Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:05

Nee, in geval van een negatief advies zou de verkoper dat ook niet willen denk ik.
In het geval dat de koper heeft betaald, krijgt de koper ook het rapport. Die hoeft dat ook niet af te geven aan de eigenaar van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:19

Evamarie schreef:
Klinisch vind ik altijd niet zoveel voorstellen eerlijk gezegd.

Een klinische keuring is echt heel belangrijk. Nog belangrijker dan beeldvorming. (De RX keuring)
Maar die klinische keuring moet dan wel heel goed worden uitgevoerd. Ik heb vaak meegemaakt dat een klinische keuring maar halfwas werd uitgevoerd. Dan heb je er niet veel aan.
Ga dus naar een kliniek met een erkende keuringsarts voor paarden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:05

StalNollie schreef:
Maar wat vinden jullie dan bijv als verkoper al keuring erop heeft zitten en deze papieren niet bij de verkoop mee geeft.

Ik verkoop pony met klinisch rapport deze houd ik altijd zelf.

Maar wat heb je er aan om dat rapport te houden als de pony weg is?
Als ik als koper meer betaal omdat een paard al is gekeurd en ik dat dus zelf niet meer hoef te doen dan zou ik het rapport er wel bij willen. Maar het is natuurlijk maar net wat je afspreekt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:48

manzano schreef:
StalNollie schreef:
Maar wat vinden jullie dan bijv als verkoper al keuring erop heeft zitten en deze papieren niet bij de verkoop mee geeft.

Ik verkoop pony met klinisch rapport deze houd ik altijd zelf.

Maar wat heb je er aan om dat rapport te houden als de pony weg is?
Als ik als koper meer betaal omdat een paard al is gekeurd en ik dat dus zelf niet meer hoef te doen dan zou ik het rapport er wel bij willen. Maar het is natuurlijk maar net wat je afspreekt.

Ik kan me wel indenken dat je als verkoper het keuringsrapport wilt houden voor het geval dat de koper zou komen reclameren,dat het paard toch niet goed zou zijn geweest al voor de koop.Dan heb je dus een bewijs dat dat wel zo was.

Kelan

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:55

Maar die keurings rapporten komen tegenwoordig toch gewoon digitaal.
Dat stuur ik dan door naar de potentiele koper (zodat die het aan de eigen DA kan laten zien), maar dan heb je het zelf toch ook nog?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:08

Kelan schreef:
Maar die keurings rapporten komen tegenwoordig toch gewoon digitaal.
Dat stuur ik dan door naar de potentiele koper (zodat die het aan de eigen DA kan laten zien), maar dan heb je het zelf toch ook nog?

Nou tegenwoordig dan? Daar weet ik niets van want de laatste keer dat ik een paard liet keuren was in de vorige eeuw en daar kreeg ik zelfs niets van op papier. De verkoper en ikzelf waren aanwezig bij die (klinische) keuring en toen hij werd goedgekeurd voor mijn doel heb ik hem meteen ook door die handelaar laten thuisbrengen. De verkoper zei toen nog dat ik hem binnen een half jaar zou mogen terugbrengen en hetzelfde geld zou terugkrijgen als ik toch niet tevreden zou zijn.Maar dat was gelukkig niet nodig!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:05

Evamarie schreef:
Ik zoek ook gewoon iets simpels en braaf, heel braafs.

Een Ijslander?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:39

Hier heeft koper de keuring betaald en keuringsrapport meegenomen. Wel heb ik toen een foto van het rapport gemaakt, waar ik heel blij mee ben.
Paard is blijkbaar later zonder rapport door verkocht aangezien handelsstal toen aangaf dat ze nog niet gekeurd was. Inmiddels is ze in Duitsland weer gekeurd. En bijzonder hoe dierenartsen verschillend kunnen zijn. Paard had toen ook al een fragmentje in been wat geen enkel probleem was. Volgens 1 andere dierenarts ook niet, maar volgens een ander dierenarts weer wel. Tja wie geloof je dan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:44

Alja schreef:
Evamarie schreef:

Een Ijslander?

IJsco's zijn niet braaf, die zijn betrouwbaar.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:56

Evamarie schreef:

Een Ijslander?[/quote]
IJsco's zijn niet braaf, die zijn betrouwbaar.[/quote]
Wat is het verschil?
Serieuze vraag.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:58

Even vraag. Ik heb mijn paard verkocht. Staat nu onder deken. Maar die. Wil ik graag zelf houden. Is het raar om die eraf te halen zodra hij opgehaald word?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:02

Nee hoor, dat is niet raar. Enige wat met onze paarden mee gaat is het halster, de rest houd ik zelf. Ik zou dat wel even aan koper aangeven, dat deze wel vast kan zorgen voor een andere deken :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:07

nee vind ik niet raar. Je koopt alleen een paard (en eventueel een halster omdat het anders lastig meenemen is) de rest van de spullen vind ik alleen erbij als je daar afspraken over maakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:22

corinadrenth schreef:
Even vraag. Ik heb mijn paard verkocht. Staat nu onder deken. Maar die. Wil ik graag zelf houden. Is het raar om die eraf te halen zodra hij opgehaald word?

Nou ja,als hij bijv. geschoren is of niet gewend zonder deken te staan dan zou ik wel even met de koper overleggen voordat die hem komt ophalen.Dat die dan zelf een andere deken meebrengt.Anders zou hij nog kouvatten,ik zou me niet prettig voelen mijn paard zonder jas mee te geven.Je kunt anders ook een oude deken opdoen als je je dure deken zelf wilt houden wat begrijpelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:47

Wanneer het dier geschoren is zou ik een deken voor transport als koper wel waarderen. Mag een oude of goedkope deken zijn uiteraard, maar ik zou het wel een fijne geste vinden van de verkoper dat die zijn paard toch uitmuntend aflevert.
Indien je geen oude of goedkope deken liggen hebt, zou ik de koper hier ruim van tevoren op de hoogte brengen, zodat die tijd heeft om het gepaste deken aan te kopen.

Niks zeggen en het deken er bij ophaling door koper afhalen, is raar.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:54

Gini schreef:
Wanneer het dier geschoren is zou ik een deken voor transport als koper wel waarderen. Mag een oude of goedkope deken zijn uiteraard, maar ik zou het wel een fijne geste vinden van de verkoper dat die zijn paard toch uitmuntend aflevert.
Indien je geen oude of goedkope deken liggen hebt, zou ik de koper hier ruim van tevoren op de hoogte brengen, zodat die tijd heeft om het gepaste deken aan te kopen.

Hij is geschoren en de koper komt hem zometeen ophalen. Was even heel snel gegaan.. ik heb geen goedkope dekens alleen bucas

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:02

Oei, ja, dan vind ik het een beetje raar, dan staat het paard dus misschien in zijn nakie op de trailer? Dan zou ik toch aanbieden het huidige deken op te laten, maar dat het wel terug afgeleverd dient te worden na een paar dagen/weken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:03

Heb je ook geen zweetdeken oid? Anders wellicht even koper bellen zodat die op de heenweg nog even langs de ruitershop kan? Of als ze al een deken hebben deze mee kunnen nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:03

corinadrenth schreef:
Gini schreef:

Hij is geschoren en de koper komt hem zometeen ophalen. Was even heel snel gegaan.. ik heb geen goedkope dekens alleen bucas

Ik zou aan het paard denken en niet willen dat die kouvat.Dus zijn deken oplaten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:09

Lieser schreef:
ikke schreef:
IJsco's zijn niet braaf, die zijn betrouwbaar.

Wat is het verschil?
Serieuze vraag.

Waarom raadt je wel een IJsco aan maar geen draver?

De gemiddelde IJsco is net zo'n racemonster.
Ik heb de nodige IJsco's gereden; ben er ook weleens mee op hol geslagen (dat moest ik zo interpreteren) maar ik had dat niet zo door. Het ging hard, maar ja, het gaat wel vaker hard met een IJsco. Dat heb je ook niet altijd 100% in de hand. En nee, dat is niet braaf. Maar ik heb het nooit onveilig zien worden; dat is wel betrouwbaar.

Het IJslands vuur wat deze paarden wordt toegedicht is niet helemaal flauwekul.
Kun je daarmee omgaan, prima, je zult er een wereldbeest aan hebben. Past je dat niet, begin niet aan een IJsco.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:23

Hoe heb je het paard aangeboden. Met spullen of alleen het paard.

Ik zou anders even bellen zo van.... Paard is geschoren maar word verkocht zonder deken of ze hier rekening mee houden

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:24

Lindor92 schreef:
Hier heeft koper de keuring betaald en keuringsrapport meegenomen. Wel heb ik toen een foto van het rapport gemaakt, waar ik heel blij mee ben.
Paard is blijkbaar later zonder rapport door verkocht aangezien handelsstal toen aangaf dat ze nog niet gekeurd was. Inmiddels is ze in Duitsland weer gekeurd. En bijzonder hoe dierenartsen verschillend kunnen zijn. Paard had toen ook al een fragmentje in been wat geen enkel probleem was. Volgens 1 andere dierenarts ook niet, maar volgens een ander dierenarts weer wel. Tja wie geloof je dan.

Maar jij als verkoper dient niks met dit rapport te doen aan derde toch. Dat vind ik niet netjes

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:33

Ik zou ook even contact opnemen met de koper. Misschien zijn ze zelf al zo slim om een deken mee te brengen. Ik vind het namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend om een dure deken of andere zaken mee te krijgen zonder dat daar vooraf afspraken over zijn gemaakt.

Voor ik mijn veulen ging ophalen had ik voor de zekerheid aan de verkoper gevraagd welke maat halster hij op dat moment had. Die gaf toen zelf aan dat bij hun de paarden met halster en halstertouw verkocht werden en ik zelf niks mee hoefde te brengen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:40

Ik heb ook nooit deken meegekregen hoor. Helemaal geen bucas dekens. Dat zijn dingen die je erbij krijgt als je er afspraken over maakt. Ik was al blij als er een halster bij zat :=

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:49

StalNollie schreef:
Lindor92 schreef:

Maar jij als verkoper dient niks met dit rapport te doen aan derde toch. Dat vind ik niet netjes

Ik doe ook niks met het rapport ;)