meer wíl kennen.’

Rooie wilde zelfs nog proberen… nu was die ook 2. Pret was 9 toen ze bij mij gedumpt werd. Maar verder dan ‘we vermoorden elkaar niet’ ben ik met Pretty niet gekomen…. Met Tiene heeft ze gelukkig wel die band ervaren en daar ben ik blij om. Ik denk dat Pret en ik te veel samen door gemaakt hadden om dat nog te krijgen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:01

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat in het opvoeden juist jouw kracht zit.
Je lijkt een intuïtief begrip te hebben voor paarden en dat is iets wat je niet kan leren.
Er zijn fantastische trainers die kunnen lezen en schrijven met de meeste paarden die het niet hebben. Maar de mensen die het wel hebben, hebben net dat puntje voor bij de 'probleemgevallen'
Ik denk dat dat is waarom je nooit bij pretty of reve (ernstiger) bent verongelukt. Ik ben niet op de hoogte van al je ongelukken, maar je leeft nog en je bent niet verlamd en na alle verhalen die ik wél heb gelezen, denk ik dat menig persoon daar gehavender uit was gekomen.

of tussen 6 planken. :\

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:06

Als je jonger bent ken je ook minder angsten. Naarmate je ouder wordt veranderd dat toch wel. Vooral ook omdat je niet thuis wilt komen te zitten van je werk door je hobby. Nu ik zou dit nog kunnen oplossen nu door thuis te telewerken als de blessure dit toe laat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 20:01

petraaken schreef:
Als je jonger bent ken je ook minder angsten. Naarmate je ouder wordt veranderd dat toch wel. Vooral ook omdat je niet thuis wilt komen te zitten van je werk door je hobby. Nu ik zou dit nog kunnen oplossen nu door thuis te telewerken als de blessure dit toe laat.

Ik mis dat stukje zelfbehoud nog steeds denk ik. _O-
Maar ik was me op 16 al bewust dat Pretty me meermaals dood had kunnen krijgen. Het probleem is alleen dat ik haar niet terug kon geven en ze ook niet te verkopen was zo. _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:09

Joyke <3 .
Maddy is een heel ander paard, dus ik weet niet of dezelfde methode jou zou helpen. Maar zij was nogal een duikboot in de galop toen ze dat begon te kunnen. (Maddy miste echt veel kracht in de achterhand).

Met haar hielp het enorm om balkjes te galopperen. Daarmee kwam ze vanzelf al op een ander tempo uit (gewoon grotere passen uitleggen haha) en kwam ze uiteindelijk meer op de achterhand. En met een beetje meer evenwicht kon ze ook opeens gaan terugschakelen in de galop :j . Voor de balkjes snapte ze niet echt dat je meer in galop kon dan het eigen voorover vallende tempo.

Opzich is joy iets makkelijker gebouwd voor dit soort werk dus die zou het van zichzelf makkelijker moeten kunnen. Maar dat betekent soms alleen dat je het gewoon korter hoeft te oefenen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 20:17

Joy heeft een beetje kuren ook in galop. :+ het is wel beter maar nog niet helemaal. :+
We hadden al verschillende goede ritten gehad en vandaag stonden de merries van de buren weer in de weide kort bij de piste en vandaag had ik weer effe prijs met bokken toen hij door moest galopperen. :+
Maar na een drietal bokken is het uit zijn systeem en loopt ie braaf door. :+

Het is ook niet bokken om me er af te krijgen want dan zou ik al lang gelegen hebben. :=
Hij heeft misschien toch wel wat van Rêve wat dat betreft. := die deed exact hetzelfde na ongeveer een jaar alleen ging die wel door tot ik lag. :+ al zijn we er nog steeds niet over uit of ze door had dat dat een mogelijkheid was want ze was vrij geschokkeerd en heeft nooit meer zo door gebokt. :+

Stiefvader is foto’s komen maken vandaag. :+:

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:22

Oh boy :') .. wel fijn dat hij je er niet zomaar naast legt iig _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:33

JOy krijgt wat puberstreekjes dus. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:17

Ah hij is ook zo mooi en stoer, dat moeten die merries ook wel even weten natuurlijk :=
Gelukkig heeft ie je wel laten zitten!