Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:41

Klopt dat Bij 12 niet zo snel is en ook al was het een wolf dan is het nog niet zeker dat er dna gevonden wordt natuurlijk. Maar Bij 12 komt helemaal niet als ze er vanuit gaan dat het een hond was. Ze moeten al behoorlijke vermoedens van een wolf hebben.

Nietsmar

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:53

Nikass je hebt zeker een punt. En ik denk ook dat een deel van de mensen die roept schiet de wolf maar neer hun paarden ook 20/24 op stal hebben staan of op een postzegel paddock. Dus je hebt zeker een punt.
Maar ze vermenigvuldigen zich wel heel snel. Als er geen beheer komt gaat dit toch mega uit de klauwen lopen?
Uiteindelijk is er ook beheer op wilde zwijnen op de Veluwe omdat het anders uit de klauw loopt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:57

Nietsmar schreef:
Nikass je hebt zeker een punt. En ik denk ook dat een deel van de mensen die roept schiet de wolf maar neer hun paarden ook 20/24 op stal hebben staan of op een postzegel paddock. Dus je hebt zeker een punt.
Maar ze vermenigvuldigen zich wel heel snel. Als er geen beheer komt gaat dit toch mega uit de klauwen lopen?
Uiteindelijk is er ook beheer op wilde zwijnen op de Veluwe omdat het anders uit de klauw loopt.

Eens, ook met het bericht van mijn naamgenoot eerder :) .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:15

tienus63 schreef:
@nikass, de deskundigen zeggen als sinds de kans op een wolf in Nederland dat de wolf onschuldig is naar mensen en landbouwhuisdieren en paarden en pony’s.
We hoefden ons geen enkele zorgen maken, wat dat waren immers sprookjes.
Degene die op potentiële risico’s wezen, werden uitgelachen.

Dat is dan niet goed gezien of niet goed vertelt door de deskundigen.
En daardoor zijn particulieren misschien erg laat of te laat op de hoogte van de situatie.
En is er nog steeds geen duidelijk overheidsbeleid van hoe we om willen gaan met de nieuwe situatie.
Maar waarom krijgt de wolf dat allemaal op zijn bordje? Waaron wordt hij in dit soort topics regelmatig neergezet als ongewenste moordenaar?
Ga dan met elkaar constructief een plan bedenken over hoe je met de aanwezigheid van de wolf wil omgaan en leg dat voor aan de overheid. Toon wat initiatief, stem op zijn minst op een daadkrachtiger overheid..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:17

Nikass schreef:
Sanet: verwacht je nou een uitleg kinderen opvoeden?
Kinderen leg je in alles uit hoe jij vindt dat ze met dingen, dieren, mensen moeten omgaan.
Een ieder zal dat op zijn eigen manier doen.
Ik zou mijn kinderen niet gaan bang maken dat er een wolf in de tuin ze gaat komen verscheuren, want ik ben daar niet bang voor. Maar als je dat wel bent zal je er waarschijnlijk anders mee omgaan.

Niet het antwoord wat ik zocht, dus ik verander mijn vraag wel.
Wat zou jij tegen je kinderen zeggen dan? Die zitten in hun schelpje met hun emmertje en schepje en er komt een wolf de tuin in.
Nu zijn ze verstoppertje aan het spelen? Of heel druk tikkertje aan het doen?
Gewoon doorgaan waar je mee bezig zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:28

Nietsmar schreef:

Maar dat denk ik ook, al weet ik nog niet precies hoe je dat zou moeten invullen.
Er is geen beleid, dat is te passief, en uiteraard krijg je dan verzet van mensen die schade ondervinden van de komst van de wolf.
Het is alleen zo jammer dat deze mensen hun energie stoppen in het overtuigen van mensen die er anders over denken, dat de wolf een monster is dat niet in ons land thuis hoort. Dat gaat geen resultaat geven.

Verdeel en heers is de meest efficiënte strategie van de politiek en daarom zit Rutte er nog steeds en lacht en wuift alles weg.

(En denk nou niet dat met de BBB alles wordt opgelost. Over een tijdje is het merendeel van de BBB ernstig teleurgesteld en zegt helemaal al het vertrouwen in de overheid op).

Wintu het gaat alleen over de pb nav wolf onderwerp.

En ik heb jou ook niet zien reageren op de misinformatie over de aanval in Duitsland?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:38

Nikass schreef:
Wintu het gaat alleen over de pb nav wolf onderwerp.

En ik heb jou ook niet zien reageren op de misinformatie over de aanval in Duitsland?

Daar heb je 1 pb op gehad, als antwoord op een pb van jou, dus hoezo zeg jij : 'Al je gefrustreerde pb'tjes'?
Mijn 'gefrustreerde' pb aan jou:
Citaat:
Je hebt me al wel in een hoek gezet echter in het topic. Misschien eens mensen vragen wat hen beweegt, eer je ze weg schoffelt

Waarom moet ik reageren op misinformatie uit Duitsland, ik weet niet eens wat daar is gebeurd?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:44

Huertecilla schreef:
karrij schreef:
Hoor vanmorgen dat de aanval in Balkbrug zeer waarschijnlijk niet door een wolf is!

Gelukkig maar natuurlijk , maar misschien een volgende keer wel even (bijna) zeker weten voordat je berichten de wereld in stuurt. Hele dorp hier over de zeik, heb je ook niks aan, volgende keer word je niet meer serieus genomen.

Hoezo gelukig maar. Het incident blijft hetzelfde toch?!
Is het nu dan minder erg?

Waarom is het als het geen wolf is, niet nodig om hier over de zeik te gaan en door wolf wel?
Is imo een perfecte illustratie van de hysterie.

Hey zeg hou jij ff je gemak, ik zeg toch nergens dat ik het niet erg vind voor het dier, ik bedoel alleen maar dat ik blij ben dat het geen wolf was.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:47

karrij, van wie heb jij gehoord dat het waarschijnlijk geen wolf was ?
Hoe betrouwbaar is dit ?

In Diever waren er wel dit soort krassporen op de rug van 2 grote pony’s.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:25

jolandje schreef:
Onali schreef:
Nikass ik heb in mijn hele leven nog nooit een teek opgelopen in onze Randstad tuin.
Zelfs onze honden niet.

En ook jij houdt je niet aan de feiten.
Jij ontloopt die totaal.

onderschat het gevaar van een teek niet hoor, ik heb ze zo nu en dan wel ergens zitten en ga dan direct naar de dokter voor antibioticakuur , mijn jongste dochter heeft 8 jaar lang de ziekte van lyme gehad door een teek, zij was ons bijna ontglipt zo erg, dank zij een behandeling in polen knapt ze nu weer wat op, maar helemaal goed gaat ze nooit meer worden

Utrechtse Heuvelrug is randstad en hier heb je teken genoeg. Ik ken ook al de nodige mensen met chronische lyme. Maar goed, daar is een ander topic voor. ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:32

Ik woon nu op de UH, maar kom uit Rotjeknor eo.
Daar hebben wij in onze tuin nooit geen teken gehad.

Inmiddels wel tekenbeten rijker sinds ik meer naar het oosten ben komen wonen, ook door de paarden en hun omgeving.

Maar het gaat hier idd niet om teken :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:37

Onali schreef:
Ik woon nu op de UH, maar kom uit Rotjeknor eo.
Daar hebben wij in onze tuin nooit geen teken gehad.

Inmiddels wel tekenbeten rijker sinds ik meer naar het oosten ben komen wonen, ook door de paarden en hun omgeving.

Maar het gaat hier idd niet om teken :+

Oh in Rotterdam heb je ze ongetwijfeld ook wel, als je wat meer naar het buitengebied kijkt. (bos of weiland) Wellicht minder in een woonwijk of binnenstad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:47

Nietsmar schreef:

Waarom denk je dat? De paarden die op stal staan hebben weinig te vrezen van de wolf Het zijn juist de paarden die dag en nacht buiten staan die die het meest risico lopen. Dus ik snap het verband in jouw uitspraak eerlijk gezegd niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:53

Wintu er gaat ergens iets mis in onze communicatie.
Ik herinner me zeker je mooie compliment uit het artrose topic en ik weet ook goed dat ik berichten van jou heb gelezen die ik heel goed vond. Weet zo even niet meer welk topic. Des te verbaasder was ik ook over jouw reactie per pb.
Maar nee, het frustreert me niet, zoveel trek ik mij er nou ook weer niet van aan.
Wat ik bedoelde te zeggen, niet tegen jou specifiek, maar tegen de gelijkgestemden, dat niemand even aan de bel trekt als er onjuist wordt gereageerd.
Ik zal even terug zoeken wie het artikel geplaatst heeft en er dan op terugkomen.
Wat onze communicatie van dit moment betreft vind ik het oprecht jammer dat dit van positief naar negatief is gedraaid.
Dus, hierbij bied ik je mijn excuses aan voor de bijdrage die ik daar ook aan gehad zal hebben, en hoop ik dat we een nieuwe start kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-04-23 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:17

Wintu: het gaat over het volgende:
("je" is in algemene zin. Het gaat er mij om hoe het topic verloopt)

Het begint met een facebook bericht van Tinus op pg 351 van dit topic:
"In Nesse, Nedersaksen Duitsland is een ruiter/paard 18-04-23 aangevallen door een wolf"
Daar wordt op gereageerd wat een horror het is en dat er geen dag meer voorbij gaat zonder dat de wolf problemen aanricht.
Desgevraagd plaatst Tinus vervolgens het originele nieuwsbericht. En daaruit blijkt dat nog niet is vastgesteld wat voor dier het is geweest, en dat het zeker een hond kan zijn geweest, en dat een dergelijke aanval door een wolf nog nooit is voorgekomen.
Niemand plaatst even die kanttekening, integendeel: "ik durf niet meer buiten te rijden uit angst voor de wolf"
Waarom durfde men wel buiten te rijden ondanks de honden, waar in elk geval wèl zeker van is dat er meerdere aanvallen hebben plaatsgevonden?

Dit is maar één voorbeeld. Maar door zo onzorgvuldig te zijn, wordt een heel topic gebaseerd op halve waarheden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:29

Halve waarheden of directe leugens, daar ben ik nog niet uit:

1. Ja pro wolf wil je graag doen geloven dat de wolven de bio diversiteit in balans houd.
En ja op dat soort sites lees je dat.
Maar als je verder zoekt is dat niet zo.
In het yellow stone park, waar ze in eerste instantie ook de wolf bejubelde, zijn ze daar compleet van terug gekomen. (oppervlakte: 8983 km\2)
Ook in de Veluwe is dat al te zien, bijna geen jonge aanwas herten meer op de plaatsen waar het roedel zit.
Zwijnen pakken ze wel, maar niet veel. Dat is een echte tegenstander. De wolf is slim, die kiest de gemakkelijke weg. De weides, daar waar dieren niet weg kunnen.

2. Wolven rasters, nog zo’n mooi pro wolf sprookje.
In Amersfoort dierentuin daar staat een wolven raster. 2,5 meter hoog, met naar binnen staande stroomdraden bovenop, meter ingegraven.
Dat mag niet in het buitengebied, willen we ook niet.
Vergeet ook niet, de reetjes, konijntjes en hazen kunnen dan ook niet meer op de weilanden grazen….
De 1.20 m die hier geadviseerd word is een aggility huppeltje. Wat hij ook al meerdere malen heeft laten zien door te doden binnenin BIJ12 gekeurde rasters.

3. de kosten.
Ja dat tuintje van 15x 20 is best af te maken zodat je eigen fikkie niet naar buiten kan. (en dat de wolf naar binnen kan hebben we deze week ook al gezien)
Maar ga eens 3 hectare, 10 hectare en meer afrasteren met 6 draden?
Dan heb je het over duizenden euro’s, vele duizenden.
En dat mag de buitengebied bewoner zomaar ophoesten omdat men ineens bedenkt wolfje is schattig.
Daarnaast als de paarden in schrik door 6 van die draden gaan zijn ze misschien niet dood door de wolf, wel door de verwondingen.
En komen niet in het lijstje van BJ12

4. Daarnaast de keelbeet, ook zo’n fabeltje. In ongeveer de helft van de gevallen dood hij zo niet. Maar begint aan buik en kont.
Met wat pech dood hij 3 schapen, verwond hij er 5 en die mag de dierenarts afspuiten. Echt diervriendelijk.
Een dierenarts aangesloten bij Dap Someren heeft dat vorig jaar al eens met foto’s geplaatst.
Je zou maar op die meldingen af mogen gaan….

5. Dan de beveiligingshonden.
Ja bij de Peel staat nu ook zo’n groep schapen met 2 honden.
Blaffen iedereen de hele dag achterna.
Gelukkig woont daar niemand, maar het zou je buurman maar zijn die zijn pony’s zo beschermt….
Wanneer zal de eerste melding zijn van geluidsoverlast?

En ja dat helpt, als dat een van de weinige percelen is met die honden.
Maar als dat meer percelen gaan worden, de wolf heeft honger, dan houd hem dat niet tegen.
Kijken we even in Europa, dan zijn daar diverse berichten te vinden van gedode of zwaar gewonde honden.
Is dat wij wij willen, deze hondengevechten? Is dat diervriendelijk?

In Oostenrijk staan/stonden er 20 op de dodenlijst, ze gaven overlast en waren veel te fel in de druk bevolkte natuur daar. Mensen konden er niet mee omgaan, niemand wil ze.
Te gevaarlijk. En lees goed; druk bevolkt….. daar?!

6, schuw, dat is hij volgens pro wolf.
Nou op diverse filmpjes kunnen ze hem nog net geen halsband om doen….
De vraag is niet of hij een keer een mens aanvalt, maar wanneer.

7. hij zou geen grote dieren pakken, kleine pony kan, maar groter niet.
Ondertussen heeft hij in Nederland al diverse volwassen koeien gedood, en verwond. En ook al paarden en grote pony's verwond.

8 Dna dat opgenomen word door wij van wc-eend: BIJ12
Die zonder beschermende kleding een monster nemen. Dus net van te voren hun eigen huishond geknuffeld en dan even monster bij een dier nemen. Ze willen overigens ook niet altijd komen.
9 Over BIJ12 gesproken, ik mis nog steeds 3 schotse hooglanders op de lijst. 1 staat er op gedood door wolf, en de andere 3? Die zijn foetsie..
Klopt die lijst dus varker niet?

10. het gruwelijk leed.
Dat enorm word gebagatelliseerd, ze gaan toch naar de slacht en dat soort onzin
Eigenaren in tranen
Dat gaat nooit meer van je netvlies af.

En dan gaan we het hebben over halve waarheden?
Denk dat er nog wel 10 meer punten zijn in deze lijst...
En dan zijn er echt mensen die zeggen, de wolf is een aanwinst????

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:34

Vergeet niet dat de geëuthaniseerde dieren NIET meetellen in de lijst.

Mooie opsomming!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:34

Nikass schreef:
SjonnieZ schreef:
de pro wolf club is een petitie gestart
om het nationaal park de Hoge Veluwe ertoe te bewegen de faunapassage en het ecoduct te openen, zodat de wolf en andere dieren zich weer vrij kunnen bewegen tussen de verschillende natuurgebieden.
Blijkbaar waren de ecoducten ooit gesloten om te voorkomen dat de wolf het paard zou binnentreden en de edelherten het park zouden verlaten.

https://activeforjustice.nl/petitie/?fb ... xwXBCPzKKI

Zou je "pro wolf club" willen definiëren?

Bedankt voor de petitie, ik heb getekend :)

Ja hoor. Mensen die willen dat de wolf beschermd in Nederland blijft rondlopen en die geen voorstander zijn van afschot van wolven die een gevaar zijn voor mens, vee of huisdieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:37

Nikass schreef:
Wintu: het gaat over het volgende:
("je" is in algemene zin. Het gaat er mij om hoe het topic verloopt)

Het begint met een facebook bericht van Tinus op pg 351 van dit topic:
"In Nesse, Nedersaksen Duitsland is een ruiter/paard 18-04-23 aangevallen door een wolf"
Daar wordt op gereageerd wat een horror het is en dat er geen dag meer voorbij gaat zonder dat de wolf problemen aanricht.
Desgevraagd plaatst Tinus vervolgens het originele nieuwsbericht. En daaruit blijkt dat nog niet is vastgesteld wat voor dier het is geweest, en dat het zeker een hond kan zijn geweest, en dat een dergelijke aanval door een wolf nog nooit is voorgekomen.
Niemand plaatst even die kanttekening, integendeel: "ik durf niet meer buiten te rijden uit angst voor de wolf"
Waarom durfde men wel buiten te rijden ondanks de honden, waar in elk geval wèl zeker van is dat er meerdere aanvallen hebben plaatsgevonden?

Dit is maar één voorbeeld. Maar door zo onzorgvuldig te zijn, wordt een heel topic gebaseerd op halve waarheden.

Vul dan zelf ook je beweringen correct aan. Namelijk X is niet voorgekomen in de huidige EU ca na 1950-70. En dan is wat achter het ijzeren gordijn gebeurt is al niet geheel correct te achterhalen. Turkije heeft er zeker na WOII mee te maken gehad (zelfde diersoort) en Rusland / oude USSR gebied en buren idem. Echter komt het niet vaak in het nieuws buiten een lokaal krantje of gebedsdienst. Je komt op dat punt verder als je de overheidsrapporten kan inzien waarin buitengebieden om hulp smeken wegens grote verliezen aan vee (incl. de melkkoe die zeker 's winters veel horigen van genoeg calorien voorzag). En dus niet alleen wat vaak gezond en beter in conditie! dieren die ze verloren, maar ook mensen die direct (aanval) en indirect (hongersnood door verlies enige melkkoe 50+% calorien niet aan konden, ook iets met kou en kort groeiseizoen). De verhalen bestaan en zijn echt, maar nee je komt ze niet zo kant en klaar in de krant tegen. Combi van niet interessant genoeg en volgens velen zijn de omstandigheden niet te vergelijken en dus nu niet van toepassing.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:40

tienus63 schreef:
Hoor net van mijn schoonzus dat haar neefjes en nichtjes niet meer zonder toezicht in de tuin mogen en kunnen spelen.
De wolf sjouwt daar te pas en te onpas door de straat.
Gezin woont Noord Veluwe.
Volgens de boswachter aldaar zijn alle wolven op de Veluwe gechipt.

Net in de app Drenthe/Friesland, in het schemer 3 wolven gespot ten zuiden Gorredijk. En vastgelegd op film.
Twee uur later nog iets zuidelijker weer 3 wolven gezien in een tuin bij iemand.
Die mist nu wat zijn hobby pluimvee, eenden.

Paard in Balkbrug is overigens in zeer waarschijnlijk ochtendschemer aangevallen.
Ze is bij ochtend voerbeurt over de zeik aangetroffen. Paarden lopen 24/7 buiten.
Tot heden is het nog geen vestigingsgebied of gebied waar regelmatig aanvallen en of slachtoffers van de wolf zijn.
Informatie uit eerste hand vernomen.

Mag ik vragen waar je schoonzus woont? Ik woon zelf ook op de noord Veluwe maar hiervan is mij nog niets ter ore gekomen.
Een wolf die daar te pas en te onpas door de straat loopt? Ik vind het nogal wat.
En die boswachter die vertelt dat alle wolven op de Veluwe gechipt zijn? Hoe dan? Wat zou daarvan het doel zijn? Bovendien, vandaag loopt een wolf in Drenthe, volgende week op de Veluwe en over een maand in Brabant.

Hoor ook verhalen van boswachters uit Drenthe die zeker weten dat er wel 500 wolven lopen en dat er bijna dagelijks illegaal wordt afgeschoten.

Ben zeker niet pro wolf, integendeel, maar heb wel het idee dat er veel misinformatie de ronde doet

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:42

Dat is jouw eigen definitie waarmee je mensen in een hokje propt begrijp ik

Net als DP, omdat er vaker onjuiste informatie of halve waarheden wordt verstrekt mag je daar gerust volop aan mee doen natuurlijk. Dat komt de duidelijkheid wel ten goede.
Is jouw "pro wolf" definitie dezelfde als die van Sjonnie? Of hebben we hier te maken met meerdere varianten?

Tamary over welke bewering van mij heb je het? Ik kan er geen touw aan vastknopen wat je zegt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:47

Stemmingmakerij Nikass… erg vervelend om van pb’s te spreken als het om een enkel bericht gaat. Bovendien staat een pb voor een privé bericht, hou je daar dan ook aan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:49

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:57

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:14

Nikkas hoezo heb je geen leefbare wereld meer als de wolf weg is?